333
• 134 (2017) 5-6
Znanstveni članek UDK: 342.727:343
SOVRAŽNI GOVOR IN SVOBODA
IZRAŽANJA*
Dragica Wedam Lukić,
univerzitetna diplomirana pravnica, doktorica pravnih znanosti, zaslužna
profesorica Univerze v Ljubljani
1. UVOD
V zadnjih letih so tudi v Sloveniji pogosti pojavi sovražnega in žaljivega izra-
žanja, usmerjeni proti pripadnikom nekaterih skupin, na kar v svojih poročilih
in izjavah za javnost opozarja tudi varuhinja človekovih pravic. Iz sporočila
za javnost varuhinje človekovih pravic z dne 7. marca 2006 izhaja, da je Od-
bor ZN za človekove pravice že leta 2005 v svojih sklepnih ugotovitvah izrazil
zaskrbljenost zaradi pojavov sovražnega govora in nestrpnosti v Sloveniji ter
podal priporočilo, da mora Slovenija sprejeti trdne mehanizme za preprečeva-
nje in prepoved izražanja sovražnosti in spodbujanja k nestrpnosti ter s tem
izpolniti določila iz 20. člena Mednarodnega pakta o državljanskih in politič-
nih pravicah.1 Sovražni govor je omenjen tudi v sodbi tretjega senata ESČP v
zadevi Kurić in drugi proti Sloveniji z dne 13. julija 2010, v kateri je citirano
opozorilo Komisarja Sveta Evrope za človekove pravice, ki je izrazil izredno
zaskrbljenost zaradi ponavljajočih se izrazov sovražnega govora in nestrpnosti
nekaterih politikov ter glede tega pozval k večji odgovornosti politikov in me-
dijev. Problem pa je v tem, da povzroča težave že opredelitev neke izjave kot
sovražni govor. Večina držav je sprejela zakonodajo, ki sovražni govor prepo-
vedujejo, vendar v evropskem prostoru ni enotne opredelitve tega pojma in se
1 Sporočilo za javnost z naslovom Definicija sovražnega govora in njegovo omejevanje
v ustavi, zakonih in konvencijah je objavljeno na spletni strani .
* Članek je razširjen in dopolnjen prispevek, ki je z naslovom Sovražni govor v praksi
Evrop skega sodišča za človekove pravice objavljen v publikaciji Zagovor javnosti: med svo-
bodo izražanja in sovražnim govorom (Razprave I. razreda SAZU, Ljubljana 2017).
334
• 134 (2017) 5-6
Dragica Wedam Lukić
opredelitve o tem, kaj je nedopustno, med seboj razlikujejo.2 Webrova opozar-
ja, da ni nujno, da gre za izrecne izraze sovraštva, temveč je lahko sovražni go-
vor skrit v trditvah, ki so na prvi pogled razumne in normalne.3 Po drugi strani
pa se izraz sovražni govor pogosto neustrezno uporablja za včasih tudi ostre
in žaljive izjave, ki pomenijo kritiko ravnanja predstavnikov politične obla-
sti in so izraz nezadovoljstva z njihovim delovanjem.4 Najodmevnejši primeri
izjav in zapisov iz slovenskih medijev, ki bi jih bilo mogoče obravnavati kot
sovražni govor, so popisani v publikaciji Mirovnega inštituta Sovražni govor v
Republiki Sloveniji,5 vendar se mnenja teoretikov o tem, kaj od tega je sovražni
govor, razlikujejo. Pred leti se je v reviji Pravna praksa razvila polemika na to
temo, potem ko je Teršek v kolumni z naslovom Veliko bi jih govorilo, malokdo
bi bral zapisal, da so stališča varuhinje človekovih pravic in informacijske po-
oblaščenke glede povolilnega primera »volivci v trenerkah«, ki sta ga označili
kot sovražni govor, povsem napačna, kar je po njegovem mnenju posledica
splošnega nerazumevanja pomena svobode izražanja. Na ta zapis so se odzvali
Krivic (Kje je meja med svobodo govora in sovražnim govorom?), Rovšek (Še
o sovražnem govoru – dekriminalizirajmo ga!) in Čeferin (Državljani v trenir-
kah in sovražni govor), ki so predstavili svoje poglede na to vprašanje. Teršek
je nato svoja stališča dodatno pojasnil v prispevku Ustavnopravno nedorečeno
izražanje o javnem izražanju, v katerem je opozoril na dileme, ki se pojavljajo
v zvezi z opredeljevanjem pojma sovražnega govora in omejevanjem svobode
izražanja.
Evropska konvencija o človekovih pravicah (EKČP) v 10. členu (Svoboda go-
vora) določa:
»Vsakdo ima pravico do svobode izražanja. Ta pravica obsega svobodo mi-
šljenja ter sprejemanja in sporočanja obvestil in idej brez vmešavanja javne
oblasti in ne glede na meje.«
Ustava zagotavlja svobodo izražanja v 39. členu, po katerem je vsakomur zago-
tovljena svoboda izražanja misli, govora in javnega nastopanja, tiska in drugih
oblik javnega obveščanja in izražanja. Kot posebni obliki svobode izražanja
sta v Ustavi opredeljeni svoboda vesti v 41. členu ter svoboda znanstvenega
in umetniškega ustvarjanja v 59. členu. Svobodi izražanja priznava ustavna
teorija in ustavnosodna presoja med človekovimi pravicami posebno mesto,
saj ji poleg pomena, ki ga ima za posameznika za njegovo samouresničitev in
avtonomnost njegovega odločanja, pripisuje tudi pomembno vlogo pri zago-
2 A. Weber, nav. delo, str. 3; R. Čeferin, nav. delo (2013), str. 157.
3 A. Weber, nav. delo, str. 5.
4 Na to opozarja tudi N. Židanik, nav. delo, str. 18.
5 A. Motl, V. Bajd, nav. delo, str. 21–24.
335
• 134 (2017) 5-6
Sovražni govor in svoboda izražanja
tavljanju učinkovitega delovanja demokracije, ker omogoča odprt prostor za
kroženje informacij in mnenj, ki zadevajo javne zadeve.6
Evropsko sodišče za človekove pravice (ESČP) je v sodbi v zadevi Handyside
proti Združenemu kraljestvu z dne 7. decembra 1976 poudarilo, da je svoboda
izražanja eden od temeljev družbe in temeljni pogoj za njen napredek in za ra-
zvoj vsakega posameznika ter da velja tudi za informacije in ideje, ki so lahko
žaljive, šokantne in moteče. Stališče, ki ga je v tej sodbi zavzelo glede vsebine te
pravice, je ESČP ponovilo v številnih poznejših odločitvah, nanj pa se pogosto
sklicuje tudi Ustavno sodišče.
Kljub velikemu pomenu, ki ga ima svoboda izražanja v demokratični družbi, je
to pravico pod določenimi pogoji dopustno omejiti. Po drugem odstavku 10.
člena EKČP izvrševanje te svoboščine:
»vključuje tudi dolžnosti in odgovornosti in je zato lahko podrejeno oblič-
nostim in pogojem, omejitvam ali kaznim, ki jih določa zakon, in ki so nuj-
ne v demokratični družbi zaradi varnosti države, njene ozemeljske celovi-
tosti, zaradi javne varnosti, preprečevanja neredov ali kaznivih dejanj, za
varovanje zdravja ali morale, za varovanje ugleda ali pravic drugih ljudi, za
preprečitev razkritja zaupnih informacij ali za varovanje avtoritete in nepri-
stranskosti sodstva.«
Na tej podlagi je ESČP v zadevi Handyside ugotovilo, da nacionalno sodišče,
ki je pritožniku omejilo svobodo izražanja zaradi varstva morale, ni kršilo 10.
člena EKČP. Kot pravi Wildhaber,7 je bil tako prav pritožnik Handyside prvi, ki
je izvedel, da pravica, ki jo Sodišče tako široko razglaša, ni neomejena.
Omejitev svobode izražanja dopušča pod določenimi pogoji tudi Ustava RS.
Po splošni določbi tretjega odstavka 15. člena so človekove pravice omejene
samo s pravicami drugih in v primerih, ki jih določa Ustava. Po prvem odstav-
ku 16. člena Ustave je mogoče človekove pravice in temeljne svoboščine, razen
tistih, ki so navedene v drugem odstavku tega člena, pod določenimi pogoji
začasno razveljaviti ali omejiti v vojnem ali izrednem stanju. Med pravicami,
ki jih je dopustno omejiti, je tudi pravica do svobode izražanja. Omejitev svo-
bode izražanja izhaja tudi iz 63. člena Ustave z naslovom Prepoved spodbuja-
nja k neenakopravnosti in nestrpnosti ter prepoved spodbujanja k nasilju in
vojni. Po prvem odstavku tega člena je protiustavno vsakršno spodbujanje k
narodni, rasni, verski ali drugi neenakopravnosti, razpihovanje narodnega, ra-
snega, verskega ali drugega sovraštva in nestrpnosti, ter vsakršno spodbujanje
k nasilju in vojni.
6 K. Jaklič: komentar k 39. členu Ustave, str. 417.
7 L. Wildhaber, nav. delo, str. 214.
336
• 134 (2017) 5-6
Dragica Wedam Lukić
2. SOVRAŽNI GOVOR V MEDNARODNIH
DOKUMENTIH
Posredno izhaja prepoved sovražnega govora iz nekaterih mednarodnih doku-
mentov, ki prepovedujejo diskriminacijo.8 Mednarodna konvencije o odpravi
vseh oblik rasne diskriminacije državam nalaga dolžnost, da kot kaznivo de-
janje razglasijo:
»sleherno širjenje idej, temelječih na rasni večvrednosti ali rasnem
sovraštvu, ščuvanje k rasni diskriminaciji, kakor tudi vsa dejanja nasilja ali
spodbujanja k takim dejanjem proti katerikoli rasi ali skupini ljudi druge
barve kože ali drugega etičnega porekla […]«.
Mednarodni pakt o državljanskih in političnih pravicah pa določa, da mora
biti z zakonom prepovedano:
»vsako hujskanje k nacionalnemu, rasnemu ali verskemu sovraštvu, ki bi
pomenilo spodbujanje k diskriminaciji, sovražnosti ali nasilju«.
EKČP v 14. členu vsebuje splošno določbo o prepovedi diskriminacije glede
uživanja konvencijskih pravic, Protokol številka 12 k EKČP pa države pogod-
benice zavezuje, da vsakomur zagotovijo nediskriminatorno uživanje vseh
pravic, ki jih predvideva nacionalna zakonodaja, ne glede na katerokoli okoli-
ščino, kot je spol, rasa, barva, jezik, vera, politično ali drugo prepričanje, naro-
dnostni ali socialni izvor, povezava z narodnostno manjšino, lastnina, rojstvo
ali drug status. Prepoved diskriminacije izhaja tudi iz nekaterih drugih med-
narodnih dokumentov, sprejetih v okviru Sveta Evrope. Z Okvirno konvencijo
za varstvo narodnih manjšin so se države pogodbenice dogovorile, da bodo
sprejele ustrezne ukrepe za varstvo oseb, ki so lahko ogrožene zaradi diskri-
minacije ali pa so izpostavljene dejanjem diskriminacije, sovraštvu ali nasilju,
do katerih prihaja zaradi njihove etnične, kulturne, jezikovne ali verske iden-
titete. Dodatni protokol h Konvenciji o kibernetski kriminaliteti, ki obravnava
inkriminacijo rasističnih in ksenofobičnih dejanj, storjenih v računalniških
sistemih, pa državam pogodbenicam nalaga sprejem ustreznih zakonodajnih
in drugih ukrepov za preprečevanje razširjanja rasističnega in ksenofobičnega
gradiva, rasističnih in ksenofobičnih groženj ter rasističnih in ksenofobičnih
žalitev. Protokol kot rasistično in ksenofobično gradivo opredeljuje:
»vsako pisno gradivo, vsako upodobitev ali drugo izražanje mnenj ali teorij,
ki zagovarja, podpira ali spodbuja sovraštvo, diskriminacijo ali nasilje proti
kateremu koli posamezniku ali skupini posameznikov zaradi njihove rase,
8 Za podrobnejšo analizo nekaterih mednarodnih aktov, ki se posredno ali neposred-
no nanašajo na sovražni govor, glej A. Weber, nav. delo, str. 7−17.
337
• 134 (2017) 5-6
Sovražni govor in svoboda izražanja
barve, porekla ali narodnostnega ali etničnega izvora ali pa veroizpovedi, če
se ta uporablja kot pretveza za katero od naštetih okoliščin ali ki spodbuja k
takim dejanjem«.
Pogodbenice so dolžne kot kaznivo dejanje opredeliti naklepno in neupravi-
čeno razširjanje rasističnega in ksenofobičnega gradiva v računalniškem siste-
mu kot tudi naklepno in neupravičeno grožnjo s storitvijo hujšega kaznivega
dejanja:
»osebam zaradi njihove pripadnosti skupini, ki se razlikuje po rasi, barvi,
poreklu ali narodnostnem ali etničnem izvoru ali pa po veroizpovedi, če se
ta uporablja kot pretveza za katero od naštetih okoliščin, ali skupini oseb, ki
se razlikuje po kateri od teh okoliščin«
ter naklepno in neupravičeno žalitev teh oseb oziroma skupine oseb. Proto-
kol pogodbenice zavezuje tudi k sprejemu zakonodaje, ki kot kaznivo dejanje
opredeljuje zanikanje, hujše zmanjševanje pomena, odobravanje ali zagovarja-
nje genocida ali hudodelstev zoper človečnost:
»kot jih določa mednarodno pravo in kot taka priznavajo pravnomočne
in obvezujoče odločitve Mednarodnega vojaškega sodišča, ustanovljenega
z Londonskim sporazumom 8. avgusta 1945, ali vsakega drugega medna-
rodnega sodišča, ustanovljenega z ustreznimi mednarodnimi dokumenti,
katerega pristojnost priznava pogodbenica.«
Izraz »sovražni govor« je izrecno omenjen v nekaterih formalno nezavezujo-
čih dokumentih Sveta Evrope.9 Odbor ministrov je leta 1997 sprejel Priporo-
čilo št. (97) 20 o sovražnem govoru, v katerem državam članicam priporoča
sprejem ustreznih ukrepov za preprečevanje sovražnega govora. V dodatku k
Priporočilu je sovražni govor opredeljen kot:
»vse oblike izražanja, ki širijo, spodbujajo, promovirajo ali opravičujejo
rasno sovraštvo, ksenofobijo, antisemitizem ali druge oblike sovraštva, ki
temeljijo na nestrpnosti, kar vključuje nestrpnost, izraženo z napadalnim
nacionalizmom, etnocentrizmom, diskreditacijo in sovraštvom proti manj-
šinam, priseljencem in osebam priseljeniškega izvora.«
V nadaljevanju je poudarjena odgovornost državnih in drugih organov, javnih
organizacij in funkcionarjev, da se vzdržijo izjav, ki bi bile lahko razumljene
kot sovražni govor. V Priporočilu so opredeljene tudi dolžnosti držav pri pre-
prečevanju sovražnega govora, ki se nanašajo na kaznovanje kršiteljev ter na
zagotavljanje ustreznega pravnega varstva žrtvam sovražnega govora. Priporo-
9 Dokumenti Sveta Evrope so dosegljivi na spletnih straneh in .
338
• 134 (2017) 5-6
Dragica Wedam Lukić
čilo opozarja na pomen, ki ga imajo mediji, in daje smernice za ravnanje držav
pri iskanju ustreznega ravnotežja med svobodo izražanja in preprečevanjem
sovražnega govora. Državam priporoča, naj v zakonodaji in praksi upoštevajo,
da so nekatere oblike sovražnega govora tako intenzivne, da ne uživajo varstva,
ki ga drugim oblikam izražanja zagotavlja 10. člen EKČP, po drugi strani pa naj
zagotovijo, da bodo državni organi pri poseganju v svobodo izražanja ravnali v
skladu z zakonom restriktivno in nearbitrarno ter zlasti v primeru kazenskega
pregona dosledno upoštevali načelo sorazmernosti.
Parlamentarna skupščina Sveta Evrope je sprejela več dokumentov, v katerih
opozarja na nevarnost širjenja različnih oblik sovražnega govora. V Resoluciji
1510 (2006) o svobodi izražanja in spoštovanju verskih prepričanj je opozorila,
da svoboda izražanja ne sme biti podvržena nadaljnjim omejitvam zaradi pre-
občutljivosti posameznih verskih skupin, hkrati pa je poudarila, da sovražni
govor proti pripadnikom katerekoli verske skupnosti ni združljiv s temeljnimi
pravicami in svoboščinami, ki jih zagotavlja EKČP. Na to resolucijo se je sklice-
vala v Priporočilu 1805 (2007) o blasfemiji, verskih napadih in sovražnem go-
voru proti osebam na podlagi njihove vere, v katerem je opozorila, da morajo v
demokratični družbi religije trpeti kritično razpravo o njihovih naukih, hkrati
pa je poudarila, da je treba obravnavati kot kaznivo dejanje izjave, ki pozivajo
k sovraštvu, diskriminaciji ali nasilju proti določeni osebi ali določeni skupini
oseb na verski osnovi. Z Resolucijo 2011 (2014) o preprečevanju izrazov ne-
onacizma in desnega ekstremizma je Parlamentarna skupščina Sveta Evrope
obsodila naraščajoče pojave neonacizma in desnega ekstremizma v Evropi in
državam članicam priporočila več ukrepov za preprečevanje teh pojavov, med
drugim tudi sprejem zakonov proti sovražnemu govoru in sovražnim kazni-
vim dejanjem na katerikoli osnovi. Zavedajoč se velikega pomena, ki ga ima-
jo v sodobni družbi mediji, je Parlamentarna skupščina Sveta Evrope sprejela
Resolucijo 2066 (2015) o odgovornosti in etiki medijev v spreminjajočem se
medijskem okolju in na njeni podlagi Priporočilo 2075 (2015) z istim naslo-
vom. V Resoluciji je vnovič poudarila pomen, ki ga ima svoboda medijev v
demokratični družbi, hkrati pa opozorila, da izvrševanje te svoboščine vklju-
čuje tudi dolžnosti in odgovornosti. V nadaljevanju je izrazila zaskrbljenost
zaradi naraščanja rasističnih stališč in sovražnega govora v Evropi in države
članice opomnila, da mora obstajati domače pravo proti vojni propagandi in
proti zavzemanju za narodnostno, rasno ali versko sovraštvo, katerega cilj je
spodbujanje diskriminacije, sovraštva in nasilja.
339
• 134 (2017) 5-6
Sovražni govor in svoboda izražanja
3. SOVRAŽNI GOVOR V PRAKSI ESČP10
ESČP se z vprašanjem sovražnega govora srečuje večinoma pri obravnavanju
pritožb oseb, ki zatrjujejo, da jim je bila s sodbo nacionalnega sodišča kršena
pravica do svobode govora. Gre za primere, ko je bila pritožniku v državi člani-
ci zaradi izjav ali zapisov, ki po nacionalni zakonodaji veljajo za sovražni govor,
izrečena kazenska ali civilnopravna sankcija, to pa naj bi po pritožnikovem
mnenju pomenilo nedopusten poseg v njegovo pravico iz 10. člena EKČP.
ESČP obravnava sovražni govor kot avtonomen pojem in pri odločanju ni ve-
zano na opredelitev tega pojma v nacionalnem pravu niti na stališče nacio-
nalnega sodišča v konkretnem primeru. V svojih odločitvah se opira zlasti na
opredelitev tega pojma v Priporočilu Odbora ministrov o sovražnem govoru,
pri odločanju pa upošteva tudi mednarodne konvencije, iz katerih izhaja pre-
poved sovražnega govora, ter dokumente Sveta Evrope. Čeprav imajo države
podlago za omejevanje sovražnega govora v mednarodnih dokumentih, ESČP
v vsakem primeru presoja, ali so za poseg v svobodo izražanja obstajali upra-
vičeni razlogi. O tem, ali pomeni omejevanje sovražnega govora (ne)dopusten
poseg v svobodo govora, odloča na dva načina. Kadar presodi, da gre za izjave,
ki pomenijo zlorabo svobode izražanja in kot take ne morejo uživati varstva
po 10. členu EKČP, izreče pritožbe oseb, ki so bile v državi članici obsojene
zaradi sovražnega govora, za nedopustne. Pri tem se sklicuje na 17. člen EKČP,
ki določa, da:
»nobene določbe v tej Konvenciji ni mogoče razlagati tako, kot da vsebuje za
katerokoli državo, skupino ali posameznika, pravico do kakršnekoli dejav-
nosti ali dejanja, ki je usmerjeno h kršenju katerihkoli pravic ali svoboščin,
ki so tu določene, ali k njihovemu omejevanju v večjem obsegu, kot je dolo-
čeno v tej Konvenciji.«
V drugih primerih ESČP odloča o dopustnosti posega v svobodo izražanja na
podlagi meril iz drugega odstavka 10. člena EKČP. Po tej določbi je mogoče
svobodo izražanja omejiti zaradi varnosti države, njene ozemeljske celovitosti,
zaradi javne varnosti, preprečevanja neredov ali kaznivih dejanj, za varovanje
zdravja ali morale, za varovanje ugleda ali pravic drugih ljudi, za prepreči-
tev razkritja zaupnih informacij ali za varovanje avtoritete in nepristranskosti
sodstva, omejitev mora temeljiti na zakonu in mora biti nujna v demokratični
družbi.
10 Prikaz prakse ESČP se delno opira na tiskovno poročilo ESČP o sovražnem govoru
iz junija 2016. Tiskovno sporočilo je dosegljivo na spletni strani , polna besedila sodb pa na .
340
• 134 (2017) 5-6
Dragica Wedam Lukić
3.1. Sovražni govor kot zloraba svobode izražanja po 17. členu
EKČP
Na podlagi 17. člena EKČP je ESČP kot zlorabo svobode izražanja opredelilo
primere, v katerih je šlo za širjenje idej, ki so v nasprotju s temeljnimi vredno-
tami, na katerih temelji Konvencija in ki so bistveni pogoj za obstoj demokra-
tične družbe.
V sodbi v zadevi Garaudy proti Franciji, ki jo je v otvoritvenem govoru ob za-
četku sodnega leta 2004 tedanji predsednik ESČP dr. Luzius Wildhaber ozna-
čil kot eno najpomembnejših odločitev iz preteklega leta,11 je ESČP pritožniku,
ki je bil obsojen kot avtor knjige, v kateri je minimaliziral pomen holokavsta,
odreklo varstvo po 10. členu EKČP. Sodišče je poudarilo, da je zanikanje hu-
dodelstev proti človečnosti ena od najhujših oblik rasnega zaničevanja Judov
in spodbujanja rasnega sovraštva proti Judom. Po mnenju ESČP vodi tako za-
nikanje zgodovinskih dejstev do rehabilitacije nacionalsocialističnega režima,
zato je v nasprotju s temeljnimi vrednotami Konvencije.
Zaradi spodbujanja etičnega sovraštva proti Judom je ESČP pritožniku odre-
klo varstvo po 10. členu EKČP tudi v zadevi Pavel Ivanov proti Rusiji. Pritožnik
je bil obsojen zaradi več člankov, v katerih je prikazal judovsko skupnost kot
izvor vsega zla v Rusiji in celotno etnično skupino obtožil zarote proti ruskemu
narodu, njenemu vodstvu pa pripisal fašistično ideologijo. Sodišče je njego-
ve poglede ocenilo kot izraz antisemitizma in pritrdilo oceni ruskega sodišča,
da gre za izjave, katerih namen je spodbujanje sovraštva proti Judom. V za-
devi M‘Bala M‘Bala proti Franciji pa je bil pritožnik obsojen zaradi žaljivega
in zaničevalnega dejanja proti osebam judovskega porekla in vere. Pritožnik
je bil komik, ki je v predstavo povabil osebo, ki je bila že večkrat obsojena
zaradi revizionističnih stališč, zlasti zaradi zanikanja obstoja plinskih celic v
koncentracijskih taboriščih in hudodelstev proti človečnosti. Pritožnik je na
oder poklical igralca, oblečenega v črtasto pižamo s pripeto Davidovo zvezdo,
ki je tej osebi izročil »nagrado za družbeno nezaželenost in nesramnost« (pov-
zeto po hrvaškem prevodu sodbe – v izvirniku prix de l’infréquentabilité et de
l’insolence), občinstvo pa je pozval, naj jo nagradi z aplavzom. Tudi v tem pri-
meru se je ESČP strinjalo z oceno francoskega sodišča, da pomeni skeč, v kate-
rem je bila žrtev deportacije Judov soočena z osebo, ki zanika holokavst, izraz
sovraštva in antisemitizma. Zato po mnenju Sodišča taka izvedba, čeprav naj
bi bila satirična in provokativna, ne more uživati varstva po 10. členu EKČP.
V zadevi Glimmerveen in Hagenbeeck proti Nizozemski sta bila pritožnika, ki
sta posedovala letake, naslovljene na »bele holandske ljudi«, s katerimi sta po-
11 L. Wildhaber, nav. delo, str. 46.
341
• 134 (2017) 5-6
Sovražni govor in svoboda izražanja
zivala, da morajo vsi, ki niso bele polti, zapustiti Nizozemsko, obsojena za ka-
znivo dejanje spodbujanja rasne nestrpnosti. Evropska komisija za človekove
pravice (v nadaljevanju Komisija)12 je njuno pritožbo razglasila za nedopustno
z utemeljitvijo, da je razširjanje rasno diskriminatornih idej zloraba pravice iz
10. člena EKČP in da zato ne more uživati konvencijskega varstva. V zadevi
Norwood proti Združenemu kraljestvu pa je bil pritožnik obsojen zaradi spod-
bujanja verske nestrpnosti, ker je po terorističnem napadu 11. septembra 2001
na okno obesil plakat Britanske nacionalne stranke, katere član je bil, s podobo
gorečega Svetovnega trgovinskega centra v New Yorku in napisom Islam out of
Britain – Protect the British People. ESČP je presodilo, da je tak splošen napad
na versko skupino, ki jo kot celoto povezuje s hudim terorističnim napadom,
nezdružljiv z vrednotami, ki jih razglaša in zagotavlja Konvencija, to so zlasti
strpnost, socialni mir in nediskriminatornost. Zato pomeni pritožnikovo rav-
nanje zlorabo pravice do svobode izražanja in ne more uživati varstva po 10.
členu EKČP.
Zloraba svobode izražanja so tudi izjave, ki pomenijo zagovarjanje totalita-
rističnih teženj ter obujanje idej fašizma in nacionalsocializma. Komisija je
večkrat poudarila, da je nacionalsocializem totalitarna doktrina, nezdružljiva
z demokracijo in človekovimi pravicami ter da njeni zagovorniki nedvomno
zasledujejo cilje, ki niso v skladu z vrednotami, na katerih temelji Konvencija.
To stališče je prevzelo tudi ESČP in zato je mogoče pričakovati, da bo vsako
ravnanje, navdahnjeno z idejami nacionalsocializma, štelo za nezdružljivo s
Konvencijo.13
3.2. Dopustnost omejitev svobode izražanja po drugem odstavku
10. člena EKČP
Pri presoji dopustnosti posega v pravico do svobode izražanja je največkrat
sporno vprašanje nujnosti posega.14 Glede tega pušča ESČP državnim organom
široko polje presoje, saj ti bolje poznajo razmere v svoji državi in so zato primer-
nejši za primarno presojo. ESČP ima nadzorno vlogo, da presodi, ali je poseg
sorazmeren z zasledovanim ciljem in ali so državni organi za poseg navedli ute-
meljene in zadostne razloge. Pri tem ni odločilna samo vsebina izjave, saj uživa-
jo varstvo po 10. členu EKČP tudi informacije in ideje, ki so žaljive, šokantne in
moteče, če prispevajo k razpravi o vprašanjih v splošnem interesu. Za presojo je
12 Do začetka delovanja stalnega Evropskega sodišča za človekove pravice 1. novem-
bra 1998 je Evropska komisija za človekove pravice skupaj s takratnim sodiščem za člove-
kove pravice opravljala nadzor nad izvajanjem EKČP s strani državnih sodišč.
13 A. Weber, nav. delo, str. 24.
14 L. Wildhaber, nav. delo, str. 215.
342
• 134 (2017) 5-6
Dragica Wedam Lukić
pomemben celoten kontekst, v katerem je bila izjava dana, namen avtorja izjave,
proti komu je bila izjava usmerjena, politične in socialne razmere v državi, iz
katere izvira zadeva, in končno teža sankcije, ki je doletela pritožnika.
Iz prakse ESČP izhaja, da morajo države dopuščati politično razpravo in kri-
tiko delovanja svojih organov. Izjema je pozivanje k nasilju, ko ESČP presoja,
ali konkretna izjava dejansko pomeni grožnjo družbi ali ne. Če ni zadostne
zveze med izjavo in realno možnostjo nasilja, uživa politični govor varstvo po
10. členu EKČP, v nasprotnem primeru pa pušča ESČP državam široko polje
presoje. Kot navaja Wildhaber,15 je ESČP leta 1999 v dvanajstih od trinajstih
zadev, ki so se nanašale na Turčijo, presodilo, da kljub agresivnim izjavam ne
gre za pozivanje k nasilju in oboroženemu uporu ter da so bile sankcije proti
avtorjem izjav nesorazmerne s težo in pomenom izjave, zato je ugotovilo kr-
šitev 10. člena EKČP. Izjema je sodba v zadevi Sürek proti Turčiji, v kateri je
Sodišče odločilo, da pritožniku ni bila kršena pravica iz 10. člena EKČP. V tem
primeru je bil pritožnik obsojen kot eden od lastnikov časopisa, v katerem sta
bili objavljeni dve pismi bralcev, v katerih sta avtorja opisovala nasilje turške
vojske nad kurdskim prebivalstvom. V pismih so bili za turško vojsko upora-
bljeni izrazi »fašistična turška armada«, »morilska banda« in »najeti morilci
imperializma«. ESČP je presodilo, da pomenijo pisma poziv k nasilju in kr-
vavemu maščevanju, ker so bile v enem od pisem nekatere osebe poimensko
imenovane, pa so bile te osebe izpostavljene nevarnosti nasilja. Pri odločanju
je upoštevalo tudi varnostne razmere v Turčiji, kjer so na jugovzhodu že več let
potekali nemiri, ter to, da je bil pritožnik obsojen na sorazmerno milo kazen.16
V zadevi Féret proti Belgiji je bil pritožnik obsojen zaradi spodbujanja rasne
diskriminacije, ker je kot predsednik ultra desničarske stranke med volilno
kampanjo delil letake, na katerih so bila med drugim gesla: »proti islamizaciji
Belgije«, »stop integracijski politiki«, »ne-evropejske delavce je treba poslati
domov« itd. ESČP je po presoji vseh okoliščin primera odločilo, da gre za po-
seg v svobodo izražanja pritožnika, ki pa je v konkretnem primeru dopusten.
Med drugim je navedlo, da za oceno, da gre za spodbujanje sovraštva, ni nujno
izrecno pozivanje k nasilju ali k drugi kriminalni dejavnosti, temveč za poseg
države zadošča, da gre za zasmehovanje, žaljenje in klevetanje posamezne sku-
pine prebivalstva.
Kot očitno neutemeljeno je ESČP zavrnilo pritožbo v zadevi Le Pen proti
Franciji. Pritožnik je bila obsojen zaradi spodbujanja diskriminacije, nasilja
ter rasnega, etičnega in verskega sovraštva, ker je kot predsednik desničarske
15 Prav tam, str. 223.
16 Sodba ni bila sprejeta soglasno; šest sodnikov velikega senata je glasovalo proti
večinski odločitvi in izrazilo pomisleke v odklonilnih ločenih mnenjih. Kritiki se pridru-
žuje tudi R. Čeferin, nav. delo (2013), str. 168.
343
• 134 (2017) 5-6
Sovražni govor in svoboda izražanja
stranke Nacionalna fronta v intervjuju v časopisu Le Monde izjavil, da bodo
takrat, ko v Franciji ne bo več pet milijonov, temveč 25 milijonov muslimanov,
oni prevzeli oblast. Po mnenju Sodišča lahko pritožnikove izjave s tem, ko so
prikazale celotno Muslimansko skupnost v zaskrbljujoči luči, spodbudijo ob-
čutke zavračanja in sovraštva, zato je imelo francosko sodišče prepričljive in
zadostne razloge za omejitev svobode izražanja.
V zadevi Perinçek proti Švici je bil pritožnik turški politik, ki je bil obsojen, ker
je glede množičnih deportacij in pobojev Armencev v Otomanskem cesarstvu
izjavil, da ne pomenijo genocida. Po mnenju švicarskega sodišča so bili njegovi
motivi rasistični in nacionalistični, njegove izjave pa niso prispevale k razja-
snitvi zgodovinskih dogodkov. V postopku pred ESČP je sodelovalo več stran-
skih udeležencev, med njimi turška, armenska in francoska vlada ter številne
civilnopravne organizacije na eni in na drugi strani. ESČP je v sodbi podrobno
analiziralo vse pogoje za omejitev svobode izražanja iz drugega odstavka 10.
člena EKČP, sklicevalo se je tudi na relevantne mednarodne dokumente in svo-
jo dotedanjo prakso. Zaradi pomena, ki ga ima za armensko narodno skupnost
vprašanje, ali je šlo pri množičnih deportacijah in pobojih za genocid, je ar-
menskemu narodu priznalo pravico do varstva njegovega dostojanstva v okvi-
ru 8. člena EKČP (pravica do spoštovanja zasebnega in družinskega življenja),
zato je pri odločanju tehtalo med pritožnikovo pravico do svobode izražanja in
pravico armenskega naroda iz 8. člena EKČP. Pri odločanju je kot pomembno
okoliščino štelo časovno oddaljenost dogajanja, kar je bila po presoji Sodišča
bistvena razlika v primerjavi z zadevami, v katerih je šlo za zanikanje nacistič-
nih zločinov. Poleg tega je ugotovilo, da cilj pritožnikovih izjav ni bilo spod-
bujanje sovraštva in nestrpnosti proti pripadnikom armenske skupnosti in da
njihovega dostojanstva niso tako prizadele, da bi bil odziv švicarskega pravo-
sodja upravičen. Glede na to je odločilo, da je bila pritožniku kršena pravica do
svobode izražanja iz 10. člena EKČP.
V zadevi Vejdeland in drugi proti Švedski so bili pritožniki obsojeni zaradi
»hujskanja proti narodnostni ali etični skupini«, ker so na eni od srednjih šol v
omaricah učencev pustili letake, v katerih so izražali nestrpnost do istospolno
usmerjenih oseb. V njih so homoseksualnost označili kot deviantno spolno ve-
denje, ki na družbo učinkuje moralno razdiralno. Homoseksualnost naj bi bila
tudi vzrok za prenos virusa HIV in pojav aidsa, homoseksualen lobi pa naj bi
se zavzemal za legalizacijo pedofilije. ESČP je pri presoji, ali so za omejitev svo-
bode izražanja obstajali utemeljeni razlogi, vnovič poudarilo, da za oceno, da
gre za spodbujanje sovraštva, ni nujno izrecno pozivanje k nasilju ali k drugi
kriminalni dejavnosti, temveč za poseg države zadošča, da gre za zasmehova-
nje, žaljenje in klevetanje posamezne skupine prebivalstva. Upoštevalo je tudi,
da so bili letaki namenjeni mladim v občutljivih letih, ki niso imeli možnosti,
344
• 134 (2017) 5-6
Dragica Wedam Lukić
da jih zavrnejo, in da je bila vsebina letakov izrazito žaljiva, po drugi strani pa
so bile pritožnikom izrečene sorazmerno mile kazni. Glede na to je presodilo,
da je bil poseg v pravico do svobode izražanja pritožnikov razumen in nujen
za varstvo ugleda in pravic drugih.
Sodba v zadevi Delfi AS proti Estoniji se sicer ne nanaša na sovražni govor
v pravem pomenu besede, vendar ima velik precedenčni pomen, ker je prva
odločitev o pritožbi zaradi kršitve svobode izražanja zaradi odgovornosti za
komentar na spletni strani. Pritožnica je bila družba z omejeno odgovornostjo,
lastnica informativnega internetnega portala Delfi. V času, iz katerega izvi-
ra zadeva, je obstajala možnost, da bralci na koncu članka dodajo komentar,
ob tem pa se lahko odločijo, ali naj bo komentar dosegljiv drugim bralcem.
Na portalu je po objavi članka o trajektni družbi, ki naj bi bila odgovorna za
uničenje ledene ceste, ki služi pozimi za povezavo med kopnim in nekaterimi
otoki, sledilo več žaljivih in sovražnih komentarjev ter celo groženj glavnemu
delničarju družbe. Na njegovo zahtevo so bili komentarji v šestih tednih po
objavi umaknjeni, sodišče pa mu je prisodilo odškodnino za nepremoženjsko
škodo, ker je presodilo, da družba Delfi ni imela dovolj učinkovitega sistema za
odstranjevanje neprimernih komentarjev. ESČP je v sodbi poudarilo velik po-
men, ki ga ima internet kot platforma za izvrševanje svobode izražanja, hkrati
pa je opozorilo na nevarnost, ki je s tem povezana, saj je mogoče prek njega v
nekaj sekundah po vsem svetu razširiti izjave, ki pomenijo sovražni govor ali
govor, ki spodbuja nasilje, te izjave pa lahko na njem ostanejo trajno zapisane.
Pri odločanju o tem, ali je bila pritožnici s sodbo estonskega sodišča kršena
pravica do svobode izražanja, je upoštevalo položaj, ki ga je imela družba Delfi
kot profesionalni upravljavec internetnega portala v razmerju do žrtve sovra-
žnega govora. Po mnenju Sodišča pritožnica ni poskrbela za to, da bi bilo mo-
goče avtorje komentarjev identificirati, tako da bi za svoje izjave odgovarjali,
poleg tega pa ni vzpostavila mehanizmov za filtriranje neprimernih sporočil
oziroma za njihovo takojšnjo odstranitev. Ob upoštevanju skrajno sovražne
narave komentarjev na eni strani in sorazmerno blage sankcije, ki je doletela
pritožnico, na drugi strani, je Sodišče sklenilo, da pritožnici ni bila kršena pra-
vica iz 10. člena EKČP.
Zadeva Aksu proti Turčiji se od prej predstavljenih primerov razlikuje po tem,
da je šlo za pritožbo žrtve sovražnega govora. Pritožnik je na ESČP vložil dve
pritožbi zaradi kršitve 8. člena EKČP (pravica do osebnega in družinskega ži-
vljenja). Eno pritožbo je vložil, ker so turška sodišča zavrnila njegov odško-
dninski zahtevek proti avtorju knjige, v kateri naj bi bili Romi predstavljeni
kot tatovi, kriminalci itd., drugo pritožbo pa, ker je bil zavrnjen njegov odško-
dninski zahtevek proti izdajatelju dveh slovarjev, v katerih so bili po njegovem
mnenju žaljivi opisi Romov in njihovih navad (na primer kaj pomenijo izrazi
345
• 134 (2017) 5-6
Sovražni govor in svoboda izražanja
ciganstvo, ciganski denar, ciganski dolg, ciganska poroka, ciganski šotor itd.).
ESČP je moralo najprej odgovoriti na vprašanje, ali je pritožniku mogoče pri-
znati položaj žrtve po 34. členu EKČP, ki določa, da lahko vloži pritožbo vsak,
ki je žrtev kršitev pravic. Ugotovilo je, da v konkretnem primeru sporni zapisi
sicer niso bili naslovljeni osebno na pritožnika, vendar se je kot član romske
skupnosti zaradi njih lahko čutil prizadetega, zato mu je priznalo legitimacijo
za vložitev pritožbe. ESČP je pri meritorni presoji zadeve najprej pojasnilo,
da je treba 8. člen EKČP razumeti široko, tako da obsega vse vidike osebnega
življenja, med drugim tudi posameznikovo etnično identiteto, zato lahko ne-
gativni stereotipi o skupini, ki ji pripada, prizadenejo njegov občutek etnične
pripadnosti, lastne vrednosti in samozavesti. Pri tehtanju med pravico do svo-
bode izražanja in pritožnikovo pravico iz 8. člena EKČP pa je presodilo, da
so turška sodišča obe pravici ustrezno uravnotežila. Kot odločilno okoliščino
je upoštevalo, da je šlo v prvem primeru za znanstveno delo, v drugem pa za
slovar in da zato avtorjem ni mogoče pripisati žaljivega namena.
4. SOVRAŽNI GOVOR V SLOVENSKEM PRAVU
Na podlagi Okvirnega sklepa Sveta Evropske unije 2008/913/PNZ z dne 28.
novembra 2008 o boju proti nekaterim oblikam in izrazom rasizma in kse-
nofobije s kazenskopravnimi sredstvi so dolžne države članice Evropske unije
preganjati kot kazniva dejanja naslednje oblike ravnanja:
– javno spodbujanje k nasilju ali sovraštvu, usmerjenemu proti skupini ljudi,
opredeljeni glede na raso, barvo kože, vero, poreklo ali nacionalno ali etnič-
no pripadnost;
– zagrešitev zgoraj navedenih dejanj z javnim razpošiljanjem ali razdeljeva-
njem letakov, slik ali drugega gradiva ter javno opravičevanje, zanikanje ali
grobo zmanjševanje pomena genocida, hudodelstev proti človečnosti in voj-
nih hudodelstev, kakor so opredeljeni v Statutu Mednarodnega kazenskega
sodišča (6., 7. in 8. člen), ter hudodelstev, ki so opredeljena v 6. členu Listine
Mednarodnega vojaškega sodišča, če so dejanja izvršena na način, ki lahko
spodbudi nasilje ali sovraštvo proti tej skupini ljudi ali članu te skupine.
Ta dejanja morajo biti kazniva z najmanj enoletno zaporno kaznijo, kaznivo
pa mora biti tudi hujskanje, pomoč in podpiranje teh dejanj. Po Okvirnem
sklepu se rasistični in ksenofobični motivi v vseh primerih obravnavajo kot
oteževalna okoliščina oziroma lahko sodišča take motive upoštevajo pri izre-
kanju kazni.17
17 Več o vsebini Okvirnega sklepa in možnostih njegove implementacije glej A. Završ-
nik, nav. delo, str. 106−109.
346
• 134 (2017) 5-6
Dragica Wedam Lukić
V Kazenskem zakoniku (KZ-1)18 je v 297. členu v poglavju o kaznivih dejanjih
zoper javni red in mir opredeljeno kaznivo dejanje »javno spodbujanje sovra-
štva, nasilja ali nestrpnosti«.19 Po prvem odstavku tega člena se z zaporom do
dveh let kaznuje,
»kdor javno spodbuja ali razpihuje sovraštvo, nasilje ali nestrpnost, ki te-
melji na narodnostni, rasni, verski ali etnični pripadnosti, spolu, barvi kože,
poreklu, premoženjskem stanju, izobrazbi, družbenem položaju, političnem
ali drugem prepričanju, invalidnosti, spolni usmerjenosti ali katerikoli dru-
gi osebni okoliščini, in je dejanje storjeno na način, ki lahko ogrozi ali moti
javni red in mir, ali z uporabo grožnje, zmerjanja ali žalitev.«
Po drugem odstavku se enako kaznuje:
»kdor na način iz prejšnjega odstavka javno širi ideje o večvrednosti ene
rase nad drugo ali daje kakršnokoli pomoč pri rasistični dejavnosti ali za-
nika, zmanjšuje pomen, odobrava, opravičuje, smeši ali zagovarja genocid,
holokavst, hudodelstvo zoper človečnost, vojno hudodelstvo, agresijo ali
druga kazniva dejanja zoper človečnost, kot so opredeljena v pravnem redu
Republike Slovenije.«
Po tretjem odstavku se v primeru, če je dejanje storjeno z objavo v sredstvih
javnega obveščanja ali na spletnih straneh, kaznuje tudi odgovorni urednik,
razen če je šlo za prenos oddaje v živo ali objavo na spletnih straneh, ki upo-
rabnikom omogočajo objave brez predhodnega nadzora, v četrtem odstavku
pa je predvidena strožja kazen (tri leta zapora) za primer, če je dejanje storjeno:
»s prisilo, grdim ravnanjem, ogrožanjem varnosti, sramotitvijo etičnih,
narodnostnih, narodnih ali verskih simbolov, poškodovanjem tujih stvari,
skrunitvijo spomenikov, spominskih znamenj ali grobov.«
Z zaporom do petih let se po petem odstavku 297. člena kaznuje uradna oseba,
ki stori kaznivo dejanje iz prvega ali drugega odstavka tega člena z zlorabo
položaja.
Prvotno besedilo 297. člena KZ-1 je bilo spremenjeno in dopolnjeno z novelo
KZ-1B iz leta 2011.20 Pred novelo se je prvi odstavek tega člena glasil:
»Kdor javno spodbuja ali razpihuje narodnostno, rasno, versko ali drugo so-
vraštvo, razdor ali nestrpnost, ali spodbuja k drugi neenakopravnosti zaradi
18 Uradni list RS, št. 55/08 in nasl.
19 Več o kaznivem dejanju iz 297. člena KZ-1 kot tipičnem ogrozitvenem dejanju glej
M. Ambrož, nav. delo.
20 Uradni list RS, št. 91/11.
347
• 134 (2017) 5-6
Sovražni govor in svoboda izražanja
telesnih ali duševnih pomanjkljivosti ali spolne usmerjenosti, se kaznuje z
zaporom do dveh let.«
Po noveli so v prvem odstavku 297. člena KZ-1 natančneje opredeljeni pri-
meri, v katerih je javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti kaznivo
dejanje, hkrati pa sta bila dodana dva alternativna pogoja za pregonljivost: de-
janje mora biti storjeno na način, ki lahko ogrozi ali moti javni red in mir, ali z
uporabo grožnje, zmerjanja ali žalitev.
Sodna praksa v zvezi z 297. členom KZ-1 je skromna.21 V informacijski bazi
Ius-info sem našla samo tri sodbe višjih sodišč,22 do vprašanja, pod kakšnimi
pogoji in v kakšnem obsegu je na podlagi 297. člena KZ-1 dopustno omejeva-
nje svobode izražanja, pa se še ni opredelilo niti Vrhovno niti Ustavno sodi-
šče. Vrhovno državno tožilstvo je glede pregona tega kaznivega dejanja zavzelo
precej restriktivno stališče.23 V pravnem mnenju z dne 27. februarja 2013 je
med drugim navedlo, da ni nujno, da je vsaka protiustavna oblika govora po
63. členu Ustave kaznivo dejanje, temveč mora biti dejanje storjeno na način,
ki lahko ogrozi javni red in mir. Podana mora biti konkretna nevarnost za
javni red in mir, to je objektivna možnost in tudi verjetnost njegove kršitve,
abstraktna nevarnost ne zadošča. Po mnenju Vrhovnega državnega tožilstva
iz celote opisa kaznivega dejanja in njegove umestitve v poglavje, ki varuje
javni red in mir, izhaja, da mora biti tudi v primeru, kadar je dejanje storjeno
z uporabo grožnje, zmerjanja ali žalitev, spodbujanje ali razpihovanje v smeri
sovražnosti, nasilnosti ali nestrpnosti izraženo na taki stopnji, ki že sama po
sebi ogroža ali moti javni red in mir. Glede položaja oškodovanca se Vrhov-
no državno tožilstvo sklicuje na stališče sodne prakse,24 da v primeru, ko je
dejanje usmerjeno proti skupini ljudi, posameznega pripadnika te skupine ni
mogoče šteti za oškodovanca, zato v primeru, če se državni tožilec ne odloči za
kazenski pregon, ne more prevzeti kazenskega pregona. Opozorilo pa je tudi,
da je treba pri izvajanju politike pregona za to kaznivo dejanje posebej upo-
21 Nekaj primerov sodb, izdanih pred novelo KZ-1 in po njej, navaja N. Kogovšek
Šalamon, nav. delo, str. 27. Statistični podatki o ovadbah, obtožbah in sodbah za obdobje
2005–2015 so objavljeni v publikaciji Mirovnega inštituta Sovražni govor v Republiki
Sloveniji, str. 15–17.
22 V dveh primerih (VSL II Kp 2633 z dne 13. septembra 2011 in VSL II Kp 5357/2010
z dne 15. junija 2011) sta bili obsodilni sodbi na drugi stopnji potrjeni pred začetkom vel-
javnosti novele KZ-1, v tretjem primeru (VSL II Kp 65803/2012 z dne 11. decembra 2013)
pa je pritožbeno sodišče z uporabo milejšega zakona obdolženca oprostilo.
23 Vrhovno državno tožilstvo: Pregon kaznivega dejanja javnega spodbujanja sovra-
štva, nasilja ali nestrpnosti po 297. členu KZ-1 – pravno stališče kolegija kazenskega od-
delka Vrhovnega državnega tožilstva z dne 27. februarja 2013. V celoti je dosegljivo na
spletni strani .
24 Očitno gre za sodbo Vrhovnega sodišča I Ips 359/2005 z dne 13. aprila 2006.
348
• 134 (2017) 5-6
Dragica Wedam Lukić
števati, da državno tožilstvo s kazenskim postopkom posega v ustavno zagoto-
vljene pravice do svobode izražanja in svobode tiska in da mora zato v vsakem
posameznem primeru presoditi, ali je kazenski pregon nujen po merilu soraz-
mernosti in ob izhodišču, da mora biti uveljavljanje kazenske represije zadnje
možno sredstvo za odpravo negativnih pojavov v družbi.25
Podobno stališče izhaja iz odgovora Varuhinje človekovih pravic z dne 28. av-
gusta 2015 na novinarsko vprašanje o pojavih nestrpnega govora do beguncev.
Tudi Varuhinja je navedla, da vsak primer sovražnega govora še ni kaznivo
dejanje javnega spodbujanja sovraštva, nasilja ali nestrpnosti, kot ga oprede-
ljuje Kazenski zakonik v 297. členu, in da so zaradi varstva svobode govorjene
ali pisane besede pogoji za kazenski pregon strogi. Pri tem se je sklicevala na
sodno prakso, po kateri je za izpolnitev vseh znakov tega kaznivega dejanja
poleg naklepnega javnega spodbujanja sovraštva proti posamezni skupini ljudi
potrebna tudi možnost, da se bodo besede sprevrgle v nasilje, v neko proti-
pravno dejanje.26
Ustavno sodišče je vprašanje dopustnosti posegov v svobodo izražanja obrav-
navalo v več primerih, ko so bile ustavne pritožbe vložene proti sodbam, s ka-
terimi so sodišča omejila svobodo izražanja ali umetniškega ustvarjanja zaradi
varstva osebnostnih pravic drugih oseb. V večini primerov je ugotovilo, da je
šlo za kršitev teh pravic.27 Izjema je bila odločba v zadevi »Mladina«,28 s katero
je Ustavno sodišče odločilo, da v konkretnem primeru pritožnici z odločitvijo
sodišča s tem, ko je ugodilo tožbenemu zahtevku tožnika, ki se je čutil z zapisi
v reviji prizadetega, ni bila kršena pravica do svobode izražanja. ESČP se s tako
presojo ni strinjalo in je odločilo, da je šlo za kršitev pravice iz 10. člena EKČP
(sodba v zadevi Mladina proti Sloveniji z dne 17. aprila 2014).
V navedenih primerih so ustavne pritožbe izvirale iz civilnopravnih sporov, v
katerih so kot tožniki nastopale osebe, ki so bile konkretno prizadete z izjava-
mi ali zapisi nasprotne stranke. Za prizadetost skupine nedoločenih oseb pa je
šlo pri odločanju o ustavni pritožbi v zvezi z zahtevo za prepoved razširjanja
knjige, v kateri je med drugim zapisano, da so partizani vse Titove nasprotnike,
25 Za kritiko pravnega stališča Vrhovnega državnega tožilstva in na njem temelječega
pojasnila glede pregona sovražnega govora v članku z naslovom »Tožilstvo: Posplošena
razprava o pregonu sovražnega govora ni na mestu« v časopisu Dnevnik 5. december
2015 glej B. Vezjak, nav. delo, str. 82−85.
26 Odgovor Varuhinje je v celoti objavljen na spletni strani .
27 Odločbe Up-50/99 z dne 14. decembra 2000, Up-422/02 z dne 10. marca 2005, Up-
406/05 z dne 12. aprila 2007, Up-570/09 z dne 2. februarja 2012, Up-444/09 z dne 12.
aprila 2012, Up-584/12 z dne 22. maja 2014 in Up-1019/12 z dne 26. marca 2015.
28 Odločba Up-1391/07 z dne 10. septembra 2009.
349
• 134 (2017) 5-6
Sovražni govor in svoboda izražanja
ki so se po kapitulaciji Nemčije na Koroškem predali Britancem, brez predho-
dnega sojenja postrelili.29 Tožbo so vložili Zveza združenj borcev NOB (ZZB-
NOB) in nekateri posamezniki, ki so se kot nekdanji partizani čutili prizadete
s tem zapisom. Sklicevali so se na 157. člen tedaj veljavnega Zakona o obliga-
cijskih razmerjih (ZOR),30 ki je, podobno kot 134. člen zdaj veljavnega Obliga-
cijskega zakonika (OZ)31 določal, da ima vsakdo pravico zahtevati od sodišča
ali drugega pristojnega organa, da odredi prenehanje dejanja, s katerim se krši
nedotakljivost človekove osebnosti, osebnega in družinskega življenja ali kate-
ra druga osebnostna pravica, da prepreči tako dejanje ali da odstrani njegove
posledice. Vrhovno sodišče je njihove zahtevke zavrnilo zaradi pomanjkanja
aktivne legitimacije. Zavzelo je stališče, da ima v primeru, kadar kdo objavlja
ali razpečava trditev, ki je morebiti žaljiva, zahtevek iz 157. člena ZOR samo
tisti, na kogar se trditev neposredno nanaša, ter tisti, za kogar je mogoče po ra-
zumni poti sklepati, da leti osebno nanj ali tudi nanj.32 Kadar se sporna trditev
nanaša na skupino ljudi, od katerih ni mogoče nobenega individualizirati, pa
zgolj dejstvo, da se neka oseba uvršča v to skupino, tej osebi ne daje zahtevka iz
157. člena ZOR. Ustavno sodišče je presodilo, da taka razlaga 157. člena ZOR
ni v nasprotju s 35. členom Ustave, zato je ustavno pritožbo zavrnilo. V obra-
zložitvi je navedlo, da bi drugačna razlaga povzročila nepredvidljivo in morda
tudi neobvladljivo veliko število potencialnih tožnikov oziroma zahtevkov, če-
sar zakonodajalčevi volji ni mogoče pripisati, poleg tega pa bi lahko v praksi
preveč posegala v svobodo izražanja iz 39. člena Ustave. Pritožniki so nato vlo-
žili pritožbo na ESČP, v kateri so zatrjevali, da sta jim bili s tem, ko jim ni bila
priznana aktivna legitimacija v postopku, kršeni pravica do sodnega varstva
iz prvega odstavka 6. člena EKČP in pravica do pravnega sredstva iz 13. člena
EKČP. ESČP je vsem pritožnikom priznalo položaj žrtve po 34. členu EKČP.
ZZB NOB je ta položaj priznalo zato, ker je po njenem statutu ena od njenih
nalog tudi skrb za objektivno zgodovinsko interpretacijo osvobodilnega boja
in obramba pred poskusi zlorabe medvojnih in povojnih dogodkov v politične
namene, pritožnikom – fizičnim osebam pa ker so bili kot nekdanji partiza-
ni lahko neposredno prizadeti s spornimi trditvami. Glede spornih navedb
je ESČP zavzelo stališče, da jih je treba presojati v specifičnem zgodovinskem
kontekstu povojnega obdobja. Ker to, da je prišlo do pobojev, ni sporno, in ker
je šlo za splošno postavljeno trditev, po mnenju ESČP prizadetost pritožnikov
ne zadošča za oceno, da jim je bila s spornimi trditvami kršena pravica do
ugleda. Po mnenju ESČP pritožnikom tudi nista bili kršeni pravici iz prvega
29 Odločba Up-150/97 z dne 4. februarja 1999.
30 Uradni list SFRJ, št. 29/78 in nasl.
31 Uradni list RS, št. 83/01 in nasl.
32 Sodba II Ips 439/96 z dne 30. januarja 1997.
350
• 134 (2017) 5-6
Dragica Wedam Lukić
odstavka 6. člena in 13. člena EKČP, saj so imeli možnost predstaviti svoja
stališča v postopku, izdane sodne odločbe pa so bile tudi razumno in dovolj
obrazložene. ESČP je zato pritožbe zavrnilo kot očitno neutemeljene (sklep
ZZB NOV in drugi proti Sloveniji z dne 15. maja 2003).
5. SKLEP
Iz odločitev ESČP je razvidno, da so nekatere države do sovražnega govora
precej manj tolerantne, kot kaže praksa pri nas. ESČP daje prednost svobodi
izražanja, kadar gre za izjave, ki so usmerjene proti politični oblasti, tudi če gre
za ostro kritiko njenega delovanja. Po drugi strani pa pušča državam pri ome-
jevanju svobode izražanja široko polje presoje, kadar so s sovražnim govorom
prizadete narodne, etične in verske manjšine, tujci, migranti in v zadnjem času
tudi drugače spolno usmerjeni. Iz njegove prakse je razvidno, da se pri tem
opira na Priporočilo o sovražnem govoru Odbora ministrov Sveta Evrope iz
leta 1997 in da pojem širjenja, spodbujanja, promoviranja ali opravičevanja
sovraštva razlaga široko.33 Posebno pozornost zaslužita zlasti dve njegovi sta-
lišči: stališče, da za presojo, da gre za spodbujanje sovraštva, ni nujno izrecno
pozivanje k nasilju ali k drugi kriminalni dejavnosti, temveč za poseg države
zadošča, da gre za zasmehovanje, žaljenje in klevetanje posamezne skupine
prebivalstva ter stališče, da je posamezniku kot članu romske skupnosti mogo-
če priznati položaj žrtve po 34. členu EKČP, čeprav sporni zapisi niso bili na-
slovljeni neposredno nanj, vendar se je zaradi njih kot član romske skupnosti
lahko čutil prizadetega.
Očitno je, da v naši pravni ureditvi pristop do sovražnega govora ni najbolj
ustrezen. Težava je že v tem, da je kaznivo dejanje, ki se nanaša na sovražni
govor, opredeljeno kot »javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti«
in je uvrščeno v poglavje o kaznivih dejanjih zoper javni red in mir. V zvezi s
tem Ambrož opozarja, da je pojem ogrožanja javnega reda in miru nedoločen
in interpretativno odprt, kar še bolj velja za »potencialno ogrožanje« oziroma
za razpravo o tem, ali bi neko ravnanje »lahko ogrozilo javni red in mir«. Zato
se po njegovem mnenju odpira vprašanje pravne varnosti, saj imajo tudi po-
tencialni storilci pravico vnaprej kolikor toliko določno vedeti, katere njihove
izjave bodo lahko kaznovane kot sovražni govor.34 Ker je kot zaščitni objekt
določeno varstvo javnega reda in miru, je deloma razumljivo stališče Vrhovne-
ga državnega tožilstva, da je pogoj za kazenski pregon konkretna nevarnost za
33 Primerjaj R. Čeferin, nav. delo (2017), str. 62.
34 M. Ambrož, nav. delo, str. 95.
351
• 134 (2017) 5-6
Sovražni govor in svoboda izražanja
javni red in mir.35 Vprašanje pa je, ali je to v skladu z Ustavo ter mednarodnimi
akti, ki zavezujejo Republiko Slovenijo, ter s priporočili in resolucijami Sveta
Evrope. Cilj omejevanja sovražnega govora še zdaleč ni samo preprečevanje
ogrožanja javnega reda in miru, temveč tudi ali celo predvsem varstvo pravic
oseb, ki so s sovražnim govorom prizadete. Krivic upravičeno opozarja, da je
po 63. členu Ustave prepovedano vsakršno spodbujanje k neenakopravnosti in
nestrpnosti in da EKČP med legitimnimi cilji, ki upravičujejo posege države v
svobodo izražanja, ne navaja samo preprečevanja neredov in zločinov, na če-
mer temelji ideja o edinem možnem razlogu za kaznivost sovražnega govora,
temveč tudi zavarovanje ugleda in pravic drugih.36 V Ustavi je 63. člen, ki pre-
poveduje spodbujanje k neenakopravnosti in nestrpnosti, uvrščen v poglavje
o človekovih pravicah in temeljnih svoboščinah in po Jakličevem mnenju se s
to prepovedjo varujejo ustavne vrednote enakosti, človekovega dostojanstva
in demokratične pravne države.37 Človekovo dostojanstvo je ena od vrednot,
ki imajo v demokratični družbi poseben pomen in je, kot je zapisalo Ustavno
sodišče, v središču ustavnega reda Republike Slovenije.38 V komentarju Usta-
ve navaja Jaklič še številne argumente ustavnopravne teorije za stališče, da so
negativne posledice sovražnega govora specifične in hujše kot pri drugih vse-
binah izražanja. Poleg tega, da gre za neposreden napad na ustavni vrednoti
enakosti in človekovega dostojanstva, je psihološki učinek na posameznika in
manjšino še posebej hud, saj gre za napad na značilnosti (narodnost, raso, vero
itd.), ki so sestavni del nespremenljive človekove identitete. To pa ima lahko po
mnenju nekaterih psihološki učinek »utišanja« pripadnikov manjšine, kar je v
nasprotju z idejo svobode izražanja.39 Završnik ob tem opozarja na protislovje,
ki ga kaže primerjava pregona kaznivih dejanj po 297. členu KZ-1 in kaznivih
dejanj zoper čast in dobro ime. Ugotavlja, da so »mogočni in vplivni« zelo
hitro zavarovani s kazenskopravnimi sredstvi zaradi posegov v njihovo čast
in dobro ime, sami pa so varovani z zelo široko pojmovano svobodo govora.40
Čeprav mora biti kazenski pregon zadnje sredstvo (ultima ratio), je teža-
va v tem, da je po veljavni ureditvi v večini primerov to žal edina možnost
za varstvo pravic prizadetih oseb. Če državni tožilec ne sproži kazenskega
pregona oziroma od njega odstopi, ga po sedanji razlagi zakona pripadniki
35 Tako tudi M. Ambrož (nav. delo, str. 98), ki meni, da je tam, kjer so pravni dvomi
in nejasnosti, restriktivna uporaba kazenske represije ne le najmanj tvegana, temveč celo
zapovedana.
36 M. Krivic, nav. delo, str. 8.
37 K. Jaklič: komentar k 63. členu Ustave, str. 619.
38 Odločba U-I-109/10 z dne 26. junija 2011.
39 K. Jaklič: komentar k 63. členu Ustave, str. 617.
40 A. Završnik, nav. delo, str. 112.
352
• 134 (2017) 5-6
Dragica Wedam Lukić
skupine, na katero se nanaša sovražni govor, ne morejo nadaljevati kot subsidi-
arni tožilci. Zakon o varstvu javnega reda in miru (ZJRM-1)41 sicer v 20. členu
ureja kot kvalificirano obliko nekaterih prekrškov zoper javni red primere, ko
so ti prekrški storjeni z namenom vzbujanja narodnostne, rasne, spolne, etnič-
ne, verske ali politične nestrpnosti ali nestrpnosti glede spolne usmerjenosti,42
vendar sredstvo za preprečevanje sovražnega govora ne more biti kaznovanje
gostilniških zmerjanj in pretepov. Po sedanji sodni praksi pa prizadeti tudi
nimajo možnosti, da bi dosegli varstvo svojih pravic v civilnem sodnem po-
stopku, saj se jim ne priznava stvarna legitimacije za uveljavljanje zahtevkov
po 134. členu OZ. Spodbujanje k narodni, rasni, verski, spolni ali drugi nee-
nakopravnosti, k nasilju in vojni, ter izzivanje narodnega, verskega, spolnega
ali drugega sovraštva in nestrpnosti je prepovedano tudi po 8. členu Zakona o
medijih (ZMed),43 vendar se po 129. členu tega zakona izdajatelj medija kaznu-
je za prekršek samo v primeru, če je dejanje storjeno z oglasi.
V zadnjem času je bilo nekaj predlogov za spremembo kazenske in medijske
zakonodaje, ki pa niso bili sprejeti.44 Tudi v teoriji o tem, kako urediti to podro-
čje, ni enotnega stališča. Krivic ocenjuje sedanjo ureditev kot zelo slabo zlasti
glede možnosti, da bi se blažje oblike sovražnega govora sankcionirale kot pre-
kršek ali sploh ne kazenskopravno.45 Po Rovškovem mnenju bi bilo smiselno
sovražni govor iz 297. člena KZ-1 dekriminalizirati in namesto tega pri vseh
kaznivih dejanjih z elementi nasilja predpisati kvalificirano obliko, kadar so
storjena iz sovražnih nagibov. Spodbujanje sovraštva in nestrpnosti prek spleta
in medijev, ki ni povezano z drugimi kaznivimi dejanji, pa naj bi se opredelilo
kot prekršek, s tem da bi bila odločitev prekrškovnega organa podvržena sodni
kontroli.46 Tej ideji odločno nasprotuje Teršek, ki opozarja, da izražanje, ki je v
mejah pravno dovoljenega, ne sme biti kaznovano niti kot prekršek; če pomeni
sovražni govor, pa ga je treba preganjati kot kaznivo dejanje.47
41 Uradni list RS, št. 70/06.
42 Gre za prekrške iz 6. člena (nasilno in drzno vedenje), 7. člena (nedostojno vedenje),
12. člena (poškodovanje uradnega napisa, oznake ali odločbe), 13. člena (pisanje po ob-
jektih) in 15. člena (uničevanje državnih simbolov).
43 Uradni list RS, štev. 35/01 in nasl.
44 H. Jenull, nav. delo (2016), str. VI, med predlogi Državnega tožilstva za boljše inkri-
minacije navaja, da ureditev po 297. členu zahteva »izčiščenje v smeri večje jasnosti inkri-
minacije«, vendar novela KZ-1, ki je v strokovni obravnavi, te spremembe ne predvideva.
45 M. Krivic, nav. delo, str. 8.
46 J. Rovšek, nav. delo, str. 15.
47 A. Teršek, nav. delo (2011), str. 41. Teršek je svoje stališče podrobneje obrazložil v
članku Ustavnopravno nedorečeno javno izražanje o javnem izražanju v Pravni praksi
št. 13/2012, str. 15.
353
• 134 (2017) 5-6
Sovražni govor in svoboda izražanja
Menim, da je bistvena pomanjkljivost veljavne ureditve, da je sovražni govor
opredeljen kot eno od kaznivih dejanj zoper javni red in mir, posledica tega
pa je, da se pravice oseb, ki so prizadete s sovražnim govorom, ne upoštevajo
dovolj. Zato bi bilo smiselno spremeniti oziroma dopolniti zakonodajo tako,
da bodo ustrezno zavarovane pravice oseb, prizadetih s sovražnim govorom.
Poleg tega bi kazalo za primere, ko se sovražni govor širi prek spleta, v skladu
s stališčem, ki ga je ESČP zavzelo v zadevi Delfi, zaostriti odgovornost upra-
vljavcev internetnih portalov.
Kot ugotavlja Krivic,48 bi imela sodišča že znotraj veljavne zakonske ureditve
kar precej možnosti za iskanje primernih ukrepov po načelu sorazmernosti,
od zapornih kazni prek denarnih kazni do sodnega opomina, po mojem mne-
nju pa bi bila primerna tudi sprememba zaporne kazni v družbeno koristno
delo. Vendar se sodna praksa ne more izoblikovati, če tožilstva ne sprožajo
postopkov. Zato bi bilo treba vsaj spremeniti sodno prakso, ki pripadnikom
skupin, proti katerim je usmerjen sovražni govor, a priori odreka položaj oško-
dovanca, in jim s tem omogočiti, da bodisi prevzamejo kazenski pregon ali
uveljavljajo svoj zahtevek na podlagi 134. člena OZ v pravdnem postopku.
Sodišča (zlasti Vrhovno in Ustavno sodišče) bi s tem dobila možnost, da ob
upoštevanju prakse ESČP izoblikujejo merila za presojo, katere izjave uživajo
varstvo po 39. členu Ustave, v katerih primerih pa obstajajo ustavno dopustni
razlogi za omejitev svobode izražanja. V nasprotnem primeru bodo pravice
žrtev sovražnega govora še naprej nezavarovane, kršitelji njihovih pravic pa s
tem dobivajo sporočilo, da je njihovo ravnanje pravno neoporečno in družbe-
no sprejemljivo.
Literatura
Matjaž Ambrož: Sovražni govor kot ogrozitveno kaznivo dejanje, v: Slavko
Splichal (ur.): Zagovor javnosti: med svobodo izražanja in sovražnim go-
vorom. Razprave I. razreda 33. Slovenska akademija znanosti in umetno-
sti, Ljubljana 2017, str. 90−100.
Rok Čeferin: Meje svobode tiska: Analiza sodne prakse Ustavnega sodišča Re-
publike Slovenije in Evropskega sodišča za človekove pravice. GV Založba,
Ljubljana 2013.
Rok Čeferin: Državljani v trenirkah in sovražni govor, v: Pravna praksa, št.
3/2012, str. 14–15.
Rok Čeferin: Sovražni govor kot zloraba pravice do svobode izražanja, v: Slav-
ko Splichal (ur.): Zagovor javnosti: med svobodo izražanja in sovražnim
48 M. Krivic, nav. delo, str. 8.
354
• 134 (2017) 5-6
Dragica Wedam Lukić
govorom. Razprave I. razreda 33. Slovenska akademija znanosti in ume-
tnosti, Ljubljana 2017, str. 58−69.
Klemen Jaklič: komentar k 39. členu Ustave, v: L. Šturm (ur.): Komentar Usta-
ve Republike Slovenije, Fakulteta za podiplomske državne in evropske štu-
dije, Brdo 2002, str. 416−436.
Klemen Jaklič: komentar k 63. členu Ustave, v: L. Šturm (ur.): Komentar Usta-
ve Republike Slovenije, Fakulteta za podiplomske državne in evropske štu-
dije, Brdo 2002, str. 616−620.
Hinko Jenull: Predlogi državnega tožilstva za boljše inkriminacije, v: Pravna
praksa, št. 2/2016, priloga.
Neža Kogovšek Šalamon: Sovražni govor kot uradno pregonljivo kaznivo de-
janje; (17. 6.
2017).
Matevž Krivic: Kje je meja me svobodo govora in sovražnim govorom?, v:
Pravna praksa, št. 1/2012, str. 6–8.
Andrej Motl, Veronika Bajd: Sovražni govor v Republiki Sloveniji: pregled sta-
nja. Mirovni inštitut; (17. 6. 2017).
Jernej Rovšek: Še o sovražnem govoru – dekriminalizirajmo ga!, v: Pravna pra-
ksa, št. 2/2012, str. 13–15.
Andraž Teršek: Veliko bi jih govorilo, malokdo bi bral, v: Pravna praksa, št.
49-50/2011, str. 41.
Andraž Teršek: Ustavnopravno nedorečeno izražanje o javnem izražanju, v:
Pravna praksa, št. 13/2012, str. 13–15.
Boris Vezjak: Interpretacije 297. člena Kazenskega zakonika, opredeljivost in
pregonljivost sovražnega govora, v: Slavko Splichal (ur.): Zagovor javno-
sti: med svobodo izražanja in sovražnim govorom. Razprave I. razreda 33.
Slovenska akademija znanosti in umetnosti, Ljubljana 2017, str. 78−89.
Anne Weber: Manual on Hate Speech. Strasbourg: Council of Europe Publishing
2009; (16. 6. 2017).
Dragica Wedam Lukić: Sovražni govor v praksi Evropskega sodišča za
človekove pravice, v: Slavko Splichal (ur.): Zagovor javnosti: med svobodo
izražanja in sovražnim govorom. Razprave I. razreda 33. Slovenska aka-
demija znanosti in umetnosti, Ljubljana 2017, str. 30−40.
Luzius Wildhaber: Opening of the Judicial Year – 22 January 2004, v: Luz-
ius Wildhaber (ur.): The Eeuropean Court of Human Rights/ 1998–2006:
History, Achieventments, Reform. N.P. Engel, Kehl, Strasbourg, Arlington
2006, str. 45−53.
355
• 134 (2017) 5-6
Sovražni govor in svoboda izražanja
Luzius Wildhaber: The Right to Offend, Shock or Disturb?: Aspects of Free-
dom of Expression under the European Convention on Human Rights, v:
Luzius Wildhaber (ur.): The Eeuropean Court of Human Rights/ 1998–
2006: History, Achieventments, Reform. N. P. Engel, Kehl, Strasbourg in
Arlington 2006, str. 212−227.
Aleš Završnik: Zakaj obsodb sovražnega govora v Sloveniji ni? Od okov imple-
mentacije do rigidnosti razlage v: Slavko Splichal (ur.): Zagovor javnosti:
med svobodo izražanja in sovražnim govorom. Razprave I. razreda 33.
Slovenska akademija znanosti in umetnosti, Ljubljana 2017, str. 101−114.
Nina Židanik: Sovražni govor in kaznivo dejanje javnega spodbujanja sovra-
štva, nasilja in nestrpnosti, v: Pravna praksa, št. 10/2013, str. 16–18.