NAŠI ZAPISKI. SOCIALNA REVIJA. Št. 1. (Januar.) LETO X. VSEBINA: UVODNIK. — DR. H. TUMA : SEKSUELNI PROBLEM. — DR. VALENTIN KOS: O SMOTRIH IN CILJIH SVOBODNEGA ZIDARSTVA. — H. PAJER: SCOUT. — PREGLED: DIJAŠTVO. — CICERO ALI OMARE: ----------------HIŠE GOVORE...--------------- UREDNIK IN IZDAJATELJ : Dr. ANT. DERMOTA V GORICI. - - - LASTNIK: KONZORCIJ NAŠIH ZAPISKOV. - - - V GORICI 1913. ORIŠKA TISKARNA1* A. GABRŠČEK. M Naši Zapiski izhajajo vsakega 1. v mesecu. Naročnina: Za Avstro - Ogrsko za vse leto 5 K s poštnino vred, za pol leta in za četrt leta sorazmerno ; za Nemčijo 5 K 80 v., za ostale države 6 K 40 v. — Posamezna številka 42 v. Rokopisi in časopisi v zameno naj se pošiljajo na uredništvo, naročnina in reklamacije pa na upravo Naših Zapiskov v Gorici. □ □ □ □ □ D □ □ ^itakljetr) „^ašib ž|apisl: dei martiri« v italijanskih mestih se blišči prostozidarski znak ter priča, da je na stotine in stotine masonov napojilo laško zemljo s svojo krvjo v boju za svobodo. Nesmrtni italijanski heroj svobode in plemeniti človekoljub Giuseppe Garibaldi je kot veliki mojster svobodnega zidarstva vodil to gibanje ter s svojo junaško četo »tisočerih« tudi neposredno prispeval, da so se otresli njegovi rojaki svojih tlačiteljev; tudi vsi drugi svobodomiselni italijanski rodoljubi, Cavour. Mazzini i. dr., so izšli iz svobodnega zidarstva. Osvobojenje Grške izpod turškega jarma je tudi našlo veliko oporo v svobodnem zidarstvu; Angleški svobodni zidarji so svoje grške brate posebno izdatno podpirali. Zato tudi dandanes svobodno zidarstvo nikjer ni tako razširjeno in popularno kot na Grškem. Vsak omikan Grk je član te organizacije. Na iberskem polotoku se posebno v zadnjih letih kažejo težnje po osvoboditvi človeškega duha iz okovov klerikalizma; masonske lože so tudi tu središče naprednih teženj. Veliki mojster španskega orienta F e r r e r je kot mučenik umrl na morišču, toda dobil je neštevilo naslednikov in posnemalcev, ki neumorno vrše svoje kulturno in humanitarno delo. Na Francoskem je zakon ločitve cerkve in države prinesel popolno svobodo in neodvisnost duha, — delo, pri katerem so bili v veliki meri udeleženi francoski prostozidarji. V zadnjem času se je mnogo govorilo o turških svobodnih zidarjih. Res je, da so bile masonske lože središče mladoturških teženj; vpeljava ustave in odstavlienje sultana Abdula Hamida je bila posledica gibanja, ki so ga povzročile turške lože. Toda mladoturški svobodni zidarji niso znali masonskih načel dosledno izvajati ter so kmalu izgubili vse simpatije svetovnega masonstva. Nasprotno simpatizuje danes vse svobodno zidarstvo z gibanjem balkanskih narodov; srbski svobodni zidarji so od mnogih masonskih organizacij dobili izraze odkritosrčne simpatije. Posebno laški svobodni zidarji slede z vnemo junaškemu boju Slovanov in Grkov, saj se je celo sin njihovega nekdanjega velikega mojstra, general Riccioti Garibaldi na čelu oddelka garibaldincev udeležil na grški strani (ki jim je bila edina neposredno pristopna) vojske proti Turkom, da s tem tudi dejansko pokaže tople simpatije za balkanske junake. Kar smo tu čuli o svobodnih zidarjih, so nedvomno dela najplemenitejšega človekoljubja; načela, ki sem jih tu očrtal so gotovo najpopolnejše in najidealnejše izvajanje nauka: ljubi svojega bližnjega kakor sam sebe. Morda se bo kdo sedaj vprašal, odkod ono strašno sovraštvo rimske cerkve proti svobodnim zidarjem, proti tej organizaciji, ki tako nesebično izvaja Kristov nauk. Velik del tega sovraštva ima svoj vzrok v nepoznavanju načel svobodnega zidarstva in v raznih lažnjivih obrekovanjih, ti-čočih se tajnih masonskih institucij, o katerih hočemo še pozneje nekaj izpregovoriti. Deloma pa datira to sovraštvo iz onih časov, ko se je italijanski narod pod vodstvom masonov otresel tujega jarma in seveda tudi papeževi državi ni mogel prizanašati. Nadalje cerkev dobro ve in čuti, da je svobodno zidarstvo krepkejša organizacija kot pa cerkvena hierarhija in to organizacija, ki v najpopolnejši meri in nesebično izvaja načela človekoljubja ter mora tako večkrat prestreči težnje cerkve, ki uporablja človekoljubje le kot pretvezo, da zasužnji narode in jih omejuje v napredku duševne izobrazbe ter si tako zasigura mastne dohodke za »namestnike božje«. Kako globoka je ta mržnja cerkve do framasonov, kaže najjasnejše Ferrerjev proces. Tu se je pristašem cerkve posrečilo popolnoma nedolžnega moža, ki je vse svoje delovanje posvetil duševni izobrazbi svojega naroda, tirati na morišče. Gotovo pa je, da plačilo ne izostane. Kajti povsodi, kier se je dvignila cerkev proti masonstvu, je naposled podlegla: ma-sonstvo je skala, ki je mnogo trša od skale Petrove, masonstvo ne pozna sebičnosti in to je njegova moč. Vse očrtane funkcije svobodnega zidarstva so dandanes vsakemu, ki se je za to gibanje zanimal, poznane. Svobodni zidarji jih tudi vedno očitno priznavajo. Toda kljub temu obdaje fra-masonstvo še nek tajinstveni nimbus; marsikdo, ki so mu poznana opisana načela, vendarle še skomizguje z rameni, češ. to vendar ni glavno, nego prostozidarstvo ima še posebne skrivne misterije, katerih najskrivneiših niti vsi svobodni zidarji ne poznajo. Razni mistifikatorji so ljudi tako zbegali, da svobodnim zidarjem kar verjeti nočejo, ako razkladajo svoje težnje, češ, to je samo pesek v oči. Morda tudi meni marsikak bralec ne bo hotel verjeti, ali pa bo trdil, da nisem zadosti poučen. Temu seveda ni mogoče pomagati in tudi, ako želi vstopiti v kako ložo, mu ne bo pomagano; kajti ljudi, ki bi se zgolj iz radovednosti hoteli vsiliti v prostozidarstvo, lože ne vsprejemajo. Torej le onemu, kdor meni zaupa in kdor zaupa izdajatelju te revije, da ne bo vsprejemal člankov, kateri bi hoteli ljudstvo slepiti, le temu naj veljajo nastopne vrstice. Res imajo framasonske lože še posebne tajnosti, ki jih nihče ne more izvedeti, kdor ni sam član framasonske organizacije. Toda te tajnosti, o katerih so si razni brezvestneži izmislili neštete bajke, da s tem zadovolje radovednosti občinstva, so pravzaprav le postranskega pomena in nimajo s cilji framasonstva nobenega posla. Prostozidarske organizacije so zelo stare; obliko, kakršno imajo danes, so zadobile že 1. 1717. Jasno je, da so se pri tem ohranili nekateri običaji, ki so deloma še starejšega izvora in spominjajo na običaje srednjeveških zidarskih organizacij, deloma pa simboliško izražajo prostozidarska načela. Tudi pri drugih organizacijah, ki postojajo že več stoletij, vidimo slične starinske običaje; poglejmo doktorsko promocijo na vseučilišču, kjer se slavnostno priseže na statut vseučiliča, na palico, ki jo pomoli pedel v srednjeveški noši, ali pa običaje pri vmeščanju lord ma-yorja v Londonu, ali pa celo običaje pri kronanju angleškega kralja: povsod vidimo dejanja, ki so sama na sebi morda ne- smiselna, ki se nam zde, ako položaj natanko premislimo, celo smešna, toda v celem ravno ta dejanja radi svoje posebnosti predočujejo važnost in slovesnost dotičnega trenutka, izražajo simboliško pomen delokroga onih funkcijonarjev in so poleg tega tudi historiška reminiscencija, ki naj kaže, kako starodavne so te naredbe. Človek je jako dovzeten za vnanje vtise in gotovo je, da se nam slovesnost in pomen takih momentov tem bolj vtisne, ako je i za oko nekaj posebnega, ako imamo i za oko simbole ki nam predočujejo bistvo dejanja. Simbolika je pač neka posebna vrsta izražanja misli in je v gotovih momentih ravno tako upravičena, kakor izražanje misli potom besede, v prvi vrsti je pa upravičena tedaj, ako naj se posebno poudari važnost kakega dejanja, ker simboliško izražanje misli napravi ravno mnogo trajnejši in krepkejši vtis na intelekt, kakor pa izražanje potom govora. Zato postoji v prostozidarskih ložah običaj pri važnejših poslih izražati etiške principe kakor tudi celi pomen Iramasonstva simboliški. Ta simbolika je glavna tajnost prostozidarstva, torej moment, ki je v primeri s cilji framasonstva popolnoma stranskega pomena. Tajnost napravi te običaje še posebno slovesne, kajti nikjer drugje jih ni kot v prostozidarskih ložah; izključeno je, da bi jih mogle še kake druge korporacije oponašati ali posnemati. Tajnost je pa tudi radi tega važna, ker je tako mogoče, da po teh običajih vsak framason drugega spozna in ni potreba zato nobenih drugih izjav in dokazov. Na ta način je izključeno, da bi se mogli vriniti v prostozidarske lože nepoklicani ali pa celo nasprotniki frama-sonskih teženj ter motiti in oškodovati masonsko delo. Ker tudi članstvo lož ni nikomur nepoklicanemu znano, so svobodni zidarji popolnoma nemoteni ter morejo tako tem vspešnejše vršiti svoje dolžnosti. Seveda je tajno tudi vse delo prostozidarskih lož, kajti le tako je mogoče doseči, da se ne more vsakdo vmešavati v posle prostozidarstva, nego da jih morejo izvrševati nemoteno oni, ki so posebno sposobni za to. Še le po končnih učinkih je tu pa tam mogoče spoznati delo masonov. Svobodni zidarji so torej nekaka nevidna sila, ki neopaženo povsod med nami deluje in čuva nad napredkom človeštva. Svobodne zidarje moremo imenovati nekako etiško aristokracijo, toda aristokracijo, ki nima težnje vladati, nego ki nasprotno nesebično služi človeštvu in njega kulturnemu razvoju. Tajnost dela lož ima pa še drug pomen etiškega značaja. Ravno ta tajnost opravil kakor tudi članstva lož zasigura, da se vrši humanitarno delo lož radi dobra samega in ne radi kakih sebičnih namenov. Masoni radi te tajnosti ne žanjejo niti hvale niti plačila za dobrote, ki jih izkazujejo na vse strani, kajti oni stoje ravno na vzvišenem principu vršiti dobro radi dobra s a m e g a, etiško načelo, ki ga v današnjem krščanstvu faktično še pogrešamo, kajti tu se vrši dobro radi »plačila v nebesih« ali pa sličnih v bistvu zelo egoistovskih motivov. Svobodno zidarstvo se od vseh drugih organizacij loči v tem. da ne dela nobene propagande za se. Lože ne nabirajo članov, one ne kličejo in ne vabijo. Kdor se čuti poklicanega za humanitarno delo in je sposoben za to, bo že prej ali slej, morda popolnoma slučajno, prišel v dotiko s svobodnim zidarstvom in želja, postati član te organizacije, se mu bo sama pojavila. S tem je prostozidarstva olajšano delo izbiranja članov, kajti precej iz- ključeno je, da bi se v večji množini javili ljudje, ki niso sposobni izpolnjevati masonskih dolžnosti. Pa tudi od onih, ki se sami javijo, lože ne vsprejmo vsakega; le osebe, ki so se lože o njih prepričale, da je njih morališka kakovost popolnoma neomade-ževana, morejo računati na to, da postanejo člani svobodnega zidarstva. Prostozidarstvo je dandanes zastopano v vseh delih sveta; več milijonov članov šteje ta organizacija. Po vseh kulturnih državah imamo enega ali več velikih orientov. Iz vseh slojev se rekrutirajo člani lož, od delavca do kronanih glav so zastopani vsi stanovi. V prejšnjih časih, ko je bilo duhovništvo še važen kulturni faktor, je bilo tudi mnogo izobraženih katoliških duhovnikov, celo škofov, članov lož. Pa tudi še dandanes najdemo, posebno na Angleškem in v Ameriki, med framasoni mnogo svobodomiselnih protestantskih duhovnikov kakor tudi duhovnikov drugih verstev. Med vodilnimi krogi masonskih orientov so glavni element visoki državni in vojaški funkcijonarji, politiki, pisatelji' in učenjaki. Samo v Avstriji so prostozidarske lože prepovedane. Kakšni motivi so pač tu povzročili prepoved organizacij, ki se zavzemajo za zatirane in tlačene, ki pospešujejo etiški in kulturni napredek? Celo na Ogrskem so lože dovoljene. Na jugoslovanskih tleh delujejo tri lože, loža »K ljubavi bližnjoga« v Zagrebu. »Si-rius« na Reki in »Pobratim« v Belgradu. Ko so Francozi osvojili slovenske pokrajine, so prinesli s svojo višjo kulturo tudi frama-sonstvo k nam. V Ljubljani so osnovali ložo, kateri je pripadalo-tudi več Slovencev, najbrže je bil med njimi Valentin Vodnik, vsaj besede »večni mojster ukazuje, prid’ zidar se les učit’ « v »Vršacu« zvene precej prostozidarsko. Kar sem poročal v teh vrsticah o svobodnem zidarstvu, je seveda le kratka skica njegovih najvažnejših načel in uspehov, nikakor ne popolna slika cele organizacije; ipak mislim, da je vsakdo uvidel, kako nesmiselne so trditve, ki jih je večkrat brati' po naših listih o prostozidarjih. Gotovo bo pa tudi vsakemu Slovencu ravno v sedanjem času prijetna zavest, da nismo osamljeni v svoji boli. ako teptajo tujci pravice našega naroda, nego da najde naše stremljenje po napredku in svobodnem razvoju sim-patiškega odmeva v milijonih in milijonih src od vzhoda do zahoda, ki jih druži v sebi vesoljno svobodno zidarstvo. H. PA JER: Scout. Sodobno življenje v mestih daje jako skromne predpogoje za zdravo in naravno življenje, ki zahteva pred vsem svetlobe,, prostora in zraka v obilici. Vsled neharmoničnega družabnega reda je večina mestnega prebivalstva izključena iz neprikrajša-nega uživanja vseli prirodnih darov in krasot. Na ozkem prostoru se kopičijo in tlačijo druga ob drugo stanovanjske kasarne, ena dela senco drugi, gozd tovarniških dimnikov polni zrak s smrdljivim dušečim dimom, ki se plazi nad strehami, nad celim mestom krožijo umazane megle in zapirajo pot blagodejnim solčnim žarkom. Le vetrovi tu in tam razpode sivo motno zagrinjalo. To je eden najžalostnejših vnanjih pojavov sodobne kulture. To dejstvo kaže krivično razmerje gospodarsko neenakopravnih in izkoriščanih mestnih slojev do prirode: v svrho gole eksistence se morajo odreči pravice do tega, kar uživa najneznatnejši stvor v naravi. Gospodar prirode je suženj sodobnega družabnega reda! Neproporcionalni gospodarski odnošaji med posameznimi sloji in neharmonični stik mestnega prebivalstva s prirodo tvori glavni vzrok vsega socialnega gorja in degeneracije mestnega prebivalstva. Fizična slabost in duševna nervoznost sta glavna znaka te degeneracije. Skoraj ves ustroj človeškega telesa je med tesnim mestnim zidovjem v vedni nevarnosti in čim manj ima odporne sile, tem lažje podleže enostranskemu mestnemu življenju. Tisoči posameznikov predčasno odmirajo in vedno nove trume silijo v prostovoljne kletke. Statistika in izkušnje zdravnikov nam podajajo grozne številke o pogubonosnem vplivu sedanjega načina mestnega življenja. In uboga mestna mladina! Tudi ta je že nervozna. Zanjo ne sveti zlato solnce tako krasno kakor na izvenmestnih livadah; zanjo ne rastejo duhteče cvetlice po travnikih; zanjo ni hladne blagodejne sence gozda, zanjo ne žubori potoček po skalovju v gorah, kajti večina mestnih otrok je priklenjena med sivo, tesno zidovje kakor ptič v kletki. Sedanja človeška družba zelo slabo skrbi za telesno vzgojo mladine. Spoznanje, da je to najvažnejše vprašanje, še ni prodrlo v vse merodajne in nemerodajne kroge. 2e duševna vzgoja sedanje meščanske družbe stoji na neprimerni nizki stopnji, še slabše pa je preskrbljeno s telesno vzgojo. Tistih par ur telovadbe, ki so predpisane na šolah, ne kažejo nobenega izdatnega uspeha, kakor tudi ne razne igre in športi, ki se prakticirajo navadno v mestnem okvirju. S stališča, da je za zdravje in normalni razvoj pretežno duševno delujočih ljudi nujno, da delajo tudi telesno, bi bilo pač najboljše sredstvo praktično, koristno delo, kakor je delo na polju, v gozdu, na vrtu, na stavbi itd. To priložnost pa ima pri današnji družabni uredbi malokateri mestni prebivalec. In tudi če ima tu pa tam tako priložnost, se povprečni duševni delavec celo ogne iizičnemu delu; smatra ga za nečastno in gre rajši v telovadnico med štiri stene. Tega značilnega pojava je kriva pred vsem meščanska vzgoja in sedanja šola. Celo sinovi kmetskih starišev, ki študirajo v mestu, večinoma rajši pohajajo, ko pridejo na počitnice, kot pa bi prijeli za kakšno kmetsko delo. Ker pa dandanes pretežna večina mestnega prebivalstva, ki deluje večinoma duševno, nima prilike tudi fizično delati, zato je telovadba zaenkrat opravičena, potrebna in koristna, ako se vrši v zdravih mejah. Prednost pa se mora dajati predvsem praktičnemu telesnemu delu, kajti tu se naložena energija izpremeni v koristno delo, kar je pogrešati pri salonski telovadbi in pri raznih športih. Potrebnost in korist telovadbe je torej le relativna in ne absolutna. Telovadba in šport sta koristna le, ako se izvajata sistematično in zmerno in ako je tekmovalni moment popolnoma izključen kakor tudi amatersko akrobatstvo. Ako se ne pazi na to, je učinek lahko ravno nasproten. Pretirana telovadba in pretiran šport vodi k abnormalnostim in k raznim telesnim in duševnim slabostim. Kar velja za navadno telesno delo, velja tudi za telovadbo in šport, da je koristno in zdravo le pri zadostni in dobri hrani. Slabo preživljanj individij se z vsakim telesnim naporom izčrpa; prej oslabuie kot pa se krepi. Kot vzgled pretiranega špoita nam služi lahko amerikansko in angleško dijaštvo s svojim abnormalnim gojenjem športa. Ame-rikanski zdravnik Ward-Smithson se je nekoč izrazil »da postanejo v 100 letih vsi Amerikanci prismojeni, ako bo šlo v Združenih Državah še dalje tako naprej. Arena, kjer igra 22 igralcev footbal in na katere gleda 80.000 brezdelnih gledalcev, je ravno tak lipadek kakor rimski amfiteater z gladiatorji. (Konec prih.) Pregled. Dijaštvo. Praga 12. XII. 1912. Pretekli mesec se je vršil tu shod, ki ga je priredilo „Volnč sdruženi socialistickčho studentstva". Na tem shodu sta predavala F. V. Krejči, znani pisatelj, in bivši drž. poslanec dr. Fr. Soukup, ki je ab-solviral lansko zimo svoje predavateljsko in propagatorično potovanje po celi severni Ameriki. F. V. Krejči je govoril o razmerah dijaštva k socijalizmu in izvajal v jedru takole: V gibanju naprednega češkega dijaštva je igral socijalizem pred 20 leti veliko ulogo. Danes pa je treba konstatirati, da razmerje med dijašfvom in socija-lizmom ni tako, kakršno bi imelo biti z ozirom na bojujočo se stranko socijalizma, z ozirom na silo in važnost češkoslovanske soc. dem. stranke, ki je danes največja politična stranka v češkem narodu. Izmed dijaštva, ki študira v Pragi, je pravih socijalistov razmeroma malo*. Socijalizmu se dandanes ni mogoče več uspešno izogniti; celo nekatere meščanske stranke so začele z njim koketirati. Kamorkoli se danes obrnemo, povsod naletimo na vprašanja, na katera odgovarja le socijalizem. Zato zasluži, da bi mu akademična mladina v večji meri posvečala svojo pozornost. To zasluži pred vsem kot nov svetovni nazor in tudi zato, ker se priznavajo k njemu najširše in najvažnejše plasti naroda. Vzrok, da je zanimanje za socijalizem nekako padlo, je morebiti v tem, da je socijalizem zgubil prvotni čar novosti in modernosti ter da je njegovo neodvračljivo pronikanje v vse vrste naroda postalo takorekoč samo ob sebi umljivo. Romantična *) Od približno 8000 praških visoko-šolcev je le kakih 500 politično organiziranih, med temi okoli 200 realistov, ki so najmočneje zastopani. doba, ko so se morale socijalistične ideje skrivati pred oboroženo silo konservativnosti in ko so bili njih nositelji preganjani in zapirani v ječe, je že za nami. Danes ne igra mučeniški nimbus nobene vloge več, danes je treba samo mirnega in vztrajnega dela. Nazore in ideje, katere so začeli sejati pred 20 leti neustrašeni prvoborilci socijalizma, so padle na rodovitna tla, pognale so kali in danes jih je treba samo razširjati in uresničevati. Vzrok, da se velik del akademične mladine, ki je drugače pristopen socijalnim vprašanjem in načrtom, ni pripojil k praktičnemu socijalizmu, je tudi realizem. Ta prehodni štadij med anarhistično razpoloženo buržoazijo in med soc. demokracijo ima sicer to veliko zaslugo, da je opozoril češko inteligenco na eminentno važnost socijalnih problemov in da je izkušal odstraniti naivne buržoazne predsodke napram socijalizmu; na drugi strani je pa zaprl pot do konsekventnega socijalizma. Akademična mladina se je ustavila tukaj sredi pota do socijalizma. Daljni vzrok, da akademična mladina ne kaže dovolj zanimanja za socijalizem, je večina sodobne literature. Njen puhli aristokratizem ni dovzeten za formalni, še manj pa za gospodarski demokratizem. Večina današnjih umetniških krogov je vsled nizke in enostranske duševne izobrazbe konservativna in temu primerni so tudi literarni proizvodi. Za takega nadutega in duševno omejenega literata so socijalni problemi in načrti za bodoči pravičnejši družabni red vprašanja, ki zanj takorekoč ne eksistirajo. Nekateri imajo za to navadno le posmeh in cinizem. Literatura te vrste vpliva zelo slabo na akademično mladjno, ker jo odvrača proč od resničnih ljudskih potreb in od smeri, v kateri koraka človeštvo, in ker jo navaja k brezplodnemu fantaziranju in domišljavemu frazerstvu. Minimalno, kar se mora zahtevati od dijaštva glede socijalizma, posebno pa od onih dijakov, ki se hočejo prištevati k pravi inteligenci in ne samo k oficijelni, je to, da je dijaštvo v glavnih obrisih pravilno informirano o socijaiizmu in da se iznebi zastarelih in naivnih predsodkov na-pram socijaiizmu, ki kažejo pri odrasli inteligenci na politično inferiornost. Od resnično inteligentnega dela dijaštva se dalje tudi lahko zahteva, da daje v okolici, iz katere je izšlo in v kateri živi, vzgied pravega demokratičnega mišljenja ter nastopanja, vzgled socijalne pravičnosti in solidarnosti ter vzgled politične strpnosti. Končno pa stopi dijak, ako je neodvisen, lahko tudi direktno na tla bojujočega se socijalizma in sicer s tem, da vstopi v soc. dem. politično organizacijo in da dela tu na literarnem in izobraževalnem polju v prospeh osvoboditve gospodarsko podjarmljene večine v narodu in za bodoči pravičnejši družabni red. Drugi govornik dr. F. Soukup je izjavii po nekolikih reminiscencah iz političnega gibanja pred 20 leti, da socijalizem, ki je bil prvotno idejno stremljenje, stopa na podlagi določenega programa v realizacijo socijalističnih želja, stremljenj in načrtov. Po velikem prevratu v notranji zgodovini avstrijske države je prišlo do publikacije cele vrste zakonov, ki so plod političnega delovanja soc. demokracije. Na polju strokovnih organizacij se je doseglo s sklepanjem kolektivnih pogodb marsikaj, kar se pred 20 leti ni niti slutilo. Naravnost strastno pa je delovanje na polju zadružništva. Socijalistična internacijonala, ki edina reprezentira pravi socijalizem, šteje danes čez 10 milijonov organiziranih pristašev, ima svoje zastopnike v vseh evropskih državah in parlamentih in je pridobila že tak upliv, da se ne da več podcenjevati. Socijalizem je dandanes svetovno gibanje, ki se ne omejuje samo na posamezna plemena in narode, temveč se razteza na ves civilizirani svet. Posta! je tako močen činitelj, da mora vsakdo, ki ne spada s svojimi nazori v pretekla stoletja in ki ni kulturno kratkoviden ali pa slep, obrniti nanj vso svojo pozornost, in to velja tudi za dijaštvo. Dijaštvo in inteligenca napravi socijaiizmu veliko uslugo, ako posveti svojo intelektualno energijo v to, da povzdigne svojo socijalistično literaturo na tako visoko stopnjo, da bi se repre-zentirala dostojno poleg literature ostalega evropskega socijalizma. Shoda in predavanja se je udeležilo okoli 200 dijakov in dijakinj, med temi tudi par socijalistično mislečih slovenskih visoko-šolcev. P. Bošle knjigjc. Bohuslav Skali cky, Pridelovanje in razpečavanje namiznega grozdja ter vzgoja trt na špalirju. (Kmetijska knjižnica XII. zv.) Ljubljana, 1912. Izdala in založila c. kr. kmetijska družba kranjska. Tisk I. Biasnika nasl. Cena 50 h (s poštnino). Vladimir K n a f 1 i č, Vseučilišče v Trst! Spomenica slovenski javnosti. Gorica 1912. Tisk „Goriške Tiskarne" A. Gabršček. — Cena 30 v. I. Trd i na, Zbrani spisi X. knjiga. Izprehod v Belo krajino. Str. 462. Cena 5 K, eleg. vez. K 6'20. — S Ljubljani 1912. Založil L. Schvventner. Slovenski kmečki koledar 1913. Izdal in založil Vekoslav Špindler, urednik v Celju. Celje 1912. Zvezna Tiskarna. Cena 1 K. po pošti 1 K 20 v. Die Arbeitseinstellungen und Aussperrungen in Osterreichvvahrend des Jahres 1911. — Herausgeg. vom k. k. Arbeitsstatistischen Amte im Handelsministerium. Wien. 1912. Verlag Alfred Holder. Jan Rokyta, Pr okop R y b a r. — Roman českč duše. (Veršem). V Praze 1913. V zalogi F. Topiča. Cena K 1-60. Str. 158. CICERO ALTOMARE HlSE GOVORE... Smo Ko na Križ pribite sanje, zasajene v zemljo s širno razpleteno Korenino, vKovala nas je bedasta lenoba ljudi, Ki se radi živi zakopavajo med našimi šibKimi zidi, Kjer v oslabujočem vzduhu ležišč ubivajo vsaKo smelost Kot bolho nadležno. Kupujejo nas z zlatom, KaKor vlačuge, drže nas na mesece naši gospodarji ljubosumni, naši prostovoljni in sKopi jetniKi. Ljubijo nas in nas Kraše, siiKajo nas v njih zabavo; za zibetKo smo jim in za hlev in Korito: šele ob smrti zapuste nas in še taKrat neradi. Cvetličnjaki zaprti smo, oslabujoči akvariji, Kjer anemične meduze in stebla rahitična brstijo, dočim brezdelje in razsipnost Kinčajo z varčnostjo sKopuha tajne stene s pajčevino ljubezni. O ljudje božji! Prostosti nam dajte, in vendar enkrat nas posujte do tal. Rojeni ste, da preletite vsa morja, vse gore in zrak! Zračni domovi potreba so vaša, hiše nomadske in nestalne kot želje, ki vas zbadajo, smeli vetrovi, zasmehujoči urnika staro želvo. Pagode-leteče, blesteče od rude, bodo grabile solnca rmene zaklade. Taka, o ljudje, je volja usode: stari, in rjasti tir se izpremeni v grmeče motore; hiš suha streha bi 7. lastovko rada menjala perot. Kak dolgčas, tako nepremično ždeti, ko vse se okoli nas giblje: življenje je kakor ogromen fantastičen vrtiljak, in mi smo tečaji mu, trdi in negibni. Kak dolgčas, tako nepremično polagoma gniti pod prsti nečistimi časa brez mrzlice, ki bi razpela nam apnene in revmatične kosti. Le včasih potres oživi nas, le ogenj nas včasih s slastjo opijani. Ah, da bi stajili nas zlati plameni! 'B v® : . i m -