Književna poročila. 117 III. Domači zdravnik po naukih in izkušnjah župnika Kneippa. Za vsakdanje potrebe našega ljudstva sestavil Valentin Podgorc, duhovnik krške škojije. Izdala in založila družba sv. Mohorja. — Celovec 1892 — str. ijo. 8°. — Tako je naslovljena knjiga, katere smo nekamo radovedni pričakovali sosebno zdravniki; zakaj poleg Hufelandove makrobiotike, katero je v slovenski prestavi priredil dr. M. Prelog, in »Domačega zdravnika« župnika Volčiča, ki ga je pred kakimi 20 leti izdala družba sv. Mohorja, nismo Slovenci imeli doslej dela podobne vsebine. Le-ta knjiga je vsekakor važen pojav v našem slovstvu — v malone 60.000 iztiskih roma v vse slovenske pokrajine — in izvestno jo bodo kar najzaupneje prebirali vsi slojevi našega ukaželjnega naroda; vredna je torej, da izpregovorimo o nji nekoliko obširneje. Pisatelj sam pravi v predgovoru, da je njega delo le »preprost, skrčen prevod ali posnetek« dvojice Kneippovih knjig. Pred sabo ji imamo v nastopnih izdajah: Meine Wasserkur, durch mehr als 35 Jahre erprobt und geschrieben zur Heilung der Krankheiten und Erhaltung der Gesundheit. 35. Auflage, 1892, str. 376. 8°, in »So solit ihr leben«, Winke und Rathschlage ftir Gesunde und Kranke zu einer einfachen und verntinftigen Lebensweise und einer naturgemassen Heilmethode — 4. Aufl., 1889, str. 364. 8°. Kempten (Bavarsko). Verlag der Josef Koselschen Buchhandlung. Bodi nam dovoljeno, da se iz prva nekoliko bavimo z župnikom Kneippom samim in njega zdravilno metodo. Dandanes imamo brez števila zdravilnih sistemov ali načinov zdravljenja, in skoro vsako leto se jim pridruži še kakšen nov sistem. Iz tega lo-giški sklepamo, da šolska ali znanstvena medicina popolnoma ne ustreza svoji zvrhi. Zakaj poleg medicine, kakor se uči na vseučiliščih, imamo danes homojopatijo, elektrohomojopatijo, hidropatijo, magnetizem, vegetarijanizem, baumscheidtizem, jagerijanizem, zdravstveno gimnastiko, masažo i. t. d., i. t. d. O skrivnostnih in čudotvornih zdravilih, ki se češče negoli kdaj naznanjajo po časnikih, nečemo niti govoriti. Kako naj si tolmačimo to zmešnjavo? Najprej je gotovo krivo de-našnje slabo socijalno razmerje. Vzpričo škrofuloze, angleške in luctiške bolezni, vzpričo alkoholizma hira in gine naš organizem čim dalje bolj. V neprestanem strastnem boji za obstanek slabeva denašnja generacija na živcih. Italijanski učenjak nazivlje po vsi pravici sedanje stoletje — nervoznim. Naši pradedje so imeli dosti krepkejšo konstitucijo in so svoječasne bolezni preboleli s pomočjo domačih in lekarniških zdravil ali pa tudi — brez njih. n8 Književna poročila. No, denašnji rod ali že hira od mladih let ali pa je vsaj podedoval to ali ono konstitucijonalno hibo, kateri dostikrat ni moči več najti vzroka; krpati mora torej neprestano, da si vzdržava ubogi život, in ako ta krpa ne drži, izkuša krpucati drugače — prehaja torej od metode do metode. Vsak zdravilni način se ponaša s svojimi uspehi —¦ umevno, inače bi moral skoro prenehati, inače bi vera bolnikov do njega skoro opešala. Kdor se pa natančneje in globlje bavi s tem vprašanjem, kmalu mu je jasno, da je nekaj drugega provzročilo te uspehe nego dotična zdravilna metoda, ki čestokrat nima prav nič posla ž njimi.1) To je — zdravilna moč prirode, to je teženje in boj organizma za svoj obstanek. Ta moč, to teženje provzroča, da se celi zlomljena kost (sevčda, ako sta bili zlomljeni končini pravilno zravnani); prav tista skrbi pri vročinskih boleznih, v katerih ogromno nakopičena telesna toplina preti uničiti življenje, da nastane silen pot, ki izžene čezmerno toplino ter zajedno izloči iz krvi one otrovne in kužne snovi, ki so bile vzrok dotični bolezni. Brez dvojbe torej organizem utegne ozdraveti, ne da bi potreboval direktne zdravilne pomoči; zakaj zdravnik sam ne more izhajati brez zdravilne moči prirodne; on jo le podpira v nje teženji in borbi. »Zdravnik bodi pomočnik, ne pa učitelj prirodi.« Da jo pa more izdatno podpirati, mora najprej spoznati bistvo dotične bolezni; temu pa je treba mnogo in temeljitih teoretiških in praktiških študij. Značilno je, da so bili večinoma lajiki, ki so ustanovili kako novo zdravilno metodo. Ne da se sicer tajiti, in zgodovinska resnica je, da so dostikrat lajiki provzročili popoln preobrat v načelnih nazorih. Mogoče, da imajo lajiki bolj nepristransko in neomejeno oko za nedostatke na kateremkoli znanstvenem polji nego strokovnjaki sami — navadno je vzrok le srečen slučaj — res je pa tudi, da donašajo mnogo napačnega in malo vrednega) kar je treba pozneje odpraviti z velikim trudom. Tudi župnik Kneipp je lajik (sit senia verbo !) na polji znanstvene medicine. Njega zdravilna metoda, njega nazori o bolezni in zdravljenji so v celoti malone tisti, katere zastopa tako zvano prirodno zdravilstvo (Naturheilkunde) že nad pet desetletij. Pristaši te metode trdijo v kratkih potezah t6-le: Že zdrav organizem naš je pravi čudotvor. Pojem zdravja je sicer težko določiti; ako pa vidimo, da so raznovrstni pojavi življenja pri zdravem organizmu samo zavisni od preprostih pogojev, kakor so n. pr. primerna hrana, čisti zrak, prava razdelitev dela in počitka i. t. d., čuditi se moramo, *) »Post hoc, ergo propter hoc«, na to sofizmo se večinoma opira slava teh zdravilnih metod. Zal, da ta slava ne traja dolgo, Književna poročila. 119 da se človeško zdravje ne moti češče nego po navadi. To močenje zdravja nazivljemo bolezen. Pojavi bolezni niso nič več in nič menj čudni nego pojavi zdravja; bolezni torej ni smeti zmatrati kot nekaj tujega ali sovražnega našemu životu (kakor se je v obče mislilo in se še bode). Ne gre" torej, da proti njim uporabljamo kirurgiški nož ali strupena zdravila; treba je samo, da poiščemo njih prave vzroke, in sicer. v močenji življenskih pogojev. Ako se ti pogoji ugodno uravnajo, prestane tudi bolezen. Bolezni so torej le izraz abnormalnih pogojev življenja. Pojav bolezni izraža torej teženje organizma po zdravji. To teženje podpirati bodi naloga zdravnikova. Podpiraj je z jasnimi, nikoli pa z dvojbenimi pomočki, zlasti pa odločno zametaj slčharn pomoček, ki škodi zdravemu telesu, n. pr. strupena zdravila, morfin, atropin i. t. d. Zakaj, kar je na kvar že zdravemu telesu, to nikoli ne more hasniti bolnemu. Najjasnejši in najvplivnejši pomoček zdravljenja po Kneippovem sistemu je voda. Voda, zlasti sveža zmrzla voda, ta mu je prava panaceja, zdravilo »par excellencec<. Ostala zdravila: tinkture, čaji, prahovi in olja, ki jih našteva v svoji domači lekarni, vsa so bolj postranska in menj tehtovita. Z vodo se mora ozdraviti vsaka bolezen. — Pisatelj »Domačega zdravnika« prispodablja v svojem navdušenji župnika Kneippa Kolumbu v znani pripovedki z jajcem in ga imenuje »pravega moža, ki je po toliko tisoč leti prvi stvar z jasnim umom spoznal ter svojo izkušnjo brezsebično objavil človeškemu rodu.« Ta panegirik se mi vender zdi nekoliko pretiran. Sistem zdravljenja z vodo je bil v bistvenih potezah izdelan pred petdesetimi leti. Prvenstvo in inicijativa v vodozdravstvu gre" drugemu mčžu. Bilo je v četrtem desetletji našega veka, ko se je raznesla novica o novem načinu zdravljenja po vsi Evropi. Preprost kmet v avstrijski Sleziji, po imeni Priessnitz, začel je zdraviti z mrzlo vodo. Uporabljal je vodo pri vneticah, vročinskih boleznih i. t. d. ter dosegel velike uspehe. Priessnitzova slava je bila svoje dni prav tolika kakor danes slava Kneippova. Priessnitz je prvi ovrgel stari predsodek, stri urojeno nam bojazen pred mrzlo vodo. Ne da se tajiti, da je Priessnitz s svojim zdravljenjem provzročil preobrat v medicinski znanosti, tolik prevrat, kakor ga Kneipp s svojim sistemom po naših mislih nikdar ne bode. Kdo danes ne pozna Priessnitzovih obkladkov ? Gotovo je, da se moramo zahvaliti njega vplivu, ako dandanes bolnike v vročinskih boleznih lečimo z mrzlimi obkladki, ovitki in kopeljmi, ako jim dajemo piti mrzle vode, ako jim zračimo sobe s svežim zrakom. (Konec prihodnjič.) Dr. Jožef Rakez. l82 Književna poročila. Književna poročila. in. Domači zdravnik po naukih in izkušnjah župnika Kiieippa. Za vsakdanje potrebe našega ljudstva sestavil Valentin Podgorc, duhovnik krške škofije. Izdala in založila družba sv. Mohorja. — Celovec i8p2 — str. i J o. 8°. — (Konec.) Priessnitzovo zdravljenje je podlaga prirodnemu zdravilstvu. Po več krajih so njega pristaši ustanovili tako zvana prirodna zdravilišča. V Avstriji imamo poleg starega Priessnitzovega zavoda Grafenberga v Sleziji že delj časa zdravilišči na Bledu in v Radegundu pri Gradci. Tudi zdravniki so se poprijeli Priessnitzovih nazorov. Prvi je bil nekov dr. Jurij Hahn. Njega knjižico o vodozdravstvu je izdal znani Hufeland po njegovi smrti. In prav ta knjiga je prišla v roke tacasnemu bolnemu dijaku Kneippu, ki se je ozdravil po nje naukih —¦ na tej podlagi si je potem osnoval svoj sistem. Evo vam kratke črtice Kneippovega zdravljenja! Kneipp zdravi vselej celega človeka, ne sam6 bolnih udov. Vodo treba rabiti prav rahlo in polagoma, zlasti pri oslabelih ljudeh. Posebnost Kneippova pa je, da si bolnik pri tem zdravljenji ne sme obrisati života. Da se potem zopet ogreje in posuši, mora se ali izprehajati ali pa iti v posteljo. Zdravljenje z vodo ima trojen namen, prvič očistiti telo onih otrovnih snovij, ki so se vzpričo bolezni nabrale v životu ter krožijo v krvi, drugič izboljšati in zjednačiti krvni obtok zlasti v koži in naptfsled okrepiti in utrditi vse telo. Navedimo vsaj jeden primer. Pri vročinskih opriščnih boleznih, n. pr. pri skrlatici, nam kažo vsi pojavi, da krožijo v krvi otrovne snovi, katere treba čim prej izgnati. Dokler je bolezen v pričetku, leži bolnik v vročini in je jako nemiren; koža mu je suha in vroča. Kakor hitro se koža oprišči, umiri se bolnik in naposled zaspi. Treba je torej prirodo podpirati, da se segreta kri čim prej nabere v koži ter ondu v oprišči izpoti svoje bolezenske snovi. To se doseže z vlažnimi ovitki in obkladki — kopelji in umivanja pa nadalje okrep-čujejo kožo in vse telo. V kirurgiji zastopa Kneipp skrajno-konservativno stranko. Najbolj se straši noža. "Vse rane, tvore, vnčtice i. t. d. leči z vlažnimi ovitki in obkladki. Takisto neče ničesar vedeti o bakterijah in bacilih — torej tudi ne Književna poročila. 183 o antiseptiških ali razkužilnih pomočkih, tej največji pridobitvi moderne kirurgije. Mrzla voda mu je najboljše razkužilo. Nasprotje med nazori Kneippovimi in znanstveno medicino je bistveno, načelno. Kaj je zdravje, kaj je bolezen? Kdo pozna natančno določenih mej med njima ? Pristaši prirodnega zdravilstva trdč, kakor smo že omenili, da sta bolezen in zdravje bistveno jedno in tisto, pojava tistega življenskega procesa -— zdravje je, rekel bi, pozitivna, bolezen negativna stran —¦ zdravje je življenje, ki nameni ohraniti organizem, bolezen je življenje, ki ga kani izpod-kopati in porušiti. Znanstvena medicina pa pravi: Bolezen je nekaj nasprotnega normalnemu življenju, sovražnica je, ki se je od zunaj sem utihotapila v naš organizem, sovražnica, ki hoče ondu živeti ob njega troških ter ga preti uničiti ali pa ga res ugonobi. Te svoje nazore je znanstvena medicina v najnovejšem času sijajno podkrepila in podprla, ker je jasno dokazala, da so one brezkončno drobne glivice, bakterije imenovane, ki se nahajajo v bolnem organizmu, res vzrok dotični bolezni — da se niso stoprav zaradi bolezni naselile v že bolnem telesi. Ne pristaje nam soditi na tem mestu, katera stranka trdi pravo; zbok tega se tudi ne bodemo spuščali v natančnejšo kritiko Kneippovega zdravljenja. Zakaj prvič spoštujemo vsakogar prepričanje, drugič se je nam razprava itak že preširoko razpletla, in naposled nečemo, da bi se nam morebiti podtikavali sebični nameni, kakor se baš sedaj cesto godi med Slovenci. Prav radi tega tudi ondukaj nismo hoteli navesti one rezke sodbe in obsodbe, katero je o Kneippovem zdravljenji nedavno izpregovoril sloveč zastopnik znanstvene medicine. Prihodnji čas ga bode sodil z bolj nepristranskim očesom. Nalik vetru, ki razpihava pleve in opušča zrno, ohranila nam bode bodočnost, kar je dobrega na njem. Čitajoč Kneippovi knjigi, pogoltnili smo z mirno dušo marsikatero pikro besedo, naperjeno proti zdravniškemu stanu. Zdravniška znanost danes iz lahka ponosno stopa v vrsti svojih sestra in ni se ji bati primere s katerokoli družico. Toda kakor v vsaki drugi znanosti, takisto so tudi v medicini človeškemu spoznavanju stavljene meje\ Znano pa je že iz navadnega življenja, da v medicini skoraj vsakdo hoče imeti veljavno besedo, da o nji izreka mogočne sodbe in obsodbe ter o vsaki priliki strelja trpke pušice-zabavljice na ubogega zdravnika — prav tisti pa srdito zavrača vsakogar, kdor se brez kompetencije vtika v posle njegovega stanii. V medicini pa je vsakdo kompetenten. Izrek: Le čevlje sodi naj kopitar — velja za vse znanosti, samo za medicino ne. i84 Književna poročila. Kaj si hočemo? Zdravnik se bori dan za dnevom in žal, dostikrat brezuspešno s kruto sovražnico, kateri moramo prej ali slej vsi smrtniki ukloniti vrat. Dan za dnevom dokazuje ljudstvu nepopolnost našega spoznavanja in znanja, onemoglost človeške znanosti sploh nasproti neizprosni usodi. V najožji dotiki z ljudstvom, mora biti tudi najbližji predmet njih šal in dovtipov. Saj se med lajiki medicinska znanost meri z napačnim merilom; zdravnikom se stavljajo zahtevanja in naloge, katerih ni moči zvršiti. Vender tudi inače je danes medicina že prepopularna; iz lahka trdimo, da je ni popularnejše znanosti od nje. In temu so krivi večinoma zdravniki sami. V kateremsibodi časniku, tudi politiškem, čitamo danes razprave zdravoslovne vsebine, ki vplivajo dostikrat naravnost škodljivo. Kdo se ne spominja one razburjenosti, ki je zavladala med bolnim svetom, ko so časniki raztrobili velikanske uspehe, ki jih je baje provzročil Kochov »tuber-kulin« ! Kako hitro so bile uničene nadeje bolnikov, kar tolpoma prišedših v stolno mesto Nemčije! Duševno iznenadejanje, združeno s telesnim naporom na vožnji, gotovo ni kaj dobrodejno vplivalo na itak potrtega bolnika. Sploh je o popularnih zdravstvenih spisih in knjigah naša sodba taka: Ako se v njih razkladajo splošno - veljavna zdravoslovna pravila, kako" si ohraniti zdravje in se varovati raznih boleznij, ako se ondu uči spoznavanje boleznij, njih pravih virov in vzrokov, tedaj so gotovo velike koristi — iz lahka pa take knjige (najsi bodo spisane z najboljšim namenom) tudi neizmerno škodujejo, ako se v njih lajikom nasvetujejo in izročajo zdravila in pomočki, ki jih le spreten zdravnik utegne rabiti uspešno — v rokah lajikov pa so taka zdravila vedno — meč brušen na obe strani. Vrnimo se sedaj k slovenskemu prevodu ali bolje posnetku, k »Domačemu zdravniku«. Priznati moramo, da je pisatelj s prav srečno roko izcrpil in izbral gradivo iz nemških izvirnikov in ga v lepem, lahko umevnem jeziku podal slovenskemu občinstvu. Knjiga je razdeljena na štiri oddelke. V prvem delu se razpravljajo splošna higijeniška pravila,