& "JHri m ■ v i |y ■■ c. k. očitne glavne šole POSTOJNSKE 1868. UP r* ■ —«»m5>«k£-—SSM——-------- V Postojni* Založila c. k. glavna sola Postojnska. iljalg Šolski red in strah, njegova imenitnost in težavnost. V Sola t. j. ljudska šola je tista očitna naprava, ktera z izobraževanjem dušnih in telesnih moči za to skerbi, da otroci zamorej» v svojem poznejem stanu časni in večni poklic doseči, l’osebni pripomoček ta namen doseči, je res podučenje; tode ljudska šola ne spolni svoje naloge in ne pospešuje pravega blagra človeštva, ako samo podučuje in ne gleda tudi na druge moči človeškega duha. Kaj hi pomagalo podučenje, kjer bi se tudi serce ne žlahtnilo in volja k dobrem ne vodila, kjer bi se ne izobraževal ves človek z vsimi njegovimi močmi? Velikokrat so vednosti marsikomu škodovale, ako je pa človek imel popačeno serce, in sprideno voljo; dobro serce pa in krepostna volja imata povsod svojo vrednost, ona kinčata vsaki stan, vsako starost in vsaki spol. Da se ta namen doseže, kterega vsaka šola imeti mora, je potreba zraven podučenja tudi dobrega šolskega reda in straha. Vse naprave in postave in obnašanje učenikovo, da se red v šoli ohrani, se imenuje šolski strah in red. Ako je pravi šolski strah in red v šoli, spričuje to od lepe zmožnosti učenikove, ako ga ni, ima učenik polno zaderžkov, ko hoče svoj namen doseči. Da je pa šolski red velike važnosti v šoli, ne more nobeden tajiti, kteri ji le enkrat šolo od znotraj pogledal. Saj so otroci, kteri so šoli izročeni, še v tisti voljni starosti, kjer je serce še odperto in občutljivo za vsako zunajno moč, ko se prejeti nauki tako globoko v serce vtisnejo, da jih otrok cel« življenje ohrani Kako bi ostalo očetovsko podučenje, prijazno priganjenje in lepi zgled učenikov brez sadu? Ja šola zamore pod vodstvom zvestega in previdnega učenika postati naprava, kjer se otroci zamorejo vsili čednost navaditi, že s tem, da se olroci precej pri začetku šole morajo terdnega reda in nekake resnobe navaditi, so prisiljeni slabe navade odložiti in čednosti si pridobili. Koliko priložnosti daje življenje v šoli lenega k pridnosti, nerednega k rednosti, lalikomišljencga k pameti pripeljati. Koliko nagibov najde otrok v šoli k priljudnosti, prijaznosti, krotkosti, prizanesljivosti in k drugim čednostim. S temi in več drugimi rečmi je šola res naprava, ki ne le za šolski čas otroka naj lepših čednosli privadi, ampak tudi v celem človeškem življenji svojo moč razodeva. Kot je pa šolski red imeniten in blagonosen, ravno tako težaven pa je tudi, in kdor to težavnost premisli, ne bo šole za vsaki naj manjši pregrešek otrok odgovorne delal, veliko manj pa še šolo dolžil, ako se kteri njej izročenih že v mladih letih zgubi. Vsaki ve, kako malo se večji del doma pri strarših zgodi, da bi otroke za šolo pripravili, učenika v njegovem prizadevanji podpirali. Večkrat se zgodi, da šola dnin veliko zanemarjenih, in včasi (udi popačenih otrok. Kako hudo se zdi malemu šolarji; mirn in tih biti, ker ne ve in ne more razumeli, čemu je to. Vse še bolj prijazno opominjevanje in svarjenje malo pomaga, ker kmali jih pozabi otrok. Napolnjene šolske sob«', kako različnost otrok v starosti in vednostih nam kažejo, in vendar se mora na vsacega zmed njih gledati. Kteri učenik bi bil v stanu, med sto in več olroci vsacega tako obdelovali, kot njegova starost in njegov umski stan zahteva ? K vsemu temu pa še pridejo slabi zgledi zunaj šole. Po hišah slabili staršev se večkrat naredbe in ukazi učenikovi vpričo otrok grajajo, od učenika se slabo govori, in otroka še večkrat podpihujejo učeniku se ustavljati. Iz tega se vidi, kako težavna je za učenika naloga šolski strah in red ohraniti in da je velike poterpežiiivosti in vedne skerbnosti treba, da se ta naloga dobro in v občni korist reši, Le nepremagljiva serčnost in vdana ljubezen do mladine stori, tudi fakrat svoj namen npprestraseno pred očmi imeti in ga tudi doseči, ko škodljivi vtoki, kterim se vstavljati no zamoremo, s strašno močjo lepi sad dolgega delovanja pokončali hočejo. Tode naj bodo težave in zaderžki še (ako veliki, ravno tem nasproti mora učenik svojo moč poskusiti. Nikoli ne sine učenik mislit', da z vsim delom in trudom nič ne opravi, nikoli ga ne morejo taki zaderžki izgovarjati, ako svojo nalogo vnemar pusti. Kaj pomaga verlnarju, ako črz obilnost plevela toži? Ali doseže mornar svoj namen, ako se viharnega morja zboji in iz strahu pred pečinami vožnjo po morji opusti? lstrebiti mora vertnar plevel, ako hoče imeti obilno žetev in pogumni mprnar spravi viharju in valovom vkljub svojo barko k bregu. Tako naj bode tudi pri učeniku. Naj ne bo prestrašen in obupljiv, ako njegova dobra volja in resno prizadevanje zadene na nepremagljive zaderžke, in ako škodljivi vtoki to zopet pokončajo, kar je tako težko in zvesto postavil, ampak z novo močjo in veselim sercom naj se vstaji sovražnim močem. Se ve da, da tako delovanje tirja, da človek tako rekoč, sam nase pozabi, da le z vsemi močmi in gorečo ljubeznijo dela za mlade serca, ki so njemu ižročene; pa velik je tudi blagoslov, ki pride za toliko zve* stobo, in čut in zavest, da smo naj svetejši delo človeštva pospeševali in seme sejali, ktero nam obeta žetev v naj poznejših pasih, ta zavest je vredna visoke cene. Vodja G Šolska oznanila. Predniki in učitelji. Juri Zavašnik, šolski viši ogleda, kanonik, konzistorni svetovalec, poročevalec o šolskih zadevah i. t. d. Janez Hofstetter, šolski okrajni ogleda, farman, dekan, častni konzislorni svetovalec. Valentin Murnik, šolski oskerbnik, dosluženi c. k. svo-tovalec deželne sodnije in predstojnik. Janez Košmelj, začasni vodja, katehet, duhovni pomoč-uik, je učil kršearski nauk, zgodbe sv. pisma in evangelij v vsakdanji šoli 10 ur, v nedeljski šoli pa 2 uri, ter slovnico v 4. razr. 1 ur. Na teden vkup: 13 ur. Jožef Zagorjan, učitelj, načelnik 4. razreda, je učil ra-zun risanja vse predmete v 4. razredu 17 ur na teden. Lorenec Zupan, učitelj, načelnik 2. razr. je učil vse predmete v 2. razredu, 20 ur na teden, in razne predmete v nedeljski šoli 1 uro na teden. Franz Venca j z, učitelj, načelnik 1. razr. je učil vse predmete v 1. razr., petje v 1. in 2. razr., 20 ur na teden, in razne predmete v nedeljski šoli, 1 uro na teden. Karol De rmelj, podučitelj, ud c. k. kmetijskega društva na Kranjskem, načelnik 3. razr., je učil vse predmete v 3, razr., risanje v 4. razr., sadjoiejo in petje v 3. in 4. razr. in razne predmete v nedeljski šoli. Na teden vkup 25 ur. Matilda Zagorjan-ova je učila plesti in šivati deklice 3. in 4. razr. trikrat na teden. III. Pregled posamnih naukov in ur na teden. IV a n k i Vsakdanja šola O. Zc šč, Prelesnik Janez iz Postojne. K r a j g h e r Juri iz Postojne. O e r n j a č J o ž e f iz Postojne. Čič France iz Postojne. Fajdiga Anton iz Postojne. K o v a č J o k o p iz Zaloga. K o v a č i č Albina iz Vernovega. Premeri Jožefa iz Oi elika. Magajna M a r i j a iz Postojne. V e n c a j z Friderika iz Nabrežine. Vičič A n a iz Postojne. BI a ž i e Marija iz Mal. otoka. Nagode Frančiška iz Postojne. Dobro so se Weil: Ambrož France iz Rakitnika. Bizjak France st. iz Zaloga. Blažič Janez iz Studenca. Burgar Alojzi iz Postojne. Holo Janez iz Matejnc vasi. delan Peter iz Postojne. ■ Čič Jožef iz Grobšč. Čuk Štefan iz Postojne. Fajdiga Jakop iz Mal. otoka. Glažar Andrej iz Postojne. Gorjanec Andrej iz Rakulka. Hribernik Anton iz Postojne. Istenič Julius iz Logatca, Križaj Janez iz Zagona, Lenček France iz Postojne, Milharčič Janez iz Matejntf vasi Pile Gustav iz Postojne, Smerdel Jožef iz Postojne. Steiner Anton iz Postojne. Htrenar Janez iz Postojne. Turnaj Aleksan. iz Dolejnc vasi. Ulrili Janez iz Postojne. VVarlbiichler France iz Postojne. Žibert Anton iz Posfojne. Benčan Frančiška Iz Rakitnika. Bizjak Marija iz Postojne. Hole Ana iz Gorice. Cestnik Ana iz Postojne. Dolenec Ana iz Stare vasi. Dolenec Frančiška iz Postojne-Dolenec Jožefa iz Postojne. Fajdiga Marija iz Mal. otoka. Fajdiga Johana iz Mal. otoka. Fajdiga Rozalija iz Zaloga. Kanobel Johana iz Studenca. Kovač Maria iz Postojne. Kukec Marija iz Postojne, Mavrič Ana iz Postojne. Milavec Marija iz Postojne. Paternost Marija iz Postojne, Popis Katarina iz Rakitnika. $chmitz Marija iz Petave. Slivar Marija iz Alal. otoka. Turk Neža iz Postojne. Vadnjal Johana iz Postojne, Vadnjal Terezija iz Zaloga. Verbič Frančiška iz Postojne, Žabec Katarina iz Zaloga. Žigman Antonija iz Stare vasi. Slabo učilo se je: 46 Prav slabo učila sta se: Ü Umeri med letom; 1 število vsih v J. razredu: 117. Iz risarijc. Pohvaljeni so bili: Y Ratti Maks iz Loke »a »laj. Zagorjan France iz Postojne. Schaber Rihard iz Postojne. Vrtovec Marija iz S. Vida pri Ipavi. v Število vsili: 62. Iz petja. Pohvaljeni so bili: Wolf Anton iz Postojni Novak Alojzi iz Ljubljane. Ke rmavnar Janez iz Postojne. Lavrenčič Jožef iz Postojne, Burgar Katarina iz Postojne. Vrtovec Marija iz S. Vida pri Ipavi. Likar Amalija iz Postojne. Število vsili: 86. Iz sadjoreje. oreje so se učili dečki III. in IV; razreda. Pohvaljeni so bili: Bajec France iz Hruševja. Zagorjan France iz Postojne. Schaber Rihard iz Postojne. Tomažič Matija iz Prestranka. Ženko France iz Kočt Lavrenčič Jožef iz Postojne. Iz dekliške obertnije. V dekliško obertnijško šolo je hodilo 51 deklet. Pohvaljene so bile; Dekleva Frančiška iz Postojne. Vrtovec Marija iz Št, Vida pri Ipavi, Burgar Katarina iz Postojne. Steiner Marija iz Postojne. Sedlak Vilhelmina iz Litije. Dolenec Katarina iz Stare vasi, Velepič Marija iz Postojne. Gaspari Katarina iz Postojne, Število učencev in učenk je bilo 99 v nedeljski šoli. Število učencev in učenk vsakdanje in nedeljske šole pa 454. Natisnil M. Schaber v Postojni.