ŠOLA NA DALJAVO Pouk gospodinjstva na daljavo Vasja Avsec, predmetni učitelj gospodinjstva in kemije – svetovalec, Osnovna šola Preska Virus SARS-CoV-2, ki se je spomladi 2020 pojavil v naših krajih, je temeljito spremenil naše življenje in močno vplival tudi na šolstvo. Šolanje na daljavo, ki si ga pred tem nismo mogli niti zamisliti, je postalo nova realnost in je spremenilo način poučevanja. Nekateri šolski predmeti so povsem teoretične narave, tako da je takšen pouk še nekako mogoč, drugi pa so praktični, zato je pouk brez stika učencev, učitelja in pripomočkov prav poseben izziv. Med te sodi tudi pouk gospodinjstva, ki temelji na praktičnem delu učencev ob prisotnosti in vodstvu učitelja. Poučevanje na daljavo je zato pri tem predmetu prav poseben izziv in ena od rešitev zanj je podana v tem članku. Uvod Doma otrokom hrano pripravljajo mamice in očki Po zimskih počitnicah v šolskem letu 2019/2020, na- ter dedki in babice, v vrtcih kuharice in vzgojiteljice, tančneje po 1. marcu 2020, smo se vsak dan večkrat v šolah pa kuharji, kuharice in učiteljice. Družine, iz srečali z besedami korona, covid-19, zaprtje šol, izo- katerih prihajajo učenci, se razlikujejo glede na to, lacija, delo na daljavo … Učenci, starši in učitelji, pa koliko samostojnosti privzgojijo otrokom, zato so tudi vsa ostala javnost, smo si zastavljali vprašanja, tudi razlike v spretnostih pri odraščajoči mladini kako bo potekalo delo, če bodo šole nekega dne re- zelo velike. Nekateri si znajo že sami pripraviti do- snično zaprli. Vsak pri sebi je iskal rešitve za takšno ločene jedi, številni pa si ne znajo odrezati niti kosa stanje in logične razlage. kruha ali olupiti jabolka, kaj šele krompirja … Predmeti, ki jih poučujem, so povezani z vsakdanji- Uvedba šolanja na daljavo je ob upoštevanju teh kom. Pri gospodinjstvu se v 5. razredu učenci učijo dejstev porodila povsem nova vprašanja. Kako na osnov ekonomike in se spoznavajo s tekstilom, z daljavo voditi pouk in upoštevati vse te razlike, in to osnovami oblačenja, z vrstami obutve, z oznakami brez stika ali vsaj vidnega kontakta. Pri tem je seve- za vzdrževanje teh izdelkov, poleg tega pa pridobijo da pri izvedbi vaj treba preprečiti poškodbe, praske, tudi nekaj praktičnih veščin, ko je na primer šivanje udarce, ureznine, razlitje tekočin po prostoru, pred- predpasnika. V 6. razredu spoznavamo živila, hrano vsem pa vročega olja po kuhalniku. Obstaja tudi ne- in hranilne snovi, načine konzerviranja hrane, me- varnost, da otrok pozabi izklopiti pečico ali kuhalno hanske in toplotne postopke priprave hrane, pri- ploščo. pravo jedi in obrokov ter načine prehranjevanja. A kdor dolgo govori o hrani, prej ali slej postane lačen. To bo pa kar velik zalogaj, sem si rekel … Na uspe- Kako torej otrokom razložiti, da si lahko sami pripra- šnost opravljene vaje vpliva veliko dejavnikov. Je vijo jed ali obrok, če so od malega vajeni, da ta dela morda bolj smiselno, da se v prvi meri posvetim namesto njih opravljajo odrasli? varnosti in predavam le teorijo? Vendar kako, ko pa Spletna stran OŠ Preska na družbenem omrežju Facebook 14 Didakta vem, da se večini otrok kar zasvetijo oči, ko omenim prej. Nihče si ni predstavljal, koliko časa bo potekal ustvarjanje za štedilnikom, in da so v dobi rasti, ko pouk na daljavo. Kakšne cilje bomo morali dosega- vse dobrote posrkajo z očmi in usti. Zaprte bodo tr- ti, kako smo podkovani in opremljeni za tako obliko govine, šolske kuhinje, gostilne, picerije, starši bodo pouka, kako smo učence in starše pripravili na tako v službah. Pa menda otroci ja ne bodo odvisni od obliko učenja, kako bomo nadzirali prisotnost, zna- vnaprej pripravljene industrijske ali domače hrane? nje, prizadevnost? Potemtakem, sem si mislil, moram pripraviti smi- Bili smo popolnoma nepripravljeni. Tako šolniki, selna navodila za domačo pripravo jedi. Izbrati mo- učenci, javnost, da o stroki ne govorim. Učenje na ram takšno zahtevnost vaje, da si bo lahko vsakdo, daljavo je bilo pravo presenečenje, ki je zahtevalo ki se bo držal napotkov, varno pripravil okusen in obilico improvizacije in iznajdljivosti. zdrav obrok, ob tem pa omogočal uporabo kuhinje tudi drugim članom gospodinjstva. Naj bo to vodilo. V nedeljo, pred tednom dopusta, sva se z ženo, ki je Naj dobijo predmeti sodobna priprava hrane, načini tudi učiteljica, odpravila na izlet na obalo. Pogovori prehranjevanja in gospodinjstvo tudi svoj praktičen so se ves čas navezovali na zaprtje šol. Kaj bo, kako pomen. Otroci naj torej ob svojem trudu spozna- bo, če bo, ko bo … jo, koliko dela, časa in energije je potrebno vložiti v pripravo posameznega obroka, ki nas nasiti le za Od zamisli k dejanjem kratek čas. Komaj pomijemo in pospravimo, že se Tisto nedeljsko popoldne so me hoteli ženini soro- moramo ponovno lotiti dela za naslednji obrok. dniki pripraviti do tega, da za večerjo spečem pico. Razmere so bile ravno pravšnje za uresničitev moje Vsak začetek je težak zamisli. Brž sem postavil svoje pogoje. Ni bilo po- Začel sem s teorijo in najprej opozoril, da mora biti trebno dosti energije, da sem motiviral nečakinjo, ki pri delu prisotna odrasla oseba, ter da naj nekaterih hodi v prvi razred, in pridobil dovoljenje njenih star- stvari učenci ne delajo sami, dokler starši ne ocenijo, šev, da bo pod mojim mentorstvom pico spekla kar da so dovolj zreli in jim to sami dovolijo. sama. Med tem ko jo bom usmerjal skozi postopke, pa bom snemal filmček. In tako sta nastali dve do- Naslednjo oviro je predstavljalo branje receptov. Z bri stvari, odlična pica in prvi kratki iMovie. napisanimi navodili in recepti si učenci namreč niso domači. Nimajo dovolj potrpljenja, pa tudi znanja S pico smo potešili lakoto, s filmčkom pa sem na se jim še ni nabralo dovolj. Treba jih bo voditi skozi strani šolskega Facebooka sprožil plaz zanimanja za postopke, mimo pasti in čisto do končnega cilja, saj tovrstno kuhanje. Od tega dne do vrnitve v šolo sem se le tako začetno navdušenje tudi ohrani in razvija vsak dan (tudi ob vikendih, med prazniki ali v času naprej. počitnic) posnel, zmontiral in objavil vsaj en film, ki je trajal od 2 do 5 minut. Naložil sem ga na YouTu- Preveč enostavno pa tudi ne sme biti, sem nada- be kanal in ga objavil na FB strani naše šole. Veliko ljeval svoje razmišljanje. Pred njih moram postaviti vaj so si otroci ogledali skupaj s starši. Vaje v filmu nov izziv. V kratek filmček bom s komentarji in sli- so odlično vodilo v uporabnem učenju, ki ponujajo kami/fotografijami skril vsa navodila za pripravo in množico namigov in praktičnih napotkov, vse to pa količine sestavin. Tako bodo morali budno slediti, na zabaven in neobremenjujoč način. Število ogle- natančno opazovati, razmišljati in včasih celo kaj za- dov na šolski strani je več kot zadovoljivo, od 200 do pisati. Vsekakor pa bodo morali spremljati celoten 500 ogledov za posamezno vajo. postopek priprave jedi. Tako se je praktično delo hitro postavilo ob bok su- hoparni teoriji. Ročnost in spretnost nam sicer zelo pomagata, a žal ne, če nimamo potrebnih sestavin, če ne znamo oceniti razmerij med njimi, če ne po- znamo receptov in če ne obvladamo postopkov. Kako naj torej otrokom olajšam delo, skrajšam čas med obroki, popestrim ure in dneve pouka na da- ljavo? Vse to in še marsikaj drugega sem ob uvaja- nju pouka na daljavo, marca 2020, premleval v glavi. Nato je prišel 13. marec 2020, ko smo učitelji po po- uku prejeli odločbo, da od ponedeljka za teden dni ostanemo na izrednem dopustu. V tem času nas bo vodstvo šole obvestilo, kako in kaj bomo delali na- Praktičen prikaz dela na kanalu YouTube 15 Didakta ŠOLA NA DALJAVO Prvi odzivi Objave so bile odmevne. Poleg naših učencev so jih spremljali in komentirali tudi bivši učenci naše šole in celo krajani naše občine, tako je celo naš lo- kalni časopis Sotočje objavil članek o kuhanju na daljavo. Nika Zorič in Nik Olaj, učenca 8. razreda naše šole, sta zmagala v 2. seriji TV oddaje Mali Šef in šoli prinesla 10.000 € vredno nagrado Članek v občinskem glasilu Sotočje Potek pouka na daljavo Junija, septembra in v začetku oktobra smo se na Sčasoma, ko smo vzpostavili šolske učilnice in šoli kljub preletom letal ob zmagi nad epidemijo delo na daljavo, sem povezave vdelal v posame- posvetili pripravi na delo na daljavo za primer dru- zne predmete in nadaljeval s kulinaričnim krož- gega vala bolezni. Vsi učenci so si na oblaku Goo- kom na daljavo. Učenci so prejeli navodila za uče- gle Drive ustvarili mape, kamor dostopajo s šolsko nje na daljavo. Po e-pošti so mi pošiljali po 5 foto- elektronsko pošto (e-mailom) in med predmete grafij opravljenih del, navodila za delo oz. recepte, nalagajo opravljene vsebine. ob tem pa so navedli porabljen čas za izvedbo posamezne vaje. Pouk gospodinjstva in izbirnih predmetov SPH (sodobna priprava hrane) in NPH (načini prehra- V tem obdobju, natančneje 9. maja 2020, sta Nika njevanja) poteka po preverjeni metodi. Teoretični Zorič in Nik Olaj, učenca 8. razreda naše šole, zma- del pouka je organiziran v e-učilnici, kamor učen- gala v 2. seriji TV oddaje Mali Šef. Šoli sta priborila ci dostopajo z e-ključem. V forum, ki ga avtomat- 10.000 € vredno nagrado. Z njuno zmago se je še sko prejmejo vsi učenci določenega predmeta, povečalo zanimanje sošolcev, vrstnikov in mlajših tedensko pošiljam obvestila z navodili za določen za ustvarjanje v kuhinji. teden, mesec ali daljše obdobje. 16 Didakta Posnetek zaslona z objavami za učence, v katerih so opisana navodila za delo, teoretične osnove in vprašanja za ponavljanje snovi. Objave so razdeljene v mape, v njih pa se naha- jajo besedila in fotografije. Mape na šolskem oblaku so dosegljive vsem tistim učencem, ki so jim namenjene. Z njimi lahko na- tančno sledimo učni poti, pa tudi predvidevamo, česa se bomo naučili v prihodnjih tednih. Objave so razdeljene v mape, v njih pa se nahajajo besedila in fotografije. Vsak razred ima za posamezni predmet odrejeno mapo, v katero nalagam poglavja v obliki besedil, opremljenih s sličicami. Poglavja so razdeljena po sklopih ali po času v tednih. Sestavljena so iz teore- tične razlage, praktičnega prikaza dela in sklopa vprašanj, ki utrdijo učenčevo znanje. 17 Didakta ŠOLA NA DALJAVO Čisto brez teorije pa vendarle ne gre. Vedeti mora- mo, kaj damo v lonec, koliko je to vredno, kako to oblikujemo, kaj bo povzročilo v jedi in kaj pozneje v našem telesu. Zato so moja navodila prepletena s te- oretičnimi osnovami o sestavinah jedi in praktičnimi napotki za njihovo pripravo. Kratki filmi Kuharski recepti so v knjigah lahko zelo suhoparni, še posebno za mlade, ki za besedami še ne vidijo nji- hovega pravega pomena. Besede, kot so stepanje, sekljanje, paniranje in mešanje ne pomenijo nič, če nikoli ne vidimo, kaj se pri tem dogaja, kakšno orodje je treba uporabiti in kako ga vihteti v rokah. Da ne bi ostali sami in čisto na krilih domišljije, sem pripravil vrsto kratkih filmov, kjer je vse potrebno Posnetek zaslona z vprašanji in navodili prikazano v gibanju. Tako gledalci (učenci, njihovi za nakup sestavin za pripravo jedi starši, pa tudi vsi drugi, ki jih to zanima) dobijo ob- čutek o trajanju priprave oziroma porabljenem času in spoznajo najbolj pripravne načine uporabe ku- Med teorijo in prakso hinjskih pripomočkov. Konec koncev je v kuhinji zelo Izkušnje so pokazale, da so učenci za praktično pomemben potek menjave odrabljenih in svežih delo preko spletne učilnice dobro motivirani in v pripomočkov, da se nam kuhinjski pult povsem ne večini primerov pozorno sodelujejo. Sledijo in de- zasiči z odrabljeno posodo. lajo brez večjih težav, pa tudi starši so z njihovim delom seznanjeni, jih pri tem podpirajo in o njiho- Filmi prikazujejo pripravo najbolj pogostih jedi, seve- vem delu hitro dobijo povratne informacije. da takšnih, ki so primerne za pripravo z mladimi, ne- izkušenimi rokami. Morda je tu in tam potreben kak poseg babice ali mame, ki doda nekaj družinske tra- dicije in prepreči, da bi postopek skrenil s prave poti. Suhoparna teoretična navodila sem do- polnil s filmom, ki si ga otroci lahko ogle- dajo na svojem računalniku ali telefonu. To jim pomaga, kadar se kaj zaplete ali ne gre čisto po načrtih. Posnetek zaslona, kjer lahko učenci naj- Ekonomija dejo nekaj teoretičnih podrobnosti o ma- Priprava sestavin, kuhanje in strežba so gotovo igrivi ščobah, poleg njih pa navodila za prak- in zanimivi postopki za vsakega učenca, a v resnič- tično delo, v katerih so opisani delovni nem življenju čisto brez ekonomike ne gre. Naloge, ki postopki za pripravo nekaterih najbolj jih učenci dobijo na spletni strani, so posvečene tudi priljubljenih jedi. nakupu sestavin. Prek njih dobijo vpogled v cenov- 18 Didakta na razmerja oziroma stroške in ugotovijo, da hrana Beležke in evidenca ni čisto naravna danost, ki bi jo lahko dobili zastonj. O opravljenem delu vodim natančno evidenco, s Pomemben je tudi pogled na vrednost živil: koliko katero preprečim, da bi nekatere stvari nepotreb- energije nam dajo, koliko vitaminov vsebujejo, koliko no ponavljal, druge pa ob tem izpustil. Zapisova- je v njih ogljikovih hidratov, sledi pa še vrsta drugih nje in vodenje evidenc vzame precej časa, zato so podatkov. Ti so predstavljeni s praktičnimi primeri iz pogosto uporabljene kratice ali skrajšani zapisi, vsakdanjega življenja. ki se ponekod ne držijo povsem slovnice. A to v tem primeru ni najbolj pomembno. Pomembno je, da pisanje teče hitro in pomensko natančno, kljub temu da delo poteka za vlažnim kuhinjskim pultom, kjer računalnik ni najbolj zaželen. Zaključek Čeprav se nekatere stvari včasih zdijo nemogo- če in neizvedljive, je z nekaj napora mogoče obiti tudi na videz neprehodne ovire. Rezultati načina dela, ki je opisan v tem članku, potrjujejo, da je pot prava in da pomeni učinkovito alternativo običajnemu načinu poučevanja gospodinjstva. Prepreke in omejitve je mogoče z nekaj iznajdlji- vosti, truda in sodelovanja preseči, tako da tudi praktični pouk poteka skoraj nemoteno. To zago- tavlja, da tudi generacija mladih, ki so se znašli v teh nepredvidljivih razmerah, ne bo prikrajšana za tisto znanje, ki ga poleg drugega potrebujejo v vsakdanjem življenju. Primer nalog, s katerimi v učni predmet vpeljemo tudi ekonomiko. Primer seznama, ki ga na hitro vpišem v svoj dnevnik in v njem na grobo opišem najpo- membnejše točke – kje, kaj, koliko, kdaj … 19 Didakta