e-n«vičke marec 2010 Spoštovana bralka, cenjeni bralec, v tretji številki spletnega časopisa ACS opozarjamo na pospešene priprave za jubilejni Teden vseživljenjskega učenja v maju, na nekatere roke za prijave v programu Vseživljenjsko učenje 2010 in na veliko drugega. Vabim vas k branju, Nevenka Kocijančič, urednica e-Novičk In memoriam .....................................................................................................................................2 Umrl je prof. Franz Poggeler............................................................................................................................2 Domače novičke..............................................................................................................................2-4 Na strokovnem posvetu pomočnikov ravnateljev smo predstavili nekatere svoje projekte .............................2 Kazalniki za spremljanje izobraževanja in usposabljanja v podjetjih ..............................................................3 V marcu začenjamo s tematskimi okroglimi mizami .......................................................................................4 CONFINTEA VI ............................................................................................................................4-6 Večjezično izobraževanje - način za spodbujanje kakovostnega izobraževanja za vse...................................4 Prvi koraki za uresničevanje sklepov, sprejetih na konferenci CONFINTEA VI ............................................5 Projekti ESS ...................................................................................................................................6-7 Usposabljanje za andragoško delo....................................................................................................................6 Nadaljnje usposabljanje delujočih svetovalcev v središčih ISIO v letu 2010 ..................................................6 Teden vseživljenjskega učenja 2010..............................................................................................7-8 Priprave na petnajsti Teden vseživljenjskega učenja so v polnem teku ...........................................................7 Mednarodno sodelovanje..................................................................................................................8 Vloga izobraževanja v evropski družbi, ki temelji na znanju...........................................................................8 Novice od tu in tam.......................................................................................................................8-11 Prvi pregled odzivov na javno posvetovanje Evropa 2020 ..............................................................................8 Ocena lizbonske strategije ................................................................................................................................9 Poročilo o napredku pri izvajanju delovnega programa Izobraževanje in usposabljanje 2010 .......................9 Prvi evropski teden e-veščin...........................................................................................................................10 Ne prezrite........................................................................................................................................11 Grundtvigova akcija Projekti prostovoljnega dela starejših ...........................................................................11 .....................................................................................................................................................11-16 IN MEMORIAM Umrl je prof. Franz Poggeler Oktobra lani je v 83. letu starosti v Aachnu (Nemčija) umrl znani nemški andragog, prof. Franz Poggeler. Bil je mednarodno priznan strokovnjak na našem področju in velika osebnost, ki zasluži tudi našo pozornost. Je eden od ustanoviteljev andragogike in izobraževanja odraslih kot visokošolskega študija v Nemčiji. V mednarodnem svetu ga poznamo predvsem kot urednika zelo znanih publikacij. Leta 1954 je začel izdajati mesečno revijo Erwachsenenbildung (Izobraževanje odraslih) in je bil 10 let njen glavni urednik. V nadaljevanju je deloval kot urednik Priročnika o izobraževanju odraslih (Handbook of Adult Education) in glavni urednik Študij iz pedagogike, andragogike in gerontagogike (Studies in Pedagogy, Andragogy, and Gerontagogy). The Poggeler-Handbook, zbirka priročnikov, ki jih je urejal med leti 1974 in 1984 v sodelovanju s 128 avtorji iz 27 držav, je izjemen vir andragoškega znanja. Poznamo ga tudi kot pobudnika in voditelja niza mednarodnih konferenc o zgodovini izobraževanja odraslih, znanih po imenu The Poggeler Conference. Razvijal je sistem študija strokovnjakov za izobraževanje odraslih v sodelovanju z Evropsko zvezo ter univerzami v Aachnu, Barceloni, Montpellieru, Leuvnu, Surreyu in Nimwegenu. Spodbudil je prvi Evropski študijski program za študente in profesorje iz navedenih univerz. Vse to mu je ustvarilo izjemen ugled na področju mednarodnega izobraževanja odraslih. Bil je dejaven tudi pri oblikovanju sistemskih rešitev pri izobraževanju odraslih, kot svetovalec pri nemškem Ministrstvu za izobraževanje in kot ekspert, ki so ga vabili tudi v druge evropske in neevropske države. Leta 2006 je bil nominiran in sprejet v hišo slavnih za področje izobraževanja odraslih (The International Adult and Continuing Education Hall of Fame). Napisal je več kot 60 knjig in številne članke (objavljeni so v 17 jezikih), v katerih obravnava temeljna vprašanja izobraževanja odraslih. Najvidnejši naslovi: Introduction in Andragogy, Anthropology of the Adults, Methods of Adult Education, Adult Education and Legislation in New Buildings of Adult Education Document. S prof. Poggelerjem so sodelovali tudi naši andragogi, še posebno dr. Jurij Jug s svojimi raziskavami o zgodovini izobraževanja odraslih na Slovenskem. Dr. Zoran Jelenc (zoran.jelenc@guest.arnes.si), Ljubljana DOMAČE NOVICE Na strokovnem posvetu pomočnikov ravnateljev smo predstavili nekatere naše projekte XII. Strokovni posvet pomočnikov ravnateljev je bil v Portorožu, od 2. do 4. marca 2010. Tokratnega tridnevnega srečanje se je udeležilo okoli 340 pomočnikov ravnateljev vrtcev in osnovnih šol. Srečanje je z nagovorom odprla državna sekretarka na Ministrstvu za šolstvo in šport, Alenka Kovšca. ACS je s predstavitvijo nekaterih projektov na srečanju sodeloval z namenom informirati udeležence posveta o Tednu vseživljenjskega učenja (TVU) in možnostih vključevanja v festival učenja, promocijski kampanji Zgledi vlečejo in Pregledu ponudbe izobraževanja odraslih. Organizatorjem posveta - Šoli za ravnatelje - smo že pred pričetkom posveta poslali predstavitev TVU-ja s povabilom šolam in vrtcem, da se nam v letu 2010 pridružijo. Gradivo je bilo vstavljeno v torbe za udeležence. Ta možnost se je do sedaj izkazala kot dragocena, saj omogoča dodatno promocijo naše dejavnosti in predvsem izostritev pozornosti na izpostavljeno temo. Na razstavnem prostoru smo prikazali: • promocijsko gradivo TVU: TVU-Novičke 1/2009 in 2/2009, publikaciji 12 let TVU (http://tvu.acs.si/datoteke/Predstavitev/tvu_12let.pdf) in S festivalskimi zvoki za večjo pozornost (http://tvu.acs.si/datoteke/Predstavitev/Mednarodno/IntALWinE za splet FL 2.pdf), papirne kocke TVU, spletno stran: http://tvu.acs.si/, • promocijsko gradivo kampanje Zgledi vlečejo: letake, publikacijo Zgledi vlečejo, dejanja mičejo (http://arhiv.acs.si/publikacije/Zgledi_vlecejo_dejanja_micejo.pdf), DVD-je Zgledi vlečejo 4, 5, 6, 7 in 8, spletno stran: http://tvu.acs.si/zgledi vlecejo/; • kratko informacijo o Pregledu ponudbe izobraževanja odraslih z vsemi možnimi kontaktnimi podatki in spletno stranjo: http://pregled.acs.si/. Večina obiskovalcev posveta projekta ni poznala. Nekateri udeleženci so povedali, da je v šolah že toliko drugega (administrativnega) dela, da jim je sodelovanje v kakršnih koli drugih projektih odveč. Kljub vsemu smo jih povabili, da se maja pridružijo številni družini, ki skuša s festivalom učenja opozoriti na to, da se učimo v vseh življenjskih obdobjih in za vse vloge, ki jih človek prevzema kot posameznik, član družine, delovnega kolektiva in drugih skupnosti. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Kazalniki za spremljanje izobraževanja in usposabljanja v podjetjih Na Andragoškem centru Slovenije se je zaključila naloga Kazalniki za spremljanje izobraževanja in usposabljanja v podjetjih. Namen naloge je bil prikaz stanja in izvajanja izobraževalne dejavnosti v podjetjih z vidika obstoječih evropskih kazalnikov na tem področju. Analizirane so udeležba in značilnosti izobraževalne vključenosti, trajanje ter financiranje izobraževalne dejavnosti glede na posebnosti podjetij, na primer: panožne pripadnosti, velikosti podjetij ter socio-demografske in zaposlitvene značilnosti zaposlenih. Temeljna metodološka podlaga za pridobivanje podatkov o omenjenih kazalnikih je statistična raziskava o nadaljnjem poklicnem izobraževanju in usposabljanju zaposlenih v podjetjih in drugih organizacijah (Continuing Vocational Training Survey). Po naši oceni bi bil sicer ustreznejši termin nadaljevalno (in ne nadaljnje) izobraževanje, usposabljanje in spopoljevanje, kajti gre za opis celote vseh možnih izobraževanj, ki jih organizirajo izobraževalne ustanove ali tečejo v samih podjetjih za zaposlene vseh starosti. Kljub temu zaradi konsistentnosti v nadaljevanju uporabljamo izraz, ki se uporablja v statističnem gradivu. V analizi so predstavljeni tudi drugi inštrumenti, analize in raziskave Statističnega urada, ki omogočajo spremljanje izobraževanja in usposabljanja v podjetjih ter pojasnjujejo vrednosti kazalnikov (na primer: statistična raziskava za spremljanje izobraževanja v malih in srednje velikih podjetjih, raziskava o delovni sili, raziskava o izobraževanju odraslih, raziskava o stroških dela). Poleg podatkov Statističnega urada RS, informacije o stanju izobraževanja in usposabljanja zaposlenih pridobivajo tudi druge ustanove, združenja na mezo ravni ter sama podjetja in organizacije. Naša analiza je pokazala, da so njihovi podatki nepopolni, pridobivajo se občasno in so nesistematični. To stanje opozarja, da je treba makro parametre dopolniti s specifičnimi, regionalno in sektorsko usmerjenimi. Več lahko preberete v poročilu, ki je objavljeno na spletni strani: http: //arhiv.acs. si/porocila/Kazalniki_za_spremlj anj e_izobrazevanj a_in_usposablj anj a_v_podj etj ih .pdf. Mag. Jasmina Mirčeva (jasmi na. m i rce va@acs.si), ACS V marcu začenjamo s tematskimi okroglimi mizami 19. marca začenjamo s poglobljenimi razpravami o doseženi ravni razvoja kakovosti sistema izobraževanja in učenja odraslih z namenom, da se oblikujejo predlogi in usmeritve za nadaljnji razvoj področja. Na Andragoškem centru Slovenije v okviru naloge Strokovne razprave v podporo kakovosti sistema izobraževanja in učenja odraslih v letu 2010 načrtujemo izpeljavo osmih tematskih okroglih miz po področjih, ki jih Akcijski načrt za izobraževanje odraslih : Za učenje je vedno pravi čas (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2()()7:()558:FIN:SL:PDF) opredeljuje kot tista področja, na katerih je treba doseči nov kakovostni preboj. Tematska področja okroglih miz: • Kako v Sloveniji skrbimo za usposobljenost izobraževalcev odraslih?, • Javna služba in j avna mreža izvaj alcev izobraževanj a odraslih, • Učinki prenove poklicnega in strokovnega izobraževanja na izobraževanje odraslih, • Ali je kakovost izobraževalne ponudbe za brezposelne in z brezposelnostjo ogrožene skladna z potrebami na trgu dela, • Aktualni poudarki promocije učenja odraslih, • Spremlj anj e izobraževanj a odraslih v Sloveniji, • Priznavanje formalno in neformalno pridobljenih znanj, • Pridobivanje in priznavanje splošnih znanj. Na razpravah bodo dejavno sodelovali vabljeni strokovnjaki z različnih področij. Prvo okroglo mizo z naslovom Kako v Sloveniji skrbimo za usposobljenost izobraževalcev odraslih? bomo izpeljali 19. marca 2010. Neda Bordevic (neda.dordevic@acs.si), ACS CONFINTEA VI Večjezično izobraževanje - način za spodbujanje kakovostnega izobraževanja za vse UNESCO in države članice od leta 2000 dalje praznujejo 21. februar kot Mednarodni dan materinščine in s tem promovirajo jezikovno in kulturno raznolikost ter večjezičnost. Letos je Unescov inštitut za vseživljenjsko učenje (UIL) ta dan zaznamoval s paleto dejavnosti, katerih glavni namen je spodbujanje strpnosti, enakosti in socialne pravičnosti z dostopom do kakovostnega osnovnega izobraževanja in vseživljenjskega učenja. V Belemskem akcijskem načrtu (http://arhiv.acs.si/CONFINTEA VI/Belemski akcijski nacrt.pdf), ki je bil sprejet kot končni dokument šeste mednarodne Unescove konference o izobraževanju odraslih (CONFINTEA VI) decembra 2009, so se države članice zavezale, da bodo podpirale razvoj pisanja in pismenosti v različnih avtohtonih jezikih z razvijanjem ustreznih programov, metod in materialov, ki priznavajo vrednost avtohtonih kultur, znanja in metodologij, medtem ko bodo prav tako ustrezno razvijale poučevanje drugega jezika v sklopu širše komunikacije. Pismenost za opolnomočnost in razvoj (The Literacy Initiative for Empowerment - LIFE; več informacij najdete na spletni strani: http://www.unesco.org/en/literacy/un-literacy-decade/literacy-initiative-life/) -globalni strateški okvir za izvajanje Desetletja pismenosti Združenih narodov (United Nations Literacy Decade - UNLD; več na http://www.unesco.org/uil/en/focus/unliteracy.htm) prav tako namenja ustrezno pozornost spodbujanju večjezično pismenih okolij. Vloga maternega jezika je ponovno potrjena kot ključni dejavnik za spodbujanje pismenosti in kakovosti izobraževanja v večjezičnih kontekstih. UIL skupaj s partnerji pripravlja akcijsko raziskovalni priročnik za spodbujanje pismenosti v večjezičnih kontekstih. Omenjeni priročnik bodo uporabljale države članic LIFE za izvajanje medregijskih akcijsko raziskovalnih projektov na področju pismenosti odraslih. UIL in Društvo za razvoj izobraževanja v Afriki (ADEA) sta v januarju 2010 v Burkini Faso pripravila ministrsko konferenco o vključevanju afriških jezikov in kultur v izobraževanje. UIL je pripravil vodnik, ki zagovarja uporabo afriških jezikov v izobraževanju. Podrobnejše informacije najdete na povezavah: http://www.unesco.org/fileadmin/MULTIMEDIA/INSTITUTES/UIL/confintea/pdf/News/Final%20commun ique%20Quaga 26%20Jan%202010 en.pdf http://www.unesco.org/fileadmin/MULTIMEDIA/INSTITUTES/UIL/confintea/pdf/News/PR%2022%20Jan.pdf Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Prvi koraki za uresničevanje sklepov, sprejetih na konferenci CONFINTEA VI CONFINTEA VI, decembra 2009 organizirana v Braziliji, je zbrala več kot 1.000 udeležencev iz 150 držav - predstavnikov mednarodnih agencij, nevladnih organizacij, združenj učečih se pa tudi več kot 70 ministrov ali njihovih namestnikov. Ti so na osnovi dveletnih regionalnih in nacionalnih prizadevanj, opredmetenih v konferenčnem gradivu, sprejeli skupno izjavo o prihodnjem razvoju izobraževanja odraslih in jo poimenovali Belemski akcijski načrt (več o tem najdete na strani http://www.acs.si/CONFINTEA_VI). Zdaj je treba pristopiti k uresničevanju dobrih sklepov in spet je vodilno vlogo prevzel Unescov inštitut za vseživljenjsko učenje iz Hamburga, ki je trenutno v postopku oblikovanja mednarodne posvetovalne skupine - Confintea Advisory Group. Ta se bo prvič sestala 22. in 23. marca 2010 v Hamburgu. Udeleženci bodo ovrednotili rezultate lanske konference ter oblikovali globalno follow-up strategijo z metodami in instrumenti, ki naj bi pomagali državam in mednarodnim deležnikom pri nadaljnjem razvoju izobraževanja odraslih ter njegovem merjenju. Posvetovalno skupino bodo sestavljali predstavniki držav članic Unesca in različnih mednarodnih organizacij. K sodelovanju je povabljen tudi predstavnik Globalne mreže učečih se, kar pomeni precejšnje možnosti za uveljavljanje priporočil Mednarodne listine učečih se odraslih (objavljena je na spletni strani: http://tvu.acs.si/mednarodno/). Članstvo v posvetovalni skupini naj bi bilo 'institucionalno' in ne osebno, zato si Škotsko učno partnerstvo, podporna ustanova omenjene globalne mreže, prav v teh dneh prizadeva najti ustreznega kandidata. Opisana prizadevanja bomo budno spremljali in vas o njih obveščali. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS PROJEKTI ESS Usposabljanje za andragoško delo V okviru aktivnosti Usposabljanje andragoških delavcev v skladu z aktualnimi potrebami smo v mesecu februarju za zaključeno skupino učiteljev iz Centra za izobraževanje, rehabilitacijo in usposabljanje (CIRIUS) iz Kamnika izpeljali 16-urno delavnico Sodobni pristopi k učenju in poučevanju. Na delavnici, ki smo jo pripravili v dveh dneh (23. in 24. februarja 2010) v prostorih CIRIUS-a, je bilo 26 udeležencev. Poudarek smo namenili prepoznavanju značilnosti izobraževanja odraslih. Udeleženci so spoznali različne načine in metode oblikovanja predavanj glede na različne učne tipe. Izpolnjeni evalvacijski vprašalniki, s katerimi ob zaključku usposabljanja preverjamo kakovost naših usposabljanj, pričajo, da so bili udeleženci z vsebinami, metodami dela in samo izpeljavo zelo zadovoljni. Mag. Zdenka Birman Forjanič (zdenka.birman.forjanic@acs.si), ACS Nadaljnje usposabljanje delujočih svetovalcev v središčih ISIO v letu 2010 Ker svetovalna središča ISIO predstavljajo pomembno podporo odraslim pri vključevanju v vseživljenjsko učenje, je ključnega pomena, da je osebje v svetovalnih središčih dobro usposobljeno in stalno nadgrajuje svoje znanje. Zato smo na podlagi predlogov udeležencev usposabljanj v letu 2009 in strokovne presoje sodelavk Andragoškega centra za leto 2010 pripravili program Usposabljanje svetovalcev za kakovostno delo v svetovalnih središčih v letu 2010. Usposabljanje bo teklo predvidoma od aprila do decembra 2010, izpeljano pa bo v obliki štirih 8-urnih delavnic. Usposabljanje bo razdeljeno na dva sklopa s po dvema delavnicama. Prvi sklop bo posvečen svetovalnemu delu z ranljivimi skupinami odraslih, drugi pa kakovostnejšemu timskemu sodelovanju sodelavcev v svetovalnih središčih in svetovalnih omrežjih za izobraževanje odraslih. Na prvi delavnici se bodo udeleženci seznanili s teoretičnimi in praktičnimi vidiki svetovalnega dela z ranljivimi skupinami odraslih, še posebej z njihovimi ovirami za izobraževanje in koristmi, ki jim jih izobraževanje prinaša. Na drugi delavnici bodo udeleženci izmenjali izkušnje o delu z ranljivimi skupinami in spoznali pristope za spremljanje in merjenje učinkov svetovalnega dela z njimi. Prva delavnica drugega sklopa bo namenjena izboljšanju timskega sodelovanja med svetovalci v središču in z organizacijami v partnerskem omrežju, vse to z namenom kakovostnejšega svetovalnega dela. Zadnja delavnica pa bo namenjena podpori središčem pri presojanju in razvijanju kakovosti. Na delavnici bomo ovrednotili uresničevanje akcijskega načrta vpeljevanja izboljšav v letu 2010 ter pripravili zasnovo načrta novega cikla samoevalvacije dejavnosti svetovalnih središč za leto 2011. Aktivnost Nadaljnje usposabljanje delujočih svetovalcev v središčih ISIO teče na Andragoškem centru Slovenije v okviru projekta Izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih od 2009 do 2011. Projekt financirata Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada ter Ministrstvo RS za šolstvo in šport. Projekt se izvaja v okviru Operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 20072013, razvojne prioritete Razvoj človeških virov in vseživljenjskega učenja in prednostne usmeritve Izboljševanje kakovosti in učinkovitosti sistemov izobraževanja in usposabljanja. Jerca Rupert (jerca.rupert@acs.si), ACS TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA 2010 Priprave na petnajsti Teden vseživljenjskega učenja so v polnem teku Uradni termin letošnjega festivala učenja bo tekel od 17. do 23. maja, sicer pa bodo najrazličnejši dogodki vabili v izobraževalne in druge ustanove ter na raznolika prizorišča TVU v mesecu maju in juniju. Ob jubilejni izpeljavi TVU v sodelovanju z mrežo prirediteljev iz vse Slovenije pripravljamo kar nekaj novosti, po drugi plati pa ohranjamo že tradicionalne pristope in dogodke. Predstavljamo jih na projektnih spletnih straneh (http://tvu.acs.si), zbrani pa so v letnem načrtu projekta (http: //tvu.acs. si/nacrt). Posebej vas opozarjamo na sestanek mreže koordinatorjev in izvajalcev TVU, ki bo 25. marca 2010 ob 10. uri na Andragoškem centru; rok za potrditev vaše udeležbe je 22. marec (e-naslov: zvonka.pangerc@acs.si ali tel.: 01 5842 567 ali 01 5842 560). Srečanje bo priložnost za medsebojno izmenjavo informacij in pobud ter za prevzem brezplačnega promocijskega gradiva TVU 2010. Ustanove, ki bodo prevzele vlogo koordinatorja TVU 2010, opozarjamo na obrazec za potrditev te namere (http://tvu.acs.si/koordinatorji/), ki ga pričakujemo najkasneje do 20. marca. Drugi pomembni datumi so objavljeni v terminskem načrtu TVU 2010: http://tvu.acs.si/datoteke/Predstavitev/Pomembni%20datumi%20TVU%202010.pdf. Tam sta omenjena tudi oba najpomembnejša dogodka TVU 2010, ki sta nacionalnega značaja: • slovesno odprtje s podelitvijo priznanj ACS 2009 - soorganizatoiji vas pričakujemo 14. maja v Radečah (za več informacij spremljajte spletno stran http://tvu.acs.si/odprtje) in • 14. andragoški kolokvij, ki bo prvič izpeljan na lokalni ravni, in sicer 20. maja v Slovenski Bistrici (za več informacij spremljajte spletno stran http: //tvu.acs. si/ak/2010). Želimo si vaše udeležbe na napovedanih srečanjih ter sodelovanja pri udejanjanju TVU 2010. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS MEDNARODNO SODELOVANJE Vloga izobraževanja v evropski družbi, ki temelji na znanju Lansko leto smo zaključili pripravo mednarodnega poročila Vloga izobraževanja v evropski družbi, ki temelji na znanju (Poročilo 4) v okviru projekta Izobraževanje kot dejavnik družbene vključenosti in povezanosti (Strategies for inclusion and social cohesion in Europe from education -INCLUD-ED; osebna izkaznica: http: //www.acs. si/INCLUD_ED, http://www.ub.edu/includ-ed/). Kot smo v e-Novičkah že pisali, je namen projekta raziskati izobraževalne strategije, ki pomagajo odpraviti neenakost in pospešujejo socialno vključenost, ter identificirati tiste, ki generirajo socialno izključenost. V poročilu smo analizirali, koliko izobraževalna vključenost in izključenost vplivata na različna družbena področja oziroma na zaposlovanje, stanovanjsko problematiko, zdravstveni položaj posameznikov in politično participacijo ter kako izobraževanje lahko izboljša položaj na teh področjih. Posebna pozornost je bila namenjena ranljivim skupinam oziroma mladim, ženskam, posameznikom s posebnimi potrebami, migrantom in etničnim manjšinam. Poročilo temelji na kvalitativni metodi analize vsebine poročil za posamezna področja, ki so jih pripravile partnerske organizacije. Poročila obravnavajo akademske prispevke, objavljene v revijah spletnega portala ISI Web of knowledge ter analizirajo gradiva najprestižnejših in najbolj vplivnih revij na teh področjih. Poročilo v angleščini najdete na spletni strani http://arhiv.acs.si/porocila/INCLUD-ED Report 4.pdf. Mag. Jasmina Mirčeva (jasmina.mirceva@acs.si), ACS NOVICE OD TU IN TAM Prvi pregled odzivov na javno posvetovanje Evropa 2020 Čeprav analiza javnega posvetovanja o prihodnji strategiji EU do leta 2020 še ni končana, se je Komisiji zdelo pomembno, da prvi pregled glavnih usmeritev, zbranih s posvetovanjem, predstavi pred neformalnim srečanjem Evropskega sveta, ki je bilo 11. februarja. Javno posvetovanje o Evropi 2020, ki ga je Komisija začela 24. novembra 2009, se je uradno končalo 15. januarja 2010. Doslej je Komisija prejela precej več kot 1.500 prispevkov od zelo različnih zainteresiranih strani: držav članic, organizacij EU in nacionalnih organizacij, socialnih partnerjev na ravni EU in na spletna stran projekta: nacionalni ravni, regionalnih in lokalnih organov, poslovnih in poklicnih združenj, posameznih podjetij, nevladnih organizacij, strokovnih forumov, predstavnikov akademske skupnosti ter številnih evropskih državljanov. Odzvale so se tudi nekatere države in zainteresirane strani izven EU. Številni prispevki so vsebinsko pomembni, izražajo zanimiva stališča in predloge. Komisija se je zelo potrudila pri analizi teh odzivov, da bi jih lahko upoštevala pri pripravi predlogov za razpravo v Evropskem svetu. Natančnejši pregled rezultatov javnega posvetovanja bo na voljo v nekaj tednih, dokument Evropa 2020 -javno posvetovanje. Prvi pregled odzivov (SEC(2010) 116 konč., 2.2.2010) pa je objavljen na spletni strani: http://ec.europa.eu/eu2020/pdf/eu2020_public_consultation_preliminary_overview_of_responses_sl.pdf. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Ocena lizbonske strategije Na spletni strani Evropske komisije je objavljen dokument, katerega cilj je oceniti učinke lizbonske strategije, poudariti njene dosežke in opozoriti na področja, na katerih je napredek razočaral. V obdobju izvajanja lizbonske strategije se je svet neizogibno spremenil bolj in na drugačne načine, kot so takrat pričakovali analitiki, oblikovalci politik in politiki. Objava te kratke ocene lizbonske strategije je priložnost, da ugotovimo, na katerih področjih je bila strategija uspešna in te svetle točke uporabimo v naslednji strategiji razvoja, ter da opozorimo na njene slabosti, da se te v prihodnosti ne bi ponavljale. Prvi del dokumenta vsebuje glavne ugotovitve, drugi del pa podrobneje opisuje dogajanja, napredek in pomanjkljivosti na različnih področjih. Ocena lizbonske strategije (SEC(2010) 114 konč., 2. februar 2010) je objavljena na spletni strani: http://ec.europa.eu/growthandjobs/pdf/lisbon strategy evaluation sl.pdf Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Poročilo o napredku pri izvajanju delovnega programa Izobraževanje in usposabljanje 2010 Svet ministrov Evropske unije za izobraževanje, mladino in kulturo je na zasedanju, ki je bilo 15. februarja v Bruslju, sprejel Skupno poročilo Sveta in Komisije o napredku pri izvajanju delovnega programa Izobraževanje in usposabljanje 2010. Dokument, ki je bil obravnavan v razpravi, je pripravila Španija, trenutno predsedujoča Svetu Evropske unije. Njegov glavni namen je ponovno opozoriti na pomembno vlogo izobraževanja pri oblikovanju družbe znanja ter konkurenčnega in okolju prijaznejšega gospodarstva še pred dokončnim sprejetjem krovne strategije Evropska unija 2020. Ob sprejetju so ministri poudarili nujnost nadaljnjih reform in investicij v izobraževanje in usposabljanje, ki sta temelja nadaljnjega napredka. Slovenija, ki jo je zastopala Alenka Kovšca, državna sekretarka na Ministrstvu za šolstvo in šport, je v razpravi opozorila na: pomemben in empirično dokazan vpliv izobraževanja na družbeni bruto proizvod; povezavo med trajnostno naravnanostjo in družbeno pravičnostjo (ob tem tudi na povezavo med pravičnostjo izobraževalnih sistemov in ustvarjeno dodano vrednostjo, ki jo je izpostavila študija Efficiency and Equity in Education Systems); potrebo po celostnem obravnavanju vlaganj v človeške vire, ko vlaganj v izobraževanje ne bi smeli obravnavati ločeno, ampak vedno v povezavi z zdravstvenimi, socialnimi, pokojninskimi in drugimi stroški, vezanimi na človeške vire; visok in naraščajoč delež mladih s slabimi bralnimi zmožnostmi in potrebo po temeljiti analizi vzrokov za takšno stanje. Skupno poročilo Sveta in Komisije o napredku pri izvajanju delovnega programa Izobraževanje in usposabljanje 2010 poudarja pomen reforme in stalnega vlaganja v izobraževanje in usposabljanje, ki dolgoročno prispeva k reševanju posledic gospodarske krize, ustvarjanju delovnih mest in h gospodarski rasti v Evropi. • V razpravi o socialni razsežnosti izobraževanja je Slovenija izpostavila: • visok pomen okoljske in socialne trajnostni v vsaki razvojni strategiji; • vlogo, ki jo izobraževanje igra pri pozitivnem ali negativnem razvoju družbe (ali bo postajala vse bolj solidarna in vključujoča ali vse bolj tekmovalna in izključujoča); • potrebo po dodatnih dokazih, da neenakost na katerem koli področju razvijanja človeških virov vodi do zapravljanja talentov in • potrebo po dodatnem preučevanju in razvijanju področja razvijanja človeških virov, to je dodatnem preučevanju medsebojnega vplivanja izobraževalnih, socialnih, zdravstvenih in zaposlovalnih politik. Prvi evropski teden e-veščin Od 1. do 5. marca 2010 je potekal evropski teden e-veščin. Gre za kampanjo Evropske komisije, ki je namenjena povečanju zavedanja o pomenu e-veščin, ki so temeljne za razvoj inovacij, produktivnosti in zaposljivosti. Znanje, veščine in sposobnosti so osrednji kapital, e-veščine pa ključne v okviru vseživljenjskega učenja. Prehod v informacijsko družbo vnaša v sodobni svet in življenje posameznika korenite spremembe, in sicer pri načinu dela, pri pridobivanju usposobljenosti in izobrazbe ter zaposlovanju. Informacijska pismenost je na različnih ravneh predpogoj za vključevanje in sodelovanje v informacijski družbi. Uradno so evropski teden e-veščin odprli 2. marca 2010 v Hannovru s konferenco The European e-skills Week, sklepna prireditev Go digITal! pa je bila 5. marca v Bruslju. Predvajali so jo v živo prek portala: http://eskills-week.ec.europa.eu. Slovenija se je pridružila dejavnostim, ki so v okviru kampanje tekle v več kot petintridesetih državah po vsej Evropi. 3. marca 2010 so na Ekonomsko poslovni fakulteti v Mariboru pripravili Dan informacijske pismenosti. Slovenija si v okviru razvoja informacijske družbe prizadeva za izpolnjevanje politik in sistemov, ki spodbujajo razvoj e-veščin in vseživljenjsko učenje. Ta usmeritev je podlaga številnim projektom. Slovenija je dejavna še zlasti pri vključevanju starejših prebivalcev in ljudi s posebnimi potrebami, kjer se že izvajajo programi za računalniško opismenjevanje in se bodo tudi v prihodnje. Tudi strateška usmeritev Ministrstva za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo je spodbujanje razvoja informacijske družbe, spodbujanje razvoja čim širše uporabe elektronskih storitev in izrabe prednosti, ki jih informacijska družba omogoča. Med tovrstne cilje se uvršča tudi e-gradivo Korak v družbo znanja (http://www.informacijskadruzba.si/eucenje/), namenjeno povečanju usposobljenosti potencialnih uporabnikov storitev informacijske družbe. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS NE PREZRITE Grundtvigova akcija Projekti prostovoljnega dela starejših Prostovoljno delo postaja vedno bolj priznano kot priložnostna učna izkušnja za ljudi vseh starosti. Zlasti je priznano kot način za nudenje novih učnih priložnosti starejšim državljanom v Evropi, saj spodbuja proces aktivnega staranja in poudarja prispevek starejših v naši družbi. Akcija Projekti prostovoljnega dela starejših podpira dvostransko mednarodno partnerstvo in izmenjave starejših prostovoljcev, starih 50 ali več let, med lokalnimi organizacijami, ki se nahajajo v dveh državah, ki sodelujeta v programu Vseživljenjsko učenje 2010 (VŽU). Od vsake organizacije se pričakuje, da bo poslala od dva do šest prostovoljcev in gostila od dva do šest prostovoljcev za čas obdobja dotacije. Prostovoljno delo mora teči v neprekinjenem obdobju od tri do osem tednov. Prijavo lahko oddajo organizacije, ki imajo položaj pravne osebe, dejavnosti prostovoljnega dela pa so nepridobitne. Prostovoljci se za mobilnost lahko prijavijo pri organizaciji, ki sodeluje v Grundtvig projektu za prostovoljno delo starejših. Rok za oddajo prijav (za organizacije, ki zaprošajo za dotacijo za izpeljavo izmenjave prostovoljcev) je 31. marec 2010. Več o akciji najdete na spletni strani: http://www.cmepius.si/vzu/grundtvig/give.aspx, razpisna dokumentacija, nacionalna pravila za prijavitelje in prijavnica pa so objavljeni na spletni strani: http: //www. cmepius. si/razpisi/gru 10. aspx. CM61 IU5 Za vsa dodatna vprašanja pišite na e-naslov: urska.slapsak@cmepius.si. Razpis za udeležbo na študijskih obiskih v akademskem letu 2010/2011 Namen prečnega programa Študijski obiski je izmenjava informacij in izkušenj med tistimi, ki sprejemajo odločitve, in strokovnjaki na področju izobraževanja in usposabljanja v sodelujočih državah. Udeleženci študijskih obiskov (namenjeni so strokovnjakom in nosilcem odločanja na področju izobraževanja in poklicnega usposabljanja) lahko spoznavajo nove in drugačne pristope v izobraževanju in usposabljanju v drugih državah. Glavni namen obiskov je promocija medsebojnega razumevanja sistemov izobraževanja ter izmenjava izkušenj in dobrih praks. Akcija je namenjena tako študijskim obiskom s področja splošnega šolstva kot študijskim obiskom s področja poklicnega in strokovnega izobraževanja. Rok za oddajo prijav je 31. marec 2010. Razpis za prijavo na študijske obiske v okviru programa Vseživljenjsko učenje za obdobje september 2010 -junij 2011 je objavljen na spletnih straneh: http: //www.cmepius. si/razpisi/so 10. aspx. m Akcija Grundtvig asistenti - bližajo se roki za oddajo prijav Akcija programa Vseživljenjsko učenje 2010 (VŽU) omogoča obstoječemu in bodočemu osebju, vključenemu v izobraževanje odraslih, da preživi obdobje nad dvanajst tednov kot Grundtvig asistent v organizaciji za izobraževanje odraslih v drugi evropski državi, ki sodeluje v programu VŽU. Cilji akcije so: • sodelujočim ponuditi priložnost za izboljšanje razumevanja evropske dimenzije izobraževanja odraslih, • izbolj šati nj ihovo znanj e tujih j ezikov, • izboljšati znanje o evropskih sistemih izobraževanja odraslih ter • izboljšati njihove strokovne in medkulturne kompetence. Glede na določen profil lahko asistent: • prevzame pretežno pomožne vloge v gostiteljski organizaciji, • pomaga pri različnih dejavnostih vodenja, • prevzame polno odgovornost za enega ali več programov ali za določen vidik vodenja gostiteljske organizacije (takšni primeri so znani kor Strokovno asistentstvo). Prijavo lahko odda posameznik, ki je končal vsaj dve leti študija v programu, v katerem se izobražuje za poklic andragoga (izobraževalca odraslih), oziroma je že zaposlen na področju izobraževanja odraslih. Rok za oddajo prijav je 31. marec 2010. Več o akciji najdete na spletni strani: http: //www. cmepius. si/vzu/grundtvig/asistenti. aspx, razpisna dokumentacija, nacionalna pravila za prijavitelje in prijavnica pa so objavljeni na spletni strani: http ://www.cmepius.si/razpisi/gru 10.aspx. Za vsa dodatna vprašanja pišite na e-naslov: maj a.abramic@cmepius. si. Strokovna ekskurzija Poklicno in strokovno izobraževanje in usposabljanje v Furlaniji in Benečiji Združenje izobraževalnih institucij, g.i.z. iz Ljubljane (http://www.zii.si/) vabi, da se v začetku maja (6. do 8. maj 2010) pridružite njihovim članom na zanimivi tridnevni strokovni ekskurziji v Italijo. Pripravljena je tako, da združuje strokovni in turistični del. ^mm— B! . ZDRUZENJE IZOBRAŽEVALNIH INSTITUCIJ Prvi dan je v strokovnem delu organiziran ogled največje in najpomembnejše šole mozaika v Evropi (Scuola Mosaicisti del Friuli; http://www.scuolamosaicistifriuli.it/), drugi dan pa bo v celoti namenjen strokovnim obiskom: • srečanju v Združenju za industrijo province Vicenza in pogovoru o podpori podjetništvu, podjetniškem izobraževanju in usposabljanju, o sodelovanju med izobraževalci, podjetji in ustanovami, ki za povezovanje skrbijo; • obisku in ogledu ene najboljših evropskih poslovnih šol v Evropi (CUOA; http://www.cuoa.it/), ki se ukvarja z izobraževanjem in usposabljanjem vodij, menedžerjev, podjetnikov, direktorjev, pogovoru z vodstvom šole o programih, povpraševanju po njihovih storitvah, sodelovanju s podjetji, financiranju. Natančen program in prijavnica sta objavljena na spletni strani združenja: http://www.zii.si/, lahko pa kontaktirate tudi Karin Eleno Sanchez, sekretarko združenja (e-naslov: zii.sekretarka@gmail.com). Prijave zbira izključno agencija Avrigotours, Kidričeva 20, Nova Gorica (tel.: 05 3303 120, faks: 05 3303 126, spletna stran: http://www.avrigo.si/, e-naslov: avrigotours.gorica@avrigo.si). NAPOVEDUJEJO Teden možganov 2010: Ljubezen, sreča in strast v možganih Teden možganov (TM) - letos med 15. in 21. marcem - je vsakoletna svetovna akcija, ki jo v Sloveniji prireja SiNAPSA, slovensko društvo za nevroznanost že od leta 2004. Želja organizatorjev je, da predstavijo spoznanja nevroznanosti, njen pomen in izzive ter področja njenega raziskovanja - živčevje in možgane. Letošnji TM bo tokrat posvečen temi Ljubezen, sreča, strast v možganih. Teden bodo odprli v ponedeljek, 15. marca, s svečano otvoritvijo ter krajšimi video predavanji s tujimi predavatelji, ki jim bodo sledili pogovori s slovenskimi znanstveniki. Torkov popoldan bo namenjen izobraževanju predšolskih in šolskih otrok, zato bodo v tem času predavanja nadomestile otroške delavnice. V sredo bodo predstavljena odkritja - »naj 10« - o možganih v minulem letu. V četrtek bodo po filmu zanimiva predavanja, ki možgansko delovanje osvetljujejo s kliničnega vidika bolezenskih stanj. V petek pa bo čas namenjen predavanjem ter okrogli mizi o umetnih poteh do sreče v možganih. Osrednji del programa bo potekal v Ljubljani. V opoldanskih urah bodo v Kinoteki na ogled tematski filmi, pospremljeni s kratkimi komentarji nevroznanstvenikov in/ali drugih vabljenih gostov. V zgodnjem popoldnevu bodo sledila predavanja in delavnice, ki bodo potekala v atriju Znanstveno raziskovalnega centra Slovenske akademije znanosti in umetnosti, zvečer pa bo ponovno srečanje v Kinoteki ob filmski projekciji, ki bo ponudilo vpogled v naš najskrivnostnejši organ, možgane. Brezplačna predavanja in delavnice bodo izvedli tudi v drugih mestih po Sloveniji (Begunje, Jesenice, Idrija, Cerkno, Postojna in Koper). Program je na voljo na prenovljenih spletnih straneh: http: //www. sinapsa. org/tm. R^zgLbajWo m-ožgetiA-e! Teden možganov 201Q, 15. do 21. marec. Osrednja tema: Ljubezen, sreča in strast v možganih 10. Festival za tretje življenjsko obdobje se prebuja Cankarjev dom bo med 29. septembrom in 1. oktobrom 2010 že deseto leto zapovrstjo odprl vrata medgeneracijskemu sožitju, ustvarjalnosti in izmenjavi idej. Časovno in vsebinsko se festival navezuje na 1. oktober, ki je mednarodni dan starejših, ter na 3. oktober, ki je mednarodni dan otroka, rdeča nit letošnjega Festivala pa je posvečena evropskemu letu boja proti revščini in socialni izključenosti. Festival za tretje življenjsko obdobje je največja tovrstna prireditev v Evropi. Njen namen je vzpostaviti medgeneracijski dialog in poskrbeti za večjo socialno vključenost starejših. Ob desetem rojstnem dnevu se je Festival preoblekel v živahne barve, dobil pa je tudi novo spletno stran, na kateri boste lahko spremljali utrinke iz preteklih Festivalov, našli koristne informacije in spremljali potek jubilejnega Festivala od samih priprav pa do zaključka. Da bo Festivalsko dogajanje še pestrejše in zanimivejše kot v preteklih letih, ste vabljeni k sodelovanju. Skrite talente boste lahko predstavili z nastopom na odprtih odrih. Nasvete in napotke boste delili na odprtih delavnicah in predavanjih, za tiste, ki lovite trenutke skozi fotografski objektiv, pa se obeta fotografski natečaj. Posebej bodo nagrajeni posamezniki, ki s svojimi dejanji skrbijo za lepši dan sočloveka in gradijo mostove med generacijami. Zanje so pripravili medgeneracijski natečaj Mlado srce za nasmeh starejših in Plemenito zrelo srce za nasmeh mlajših. K sodelovanju lahko povabite tudi svoje vnuke in otroke, ki bodo lahko pustili prosto pot domišljiji na likovnem in literarnem natečaju. Priložnost bodo dobili tudi dijaki in študentje, ki bodo svoje kritično razmišljanje na temo starejših in socialne izključenosti strnili v raziskovalnih nalogah. Vse tri dni festivala bo potekala konferenca z naslovom Pot do blagostanja in socialne vključenosti starejših, na kateri lahko prisostvujete tako kot slušatelj kot predavatelj. In nenazadnje, če radi širite svoja obzorja in poznanstva, ste vabljeni, da se ustvarjalcem Festivala pridružite kot prostovoljec. Več o samem 10. Festivalu za tretje življenjsko obdobje, natečajih, možnostih sodelovanja in samem obisku najdete na spletnem naslovu http://www.f3zo.si/novice/, povabilo k sodelovanju pa je objavljeno na spletni strani: http://www.f3zo. si/medij i/publikacij e/. Tjaša Gračner (tjasa.gracner@f3zo.si), Inštitut Hevreka! VABIMO Predstavitev knjige Vse je v glavi ali umetnost učenja 26. marca 2010 bo na petkovem srečanju Vesna Jerala Zver predstavila svojo knjigo Vse je v glavi ali umetnost učenja, ki je izšla pri založbi Obzorja. Priročnik je namenjen vsem, ki se želijo naučiti učiti, izpolniti tehniko učenja ali pri učenju spremljati otroke. Avtorica se problema učne pomoči loteva širše. Ob branju spoznamo tisto, kar je najpomembnejše: da bistvo učne pomoči ni v tehnikah, ampak v tem, da se tisti, ki jo nudi, zna otroku ali mladostniku približati, ga razumeti, prebuditi njegovo motivacijo in mu ponuditi tisto, kar v resnici najbolj potrebuje! Srečanje se bo pričelo ob 9. uri v sejni sobi Andragoškega centra Slovenije in bo trajalo približno eno uro. Prosimo vas, da svojo udeležbo potrdite najkasneje do srede, 24. marca 2010, na e-naslov: neda.dordevic@acs.si. Vljudno vabljeni. Spoznajmo načela trajnosti, naučimo se trajnostno ukrepati Ideja trajnosti ni nova in ne prihaja iz tujine. Vse bolj postaja (spet) vidna tudi v slovenskem izobraževanju. Na Andragoškem centru Slovenije smo temo raziskovali v preteklih letih in na tej podlagi razvili izobraževalni program Temeljno usposabljanje za trajnostni razvoj. Izpeljali ga bomo v maju (v Ljubljani in na terenu) v obliki štirih, med seboj ločenih dni: • uvodno srečanje bo v torek, 4. maja, • terenski del bo v petek in soboto, 7. in 8. maja, • zaključno srečanje bo v drugi polovici maja - datum bo znan naknadno). Usposabljanje, ki ga je razvila ožja strokovna skupina v sestavi prof. dr. Boštjan Anko, prof. dr. Alenka Gaberščik, mag. Vida Ogorelec Wagner in dr. Nevenka Bogataj, je namenjeno celovitemu razumevanju in posledično učinkovitemu odgovornemu ravnanju s skupnimi viri. Spoznali boste pojem in načela trajnosti, opazovali delovanje ekosistema ter se posvetili trajnostnim rešitvam primerov iz svojih okolij, ki jih boste predstavili po lastni izbiri. Kotizacije ni, saj bo usposabljanje brezplačno. Udeleženci boste pokrili le strošek svojih prevozov in ene nočitve s hrano za terenski del usposabljanja (cena nočitve s hrano znaša do 65 €/osebo). Vsi udeleženci boste na usposabljanju prejeli gradivo - Berilo o trajnosti (izsek je objavljen na spletni strani http://www.acs.si/index.cgi?m=3&id=378). Po zaključku boste prejeli potrdilo o udeležbi na usposabljanju. Prijavite se lahko na prijavnici (http://arhiv.acs.si/prijavnice/Usposabljanje_za_trajnostni_razvoj.doc), ki jo pošljete na e-naslov: mateja.pecar@acs.si ali po pošti na naslov: Andragoški center Slovenije, ga. Mateja Pečar, Šmartinska 134 a, 1000 Ljubljana. Prijave sprejemamo do zasedbe mest. Za več informacij sta vam na voljo Mateja Pečar (tel.: 01 5842 578) in dr. Nevenka Bogataj (tel.: 01 5842 579). Temeljno usposabljanjem osebja v središčih za samostojno učenje V mesecu maju pripravljamo usposabljanje z naslovom Svetovanje in mentorstvo pri organiziranem samostojnem učenju. Namenjeno je strokovnim delavcem in sodelavcem v središčih za samostojno učenje, ki prevzemajo vlogo informatorja ali svetovalca/mentorja in udeležencem posredujejo informacije o možnostih učenja v središču za samostojno učenje, prepoznavajo njihove potrebe po samostojnem učenju in jim svetujejo o uporabi različnih načinov učenja ter utrjevanja uspešnih pristopov k učenju in izobraževanju. Program je namenjen tudi tistim, ki si želijo pridobiti znanje s področja individualnega svetovanja, ustreznih pristopov k udeležencem organiziranega samostojnega učenja ter tudi praktično preizkusiti v različnih scenarijih svetovalnega procesa v središčih za samostojno učenje (ali na točkah vseživljenjskega učenja, ki delujejo v okviru Centrov za vseživljenjsko učenje). Udeleženci usposabljanja bodo usvojili temelje komunikacije, ki so pomembni za proces svetovanja, ozavestili bodo pomen vloge svetovalca ter spoznali in usvojili praktične korake svetovalnega modela. Usposabljanje, ki ga bosta vodili Elen Uršič in Neda Dordevič, bo kombinacija tradicionalnega in e-usposabljanja v spletni učilnici. Uvodno srečanje bo 10. maja 2010, sledijo trije tedni usposabljanja v e-učilnici in zaključno srečanje 1. junija2010. Za dodatne informacije in prijave na usposabljanje se obrnite na Nedo Bordevic (neda. dordevic@acs .si). Neda Bordevic (neda.dordevic@acs.si), ACS POSVETI/KONFERENCE 3rd International Conference on Adult Education: Preparing the workforce for the information society (3. mednarodna konferenca o izobraževanju odraslih: Priprava delovne sile za informacijsko družbo) Iasi, Romunija, 25. do 29. april 2010 Več o mednarodni konferenci si lahko preberete na spletni strani: http: //www .eaea. org/events.php ?aid=17376. International Conference on Interpersonal Relationships in Education (ICIRE) 2010 (Mednarodna konferenca o medsebojnih odnosih v izobraževanju) Boulder, Kolorado, ZDA, 28. in 29. april 2010 Dodatne informacije o konferenci dobite na spletni strani: http ://www.icire2010.com/index.htm. 3rd International FINPIN Conference: Innovation and Entrepreneurship in Universities (3. mednarodna konferenca FINPIN: Inovacije in podjetništvo na univerzah) Joensuu, Finska, 25. do 27. april 2010 Informacije o 3. mednarodni konferenci Finske podjetniške in inovativacijske mreže za visoko šolstvo (Finnish Entrepreneurship and Innovation Network for Higher Education - FINPIN) so objavljene na spletni strani: http://www.finpin.com/English/Conference2010/tabid/8810/language/fi-FI/Default.aspx. ft ORGANIZIRANO SAMOSTOJNO UČENJE Learning in Later Life - Intergenerational Cooperation (Učenje v poznejšem življenju - medgeneracijsko sodelovanje) Larnaka, Ciper, 5. do 9 maj 2010 Podrobnejše informacije o seminarju lahko dobite pri Klitosu Symeonidesu, predsedniku Ciprskega združenja za izobraževanje odrslih (tel.: 00 357 99470810, faks 00 357 22486714, e-naslov: klitossy@cytanet.com.cy) ali na spletni strani: http://www.eaea.org/events.php?aid= 17069&d=2010-05. EDem10: 4th International Conference on eDemocracy 2010 (EDem10: 4. mednarodna konferenca o e-demokraciji 2010) Krems ob Donavi, Avstrija, 6. in 7. maj 2010 Informacije o 4. mednarodni konferenci so objavljene na spletni strani: http: //www. donau-uni.ac.at/en/department/gpa/telematik/veranstaltungen/id/13823/index.php?URL=/en/department/gpa/telemat ik/edemconferences/13823. Vloga visokega šolstva pri oblikovanju družbe sodelovanja in ustvarjanja Maribor, Slovenija, 10. junij 2010 Več informacij o programskem okviru konference, ki jo DOBA Fakulteta za uporabne poslovne in družbene študije Maribor pripravlja v sklopu dogodkov Evropskem letu boja proti revščini in socialni izključenost (EL2010), je objavljenih na spletni strani konference: http: //www. fakulteta. doba.si/konferenca2010. NOVOSTI IZ KNJIŽNICE PEČNIK, Erika Spletna aplikacija za spremljanje delovanja Mreže SSU : navodila za uporabo aplikacije za spremljanje delovanja središč za samostojno učenje / Erika Pečnik ; [ilustracija Miloš Radosavljevic]. -Ljubljana : Andragoški center Slovenije, 2009 ([Ljubljana] : Pleško). - 40 str. : ilustr. ; 28 cm. Dostopno tudi na: http://arhiv.acs.si/publikacije/Spletna aplikacija za spremljanje delovanja Mreze SSU.pdf SCHULLER, Tom Learning through life : inquiry into the future for lifelong learning / Tom Schuller and David Watson. - Leicester : National Institute of Adult Continuing Education (NIACE), cop. 2009. - XIX, 272 str. ; 24 cm : graf. prikazi, preglednice SMERNICE za globalno izobraževanje : priročnik za razumevanje in izvajanje globalnega izobraževanja, namenjen izobraževalcem / [prevod Generalni sekretariat Vlade RS, Sektor za prevajanje]. -Ljubljana : Urad RS za mladino, 2009. - 84 str. : ilustr. ; 30 cm. Dostopno tudi na: http://www.sloga-platform.org/attachments/806/Smernice%20za%20globalno%20izobra%C5%BEevanje.pdf STAREJŠI ljudje v družbi sprememb / Valentina Hlebec (urednica). - Maribor : Aristej, 2009 (Maribor : Dravska tiskarna). - 279 str. ; 23 cm. - (Dialogi : humanistična in družboslovna zbirka ; letnik 10) STUFFLEBEAM, Daniel L. Evaluation theory, models and applications / Daniel L. Stufflebeam, Anthony J. Shinkfield. - 1st ed. - San Francisco : Jossey-Bass, cop. 2007. - XXXII, 736 str. : ilustr. ; 25 cm VERTOT, Nelka Mladi v Sloveniji / [avtorica Petronela Vertot]. - Ljubljana : Statistični urad Republike Slovenije, 2009. - 127 str. : graf. prikazi, tabele ; 21 cm. Dostopno tudi na: http://www.stat.si/doc/pub/mladi2009-SLO.pdf ANALIZA dobrih praks v evropskih šolskih sistemih [Elektronski vir] / avtorji Konzorcij projekta Included ; prevod Jožica Vrečer ; pisec spremne besede Angelca Ivančič. - El. knjiga. - Ljubljana : Andragoški center Republike Slovenije, 2010. Način dostopa (URL): http://arhiv.acs.si/publikacije/Analiza_dobrih_praks_v_evropskih_solskih_sistemih.pdf ANKO, Boštjan Berilo o trajnosti / Boštjan Anko, Nevenka Bogataj, Matjaž Mastnak. - Ljubljana : Andragoški center Slovenije, 2009 (Ljubljana : Pleško). - 58 str. : ilustr. ; 24 cm BOGATAJ, Nevenka Gozd v učenju in izobraževanju za trajnostni razvoj : prispevek k uveljavljanju ideje trajnosti in kroženja znanja o gozdu v Sloveniji / Nevenka Bogataj ; [fotografije Jože Prah ... et al.]. - Ljubljana : Založba ZRC, ZRC SAZU, 2009 (Ljubljana : Present). - 108 str. : ilustr., graf. prikazi, zvd. ; 24 cm EUROPEAN peer review manual for VET [Elektronski vir] / Maria Gutknecht-Gmeiner, ed. ; development team of original edition: Maria Gutknecht-Gmeiner ... [et al.] ; adaptation of the original vesion for the use in initial and continuing VET: Leena Koski ... [et al.]. - El. knjiga. - [Wien] : Osterreichisches Institut fur Berufsbildungsforschung, 2009. Način dostopa (URL): http://www.peer-review-education.net/calimero/tools/proxy.php?id= 15106 Peter Moneti (knjiznica@acs.si), ACS Knjižnica ACS je za obiskovalce odprta - v sredo in petek od 10. do 12. ure - v ponedeljek in četrtek od 14. do 16. ure Fond knjižnice je uvrščen v COBISS/OPAC kooperativni online bibliografski sistem. Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Uredniški odbor: mag. Andrej Sotošek, Sonja Klemenčič, mag. Zvonka Pangerc Pahernik in mag. Margerita Zagmajster | Urednica: Nevenka Kocijančič (tel.: 01 5842 595, e-naslov: nevenka.kocijancic@acs.si) | Jezikovni pregled: Nevenka Kocijančič | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve.