TURIZEM Informativno glasilo Centra za promocijo turizma Slovenije • Izvajanje Zakona o pospeševanju turizma v praksi: Vloga posameznih subjektov na področju turizma ........................................ 2. in 3. stran • Davek na dodano vrednost: Evropska unija išče nove davčne rešitve, Javni razpisi na področju turizma v letu 1999, Sprejemanje podzakonskih aktov ZPT ...... ..................................................................................... ............. ..................... 4. stran • Kongresni turizem: Kako naprej po uspešnem kongresnem letu 1998, Nemški trg organizatorjev potovanj .............. ............... 5. stran • Gibanje slow food v svetu In pri nas: V znamenju polža, Združenje turističnih kmetij Slovenije vse aktivneje sooblikuje razvoj In trženje turizma na podeželju ................................................................................................................................................................. 6. stran $ Sejmi in borze: Utrinki iz BIT Milano in 1TB Berlin, Novičke Iz turističnih trgov .......... .. ............................................................... 7. stran • Zadnja stran: HIT skupaj z italijanskim Eurotravel izdal incoming katalog, Tudi letos boj za evropski ekološki znak Modra razstava, Krogi, ki povezujejo, Nova turistična karta Slovenije, Kje je kdo, Podčrtano, Slovenija na kratko ................................................... 8. stran 1TB Berlin - ogledalo turističnih trendov, tržnica svetovne turistične ponudbe, kovnica turistične politike 1TB je tudi letos ponovno podrl vse rekorde, saj si je po vrsti že 33. Svetovno turistično borzo s ponudbo 7 434 razstavljavcev (na prvi borzi leta 1966 je sodelovalo 9 razstavljavcev iz petih držav) iz 190 držav na skupno 149.000 kvadratnih metrih površine ogledalo rekordno število poslovnih in splošnih obiskovalcev. Ne samo, da je to največja tržnica svetovne turistične ponudbe, je tudi izredno ogledalo turističnih trendov in prava kovnica turistične politike. Nekaj drobcev iz prave poplave informacij (nadaljevanje na strani 7 in v prihodnji številki Turizma): 4/t Rezultati mednarodnih turističnih prihodov za leto 1998 kažejo na izredno moč te megaindustrije 21. stoletja, saj je kljub azijski finančni krizi lani po svetu potovalo 2,4 odstotka več turistov kot leto prej in sicer 625 milijonov, prihodki svetovnega turizma pa so znašali 444,7 milijarde USD ali 2 odstotka več. Nestabilnost na mednarodnem finančnem trgu pa je kljub temu povzročila nekaj sprememb v potovalnih navadah - povečalo se je število poznih rezervacij, močnejša pa je tudi tendenca, da popotniki zapravijo manj. 4/t Turistična industrija se bo morala navaditi na vse manjši obseg prostega časa potencialnih popotnikov, ali pa bo izgubila bitko z drugimi aktivnostmi. Ljudje imajo vse manj prostega časa, zato ta postaja vse bolj dragocen. Vse pogosteje ga uporabijo za igranje golfa in televizijsko gledanje športnih dogodkov, zato se bo turizem temu moral prilagoditi in ljudem zagotoviti, da bodo redke proste trenutke kar najbolje izkoristili prav na potovanjih. Vse bolj se bodo odločali za kratke počitnice večkrat na leto, kar bo imelo velik vpliv na delovanje hotelov in letalskih družb. Vendar to kljub temu ne bo izrinilo tradicionalnih eno- ali dvotedenskih paketnih počitnic. To so nekatere ugotovitve najnovejše raziskave Svetovne turistične organizacije, ki jo bo predstavila letos maja. 4/t Po štiriletnih pogajanjih je Svetovna turistična industrija dosegla dogovor o tem, kako učinkovito meriti ekonomski učinek turistične industrije. Tako imenovani Tourism Satellite Account (TSA) bo spremljal potrošnjo turistov, stopnjo investiranja v turistično industrijo in število ustvarjenih delovnih mest, za razliko od zdajšnjega, zgolj statističnega merjenja mednarodnih prihodov, kateremu ni sledila analiza učinka turizma na mednarodno in nacionalne ekonomije. Po besedah generalnega sekretarja WTO F. Frangiallija bo TSA pripomogel k temu, da se bodo narodne ekonomije z mednarodno primerljivimi dejstvi in številkami začele zavedati pomena te industrije, kar jim bo pomagalo pri določanju turistične politike, hkrati pa bo to za javne in zasebne sektorje predstavljalo pomembno "lobistično" orodje za izboljšanje podobe in statusa turistične industrije. Po podpisu pogodbe o sodelovanju Slovenije in ADAC na 1TB Berlin o spremljanju stanja čistosti vode in plaž v slovenskem Primorju, kar je izrednega pomena za promocijo Slovenije, saj ta nemški avtomobilistični klub šteje že skoraj 14 milijonov članov. Ob tem so se tudi dogovorili, da bo 14-milijonti član prejel en teden brezplačnega bivanja v Sloveniji (na sliki so poleg poznanih predstavnikov slovenskega turizma še štirje predstavniki ADAC-a; tisti z rdečo kapo je podpredsednik ADAC-a Michael Stich, s katerim sta direktor CPTS in minister za malo gospodarstvo in turizem 7. marca na slovenski stojnici podpisala pogodbo). ~elJe - sK1aa1sce Per I I 17936 / 1999 1 1111111111111111 III IIII II IIIII II IIIIIII II IIII I IIIIIIIII 5000006946 , 31 COB I SS a, Komentar V osrčju Evrope brez meja Meje ločujejo prijatelje na obeh ali vseh straneh, povzročajo zastoje, zamude, zahteve po dokumentih, plačila carin in drugih dajatev, poleg tega pa so bile meje skozi vso zgodovino predmet nenehnih sporov in vojn. Stoletje, ki se umika novemu, je bilo stoletje meja, prihaiajoče obdobje pa bo stoletje in začetek tisočletja brez meja. Cas, ko lahko s skupnimi projekti in sodelovanjem na mednarodnem turističnem trgu presežemo ovire in nezaupanje, ki so nas, tri narode na stičišču velikih evropskih kultur - romanske, slovanske in germanske - v tem stoletju vse prevečkrat postavile na preizkušnjo. Kljub temu, da je sodobno olimpijsko gibanje leta 1994 proslavilo stoletnico in kljub mednarodnim razsežnostim olimpijskih iger novega časa, na katerih je gradil njihov pobudnik, francoski mislec Pierre de Coubertin, pa je minilo več kot 80 let, preden se je porodila zamisel, da bi olimpijske igre še bolj pomednarodili, presegli meje in v pravem olimpijskem duhu združili moči, različne kulture in ljudi. To se je zgodilo prav v osrčju Evrope, med športnimi prijatelji iz treh sosednjih dežel, ki so že leta uresničevale skupne prireditve, kot so Tek treh dežel in Pohod na tromejo, vendar je Mednarodni olimpijski komite na pismo o nameri odgovoril, da olimpijska pravila ne dovoljujejo čez mejo segajočih kandidatur. Toda ideja se je prijela in razvijala, namera o skupni kandidaturi treh dežel pa nadaljevala. Potem ko je od same pobude minilo kar dobrih 15 let, je avstrijski olimpijski komite 21. januarja 1998 Mednarodnemu olimpijskemu komiteju uradno predložil kandidaturo Koroške, Furlanije-Julijske Krajine in Slovenije za Zimske olimpijske igre 2006. Kandidatno mesto je Celovec, kar je usklajeno z mednarodnimi olimpijskimi pravili, saj še vedno ostaja kot nosilec kandidature eno samo mesto. Edinstvenost kandidature pa je vsekakor tudi v tem, da je le-ta šele prvi korak v izgradnji skupnega turističnega območja Furlanija-Koroška-Slovenija, torej "Treh dežel", ki poteka pod sloganom "Brez meja - Ohne Grenzen - Senza confini". Ta projekt bodo tri partnerske organizacije nadaljevale tudi v primeru neuspešne kandidature in skupni turistični cilj promovirale vsaka preko svojih marketinških kanalov in orodij ter na skupnih promocijah. Center za promocijo turizma Slovenije se kot ena izmed treh partnerskih organizacij (poleg Karnten Werbung in Azienda Regionale per la Promozione Turistica FVG) že od začetka projekta aktivno vključuje v kampanjo tržnega komuniciranja in promocije kandidature. O aktivnostih v zvezi s kandidaturo redno informiramo organizatorje potovanj in novinarje iz tujine, razvijamo projekte "Brez meja" na področju počitnic na podeželju, golfa in gorskega kolesarjenja, ideja "Treh dežel" je rdeča nit vseh sejemskih in borznih nastopov v organizaciji CPTS v prvi polovici leta. Najbolj je zaživela prav na 1TB Berlinu, kjer je prav Sloveniji - potem, ko so skupno novinarsko konferenco o turističnem območju Treh dežel in skupni kandidaturi v Vailu organizirali Korošci in na BIT Milano Furlani · pripadala čast, da ta projekt predstavi na tej največji turistični borzi na svetu zbranim najštevilnejšim strokovnim turističnim javnostim, popotnikom in medijem. Tudi vse letošnje pomembnejše mednarodne zimske športne prireditve so minile v znamenju kandidature. Spomnimo se samo številnih s slovenskim logotipom kandidature plapolajočih zastavic na Zlati lisici, na Vitrancu pa minuli vikend v dolini pod Pancami. V kratkem bo v znamenju kandidature in projekta "Brez meja" zaživel tudi Brnik, ki bo v olimpijskem duhu Treh dežel pozdravil vse, ki bodo v našo deželo prileteli. Program promocije bo v prvih šestih mesecih leta 1999 usmerjen v promoviranje kandidature za ZOI, nato pa se bo prilagodil. če bo kandidatura pridobljena, se bo program nadgradil, če bo organizacija pripadla drugemu kandidatu, pa se bo program usmeril izključno v promocijo nastajajočega skupnega turističnega cilja Treh dežel. Sodelovanje s Koroško in Furlanijo-Julijsko Krajino je za Slovenijo izrednega pomena, še posebej za nadaljevanje uspešnega pozicioniranja slovenske turistične ponudbe v osrčju Evrope. Tega se na Centru za promocijo turizma Slovenije dobro zavedamo, zato to idejo združevanja, povezovanja in razvijanja nove evropske turistične regije izpostavljamo kot enega najmočnejših elementov promocije. Slovence, Korošce in Furlane nas ne druži le skupna želja po organizaciji Olimpijskih iger. Povezujejo nas športni izzivi, ki segajo preko meja, čudoviti pogledi čez gora, pisane mednarodne vode, 312 lukenj na zelenih prostranstvih golf igrišč, igre in zabava, praznovanje tradicije, umetnost kulinarike, pa seveda tudi zavezanost miru, ljubiteljstvo športa, aktivnega oddiha, želja po ohranitvi okolja in zanimivih turističnih vsebinah. Tri dežele, tri kulture, ena počitniška regija. Odločitev o nosilcu ZOI 2006 bo znana 19. junija letos. Kandidatov je več, a le en - in to prvič v zgodovini olimpijskih iger - sega preko meja. Lahko bi rekli, da je projekt "Brez meja" naš skupni projekt ob vstopu v novo Tisočletje. - 6 • .2006 ~ niJa Brez meja 1 ~ z C.. n m r C.. m ZAKON O POSPEŠEVANJU TURIZMA Izvajanje Zal