----- 178 ------ Mazanje platišč s petrolejem. Tovarnar kmetijskih strojev poročal je v klubu ob M. o ravno tako dobrem, kakor enostavnem, a malo-znamm sredstvu za varstvo voznih koles. Na razstavi tovarnarja, ki izdeljuje samo vozna kolesa, zanimala sta posebno dve čisti navadni stari kolesi na novi osi. Kolesoma se je videlo, da sta od čisto navadnega kmetskega voza. Eno kolo se ni prav nič ločilo od kakega druzega starega kolesa, drugemu se je poznalo, da je namazano s petrolejem ali s čim podobnim. Na vprašanje dal mi je navzočni zastopnik popolno pojasnilo. Najprej je snel platišče s prečko {spico), ker je bilo le rahlo pritrjeno, in mi pokazal, da je skozi in skozi napojeno s petrolejem. Ta novost je prišla iz Amerike, in kmetje v onem kraji že dolgo in uspešno tako ravnajo, in sicer na tale način: Pločevinasto koritce ozke pa podolgiste oblike , katerega dno je vzločeno in ima nogi na obeh konceh* postavi se pod prosto vrteče se Kolo tako, da se kolo skoro dotika dna. Potem se koritce nalije z gorkim pe trolejeoa, kolo pa kolikor mogoče počasi vrti. Že rab- ljena kolesa tako hitro pijo olje, da se mora kmalu do-liti. Kolo je tako dolgo vrteti, da se olje v koritci več ne manjša, kajti tedaj se je kolo olja popolnoma napilo, ali z drugimi besedami, vse luknjice so se napolnile z oljem. Korist takega ravnanja je tako vidca, da o tem prav za prav še govoriti ni treba. Koliko da je polomljenih koles, počenih platišč, to je dovolj znano. Glavni vzrok tem škodam je voda, katere se napije kolo prve dni, ko se rabi. Oe pogledamo novo kolo za kmetijski voz, vidimo, naj si je kolo delal tudi najboljši kolar, da je pri skladih platišč in pri prečkah muogo potov za vstop vode, po kateri se kolo večidel leta suče, luknjice napolnijo se z vodo, solnce vodo zopet posuši, ali bolje, izlapi jo zopet. Mi pravimo, da je kolo jelo pokati, v resnici so se pa le izpraznili in povečali prostori, po katerih je bila voda. Tako se godi po leti. Slabše je po zimi. Les se zopet ntpije vale. Kadar je dosti mrzlo, zmrzne voda, po malih razpokah se pokaže led, kateri se razteza, kodar se taje, in razžeue les; kolo dobi večc razpoke in ni več za rabo. Kjer je olje, ne more biti voda; če se kolo namaže z oljem, zabrani se najhujšemu sovražniku lesa, vodi, da ne more do njega, in zaradi tega je opisano ravnanje koristno. Seveda se surovi petrolej, ki se priporoča za rabo, zaradi nizke cene, ne sme greti pri odprtem ognji in ne v odprti posodi; ravno tako se smejo z oljem mazati le lepo umita in suha kolesa, in gorko vreme je najpripravnejše za to delo, ki se mora vsako leto ponavljati. Omeniti je še, da se les mora skozi in skozi ni-piti potroleja in da je dobro v nekaterih slučajih, če se do 50—60° razgretemu petroleju prideae nekaj kob-fonija. Mazati s premogovim katranom ne pomaga nič.