frazami pedago{kega besednjaka. Kajti samo empiri~no utemeljen znanstve- ni {tudij u~enja in pouka lahko prispeva trdno in neprecenljivo kompetentno znanje, ki lahko usmerja evalvacijo u~inkovitega u~nega in pou~evalnega okolja za nadarjene u~ence. V omenjeni knjigi opisana teorija spoznavanja se usmerja na razumevanje in razlago procesa u~enja in razvoja (Piaget, Vigotski), teorija intervence pa posku{a identifi cirati in na~rtovati ustrezne metode in strategije pou~evanja in spodbujanja tega procesa spoznavanja. Omenjena dragocena vsebina knjige se ogiba ozke kognitivisti~ne usmerje- nosti, saj zajema v razumevanju, identifi kaciji in edukaciji nadarjenosti enako- vredno afektivne vidike u~nega procesa v holisti~nem sistemu. Omenjena ideja, da emocionalne ovire zaviralno vplivajo na razvoj di- spozicij in sposobnosti nadarjenih, je danes zelo pomembna tako s teoreti~ne kakor prakti~ne perspektive. Razvijanje namere obrambnega soo~anja name- sto u~ne namere vodi v visokem odstotku pri nadarjenih u~encih do fenomena u~ne neuspe{nosti (underachievement), ki ga avtorica utemeljeno znanstveno analizira. Splo{no vzeto dr. Grozdanka Gojkov s knji`nim delom Didaktika nadarje- nih bistveno in nenadomestljivo dopolnjuje {tudij procesa u~enja in pou~evanja, ki je bil doslej krivi~no bolj ali manj prezrt pri raziskovanju nadarjenosti. Avtori~ine in druge pomembne znanstvene raziskave o u~enju in pou~evanju ta- lentov defi nirajo poglavitne karakteristike u~inkovitega procesa u~enja: u~enje je konstruktiven, kumulativen, samousmerjajo~, k cilju usmerjen, sodelovalen in individualno raznolik proces razvijanja znanja in konstrukcije pomena. Vsebinsko omenjena knjiga zajame vse prej navedeno in tudi zato lahko skle- nemo, da gre za neprecenljivo temeljno podlago za dru`beno in osebno uresni~itev talentov . Pri tem pa je bistveno, da knjiga razvija svobodnega duha, ki ni ustvarja- len v prilagajanju in kompromisih, temve~ v uresni~evanju svojih darov. Dr. Ivan Ferbe`er Monika GOVEKAR OKOLI[ in Nives LI^EN: Poglavja iz andrago- gike. Ljubljana, Znanstvena zalo`ba in Oddelek za pedagogiko in an- dragogiko Filozofske fakultete, 2008. @ivimo v dobi u~enja, saj nas nenehne spremembe vedno znova silijo v prido- bivanje novega znanja. Zato postaja izobra`evanje odraslih zmeraj pomembnej{a znanstvena disciplina v vzgojno-izobra`evalnih vedah. Avtorici Monika Govekar Okoli{ in Nives Li~en sta z obravnavano knjigo Poglavja iz andragogike, ki je letos iz{la na Filozofski fakulteti pri Znanstveni zalo`bi in Oddelku za pedago- giko in andragogiko, slovensko bibliografi jo obogatili za delo, ki zaobjema vse osnovne in bistvene prvine in teme izobra`evanja odraslih. Knjigo poleg uvoda, prilog in indeksa avtorjev sestavljajo {tiri poglavja. V prvem, Kaj je andragogika, se bralec seznani tako z andrago{ko teorijo 154 SODOBNA PEDAGOGIKA 3/2008 kot z andrago{kim strokovnim izrazjem ter z dru`beno pogojenostjo razvoja an- dragogike in njenimi cilji. Drugo poglavje, z naslovom Razvoj koncepta vse`ivljenjskega izobra`evanja in vse`ivljenjskega u~enja, prina{a zgodovinski pregled razvoja ideje permanent- nega izobra`evanja in vzroke zanjo. Tu avtorici razvojno obdelata koncept per- manentnega izobra`evanja in njegovo pribli`evanje h konceptu vse`ivljenjskega izobra`evanja in u~enja. Tretje poglavje, Andrago{ki proces, prina{a teme o zna~ilnostih in prvinah andrago{kega cikla, o modelih, oblikah in metodah izobra`evanja odraslih ter o pomembnosti evalvacije celotnega procesa izobra`evanja odraslih. ^etrto poglavje, Biografsko u~enje in izobra`evalna biografi ja odraslega, postavi velik pomen koncepta osebnega – biografskega u~enja v sodobni ~as, obdelano za vsako `ivljenjsko obdobje posebej. Vsak u~e~i se posameznik glede na svoje `ivljenjsko okolje in glede na svoje izku{nje izbira zase zna~ilne poti izobra`evanja in u~enja. Na koncu knjige sta koristni in uporabni prilogi Shema za snemanje izobra`evalne biografi je in Shema za izobra`evalno diagnostiko, ki sta za vsako- gar, ki ga to zanima, uporabni model na~rtovanja lastne izobra`evalne biogra- fi je. Obravnavano delo odgovarja na pomembno vpra{anje, kako pripraviti posameznika za vse`ivljenjsko izobra`evanje in s ~im vse ga opremiti, da bo tej pomembni nalogi kos. Izobra`evanje odraslih je mno`i~na vsesvetovna po- treba, pojav in razvojna te`nja in v skladu s tem naj sklenem z mislijo avto- ric: »Posameznik mora zapustiti {olo /…/ usposobljen in motiviran /…/ za svoje vse`ivljenjsko u~enje«. Tanja [ulak U~ne te`ave v osnovni {oli: problemi, perspektive, priporo~ila. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za {olstvo, 2008. Knjiga U~ne te`ave v osnovni {oli je plod dela avtoric Lidije Magajna, Sonje Pe~jak, Cirile Peklaj, Gabi ^a~inovi~ Vogrin~i~, Ksenije Bregar Golobi~, Ma- rije Kavkler ter Simone Tancig. Nastala je kot izid nekajletnega raziskovalnega projekta z naslovom U~enci z u~nimi te`avami v osnovni {oli: razvoj celovitega sistema u~inkovite pomo~i. Temeljna tema knjige in njena rde~a nit so u~enci z u~nimi te`avami, ki potrebujejo za u~enje in pridobivanje znanja zelo razli~ne in specifi ~ne pristope in seveda dobro usposobljenega, izobra`enega in zrelega u~itelja. Knjigo sestavlja pet delov. V prvem, U~ne te`ave: od teorije k praksi, so ce- lostno opredeljene u~ne te`ave in {olska neuspe{nost, z najnovej{imi teoretski- mi tokovi ter paradigmami vred ter nadalje s tradicionalnimi in sodobnimi pri- stopi k prepre~evanju in razre{evanju u~nih te`av. 155