44 Didakta november 2014 Prehrana v šoli SOLSKILONEC.SI - PODPORA ORGANIZIRANI ŠOLSKI PREHRANI ZA ZDRAVJE PRIHODNJIH GENERACIJ / Rok Poličnik, spec. klin. diet., vodja projekta Solskilonec.si Solskilonec.si je nastal kot plod dolgoletnega medsektorskega sodelovanja med zdravstvom in šolstvom, namenjen pa je predvsem temu, da bi ljudje na enem mestu našli čim več uporabnih informacij o pomenu prehrane in gibanja za zdravje otrok in mladih. Temelji na Smernicah zdravega prehranjevanja v vzgojno- izobraževalnih ustanovah, ki sta jih sprejeli ministrstvi, pristojni za zdravje in izobraževanje, ter na Zakonu o šolski prehrani. Strokovne vsebine so prilagojene tako tistim, ki želijo pridobiti osnovne informacije o prehrani in gibanju, kot tudi strokovnjakom, ki vsakodnevno delujejo na področju šolske prehrane in telesne dejavnosti otrok in mladih. Izhodišča Mednarodne organizacije v zadnjem obdobju intenzivno opozarjajo na po- rast civilizacijskih bolezni, ki so nepo- sredno posledica neustreznega načina prehranjevanja in slabih prehranjeval- nih navad. Med najpogostejše kronič- ne nenalezljive bolezni pri odraslih, ki so povezane s prehranjevalnimi navadami, prištevamo bolezni srca in ožilja, rak, sladkorno bolezen tipa 2, debelost, bolezni kostno-mišičnega sistema (WHO 2005 in 2012). Kronične nenalezljive bolezni pa se ne pojavljajo le pri odrasli, temveč vse pogosteje tudi že pri otrocih in mladostnikih. Najpogostejše bolezni med to popu- lacijsko skupino so alergijske bolezni, prekomerna telesna teža in debelost, sladkorna bolezen, epilepsija, cistična fibroza, anemija in motnje v razvoju živčevja (Janet 2007). Dolgoročno bo to negativno vplivalo na pričakova- no življenjsko dobo v EU in na slabšo kakovost življenja mnogih ljudi (Bela knjiga … 2007). Znano je, da lahko z zdravo in urav- noteženo prehrano ter redno tele- sno dejavnostjo v obdobju otroštva pomembno zmanjšamo tveganje za nastanek kroničnih nenalezljivih bo- lezni v poznejšem življenjskem obdo- bju. Vzpostavljanje zdravih prehra- njevalnih navad v zgodnjem otroštvu namreč predstavlja ključni dejavnik za kratkoročno zdravje, prehranski vzorci, ki ji privzgojimo otroku v tem obdobju, pa so izjemno pomembni za navade v odraslem obdobju, ki po- gosto vplivajo na dolgoročno zdravje posameznika (Lanigan 2007). Drža- va s svojimi ukrepi pri uresničevanju smernic lahko pomembno vpliva na izboljšanje prehranjevanja otrok, ob Didakta november 2014 45 Prehrana v šoli tem pa učinkovit prispevek k javne- mu zdravju predstavljajo tudi različ- ni ukrepi, kot so sheme spodbujanja uživanja sadja in zelenjave (de Sa in Lock 2008); izobraževanje, vzgoja v različnih okoljih ter ciljani javno-zdra- vstveni ukrepi za izboljšanje sistema organizirane prehrane. Z namenom natančnejše ureditve šol- ske prehrane je Državni zbor RS konec leta 2012 sprejel nov Zakon o šolski prehrani, ki opredeljuje obveznosti in dolžnosti vzgojno-izobraževalnih zavo- dov pri zagotavljanju šolske prehrane. Med drugim določa, da so vzgojno- -izobraževalni zavodi pri organizaci- ji šolske prehrane dolžni upoštevati krovne Smernice za prehranjevanje v vzgojno-izobraževalnih zavodih, spre- jete avgusta 2010 na Strokovnem svetu Republike Slovenije za splošno izobra- ževanje. V svojem besedilu natančno opredeljujejo vzgojno-izobraževalni in zdravstveni vidik šolske prehrane. Slednji temelji na: Smernicah zdravega prehranjevanja v vzgojno-izobraževal- nih ustanovah, Praktikumu jedilnikov zdravega prehranjevanja v vzgojno-iz- obraževalnih ustanovah in Priročniku z merili kakovosti za naročanje hrane v vzgojno-izobraževalnih ustanovah. Vsi našteti strokovni dokumenti, ki so bili sprejeti s strani Ministrstva za zdravje RS in drugih resornih ministrstev, so z uvedbo omenjenega zakona postali za vzgojno-izobraževalne zavode obvezni in zavezujoči. Področje šolske prehrane strateško ureja tudi Resolucija o nacionalnem programu prehranske politike 2005– 2010, ki otroke in mladostnike glede prehranjevanja prednostno uvršča med ogrožene skupine prebivalcev. Eno izmed bolj problematičnih po- dročij organizirane šolske prehrane predstavlja dietna prehrana. Na Na- cionalnem inštitutu za javno zdravje OE Kranj smo v preteklem letu opravili nacionalno raziskavo o dietni prehrani v vzgojno-izobraževalnih zavodih v Sloveniji. Namen raziskave je bil med drugim tudi ugotavljati ustreznost, strokovnost in suverenost osebja pri izvajanju dietne prehrane, s poudar- kom na alergijah in preobčutljivostnih reakcijah na hrano. K sodelovanju so bili povabljeni vsi vzgojno-varstve- ni zavodi, osnovne šole ter osnovne šole s prilagojenim programom, ki so razvidni iz Evidence vzgojno-izo- braževalnih zavodov in vzgojno-izo- braževalnih programov Ministrstva za izobraževanje, znanost, kulturo in šport RS. Stopnja odzivnosti sodelujo- čih vzgojno-izobraževalnih zavodov je bila 49-odstotna, kar pomeni, da je bilo v raziskavo vključenih 276 zavo- dov, ki imajo v šolskem letu 2012–2013 vpisanih 119.275 otrok. Raziskava je pokazala, da individualno prilagojena prehrana ne predstavljajo ovir le za bolnega otroka in njegovo družino, temveč tudi za vzgojno- -izobraževalne zavode. Ti so dolžni dnevno zagotoviti zdrav in uravno- težen obrok tudi kronično bolnemu otroku, kar je tudi cilj Zakona o šolski prehrani. Pogosto so jim edina opora pri oblikovanju obrokov starši oziroma zdravniki pediatri (Poličnik 2014). 46 Didakta november 2014 Prehrana v šoli Ugotovljeno je bilo, da se kuharsko osebje, ki pripravlja dietne obroke, zelo redko udeležuje strokovnih iz- obraževanj in usposabljanj na temo dietne prehrane, poleg tega pa ima le minimalno število zavodov (le 12 %) zaposlenega kuharja z opravljenim tečajem iz dietetike. Sedemnajst odstotkov vzgojno-izo- braževalnih zavodov poroča o nega- tivnih izkušnjah z zagotavljanjem dietne prehrane pri alergijah, kar je bilo marsikje povezano tudi s posredo- vanjem urgentne službe prve pomoči. Na vprašanje glede pričakovanj s strani države na področju dietne prehrane kar 78 % zavodov pričakuje več pod- pore s strani države (kakovostna in finančno dostopnejša (letna) izobraže- vanja in delavnice za kuharsko osebje in načrtovalce jedilnikov, priročnik za kuharje, strokovno literaturo v do- mačem jeziku, strokovno podporo preko spletne strani, zbirko vzorč- nih dietnih jedilnikov, podporo pri popestritvi dietnih jedilnikov, pripravo navodil od sprejema bolnega otroka v šolo do diete in podporo pri nabavi ustrezne opreme). Vse navedene ugotovitve so nas vodi- le k ukrepanju, zato smo v letu 2013 kandidirali za pridobitev sredstev Ministrstva za zdravje RS v okviru Javnega razpisa za sofinanciranje pro- gramov varovanja in krepitve zdravja za leti 2013 in 2014. Kot rezultat raziskave in projekta je nastal spletni portal Solskilonec.si, katerega ključni cilj je podpora vzgojno-izobraževalnih za- vodov pri uresničevanju nacionalnih prehranskih smernic, ki vključuje raz- lične vsebine in uporabna e-orodja pri izvajanju zdravstvenega vidika prehra- ne v vzgojno-izobraževalnih zavodih (Poličnik 2014). Spletni portal Solskilonec.si Spletni portal je rezultat prizadevanj strokovnjakov Nacionalnega inštitu- ta za javno zdravje in Instituta Jožef Stefan (IJS). Vključuje sodobne infor- macijske pristope, ki so dokazano naj- boljši način za hitro doseganje ciljnih skupin. Svetovni splet je dandanes do- stopen vsepovsod, kar omogoča tudi prednost z vidika zmanjševanja nee- nakosti med vzgojno-izobraževalnimi zavodi. Ključni cilj portala je ponuditi kako- vostno podporo strokovnemu osebju, zadolženemu za načrtovanje in pri- pravo zdravih obrokov v vzgojno-izo- braževalnih zavodih, posredno pa tudi drugim ciljnim skupinam (otrokom, mladim, učiteljem, staršem …). Kakšne so posebnosti spletnega por- tala Solskilonec.si? Vsebuje strokovno preverjene informacije o zdravi pre- hrani in gibanju otrok in mladih, ki temeljijo na nacionalnih smernicah. Prednost portala je v tem, da združuje vsebine, ki so potrebne za izvajanje organizirane prehrane, na enotnem mestu. Zastavljen je medsektorsko in temelji na ugotovitvah potreb s terena. Vključuje e-kuharico z recepti, ki so razvrščeni po gastronomski delitvi. Recepti so opremljeni z oznakami pri- mernosti za posamezne najpogostejše oblike bolezni (alergije in preobčutlji- vostne reakcije na hrano, celiakija in podobno). S strokovnjaki IJS smo zasno- vali preprosto e-orodje za načrtovanje vrtčevskih in šolskih jedilnikov, ki so Didakta november 2014 47 Prehrana v šoli tudi prehransko ovrednoteni. Če boste imeli vprašanja za strokovnjake, nam boste lahko pisali na elektronski na- slov: info@solskilonec.si in prizadevali si bomo odgovoriti oziroma pridobiti odgovore kompetentnih strokovnjakov. Portal omogoča tudi interaktivno iz- menjavo izkušenj vzgojno-izobraže- valnih zavodov preko LinkedIna ter promocijo zdrave prehrane, telesne dejavnosti in zdravega življenjskega sloga prek Facebooka. Spletni portal bo začel uradno delovati v drugi polovici meseca novembra. Vabilo k sodelovanju K spremljanju spletnega portala Sol- skilonec.si iskreno vabimo vse vzgoj- no-izobraževalne zavode v Sloveniji. Spletni portal lahko postane velik pripomoček pri vašem vsakdanjem strokovnem delu. Verjamemo, da je v praksi izjemno veliko primerov dobrih praks in izkušenj, s katerimi se vzgoj- no-izobraževalni zavodi pohvalijo tudi širše. Šolski lonec je pravi naslov, saj vsebuje tudi predstavitve dobrih praks in projektov na področjih prehrane ter gibanja otrok in mladostnikov. Spremljajte nas tudi na Facebooku ter pri izmenjavi dilem in strokovnih izkušenj pri izvajanju šolske prehrane na LinkedIn. Veseli bomo, če se boste prek sple- tnega portala prijavili na prejemanje e-novic, ki jih bomo pripravljali za vas. Tako boste boljše in bolj redno obveščeni o novih strokovnih vsebinah na področjih zdrave prehrane, dietne šolske prehrane in telesne dejavnosti za zdravje. Literatura World Health Organization (2005) Preventing Chronic Diseases: A vi- tal investment: WHO Global Report. Dostopno na http://www.who.int/ chp/chronic_disease_report/en, 15. 9. 2014. World Health Organization (2012) Chronic Diseases. Dostopno na http://www.who.int/topics/chro- nic_diseases/en, 3. 9. 2012. Komisija evropskih skupnosti (2007) Bela knjiga o strategiji za Evropo glede vprašanj v zvezi s prehrano, prekomerno telesno težo in debelostjo. Bruselj: EU. Torpy Janet M., Lynm Cassio, Glass Ri- chard M. (2007) Chronic Diseases of Children. Journal of American Medical Association, let. 297 (št. 24): str. 2836. Lanigan Julie, Turnbull Bianca, Singhal Atul. (2007) Toddler diets in the UK: deficiencies and imbalances. 2. Relationship of toddler diet to later health. Journal of Family Health Care. 17(6): 197–200. De Sa Joia, Lock Karen (2008) Will European Agricultural Policy For School Fruit and Vegetables Impro- ve Public Health? A review of school fruit and vegetable programmes. European Journal of Public Health, let. 18, (št. 6): str. 558–68. Spletna stran Ministrstva za šolstvo in šport. Evidenca vzgojno-izobraževal- nih zavodov in vzgojno-izobraževal- nih programov. Dostopno na https:// krka1.mss.edus.si/registriweb/De- fault.aspx, 29. 3. 2013. Sicherer Scott H., Sampson Hugh A. (2010) Food Allergy. The Journal of Allergy and Clinical Immunology, let. 125 (št. 2): str. 116–125. Poličnik Rok (2014) Problematika pre- hranskih alergij v vzgojno-izobraže- valnih zavodih v Sloveniji pri zago- tavljanju šolske prehrane. Koper: Fakulteta za vede o zdravju, UP.