o odgovornosti države in samoupravnih teles po čl. 1«. ustave. 121 O odgovornosti države in samoupravnih teles po čl. 18. ustave. Dr. Rudolf Sajovic. I. Pripadnost k javnopravnim organizacijam ustvarja pravna razmerja, po katerih poedini član ni samo subjekt različnih obveznosti napram tej organizaciji in subjekt dolžnosti, ki se mora njenim poveljem pokoriti in spoštovati njene prepovedi. Poedinec je tudi subjekt pravic, pristoječih mu napram javnemu telesu in merečih zlasti na za.ščito njegovih, v pravnem redu oitemeljenih interesov, iO katerih odločajo po njegovi prošnji organi javnega telesa. Da se odklonijo napake organov, v katerih rokah leži odločanje o stavljenih zahtevkih poedincev, in da se očuva nepristransko delovanje in obvarujejo poedinci pred čini organov, nasprotujočimi veljavnemu pravnemu redu, skuša se odpomoči s tem, da se dopušča pritožba na organe, stoječe na višji hierarhični stopnji. Razpravljanje na več instancah in kolikor možna svobodna pritožba zoper poedine odločbe jamčita v veliki meri, da javni organi svoje moči ne zlorabljajo v škodo drugega. Če jim grozi vrhtega že kazensko in disciplinsko postopanje, je to jamstvo še večje. Vendar se te mere še ne občutijo za zadostne. Vzlic vsemu se dogajajo kršitve zakonov in pravic poedincev po javnih organih, ki so cesto nepopravljive. Bodisi da zoper take odločbe ni nobenega pravnega sredstva, bodisi da je izrek višje stopnje samo deklarativen, ki pač ugotavlja, da se je kršil zakon, ne priznava pa poedincu konkretne zaprošene pravice. Najbolj občutno je to tam, kjer je poedinec vsled kršitve imet tudi škodo, gmotno ali imaterijalno. Čut pravičnosti, ki je zasidran v človeškem srcu, zahteva nujno, da se ta škoda popravi. Toda kdo naj to škodo popravi? V prvi vrsti se misli tu na kršitelja pravnega reda. Ta se je ob nastopi! službe zavezal, običajno s službeno prisego, da bo spoštoval veljavne predpise in se ravnal le po njih. On naj se kliče na odgovor zato, da povrne škodo, povzročeno po njegovem nezakonitem, protipravnem dejanju. Ta odgovornost je gotovo zelo učinkovita in zato sposobna, da obvaruje 122 O odigov,iOTiiiosti države in samoupravnih teles po čl. 18. ustave. posameznika pred samovoljo javnih organov. Ti se bodo namreč težje odločili, da bi iz kateregakoli vzroka kršili zakone in pravice državljanov, ako bodo redno klicani na odgovor za povrnitev škode in ako vedo, da je tudi kazenska odgovornost stroga. Drugi nasprotno menijo, da je dotično javno telo, čigar organ je prizadejal škodo, obvezano to škodo tudi popraviti. Organi da so namreč zastopniki, reprezentanti te organizacije in ne dotičnika, ki jim je poveril v upravljanje posle organizacije, zato mora tudi organizacija za njih dejanja jamčiti. To t. zv. reprezentančno načelo^) je mnogo pripomoglo do tega, da se je pričelo javno telo res smatrati odgovorno za škodo, povzročeno po organih, četudi ni ostalo prikrito, da protipravni čini organov vendar ne morejo biti po volji javnega telesa samega in torej tudi ne njegovi čini. Ce prevzame javno telo to odgovornost, je torej za dejanja drugih oseb, namreč svojih organov, in ne za lastna dejanja odgovorno.^) Poedincu, čigar pravice so bile kršene, pride ta odgovornost gotovo prav. S tem je namreč njegov odškodninski zahtevek postavljen na trdna tla. Zoper organa samega bo največkrat pač uspel kazensko in disciplinsko, ne pa vselej tudi odškodninsko. Ce organ nima posebne imovine, temveč je vezan samo na službene prejemke, potem bo poedinec zlasti ob znatni škodi kaj težko odškodovan. Ako pa jamči organizacija, potem znači to, da jamčijo vsi njeni člani za povrnitev škode, ki so jo učinili njeni organi. Občna blagajna poravna torej škodo. Ta način jamčenja vede do cilja zlasti tam, kjer ni moči ne kazensko ne disciplinsko nikogar klicati na odgovor, ker ni bilo uČinjeno nobeno takšno dejanje. Dalje pa tudi v vseh primerih, ko bi se odškodninsko zasledovanje organa vsled njegove neimovitosti izjalovilo. Odgovornost organizacije pripomore dosti do tega, da se povzdigne čut osebne sigurnosti posameznika, ako ta ve, da je plačila zmožna organizacija ' 'Ql. Pitamic: Država, str. 94 s!. ^ Nekaj drugega je odgovornost države za zakonfta dejanja, torej dejanja, izvršena povsem v smislu zakonitih predpisov, vsled katerih trpijo nekateri državljani imovinsko škodo. 01. T a s i č : Odgovornost države po principu jednakosti tereta v Arhivu 1922 in si. letnikih. o odlgav,oriiiosti države in samoupravnih teles po čl. 18. ustave. 123 sama zavezana, popraviti storjeno krivico. Takšna ureditev ima tudi to prednost, da organi niso izpostavljeni samovolji poedincev, ki bi jih utegnih preganjati cesto samo iz maščevalnih, političnih ali drugih razlogov, kar bi imelo kvarne posledice na izvrševanje službe.^) Oba navedena načina odškodninske odgovornosti sta cesto tudi združena. Odgovorna sta organizacija in organ skupno, primarno, ali samo organ primarno, javno telo pa subsidiamo. Oškodovancu je cesto na prosto dano, koga naj prime. Ako išče odškodnine samo pri organizaciji, je tej prepuščeno, da zahteva regres od organa, ki je škodo povzročil. Ali pa se kliče v prvi vrsti na odgovor organ in le subsidiarno javno telo, če se odškodnina od organa izterjati ne da. Ta sistem je po mnenju nekaterih najboljši, ker varuje organizacijo pred slabim upravljanjem in tudi njeno blagajno. Oziri na javno blagajno pa ovirajo le prečesto zadovoljivo rešitev tega vprašanja. II. Načelo odškodninske odgovornosti se je le počasi in težko uveljavilo, prišlo je do veljave najprvo samo za nekatere vrste organov in na celi črti vzlic temu, da neki pisci smatrajo to odgovornost naravnost za atribut pravne države,*) brez ¦katere se ta niti misliti ne more, še do danes ni zmagal, t. j. v raznih državah še ni izrečena občna odškodninska odgovornost države, niti ne njenih organov sploh. Ponajveč imamo samo posebne določbe za specijalne vrste teh kršitev. Glavna zapreka temu je bila in je še iz rimskega prava prevzeto razlikovanje med javnim pravom, kamor štejemo državno, upravno, kazensko in procesno pravo, in zasebnim pravom. Po rimskem pravu je bila država vsemogočna in zato ni bilo govora o odgovornosti države napram državljanom. Za škodto,' povzročeno po organih, so odgovarjali samo nekateri teh organov osebno in sicer nižji municipalni magistrati in pa sodnik, slednji za kvazidelikt judex qui litem suam facit. Absolutističnim vladarjem poznejših stoletij je rimsko pravno načelo princeps legibus solutus kaj dobrodošlo. Ko so smatraU uradnike za ' Gl. Klewitz: Die Entschadigungsanspriiche aus rechtswidrisen Amtshandlungen, str. il02. ^ Tasič : 1. c., str. 32. ' Pač pa pozna Dušanov zakonik odgovornost nekaterih organov; čl. 146, 157. Dolenc: Dušanov zakonik, str. 193, 194 in 72, 73. Znamenita v tem pogledu je twdi določba čl. 171 Dušanovega zakonika, ki pravi: »Ce bi se prigodilo. da bi car sam izdal kakšno naredbo v jezi ali iz IjubaTi ali po milosti, pa bi se tista narediba ali pismo križala z določili zakonika, naj se sodniki ne ozirajo na tako naredbo ali pismo, am-pak oni morajo soditi po zakoniku.« Cit. po Dolencu s^fr. 196. ' Gl. P i t a m i C , op. C. str. 386; T a s i d : Cl. 18. Ustava v Ekonomistu 1937. str. 634. Po Pitamicu (str. 92) poimenia na Ansicškctn »krona« oblast, ki jo reprezentira vsakokrr.tni -monarh. Ta ne izvršuje državne oblasti v svojem imenu, 'temveč v imenu in kot zastopnik »krone