-XXIII. tečaj 10. zvezek. z vertov sv. Frančiška. Časopis za verno katoliško ljudstvo, zlasti za ude tretjega reda sv. Frančiška S privoljenjem cerkvenih in redovnih oblasti vrejuje in izdaja P. Stanislav Škrabee, mašnik reda manjših bratov sv. Frančiška. VSEBINA 10. ZVEZKA Cerkveno leto (Dalje)............................................. 289. Na počitnicah...................................................... 294. S Kitajskega. Misijonska sporočila p. Petra Baptista Turka (Dalje). 298. Naša Kostanjevica. Zgodovina cerkve in samostana. II. Doba. 1. Svetogorski frančiškani se preselijo iz goriškega mesta na Kostanjevico (s podobo)....................................... 304. Spomini na moje popotovanje v Sv. Deželo. 32. Damask in Baljbek (Konec.)................................ 309. 33. Iz Bejruta čez Smirno na Gerško.........................311. Sv. Nikolaj in njega češčenje. IV. pogl. Cerkve in svetišča v čast sv. Nikolaja . . 317. Priporočilo v molitev...............................................319. Zalivala za vslišano molitev........................................319. Rimsko-frančiškanski koledar za leto 1906. Mesec oktober . . 320' DarOvi za kitajski misijon......................................... 320. V GORICI Hilarijanska tiskarna. 1906. Izhaja v prostih obrokih. Stane cel tečaj (12 zvezkov): 1 K50 h. Naslov za naročila : »C v e t j e», frančiškanski samostan v Gorici. ■■ j fi 'ir. *■ no^os^jl. Kaj je torej z alkoholom ? (Dalje). «S stališča vere se bori «Cvetje» s toliko silo zoper tisto abstinenco, katero čuvaji vere, papeži, tako hvalijo, povzdigujejo in odlikujejo. Dokaz, kako odkritosrčna je v tem slučaju njegova vnema za Cerkev !» Kaj ne, gospod M. V., to pomeni, da v tem slučaja moja vnema za Cerkev ni odkritoserčna. Ne le ko alkoholika, tudi ko hinavca in menda celo ko heretika, ki se vpira papežu, me torej slikate slovenskemu svetu! In dokaz? Ker se borim zoper tisto abstinenco, katero čuvaji vere. papeži, tako hvalijo, povzdigujejo in odlikujejo. Ketera pa je tista abstinenca? Morda boste odgovorili: »Abstinenca je ena sama, popolna zderžnost od vsake opojne pijače". Jaz bi rekel na to, kar pravi stari pregovor: „Duo cum faciunt idem, non est idem.“ In celo isti človek more storiti isto dejanje in vender ni isto; more dati na priliko isti znesek denarja zdaj ko miloščino, zdaj ko darilo, zdaj ko plačilo, zdaj ko povračilo,, ali na posodo vzetega, ali vkradeuega, zdaj ko podkupilo v sa-mopriden in pregrešen namen. Tako tudi abstinenca. Človek se more zderžati vina iz ljubezni do Boga, v zatajevanje svojega mesa in njegovega poželenja; more se ga zderžati iz varčnosti ali skoposti, iz skerbi za zdravje in v upanju, da si tako podaljša življenje ; more se ga zderžati tudi iz zaničevanja, iz nehvaležnosti, ali iz nasprotstva proti Kristusu in njegovemu nauku, njegovemu zgledu, njegovemu najsvetejšemu zakramentu. Po teh raznih namenih more biti abstinenca v glavnem trojna: verska ali aske-tična, posvetna ali indiferentna, materialistična ali Forelova in njegovih tovarišev, ki uče, da je vino strup, in aljkoholu pravijo demon. — Ketera izmej teh abstinenc je tista, ki jo papeži odlikujejo ? Poslednja pač ne. Forel je sam povedal toliko krat, da se njegova abstinenca s kerščanstvom ue strinja, in tako uče tudi drugi voditelji modernega „gibanja“. Mej njimi par-krat že omenjeni Juliusburger. Njegove brošure se menda spominjate. »Der Zirkel“ jo imenuje: „Ein Buch; das eine Tat ist!“ in „Der Abstinent" pravi o nji: „Damit kommt J. einem unleugbaren Bediirfnis entgegen. Die Kampfesfreudigkeit in unsern Reihen bangt wesentlich davon ab, dass wir uns bewusst sind, dass wir um mehr kampfen als um ein bischen individuelle Ge-sundheit und laugere Lebensdauer“. Kaj je tisti „mehr“ ? — Die Vernichtung der katholischen Kirche, des Christentums! To je jasno povedano v knjižici (citirani že v »Voditelju" VIL 202): Die Enthaltsamkeit von geistigen Getranken eine Konse-quenz moderner Weltanschauung, yon Dr. med. Heinrich Wehberg. Kedor še ne ve, kam se »giblje" »gibanje", naj bere le to iz nje: »Solche Asketen verinieden kraftigende Nahrung, wie Fleisch und' auch den Wein, den man irrtiimlich fiir stiirkend hielt. Unsere Bewe-gung liat damit gar nichts zu tliun.... Die inodernen Alkoholgegner sind kampfesfrohe Miinner, Kinder ihrer Zeit und ihrer Weltan-schauung, die dem Alkohol aus dem entgegengesetzten Grunde ent-sagen, weil wir jetzt wissen, dass er nicht starkt, sondern nach allen Richtungen schwacht. Die Fiihrer sind, im Gegensatz zu der Massigkeitsbewegung, meistens Manner der Naturwissenschaf-ten, Manner auf dem Boden der modernen sozialistischen Weltanschauung, die da glauben an eine Entwickelung, an einen Fortschritt der Menschheit, im Gegensatz zu der bereits gei-stig iiberwundenen, bankerotten christlichen W e 11 a n~ s c h au u ng...» «Wer daher von den protestantischen Geistlichen das eigene Denken nicht zum Spott hat werden lassen, der muss in unseren Tagen XXIII. tečaj. — V Gorici 1906 }§&— 10. zvezek. Cerkveno leto. P. S. Z. (Dalje.) Dne 4. oktobra se obhaja po vesoljnem svetu god sv. Frančiška Asiškega ali Serafinskega, vstanovitelja treh frančiškanskih redov. Pred nekaj leti je rekel učen, pa frančiškanskim redovom ne posebno naklonjen gospod: ,Sv. Frančišek je čuden svetnik. Jaz ga ne morem razumeti". Pater, keteremu je to tožil, mu pa odgovori: „Kedor hoče sv. Frančiška razumeti, je treba, da sam postane Frančišek". Sv. Frančišek ima res nekaj posebnega na sebi, a te posebnosti so ravno magnet, ki nase vleče serca vernih kristjanov in napolnjuje z občudovanjem tudi neverne može. Neki pisatelj (Toko) pravi o našem svetniku: ,Zgodovina pozna malo mož, tako bogatih na čustvovanju, ko asiški svetnik, keteri je kljub temu, da se je njegova natura vpirala, stegoval roko po gobavih in postal prijatel in tovariš ubožcev in zaverženih. Njegovo serce je plamtelo od ljubezni, ki jo objemala vse, ne samo ljudi, ampak vsa stvarjena bitja". Njegovo življenje, kakergaje popisal sv. Bonaventura, je polno lepih in vabljivih dogodeb in vse, kar izhaja iz Frančiškovega serca, je nekaj višjega, nebeškega. Poln nežnih čutov in čiste ljubezni imenuje* stvari svoje brate in sestre, posebno so mu bila ljuba tista, bitja v naturi, ki so ga spominjala na Kristusa. Frančiškovo-življenje jo odtisek življenja Jezusovega. In ker je hotel Jezusa v vsem posnemati, si je prizadeval zlasti za ljubezen.. Nekaj posebnega in izrednega je bila njegova ljubezen do vboštva, do Jezusa in do sv. katoliške cerkve. Ne smemo pa misliti, da je prihajala njegova ponižna, skromnost in serafinska ljubezen iz kake naturne slabosti, in boječnosti. „Ta mož, tako krotak in tako priprost, je-družil s ponižnostjo neko izredno odločnost, on je svoj čas jasno poznal in razumel najti prava sredstva v dosego-svojega namena; imel je modrost najboljšega politika11.*)* Zato je pa tudi prenoviti mogel človeško družbo svojega časa. Duh Frančiškov, njegova krotkost, ponižnost in ljubezen mora voditi tudi nas, če hočemo biti dobri udje človeške* družbe. Sv. evangelij osemnajste nedelje [po binkoštih govori o ozdravljenju mertvoudnega. Jezus se je tu zopet pokazal ko pravega, živega Boga. Storil je pa ta čudež pred vsem v dokaz, da ima pra*-vico grehe odpuščati. Pismarji so mermrali nad njegovimi, besedami: „Zaupaj sin, tvoji grehi so ti odpuščeni11. In kaj je rekel on? „Da bote pa vedeli, da ima Sin človekov oblast na zemlji grehe odpuščati-1, tedaj reče mertvoudnemu: „Vstani, vzemi svojo posteljo in pojdi na svoj dom11. Ta nedelja nas torej vabi k premišljevanju o sv. spovedi, posebno o božji vstanovitvi zakramenta sv. pokore.. Kedaj je Jezus ta zakrament vstanovil? Hitro po svojem vstajenju, ko se je na velikonoč zvečer prikazal zbranim aposteljnom ter jim prinesel v dar pervi sad s križa,, drevesa zveličanja. Tedaj jim je namreč rekel: „ Prej mite sv, Duha. Keterim boste grehe odpustili, so jim odpuščeni, ke-terim jih boste zaderžali, so jim zaderžani". Da ima Jezus oblast grehe odpuščati, to je po današnjem sv. evangeliju, s čudežem poterdil ; da je to oblast dal aposteljnom in sv. cerkvi t. j. papežu, škofom in mašnikom, pa je zagotovil. *) Salvagnini: S. Ant. di Padova Btr. 7-1.. - 291 - z besedami: „Kaker je Oče mene poslal, tako tucli jaz vas pošljem". Zato pravi sv. Janez Zlatousti: ,.Oče je sodbo •(čez grehe) izročil Sinu, Sin jo je dal mašnikom". In sv. •cerkev, ki jo vodi sv. Duh, uči od pervih časov do današnjega dne: „Bog je dal aposteljnom in njihovim naslednikom v mašništvu oblast v njegovem imenu grehe odpuščati". Kaker ima pa edino Bog oblast grehe odpuščati in pravico to oblast drugim izročiti, tako ima zopet edino on •oblast staviti gotove pogoje, pod keterimi smejo mašniki grehe odpuščati. Jezus je aposteljnom in mašnikom dal oblast grehe odpuščati, ali vsegavednosti jim ni dal. Ker tedaj mašniki niso vsegavedni, pa morajo vender presojati, kedo e vreden odveze, kedo ne, zato se mora grešnik mašniku obtožiti ali spovedati. Ta obtožba grehov ali spoved je bila v pervih časih javna ali očitna, kaker so tudi pokoro •očitno delali; sedaj je skrivna ali tiha, kaker se tudi pokora skrivaj nalaga in navadno tudi skrivaj opravlja. Spoved je vstanovil Jezus nam v korist. Rabimo to sredstvo pogosto, pa tudi prav. Posebno naj pazijo tisti, ki hodijo navadno le enkrat ali dvakrat na leto k spovedi, da bodo obudili ne le z jezikom, ampak tudi v sercu pravo leesanje čez vse smertne grehe in da bodo storili terden sklep resnično se poboljšati in greh in grešne priložnosti zapustiti. Spoved brez kesanja in terdnega sklepa je božji rop in pelje v pogubljenje. Za spovedjo osemnajste nedelje govori sv. evangelij devetnajsto nedeljo o sv. obhajilu, v priliki o veliki •večerji. Posebno nas opominja, da je treba prinesti na sebi svatovsko obleko posvečujoče milosti božje. V stanu greha ne pristopi k mizi Gospodovi. Ako pa vzamemo priliko ne v prenesenem, ampak v pravem besednem pomenu, potem govori sv. evangelij te nedelje o poklicu vseh narodov v sv. katoliško cerkev, k resnici in milosti kraljestva Jezusovega. Jezus je vabil jude in pogane. Judje so vabilo s preziranjem odklonili, pa jih je zadela grozna kazen, ketero popisuje sv. evangelij z besedami: „in poslavši svojo vojsko je pogubil tiste vbijavce (Jezusove) in njihovo mesto požgal", pri razdejanju Jeruzalema. Od poganov so se Jezusovemu vabilu mnogi odzvali, pa vender ne nosijo vsi svatovskega oblačila, ker so le po imenu kristijani, življenje njihovo se pa z naukom Jezusovim ne vjema. Tudi te bo zadelo pogubljenje, ako se o pravem času ne oblečejo v svatovsko obleko milosti božje. Zadnje besede Jezusove: „Veliko je poklicanih, pa malo izveljenih“ veljajo, kaker je razvidno iz vsebine ter-dovratnim in v grehih živečim grešnikom. Za skesane spokornike je pa še vedno veljaven izrek sv. pisma: „Bog noče smerti grešnika, ampak da se spokori in zveliča". Dvajseta nedelja slika v ozdravljenju kraljičevega sinu polovično vero in popolno vero. Polovično vero Jezus graja: „če ne vidite znamenj in čudežev, ne verujete". Neke verste ljudje so pripravljeni verovati le tisto, kar vidijo in tipajo, kar pa presega njih omejeno pamet — in to so vse čeznaturne resnice sv. vere — to terdovratno tajijo. Ne pomislijo, da so človeškemu razumu postavljene tesne meje, da je človek, kaker slepec ki nima pravice tajiti, da je sonce, da so zvezde itd., dasiravno vsega tega ne vidi. In vender na veri sloni vse znanstvo. Noben učenjak ni sam preiskal vse vede, ampak sleherni se naslanja na druge in iz naukov njih, keterim veruje, da so prav sodili, izvaja svoje itd. Kako potrebno je verovati, naj pojasni sledeči priprosti primer: Slovenski delavec se hoče peljati na Nemško dela in zaslužka iskat. V svojem domačem kraju stopi na kolodvor, vsede se v železniški voz, v keterein ve, da se pripelje v Ljubljano. Rad bi šel dalje po gorenjski železnici, pa ne ve, keteri vlak bo šel tja do Terbiža. Kaj stori? On vpraša zanesljivo osebo, ta mu pove, kam naj se vsede. Mož je prišel v Terbiž, ker je veroval tisti osebi. Tam zopet vpraša, veruje in pride v kratkem do Inomosta. Tu se govori samo nemško, česer pa on ne razume. Po previdnosti si jo dal napisati doma na listek glavne postaje. Pokaže listek načelniku postaje, ta mu preskerbi vozni list do Monakovega sprevodnik mu odkaže voz, vsede se notri in je srečno prišel, ker je veroval, v Monakovo. Tako je šlo dalje in dalje in delavec je prišel le po veri v daljne tuje nemške kraje. Ali vidite iz tega, da je vera potrebna? Upam, da ni nikoger, ki bi to tajil. Če pa verujemo ljudem, zakaj ne bi smeli verovati neskončno resničnemu Bogu? In to v stvareh, ki so največega pomena za človeka in nam jih je Bog iz ljubezni razodel po svojem Sinu, keteri je svoje božje po-slanjo poterdil z neovergljivimi čudeži?! Zares, le nespameten človek more tajiti potrebo vere. Enoindvajseta nedelja nas kliče na račun in od-puščenje. Bog je z ljudmi vsmiljen in rad prizanaša. Največe grehe nam je pripravljen odpustiti, samo ako se spreober-nemo. Nasprotno so pa ljudje pogosto zelo strogi, ako imajo kaj zahtevati od svojega bližnjega. Hlapec, ki tirja v sv. evangeliju dolg od sohlapca, je prava podoba človeške neusmiljenosti. Toda pomislimo, da Bog zahteva vsmiljeno serce tudi od nas, če hočemo, da bo on z nami usmiljen. Kedor noče bližnjemu odpustiti, njemu veljajo besede: „Tako bo moj nebeški Oče storil vam, ako ne bote sleherni od vas odpustili svojemu bratu od serca11. Kal na drugo stran zaliva, ki je polna lepih vertov in zelenega drevja, mej keterim se blišče vile bogatih smirenčanov. Brez težave sem našel frančiškanski samostan, ki pa ne spada k Sv. Deželi, mariveč pod carigrajsko misijonsko prefekturo, ketera ima sedem samostanov. Že na poti v samostan in pozneje večkrat sem občudoval lepoto novo-gerškega jezika. Pripovedovali so mi pozneje, da mej oli-kanci in v učeni olikani pisavi prevladuje zopet stara ger-ščina. Tako so se n. pr. v Atenah vstavili dijaki, ko so hoteli starogerško igro igrati v novo gerškem narečju. Da, neki pater mi je naravnost terdil, da je pismeni jezik novo gerški starogerščina. Ze vso ljubeznijo so me sprejeli naši sobratje v Smirni, zlasti p. gvardijan, jako častitljiv starček, ki mi je pozneje parkrat pisal. V Smirni so štiri katoliške fare in sicer škofijska, frančiškanska, kapucinska in fara lazaristov. Ker je imel parnik še le na sv. Jožefa dan odriniti proti Atenam in sem torej imel zadosti časa ogledati Smirno, sem porabil popoldne za prijateljsko kramljanje z ljubeznivimi sobrati, za počitek in za to, da sem napisal par pisem, s keterimi sem bil precej zaostal. Dne 17. marcija dopoldne sem šel po mestu. Kaker lepo je videti to mesto od zunaj, tako gerdo je od znotraj. Zlasti judovski oddelek je jako vmazan. Šel sem skozi mesto in lezel sem na verli gore Pagos, na keteri je stalo nekedanje starodavno mesto. Še sedaj se vidijo razvaline stare akro-polje in močnih genueških terdnjav. Lehko si misliš, da mora biti razgled z visočine krasen. Pod seboj vidiš lepemu jezeru podobni zaliv, v keterem se ziblje neštevilno ladij, in lepo mesto sč svojimi zvoniki in minareti. Ko sem se vračal s hriba sem ogledal še ostanke starega gledališča, ki je stalo sredi hriba. V tem gledališču je preterpel mar-terniško smert veliki učenec sv. Janeza, sv. Polikarp, 1. 155. Kako vspešno je moralo biti delovanje tega svetnika sv. cerkvi v korist, spoznamo lehko iz besed, s keterimi so tir-jali njegovo smert ajdje in judje: „Ta je učenik Azije, oče kristjanov, vničevavec naših bogov, ker uči, da je prepovedano darovati in moliti bogove." Obsodili so ga k smerti na germadi, toda veter je odvračal od njega plamen. Zato so ga vmorili z mečem in sežgali njegovo mertvo truplo. Nazaj grede v frančiškanski samostan sem pogledal cerkvi kapucinov in lazaristov. Slednji imajo tudi gimnazijo, kjer podučuje matematiko in fiziko g. Jung iz Aljzacije. Ta prijazni lazarist mi je pokazal zlasti bogati in lepo vre-jeni fizikalični kabinet. On je bil poprej francoski pionirski stotnik in se je bojeval 1. 1871 zoper Nemce, keterih še sedaj ne mara, akoravno je Aljzacija sedaj nemška. Prigovarjal mi je, naj se prihodnji dan gotovo odpeljem sč železnico v Efez. Pozneje sem dobil svoje sopotnike z ladije Niger in zmenili smo se glede skupnega izleta v Efez prihodnje jutro. Ker je pa bilo drugo jutro deževno, sem sam prišel na kolodvor in vsled tega ostal v Smirni. Tako je žalibog izostal izlet k jako zajemljivim efeškim razvalinam. Popoldne sem ogledal zavod in šolo mehitaristov. Ti armensko katoliški redovniki skerbe kaj pridno za katoliške armence in se mnogo trudijo, da bi z j edinih s katoliško cerkvijo tudi razkoljnike. Ker se mi ni mudilo nikamer, v-stopiva s patrom, ki me je spremljal, v majhen parnik in vozila sva se sem ter tj e po krasnem smirenskem zalivu. Dne 18. marcija sem pogledal latinsko katoliško škofijsko cerkev, ki je še nova, sezidana v romanskem slogu. Krasen je veliki aljtar, ki je lepo izklesan iz belega marmorja in je dar papeža Pija IX. Podoba v velikem aljtarju nam kaže sv. Janeza in je velike vrednosti, dar nekega angleškega umetnika. Niso mi pa vgajale višnjeve šipe v tej cerkvi, ker je to za škofijsko cerkev le prepriprosto. Sezidal je cerkev nadškof Spakapietra, keterega spominik stoji zunaj pred cerkvijo. Ta cerkev ima tudi dve versti lepih klopi, kar je nekaj redkega na Jutrovem. Lepi ste tudi škofijski cerkvi razkoljnih gerkov in armencev. Ker mi je preostajalo časa, sem hodil tudi po bolj oddaljenih ulicah, da ogledam mestno življenje. Zapazil pa nisem, razun velike vmazanost v turškem in judovskem delu mosta, nič posebnega. Popoldne sva se peljala v neki hospic v bližino Efeza — ime sem pozabil. — V ta terg prihajajo prav pridno efe-žani na izlete in sprehode, ker je tukaj dosti lepe sence. Dne 19. marcija zjutraj sem se odpeljal na lepi laški ladji proti Atenam. Dobil sem skoraj vse svoje znance zopet na tej ladij i. Ne vem, ali so ti to storili, ali kedo drugi, % dejali so me, kljub temu, da sem plačal za drugi razred v pervega. Vozil se je z menoj neki na očeh bolan, kapucinski klerik, ki je popotoval v Italijo h operaciji. Kaker na poti v Smirno, tako smo se vozili tudi sedaj mimo razno-verstnih otokov, keterih imen si nisem zapomnil. Popoldne je postalo morje silno nemirno in slabo obtežena ladija je začela močno plesati po razburkanih valovih. Posledica je bila skoraj splošna morska bolezen, ki je pa meni tudi sedaj prizanesla. Popotniki so bili skoraj sami Nemci, ki niso znali italijanskega, postrežniki na ladiji pa nemškega ne. Zato sem imel kot tolmač precej dela. Slabo so nas potolažili mornarji, češ po noči vtegne biti prav. hudo. Res je bilo morje tudi po noči nemirno, a čutil tega nisem, ker sem celo noč dobro spal. Ko sem se zbudil, smo stali pred Pirejem. Pirej je lepo novo mesto, ki ima 25.000 prebivavcev. Nasip na obrežju spomina živo na sinirensko obrežje. V Pireju je tudi latinska fara, v ketero sem šel takoj po svojem prihoda maševat. Župnik, jako prijazne gospod, mi je ljubeznivo odstopil nekega izobraženega gerškega mladeniča, keterega sem vzel kot vodnika seboj v Ateno. -----------0*0----;----— ^§)V. J^fiKofaj in njega češoenje. IV. poglavje. Cerkve in svetišča v čast sv. Nikolaju. Tega poglavja ne moremo boljše pričeti, ko s popisom največega svetišča v čast sv. Nikolaja, sloveče cerkve njemu povečene v italijanskem mestu Bari, kjer ostanki svetnikovi vže 900 let počivajo. Popisali bomo ter po spisih Evgenija Šnela in Nikolaja Našberga. Poslednji je sam vse ogledal in popisuje jako razločno in natančno tako le: „Po božji previdnosti se je zgodilo, da sem meseca oktobra leta 1883 mogel obiskati grob velikega čudodelnika Nikolaja. Od 9. maja 1. 1087 so sv. ostanki tega od celega kerščanskega sveta češčenega sv. nadškofa mirskega v mestu Bari na spodnjem Laškem na obrežju adrijskega morja. Bari ima kakih 60.000 prebivavcev. Čeravno je zgodovina tega mesta zelo zajemljiva, vender se ne bomo pečali ž njo. Pisavca teh verstic je vlekel v Bari edino le grob sv. škofa Nikolaja. Prišel sem zvečer 16. oktobra se železnico ter sem srečno dobil prenočišče blizu cerkve velikega svetnika. Ker je bila vže noč in razsvitljava po mestu slaba, sem mogel le malo videti lepo cerkev. S toliko večim hrepenenjem pa sem stopil 17. okt. zjutraj v veličastno hišo božjo. Skušal sem priti, kaker hitro mogoče v spodnjo cerkev, kjer se hranijo sv. ostanki svetnikovi. Na dvejuli straneh derže prostorne stopnjice v svetišče, ki ima prav starinsko podobo. Še preden so bila vrata v spodnjo cerkev odperta, se je nabralo mnogo pobožnih ljudi, ki so hoteli svojega velikega patrona in variha pri njegovem grobu počastiti. Saj je bila denes ravno sreda in sicer druga od devetih pred praznikom sv. Nikolaja, ki se tukaj prav slovesno obhajajo; za to pobožnost so tudi mnogi odpustki podeljeni, ki se jih pa morejo vdeležiti tudi tisti, ki so zaderžani obiskati cerkev sv. Nikolaja v Bari, ako obiščejo svojo domačo župno cerkev in navadne pogoje spolnijo. Tako sta določila papeža Gregorij XVI. in Pij IX., poslednji s pismom od dne 3 sept. 1850. Spodnja cerkev je pravokot, 30.69m dolga, 14.81m široka in 3.97m visoka. Stebri jo dele v tri ladije. Sredi teh stebrov je tako imenovani čudežni steber, keterega so se sv. ostanki vred prenesli iz Mire in je del škofovskega trona svetnikovega. Cerkev ima štiri stranske oltarje. Na levi strani je oltar Matere milosti in sv. Lucije, na desni oltar Brezmadežne Matere Božje in križanega Zveličarja. V sredi pa je oltar sv. Nikolaja, iz čistega srebra, lepo izrezljan in obdan se štirimi prekrasnimi stebri in marmornato ograjo. Na verhu je dopersna soha sv. škofa z navadnimi škofovskimi znamenji iz čistega srebra. Sv. škof ima v roki knjigo, na gornjem robu knjige so tri jabolka, v sredi pa stekleničica z „mano.“ V sredi pod oltarno mizo je prostorna štiri - voglata votlina, da se lahko notri zleze. Tukaj se skozi odpertino vidi dragocena rakev z ostanki sv. Nikolaja. Duhovnik, ki nam je vse to razkazoval, je iz votline s čašico zajel neko tekočino, podobno vodi. Ta tekočina vedno teče iz svetih ostankov svetnikovih in je po Laškem znana pod imenom mana sv. Nikolaja. Rabijo jo za mnoge bolezni, pri tem se priporočajo svetniku. Vsak romar lahko pije to tekočino in dobi, ako hoče, nekoliko steklenic od nje. Tekočina se blizu groba skerbno hrani in en duhovnik ter cerkve jo razdeljuje. Pokazali šo romarjem eno steklenico mane, ki je bila vže tristo let stara. Kanoniki te cerkve pošiljajo to mano tudi okrog po svetu. (Dalje prih.) / priporočilo v molitev. V pobožno molitev se priporočajo pokojni udje III. reda skupščine mariborske: m. g. Lavrencij Herg, stolni prošt v Mariboru, f 28. avg. 1906, Marija Stremljič od Sv. Jakoba v Slov. gor., Marija Purgaj od Sv. Marjete ob Pesnici, Barbara Florjančič iz Studenic, Marija Nerat od Sv. Petra pri Mariboru, Helena Ekart od Sv. Martina pri Vur-bergu, Marija Pevec iz Zibike, Terezija Skaza iz Hajdina, Terezija Pive iz Ribnice na Pohorju; troj iške: Jožefa Golob, Ivana Ferlan (umerla ko šoljska sestra v Mariboru) obe od Sv. Trojice, Roza Polil od Sv. Ruperta, Ana Štebih Ana Herga, Marija Ceh, Liza Zorman, Matija Nedovič, Marija Vučina, vsi od Sv. Lovrenca v Slov. gor., Jožef Petek, Ana Kolar, Elizabeta Hanželič, Tomaž Rižman, vsi od Sv. Lenarta pri Vel. Ned., Janez Muleč in Marija Hrašovec od Sv. Jurija pri Ščavnici, Rozalija Žnuderle od Sv. Benedikta. Nadalje se priporočajo v pobožno molitev: neki redovnik, ki je odpotoval v misijon, v dober namen, hoteč moliti za vse, ki sega bodo spominjali; neka mlada tretje-rednica, Roza Limanska, iz Novomeškega okraja, za ljubo zdravje če je božja volja, ako ne, za srečno zadnjo uro im milostivo sodbo božjo ; neka mati, da bi ji Bog obvaroval sinu velike nesreče ; A. H. iz Renč za spreobernjenje vnuka, in vnukinje; F. L. iz Rihenberga. ^■aftvafa za vsfišano mofifev. Iz Novega mesta, 1. sept 1906. S temi versticami izpolnim obljubo, ki sem jo storila v veliki stiski, ter želim po svojih skromnih močeh razširiti in priporočiti vsem predragim bravcem „Cvetja“ češče-nje malokomu znane presvete rane na sveti rami Gospodovi. Bodite v stiski kalteršni koli, dušni ali telesni, zaupajte, da Vam bo pomagal, ako prosite Gospoda pomoči zavoljo presvete rane, ki mu jo je težki križ naredil na sveti rami, kaker je tudi mene vslišal, ko sem ga zaupno prosila. Za to hočem hvaležna stanovitno gojiti češčenje te svete ranu vse dni svojega življenja. Zahvaljujem se Jezusovemu presvetemu Sercu ; tudi sv. sercu Marijinemu, sv. Jožefu, sv. Janezu evang. in sv. Antonu Padovanskemu. Karolina Knoblehar, M. h. Daljo naznanjajo svojo zahvalo : R. M. iz Novomeškega okraja za rešitev v smertni stiski; Marija Bratina v Mariboru za pomoč v neki bolezni na očeh in v neki drugi časni zadevi; A. B. v Klanjcu, da so jo še pred opravljeno devetdnevnico k presv. Sercu Jezusovemu po petmesečnih groznih bolečinah nehali zobje boleti; neka oseba iz Maribora za ozdravljenje noge; S. M. A. za veliko milost in re-šenje iz notranje stiske zadobljeno po presv. Sercu Jezusovem in priprošnji Matere božje; M. Z. pri Sv. Benediktu v Slov. gor. za večkratno čudovito pomoč v dušnih in telesnih stiskah ; Marija Kramberger za več milosti v raznih ■dušnih potrebah. _______. _______ Rimsko frančiškanski koledar za leto 1906. Mesec o 1. Pon. Zv. Ludovika, vd. 2. r. I 2. Tor. Sveti angelji varihi. P. O. •3. Srd. Sv. Kozina in Damijan, m. I 4. Čet. Sv. Frančišek Serafinski. j P. O. 5. Pet. Zv. Janez Pinski, sp. 1. r. (P. O.) 6. Sob. Sv. Marija Frančiška, d. 3. r. P. O. 7. Ned. 18. po bink. rožnovenka. 8. Pon. Sv. Brigita, vd. 9. Tor. Sv. Dionizij in tovariši, m. 10. Srd. Sv. Frančišek Borgija, sp. 11. čet. Osmina sv. Frančiška. 12. Pet. Sv. Serafin, sp. kap. (K- 13. Sob. Sv. Daniel in tov. m. 1. r. P. O. 14. Ned. 19. po b. Materinstvo b. d. M.; sv. Kalist, papež, m. 15. Pon. Sv. Terezija, d. 16. Tor. Sv. Večeslav, m. P. O. pomeni popolnoma odpustek (P. O.) » . » P. O. » » » k t o b e r. 17. Srd. Sv. Iledviga, vd. 18. Čet. Sv: Lukež, evang. 19. Pet. Sv. reter Aljkantarski. sp. 1. r. P. O. 20. Sob. Sv, Janez Kancij, sp. 21. Ned. 20. po b. Devištvo bi. d. M.; posvečenje cerkva. 22. Pon. Zv. Ladislav, sp. 1. r. 23. Tor. Sv. Janez Kapistran, sp. 1. r. P. O 24. Srd. Sv. Edvard, kralj, sp. 25. Čet. Zv. Frančišek Kaljdarolj-ski, op. 1. r. 26. Pet. Sv. Lin, pap., m. 27. Sob. Sv. Brunon, sp. 28. Ned. 21. po b. Spomin sv. o-stankov; sv. Simon in Juda, !'P- 29. Pon. Zv. Pavla, d. 2. r. 30. Tor. Zv. Teofilj, sp, 1. r., zv. Liberat, sp. 1. r. 31. Srd. (post) zv. Tomaž Floren-ski, sp. 1. r. za vse v franč. in kap. cerkvah. » » samo v kapucinskih cerhvah. ?amo za ude svet. 3. reda. Za kitajski misijon so darovali nadalje: g. Št. Jenko, vikarij v Podgrajah K. 650; 5 oseb po A. L. za odkup paganskih otročičev iz Dolgega (Dovjega) 3210 K.; M. Kimovec iz Komende: 20 K. za odkup paganske deklice; M. K. iz Kopra 22 K. v isti namen; dvanajst mater iz Dolgega vsaka za odkup enega otroka po M. L. 70-26 K. ... . . Bog poverni stotero in odpri še mnogo usmiljenih sere in darežljivih rok. P. Kazimir Zakrajšek, frančiškan, Kamnik (Kranjsko). auch freimutig die Konsequenzen seines sanzen Dertkens ziehen j e r muss de n Sehritt von der cliristlichen Weltanschauung — z u r n e u e n Religion des Sozialismus m a o h e n, der eben niclit allein eine national-okonomisclie Kategorie, sondern eine Weltan-schauung, eine Religion ist...» «Die meisten protestantischen Geistfichen stehen — obwohl sie gemiiss ilirer Vorbildung in der freien Wissenschaft an der christlichen, metapliysischen Weltanschauung, wenn sielogisch fortzudenken wagen, nicht festhalten — auf dem Boden der «staatsmannischen» Massigkeit, da sie die Abstinenz noch weniger lieben als ihre ultramontanen Amts-briider... Wir glauben auch niclit, dass die protestantischen Geistlichen die vveitschauenden kirchliehen Motive wie das katho-lisclie Primat haben......» Komentara za razumnega človeka ti stavki ne potrebujejo; vender sem neketere posebno važne besede podčertal. Premislite vse mirno in natančno, pa se boste leliko prepričali, da te abstinence, absolutne abstinence, ki jo pridigujejo Forel in njegovi aposteljni in učenci, papeži ne morejo hvaliti, povzdigovati in odlikovati, niti kaker koli sprejeti; za to imajo „weitschauende kirchliche Motive,“ ohranjenje Kristusove Cerkve. Zato papeži tudi niso abstinenti, in škofje rimskega obreda z malimi izjemami tudi ne, in celo v najostrejših redovih, kaker so trapisti in kartuzi-jani, je neka merica vina (ali piva) vsak dan dovoljena. Jutrovski škofje in menihi so abstinenti, ali njih abstinenca ni moderna, materialistična, temuč stara, asketična, ki je le nekaka stopnja zmernosti in samozatajevanja. Po vsem tem smemo in moramo skleniti, da je tudi tista abstinenca, ki jo papeži hvalijo, povzdigujejo in odlikujmo, le asketična abstinenca, saj bi bilo tudi popolnoma nesmiselno, kako zgolj posvetno abstinenco odlikovati z odpustki. In zdaj Vas vprašam, dragi gospod M. V., kje in kedaj sem se jaz boril zoper tisto abstinenco, ki jo papeži hvalijo, povzdigujejo in odlikujejo? Nikoli in nikjeri! Tisto abstinenco sem tudi jaz hvalil, povzdigoval in priporoča). Vender mi je zmernost nekaj višjega, ker nekaj težjega. Saj nam kaže vsakdanja skušnja, da se človek tudi jedi, ki mu je posebno ljuba, lažje popolnoma zdeiži, kaker da bi je le prav zmerno vžil. Zato se predpisuje pijancu, ki se h<če poboljšati, popolna zderžnost; zanj je namreč zmernost pretežka ali celo nemogoča. Papeži torej hvalijo popolno zderžnost, kjer je potrebna; sami pa dajejo zgled višje popolnosti, ki je v zatajevavni zmernosti. Ko je bil sedanji sveti oče Pij X. še kardinalj, patriarh beneški, in je bil pred štirimi leti nekega deževnega popoldne, proti večeru, tudi pri nas na Kostanjevici, ni odklonil kupice vina, ki se mu je ponudila v našem refektoriju ; v prijaznem pogovoru je nekoliko posedel pri nji; ali vzdignil se je, preden je izpil, iu seveda se ga nihče ni derznil vstavljati. O Leonu XIII. pa se je bralo pred leti, da je pil po jedi redno svoj kozarec viha, pa več ne! In ne morda v mladosti, temuč ko papež v pozni starosti, leta 1897, je zložil verze: »Apponi in mensa iubeas purissima vina, Et vacuus curis grato praecordia potu Demulce et recrea convivas inter amicos. Sobrius at caveas, nimiurn ne črede lyaeo, Neu crebra pigeat calices perfundere lympha». (Ad Fabricium Ruf um epistola, v. 8—12). Seveda je po vsi pravici Leon XIII. pohvalil zderžnost, da je »najizdatništf sredstvo zoper pogubno strast pijančevanja". Ali, da se je svet prepričal, da ne bo nigdar pijan, kedor nigdar nič opojnega ne pije, za to ni bilo treba modrosti papeža Leona XIII. To je torej v njegovem dotičnem pismu rečeno kaker nekaj, kar je samo ob sebi jasno. Važno pa je, daje priporočil v tistem pismu le „plemeniti sklep pobožnih d r u ž e b, ki so se zavezale zderžati se vseh opojnih pijač", ne pa sklepa posvetnih ljudi, ki uče, da je vino strup. Da je zderžnost pervih »nevarnost za Cerkev", teg* jaz nigdar nisem terdil, niti mislil ; da je zderžnost drugih, ali prav za prav krivi nauk, na keterega opirajo svojo zderžnost, res velika nevarnost, to pa sem dokazal tako očitno, da mora biti popolnoma slep, kedor tega še zdaj ne sprevidi. Da je bilo pa tudi pri nas res treba energično opozoriti na to nevarnost, to zdaj že ne potrebuje posebnega dokazovanja. Saj se je celo na katoliškem shodu, če je »Slovenec" prav slišal, vino štelo mej strupe, ki jih je treba zapreti v lekarnice, prej ko mogoče. Od tam ga bomo dobivali potem menda tudi za svete maše, vsako jutro sproti, v homeopatičnih stekleničkah s černo mertvaško glavico gori, dokler se bo namreč našel kedo, ki si bo še upal msševeti, in dokler ne zmaga popolnoma Forelova nova vera, ki ne bo potrebovala ne maš, ne katoliških shodov. Jaz sicer ne verjamem, da se bo to kedaj zgodilo, ali vem, da so ljudje, ki to namerjajo. Mislim pa, da s takimi ljudmi se pajdašiti vender ne gre katoliškim kristijanom, najmenj katoliškim duhovnikom. Zato sem svaril pred znanimi kongresi, kjer ima glavno besedo ravno Forel in njegova svojat. Vem, da gospodje, ki so šli na tak kongres, niso imeli slabih namenov, iskali so luči resnice ; ali tudi tiste slavne „vešče“, ki se mi tako britko očitajo, ljubijo le luč in nimajo namena, da bi se opekle, in vender se! Tako nekako se je godilo tudi duhovnikom na tistih shodih. Berž na pervih sicer ne. Leta 1896 v Bazlju je bil zastopan celo papež Leon XIII. Zastopal ga je, kaker znano, sloveči škof sanktgalen-ski, abstinent, seveda asketične verste, kaker je v svojem tam-kajšnem govoru vsaj namignil: «Der internationale Kongress sieht ab von jedem religiosen Stand-punkte und von der Bedeutung der Religion iiberhaupt fiir diese An-gelegenheit. Nicht alle fassen die Sache so auf, und a u c h m e i n Standpunkt ist ein anderer, aber alle schulden den Mannern dieser internationalen Bewegung das Zeugnis, dass sie sichtlich beflis-sen sind, streng bei der Sache zu bleiben und allen andern Fragen ihre Neutralitat zu \vahren, niemanden zu verletzen, ihre Schriften fiir alle brauclibar zu machen, welclier religiosen Ricktung sie angehoren mdgen.» Tedaj je bilo gotovo tako; ali ne za dolgo. V Bremije Forel čisto brezozirno tradiral svojo opičjo dogmatiko: «Der neugierige und intelligenter gewordene Affennachkomine kam spielend und suchend zur Entdeckung der NarKose, wie zu allen seinen iibrigen Entdeckungen im Gcbiete der ilin umgebenden Natur. Er fand irgendvvo eine gegorene zuckerhaltige Losung, etwa Fruchtsaft, versuohte sie, wurde berauscht, fand die Sache lustig und wiederholte sie systematiscli, ohne weiter zu denken». In kako jasno uči „jus canonicum" ! «Ferner sollten veraltete metaphysisch religiose Dog m en nicht melir die Norm unseres Rechtes und unserer sozialen Verluiltnisse bil-•den. Der religiose Glaube, vor allem das religiose Gefiihl, solite vollig frei als Herzenssache jedem Menschen iiberlassen sein und nirgends solite ihm gestattet werden d u r c n korporative Machte der •GesellschaftLebensregeln oder gar Gesetze zu diktie-r e n.» — Torej: ficrasez 1’infame ! In zdaj mi povejte, ljubi gospod M. V., ali se Vam res dostojno in pravično zdi, da bi hodili katoliški kristijani in morda celo duhovniki take pridige poslušat ? Pa še celo v daljne dežele, z obilimi stroški! Jaz bi dejal, da ne, in mislim, da bi sveti oče Pij X. tudi tako sodil. — Prihodnjič pa še o medicini kaj! Jaz, to se ve, da ne mislim, da se bo to res kedaj tako godilo, ali to so izvodi iz nauka, ki jih je treba prev-dariti, ako hočemo vedeti, ali nauk kaj velja ali nič, ali ga smemo sprejeti in oznanjati, ali ne. „Wir miissen also, um zu griind-lichem und sicherem Wissen zu gelangen, auch selbst denken, priifen, wie man die Miinze priift, bevor man sie annimmt; man muss untersuchen, sicli Rechenschaft geben, selbst zu verstehen suehen durch Satz und Gegensatz, durch achtsames Erwagen der Folgerungen, die sicli aus der Behauptung ergeben, und durch Vergleichung mit sichern Errungenschaften in andern Wis-sensgebieteu. Wir diiifen, wenn wir es mit der Gediegenheit des Wissens ernst nehmen, keiner Schwierigkeit aus dem Wege geli en. (Verstandesbildung. „Stimmen aus Maria Laach“. Jalir-gang 1906 Sechstes Heft. S. 43). Zahteva splošne in absolutne abstinence, operta na terditev »tudi vino itd. je strup*', to je torej, zoper kar se je moralo vgo-varjati, in to sem storil jaz, ne ko napadavec, kaker mi očita g. M. V., temuč na javno izzivanje gospodov, ki so tisti nauk v l.zv. svojega lista proklamirali ko stališče, s keterega se hočejo vojskovati za svoje vzore. Napadel jaz nisem ne oseb tistih gospodov, niti njih lista, le svariti sem hotel pred krivimi nauki, in to le mimogrede, o priliki, ki se mi je ponudila ali po naključju, ali, kaker je verjetniše, po previdnosti božji. Svaril sem odločno in jasno in mojega dokazovanja do zdaj še nihče ni overgel, seveda pa sem se blamiral ž njim — v domišljiji gospodov nasprotnikov. Da sem se ž njim zameril tudi gospodu M. V., pa je nekoliko čudno. On ne zahteva absolutne in splošne abstinence in, kaker pravi, še nigdar ni rekel, da je viuo strup. Njega torej moj „napad“ čisto nič ni zadel. Ne vem, kako se je mogel po tem takem tolikanj razvneti, da me predstavlja vsemu slovenskemu svetu v obsodbo ko brambovca in zagovarjavca aljkoholizma. Kaj je aljkoholizem ? „Unter Alkoholismus versteht man den Inbegriff der korperlichen, geistigen und sittlichen Schaden, wel-clie der iibermaCige Alkoholgenuss in der menschlicheu Gesell-schaft und ihren Klassen erzeugt.“ (Bar, Der Alkoholismus. Berlin 1878). Aljkoholizem je zloraba aljkoholjnih pijač sč vsemi slabimi nasledki te zlorabe. In to zlorabo sč vsemi njenimi slabimi nasledki jaz vbogi grešni človek branim in zagovarjam? Gospod M. V., kaker je videti, terdi to se vso resnobo ; piše namreč na str. 68: »Da se pa ravno in edino glasilo tretjega reda s tako silo vleče za ta alkoholizem, to je nečuveno. Noben list ni za to manj poklican kakor ravno ta... Braniti alkoholizem proti treznostnemu gibanju se pravi braniti volka pred to grdo ovco, ki nam je vodo skalila!" Častiti gospod M. V., kedor koli ste, ki se skrivate za tema čerkama, povejte mi, kaj je Vam alkoholizem? Ali ne to, kar pravi Bar, keterega dptična knjiga ,,fiir die ganze Bewegung grundlegend wirkte“ ? Če ste zadovoljni z njegovo in z mojo krajšo definicijo, kaker upam, povejte mi nadalje, kje sem jaz v našem listu branil tistega volka, namreč zlorabo aljkoholjnih pijač ? Ali na str. 365. lanskega tečaja, kjer sem pisal: »Žganja in vseh podobnih pijač sploh ne pite. Piva najbolje, da tudi navadno ne pijete. Vina smete piti po pameti; pa ne pite ga nigdar toliko, da bi se vam poznalo, da ste pili. Navadno ga mešajte z vodo. V kerčme ne hodite. Zderžatise vina in mesa iz dobrega namena in pametnega vzroka je vse hvale vredno"? — Povejte mi, dragi gospod M. V., ali so te besede res obramba alkoholizma zoper abstinenco,, ali pa ste morda le v moje hudobno serce gledali in videli, da sem jaz prerok Balaam, ki sem bil najet, da bi preklinjal, pa so se mi besede pod peresom proti moji volji sprevergle v blagoslov ? Vam je bilo dvakrat difficile satiram non scribere, meni je, verjemite mi, še difficilius. Oprostite torej, ako čutite v mojih besedah kaj takega; saj moram tudi jaz Vam odpustiti veliko, skoraj bi rekel v nebo vpijočo krivico, ki ste mi jo storili v svoji sveti jezi. Odpustim Vam rad, ker vem, da ste mi jo storili iz dobrega namena in, kaker pravim, v jezi; jeza človeka namreč tako zmoti, da več ni zmožen misliti in pametno govoriti in delati. „Der Zorn weist aknljche Stadien auf wie der Rausch. Beide sind einander sehr ahnlieh. Wir reden deshalb auch von ei-ntm „Zornesrausch“ und von einem zornentbranuten Menschen sagt man, er sei „trunken vor Zorn“. Der Zorn wirkt ahulich wie der Alkohol auf die Klafheit des Bewusstseins, auf die Uberle-gung und die Willensfreiheit. Im Zorn „kenut man sich nicht mehr“, „ist man nicht mehr Herr iiber sich selbst." (KrauC, Der Kampf gegen die Verbrechehsursachen. S. 199J Jaz Vam po tem takem odpustim, kaker se spodobi katoliškemu kristijanu. Vender pa sami veste, da Vam s tem ni odpuščena tudi od strani naše katoliške morale sveta dolžnost očitno preklicati zmoto in popraviti krivico in škodo, ki ste mi jo naredili pred slovenskim svetom. Povedati imate, koliker Vam je mogoče, vsem, ki so Vašo knjižico brali, da ste se motili, ko ste me dolžili, da branim alkoholizem. Jaz gane branim in nisem nigdar branil. Da je nadalje meni abstinenca tista „grda ovca, ki nam je vodo skalila," je tudi nelepo sumničenje, sumničenje osebne navezanosti na aljkoliolj, ki mi je nihče nima pravice očitati, ker me še nihče ni videi pijanega in nisem v svojem življenju še nikomer kazal kakega hrepenenja po aljkoholjnih pijačah. Preklicati ste dolžni naposled tudi, kar mi očitate glede orožja, s keterim se borim „s stališča vere* in „s stališča medicine". Ali o tem prihodnjič. — Gori! Pomagajte! ali alkohol in nikotin — Zapeljanim in dobro mislečim v premislek. P. Š. — »Narodna Tiskarna* v Gorici. 1906. — 68 strani v )2.° Cena 20 vin. Z nauki, obseženimi v tej knjižici se v bistvu popolnoma strinjamo. Vsaka pijanost in vsako jpijančevanje je gerdo in škodljivo za dušo in telo; ali najhujše, najpogubniše je žganje, pa naj se imenuje geruš ali konjak ali kaker si bodi. Ravno tako pogubno, vsaj za nedorasle ljudi, pa je tudi kajenje, vsako kajenje tobaka, najbolj pa, kaker pravijo skušeni ljudje, kajenje tako imenovanih cigaret ali špaDjoletov. In vender kako neizmerno množino denarja izdajo ljudje vsako leto za to „prismojeno“ veselje. Boj zoper aljkoholizem, v pervi versti zoper žganje, in prav tako boj zoper nikotinizem je dandanašnji brez dvojbe, kaker drugod, tako tudi pri nas potreben ; začeti pa je, kar se da, zgodaj, pri mladini, kaker prav sodi naš pisavec. In ravno ta njegova knjižica, mislim, da bi bila pripravna, da bi se v koliker le mogoče veliki množini, razdelila, mej šoljsko mladino po vsem Slovenskem. V ta namen žertvovati natihoma nekoliko novčičev bi vtegnilo biti več vredno, ko klicati na yes glas: „Možje v abstinenco 1 pejte ga noter 1“ — Na ples — poučna knjižica za mlade in stare za prijatelje In sovražnike plesa. Spisal duhovnik tržaško-koprske škofije. 00 str. v 12.° Cena 80 vin. Naroča se pri upravništvu »Družinskega Prijatelja1* v Trstu, Rojan 8. — Trž.-kop. škofijski Ordinarijat odobruje in toplo priporoča to knjižico. Mi povemo o nji o priliki morda še kaj.