Zgodnja Katolišk cerkven Ust• Danica '.shaja rsak petek u« <-eli puli. in vt»IjA po poŠti ** e«lo leto 4 gid.60kr.. kh pol letu 2pld. 40kr.. sni1«!. r !»t« ? SO kr V tiskarni?i «prejemana im leto 4 *«la serce ne privoli, sama skušnjava ni noben greh. 3. Bog ti dopuša to skušnjavo, da te v ponižnosti vadi, in da si tolikanj svetlejši krono v nebesih služiš. Vedi pa tudi, da nisi sam s takimi skušnjavami nadlegovan. Sv. Teodora sprič., sestra sv. Hermeta sprič.; sv. Venancij šk. spr.; sv. Makarij spoz. 2. Veliki četertek. Sv. Frančišk Pavijan, začetnik reda naj manjših bratov, rojen 1. 1438 v Pavli, majhnem mestu na Laškem. Starši, ki niso imeli otrčk, so si ga z molitvijo, s postom in milošnjo sprosili. Petnajstletni mladeneč se poda v samoto, kjer se s samim zelišem živi. Kmalo pa začne sloveti po okolici s čudeži; več pobožnih mož se mu pridruži, ki bi radi v samoti živeli pod njegovim vodstvom. S pomočjo svojega škofa in ljudstva sozida samostan in cerkev, sprejema novince, napravi vodila, po kterih hočejo živeti. Memo navadnih treh obljub, pokoršine, uboštva in čistosti, pristavi še četerto obljubo vednega posta. Prepovedane so njegovim redovnikom za vselej, zunaj hude bolezni, vse mesne jedila, jajca, mleko, sir in maslo. Frančišk je bil zgled vsih čednost, zlasti ostrega življenja, ponižnosti, krot-kosti in ljubezni. Le zveččr je kaj malega vžival, navadno malo kruha, malokdaj nekoliko sočivja. Vina ni nikoli pil. Bos je hodil, le malo časa spal, pa na terdi klopi. Sebe je imenoval naj manjšega, in bratom svojega reda je dal ime: „Najmanjsi". Bil je velik čudodelnik, mertve je v življenje obujal itd. Sv. Frančišk je svoje delavno, ostro in čudodelno življenje sklenil v 81. letu, 2. apr. 1504. Njegove zadnje besede so bile: „0 dobrotljivi Jezus, bodi meni ubo-zemu grešniku milostljiv! O Jezus! O Marija!" Sv. Frančišk Pavijan nas s svojim zgledom opominja, da se vsaj po lahki cerkveni zapovedi postimo. Nikar se ne bojmo, da si bomo s postom življenje okrajšali; sv. Frančišk je pri ostrejšem postu, kakor ga sv. cerkev zapoveduje, 81 let doživel. Po3t še ni nikogar umoril, požrešnost pa že neizrečeno veliko. Sv. Amfijan spr.; sv. Teodozija dev. apr.; av. Niče t šk. spoz.; sv. Abundij šk. spoz.: sk. Marija Egipčan k a, imenovana grešnica. 3. Veliki petek. Ss A ga p a, Kijonija in Trena, sestre in spričevavke. Kadar je bil hudobni cesar Dioklecijan ukazal kristjane preganjati in moriti, so mu bile tri imenovane sestre izdane in predcnj pripeljane. Cesar jim nekaj zvitkov svetega pisma pobere in ukaže sežgati; njim pa zapove, Kristusu se odpovedati in darovati malikom; ali one mu odgovorč: „Naša vera v Kristusa je neomahlj.va, malikom ne bomo nikoli darovale." Cesar jih d& v ječo zapreti, ter ukaže sodniku Sisiniju, da naj jih on sodi in obsodi, če ne bojo pokorne njegovemu povelju. V ječi jih v veri po-terjuje in tolaži sv. Anastazija (glej. 6. svečana). Sodnik Sisinij jih pred-se pokliče, ter vpraša, če imajo kaj pisem brezbožnih kristjanov. Odgovore mu: „Nimamo jih, cesar nam jih je pobral; njih zapopadek pa je tako v naše serca zakopan, da ga Kristusovi sovražniki nam ne morejo poropati." Sisinij obsodi Agapo in Kijonijo na germado, na kteri umerjete, pa ne obleka in ne lasje na njima niso zgoreli. Anastazija ji pokoplje. Ireno, mlajši sestro, pa obsodi v sramotno hišo; na potu grede v sramotno hišo jo rešita dva angelja v podobi dveh vojšakov iz r6k vojakov in jo peljeta verh hriba. Sisinij prijaha k hribu, nanj pa ne najde pota; njegov spremljavec jo vstreli s pusico. Irena zdihne: „Glej, čista grem k svojemu Gospodu Jezusu Kristusu, kteri me bo pridružil k mojima sestrama." Sv. Anastazija jo pokoplje k sestrama. To se je godilo 3. apr. 1. 304. Vodila ss. treh sestri: ,,Naša vera je neomahljiva". Če je tvoja vera slaba, prosi za terdno vero z očetom v sv. evangeliju: „ Verujem, o Gospod! pomaga moji neveri" (Mark. 9, 23.), pomagaj moji slabi veri; nadomesti, kar ji manjka. — „Božje besede nam ne more nihče poropati iz serca." Božja beseda uaj se tudi v tvojem sercu tako globoko vkorenini, da ti je nihče ne more izrovati s svojim zapeljivim govorjenjem. — Sv. Pankracij šk. sprič.; sv. Vulpijan spr.; sv. Niče ta opat spoz.; sv. Ribard šk. spoz. 4. Velika sabota. Sv. Izidor, cerkv. učenik in nadškof v Sevili, je bil o polovici 6. stoletja rojen na Španjskem. Bil je naj mlajši brat sv. nadškofa Leandra v Sevili, sv. Fulgencija in svete Florencije. (Glej 27. sveč.) Nadškof vzame prav ljubeznjivega in prijaznega dečka v izrejo in poduk, neizrečeno ga ljubi, in zanj skerbi; včasih pa tudi šiba poje, da mu termo in svojo-glavnost iz glave izbija. Mladeneč doraste, šole doverši, io si izvoli duhovski stan. Ko je bil nadškof Leander pregnan (glej 27. sveč.), se je mladi Izidor serčno vojskoval zoper arijanstvo. Po smerti brata Leandra izvolijo enoglasno njega za škofa v Sevili; le nerad posled-njič sprejme volitev, ker spozna, da je to volja Božja. Skof Izidor je z vso mogočo gorečnostjo spolnoval svoje dolžnosti. Skerbe! ja oo. lazaristom v Celje. In zdaj, ko se zavest kato-iška med Sloveni na Jutrovem v nikopoljski škofiji tako veselo širi, in ko na Ruskem naše slovanske brate preganjajo, je treba, da molimo za svoje brate, naj njih vera ce peša ter ne zgubijo pravega po*a, za druge pa, da se spreobemejo. „Danica" velikrat naznanuje, kako delajo častiti oo. bazilijanci ali Kristusovega vstajenja iz Poljskega v Drinopolju (Adrijanopeinu) zlasti s šolo pri mladini in pa z misijoni po Bulgarskem za oodotne katoličane in pa za spreobračanje razkoleev. Ta misijon je posebno naše podpore vreden in bi lahko veliko več storil za ta namen, ako bi imel več pomečkov. Njegov verli prednik je preč. o. Toma Brseska v Adrianopelnu, mož ves goreč za dobro reč, ki bi ravno šolske prostore in cerkvene poslopja rad množil in razširjal, ako bi imel po-močkov. Bodi toraj tudi to misijonsko in omikovanja potrebno polje Slo^enom v novo priporočena Kako se je vnela nova delavnost katoličanstva zlasti tudi v Bosni najposlednjiši čas, to „Danica" pogostoma naznanuje in vse tako kaže, da je Bog odmenil ono ubogo ljudstvo zopet kviško vzdigniti. Ne dvomimo Da, aa ravno molitev bratovšine ss. Cirila io Metoda je k temu pripomogla. Na noge tedaj, slovenski katoličani! Pomagajte svojim južnim bratom iz zanemarjenosti v redni stan, iz teme na svitlobo sv. vere in omike! Teci k Mariji. Mir ohraniti če hočeš dušici V času življenja, ko boj je strašAn; Ljubi serčno, neprestano Mater vsim Zemljanom dano, Vedno obračaj se k rajski kraljici, V vsaki nezgodi, o verni kristjan, Teci k Mariji! Up ti bodočnosti, nežna mladina! V zvestem njč varstvu se serčno raduj; Daj ji serce vse goreče, Spletaj venčike duhteče, KinČaj Marijo in njenega Sina, V sladko nje prošnjo se priporočuj; Teci k Mariji! Verli mladeneč, pobožna devica! Mreže nevarne nastavlja ti svet: Hiti za pomoč k Mariji, Da uideš greha zmiji, *) Da ne zadčne nje strupna te ptica, Da si ohraniš nedolžnosti cvet, — Teci k Mariji! Kadar zbujuje skušojava preživa Verske ti dvome, katoljski moždk, *) Zmija, t. j. kača. Oh, Mariji se izroči, Ui v dvomih nj6 pomoči; Mati rešila te do ljubeznjiva, Sercu pregnala sovražni oblak; Teci k Mariji! Starček preljubi, bolan in slaboten, Kje boš o smcrti podporo dobil V "Na mogočno glej Devico, Dala tebi bo desnico, Prosi goreče, — in satan togoten Duše se tvoje ne bo veselil, — Teci k Mariji! Oj le Marijo, Marijo častimo V dobi prehudi cerkvenih britkost; Lahko nji je streti gada, Ki keršanstvo zdaj napada; Vsi za rešenje s e k Nji zatecirao, Vniči da skoraj sovragovo ost, — Vsi le k Mariji! R a d o s 1 a v. Marija zdravje bolnikov. Veliki cerkveni učenik sv. Avguštin kaj lepo pravi: „Po ženi je prišla smert, po ženi življenje; po Evi poguba, po Mariji zveličanje." Tako bi se lahko dostavilo: „po Evi bolezui, po Mariji zdravje." Že so o slavi Marijini napisane stotine knjig, pa vedno se še dopolnuje nam pred očmi njeno prerokovanje: »Usmiljenje Gospodovo je od rodu do rodu vsim, ki se ga boje." Ravno tako resničen je izrek evangelista starega zakona: „ Glej, Gospodova roka ni prikrajšana, da ne bi mogel rešiti, in njegovo uho ni zamašeno, da ne bi slišal". (Izai 5 9, 1). Lansko in predlansko leto so bile velikanske pro cesije vernih katoličanov posebno k svetiščem nebeške Kraljice Marije D., pa so se tudi marsikje na prošnjo Pomočnice kristjanov čudne reči dogodile. Čudež! ta beseda današnje dni na ustnicah brezvercev koj smčh zbudi, kajti oni bi to besedo z drugimi vred, ki nas opominjajo naše vsestranske navezanosti na nadzemeljsko Bitje, serčno radi zbrisali iz zgodovine sveti. Pa to ne grč tako z lepa, in ono krivičanje, da mi mižeči vse verujemo, se zvrača na nje same, ter se spomuje beseda Kristusova, da »videči ne vidijo, slišajoči ne čujejo" (Mat. XIII, 13.) V sedanjem stoletji se je Marija petkrat prečudno prikazala, kolikor je nje prikazen očitno in vradno po vikših duhovskih in deželskih oblastnijah bila preisko vana in po čudežih poterjena. (S tim ni rečeno, da se niso še ttruge prikazni godile.) 1. Prikazala se je bolni Mariji Catalani v Rimu leta 1816, ki je po oiii prikazni koj ozdravela. 2. V cerkvi sv. Andreja della Fratte leta 1842 judu (Židu) Alfonza Ratisbonu, ki se je na to hipoma pokri-stijanil, dal kerstiti, je pozneje mašnik postal, že do 20 let dela z živo gorečnostjo v Jeruzalemu na svetišu „Ecce Homo", posebno za spreobračanje judov. (Glej obširni popis: »Popotvanje v sv. deželo" 1872, stran 48—72; pri g. Gerberju). 3. Prikazen Matere Božje na gori »la Salette" na Francoskem 19. septembra 1846. 4. Zopet na Francoskem v podmolu ali votlini pri mestu Lurdih (Lourdes) Tarbiške škofije, 11. februarja 1858 in večkrat zaporedoma. O čudežih, ki so se godili v Lurdih, je tudi »Zg. Danica" že večkrat kaj povedala. 5. Bolni Mariji Magdaleni Kade v Filipovi vasi (Philippsdorf) na Češkem, 13. prosenca 1866. Skoraj več znane so nam Slovencem one prejšne prikazni kakor pa poslednja, dasiravno se v Filipovem niso godili nič manjši čudeži. Ondašnji duhovni oskerbnik čast. g. P. Storh je vlani (1873) izdal že peto knjižico o čudežih v Filipovem, ter naznanil, da ima tudi za šesto že tva-rine dovolj. Sicer je bilo »prečudno ozdravljenje na Češkem" že nekaj omenjeno v »Zgod. Danici" 1. 18oO list o, ali bilo je ie posneto po časniku »Gemeindezeitung", in ne prav natanko; pa od onega časa se je še mnogo pre čudnih ozdravljenj ravno tam dogodilo. Češka dežela je leta 1866 vsled kervave vojske s Prusijo silno terpela, pa On, čigar usmiljenje je brezkončno, je naše brate Čehe z ono veselo prikaznijo Marije Device razveselil. Naj bi ta nova milost nebeške Kraljice tudi verne »Slo vence" v zaupanji do nje poterdila! Vas Filipovo na severnoizhodnji strani Češkega te šteje k duhovniji „Georgs\valde" v litomeriški škofij., prav blizo meje saksonske. Ne daleč od izvira reke Spreve (S;jic), ktera v svojem spodnjem teku proti severnemu morju gre skozi glavno mcst» sedanjega nem škega cesarstva, Berolin. Prebivalci, kterih Filipovo šteje čez°tisuč, to večidel tkavci; med ll<» hišami si je pa Marija izorala eno naj priprostejših, kakor nekedsj v Betlehemu. Legenda pravi, da je Mati Božja živela 63 let; tudi hišica tukaj, v kleti se je Marija pr,kazala, ima številko 63. V tej kmečki hiši je pri svojem ože njenem bratu Jožefu živela Marija Magdalena Kade. rojena 5. jun ja 1835 Mag.lalenka j "i pridno hodila v šolo in se navadila brali in pisati. Do 19. leta je bila vedno zdrava iu čversta ter je pomagala staršem tkati, kar se je bila tudi dobro naučila. Oče ji umerje 1. 1848, in mati gre leta 1861 za njim v večnost. Ostala Magdalena sama z bratom. V svojem 19. letu se enkrat hud" prestraši in od tistega časa ni bila nič več zdrava; večkrat jo kerč zvije, ter jo na prostem in še celč v cerkvi kakšenkrat napade. Njen spovednik P. Storh jo je v desetih letih, do njenega 29. leta, trikrat s ss. zakramenti za smert previdil. Sicer plaha in ponižna, se je vedno bolj pri domu deržala, ter je le v cerkev rada zahajala, v pol ure oddaljeno faro Georgsvvalde; ker Filipovljani niso imeli svoje lastne cerkve. Pa nikakor ni bila prenapeto pobožna, in brez kake hlimbe. (Dalje sl<5di.) Hnzgled po mreiu. Hervaško. Dopis v »Slovencu" pripoveduje, da v Zagrebu se vstanovlja vseučilišče, ki bode »zvesda predhodnica" jugoslovenske nove dobe, ko bode (po zgodovinarju Weissu) hervaški kralj zopet postavil križ na cerkev sv. Sofije v Carigradu. Gotovo zatnore vse učilišče taka zvezda biti, toda le ako je zastavljeno na versko in nravno stalo, ter se pokličejo v vse oddelke možje, ki so čversti učenjaki, pa ne manj inačajm kristjani. Nam se »zvezda predhodnica" na Jugu zdi novo življenje in silo nagli napredek, ki se godi v Bosm po katoliških prizadevah oo. Trapistov, nekterih her vaških domoljubov in zlasti še po novih šolah usmiljenih sester, med kterimi je tudi lepo število naših kranjskih misijonarkinj. Še vselej in povsod se je pokazalo, da le Cerkev ima teko izdatne pomočke, da zamore cele narode olikati in preroditi. To je poterjena, ne overžljiva resnica, naj liberalizem v sužnjosti mavtaratva kolne, obrekuje in laže, kolikor mu je drago. Sv. Štefan je bil povzdignil Ogersko na visoko stopnjo razcveta, tako tudi druge debele katoliški kralji. Bratje Hervatje imajo odperto pot, da omikajo svoje bližnje brate, in ta pot derži — skoz Cerkev. — Avstrijansko V deržavnem zboru je bil 23. sušca odseku petnajsterih izročen predlog, da naj laški del Tirolskega dobi svoj lastni deželni zbor. O predlogih dr. Zupana (da naj na prošnjo srenjskega predstojništva žandarmerija na Kranjskem pomoč skazuje) in dr. Razlaga (da naj se okrajni zdravniki pomnožijo), je zbor prestopil na dnevni red. — Kako se o Cerkvi brez Cerkve obravnava, kaže resolucija finančnega odseka, da naj se v Dalmaciji dve škofiji in več fara zatare!! Poslanec Pavlinovič jim je klical, da naj le hitro delajo, da pridejo prej na verhu-nec, ter se tudi pastirjem in kmetom v Dalmaciji oči odpro, kako dobro jim je v Cislajtaniji! Enako je bila sprejeta resulucija, da naj vlada proda več cerkvenih posestev, kakor Garsten in Glajnik itd., pa vse, ki imajo več stroškov kot prihodkov, se ve, ker se slabo gospodarijo. Vsi ugovori so bili zastonj. — 24 t. m. so gg. Suess, Beer, Giskra... v zboru razbarantali, kar so kdaj o jezuitih pošastnega in neresničnega v romanih brali. Slišati je bilo: „Brutstatte des Aberglaubens" itd. itd. Predsednik ni nobenega zato k redu klical; še le na zadnje jim je Stremajer povedal, da vsi ti kremlji reči, o kteri je prašanje, čisto nič ne tičejo: beseda namreč ni, če jezuiti v Insbruku ostanejo ali ne, ampak o tem, Če naj se ondotna bogoslovska naprava ohrani, ali ne. Listek za raznotero robo in blago. Smert Abeljnova. (Poleg talijanskega cložil Bogdan Ternovec.) Ko temne, okervavljene obervi Napolnjen gnjeva — strašnega pogleda Na lica bratova je vpiral bleda Človeški grozni ubijavec pervi; V očesu onem vgaslem, v onej kervi Togote strastvene odsčv zagleda: Oterpne mu pon6s, ga strah presčda, Ošabni mu pogum v oserčji zmervi. Kar — smert s kervavega se dvigne lica: ,,Brezbožnik! ta zločin" — germijo kremlji, „S kervjč povernejo ti strašni čerti". V neb6 pa vdolbla božja je desnica, Ko stresel drob pri glasu tem se zemlji: „Kdor druge vbija, groza ga bo smerti!" Telegram Z Dunaja. Tukaj je v tem tednu čez 2000 udov pristopilo v katol. društvo; jasni dokaz vspeha zadnje skupščine. Iz Ljubljane. Gimnazijalni pridni nčenci so svojemu ljubljenemu in spoštovanemu gosp. profesorju Jož. Marnu ▼ predveččr njegovega godu zapeli prekrasno večer-nico. Tako skazovanje glasneje govori, kakor pa neki nespremišljeni objedavci gosp. profesorja. Slava 7erlim učencem! Gosp- Jožef Šventner, vseskozi močno spoštovani mojster, ljubljanski meščan in oče ubožnih, je umeri 24. t. m. Bodi premnogim znancem in prijatlom v molitev in spomin serčno priporočen._ Po cerkvenih pesmih 2 poslednjih zvezkov (Volčič — Jeran) mnogi poprašujejo, ker sta pošla. Prosimo malo poterpljenja; prej ko moč, se bota zopet natisnila. „VesoljnoZDanst?a" 2. zvezčič od g. Jož. Kregau-a je na svitlem. Pisatelj obeta od sušca dalie zaporedoma izdajati svoje kritične razprave. Nekoliko zvezičev je tudi pri vredništvu tega lista. S četnega verha. Dobro bi bilo, ko bi ,,Zgodnja Dardca" priporočila, naj bi pri današnjih stiskah sv. Cerkve v takih krajih, kjer Križev pot po cerkvi skupno molijo, molili prelepi Križev pot „za vse potrebe sv. Cerkve", ki je v bukvicah „Sveta vojska v svetem letu", ker ž njim verno ljudstvo moli za vse potrebe sv. Cer kve in se po njem dobro zavaruje proti sedanjemu pohujšanju. Pri nas molimo zadnje leta v štirideset-danskem postu o petkih skorej le ta križev pot, in to znatno pomaga k podučevanju, poterjevanju v veri, pa tudi k pravemu keršanskemu življenju. — Pristavek: Fiat Zgodi se! Vr. Procesija mavtar8ka. Odpadniki nad procesijami kriče kakor vrane, sami pa bo 10. sušca v Genovi med gostim dežjem in točo šli v siloviti procesiji iz mesta na Macinov grob. Kaj so neki iskali ti rudečkarji. Ako verujejo v večno povračilo, kaj si morajo misliti na grobu sovražnika Cerkve in resnice? Ako pa ne verujejo, kaj tam išejo? Ali ni to opičja procesija? ? Parizn je umerla silo zmožna komedijantovka Aimče Dexclče. Več mescev je terpela strašne bolečine. Poslednje dni je poklicala spovednika in se je z Bogom spravila. Ta deklina je že davno čutila vso puhlost življenja in posvetne slave; govorila je velikrat o sladkosti samostanskega živl enja in rekla je: „To je morebiti poklic, zoper kterega se vojskujem." V njenem šestmesečnem silovitem terpljenji je bila usmiljena sestra njeno tolažilo, spovednik oznanovalec njenega rešenjs. Ljudje so se ji lagali in so rekli, da ne bo umerla. Bog, ki ne umerje, pa ji ni zakrival, da se bliža smerti. MMuhorshe spremembe. Prečast. gosp. Anton Reic, čast. korar, dekan in župnik v Vidmu, je lO. t. m. v 75. letni starosti na-gloma umeri. R. i. p. — Č. g. Fr. Miku ž, župnik v Brežicah, je postal oskerbnik Videmske dekanije; in č. g. Edvard Janžek, provizor v Vidmu. — Videmska tara je do 4. maja t. 1. razpisana. MMobrotni darovi. Za sv. Očeta: G. kan P. Urh 6 gl. Za afrikanski misijon: Iz Begunjske duhovnije 25 gl. Prejeli in dalje oddali tudi oporočnino po r. R. K. Ža Kalvarijo in cerkev sv. Jožefa: Z Z. L. 1 gl. Za kranjske usmiljene sestre v Banjaloki: K. D. 5 gl. — Z Z. L. I gl. 40 kr. Za Bosno: K. D. 20 gl. — Za tabernakelj, v kterem se bo presv. Rešnje Telo shranjevalo, molilo in k bolnikom nosilo, 40 gl., neimenovan. — Po g. Fettich-Frankheimu 1 gl. — Č. g. Jož. Kovačič, fajm. v Feld-bach-u, 10 gl. za napravo sedežev presv. K. Telesu v Bosni. — Z Ježice 14 gl. razn. den. — Neimenovana gospa 5 gl. — S Černega verha nad Polhovim gr.: Dva po 1 gl., drugi 5 gl. 60 kr. — Neimenovan 1 gl. sr. (za tabernakelj ne). — Z Z. L. 6 gl. 60 kr. (12 intencij). Popravek. V sonetu št. 12., 6. versta naj se bere tako-le: „Strahu prevzeta, čudom vse obdane." _ Odgovorni vrednik: Loka Jeran. — Tiskarji in založniki: Jožef BlaznlkOTl dediči v Ljubljani.