Inserati se sprejemajo in vel j A tristopna vrsta: 8 kr., če se tiska lkrat, «n n 1- II II II II »I 15 i« ii ii ii 3 * i Pri večkratnem tiskanji se cen« primerno »manjša. Rokopisi se ne vračajo, nefrankovana pisma se ne sprejemajo Naročnino prejema opravuištro administracija) in ekspedicija na Stai-m trga b. št. 16 Političen list za slovenski narod. Po pošti prejeman velja: 7.a celo leto . . 10 gl. — kr. za pol leta . 6 .. — ,, za t etrt leta ■ ■ . ,, 50 .. V administraciji velja: Za celo leto . . 8 gl. 40., kr ' <9f 4 i 20 Mm* za pol leta za četrt leta . . 2 „ V Ljubljani na dom [ velja 60 kr. več na leto. v* Vredništvo je na stolnem hiš. št. 284. Izhaja po trikrat na teden in sicer v torek, četrtek in saboto. Beznica v Avstriji. Ribničan — lioteč na konja — zavpije: Vsi svetniki, pomagajte! in skoči, pravijo, čezenj na tla; polovica naj jih le odstopi! reče na to in — skoči prav — na konjiča. — Ako danes, bralec! ki ti je Avstrija mar, zakličeš z menoj: Vsi svetniki, pomagajte! — porok sem ti, da nama klica tega treba ponavljati ne bo, kajti sila je velika. Bere se, da se je leta 1742 zleglo bilo bezničarstvo, t. j. prostomavtarstvo ali framasonstvo, in da je potem vedno poskušalo vgnjezdovati se tudi po deželah katoliških. Delale so se mu skoraj povsod težave, in s katoliško duhovščino so nasprotovali mu vzlasti jezuitje (Lt wis Einleitung d. Gesch. d. Freimaur. in Oest. u. Ung.). Sem ter tje so bili mavtarji ali silovito zatrti, ali pa so sami umaknili se ter ustavili svoje delovanje za časa. Po svojih ravnilih je ono sovraž vsemu raz-odetemu krščanstvu in krščanskemu samovla-darstvu. Marija Terezija je bezničarstvo sicer prepovedala, vendar je vse skozi delovalo skrivaj, očitno pa za vlade Jožefa II. od 1. 1780 do 1790; vzlasti beznica pri sv. Jožefu je poslovala do 1. 1791, tedaj prepovedana ni celo prejenjala; o francoski vladi 1. 1805 in 1809 so se vnovič prikazale, in velika narodna je z vzhodnjo v Parizu v zvezi bila do 1813. Tedaj pa so beznice v Avstriji utihnile. Vzbudile so so se zopet 1. 1848. Med prvimi je na Dunaju takrat bil pobratim Levvis, kteri se je obrnil do velike deželne beznice v Berolinu, pa do tedanjega ministerstva (Doblholf), naj se ona pri sv. Jožefu spet odpre, in že je bila 5. oktobra se pričela, toda skoraj utihne. L. 1849 so po- skušali nekoliko v Pragi. L. 1865 sena Dunaju oglasi spet Levvis, in nova doba prisije mav-tarjem v Avstriji 1. 1867; vendar še 1. 1868 in celo 1. 1870 (Giskra) beznice javno niso hoteli dovoliti. Tudi po novem zakonu zdru-ževanjskem od 15. novembra 1867 zahteva vlada si pravico, k vsakemu zboru poslati svojega svedoka; tega pa zidarji prostarji nočejo, toraj njihove beznice v Avstriji doslej javno niso pripuščene. — L. 1869 pa se je na Dunaju vstanovilo nepolitično društvo »Huma-nitas" po imenu, ktero ima beznica biti ne sicer po obliki, vendar po namenu. Nekako sklenilo se je bilo koj z beznico v Šopronju; 1. 1871 pa se je blizo Dunajskega Novomesta v Neudorflu na ogerski zemlji osnovala lastna, zvana tudi „Humanitas", ktera naj bode po nekoliko spreminjenih ravnilih z onim društvom dunajskim v ožji zvezi. Celo za samostojno so jo bili razglasili, češ, naj prosto dela tostran Litave, in 1. 1871 je beznica iz Florence ve-l,ko dunajsko že pozdravljala za družico, in tako je ukljub postavi, vladi in policiji prostomavtarstvo vstanovljeno bilo na Dunaju, pravi „Kecht" št. 220. — Ker se jim pa ni zdelo še prav varno, toraj se je beznica v Neudorflu sklenila spet z drugimi po Ogerskem 5. febr. 1872, s posebno nalogo, delovati na to. da se prostozidarstvu javno priznanje pridobi tudi v Avstriji, in da je ona le postaja na poti v Beč (Zirkel 1872 Nr. 5.). In v dunajskem društvu , Humanitas'1 je 5. avg. 1873 pobratim dr. Emil Besetzny povedal kar očitno, da ne mirujejo, temuč da so se obrnili že do vlade deželne in tudi do ministerstva, pa da se za-vračujejo vedno le na postavno pot. kedar se delala bode poprava zakona združevanjskega. Med tem pa so osnovale se Dunajski podruž- nice po raznih mestih, in med njimi se imenujejo: Belska-Biala, Gradec, Jiglava, Karlovi, Vari (Karlsbad), Celovec, Linec, Dun. Novo-mesto, Praga, Liberec (Iteichenberg), Trst, Opava. Da so te podružnice z materjo na Dunaju v vzajemnosti, o tem predsednik pobrat. Schneeberger v Neudorflu govori pogostoma (Zirkel Nr. 13.). Iz tega se vidi, da pod krinko družbic nepolitičnih deluje že v Avstriji tudi beznica. Kedar so 1. 1868 framasonstvo dovolili bili na Ogerskem, hodili so tostranski bratje pridno v Šopronj in Požonj. Bilo pa jih je toliko, da so napravljati si jeli lastne, n. pr. v Neudorflu, in da so zahajali v bližnje čez mejo prusko in sasko. Podružnica „Humanitas" v Dun. Novo-mestu hoče zidati si še drugo beznico v Neudorflu. Ker se jih oglaša vedno več, storila se je 2G. jun. t. 1. na Dunaju nova poskušnja, naj se dovoli beznica »Zukunft". Ker se zopet ni pripustila, stokali so po liberalnih časnikih hudo, vendar tolažili se, da strinja sedaj liberalizem vse, in da v prihodnje treba ne bo posebnih beznic; ogerske, pruske, saske niso daleč, da delujemo lahko brez strahu vladi-nega. Da je beznica „Zukunft" delovala 4. in 5. jul. na Dunaju, pripoznali so nemški bez-ničarji v Altenburgu. Jako hudovali so se nedavno pobratimi ogerski, ker je minister no-tranjstva neki ukazal, naj se mu izroči imenik beznic mavtarskih. »Tajnost je naša bistvenost" — je pisal n. pr. E. Deil. Da vsemogočna država drugod se vtika v vse reči cerkvene, da šteje in popisuje ude katoliških družeb posamezno, to jim je prav; sami pa prikrivajo celo imena beznic ali društev svojih. Zakaj pa avstrijska vlada vedno odbija prošnje beznici? Ilazodela je to neka avstrijska Podlistek. Zadnja večerja od Leonarda da Vinci. (Po V. Apoloni ju posl. J. Gombarov.) (Dalje.) III. Dolgo je moral Leonardo čakati, preden je smel k vojvodi iti, ker ta je bil vse dvor-nike poprej pred se poklical. Ko so se vrata odprla, moral je toraj Leonardo stopati med dolgimi vrstami dvornikov, kjer ga vsi z radovednimi pogledi opazujejo. Nihče ni vedel, kaj se ima zdaj goditi; le vojvode temno čelo in Teofilove bliskajoče se oči so naznanjale nevihto, ki bo menda ubozcga Leonarda zadela. „Danes bi morali vi, mojster Leonardo, mojo podobo dogotoviti, in nadjal sem se, da mi jo prinesete kazat," začne vojvoda z res nim glasom. S pobešenimi očmi odgovori Leonardo: ..Pa^ je bila vaša podoba zgotovljenn. a prinesti vam je ne morem". „Kaj pravite, da je bila zgotovljena? Tedaj je res, kar sem slišal, da ste spet—?" »Da! odpustite milostljivi gospod", pretrgal mu je Leonardo besede, »spet sem pokončal, kar je moj čopič za vas dovršil!" »Pokončal?" naglasi ostro vojvoda ter vstane s svojega sedeža. »Pokončal?" ponovi, »spet pokončal! — Kaj to pomeni, mojster, da nekaj časa vse svoje umotvore uničite? I:i zakaj ste zdaj vkljub moji prepovedi uničili tudi mojo podobo?" »Prizanesite, milostljivi gospod, težko se mi je zagovarjati, ker zastonj iščem vzrokov, ki bi me izgovarjali. To djanje sem storil brez premisleka v trenutku, ko je le dražljiv čut umetniški v meni govoril, — v napadu bes-nosti". Po teh besedah je nastala globoka tišina. »No, če tega niste storili iz hudobije, ne da bi svojega gospoda žalili", pravi vojvoda, ,.je vaše dejanje krivica, pa ne hudobija, in od- puščam vam, ako--" Beseda »odpuščam" je uzročila v vrsti dvornikov začudenje in razločno so se slišale besede: »blag", »milost-ljiv", po dvorani; a na obrazu Teofilovem, ki je za vojvodom pri oknu stal, igral je čudno zaničljiv smehljaj, ki se ni vjemal z vojvodo-vim pomiloščenjem. Leonardo ni opazil, da še vojvoda vsih besed ni izgovoril, kajti nepričakovana beseda »odpuščam", je njegovo rahlo srce tako zadela, da je s solznimi očmi izkliknil: „0 vojvoda, kako ste mi dobrotljivi, čeravno jaz vaše do-brotljivosti ne zaslužim. Jaz sem vas žalil, vi me pa z milostjo obdajate. Od zdaj se pa hočem vrednega skazati vaše milosti; vse hočem storiti, karkoli mi zapoveste, pošljite me v sužnost ali v smrt, jaz bom ubogal, če je vaša volja." »Moja volja je", dostavi Ludovik, „da za kazen svoje krivice naslikate nebeško podobo: zadnjo večerjo, v obednici dominikanskega samostana »Santa Maria delle Grazie". Črez leto dni jo morate dokončati; — pa ne pokončati!" kasandra bratom v „Freymaurer" Ztg. (1874, Nr. 35)". Ondi se bere: Avstrija. „Berolinski časnik „Post" meni, da je samo le ozir do Vatikana, kteri je nagnil vlado avstrijsko k temu, da je za dedne dežele privoljenje k vstanovitvi prosto-mavtarske beznice vnovič odrekla, dokler je v deželah krone ogerske zdavnej dovoljeno fra-masonstvo. Se ve, da je tudi to prav močen vzrok. . . . Vendar je poleg ozira do Rima drugi morda še mogočnejši vzrok, in ta je vsem vladarstvom lastna zamrza proti vsakte-remu skrivnemu družbarstvu. Odločiteljni vzrok globoko vkoreninjene nezaupnosti proti bezni-čarjein izhaja iz čisto dinastične skrbljivosti, je skozi in skozi politične natore, in ima ver-stveno bojo le, ker se apostolsko veličanstvo znebiti ne more in nikdar znebilo ne bode misli, da je bran katolicizma poglaviten steber moči avstrijske, kakor hiša Hohenzollernska poslanstva svojega kot bramba protestantiška pozabila ne bode. Po vnanje je oboje enako opravičeno, po notranje je pa nasprotek velik, kar le more biti. Neločljivo je strinjena ena država z zahajočo, ena pa z vzhajočo stvarjo. Izreče se Avstrija z Rimom solidarno, izročena je poginu; sicer pa zgubi popolno oscmsto-letno podlago svojega državnega bivanja. Potrjuje se tu spet beseda Macaulay-eva, da so v XVI. veku osode držav razločile se za mnoga stoletja po tem, kakor so pomagale pri delu reformacije, ali pa ostale na strani laži. In to je istina. Beznica, kteri na čelu je cesar Nemčije stal tako dolgo (in še stoji! Vredn. Freim. Ztg.), na c. kr. dvoru nikdar drugače sodili ne bodo nego za orodje protestanškega nad-vladarstva in prusovske zmagovateljnosti. Od tod izvira vsa nezgoda!" (1874. Nr. 35.) Vrata peklenska je premagala ne bodo, verni rečemo lahko o cerkvi katoliški; drugače je pa z A v s t r i j o. Avstrija je po tem takem odmenjena pokončanju - bodi si z Rimom, bodi si zoper Rim. Avstrija se opira na ka-toličanstvo, to pa je beznica sklenila zatreti, toraj mora razrušiti se tudi Avstrija. Prusija se opira na protestantovstvo, in to je za zdaj milost našlo v očeh bezničarjev, saj je, pravijo, na pol bezničarstvo že samo po sebi. Ako pade katolištvo, pade tudi pozitivno pro-testanstvo, in vladarstvo obdrži beznica. Najprej se mora pogrobati katoličanstvo, Avstrija obvisi v zraku, v naročje pade Prusiji, Prusija se podela potem v veliko Nemčijo — v staro Germanstvo! Tako pisarijo, tako govo- IV. Kako je Leonardo iz dvorane prišel, sam ni vedel; ves omamljen od milosti vojvodove zavedel se jc spet v svoji delavnici, kjer je pred kosci raztrgane podobe stal, in z nova si bridko očital svojo nehvaležnost. Čim dalje je svoje dejanje premišljeval, tim veča se mu je zdela vojvodova velikodušnost. „Kako je dobrotljiv", je zaporedoma govoril, „kako blago srce ima, čeravno mu je obraz oduren in neprijazen. — Zato pa ga hočem razveseliti z nebeško podobo: Gospoda, ki jc svojo sveto kri za svoje sovražnike prelil, in dvanajstere, ki so bili priče njegove večne daritve, hočem slikati, — tako jih hočem slikati, kakor so pred 1450 leti sedeli v svetem mestu Jeruzalemu. Bil je veliki četrtek. „Še danes hočem svojo sveto nalogo začeti", nadaljeval je navdušen Leonardo snova-joč idejo, kako bi najdostojniše s svojim nevrednim čopičem poslavil vstanovljenje nebeške hrane našim dušam. ričijo zidarji svobodarji in tako zvesti podlož-niki so bezničarji vladam svojim, opominja „Recht." Nekako v zvezi s tem je zdel se že nasvet, ki ga je 24. oktobra t. 1. stavil Krona-wetter s tovarši v državnem zboru Dunajskem, naj pregleda in popravi se postava društvena od 15. novembra 1867; na ravnost pa je 27. okt. dr. Foregger s tovarši naznanil predlog, naj se omenjena postava združevanjska spremeni tako, da po ravnilih velike beznice javno pravico bezničarstvo dobi tudi v Avstriji. Podpisalo je ta predlog 37 družnikov kluba na-predovanjskega; izmed 24 Kronawetterjevih jih je temu pristopilo kar 23. Da so vmes Schrank, Steudel, Gollerich, Kronavvetter, Dit-tes itd., ni čudo; čudo pa je, da sta tudi profesorja Ecker in Wildauer, baron Laudon itd. dokler celo radikalni Fux iz Moravske in Um-lauf nista podpisala. Ko sem čital, kako beznica k sv. Jožefu na Dunaju vedno vstaja, sprehajala me je misel, da Pij IX. o poslednjem zboru Vatikanskem ni zastonj sv. Jožefa povzdignil za zavetnika ali branitelja svete cerkve katoliške. Sveti Josip naj brani toraj carja Franja Josipa, kajti nevarnost že sicer katoliški cerkvi in katoliškemu vladarstvu v Avstriji preti velika, in naj se že beznica razlaga ali iz bežna, bez-dna (abyssus) ali besnica iz bes (daemon) hudo pomenljivo je, da ne bi po dobljeni prostosti bezničarji v brezno zbezali Avstrije! Ilesnicki. Politični pregled. V Ljubljani 2. novembra. Avstrijske dežele. Na Sluiiajii so v opravkih bili trije vladni namestniki, baron Weber iz Češkega, baron Posinger-Iloborski iz Morave, in vitez Bogoslav Widmann iz Kranjske. S Posinger-jem se obravnava, da bi prevzel ministerstvo za Zemjalkovskim, in tedaj, pravijo, pride za deželnega predsednika na Moravsko vitez Wid-mann, piše „Našinec" Olomuški 30. okt. — In „Hlas" Brnski tistega dne piše, da doslej še nobeno leto niso učenci silili tolikanj v gimnazije, ki jih v rokah imajo duhovniki, na pr. Schotten na Dunaju, v Seitenstetten, Krems-miinister. Vstav jezuitov v Kalksburgu ves čas obstanka svojega ni imel toliko gojencev kakor letos. Vidi se iz tega, kako poželi ljudstvo šol brezverskih, kaj ne?! Šel je na polje, a njegov duh se je vzdignil v mesto sijonsko, gledal je majhno družbo Jezusovih prijateljev in občudoval ljubeznjiv in mil obraz Gospodov v megli svoje domišljije. — Umetnik je hotel podobo ohraniti v svojem duhu, zato si je prizadeval prezreti meglo, ki je podobo kalila, — pa podoba se mu naglo umakne in zgine. A za njo je zagledal nove podobe, nove skupine, pa še manj jasne od prvih. In drugi načrt je spodbil spet tretji, ravno tako meglen in nejasen. Tako so plesale v omamljivi igri ideja za idejo v njegovi živi domišljiji. Pa kaj je to, — strah ga že obhaja, da nobene ideje ne more v svojem duhu ohraniti; vsaka zgine spet kakor megla brez sledu. Je mar mlada spomlad, ki s svojimi lahnimi hlipi mojstrov duh v neomejenih prostorih mami? Je li krasnih cvetlic vonjava, ki ga moti ter mu odjema navadno moč? Mar ga večerna zarija zahajajočega solnca blešči ter mu jemlje jasni pogled? O ne! Pod težo čudovite slutnje se trese duh Leonardov, in ta strah se vedno množi, V centralno komisijo za vravnanje zem-Ijišnega davka, v ktero volijo poslanci vsake dežele posebej, je bil v državnem zboru voljen za Kranjsko baron Apfaltrern, za njegovega namestnika pa vitez Langer Kronawetter je predlagal, da bi se pravica razpuščanja društev izročila okrajnim uradom. 0£elec Jurij, posestnik v Središči; Plešic Tomaž,' losestnik pri sv. Katarini; Pogačar Janez, dr.' stolni prošt v Ljubljani; Polanec Janez, posestnik v Skofji loki; Poličar Jakob, župnik na Dobravi pri Kropi; Polak Alojzij, P. mino-rit v Gradci; Poschišt Karol, lastnik ladij v Volovskem; Potočnik Anton, posestnik v Koroški Beli , Potočnik Anton, župnik v št. Vidu; Potočnik Katarina, zasebnica v št. Vidu; Potočnik Miha, župnik v Ljubljani; Povše Franc, župnik v Črnem vrhu; Preželj Matevž, župnik v Mavčičah; Prokl Janez, župnik v št. Lovrencu; Pučko Anton, kaplan v št. Ilju; Pukšic Franc, župnik v št. Juriju; Purebe Jožef, trgovec v Karlovcu. (Halje prih.) Vse nase ČČ. gg. naročnike prosimo, naj nam blagovolijo zaostalo naročnino kmfilo poslati, ker leto se koncu bliža. Prihajajoči in odhajajoči železnični vlaki v Ljubljani. Južna železnica. Iz Dunaja poštni vlak ob 3. uri 4 min. popoldue. ,. brzovlak „ 6. „ 8 „ zvečer. „ hitri pošt. vi. „ 2. „ 48 „ ponoči. j „ zmešani vlak „ 9. „ 17 „ zvečer. Iz Trsta brzovlak 10. „ 31 ., zjutraj. , „ poštni vlak 12. „ 57 „ opoldne. „ hitri postni vlak 3. „ 43 „ ponoči. „ ., zmešani vlak 4. „ 45 „ zjutraj (BrzovlaM stoje po 4 min., navadni vlaki po 10 min., zmešani po pol ure.) Rudolfov« (gorenjska) železnim. Odhajata na dan po 2 vlaka; pri i ol> S. uri 55 miu. ponoči drugi „ 4. ,, — „ popoldne. Prihajajo pa trije: ob 2 uri 30 min. popold. iz sv. Valentina „11. „ 5 „ zjutraj „ „ „ „ 7. , 5 ,, „ od Lesec (pa e tržne dneve t. j. ob sredah in sobotah). IVIeiirHtiriir drnariie eenr 2. novembra. Papirna renta 70.30. — Srebrna renta 74. — . — 18601etno državno posojilo 108.90. — Bankine akcije 987 — Kreditne akcije 236 50. — London 109 85. — Srebro 104.—.— Ces kr. cekini —___ — Napoleon8.«4. Denarst* ene cene. 29. oktobra. Državni tondi. 5°/0 avstrijska papirna renta , 5°/0 renta v srebru ... Srečke (loži) 1854. 1. . . . „ „ 1860 1.. celi. 1860. 1„ petinke Premijski listi 1864. 1........ 133.— 13 J.50 Zemljiščine odveznice. Štajarske po 6%........ Kranjske, koroške iu primorske po 5° 0 Ogerske po 5%........77.50 Hrvaške in slavonske po oc/u . . . , ; 79 75 Sedmogradske po 5'/»...... 73 25 Delnice (akcije). Nacijonalne banke .......j 976 Unionske banke .... Kreditne akcije .... Nižoavstr. eskomptne družbe Anglo-avstr. banke.......154.— Srečke (loži). po 100 gld. a. v. „ 100 k. d. »• 1» »» M „ 40 gld. a. v. .. 40 — Odkritosrčnost. Sodnik: „Svojo trimesečno kazen zaradi tatvine ste prestali zdaj, le pojdite, pa ne pridite zopet v drugo!" Tatje: ,.Kaj pač mislite, milostni gospod, od nas! Mi gotovo sami ne pridemo več; a bojimo se, da nas priženo." — Nekega potnika je gostilničar hudo z računom ogoljufal. Potnik plača brez ugovora potem pa vpraša natakarja: „Imate mnogo mrčesa v hiši?" „Oh, neizrečeno veliko, naša gospodinja bi dala kdo ve koliko, ko bi ga ji kdo odpravil." „Jaz vem gotovo sredstvo proti temu." „Potlej pa pokličem gospodinjo." — Gospodinja in ž njo gostilničar prideta in prosita gosta, naj jima razodene ono sredstvo. ,,Naredite mu," pravi potnik, „tak račun, kakor meni, in glavo zastavim, da merčesa več ne bo v vaši hiši." — Vratna vnetica, ki po Ljubljani že dalje časa otroke pobira, se je prikazala tudi na Notranjskem. V Bukovini pa je tako huda, da so morali normalne šole zapreti. Ta bolezen je nalezljiva, toraj treba varovati otroke. — Sledeči P. T. delničarji prve občne zavarovalne banke „Slovenije" v Ljubljani so dalje doplačali na delnice, in sicer: po 7«/,% ali 15 goldinarjev na delnico: Nadrah Anton, duhovnik v Trebicu; Notar Anton, kaplan v Brezovici; Novak Marija, zasebnica v Ljubljani; Omerza Franjo, trgovec v Kranji; Orešnik Ba-lant, župnik pri sv. Petru; Ovmec Franjo, pro-vizor na ptujski gori; Pahor Jože, vikar v Medani; Pakič Miha, trgovec v Ljubljani; Panjar Jože, posestnik v Šenpasu; Paprej Matija, dekan v Braslovčah; Pečnik Jakob, du- Listnica opravništva. Č. g. J. L., prov. v J.: Vaš naznanilni list smo prejeli, prejšnje stanovanje in pošto zbrisali, ter s sedanjim nadomestili. Mar li niste nobenega lista prejeli ? Za poštne vrade smo /.e pristavili, Kiirnthen. Denar. Blago. 6I.K §9.85 73 80 7'.70 100.50 100 75 108.— '108.25 112.25 112 50 94.— 78.— 80 15 73 75 977 12425 124.60 231.- 231.25 920.— 930.— 154.25 Kreditne Tržaške 162.75 106.— Budenske Salmove l'alt'ti-jeve Clary-jeve St. Genois \V i ndisc li gr »it z - o ve VValdstein-ove Srebro iu zlato. Ces. cekini ...'.. Napoleonsd'or..... Srebro ....... 40 40 40 20 40 it i« tt ti 25.— Hi.— 24 — 26.25 26 25 23.— 23.— 5.24 8.88 163.25 106.50 5 t.— 25.50 33,— 25.— •26.50 26.75 23.50 23.50 5.25 8 89 104.bO 105 10 Prosiitja cerkvenega vina pri sv. Petru blizo Maribora. V ponedeljek novem lira pred-poldne se bo 3» polovnakov letošnjega, pozno branega vina s posodo vred po dražbi prodalo. Mark lis G laser, (56 -- 1) častni kanonik. Ces. dvorna i za zvonove L Hilzerja v Dunajskem i n metale & sinov Novem mestu (Ignaz Hilner iV Nohn in Wiener-Neustadt) I se priporoča na naročevanje r vonov vsake leze iti vsakega {jlasa ter tudi za vsake izdelke iz vlitega metala. Za pred odločeni glas ali čisto harmonični akord naročenega zvonovja (več zvonov) se daje poroštvo. Zvonovom se pridaja tudi vsa druga oprava, jarmi iz lesa ali železa po najboljši in najnovejši šegi narejeni, tako da se veliki in težki zvonovi prav lahko gonijo ker teko po zobcih na novo iznajden način; tudi se lahko presucejo, kedar koli treba, brez posebne naprave, tako da zvonovi dalje trpe in mnogo lepše pojo. Tudi se zvonovi tako vredijo, da se pri zvonenji vsi lepo vjemajo in kemblji dru" za drugim v lepem redu bijejo. Za tako vredenje je iznašla ta livarna novo sistemo, po kteri vsak novo opravljeni zvon, pa tudi vse zvonove v zvoniku en sam človek v kakih urah po zelo priprosti napravi brez vseh stroškov tako vrediti more, da zvonovi enako, hitreje ali pa bolj počasi teko. Naročila se izgotovljajo natančno in po ceni. Zarad plače so ugodni pogoji. Kar ta livarna obstoji, 33 let, je vlila 2930 večih zvonov, ki so tehtali 12800 centov. Pri Dunajski razstavi 1. 1873 2 nudaliji za napredek za H zvonov s skupno težo 300 centov, vlitih za vothno cerkev na Dannji in razstavljenih.