Dva problema: visoke cene in pomanjkanje stanovanj • Ko govorimo o stanovanjski problema-tiki, imamo v mislih dva glavna problema: visoko ceno stanovanj in kot posledico po-manjkanje le-teh. • Med tistimi, ki jih stanovanjski pro-blem najhuje prizadene, so nedvomno mladi, ki na začetku svoje samostojne življenjske poti nikakor niso zmožni zbrati dovolj sred-stev za nakup stanovanja. Na pravico do na-jemnega stanovanja pa je ob pičli izgradnji takih stanovanj potrebno čakati mnogo pre-več časa. • V zadnjem letu so se cene stanovanjski površini dvignile za 30%. Prodajna cena za stanovanja, ki bodo zgrajena šele čez leto ali dve (medtem bo cena nedvomno še na-rastla), je že dosegla 4500 din/m2. Vsakomur je jasno, da je to cena, ki povprečnemu člo-veku onemogoča, da v primernem času pride do svojega doma. Po ceni stanovanjske povr-šine smo že presegli mnoge razvitejše evrop-ske države z višjo stopnjo narodnega dohod-ka in to za stanovanja v velikih mestih kot so Dunaj in Milano. VARČEVANJE NEUČINKOVITO? • Visoke cene onemogočajo zapolnitev stanovanjskega primanjkljaja, še zlasti ob dejstvu, ko je stanovanjsko varčevanje ne-učinkovito ob visoki inflacijski stopnji, ki ji je izpostavljen dinar. Krediti za nakup sta-novanja, ki jih delovne organizacije dajejo svojim delavcem, so največkat neučinkoviti in so večinoma povezani s kadrovskimi po-trebami ter tako delavcem z nižjimi dohod-ki nedostopni. Sredstva za ta namen še zda-leč ne ustrezajo potrebam, saj si za denar, ki ga kot kredit dobi v delovni organizaciji, interesent za stanovanje največkrat lahko ku-pi le gradbeni material za gradnjo individual-ne hiše v lastni režiji. Predvsem pa imajo pravico do take pomoči praviloma le tisti, ki imajo za seboj že nekajletno delovno dobo v delovni organizaciji. • Glavni vzrok hitrega naraščanja cen so po analizi splošna inflacijska gibanja, slaba družbena organizacija stanovanjske izgrad-nje in notranje slabosti v gradbeništvu. • Narodni dohodek je dosegel pri nas že tisto višino, ko je za zagotovitev kakršnega-koli večjega družbenega in ekonomskega na-predka nujno potrebno predhodno reševati problematiko pomanjkanja stanovanj. •Stanovanjski fond znaša v Ljubljani ne-kaj nad 77 tisoč stanovanj. Primanjkljaj zna-ša po zadnjih izračunih okoli 13 tisoč stano-vanj. To pomeni, da je 13 tisoč družin brez primernega stanovanja. In po ocenah tri četr-tine tistih, ki so trenutno brez stanovanja, nimajo nobene možnosti in perspektive, da bi lahko sami rešili svoj stanovanjski pro-blem ob takšni stanovanjski politiki, kot smo ji priča danes. • Po planu naj bi letna stanovanjska iz-gradnja v Ljubljani znašala 3000 stanovanj, a že od leta 1968 nam ne uspe doseči te šte-vilke. Obseg stanovanjske graditve upada ta-ko v zasebnem, kot tudi v družbenem sek-torju. Lani je bilo zgrajenih le nekaj nad 1600 stanovanj, kar je skoraj polovica manj, kot je bilo planirano. • V Ljubljani živi kakih 50 tisoč mladih ljudi od desetih do štiriindvajsetih let sta-rosti, kar pomeni, da bo zanje v obdobju do leta 1985 potrebno preskrbeti dodatne tisoče stanovanj. • Ne smemo pričakovati, da bi se stano-vanjski problem, ki se sicer postavlja kot ne-izogiben spremljevalec modernega industrij-skega razvoja po vsem svetu, rešil sam od sebe. Potrebna je trdna odločenost vseh de-javnikov, da se končno napravi nekaj učin- kovitega. Zato je odločilnega pomena, kakšno pot si bomo začrtali pri reševanju proble-mov stanovanjskega gospodarstva, to je kakš-na bo naša stanovanjska politika. • V stanovanjskem gospodarstvu moramo ločiti med dvema različnima nivojema: nam-reč problemom izgradnje novih stanovanj in pa problemom gospodarjenja z obstoječim stanovanjskim skladom, kar pa, realno vze-to, predstavlja sekundarno vprašanje in lah-ko na širitev stanovanjskega sklada vpliva le posredno. • V poreformskih gledanjih smo osvojili težnjo, da bi uveljavili princip svobodnega tržišča s stanovanji. Pri tem naj bi se cena stanovanjske površine izoblikovala po zako-nitostih, ki veljajo za formiranje cen dobrin široke potrošnje. STANOVANJSKI TRG • Stanovanjski trg je ob današnjem na-činu gradnje in ostalih faktorjih, ki gradnjo spremljajo, prostorsko vezan na lokacijo gradnje bodočega stanovanja. Torej ne mo-remo govoriti o prostem trgu, kjer bi si po-trošnik lahko sam izbiral proizvajalca. Lahko kvečjemu govorimo v večjih parcialnih trži-ščih, ki pa so medsebojno brez vpliva. Govo-rimo lahko le o svobodnem tržišču proizva-jalcev, to je gradbenih podjetij, ne pa stano-van j. • Položaj potrošnika je v primerjavi s po-ložajem gradbenega podjetja diskriminiran zaradi stanovanjskega primanjkljaja. Za nor-malno delovanje stanovanjskega trga je nam-reč potreben višek 2—3 % celotnega stano-vanjskega fonda. • Nakup lastnega stanovanja je ob da-našnjih cenah, ki ponekod segajo blizu 5 ti-soč dinarjev za m2 stanovanjske površine, in ob brezperspektivnem stanovanjskem varče-vanju občutno previsoko breme za povprečno slovensko družino. • Svobodno tržišče najemnih stanovanj bi v naših pogojih zahtevalo tako visoke najem-nine, da bi jih lahko plačevali le redki. Le kdo bi lahko plačeval 1500 do 2000 dinarjev mesečne stanarine? Nikakor ne tisti, ki so še danes brez stanovanja. Še zlasti, če upošte-vamo načelo, naj bi mesečna stanarina ne presegla četrtino mesečnega dohodka, oziro-ma celo, kot mnogi smatrajo 10—15 % me-sečnega družinskega dohodka. • Dosedanja naša politika najemnih sta-novanj nikakor ne pomeni uspeha, saj s pičlo izgradnjo tovrstnih stanovanj (300—400 na le-to v Ljubljani) še zdaleč nismo uspeli omili-ti, kaj šele odpraviti stanovanjskih proble-mov tistih, ki so stanovanj najbolj potrebni. • Če so stanovanja tako draga, da si ga tisti, ki ga potrebuje, lahko privošči le z naj-večjim odpovedovanjem pri osnovnih bio-loških in eksistenčnih potrebah, kot so skromnejša hrana, reduciran počitek, po-manjkanje rekreacije itd., potem stanovanj-ska politika ni dobra. • Želja, da bi družba na principu solidar-nosti zagotovila dostojno življenje ljudem, ki tega sami ne zmorejo, vodi do politike na-jemnih socialnih stanovanj, ki so subvencio-nirana. Socialna stanovanja bi po teh kriteri-jih ne smela pasti pod nek minimum stano-vanjskega standarda, oziroma naj bi bila enakovredna ostalim, nesubvencioniranim stanovanjem. Sredstva za subvencioitiranje stanarin naj bi zagotavljal solidarnostni sta-novanjski sklad, ki ga predvidevajo novi za-koni v stanovanjskem gospodarstvu. Toda upravičeno se postavlja pomislek, da sred-stva, zbrana v solidarnostnem stanovanj-skem skladu ne bodo zadostovala za vse na-mene, za katere so predvidena. Verjetno bo moralo biti subvencionirano mnogo večje šte-vilo stanovanj, kot pa to danes pričakujemo. Politika subvencioniranih najemnih stano-vanj ima smisel tam, kjer se lahko najde do-volj sredstev za pokrivanje subvencij. V viso-korazvitih deželah je odstotek takšnih stano-vanj tolikšen, da jih je z zbranim denarjem moč subvencionirati. Enako pri deželah s planskim gospodarstvom, kjer celoten finanč-ni obtok ne temelji na ekonomskih kriterijih tržnega gospodarstva, ter lahko državni in gospodarski center odreže nekaj denarja pri drugih panogah in ga preusmeri v stanovanj-sko gospodarstvo. • Vse premalo je cenenih najemnih stano-vanj prehodnega značaja za tiste, ki ob vklju-čltvi v delovno organizacijo še niso sposobni priti do svojega lastnega stanovanja. ALIJE POTREBNA SUBVENCIJA? • Lahko vztrajamo pri dosedanji praksi grajenja dobro opremljenih stanovanj, ki nujno potrebujejo kasnejšo družbeno sub-vencijo in se tako vnaprej obsojamo na defi-cit v stanovanjskem gospodarstvu, ali pa zni-žamo standard najemnih stanovanj, kar si verjetno le malokdo želi, čeprav se ta ukrep mogoče ponuja kot edino ekonomsko uteme-ljen in upravičen. Danes se namreč po stan-dardu novozgrajenih stanovanj ravnamo po vzoru razvitih dežel z mnogo višjim narod-nim dohodkom. Zavedati pa se moramo, da te dežele določajo stanovanjske standarde po svojih realnih kriterijih in zmožnostih. Ce jih hočemo posnemati, se vnaprej obsojamo na deficit v stanovanjskem in sploh nacional-nem gospodarstvu in na s tem povezane te-žave kot je inflacija. • Glede načina pomoči za stanovanjsko izgradnjo pa si niso enotni niti v delovnih organizacijah. Bogatejše delovne organizacije se zavzemajo za reševanje stanovanjske pro-blematike s finančnimi posojili, dočim se rev-nejše zavzemajo, in teh je večina, za politiko gradnje cenenih najemnih stanovanj. To je tudi razumljivo, saj se na ta način stroški za drago gradnjo stanovanj delno prenašajo na bogatejše delovne organizacije (preko ob-činskega solidarnostnega stanovanjskega skla-da). Prav zato je za zagotovitev uspeha nove stanovanjske zakonodaje in zagotovitev za-dostnih sredstev solidarnostnega stanovanj-skega sklada potreben pristop vseh delovnih organizacij k samoupravnemu sporazumu o izločanju in usmerjanju sredstev za stano-vanjsko izgradnjo. Kajti, če bodo k spora-zumu pristopile le delovne organizacije z niž-jim dohodkom, kjer je že danes največji de-lež stanovanjskega primanjkljaja, ne pa tudi bogatejše z večinoma že rešenim stanovanj-skim problemom, potem zbranih sredstev nikakor ne bo dovolj. Že itak je namreč vprašljivo, kakšno korist bodo od sklada ime-le občine s slabo razvito proizvodnjo, to je občine pretežno stanovanjskega značaja in pa občine z delovnimi organizacijami, ki niso najbolj uspešne. • V novi stanovanjski zakonodaji so ob-vezni občinski programi izgradnje stanovanj. Ti srednjeročni programi naj bi bili izdelani najmanj za dobo pet let. V interesu nemote-ne organizacije investicijskih priprav in orga-niziranja izgradnje bi bilo nujno potrebno te srednjeročne petletne programe vsako leto sproti podaljševati za naslednje leto. • Važen element, ki onemogoča organizi-rano stanovanjsko gradnjo je nedvomno zem-ljiška politika. Ozki ekonomski interesi orga-nizacij, ki se ukvarjajo s prometom z zem-Ijišči, so nemalokrat prišli v konflikt s šir-šimi družbenimi interesi. Razlike v cenah, ki nastanejo kot rezultat manipulacij z zemlji šči plača navadno bodoči stanovalec. Neko-ordiniranost zazidalnih programov različnih zazidalnih otokov povzroča mnogokrat ano-malije, da je razlika v ceni gradnje med dve-ma sosednjima lokacijama zaradi različne komunalne opremljenosti tudi do nekajkrat dražja. • Skrajni čas je, da začnemo mestno zem-ljišče obravnavati kot skupno družbeno last nino in onemogočimo neracionalno izrabo. S tem v zvezi naj se izraba zemljišča, oziroma namembnost gradnje določa ne le po ozkih kratkoročnih ekonomskih interesih tistih, ki z zemljišči razpolagajo, temveč naj se upo števajo dolgoročni interesi razvoja s socio-loške perspektive humanega in organizacij-sko uspešnega mesta. Darko POŽENEL