UVOD V TEMATSKI BLOK PROJEKT MOBILNOSTI LEONARDO DA VINCI PRILOŽNOST ZA UČENJE IN REFLEKSIJO V nadaljevanju so predstavljeni prispevki, ki so nastali kot rezultat devettedenskega študija in dela podiplomskih študentk Fakultete za socialno delo na petih partnerskih univerzah v tujini: Alice-Salomon Fachhochschule für Sozialarbeit und Sozialpädagogik, Berlin, Anglia Ruskin University Faculty of Health and Social Care, Cambridge, University of Birmingham Institute of Applied Social Studies, Fachhochschule St. Pölten, Stockholm University Department of Social Work. Podiplomske študentke so bile vključene v projekt »Prilagajanje evropskemu sistemu izobraževanja: Mednarodni doktorski študij socialnega dela«, ki je bil financiran v okviru programa »Leonardo da Vinci - mobilnost« s sredstvi Evropske unije prek Centra za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja (CMEPIUS). S projektom, ki ga vodi Darja Zaviršek, smo na fakulteti pričeli v juniju 2005 ter se leta 2006 na podlagi dobrih rezultatov odločili, da nadaljujemo. Tako smo v dveh študijskih letih z zagotovljenimi sredstvi za prevoz in bivanje omogočili študijsko izkušnjo v tujini 19 študentkam in študentom podiplomskega študija na Fakulteti za socialno delo. Glavni cilji projekta so bili usmerjeni na več ravni. Najprej smo želeli zagotoviti, da imajo udeleženci v tujini možnost za sodelovanje s strokovnjaki podobnih profilov in s primerljivimi znanji, kar povečuje možnosti za komparativne raziskave in seznanjanje z evropskimi trendi na področju socialne politike, socialnega varstva in socialnega dela. Na ta način omogočamo tudi večjo konkurenčnost naših strokovnjakov. Z opazovanjem in beleženjem metod poučevanja in učenja na partnerskih univerzah smo želeli povečati možnosti za implementacijo novih metod učenja v izobraževalne programe pri nas. Najširši cilj pa je bil s pomočjo vložka in rezultatov tega projekta vpeljati mednarodni doktorski program za področje socialnega dela in vzpostaviti mrežo učiteljev in strokovnjakov na področju socialnega varstva ter oblikovati mednarodno skupnost akademikov in strokovnjakov kot vir znanja in osnovo dobre prakse in krepitve mednarodnih izobraževalnih mrež. Za dosego teh ciljev je mobilnost ena od nujnih predpostavk. Na podlagi analiz gradiv, ki so jih oblikovale študentke in študenti in njihovi mentorji po končanem bivanju v tujini, smo ugotovili, da so bili cilji v celoti doseženi. Udeleženke in udeleženci projekta so v partnerskih ustanovah pridobili nove izkušnje, obiskovali so predavanja in seminarje in socialne institucije in organizacije v skupnosti ter navezali stike s praktiki in strokovnjaki. Seznanili so se z različnimi modeli socialne politike in spoznali različne metode dela z ljudmi na področju socialnega varstva s posebnim poudarkom na socialnem vključevanju. Več udeleženk se je seznanilo z novejšimi didaktičnimi pristopi, uporabnimi za izobraževanje za socialno delo, zlasti s situacij-skim učenjem, katerega namen je spodbujanje študentk in študentov h kritičnosti in sprotni refleksiji pridobljenega znanja. V vseh partnerskih organizacijah so bili mentorji in mentorice zelo zadovoljni z delom naših študentk in študentov, saj so prek stalnih preverjanj in refleksije dobili tudi informacije o stanju v Sloveniji. Na ta način se krepi sodelovanje med fakultetami in razumevanje univerzalnosti in posebnosti na področju znanosti socialnega dela. Prenesli smo nekatere spretnosti na področju socialnega dela, socialnega varstva in socialne politike iz tujine v Slovenijo; udeleženke so pridobile dodatna izhodišča in argumente, zakaj je nujna vključitev antirasističnega izobraževanja v socialno delo, seznanile so se z novimi načini terapevtskega dela (performansi, klovni, kreativna terapija ipd.), prek sodelovanja z uporabniškimi organizacijami so dobile spodbude za nove načine dela z uporabniki psihiatrije, pri iskanju zaposlitve za osebe, ki so zbolele za rakom v otroštvu, spoznale so organizacijo skrbi za ljudi z intelektualnimi ovirami, ki na Švedskem poteka po principu državljanskih pravic (identifikacija in odstranitev ovir, preprečevanje in boj proti diskriminaciji, promocija enakosti). Pridobile so številne ideje za izvedbo akcij pri nas (različni pripomočki za ljudi z ovirami - navodila na izdelkih v trgovini, posebne knjige in časopisi). Oblikovali smo trdno omrežje partnerskih izobraževalnih ustanov, s katerimi bodo udeleženke še naprej obdržale stike. Pomemben rezultat, ki ga omenjajo udeleženke, je boljše znanje tujih jezikov. Ob izvedbi projekta se je utrdilo partnerstvo med sodelujočimi organizacijami, ki vse, razen Švedske, aktivno sodelujejo v okviru projekta razvoja mednarodnega doktorskega študija socialnega dela (INDOSOW). Odlični rezultati projekta nikakor ne smejo ostati prezrti, zato ponujamo v branje nekatere izkušnje udeleženk projekta. Pričujoča poročila so nastala med bivanjem udeleženk projekta v tujini in obravnavajo različne teme, povezane z glavnimi cilji študija in dela. Poleg vsebinskih vidikov mobilnosti odkrivajo tudi vpogled v družabno in kulturno življenje v kraju obiska. Liljana Rihter