49 Zgodovina v šoli 1, 2024 w IZVLEČEK Prispevek obravnava obvezno temo 9. razreda osnovne šole, in sicer Politične značilnosti 20. stoletja, ter se osre- dotoča na čas prve svetovne vojne, natančneje na čas božičnega obdobja leta 1914. Naloge pri delu s filmom učencem omogočajo sposobnosti kritične presoje in interpretacije zgodovinskih filmov. Učenec se na od- lomkih iz filma nauči spoznavati zgodovinska dejstva ter interpretacijo dogodkov ter prepoznavanja filmskih dodatkov. Pri pouku so bili vključeni elementi forma- tivnega spremljanja, medpredmetnega povezovanja ter timskega dela v okviru dneva dejavnosti. Ključne besede: prva svetovna vojna, formativno spre- mljanje, delo z zgodovinskimi viri, zgodovinski film, kri- tično mišljenje ABSTRACT The article discusses a compulsory topic in the 9th grade of primary school, namely Politične značilnosti 20. stoletja (Political Characteristics of the 20th Century), and fo- cuses on the period of the First World War or, more pre- cisely, on Christmas time in 1914. Film-related exercises enable students to develop their ability to critically as- sess and interpret historical films. Through scenes from a film, the student learns how to recognize historical facts, interpretations of events, and cinematic additions. The lessons included elements of formative assessment, cross-curricular integration, and teamwork during an ac- tivity day. Keywords: First World War, formative assessment, working with historical sources, historical film, critical thinking 49 IZMENJUJEMO IZKUŠNJE Maja Novak Rupnik, Osnovna šola Šentvid PRVA SVETOVNA VOJNA IN BOŽIČ - SPOZNAVANJE ZGODOVINE S POMOČJO ZGODOVINSKIH FILMOV IN FORMATIVNEGA SPREMLJANJA Maja Novak Rupnik, Šentvid Primary School FIRST WORLD WAR AND CHRISTMAS - LEARNING ABOUT HISTORY THROUGH HISTORICAL FILMS AND FORMATIVE ASSESSMENT 50 IZMENJUJEMO IZKUŠNJE UVOD Namen članka je predstaviti način poučevanja s filmom z zgodovinskim ozad- jem. Na zahodni fronti 1914 so na božični večer britanski in nemški vojaki stali skupaj, peli in se obdarovali, postavili božična drevesa, prečkali jarke s tobakom in šampanjcem v rokah in za dan in pol prenehali z bojevanjem. Zgodba o hu- manosti in prekinitvi ognja na obeh straneh je prikazana v filmu Vesel božič, ob ogledu katerega učenci lahko prepoznavajo zgodovinska dejstva, spoznavajo se z elementi sklepanja, vrednotenja in argumentacije. RAZLAGA NAMENOV UČENJA IN DIDAKTIČNEGA PRISTOPA Temeljni didaktični pristop je delo z zgodovinskimi viri na primeru obravnave filma z zgodovinskim ozadjem. Učni obliki, ki sta bili uporabljeni, sta samostoj- no in skupinsko delo. »Film je zaradi svoje kompleksnosti in privlačnosti vsekakor izjemno uporabno sredstvo v šolskih prostorih.« (Rutar idr., 2012, str. 11) »Če želimo, da bodo dijaki film zares razumeli in ga znali uporabljati v vsakdanjem življenju, ga moramo obravnavati skupaj z okolji, v katerih nastopa.« (Rutar idr., 2012, str. 12) Zato je zelo pomembno, da si film z učenci ogledamo skupaj, ga občasno ustavljamo in tudi pomagamo razložiti t. i. okolje, v katerem se dogaja (zgodovinsko ozadje). Lahko rečemo, da filmi vplivajo na ljudi in jih učijo o življenju. Učenci se ob gledanju filma učijo ne le živeti, temveč tudi razmišljati in pisati o življenju. Ko se torej učenci učijo o filmih, se učijo tudi o življenju, ki ga živijo. Zato je upo- raba filma v razredih vselej tudi način, kako presegati ozko opredeljeno učenje znotraj šolskega polja. T ako naj bi se mladi spremenili iz pasivnih potrošnikov v kritične in razmišljujoče državljane. Učitelji bi naj prek filmov zagotavljali in uči- li kritični premislek. Največkrat pa učitelji filme pri pouku uporabijo za podkre- pitev, demonstracijo in analizo konceptov, kot iztočnico za njihovo problemsko obravnavo, kot vir oz. dokument ter za ilustracijo (op. av. zgodovinski filmi) ali pa kot orodje za uporabo tujega jezika (Rutar idr., 2012). Dejavnosti, ki so predstavljene v nadaljevanju, so zasnovane tako, da učen- ce usmerjajo k razmišljanju in uporabi že usvojenega znanja iz obvezne teme Politične značilnosti 20. stoletja in učnega sklopa Prva svetovna vojna. Prek raz- ličnih nalog na delovnem listu učence navajamo na kritičen pristop pri ogle- du filmov. S skupinskim ogledom filma, občasno prekinitvijo in postavljanjem vprašanj učence nagovarjamo, da film gledajo z več vidikov. Za obravnavo učnega sklopa je bilo načrtovanih pet učnih ur, ki smo jih izvedli v obliki dneva dejavnosti. Prvi dve učni uri sta bili namenjeni ogledu filma, tretja učna ura samostojnemu reševanju učnih listov, četrta in peta pa ustvarjanju plakatov. Uporabljeni so bili naslednji elementi formativnega spremljanja: • ugotavljanje predznanja in uvodna motivacija, • načrtovanje namenov učenja in kriterijev uspešnosti, Prva svetovna vojna in božič - spoznavanje zgodovine s pomočjo zgodovinskih filmov in formativnega spremljanja 51 Zgodovina v šoli 1, 2024 • zbiranje dokazov učenja, • sporočanje povratne informacije, • samoevalvacija, vrstniška povratna informacija. Pri izvedbi sta bili uporabljeni naslednji orodji formativnega spremljanja: obra- zec s kriteriji uspešnosti ter povratna informacija o skupinskem delu. V nadaljevanju je načrtovanje učnega slopa v shematski obliki. Tema iz učnega načrta Politične značilnosti 20. stoletja Učni sklop Prva svetovna vojna Razred 9. Deklarativni cilji (vsebine) Učenci: • opišejo glavne značilnosti prve svetovne vojne. (Učni načrt, 2011, str. 22). Procesni cilji (spretnosti, veščine, zmožnosti) Učenci: • razvijejo in izkažejo spretnost kritične presoje zgodovinskih virov in njihove uporabne vrednosti; • razvijejo in izkažejo zmožnost oblikovanja samostojnih odgovorov, sklepov, pogledov, mnenj, razlag; • razvijejo zmožnost interpretacije uporabnih in verodostojnih informacij iz različnih zgodovinskih virov in literature. (Učni načrt, 2011, str. 26). Odnosni cilji (vrednote) Učenci: • razvijejo sposobnost za razumevanje in spoštovanje različnih kultur, ver, ras in skupnosti. (Učni načrt, 2011, str. 26). Standardi znanja Deklarativno znanje – učenec: • opiše glavne značilnosti prve svetovne vojne (minimalni standard). Procesno znanje – učenec: • razvije zmožnost oblikovanja samostojnih sklepov, pogledov, mnenj, stališč, izvirnih predlogov in rešitev (minimalni standard); • razvije možnost preproste analize, sinteze in interpretacije uporabnih in verodostojnih informacij iz različnih zgodovinskih virov in literature; • razvije spretnost različnih oblik komunikacije (ustno, pisno, grafično, ilustrativno, z IT). (minimalni standard) (Učni načrt, 2011, str. 36, 39). Dokazi znanja Učni list in plakat. Učne oblike Frontalna, individualna (samostojno delo), skupinsko delo (sodelovalno učenje). Učne metode Metoda dela z zgodovinskimi viri, metoda dela s filmom, metoda razlage. Medpredmetno povezovanje Likovna umetnost, filmska vzgoja. RAZLAGA ZGODOVINSKEGA DOGAJANJA Da so učenci lahko primerjali film z resničnimi dogodki, ki so se dogajali 24. in 25. decembra 1914, smo si po ogledu filma Vesel božič ogledali še dokumentarni posnetek, po katerem kratko povzemam vsebino. V času prve svetovne vojne so si leta 1914 stali nasproti nemški in britan- ski vojaki na nikogaršnji zemlji. Veliko ljudi je vse do današnjega časa mislilo, 52 IZMENJUJEMO IZKUŠNJE da je ta dogodek mit. Na omenjenem videoposnetku so prikazani nemški in britanski vojaki in vprašanje je, kako je lahko prišlo do takega nenavadnega trenutka v zgodovini prve svetovne vojne in zakaj se ni nikoli več ponovil. Pozimi 1914 je bilo veliko dežja in zmrzali in na tisoče vojakov se je na fron- ti soočalo z občutki ločenosti, žalosti in stiske. Klub vsemu pa so si vojaki iz- menjali nekaj prijateljskih besed. Nemci so začeli prepevati božične pesmi in postavljati božična drevesca na svoje ograje. Nemški in francoski vojaki so nato zapustili strelske jarke in šli do bodeče žice s šampanjcem in cigaretami v rokah in bratsko vzklikali, da želijo končati vojno. Tako vzdušje je trajalo le dan in pol, potem pa je prišel strog ukaz, da bratenje ni dovoljeno, in voja- ki niso smeli več iz jarkov. Božično premirje je bilo na različnih delih frontne črte različno. Prekinitev ognja je bila dogovorjena in so jo izkoristili za po- kop trupel in popravilo strelskih jarkov, pa tudi za bratenje z drugo stranjo. Izmenjevali so si različne dobrote in na božični dan so igrali tudi nogomet. To ni bil pravi nogomet v smislu tekmovanja med ekipami, pač pa brcanje žoge. Za vojake, ki niso bili vpleteni v to dogajanje, se je premirje zdelo neverjetno, še bolj pa za tiste, ki so bili doma. Mediji in vladna propaganda so nasprotno stran prikazovali na različne negativne načine (vojna propaganda). So pa do konca decembra s front domov že prispele fotografije, ki so jih posneli sami vojaki na fronti z lastnimi fotoaparati, in novice o tem dogodku so preplavile medije. Božično premirje je bilo v nasprotju z agresijo, ki sta jo od svojih vojakov zahteva- li obe strani. T a čas prikazuje veliko razliko in nasprotje med agresivno vojno na eni strani ter tradicionalnim božičnim časom, ki je praznik miru in povezanosti. Poveljstva so v naslednjih letih poskrbela, da se tovrstna bratenja in prekini- tve ognja niso več zgodila, saj je prišlo do centraliziranega načina poveljevanja. Premirje je bilo kasneje predstavljeno v filmih, v televizijskih pesmih in oglasih. T a edinstveni dogodek je postal legendaren. Vir: Imperial War Museum. The Christmas Truce of 1914. Učenci so po ogledu filma in dokumentarnega posnetka dobili delovni list, ki so ga med učno uro izpolnili. Delovni list so oddali. Povratno informacijo so dobili v obliki izpolnjene preglednice s kriteriji uspešnosti, za vzpodbudo in motiva- cijo pa sem omogočila tudi točkovanje doseženih ciljev, točke pa smo na željo učencev preoblikovali v oceno. UČNO GRADIVO ZA OBRAVNAVO UČNEGA SKLOPA PRVA SVETOVNA VOJNA Z OGLEDOM FILMA VESEL BOŽIČ DELOVNI LIST 1 Svetovna vojna in božič 1. Ogledali si bomo nekaj posnetkov iz filma Joyeux Noël (Vesel božič, brez sovražnika ni vojne, leto nastanka 2005). Film je bil posnet po resničnih dogodkih leta 1914. Zgodba se dogaja v severni Franciji decem- bra leta 1914. Na božični večer so častniki in vojaki iz Škotske, Nemčije in Francije, ki so neusmiljeno streljali drug na drugega iz jarkov samo sto metrov narazen, položili orožje in razglasili premirje. Na spletni povezavi si poglej tudi dve fotografiji, in sicer: Prva svetovna vojna in božič - spoznavanje zgodovine s pomočjo zgodovinskih filmov in formativnega spremljanja 53 Zgodovina v šoli 1, 2024 • Fotografija 1: Ilustracija božičnega premirja v Illustrated London News, 9. 1. 1915 »Britanski in nemški vojaki si med seboj izmenjujejo vesele pogovore: božično premirje med nasprotujočima si jarkoma.« Vir: https://en.wikipedia.org/wiki/Christmas_truce#/media/File:Illustrated_London_News_-_Christmas_Truce_1914.jpg • Fotografija 2: Srečanje britanskih in nemških enot na nikogaršnji zemlji med neuradnim premirjem (bri- tanske enote iz Northumberland Hussars, 7. divizija, sektor Bridoux–Rouge Banc). Vir: https://en.wikipedia.org/wiki/Christmas_truce#/media/File:Christmas_Truce_1914.png Pred filmom si bomo ogledali kratek dokumentarni posnetek o resničnem dogodku na zahodni fronti leta 1914. Film je dostopen na povezavi: https://www.iwm.org.uk/history/the-christmas-truce-of-1914 2. Sedaj si bomo pogledali odlomke iz filma Prva svetovna vojna in božič. Dobro opazuj in odgovori na vprašanja. 3. V kratkem odseku je bilo moč opaziti značilnosti pozicijskega bojevanja. Katere? 4. Kakšno je bilo počutje vojakov v jarkih? S kakšnimi mislimi so se ukvarjali? 5. Primerjaj njihova občutja z občutji njihovih nadrejenih. 6. Kaj te je v filmski zgodbi najbolj pretreslo? 7. Film je posnet po resničnih dogodkih. Premisli, kaj je bilo posneto po resničnih dogodkih in kaj je bilo do- dano k filmski zgodbi. 8. Kakšne so bile posledice za vojake, ki so 24. in 25. 12. 1914 sklenili premirje? 9. Kako razumeš poved »Ni vojne brez sovražnika«? 10. Kako razumeš spodnji citat priljubljenega ameriškega pesnika 19. stoletja? Razloži. »Če bi lahko prebrali tajno zgodovino svojih sovražnikov, bi v vsakem človeškem življenju našli dovolj žalosti in trpljenja, da bi razorožili vsako sovraštvo.« Henry Wadsworth Longfellow (1807–1882) 11. Bi film priporočil ali odsvetoval svojim vrstnikom? Oceni ga z zvezdicami od 1 do 5. Utemelji v petih povedih. 54 IZMENJUJEMO IZKUŠNJE Kriteriji uspešnosti: Komentar, utemeljitev Učenec razume in zna povezati dogodke v filmu z resničnimi dogodki leta 1914. Učenec razume način bojevanja v prvi svetovni vojni. Učenec prepozna zgodovinska dejstva v filmu. Učenec oceni film z zvezdicami od 1 do 5 in ga priporoči/odsvetuje ter svojo oceno argumentira. DELOVNI LIST 2 Navodila za skupinsko ustvarjalno delo 1. Razdelite se v skupine po štiri učence. 2. Ustvarili boste plakat, s katerim bi priporočili ogled filma. 3. Plakat mora biti kot napovednik filma. Promovirati mora najpomembnejše sporočilo filma in seveda vabiti k ogledu. 4. Vse podatke o filmu dobite pri učiteljici. 5. Končati ga morate danes. 6. Najboljši plakati dobijo odlično oceno. 7. Sodelujemo vsi v skupini. Kriteriji uspešnosti za plakat: Komentar, utemeljitev Vsebina filma je dobro prikazana. Plakat je pester in estetski. Učenci sodelujejo med seboj. Ideja je avtentična. Pri plakatih smo zasledovali naslednje cilje: plakat naj prikazuje vsebino filma, je pester in estetski, učenci pri izdelovanju plakata sodelujejo ter izdelajo avten- tični plakat. Povratno informacijo smo podali skupaj. Plakate smo pritrdili na razstavne panoje, si jih skupaj ogledali, določili, ali dosegajo kriterije uspešnosti, in dodali komentar o priložnostih izboljšave. Učenci so lahko plakat tudi nakna- dno dopolnili ali dokončali glede na povratno informacijo. Prva svetovna vojna in božič - spoznavanje zgodovine s pomočjo zgodovinskih filmov in formativnega spremljanja 55 Zgodovina v šoli 1, 2024 Primer izpolnjenega delovnega lista 56 IZMENJUJEMO IZKUŠNJE 8 in 7 točk = odlično 5 6 točk = prav dobro 4 5 točk = dobro 3 4 točke = zadostno 2 Prva svetovna vojna in božič - spoznavanje zgodovine s pomočjo zgodovinskih filmov in formativnega spremljanja 57 Zgodovina v šoli 1, 2024 Primeri plakatov učencev Primer 1: Plakat je postavljen v zgodovinski čas, je estetski in pester, poudarja moment, ko je na fronti prevladala človečnost. Sodelovali so vsi člani tima. Primer 2: Vsebina je dobro prikazana. Plakat je estetski. Ideja je vzeta iz naslovnice in nekoliko premalo poudari čas, v katerega je postavljen film. Plakat je estetski. Sodelovali so vsi člani tima. 58 IZMENJUJEMO IZKUŠNJE SKLEP Tako organiziran dan dejavnosti je bil dobra izkušnja, ker učenci razmišlja- jo in se »učijo« gledati film in biti kritični, hkrati pa uporabljati svoje zna- nje in razmišljati. Poudarek tako ni samo na vizualni komponenti filma. Učenci so snov ponovili in jo utrdili na drugačen način ter imeli tudi mož- nost pridobitve ocene. Zagotovo je film mogočno izobraževalno orodje. Z uporabo filma pri pouku pa povečujemo filmsko pismenost med učenci. Ogled filma je časovno potraten, saj smo potrebovali pet učnih ur, ki pa smo jih odlično umestili v dan dejavnosti. Pri ogledu filma bi sicer zadostoval tudi ogled posameznih odlomkov. Obravnava snovi v času »veselega« decembra pa je še dodatno spodbudila k razmisleku in usmerila učence k razumevanju. VIRI IN LITERATURA Brodnik, V . (ur.) (2018). Formativno spremljanje pri zgodovini. Priročnik za učitelje. Zavod RS za šolstvo. Carion, C. (producent). (2005). Vesel božič (DVD). Nord Quest. Christmas truce. https://en.wikipedia.org/wiki/Christmas_truce#/media/File:Illustrated_ London_News_-_Christmas_T ruce_1914.jpg Imperial War Museum (IWM) (22. 12. 2022). The christmas truce of 1914. What really happened in the trenches in 1914 (Video). https://www.iwm.org.uk/history/the-christmas-truce-of-1914 Program osnovna šola. Zgodovina. Učni načrt (2011). Ministrstvo za šolstvo in šport, Zavod RS za šolstvo. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/ obvezni/UN_zgodovina.pdf Plevnik, P ., Rutar D. in Mikulan P . (ur.) (2012). Film pri pouku. Zavod RS za šolstvo. https:// www.zrss.si/pdf/Film-pri-pouku.pdf Prva svetovna vojna in božič - spoznavanje zgodovine s pomočjo zgodovinskih filmov in formativnega spremljanja