Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega programa v obdobju 2004-2008 Oznaka poročila: ARRS_ZV_RPROG_ZP_2008/781 ZAKLJUČNO POROČILO O REZULTATIH RAZISKOVALNEGA PROGRAMA V OBDOBJU 2004-2008 A. PODATKI O RAZISKOVALNEM PROGRAMU 1. Osnovni podatki o raziskovalnem programu Šifra programa P5-0110 Naslov programa Psihološke raziskave - osebnost in kognicija kot dejavnika odločanja Vodja programa 1337 Janek Musek Obseg raziskovalnih ur 14.450 Cenovni razred B Trajanje programa 01.2004 - 12.2008 Izvajalke programa (raziskovalne organizacije in/ali koncesionarji) 581 Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta B. REZULTATI IN DOSEŽKI RAZISKOVALNEGA PROGRAMA 2. Poročilo o realizaciji programa raziskovalnega programa1 Temeljni raziskovalni model Raziskovanje je potekalo po metodološki shemi deduktivno hipotetičnega sistema, ki opredeljuje generalno teoretično izhodišče, izpeljavo operativnih hipotez in preverjenje teh hipotez na podlagi ustreznih metod raziskovanja ter obdelave podatkov. Generalno izhodišče programa in hkrati izhodišče nadaljnjih hipotez je bila domneva, da osebnostni in kognitivni dejavniki pomembno vplivajo na odločanje posameznikov v izbirnih situacijah (relativno raziskano delovanje situacijskih dejavnikov odločanja NI del te generalne teze in predmet raziskovanja). Iz te generalne hipoteze lahko izvedemo specialne hipoteze, ki se nanašajo na a) glavne dimenzije osebnostnega (konativnega) in kognitivnega delovanja in b) na glavne kategorije psihološko in življenjsko relevantnih odločitev na področjih, ki jih obravnavajo psihološke discipline, združene v programu (obča psihologija, kognitivna psihologija, psihološka metodologija in psihometrija, razvojna psihologija, socialna psihologija, pedagoška psihologija, industrijska in organizacijska psihologija in klinična psihologija) in to s podporo in sodelovanjem drugih disciplin (zlasti nevropsihologije, medicine, eventualno tudi ekonomije in umetne inteligence). Tako kot generalna hipoteza tako tudi specialne hipoteze predvidevajo bodisi vzročne, bodisi korelacijske odnose med dejavniki osebnosti in kognicije na eni strani ter izidi odločitev na drugi strani. Hipoteze so bile operacionalizirane na način, ki omogoča empirično preverjanje s pomočjo najbolj primernih metod. Teža empiričnega raziskovanja je tako bila usmerjena k ugotavljanju hierarhičnih struktur sklopa neodvisnih spremenljivk (osebnost, kognicija in njune interakcije) in odvisnih spremenljivk (odločanje), kakor tudi k ugotavljanju bistvenih korelacijskih in vzročnih odnosov med obema sklopoma spremenljivk. Potrditev strukturne hierarhije osebnosti in kognicije Hierarhični strukturni modeli so se uveljavili v okviru vseh najpomembnejših domen Program P5-0110 Stran 1 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega programa v obdobju 2004-2008 psihologije, tako na področju kognicije, zlasti inteligentnosti (Burt, 1941; Carroll, 1993; Cattell, 1971, 1987; Horn, 1988, 1994; Jäger, 1967; Jensen, 1998; Spearman, 1904, 1927; Sternberg & Grigorenko, 2002; Vernon, 1971, 1989), osebnosti (Costa & McCrae, 1992a; Cattell, 1950, 1957, 1965, 1987; Eysenck, 1947, 1952, 1970, 1991; Guilford, 1959; Hampson, 1988; Hampson et al., 1986; John, 1990; Goldberg, 1990; McCrae & Costa, 1998), emocionalnosti (Diener, Smith & Fujita, 1995; Larsen & Diener, 1992; Tellegen, 1985; Watson & Clark, 1993), motivacije (Cattell, 1957; Cattell, Radcliffe & Sweney, 1963; Elliot & Thrash, 2002), samopodobe (Marsh, 1990; Marsh & Shavelson, 1985; Marsh, Byrne & Shavelson, 1988) in vrednot (Musek, 1993a,b; 1998; 2000; Schwartz, 1994; Schwartz & Bilsky, 1987, 1990). Zanimivo pa je, da je samo na področju intelekta in samopodobe prepričljivo ugotovljena eksistenca močnega generalnega faktorja na vrhu hierarhične structure. Pri vseh drugih domenah se hierarhične solucije medsebojno neodvisnih dimenzij najvišjega reda gibljejo od dva do več temeljnih dimenzij. Naše raziskovanje je potrdilo veljavnost v domeni kognitivnih dimenzij (z g-faktorjem inteligentnosti na vrhu strukturne hierarhije) in podobno tudi v domeni samopodobe. K novi paradigmi na področju osebnostne strukture in z njo povezanih domen Toda raziskovanje konativne sfere osebnosti, vključujoč osebnost v ožjem pomenu (temeljne dimenzije osebnosti), emocionalnosti, motivacije in vrednot (ki predstavljajo zelo pomembno polje interakcije med konacijo in kognicijo), je presenetljivo pokazalo, da so obstoječe strukturne paradigme vprašljive. Tako se je v našem raziskovanju pokazal obstoj generalnega faktorja na vseh omenjenih področjih. Najpomembnejši rezultati te smeri raziskovanja je elaboracija nove strukturne paradigme osebnosti (Musek, 2007, v Journal of Research in Personality). Generalni faktor osebnosti (GFP) ali "veliki eden" se zdi dodatno pomemben ne le zaradi svoje vodilne vloge prediktorja na strani osebnostnih dimenzij, temveč tudi zaradi tesne povezanosti z drugimi konativnimi dimenzijami, predvsem emocionalnostjo in psihičnem blagostanjem (Avsec, Musek). Naslednji pomemben izid raziskovanja je tako odkritje visoke korelacije med GFP in generalnim faktorjem psihičnega blagostanja (okrog 0,80). Raziskave članov programske skupine so prav tako pomembno prispevali k potrditvi univerzalnosti in stabilnosti jedrnih osebnostnih struktur (Rus, 2005 kot sodelavec v velikemu timu visoko citirane medkulturne študije pod mentorstvom McCraeja in Terraciana). Razvojni in aplikativni vidiki osebnostnih in kognitivnih dejavnikov odločanja Verjetno vlogo osebnostnih dimenzij v življenjsko pomembnih odločitvah (npr. pri suicidalnosti) je pokazala raziskava Kobal Grum in sod. (2006). Nadaljnji zelo pomemben napredek je bil narejen na področju razvojne psihologije. Siegler in Svetina (2006, 2008) sta pokazala, da teorija strategij reševanja problemov pri otrocih, ki temelji na izkustveni pristranosti, ni utemeljena in sta predlagala novo paradigmo, ki temelji na vlogi logičnega pojasnjevanja. Podoben napredek je bil storjen še na področju pedagoške psihologije z izsledki, ki poudarjajo vlogo osebnostnih in motivacijskih dejavnikov v zgodnjih stadijih poklicnega odločanja (Pečjak, Peklaj, Žagar). Pomembno so prispevale k znanstvenem napredku tudi študije odločanja v stresnih situacijah in prometu (Polič). Potrditev generalnega raziskovalnega modela Za konec velja ugotoviti, da ugotovljene dimenzije osebnosti in kognicije (vključno z njihovo interakcijo, reprezentirano z vrednotami) pojasnjujejo substancialne deleže variance v odločitvenem obnašanju. Pri tem so se nekateri pomembni vzročni modeli odnosov med neodvisnimi in odvisnimi spremenljivkami izkazali kot sprejemljivi. Zato lahko štejemo generalni model raziskovanja, ki predpostavlja signifikantne vplive osebnosti in kognicije na odločanje, za sprejemljivega in veljavnega. Povzetek realiziranih nalog raziskovalnega programa po letih 2004: specifikacija in precizacija programa (ciljev, problemov, hipotez, načrtov preverjanja), pregled virov, rekapitulacija teoretičnega znanja in izsledkov na relevantnih področjih, elaboracija izhodnega sistemskega modela, vmesno poročilo; 2005: pilotske raziskave, zbiranje podatkov in prva empirična preverjanja (korelacijske, eksperimentalne in multivariatne raziskave), prve obdelave podatkov, vmesna rekapitulacija, Program P5-0110 Stran 2 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega programa v obdobju 2004-2008 integracija in diseminacija izsledkov, priprava besedil za objavo, vmesno poročilo; 2006: zbiranje podatkov, empirična preverjanja vzdolž temeljnih linij modela, obdelave podatkov, vmesna rekapitulacija, priprava publikacij, integracija in diseminacija izsledkov, vmesno poročilo; 2007: zbiranje podatkov, empirična preverjanja še odprtih vprašanj, obdelave podatkov, vmesna rekapitulacija, integracija in diseminacija izsledkov, priprava integralnega modela, priprava publikacij; 2008: končni nabor podatkov, končne obdelave, končna rekapitulacija izsledkov, izdelava končne solucije integralnega modela, zaključki in načrtovanje nadaljnjega dela, priprava publikacij in drugih oblik diseminacije izsledkov, izdelava končnega poročila. 3. Ocena stopnje realizacije zastavljenih raziskovalnih ciljev2 Zastavljeni raziskovalni cilji so bili realizirani. Bistvenih odstopanj in sprememb glede na predlog ni. Postavljene hipoteze in hipotetični modelli so bili preverjeni, izsledki objavljeni in diseminirani (podrobneje o tem v točki 2). Glede na celotni raziskovalni model je med najpomembnejšimi cilji treba omeniti preverjanje strukturne hierarhije dimenzij osebnostnega in kognitivnega prostora in preverjanje odnosov med temi dimenzijami in dimenzijami odločanja. Ob tem so bili realizirani tudi cilji, ki so bili definirani z disciplinarnih vidikov raziskovanja, med njimi pa naj omenim zlasti cilje, ki zadevajo razvojne, aplikativne in tudi metodološke naloge. Znotraj zastavljenih ciljev so bili v raziskovalnem procesu odprti tudi novi problemi, katerih reševanje je vodilo do pomembnih dosežkov, ki v prvotnem predlogu programa niso mogli biti predvideni in pomenijo veliko obogatitev raziskovanja in pri katerih se kaže tudi odmevnost v svetu (ki bo v naslednjih letih zanesljivo še strmo narasla). Tako so izsledki raziskave omogočili celo oblikovanje novih paradigem v psihološkem delovanju osebnosti in kognicije. Doseženi raziskovalni cilji so obenem tudi osnova za nadaljevanje raziskovalnega dela v prihodnjem obdobju in predloženi program programske skupine je bil sprejet za naslednje petletno obdobje. 4. Utemeljitev morebitnih sprememb programa raziskovalnega programa3 5. Najpomembnejši znanstveni rezultati programske skupine4 Znanstveni rezultat 1. Naslov SLO Generalni faktor osebnosti: Veliki Eden v petfaktorskem modelu. ANG A general factor of personality : evidence for the Big One in the five-factor model. Opis SLO Raziskava empirično potrjuje obstoj generalnega faktorja osebnosti, ki povezuje emocionalno stabilnost, prijetnost, vestnost, ekstravertnost in odprtost na eni strani nasproti nevroticizmu, nepirjetnosti, nevestnosti, introvertnosti in intelektualni zaprtosti na drugi strani. Gre za prvo sistematično predstavitev generalnega faktorja osebnosti v svetu, tako da pomeni študija morda prelomen prispevek k razumevanju strukture osebnosti in osebnosti nasploh (s psihološkega, nevroznanstvenega in evolucijskega vidika). Članek uvaja novo paradigmo v teoriji strukture osebnosti. ANG Exploratory and confirmatory factor analyses using different personality measures in three samples confirmed the existence of general factor of personality (The Big One) within the five-factor model. The Big One is characterized by high versus low Emotional Stability, Conscientiousness, Agreeableness, Extraversion, and Openness, and by high versus low higher-order factors of personality, Stability, and Plasticity. A comprehensive new Program P5-0110 Stran 3 od 18 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega programa v obdobju 2004-2008 theoretical paradigm ofpersonality structure was therefore proposed with the Big One at the highest level of the hierarchy. Objavljeno v MUSEK, Janek. A general factor of personality : evidence for the Big One in the five-factor model. J. res. pers. (Print), Dec. 2007, vol. 41, no. 6, str. 1213-1233. JCR IF (2006): 1.912, SSE (10/46), psychology, social, x: 1.383. Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek COBISS.SI-ID 35389794 2. Naslov SLO ANG Kaj usmerja otroke pri oblikovanju novih strategij: mikrogenetska prerezna raziskava inkluzije pojmovnih razredov. What leads children to adopt new strategies? : a microgenetic/cross-sectional study of class inclusion. Opis SLO ANG Študija preverja učinkovitost otrok pri nalogah izpopolnjevanja matric in dejavnike, ki usmerjajo njihove strategije reševanja nalog. S pomočjo mikrogenetskega pristopaso bile ugotovljene postopne zakonitosti reševanja nalog. Pri tem se je izkazalo, v nasprotju z doslej veljavnim prepričanjem, da otroci pri uporabi strategij reševanja problemov niso pod vplivom izkustvenih pristranosti in da celo bolje in dlje kot v skladu z izkustvenimi vodili rešujejo naloge na podlagi logičnih pojasnil. Class inclusion learning was examined in the sample of 5-year-olds in response to empirical and logical explanations of an adult's answers. Results oppose the view that young children possess an empirical bias. 5-year-olds learned more, and continued learning for longer, when given logical explanations of correct answers than when given empirical explanations. Once children discovered how to solve the problems, they showed few regressions. Reasons for the superior effectiveness of the logical explanations were discussed. Objavljeno v SIEGLER, Robert S., SVETINA, Matija. What leads children to adopt new strategies? : a microgenetic/cross-sectional study of class inclusion. Child dev., July/August 2006, vol. 77, no. 4, str. 997-1015, JCR IF: 3.893, x: 1.112. Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek COBISS.SI-ID 32746338 3. Naslov SLO ANG Osebnostne poteze rudarjev s preteklo izpostavljenostjo živemu srebru. Personality Traits in Miners with Past Occupational Elemental Mercury Exposure. Opis SLO ANG Študija preverja vpliv dolgotrajne poklicne izpostavljenosti živosrebrnim param na osebnostne dimenzije. Primerjava s kontrolno skupino je med drugim pokazala, da so bivši rudarji signifikantno bolj introvertni, depresivni, rigidni in ekspresivni in da imajo bolj negativno samopodobo. Njihova osebnostna struktura bi lahko v kombinaciji s prav tako ugotovljeno višjo konsumacijo alkohola ter intoksikacijo z živim srebrom bila v povezavi z višjo izkazano stopnjo rizika samomorilnosti. Gre za študijo, ki kaže morebitne učinke intoksikacije na osebnostno strukturo in pomembne vidike odločanja. Study groups included 53 ex-miners previously exposed to [Hg.sup.0] and 53 age-matched controls. All completed the Eysenck Personality Questionnaire and the Emotional States Questionnaire. Ex-miners tend to be more introverted and sincere, more depressive, more rigid in expressing their emotions and are likely to have more negative self-concepts than controls. Results obtained by the regression tree suggest that moderate exposure to [Hg.sup.0] in interaction with alcohol might be a plausible explanation for the depression and one of the reason for the higher risk of suicide among miners Objavljeno v KOBAL GRUM, Darja, KOBAL, Alfred Bogomir, ARNERIĆ, Niko, HORVAT, Milena, ŽENKO, Bernard, DŽEROSKI, Sašo, OSREDKAR, Joško. Personality Traits in Miners with Past Occupational Elemental Mercury Exposure. Environ. health perspect., 2006, vol. 114, no. 1. http://ehp.niehs.nih.gov/members/2006/7863/7863.html. JCR IF: 5.861, SE (1/144), environmental sciences, x: 1.443, SE (3/98), public, environmental & occupational health, x: 1.968 Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek Program P5-0110 Stran 4 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega programa v obdobju 2004-2008 COBISS.SI-ID 1317207 4. Naslov SLO Univerzalne značilnosti osebnostnih potez s perspektive opazovalca: podatki 50 kultur. ANG Universal features of personality traits from the observer's perspective : data from 50 cultures. Opis SLO Gre za obsežno medkulturno študijo temeljnih dimenzij osebnosti (merjenih z vidika perspektive ocenjevalca), ki je zajela 50 nacionalnih vzorcev iz različnih kulturnih okolij. Raziskava v doslej nedoseženi meri ugotavlja medkulturno stabilnost oziroma različnost s te perspektive merjenih petih velikih dimenzij osebnosti in njihovih komponent. ANG The study test hypotheses concerning the universality of personality traits. It included college students in 50 cultures identified an adult or college-aged man or woman whom they knew well. 11,985 targets have been rated using the 3rd-person version NEO-PI-R. Factor analyses showed that the normative American self-report structure was clearly replicated in most cultures and was detectable in all. The results support the hypothesis that features of personality traits are common to all human groups. Objavljeno v MCCRAE, Robert R., TERRACCIANO, Antonio, RUS, Velko S., ZUPANČIČ, Agata, PODOBNIK, Nuška. Universal features of personality traits from the observer's perspective : data from 50 cultures. J. pers. soc. psychol., 2005, vol. 88, no. 3, str. 547-561. [WoS, št. citatov do 10.4.08: 50, brez avtocitatov: 49, normirano št. citatov: 38] JCR IF: 4.211, x: 1.284; psychology, social; 2/46 Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek COBISS.SI-ID 30912098 5. Naslov SLO Osebnostni profili kultur: agregirane osebnostne poteze. ANG Personality profiles of cultures : aggregate personality traits. Opis SLO Raziskava povzema agregirane osebnostne profile za pet velikih dimenzij osebnosti in njihovih komponent in sicer v velikem medkulturnem obsegu (50 vzorcev iz različnih kulturnih in nacionalnih okolij). Gre za zelo pomemben prispevek k teoriji osebnosti in strukture osebnosti z medkulturnega (kulturno primerjalnega) vidika. ANG The study reveals the aggregated personality profiles of the big five personality dimensions and their facets on 50 different cultural samples. The results support the rough scalar equivalence of NEO-PI-R factors and facets across cultures and also clearly indicate that aggregate personality profiles provide insight into cultural differences. Objavljeno v MCCRAE, Robert R., TERRACCIANO, Antonio, RUS, Velko S., ZUPANČIČ, Agata, PODOBNIK, Nuška. Personality profiles of cultures : aggregate personality traits. J. pers. soc. psychol., 2005, vol. 89, no. 3, str. 407-425. [WoS, št. citatov do 10.4.08: 24, brez avtocitatov: 24, normirano št. citatov: 19] JCR IF: 4.211, x: 1.284; psychology, social; 2/46 Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek COBISS.SI-ID 30912354 6. Najpomembnejši družbeno-ekonomsko relevantni rezultati programske skupine5 Družbeno-ekonomsko relevantni rezultat 1. Naslov SLO Vrednote in ekonomija. 32 IAREP (International Association for Research in Economic Psychology) Konferenca. Ljubljana 2007. ANG Values and Economy. 32nd IAREP (International Association for Research in Economic Psychology) Conference. Ljubljana, 2007. Opis SLO S sodelavci organiziral 32. mednarodno konferenco ekonomske psihologije IAREP 2007. Konferenca je potekala v Ljubljani, na njej so sodelovali v veliki večini tuji udeleženci, med njimi mnogi ugledni tuji ekonomski psihologi in ekonomisti, npr. profesor George Loewenstein, John Hey, Paul Webley in drugi. Program P5-0110 Stran 5 od 18 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega programa v obdobju 2004-2008 ANG Organization of 32nd IAREP (International Association for Research in Economic Psychology) Conference, held in Ljubljana, 2007 with participation of several hundred participants, among them the leading experts of economic psychology in the world George Loewenstein, John Hey, Paul Webley and others. Šifra B.01 Organizator znanstvenega srečanja Objavljeno v POLIČ, Marko (ur.), BAJEC, Boštjan (ur.), KOMIDAR, Luka (ur.). Values and economy : proceedings of the 32nd IAREP Conference, [Ljubljana, 2007]. Ljubljana: Filozofska fakulteta, 2007, str. 12-22, ilustr. http://psy.ff.uni-lj.si/IAREP/ Tipologija 2.31 Zbornik recenziranih znanstvenih prispevkov na mednarodni ali tuji konferenci COBISS.SI-ID 35181410 2. Naslov SLO ANG 5. kongres psihologov Slovenije, Ljubljana, 8. do 11. november, 2006 5th Congress of Psychologists of Slovenia, Ljubljana, November, 2006 Opis SLO ANG Več članov programske skupine je bilo vključenih v organizacijo kongresa: Darja Kobal Grum kot vodja organizacijskega odbora kongresa in Janek Musek kot vodja programskega odbora kongresa. Nekateri drugi člani programske skupine so bili angažirani kot člani imenovanih odborov. Kongres je imel več plenarnih predavanj, simpozijev, sekcij in posterjev, še posebej pa je bil posvečen tematiki pozitivne psihologije in obeležitvi 100 letnice rojstva in 10 letnice smrti Antona Trstenjaka. 300 udeležencev, med njimi vabljeni znanstveniki iz Hrvatske, Velike Britanije, Italije, Češke in Madžarske. Members of programme group engaged in the organization of the congress: Darja Kobal Grum (president of the congress), Janek Musek (president of the programme board), some other members of programme group also participated in congress committees. The congress included various multithematic plenaries, symposia, sessions and posters. The congress was dedicated to the positive psychology and to the memory of Anton Trstenjak. 300 participants from Slovenia Croatia, United Kingdom, Italy, Czech Republic and Hungary. Šifra B.01 Organizator znanstvenega srečanja Objavljeno v http://www2.arnes.si/~dpsih/prispevki.htm Musek, J. (2007). Dimenzije psihičnega blagostanja. Anthropos (Ljublj.), 2008, letn. 40, št. 1/2, str. 139-160, preglednice. Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek COBISS.SI-ID 37323362 3. Naslov SLO ANG Psihologija vrednot po 100 letih raziskovanja: k celostni teoriji vrednot. Ekonomija in vrednote po 100 letih empiričnega raziskovanja. Psychology of values after one century of research Economy and values after a century of empirical research Opis SLO ANG Janek Musek, Vabljeno predavanje kot state-of-art speaker na X. Evropskem kongresu psihologije, 3. - 6. julij, Praga. Predavanje je prikazalo razvoj psihološkega raziskovanja vrednost in predstavilo avtorjevo integralno teorijo vrednot. Janek Musek, Invited as state-of-art speaker, Xth European Congress of Psychology, 3 - 6 July 2007, Prague. The lecture presented the development of psychological research of values including the comprehensive theory of values of the author. Šifra B.04 Vabljeno predavanje Objavljeno v http://www.ecp2007.com/?page=scientific_programme MUSEK, Janek. Economy and values after a century of empirical research. V: POLIČ, Marko (ur.), BAJEC, Boštjan (ur.), KOMIDAR, Luka (ur.). Values and economy : proceedings of the 32nd IAREP Conference, [Ljubljana, 2007]. Ljubljana: Filozofska fakulteta, 2007, str. 12-22, ilustr. Tipologija 3.16 Vabljeno predavanje na konferenci brez natisa Program P5-0110 Stran 6 od 18 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega programa v obdobju 2004-2008 COBISS.SI-ID 35181410 4. Naslov SLO Vloga emocionalne inteligentnosti v pozitivni psihologiji. ANG The role of emotional intelligence in the positive psychology. Opis SLO Janek Musek kot koordinator bilateralnega mednarodnega projekta "Vloga emocionalne inteligentnosti v pozitivni psihologiji" za slovensko stran (hrvaško-slovenski projekt, št. SI 34-581) (Andreja Avsec sodelavka v projektu) ANG Janek Musek as coordinator of the bilateral international project "The role of emotional intelligence in the positive psychology" from the Slovenian side (Croatian-Slovenian project SI 34-581); Andreja Avsec as researcher in the project. Šifra D.01 Vodenje/koordiniranje (mednarodnih in domačih) projektov Objavljeno v http://www.arrs.gov.si/sl/medn/dvostr/Drzave/Hrvaska/rezultati/06/rez-razp-hrv-090106.asp Tipologija 3.25 Druga izvedena dela COBISS.SI-ID 235412992 5. Naslov SLO Mentorstvo doktorandom. ANG Doctor mentorships. Opis SLO Raziskovalci programske skupine so v obdobju 2003-2008 opravili mentorstvo 23 doktorjem znanosti, ki so v omenjenem času uspešno doktorirali. Pri tem niso všteta komentorstva. ANG The members of the programme group accomplished the mentorships of 23 doctors in the period 2003-2008 (not including comentorships). Šifra D.09 Mentorstvo doktorandom Objavljeno v Izpisi COBISS za raziskovalce programske skupine v omenjenem obdobju: http://splet02.izu m. si/cobiss/Bibliographies.jsp?init=t npr. BEUERMANN, Dimitrij. Prepoznavanje implicitnih glasbenih vrednot kot sredstvo za razvoj osnovnošolske glasbene ustvarjalnosti : doktorska disertacija. Ljubljana: [D. Beuermann], 2008. 292 f., ilustr., tabele. Tipologija 2.08 Doktorska disertacija COBISS.SI-ID 243323136 7. Pomen raziskovalnih rezultatov programske skupine6 7.1. Pomen za razvoj znanosti7 SLO Odločanje je že dolgo časa predmet raziskovanja v psihologiji in v zadnjem času se zanimanje za procese odločanja in dejavnike, ki na odločanje vplivajo, še povečuje tako v psihologiji, kot tudi v kognitivni znanosti, na področju umetne inteligence idr. Z vprašanji, ki zadevajo odločanje imamo opraviti na vseh ravneh in področjih obnašanja, kjer se soočamo z izbirami, v normalnih in kritičnih situacijah, v domačem, šolskem in delovnem okolju, na individualnem in skupinskem nivoju, v vsakdanjem življenju, gospodarstvu, politiki, zdravstvu itd. Tudi v našem raziskovalnem prostoru po uspešnem projektu “Narava in determinante zavestnega odločanj “ izpred let potrebujemo nadaljnji zagon, ki bo smiselno povezal naša raziskovanja na tem področju z najpomembnejšimi tokovi raziskovanj v svetu. Izdelava integralnega modela odločanja, ki sistemsko vključuje preverjeni vpliv osebnostnih in kognitivnih dejavnikov odločanja torej pomeni pomembno stopnjo v povezovanju in nadgradnji spoznanj teorije odločanja. Potreba po takšnem modelu je implicitno, ne malokdaj pa tudi eksplicitno izražena v vrsti bazičnih znanstvenih del, ki skušajo povzeti glavne izsledke raziskovanj odločanja in odpirati nova vprašanja na tem področju. Problematika osebnosti, kognicije in odločanja je z raziskovalnega aspekta še toliko bolj pomembna, ker se povezuje z izjemno pomembnimi praktičnimi vprašanji, ki postajajo še dodatno pomembna in aktualna ob soočanju s kritičnimi razmerami in neznankami. Težko najdemo področje raziskovanja, ki bi imelo tako široke teoretske in obenem življenjsko pomembne praktične in aplikativne razsežnosti. Raziskovalni problemi programa se organsko vključujejo v aktualne in perspektivne teme raziskovanj v svetovni psihologiji in pri tem povezujejo vsa pomembna področja psihologije ter posegajo tudi na interdisciplinarna znanstvena področja, (npr. področje kognitivne znanosti, Program P5-0110 Stran 7 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega programa v obdobju 2004-2008 psihogenetske raziskave…). V raziskovalnem programu so bili zajeti problemi, kjer je pričakovati zares tvorno vključevanje in bistvene prispevke našega znanstvenega potenciala, še posebno takrat, ko gre za sodelovanje z raziskovalci v razvitem svetu. Gre torej za spoznanja, ki povezujejo tri izjemno pomembne sklope psiholoških spremenljivk, osebnost, kognicijo in odločanje in ob tem posegajo v obstoječe modele pojasnjevanja teh spremenljivk in v modele njihovega medsebojnega vplivanja. Opravljene raziskave so potrdile pomen in veljavnost obstoječih vodilnih modelov dimenzionalne strukture v vseh proučevanih sklopih spremenljivk: pri dimenzijah osebnosti, dimenzijah intelekta in dimenzijah odločanja. Na vsakem od navedenih področij pa so bile ugotovljene tudi pomembne in bistvene inovacije, med katerimi imajo nekatere tudi paradigmatski pomen. Raziskovalni izsledki so še posebej pomembni zato, ker integrirajo ugotovljene neposredne in posredne kavzalne zveze v model, ki povezuje delovanje konativnega (osebnostnega) in kognitivnega psihičnega prostora z dimenzijami odločanja in njihovimi značilnostmi. Ožji znanstveni pomen izsledkov raziskav programske skupine je predvsem v naslednjem: 1. Elaboracija generalnega modela odnosov med temeljnimi dimenzijami osebnosti, kognitivnega delovanja in odločanja. 2. Ugotovitev najpomembnejših osebnostnih in kognitivnih prediktorjev odločanja. 3. Nove ugotovitve na področju strukture osebnosti (generalni faktor osebnosti), ki kažejo strukturo osebnosti v novi luči in so osnova za novo strukturno paradigmo osebnosti. 4. Nove ugotovitve na področju kognitivnega delovanja, zlasti z vidika razvoja kognitivnih strategij. 5. Nove ugotovitve na področjih delovanja slogov odločanja. ANG General basis of the research done in period 2004 to 2008 was the model that personality and cognitive dimensions (as well as their interactive effects) significantly influence the dimensions of decision-making in situations of choice. From the general research model, different submodels were derived concerning the structure of model independents (dimensions of personality and cognition) and the structure of dependents (dimensions of decision-making). The majority of empirical research has been thus dedicated to the establishment of structural hierarchies of dependents (personality, cognition and their mutual interactions) and independents (decision-making), as well as to the establishment of essential correlative and causal relations between both areas of dimensional structure. Our research confirmed the validity of existing paradigms in the domain of cognitive dimensions (with g-factor of intelligence on the top of structural hierarchy) and similar in the domain of self-concept. In our research, the existence of general factors in all mentioned structural hierarchies have been convincingly demonstrated. The main result of this line of our research was the elaboration of the new structural paradigm of personality being reported already in Journal of Research in Personality (Musek, 2007). General factor of personality (GFP) or the Big One seems to be additionally important not only for its leading predictive role on the side of personality factors, yet also for its close connection with other conative domains, especially emotionality and well-being (Avsec, Musek). The next very important result of our research was therefore the discovery of high correlation between GFP and general well-being factor (about 0,80). The investigations of the members of programme team contribute also to the confirmation of the universality and stability of core personality structure, as indicated in the research of Rus (2005) participating in the great team of highly cited international study mentored by McCrae and Terraciano. Finally, the established dimensions of personality and cognition (including their interaction, represented by values) explained substantial amounts of the variance in decision-making behavior. At least some important connections between model independents and dependents fitted the criteria for causal relationship. Thus, we can hold the general model of our research (which predicts the significant relations between personality, cognition and decision-making) as acceptable Further very important progress has been made in the field of developmental psychology. Siegler and Svetina (2006, 2008) demonstrated that empirical bias theory of problem solving strategy (being important in decision processes of children) of school children was untenable and proposed a new logical explanation paradigm instead. Similar progress has been done in the field of educational psychology stressing the role of the personality and motivational factors in early and later stages of decision for job and career choices (Pečjak, Peklaj, Pečjak & Žagar). Additional progress yielded also the studies of decision-making in stress situation and traffic (Polič). The results of the project will have both theoretical and practical meaning. They should contribute to further theoretical understanding of relationships between personality, cognition and decision making as the first group of investigated variables and to the further and more Program P5-0110 Stran 8 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega programa v obdobju 2004-2008 improved understanding of the relationships between these variables and major domains of human life-perspective. We expect that the research results will contribute to the theory advancement in different fields of psychology including personality, cognition, decision making, social psychology, developmental psychology, major fields of applied psychology and psychological methodology. One of the most important expected results is the stimulation of further research. 7.2. Pomen za razvoj Slovenije5 SLO_____________________________________________________________________________________________________________ Izsledki raziskovalnega programa bodo uporabni pri načrtovanju znanstvenega in kulturnega delovanja, šolstva na različnih ravneh izobraževanja, še posebno pa pri spodbujanju inovativnosti na področju trženja, podjetništva, organizacije dela, izboljševanja kakovosti življenja, zdravja in varnosti, prevencije zdravja. Poseben dodatni možni pomen izsledkov programa vidimo v promociji uspešnih oblik odločanja in soodločanja na področju mednarodne konkurence, izvoza, bančništva, organizacije skupnega nastopa s tujimi partnerji itd. V kulturni sferi se zdijo možni izsledki programa pomembni za uspešno in demokratično soočanje z izzivi kulturne pluralnosti in multikulturnosti, spodbujanje kakovosti kulturne izobrazbe, spodbujanje optimalnih rešitev pri pomanjkanju "kritične mase", značilne za Slovenijo in druge manjše dražave na področju kulturnega in znanstvenega delovanja. Raziskovalni program bo prispeval izsledke, ki bodo uporabni za izdelavo programov in ekspertnih sistemov na področju tehnološkega razvoja in uporabe tehnologij. Izsledki raziskovalnega programa bodo pomembni za implementacijo odločanja na mnogih področjih, pomembnih z vidika nacionalne identitete in bogastva naravne ter kulturne dediščine. To velja predvsem za odločitve v zvezi s procesi vključevanja v mednarodne integracije in v globalizacijske procese, za iskanje optimalnih rešitev pri ohranjanju in varovanju slovenskega jezika, naravnih in kulturnih bogastev in vrednot Slovenije, za odločitve o gospodarskih naložbah in strategijah gospodarskega razvoja, za odločitve o prometu, urejanju okolja in varovanju okolja, za odločitve o promociji Slovenije v turizmu in športu, gostinstvu itd. Program (programska skupina) in njegovi izsledki so za slovenski prostor pomembni tudi zaradi naslednjega: - omogočajo in spodbujajo nadaljnji razvoj psihologije kot znanstvene discipline in razvoj njenih meddisciplinskih povezav pri tem pa nadaljujejo že uveljavljeno tradicijo psihološkega raziskovanja pri nas, - tvorno vključujejo slovensko psihologijo v globalni razvoj psihologije, - usmerjajo se na vprašanja in probleme psihologije, ki so in bodo zelo aktualni pri nas tako s teoretičnega kot z aplikativnega vidika (npr. .) - spodbujajo večjo vpetost psiholoških spoznanj v druge stroke in refleksijo nepsiholoških spoznanj v psihologijo ANG_____________________________________________________________________________________________________________ Beyond the theoretical relevance of the research, the findings should also stimulate the applied research aiming to promote the success and effectiveness of the behaviour concerning the life-perspective domains including partner and family relations, education, schooling, professional work, psychological well-being, health and optimal functioning. This is undoubtedly in high concordance with the most emergent goals of psychology in our times. The results of the research program could be useful for the national strategy of family planning, education, professional work, health psychology promotion and prevention efforts. They could support the strivings toward better quality of life through the implementation on different levels: human relations, therapist-patient communication, partnership, parenting, education, schooling, family and marital counselling, organizational behaviour and others. 8. Zaključena mentorstva članov programske skupine pri vzgoji kadrov9 Vrsta izobraževanja Število mentorstev Od tega mladih raziskovalcev - magisteriji 37 - doktorati 23 - specializacije 1 Program P5-0110 Stran 9 od 18 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega programa v obdobju 2004-2008 Skupaj: 61 0 9. Zaposlitev vzgojenih kadrov po usposabljanju Organizacija zaposlitve Število doktorjev Število magistrov Število specializantov - univerze in javni raziskovalni zavodi 9 5 - gospodarstvo 4 4 - javna uprava 4 - drugo 10 24 1 Skupaj: 23 37 1 10. Opravljeno uredniško delo, delo na informacijskih bazah, zbirkah in korpusih v obdobju10 Ime oz. naslov publikacije, podatkovne informacijske baze, korpusa, zbirke z virom (ID, spletna stran) Število * 1. Anthropos Anthropos, znanstvena revija. Janek Musek, glavni urednik (2003-), člani izdajateljskega sveta Edvard Konrad, Janek Musek, Argio Sabadin, Velko S. Rus; člani uredništva Marko Polič, Velko S. Rus. ISSN 0587-5161. okrog 120 2. Psihološka obzorja Psihološka obzorja, znanstvena revija. Bucik, Valentin (član uredniškega odbora 2005-, glavni urednik 1999-2005). Sabadin, Argio (član uredniškega sveta 2005-). Kobal Grum, Darja (član uredniškega sveta 2005-). Pečjak, Sonja (član uredniškega odbora 2005-). Ljubljana: Društvo psihologov Slovenije, 1992-. ISSN 1318-1874. [COBISS.SI-ID 3084808] okrog 150 3. Educa Educa. Horvat, Ludvik (član uredniškega odbora 1991-). Peklaj, Cirila (član uredniškega odbora 2004-). Kanal: Melior, 1991-. ISSN 0353-9369. [COBISS.SI-ID 23731202 okrog 100 4. Psihologijske teme (Hrvatska). Bucik, Valentin (član uredniškega odbora 2002-). Pečjak, Sonja (član uredniškega odbora 2006-). Rijeka: Filozofski fakultet Sveučilišta, Odsjek za psihologiju, 1998-. ISSN 1332-0742. okrog 100 5. Suvremena psihologija (Hrvatska). Bucik, Valentin (član uredniškega odbora 2002-). Jastrebarsko: Naklada Slap. ISSN 1331-9264. [COBISS.SI-ID 19303522] okrog 100 6. Šolsko polje. Bucik, Valentin (član uredniškega odbora 2003-). [Tiskana izd.]. Ljubljana: Slovensko društvo raziskovalcev šolskega polja, 2003-. ISSN 1581-6036. http://www.theschoolfield.com. [COBISS.SI-ID 122842112] okrog 100 7. European psychologist. Rus, Velko S. (član uredniškega sveta 2002-). Göttingen; Kirkland: Hogrefe & Huber: EFPPA, 1996-. ISSN 1016-9040. [COBISS.SI-ID 41291521] 8. Kairos. Masten, Robert (član uredniškega sveta 2007-). Maribor: Slovenska krovna zveza za psihoterapijo, 2007-. ISSN 1854-9373. [COBISS.SI-ID 232506112] Program P5-0110 Stran 10 od 18 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega programa v obdobju 2004-2008 9. 10. POLIČ, Marko (ur.), BAJEC, Boštjan (ur.), KOMIDAR, Luka (ur.). Values and economy : proceedings of the 32nd IAREP Conference, [Ljubljana, 2007]. Ljubljana: Filozofska fakulteta, 2007. [2], 679 str., graf. prikazi, tabele. ISBN 978-961-237-206-4. [COBISS.SI-ID 234753536] MUSEK, Janek idr. (ur.) Zbornik 9. mednarodne multikonference Informacijska družba IS 2006, 9. do 14. oktober 2006 = Proceedings of the 9th International Multiconference Information Society IS 2006, 9th-14th October 2006, Ljubljana, Slovenia, (Informacijska družba). Ljubljana: Institut "Jožef Stefan", 2006. VIII, 474 str., ilustr. ISBN 961-6303-82-1. ISBN 978-961-6303-82-8. MUSEK, Janek POLIČ, Marko (ur.) idr. (ur.). Anton Trstenjak : 1906-1996 : zbornik razprav s simpozija SAZU ob 100-letnici rojstva in 10-letnici smrti, (Razprave, 21). Ljubljana: Slovenska akademija znanosti in umetnosti, 2007. 248 str., ilustr. ISBN 978-961-6242-73-8. 29 AVSEC, Andreja, BENEDIK, Emil, BUCIK, Valentin, KOBAL GRUM, Darja, MUSEK, Janek, SOČAN, Gregor, TACOL, Drago, TAKŠIĆ, Vladimir, UCMAN, Saša, AVSEC, Andreja (ur.). Psihodiagnostika osebnosti. Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za psihologijo, 2007. 288 str., ilustr. ISBN 978-961-237-179-1. [COBISS.SI-ID 230329088] LEBARIČ, Nada, KOBAL GRUM, Darja, KOLENC, Janez. Socialna integracija otrok s posebnimi potrebami. Radovljica: Didakta, 2006. 126 str., ilustr. ISBN 961-6530-99-2. ISBN 978-961-6530-99-6. PEKLAJ, Cirila (ur.). Teorija in praksa v izobraževanju učiteljev. Ljubljana: Center za pedagoško izobraževanje Filozofske fakultete, 2006. 225 str., graf. prikazi. ISBN 961-237-165-2. 20 Program P5-0110 Stran 11 od 18 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega programa v obdobju 2004-2008 [COBISS.SI-ID 228598528] Preverjanje in ocenjevanje. Peklaj, Cirila (član uredniškega odbora 2004-). Nova Gorica: Melior, Založba EDUCA, 2004-. ISSN 1581-8446. [COBISS.SI-ID 128430336] *Število urejenih prispevkov (člankov) /število sodelavcev na zbirki oz. bazi /povečanje obsega oz. število vnosov v zbirko oz. bazo v obdobju 11. Vključenost raziskovalcev iz podjetij in gostovanje raziskovalcev, podoktorandov ter študentov iz tujine, daljše od enega meseca Sodelovanje v programski skupini Število - raziskovalci-razvijalci iz podjetij - uveljavljeni raziskovalci iz tujine - podoktorandi iz tujine - študenti, doktorandi iz tujine Skupaj: 0 12. Vključevanje v raziskovalne programe Evropske unije in v druge mednarodne raziskovalne in razvojne programe ter drugo mednarodno sodelovanje v obravnavanem obdobju11 Marko Polič Human factors aspects in tunnels : tunnel user behaviour and tunnel operators. Work package 3, Human response. Task 3-2 and 3-3, Review of state-of-the- art and interrelation with other projects, (UPgrading of existing TUNnels) (vodja Annemiek van WATERSCHOOT) COWAM 2 - 2nd European Project of Community Waste Management: projekt se ukvarja z cilji EURATOM FP6 Work Programme o "razvoju in in ovrednotenju alternativnih ukrepov, ali boljših upravljalskih procesov" s ciljem "razvoja odločevalskih procesov, ki jih deležniki zaznavajo kot poštene in enakopravne". V projektu sodeluje 14 držav: Belgija, Republika Češka, Francija, Nemčija, Mađarska, Japonska, Nizozemska, Romunija, Slovenija, Južna Afrika, Španija, Švedska, Švica in UK. glej: http://www.cowam.com/spip.php?article71 glej: Genesis of an Approach: From Public Non-Participation To Its Participation In LILW Site Selection Process In Slovenia http://www.cowam.com/IMG/pdf_Cowam_2_WP1_CHK-4_Genesis_of_an_Approach.pdf CARL: Raziskovalni projekt o učinkih vključevanja deležnikov v odločanje o upravljanju z radioaktivnimi odpadki (RWM). Projekt združuje štiri vrste partnerjev (občane, agencije odgovorne za RWM, raziskovalne organizacije s področja družbenih ved ter upravne organe) iz štirih državav: Belgje, Slovenije, Švedske in UK, s prispevki iz Kanade in Finske. glej: http://www.carl-research.org/ tu glej: http://www.carl-research.org/docs/20080222112500ZGYI.pdf in http://www.carl-research.org/docs/20060324115828KAYZ.pdf Edvard Konrad, Argio Sabadin, sodelovanje v mednarodnem projektu GLOBE (Global leadership and organizational effectiveness program) Matija Svetina, sodelovanje v projektu BI-US/03-04/4: Razvoj logičnega mišljenja pri otrocih: preverjanje predpostavke o logični superiornosti miselnih procesov Cirila Peklaj Mednarodni projekt: 128960-CP-1-2006-1-NL-Comenius-C21: ITQ - Identifying Teacher Quality: Toolbox for Teacher Reflection, 2006 - 2009 (nosilec: Marco Snoek, NL). Sonja Pečjak Mednarodni projekt: Cognitive, motivational and emotional apects of literacy. Svjeučilište u Rijeci: Filozofski fakultet u Rijeci Program P5-0110 Stran 12 od Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega programa v obdobju 2004-2008 Janek Musek, Andreja Avsec, koordinacija in sodelovanje v projektu: Vloga emocionalne inteligentnosti v pozitivni psihologiji (slovensko hrvaški raziskovalni projekt) SI 34-581) (Andreja Avsec sodelavka v projektu) http://www.arrs.gov.si/sl/medn/dvostr/Drzave/Hrvaska/rezultati/06/rez-razp-hrv-090106. 13. Vključenost v projekte za uporabnike, ki potekajo izven financiranja ARRS12 Marko Polič a. Psihološki vidiki obvladovanja stresnih obremenitev pri izvajanju nalog v tujini (CRP MIR 2004-2010)(vodja M. Polič, med sodelavci J. Musek, R. Masten)) b. Analiza kriznega upravljanja in vodenja v Republiki Sloveniji (CRP MIR 2004-2010) (vodja M. Malešič) c. Celovito presojanje vplivov na okolje : rezultati CRP Konkurenčnost Slovenije 2001-2006 : študija ranljivosti prostora in celovita presoja vplivov na okolje za hitro železnico v Sloveniji in Regionalni razvojni program statistične regije Goriška 2002-2006 (vodja B. Kontič) d. Sodelovanje z Agencijo ARAO v procesu izbiranja lokacije odlagališča NSRAO - sodelovanje v pripravi METODOLOGIJE OCENE DRUŽBENIH VIDIKOV URESNIČLJIVOSTI PRIJAVE ZA SODELOVANJE V POSTOPKU UMEŠČANJA ODLAGALIŠČA NSRAO Cirila Peklaj Nosilka projekta: CRP "Konkurančnost Slovenije 2006-2013": Izobraževanje učiteljev za nove kompetence za družbo znanja ter vloga teh kompetenc pri uresničevanju vzgojno-izobraževalnih ciljev v šoli (trajanje oktober 2006 - oktober 2008). Sodelovanje v raziskavah: o Večanje zanimanja za naravoslovje z dinamično vizualizacijo naravoslovnih zakonitosti in sodelovalnim učenjem, (CRP 1.1.2003 - 31. 8. 2003. nosilka. Prof. dr. Margareta Vrtačnik, FNT - Kemija in kemijska tehnologija). o Bralna motivacija kot dejavnik učinkovitega učenja in izobraževanja; CRP (2002 - 2005), nosilka: doc. dr. Sonja Pečjak. o Učenci z učnimi težavami v OŠ: razvoj celovitega sistema učinkovite pomoči, (2003-2005). Nosilka Dr. Lidija Magajna, Svetovalni center za otroke in mladostnike v Ljubljani. Sodelovanje v projektih: o Projekt Partnerstvo fakultet in šol I, 2004/05: (sofinanciran s strani evropskih socialnih skladov in MŠŠ, vodja prof. ddr. Barica Marentič Požarnik). o projekt Partnerstvo fakultet in šol II, 2006/07 (sofinanciran s strani evropskih socialnih skladov in MŠŠ, vodja doc. dr. Tatjana Planinc Resnik). KOBAL GRUM, Darja, KOLENC, Janez, ŽALEC, Bojan, LEBARIČ, Nada. Sodobni pristopi k motivaciji in tekmovalnosti v modelih samopodobe : medkulturna študija : zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega projekta. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2005. 22 str. [COBISS.SI-ID 1260375]. Uporabnik: Ministrstvo za znanost in visoko šolstvo KOBAL GRUM, Darja, KREJČI PIRY, Barbara. Spodbujanje socialnih spretnosti slepih in slabovidnih otrok : predlog za javni razpis za sofinanciranje programov socilanega varstva v letu 2005. Ljubljana: Medobčinsko društvo slepih in slabovidnih Ljubljana, 2005. 9 str. [COBISS.SI-ID 1196119] . Uporabnik: Medobčinsko društvo slepih in slabovidnih Ljubljana 14. Dolgoročna sodelovanja z uporabniki, sodelovanje v povezavah gospodarskih in drugih organizacij (grozdi, mreže, platforme), sodelovanje članov programske skupine v pomembnih gospodarskih in državnih telesih (upravni odbori, svetovalna telesa, fundacije, itd.) 15. Skrb za povezavo znanja s slovenskim prostorom in za slovensko znanstveno terminologijo (Cobiss tip 1.04, 1.06, 1.07, 1.08, 1.09, 1.17, 1.18, 2.02, 2.03, 2.04, 2.05, 2.06)13 Naslov Predmet, metode in področja psihologije. Opis Univerzitetni učbenik, ki je hkrati tudi besedilo, ki bralce seznanja s psihologijo, njeno terminologijo in njenim pojmovnim aparatom, njenimi disciplinami, metodami in posameznimi teoretskimi ter aplikativnimi področji. Pregledno opisuje vsebino psihološke znanosti, njene zgodovinske Program P5-0110 Stran 13 od 18 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega programa v obdobju 2004-2008 osnove in perspektive. Objavljeno v MUSEK, Janek. Predmet, metode in področja psihologije. Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za psihologijo, 2005. XII, 232 str., ilustr., preglednice. ISBN 961-237-125-3. COBISS.SI-ID 222136064 16. Skrb za popularizacijo znanstvenega področja (Cobiss tip 1.05, 1.21, 1.22, 2.17, 2.19, 3.10, 3.11, 3.12)14 Naslov Mladina in prometna varnost. Opis Eden izmed poljudnih prispevkov, ki so jih napisali raziskovalci programske skupine. V njem so na poljuden način prikazani psihološki znanstveni izsledki, ki jih lahko uporabimo za razumevanje obnašanja v prometu in za uveljavljanje načel prometne varnosti pri mladih. Objavljeno v POLIČ, Marko. Smrt za treznitev - je napaka : mladost in prometna varnost. Šport mlad. (Tisk. izd.). [Tiskana izd.], sep. 2005, letn. 13, št. 110, str. 29. COBISS.SI-ID 30640482 17. Vpetost vsebine programa v dodiplomske in podiplomske študijske programe na univerzah in samostojnih visokošolskih organizacijah v letih 2004 – 2008 1. Naslov predmeta Psihologija osebnosti Spoznavni procesi Psihologija emocij in motivacije Vrsta študijskega programa Dodiplomski študij psihologije Naziv univerze/ fakultete Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta 2. Naslov predmeta Razvojna psihologija Socialna psihologija Psihološka metodologija in psihometrija Vrsta študijskega programa Dodiplomski študij psihologije Naziv univerze/ fakultete Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta 3. Naslov predmeta Pedagoška psihologija Vrsta študijskega programa Dodiplomski študij psihologije Naziv univerze/ fakultete Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta 4. Naslov predmeta Psihologija dela in organizacije Vrsta študijskega programa Dodiplomski študij psihologije Naziv univerze/ fakultete Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta Naslov predmeta Klinična psihologija Program P5-0110 Stran 14 od 18 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega programa v obdobju 2004-2008 5. Vrsta študijskega programa Dodiplomski študij psihologije Naziv univerze/ fakultete Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta 6. Naslov predmeta Poglavja iz kognitivne psihologije in psihologije osebnosti Poglavja iz razvojne psihologije Poglavja iz socialne psihologije Vrsta študijskega programa Podiplomski študij psihologija Naziv univerze/ fakultete Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta 7. Naslov predmeta Metodologija psihološkega raziskovanja Poglavja iz pedagoške psihologije Poglavja iz psihologije dela in organizacije Poglavja iz klinične psihologije Vrsta študijskega programa Podiplomski študij psihologija Naziv univerze/ fakultete Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta 18. Označite potencialne vplive oziroma učinke vaših rezultatov na navedena področja: Vpliv Ni vpliva Majhen vpliv Srednji vpliv Velik vpliv G.01 Razvoj visoko-šolskega izobraževanja G.01.01. Razvoj dodiplomskega izobraževanja r r r a G.01.02. Razvoj podiplomskega izobraževanja r r r (S G.01.03. Drugo: r r r r G.02 Gospodarski razvoj G.02.01 Razširitev ponudbe novih izdelkov/storitev na trgu r (S r r G.02.02. Širitev obstoječih trgov <• r r r G.02.03. Znižanje stroškov proizvodnje (S r r r G.02.04. Zmanjšanje porabe materialov in energije a r r r G.02.05. Razširitev področja dejavnosti a r r r G.02.06. Večja konkurenčna sposobnost r (S r r G.02.07. Večji delež izvoza a r r r G.02.08. Povečanje dobička a r r r G.02.09. Nova delovna mesta r (S r r G.02.10. Dvig izobrazbene strukture zaposlenih r a r r G.02.11. Nov investicijski zagon a r r r G.02.12. Drugo: r r r r G.03 Tehnološki razvoj T Program P5-0110 Stran 15 od 18 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega programa v obdobju 2004-2008 G.03.01. Tehnološka razširitev/posodobitev dejavnosti <• r r r G.03.02. Tehnološko prestrukturiranje dejavnosti <• r r r G.03.03. Uvajanje novih tehnologij <• r r r G.03.04. Drugo: r r r r G.04 Družbeni razvoj G.04.01 Dvig kvalitete življenja r r r a G.04.02. Izboljšanje vodenja in upravljanja r r a r G.04.03. Izboljšanje delovanja administracije in javne uprave r a r r G.04.04. Razvoj socialnih dejavnosti r r (S r G.04.05. Razvoj civilne družbe r a r r G.04.06. Drugo: r r r r G.05. Ohranjanje in razvoj nacionalne naravne in kulturne dediščine in identitete r a r r G.06. Varovanje okolja in trajnostni razvoj r a r r G.07 Razvoj družbene infrastrukture G.07.01. Informacijsko-komunikacijska infrastruktura r (S r r G.07.02. Prometna infrastruktura r a r r G.07.03. Energetska infrastruktura (S r r r G.07.04. Drugo: r r r r G.08. Varovanje zdravja in razvoj zdravstvenega varstva r r (S r G.09. Drugo: r r r r Komentar^ C. IZJAVE Podpisani izjavljam/o, da: • so vsi podatki, ki jih navajamo v poročilu, resnični in točni • se strinjamo z obdelavo podatkov v skladu z zakonodajo o varstvu osebnih podatkov za potrebe ocenjevanja, za objavo 5., 6. in 7. točke na spletni strani http://sicris.izum.si/ ter obdelavo teh podatkov za evidence ARRS • so vsi podatki v obrazcu v elektronski obliki identični podatkom v obrazcu v pisni obliki Podpisi: vodja raziskovalnega programa zastopniki oz. pooblaščene osebe raziskovalnih organizacij in/ali Program P5-0110 Stran 16 od 18 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega programa v obdobju 2004-2008 koncesionarjev Janek Musek in/ali Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta Kraj in datum: Ljubljana 16.4.2009 Oznaka poročila: ARRS_ZV_RPROG_ZP_2008/781 1 Napišite kratko vsebinsko poročilo, kjer boste predstavili raziskovalno hipotezo in opis raziskovanja. Navedite ključne ugotovitve, znanstvena spoznanja ter rezultate in učinke raziskovalnega programa. Največ 21.000 znakov vključno s presledki (približno tri in pol strani, velikosti pisave 11). Nazaj 2 Največ 3000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikosti pisave 11). Nazaj 3 Samo v primeru bistvenih odstopanj in sprememb od predvidenega programa raziskovalnega programa, kot je bil zapisan v predlogu raziskovalnega programa. Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikosti pisave 11). Nazaj 4 Navedite največ pet najpomembnejših znanstvenih rezultatov programske skupine, ki so nastali v času trajanja programa v okviru raziskovalnega programa, ki je predmet poročanja. Za vsak rezultat navedite naslov v slovenskem in angleškem jeziku (največ 150 znakov vključno s presledki), rezultat opišite (največ 600 znakov vključno s presledki) v slovenskem in angleškem jeziku, navedite, kje je objavljen (največ 500 znakov vključno s presledki), izberite ustrezno šifro tipa objave po Tipologiji dokumentov/del za vodenje bibliografij v sistemu COBISS ter napišite ustrezno COBISS.SI-ID številko bibliografske enote. Navedeni rezultati bodo objavljeni na spletni strani http://sicris.izum.si/. PRIMER (v slovenskem jeziku): Naslov: Regulacija delovanja beta-2 integrinskih receptorjev s katepsinom X; Opis: Cisteinske proteaze imajo pomembno vlogo pri nastanku in napredovanju raka. Zadnje študije kažejo njihovo povezanost s procesi celičnega signaliziranja in imunskega odziva. V tem znanstvenem članku smo prvi dokazali… (največ 600 znakov vključno s presledki) Objavljeno v: OBERMAJER, N., PREMZL, A., ZAVAŠNIK-BERGANT, T., TURK, B., KOS, J.. Carboxypeptidase cathepsin X mediates ß2 - integrin dependent adhesion of differentiated U-937 cells. Exp. Cell Res., 2006, 312, 2515-2527, JCR IF (2005): 4.148 Tipopologija: 1.01 - Izvirni znanstveni članek COBISS.SI-ID: 1920113 Nazaj 5 Navedite največ pet najpomembnejših družbeno-ekonomsko relevantnih rezultatov programske skupine, ki so nastali v času trajanja programa v okviru raziskovalnega programa, ki je predmet poročanja. Za vsak rezultat navedite naslov v slovenskem in angleškem jeziku (največ 150 znakov vključno s presledki), rezultat opišite (največ 600 znakov vključno s presledki) v slovenskem in angleškem jeziku, izberite ustrezen rezultat, ki je v Šifrantu raziskovalnih rezultatov in učinkov (Glej: http://www.arrs.gov.si/sl/gradivo/sifranti/sif-razisk-rezult.asp), navedite, kje je rezultat objavljen (največ 500 znakov vključno s presledki), izberite ustrezno šifro tipa objave po Tipologiji dokumentov/del za vodenje bibliografij v sistemu COBISS ter napišite ustrezno COBISS.SI-ID številko bibliografske enote. Navedeni rezultati bodo objavljeni na spletni strani http://sicris.izum.si/. Nazaj 6 Pomen raziskovalnih rezultatov za razvoj znanosti in za razvoj Slovenije bo objavljen na spletni strani: http://sicris.izum.si Nazaj 7 Največ 4.000 znakov vključno s presledki Nazaj 8 Največ 4.000 znakov vključno s presledki Nazaj 9 Za raziskovalce, ki niso habilitirani, so pa bili mentorji mladim raziskovalcem, se vpiše ustrezen podatek samo v Program P5-0110 Stran 17 od 18 Zaključno poročilo o rezultatih raziskovalnega programa v obdobju 2004-2008 stolpec MR Nazaj 10 Vpisuje se uredništvo revije, monografije ali zbornika v skladu s Pravilnikom o kazalcih in merilih znanstvene in strokovne uspešnosti (Uradni list RS, št. 39/2006,106/2006 in 39/2007), kar sodi tako kot mentorstvo pod sekundarno avtorstvo, in delo (na zlasti nacionalno pomembnim korpusu ali zbirki) v skladu z 3. in 9. členom istega pravilnika. Največ 1000 znakov (ime) oziroma 150 znakov (število) vključno s presledki. Nazaj 11 Navedite oziroma naštejte konkretne projekte. Največ 12.000 znakov vključno s presledki. Nazaj 12 Navedite konkretne projekte, kot na primer: industrijski projekti, projekti za druge naročnike, državno upravo, občine ipd. in ne sodijo v okvir financiranja pogodb ARRS. Največ 9.000 znakov vključno s presledki. Nazaj 13 Navedite objavo oziroma prevod (soobjavo) članov programske skupine strokovnega prispevka v slovenskem jeziku, ki se nanaša na povezavo znanja s slovenskim prostorom in za slovensko znanstveno terminologijo (Cobiss tip 1.04, 1.06, 1.07, 1.08, 1.09, 1.17, 1.18, 2.02, 2.03, 2.04, 2.05, 2.06). Napišite naslov (največ 150 znakov vključno s presledki), kratek opis (največ 600 znakov vključno s presledki), navedite, kje je objavljen/a (največ 500 znakov vključno s presledki) ter napišite ustrezno COBISS.SI-ID številko bibliografske enote. Nazaj 14 Navedite objavo oziroma prevod (soobjavo) članov programske skupine, povezano s popularizacijo znanosti (Cobiss tip 1.05, 1.21, 1.22, 2.17, 2.19, 3.10, 3.11, 3.12). Napišite naslov (največ 150 znakov vključno s presledki), kratek opis (največ 600 znakov vključno s presledki), navedite, kje je objavljen/a (največ 500 znakov vključno s presledki), ter napišite ustrezno COBISS.SI-ID številko bibliografske enote. Nazaj 15 Komentar se nanaša na 18. točko in ni obvezen. Največ 3.000 znakov vključno s presledki. Nazaj Obrazec: ARRS-ZV-RPROG-ZP/2008 v1.00a Program P5-0110 Stran 18 od 18