----- 88 —- Stanje Slovencov. Presvitli cesar nas su dali 26. svečana letos ustavna listinu svojim narodom i su ukazali, da se i maju sbrati i deržati deželni i d e r ž a v n i zbori zato , da bi se pravice i svobode raznih stanov v deželah naseda cesarstva razširile, kakor terjaju potrebe sadanjih časov. Sada se pogovarjaju i posvetuju vsi narodi naše der-žave. očituju svoje želje i dokazuju svoje pravice, ktere doseči žele. Ali mi Slovenci nimamo nikakih posebnih želj, ni-kakih posebnih potreb? ali ne želimo, da bi se i našemu narodu dale pravice, ktere mu greju, i da bi se te pravice iz papirja v djanje upeljale, se dalje razširile? Imamo jih, pa jih moramo očitovati, da se na višjem mestu zve, česa potrebujemo i da se nam podeliti može, čto želimo. Zato se moramo priležno truditi mi domorodci slovenski, to je naša častna pravica i naša lepa dolžnost. Sada je zlati čas, da se pri vsakoj priložnosti pogovarjamo o potrebah naroda našega i kakošne može naj volimo v deželni zbor, da bodo sreča za deželo i narod. Blasri pisatelji slovenski so prijeli že mnogokrat za zlato pero spi-sateljsko i pisali iskreno o zadevah narodnih sebi v čast. narodu v prid. Mužka, odvažna i razborita beseda o pravom času izgovorjena ali napisana pridobi i izvojuje ne redko najlepše pravice tako kakor največje britke v vojski; pero je meč, samo da nije ovenčano kervavim lavorom kakor meč, nego je ocirano vejicoj palmovoj mira i blagoslova božjega. Naj govorim tudi jaz sedaj, ko so deželni zbori pred durmi, odvažno pa mirno, i ako bi se mi kaka beseda pod pero m malo ojstreje obernula, to dojde samo od odtuda, ker goreče želim, čtogod ovde napišem, napisati koliko m<>Luče jasno i razlogi vtverdjeno. Beseda odvažno i mirno izgovorjena ne može škodovati. Ako peicox, He nocenoi z: ako sem rekel, nisem vsekal. Ktere su rasna druzih, vse narode več ali manj zade-vajočih potreb, še posebne potrebe Slovencov? Sledeče: Perva potreba: Naša narodnost ima javno v d e i za vi o b ve I j a ti. To je najpervo, to je: conditio sine qua non, to nam je življenje, to je narodu našemu duša. Ne nameravani učeno i široko razlagati: v čem narodnost obstoji, nego hoču samo nekteru reči, da s vojn misel razjasnim. Narodnost obsega tiste narodu prirodjene pravice, ktere su narodu potrebne, da obstati može kakor narod drugim narodom jednopraven. Take po Bogu prirodjene pravice su, da se upelje v učilišča i v urade v Slovenii naš materinski jezik i da se v urade postave ljudi našega naroda, ki su v stanu zadostiti tem potrebam; dalje: da možemo tudi mi Slovenci svoje potrebe očitovati, kada se delaju za nas zakoni i postave, pa ne da nam jih napravljaju po tujem kopitu, drugi ljudje nepoznavajuči niti naš narod niti naše potrebe i da se nam onda zašile zakoni neprikladni, ktert nas žule na vse strani. 89 Drugi narodi uživljaju te pravice, zaeto bi se imele tiara kratili? Presvitli cesar su ustanovili i zaručili jasno i javno, da iinaju vsi prebivavci deržave „jednake pravice i jednake dolžnosti". Jim narodi imaju svoj materinski jezik v učiliščih i v vseh svojih uradih, oni se posvetuju i očituju svoje želje i potrebe, kada se za njih delaju zakoni: te pravice moramo zadobiti tudi mi, to terja jednakopravnost vsem narodom danas. Te pravice moramo si zadobiti ne samo na papirji, nego v djanji i v isti ti i. To je narodnost, za kteru se tako goreče zauzimamo i ju tako visoko cenimo. Zapita možebiti nekto: Je li vam narodnost ime-nitneja i važneja od same svobode? Na to odgovorimo odkritoserčno: Mi smo tverdo prepričani, daje narodnost med vsemi svetovnimi, političkimi pravicami najperva i najimenitnejša i najsvetejša pravica. Mi znatno dobro ceniti svobodu, i ju cenimo tako visoko, kakor vsaki drugi narod, pa mi si svobode niti misliti ne možemo brez narodnosti. Narodnost je najžlahtnejši i najplemenitejši del svobode; svoboda brez narodnosti nije svoboda nego robstvo i sužstvo. Da to kratko kažem : n a r o d n o s t j e in 1 a d j a h n a, nje zna i bujna svoboda sama. Svoboda je podobna nježnoj devici, i narodnost je njena oživljajuča duša; brez duše ti je samo mertvo, nečutljivo truplo. — Svoboda je podobna plemenitomu drevesu, ktero radja obilno ziatoga sadja vsemu narodu — narodnost je tomu drevesu koren. Drevo svobode se može po nesreči poškodovati, veje košate se niogu oklesliti i ogladiti — pa dokfe je koren zdrav i čverst, deblo lehko požene nove veje i grane i se lehko opet lepo obraste; podsekaj naprotiv drevesu koren i drevo ti pogine, možebiti da stoji deblo ješče nekoliko časa, pa nije več poprejšnje drevo rodovitno, nego samo suha sušica. Narod, kteri svoju narodnost zanemara, jezik svoj zapusti i narodne pravice zgubi, si je sam koren svojega življenja podsekal; on je umeri i sam si skopal černi grob — sada njemu take nije treba nikake svobode na tom svetu. Dokle naproti narod svoju narodnost začuva, dotle on živi, ako svobodu zgubi, ju lehko sopet pridobi: 2KiBOMy ce Bce upiik i i. MepTBOMy jama m živomu se vse pripeti, mert-vomu jama. Svoboda brez narodnosti nije svoboda, nego varljiva obmana i goljufiva senca svobode. To bi rad prav jasno dokazal, pa da bi s tem nikoga ne žalil. Vsaki sam se lahko prepriča, kako bedna i kukavna svoboda bi to bila brez narodnosti, ako bi se smelo narodu reči: Na! to imaš svobodu, jaz ti ju dam, pa to ti povem, da se ne pod-stupiš upeljevati svoj jezik v učilišča, v svojem jeziku se ne smeš izobraževati, v tudjem se ne možeš, ti ostani tup i glup; — na, to imaš svobodu, pa da se ne prederznes, upeljevati svoj jezik v javne urade za mizu gospodsku, nego ti ostani med priprostom ljudinstvom; — na, to imaš svobodu, pa ti ne smeš očitovati svojih želj i se pozivati na svoje prirodjene pravice, kada se za te budu naredjali zakoni, nego zakone i postave budu naredjali za te drugi ne pazeč na potrebe tvoje. — Taka bi bila svoboda brez narodnosti. Branimo zato krepko svoju narodnost, trudimo se, da spravimo v naša učilišča i v naše urade naš materinski jezik i ljudi našega uaroda, kteri su za to sposobni, i oči-tujmo svoje želje i potrebe, kadar se bojo začeli deželni i de rža v n i zbo r i i se bojo napravljali zakoni i postave za nas, da na postavni poti dobimo, čto nam gre po pravici pred Bogom in svetom. Druga naša potreba: Slovenske pokrajine bi se imele sjediniti v jednu de želu i se dovoljiti vsem S 1 o v e u c o m samo j e d i n i sbor. Veliko je naše cesarstvo, mnogo živi v njem narodov, pa — s žalostnim sercom ju rečemo — tako na drobne kuse razterganoga plemena nije v našej deržavi, kakor smo mi Slovenci, vtem smo mi — Bogu budi potuženo — naj- pervi izmed vseh. Slovencov nas je blizo 1,150.000, i smo razdeljeui na 7 kusov i bomo šli v 7 landtagov. V Krajn-skoj nas je blizo 400.000, v Štajarskoj 378.000, v Koruškoj 120.000, v slovenskom primorji v predeloma goričkom i terstjanskom 217.000, v kraljestvu benatskom, to je, v Uezii i na slovenskoj strani pri svetom Petru (San Pietro in parte Slavorum) 22 000, poslednjič v županii železnoj v Ugarskoj 60.000. Mi imamo zato pošiljati svoje poslanike na 7 deželnih sborov, na sbor krajnski, na slovensko-primorski v Poreč i Gorico, na landtag koruški, na landtag štajarski, na „congregacione di Venetia" i poslednjič na sam sabor ugerski. Temu bi nič ne bilo reči, ako bi bila ta razdertija naroda le komu k pridu, budi uže komuknli, nego je na vse strani vsem samo škodljiva; je škodljiva nam Slovencem, škodljiva našim susedom Nemcem i škodljiva samoj visokoj vladi našej. Blagi namen ustavnih postav, ki smo jih dobili 26. svečana, je gotovo, da se imaju deželni sbori zato deržati, da bi mogle razne dežele visokoj vladi objaviti i odkriti svoje želje i potrebe i da bi se pravice i svobode razvile i razširile. Lep i krasen dar ta listina cesarska, — pa čto nam pomaga, ker mi Slovenci tako raz-derti i raztergani ne možemo se udeležiti te velike milosti cesarske? Mi tako razdrobljeni ne možemo svojih želj i potreb visokoj vladi javiti. Ovde samo jeden primer: Na deželni sbor koruški se ima sbrati 37 muž. Slovenci zna-šaju v Koruškoj jednu tretjinu prebivavcov, i vendar, ako svoje okoljnosti dobro prevdarimo, bi morebiti mogli s vsem svojim naporom, ako bi nam po sreči šlo, spraviti v zbor samo blizo šest do osem rojenih Slovencov. Cto se da oea-kovati za nas od tako sostavljenoga landtaga? V takoj manjini smo, da se skoro zgubimo, naše najiskrenejše želje se po večini glasov lehko odlože na stran, od naših največjih potreb se ide lehko k „tagesordnungi^. To je za nas žalostna, i pri vsem tom bi mi ne mogli nikoga kriviti; vsega toga kriva je samo naša razdertija. Malo bolje je za Slovence v štajerisch-landtagu. Slovenci benatski i ugerski su pak — ne zamerite — prave sirote, ovce od črede razkropljene. Tu smo povsuda kako malovažen privesek, smo tiste partes annexae, to se pravi po slovensko: v teh land-tagah smo povsuda peto kolo. Malo bolje se kaže Sloven-com v Kranjskoj i v primorji slovenskom, pa i oni ne mo