30 Damjana Andrin Šolski center Novo mesto Izvleček V prispevku je prikazan primer medpredmetne povezave med šolsko knjižnico in fiziko. Opisano je, kako je knjižnica v okviru knjižničnih informacijskih znanj (KIZ) in v medpredmetni povezavi s fiziko dijakom približala knjižnični fond s pomočjo astronomije, veščine iskanja po informacijskih virih ter razširila njihovo fizikalno znanje. Dijaki so bili aktivno udeleženi pri postavitvi razstave pred knjižnico. Končni rezultati so bili pozitivni. Ključne besede: medpredmetne povezave, razstave, astronomija, knjižnica, branje Promoting Astronomy: Cross-Curricular Link Between Library and Physics Abstract The article aims to describe a cross-curricular link between a school library and physics by explaining how a library introduced students to its astronomy collection, the skills of searching for information resources, and expanded their knowledge of physics in the context of library information skills and a cross-curricular link with physics. The students helped set up the exhibition in front of the library . The outcome was positive. Keywords: cross-curricular connections, exhibitions, astronomy , library , reading. Promocija astronomije: Medpredmetna povezava knjižnice s fiziko Časopisni članki. Fizika v šoli 31 Iz prakse Uvod Razstave so za knjižnico klasična oblika promoviranja gradiva. V prispevku je opisan primer medpredmetne povezave med knjižnico, v okviru izvajanja knjižničnega informacijskega znanja, in predmetom fizika. Osrednja tema je bila astronomija, saj je bila leta 2019 petdese- ta obletnica, ko je prvi človek stopil na Luno ter dese- ta obletnica mednarodnega leta astronomije, kar se je ponudilo kot odlično izhodišče za tako skupno delo. S tem smo se pridružili dogodkom v sklopu »100 ur astro- nomije«, ki na pobudo Mednarodne astronomske zveze (IAU) potekajo po vsem svetu [1]. S tem projektom smo dijakom in dijakinjam približali ne samo teme iz fizike in astronomije, ampak smo jim tudi pokazali, kako lah- ko s pomočjo knjižnice pridejo do revij, knjig ter drugih virov. Z medpredmetno povezavo s knjižnico smo želeli tudi dolgoročno spodbuditi obiskovanje šolske knjižnice ter izposojanje gradiv na teme, ki dijake in dijakinje za- nimajo. Glavni cilji opisane medpredmetne povezave so torej bili: motivacija za branje literature s področja astrono- mije in preostalega naravoslovja; poglobitev znanja s področja astronomije; uporaba knjižnice, njenih storitev in opreme; izbira primernih informacijskih virov in raz- vijanje informacijske pismenosti; uporaba pridobljenega znanja pri pouku in zunajšolskih dejavnostih; povečanje izposoje tega gradiva v knjižnici. Vključeni so bili dijaki prvega letnika tehniške gimnazije pri urah fizike. Pričakovani rezultati sodelovanja: razstava in zadovolj- stvo vseh udeleženih, dijaki se seznanijo s knjižničnim fondom s področja astronomije in ga tudi uporabljajo pri izobraževalnem procesu; dijaki postanejo redni uporab- niki knjižnice. Uporabljeni didaktični pristopi: timsko delo, sodeloval- no učenje, razlaga, pogovor, delo z informacijskimi viri, praktično delo – izdelava izdelka. Slika 1: Modelčki in polica v knjižnici z astronomijo. Opis izvedbe projekta V uvodnem delu projekta so dijaki pri uri fizike obrav- navali teoretična izhodišča osrednje astronomske teme in se seznanili s cilji obiska knjižnice: ob obletnici obeh astronomskih dogodkov bodo dijaki poiskali informaci- je o raziskovanju vesolja in se osredotočili na podatke o misiji Apollo ter raziskovanju Lune, informacije in li- teraturo bodo pridobili v šolski knjižnici ter na podlagi zbranih gradiv in vsebin pripravili razstavo. V nadaljeva- nju aktivnosti so dijaki skupaj z učiteljico fizike prišli v knjižnico, kjer smo jim predstavili različne vire in meto- de njihove uporabe. Dijaki so najprej poiskali informacije o raziskovanju ve- solja in misijah na Luno. Pri tem so uporabili spletne vire, revije ter knjižnično gradivo. Profesorica fizike je bila dijakom ves čas na voljo za svetovanje in strokov- no pomoč. Knjižničarke smo jim pomagale iskati po različnih virih, ki so dostopni v šolski knjižnici. Poleg praktičnega dela so iskali po literaturi o astronomiji in poglabljali znanje o tej vedi. Na spletnih straneh vesoljskih agencij NASA in ESA so poiskali in natisnili načrte za sestavljanje modelčkov, saj so se odločili, da bodo z njimi popestrili razstavo. Izde- lali so modelčke vesoljskih postaj, sond, Hubblovega te- leskopa in Apolla 11. V sklepnem delu smo dijaki, profesorica fizike in knji- žničarke izbrali izdelane modelčke ter določili, katere knjige in časopisni članki bodo na razstavi. Nekaj lite- rature, časopisnih člankov in okvirni naslov smo v knji- žnici pripravili že na začetku sodelovanja. Preostale mo- delčke smo razporedili po knjižnici, kjer so še vedno na ogled. S profesorjem informatike smo se dogovorili za izdelavo QR-kod s povezavami na različne spletne vse- bine za obiskovalce razstave. Slika 2: Izdelava modelčkov. Slika 3: Hubblov teleskop. 32 K ogledu razstave smo povabili tudi druge učitelje in di- jake, knjižničarke pa smo ves čas na razstavo vabile tudi obiskovalce knjižnice. Slikovno gradivo z razstave je bilo na ogled tudi na knjižnični spletni strani. V času razstave je potekal vpis novih dijakov v srednjo šolo. Bodoči dijaki šole so tako lahko že pred začetkom šolanja na naši šoli spoznali delček naše bogate knjižnične zbirke, predvsem pa zbirke knjig s področja astronomije. Na končni eval- vaciji smo ugotovili, da je bilo tako sodelovanje zelo do- brodošla sprememba za vse udeležene. Slika 4: Razstava pred knjižnico. Empirični podatki S pomočjo programa COBISS/Izposoja smo pridobi- li podatke o izposoji gradiva. Zanimalo nas je obdobje dveh let pred in po razstavi. Podatki so bili razveseljivi. Kot je razvidno z grafa, smo dosegli svoj cilj. V obdobju po razstavi je bila ta literatura bistveno bolj izposojana. Podatki so sicer nekoliko pomanjkljivi, saj v prikaz ni zajeta čitalniška izposoja, ki v knjižnici ni računalniško podprta. Upoštevati pa je treba tudi obdobje pandemije kovida 19, saj je med letoma 2020 in 2022 pouk pogosto potekal od doma, knjižnica pa je bila zaprta. V erjamemo, da bi bil rezultat brez pandemičnih razmer še boljši. Zaključek Predstavljeno medpredmetno sodelovanje med knjiž- nico in predmetom fizika se je izkazalo za zelo dobro. Končni rezultat je bila razstava z naslovom »Misija na Luno«, ki smo jo z dijaki postavili pred knjižnico in ki je sovpadala s petdeseto obletnico prvega pristanka na Luni ter z deseto obletnico mednarodnega leta astronomije. Z dobrim sodelovanjem in timskim delom smo izvedli za- nimiv projekt, ki so se ga dijaki aktivno udeležili. Dijaki so teoretično znanje podkrepili s praktičnim delom in dodatno spoznali fond knjižnice s področja astronomije. Nenehna promocija fonda in delo z dijaki, ki ju v skladu priporočili KIZ knjižnica izvaja ves čas, sta bila v tem primeru dobre prakse nekoliko drugačna. Na koncu projekta so dijaki izrazili zadovoljstvo s takim načinom dela in z izbrano osrednjo temo pa tudi željo po podobnem sodelovanju v prihodnje. Še posebej kori- stno se jim je zdelo sodelovanje pri pripravi razstave. Po mnenju profesorice fizike in knjižničark je projekt pote- kal po pričakovanjih. Zelo pomembna pri takem delu se nam zdita zares do- bra povezanost in sodelovanje učitelja in knjižničarja pri timskem delu. T ako je mogoče nevsiljivo popestriti delo z dijaki, ki so bili veliko bolj sproščeni in ustvarjalni. Knjižnica se je tako izkazala za dober učni prostor, dija- ki so pridobili znanje, ki je lahko veliko trajnejše. Podatki o izposoji gradiva so kazali na njeno povečanje, ki je bilo tudi eden od naših glavnih ciljev. Nekatere raz- stavljene knjige so bile izposojene po daljšem času. T ak način dela se je izkazal kot dober, to pa je dobro iz- hodišče za nadaljnje vključevanje knjižnice v izobraže- valni proces naravoslovja. Viri in literatura [1] Mednarodna astronomska zveza: 100 ur astronomije. Pridobljeno 29. 9. 2022 s spletne strani: https://www.iau.org/public/oao/100-hours-of-astronomy/ [2] Vodnik za šolske knjižničarje (1999). Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. [3] Fekonja, R. (2004). Branje in pismenost: vloga šolske knjižnice pri spodbujanju branja. Šolska knji- žnica, 14(3), 132–139. [4] Posodobitve pouka v gimnazijski praksi (2010). Knjižnično informacijsko znanje. Ljubljana: Zavod za šolstvo. [5] Eršte, A.: Razstava astronomske literature: Misija na Luno. Pridobljeno 3. 10. 2022 s spletne strani: https://www.portalvvesolje.si/za-sole/porocila-s-sol Slika 5: Grafični prikaz izposoje gradiva.