3 C/ VZGOJA IN IZOBRAŽEVANJE 2001 I XXXII UVODNIK INTEGRACIJA - S PAPIRJA V PRAKSO Zakonodajni akti, ki jih predstavljamo uvodoma, že nekaj časa formalno¬ pravno omogočajo vključevanje otrok s posebnimi potrebami v t. i. redne šole. Da ne gre le za papirnato možnost, ampak rešitev, ki je v praksi že zaživela, dokazuje velik odziv na tokratno tematsko številko naše revije. Ravnatelji in ravnateljice, učiteljice in svetovalne delavke opisujejo, kakšne izzive, pa tudi težave postavlja integracija pred otroke, starše in učitelje, in kako so jo izvajali na njihovih šolah. Prispevki praktikov prinašajo široko paleto različnih rešitev in načinov dela: s slepimi, z gluhimi, gibalno oviranimi, z otroki z vedenjskimi težavami in drugimi. Tako predstavljamo primer, kjer z otrokom s posebnimi potrebami delata dve učiteljici in pa primer, kjer dela ob učiteljici še surdopedagog. Spet drugačen je pristop mobilne defektologinje ali pa uporaba dvojezične metode pri delu z gluhimi in naglušnimi... Poseben problem je izobraževanje otrok z raznovrstnimi težavami v nižjem poklicnem izobraževanju, kot plastično prikažejo učiteljice slovenskega jezika. Svojevrsten konstruktiven paradoks je predstavljeni koncept produkcijske šole, ki skuša z opuščanjem klasičnega šolskega režima in pristopov učence obdržati v šoli. Nekoliko drugače, vendarle prav tako občutljivo, pa se s ponovnim vključevanjem otrok z vedenjskimi težavami v šolo trudijo vzgojni zavodi. Pri vključevanju otrok s posebnimi potrebami so nenadomestljivi osebni asistenti oz. spremljevalci; o njihovem izobraževanju pišemo v rubriki Informacije. Pri tako občutljivi temi pa zlepa nismo zadovoljni s strokovnim izrazjem. Ali ni dovolj natančno, ali je slabšalno ali pa označevalno: enkrat pove preveč, drugič premalo. Tako je navsezadnje tudi z besedno zvezo »otroci s posebnimi potrebami«, ki utegne sugerirati, da so le potrebe teh otrok »posebne«, kot bi ne imeli prav vsi ljudje posebnih potreb. Navsezadnje bi se sila nerodno slišalo: v nasprotju s šolo za otroke s posebnimi potrebami šola za otroke brez posebnih potreb - tema, ki jo odpiramo v rubriki Polemično. Tak razmislek, čeprav včasih na videz neprijeten ali celo odvečen, nas popelje onstran samoumevnosti, ki jo živimo in le redko postavljamo pod vprašaj.