ŠOLSKA PRAKSA Ali sem stripoholik?: Kulturni dan v 8. in 9. razredu Maja Marinč, profesorica slovenščine, OŠ Mirna V času šolanja na daljavo smo morali učitelji spremeniti tudi pogled na pripravo dni de- javnosti. Eno od večjih vprašanj, ki se je postavljalo, je bilo, kako nagovoriti učence, da jih bo tema zanimala in spodbudila k samostojnemu delu od doma in nadaljnjemu ustvarjanju. Prosto dostopnega je postalo veliko različnega gradiva, zato smo se odločili za pripravo kul- turnega dne s področja filmske vzgoje. Učenci so si ogledali slovenski dokumentarni film z naslovom Ko črte govorijo, spoznavali strip kot posebno področje med likovno in besedno umetnostjo ter ga tudi ustvarjali. UVOD Spomladi 2020 smo bili postavljeni v novo stvar- Zaradi nezmožnosti klasičnega obiska kinemato- nost in potrebno se je bilo soočiti s poukom na grafa in spremljajočih pedagoških delavnic smo se daljavo. Učno snov smo želeli učencem približati odločili za izvedbo kulturnega dne s področja film- na njim čimbolj zanimiv način, jih motivirati, nago- ske vzgoje na daljavo. Namenjen je bil učencem 8. varjati tako, da se niso ustrašili še najbolj zahtevnih in 9. razredov. Izbrali smo ogled dokumentarne- nalog. Skušali smo jih spodbujati k radovednosti, ga filma na daljavo s samostojnimi delavnicami razvoju kreativnosti in samostojnosti. doma. Te so združevale filmsko, literarno in likovno umetnost. Učenci so si morali ogledati dva doku- To se je izkazalo kot zahtevno ne samo pri pripravi mentarna filma s področja nastajanja stripa. Nato klasične učne ure, ampak tudi pri načrtovanju in so morali strip po vnaprej določenih navodilih pri- izvedbi dni dejavnosti na daljavo. praviti samostojno doma in ga poslati v pregled. 36 Lana R.: Virus Didakta Živa N.: Invazija korona mačk 37 Didakta ŠOLSKA PRAKSA Cilji dejavnosti so bili, da učenci: nekaj časa je bilo porabljenega za izbor pravega - spoznavajo, kaj je dokumentarni film in kaj strip; filma/oddaje, ki bi učence pritegnil, ohranjal nji- - vzpostavljajo neposredni stik s filmom in izvajalci hovo radovednost med ogledom in jim tudi po na področju kulture stripa; ogledu nudil ustrezno motivacijo ter veselje za - krepijo doživetje filma in stripa; poustvarjanje. - razvijajo veščine interpretacije filma in se učijo vi- zualno izražati svoja spoznanja; Izbran je bil eden prvih in redkih dokumentarnih - spoznavajo tehnične značilnosti stripa; filmov o slovenskem stripu z naslovom Ko črte go- - primerjajo strip s preostalimi vrstami umetnosti vorijo, režiserja Jureta Breceljnika. Film je dolg 50 in ob tem spoznavajo njegovo obliko kot posebno minut in 50 sekund. V njem je bolj kot zgodovina področje med besedno in likovno umetnostjo; slovenskega stripa predstavljen proces nastanka - povezujejo znanja o stripu s področjem zgodovi- stripa od zamisli, osnutka, nastanka (klasičen ri- ne, družboslovja, tujih jezikov, likovne umetnosti, sarski in digitalni medij) do tiskanja in prodaje. V besedne umetnosti, glasbene umetnosti, tehnike, filmu nastopajo in proces nastanka predstavijo računalništva in etike; različne generacije znanih slovenskih stripovskih - ob filmskih vsebinah osebnostno rastejo, razvijajo ustvarjalcev (Miki Muster, Kostja Gatnik, Matej de sočutje in dovzetnost za doživljanje drugih ter se Cecco …). Pridružijo se jim scenaristi, založniki, tr- učijo sprejemati družbeno odgovornost; govci in ljubitelji stripa. - razvijajo lastno ustvarjalnost na področju likovno- -besedne umetnosti; Izbrani dokumentarni film je služil kot vpogled v - samostojno po navodilih izdelajo lasten strip na dejavno in jasno nastajanje stripa kot medija, ki temo aktualnih razmer. združuje literarno in likovno področje ustvarjanja. KAJ JE STRIP? Na spletnem portalu RTV Slovenija je bil obljavljen Kot strip lahko opišemo zgodbo, orisano v sličicah, tudi odlomek iz oddaje Firbcologi: Strip, kako nari- ki jo pogosto spremljajo še besedilo v oblačkih in šemo strip?, v kateri na humoren in poljuden način drugi vizualni učinki. Gre za medij med risanko in o nastanku stripa pripoveduje slovenski striparski slikanico, posebno področje med likovno in literar- avtor Matej de Cecco. no umetnostjo. Za učence je bilo nato potrebno pripraviti gradivo, Navadno je narisan v poenostavljenem, »risanka- ki jih bi motiviralo tako za samostojen ogled doku- stem« stilu. Ta stil ima določene zakonitosti: razdelje- mentarnega film kot tudi za nadaljnjo poustvarjal- nost na pasice in kadre (posamezne okvirje in okvirč- no dejavnost. ke), besedilo v oblačkih, posebni učinki ob besedilu, malo nastopajočih, ki si morajo biti v posameznih IZVEDBA DNEVA DEJAVNOSTI pasicah podobni itd. Navodila za izvedbo kulturnega dneva so bila za učence objavljena na dan dneva dejavnosti v sple- Prvi stripi so se pojavili sočasno z razmahom mno- tni učilnici za slovenščino. V njih so izvedeli, da bo žičnega časopisja v ZDA na začetku 20. stoletja. dan dejavnosti namenjen filmski, literarni in likov- Za prvi strip velja delo Rumeni deček (Yellow Kid), ni vzgoji. Kratko sta jim bila predstavljena strip in avtorja  Richarda Outcoulta  v ameriškem časopi- vsebina dokumentarnega filma Ko črte govorijo. su World leta 1895. Bili so povabljeni k ogledu na spletni povezavi RTV Slovenija. Nato so bili pozvani še k ogledu odlom- Angleški izraz za strip »comic« izhaja iz komične vse- ka iz oddaje Firbcologi: Strip, kako narišemo strip? bine prvih ameriških stripov. Ime se je ohranilo in se (tudi na spletni povezavi RTV Slovenija). uporablja tudi za nekomične vsebine. Danes strip pogosto satirično komentira aktualno družbeno do- Po ogledu filmov so morali natančno prebrati na- gajanje. vodila za izdelavo lastnega stripa in jim samostoj- no slediti pri ustvarjanju: V Sloveniji se je kultura stripa pričela precej zgodaj, in - tema naj bo aktualna: izredne razmere, koro- sicer leta 1927 s stripom Bu-Ci-Bu, ki ga je ustvaril Mil- navirus, osamljenost, življenje znotraj zidov, ko Bambič. Sledili so mu še mnogi; danes so verjetno zdravje … a prikazana na čimbolj zanimiv in ša- najbolj znani stripovski ustvarjalci Miki Muster, Božo ljiv način; Kos, Marjan Manček, Kostja Gatnik, Matej de Cecco idr. - izberite si svojo zgodbo in svoje idealno okolje, v katerem se bo strip odvijal. Tema naj bo sicer NAČRTOVANJE KULTURNEGA DNEVA DEJAV- aktualna, a še vedno jo lahko prestavite iz se- NOSTI NA DALJAVO danjosti v npr. preteklost, prihodnost, ZF-pri- V času izobraževanja na daljavo je RTV Slovenija hodnost, vesolje, med roj čebel v čebelnjaku … ponudila prost dostop do arhiva svojih vsebin. Kar karkoli vam je blizu; 38 Didakta Jaka H.: Boj 39 Didakta ŠOLSKA PRAKSA - izberite barvno shemo: vaš strip je lahko bar- - najprej izdelajte ilustracije in besedilo z nava- ven ali črno-bel; dnim svinčnikom; - pripravite navadni svinčnik in barvice; - besedilo naj bo v oblačkih, oseb malo. Zuna- - na belem A4 listu izdelajte scenarij ali osnutek njost in oblačila istih oseb naj si bodo na vseh (storyboard); sličicah čimbolj podobna, strip lahko spremlja- - bel A3 risalni list (ali dva skupaj zlepljena bela jo posebni vizualni učinki ob sličicah (BUM- A4 lista) razdelite v tri pasice, od katerih ima MM! …). vsaka po tri kadre (torej skupaj 9 bolj ali manj - risbe in besedilo s svinčnikom poudarite s črno enakih okvirčkov), v katerih boste predstavili barvico, preostale sličice pa pobarvajte z barvi- svojo zgodbo v sliki in besedi; cami ali pustite črno-bele. 40 Didakta Brina P.: Koronavirus čebela gang Fotografije svojih izdelkov so morali učenci še isti izkazali kot pronicljivi opazovalci in misleci danega dan po elektronski pošti posredovati učiteljici slo- časa. Njihovo delo izkazuje sposobnost kritičnega venščine. Izdelki nekaterih učencev so objavljeni v razmišljanja, razvijanja kreativnosti in čudenja nad tem članku. svetom okoli njih. Najboljši izdelki so bili objavljeni na šolski spletni strani. Učenci so dosegli zadane ZAKLJUČEK cilje in kulturni dan dejavnosti s področja filmske Večini učencem se je dan dejavnosti zdel zanimiv vzgoje je bil uspešno zaključen. in so si z veseljem ogledali tako filma kot se tudi lotili izdelave lastnega stripa. Nekaj posameznikov VIRI IN LITERATURA: je bilo potrebno k delu spodbuditi. McCloud S. (2010): Kako nastane strip: Pripovedne skrivnosti stri- pa, mange in risanega romana. Ljubljana: Društvo za oživljanje zgodbe 2 koluta: Društvo za širjenje filmske kulture KINO! Večinoma so nastali izdelki, v katerih so učenci Ko črte govorijo, dokumentarni film. Režiser: Jure Breceljnik. skušali najti svoj stripovski izraz, pri tem pa jim je Scenarist in sogovornik: Žiga Valetič. Producent: Kole Koliševski. Produkcija: TV Slovenija v sodelovanju s Film it. Dostopno na: uspelo tudi bolj ali manj slediti danim navodilom. https://4d.rtvslo.si/arhiv/dokumentarni-filmi-in-oddaje-kulturno- Iz nastalih izdelkov je razvidno, da je bilo učencem -umetniski-program/174469794. Datum predvajanja: 25. 4. 2020. Sitar. I. (2017): Zgodovina slovenskega stripa: 1927–2007: Devetde- v veliko zadovoljstvo podoživljati in opisovati ak- set let stripa na Slovenskem. Ljubljana: Umco. tualne razmere. Tako je nastalo precej humornih Strip, kako narišemo strip? Firbcologi. Režiser. Marko Naberšnik. Sogovornik: Matej de Cecco. Dostopno na: https://4d.rtvslo.si/ar- stripov s t. i. »korona« tematiko. Mnogi učenci so se hiv/firbcologi/174250493. Datum predvajanja: 5. 12. 2013. 41 Didakta