Zlata zrna nabrana po pismih zvel. Marjete Alakok. isma zvel. Marjete Alakok so bogat zaklad zlatih resnic; kar namreč v njih beremo o presv. Srcu, je zvel. Marjeta slišala od Gospoda samega. „Gospod Jezus Kristus, ki si zvel. devici Marjeti razodel nedosežno bogastvo svojega Srca", — tako moli sv. cerkev v čast zvel. Marjeti in s tem potrjuje, da jo je res Gospod sam učil pobožnosti do svojega presv. Srca. Nate nekaj zlatih zrn, ki sem jih nabral po teh pismih, nekaj prelepih naukov o pobožnosti do presv. Srca. Saj v tej pobožnosti bode vedno naša najboljša učiteljica zvel. Marjeta, ki je bila sama učenka Jezusova. Pisma, iz katerih hočemo razbrati nekaj zlatih zrn, so iz dobe med letom 1686. in 1689. „Srečne duše, ki so vse Jezusove, ki v njem in zanj žive!" tako je pisala zvel. Marjeta neki svoji redovni sestri leta 1686. V drugem pismu pa pravi: „Gospod hoče, da ga stvari ljubijo in časte same od sebe, svobodno, pa odločno, brez sile in hinavščine. Zdi se mi: Gospod hoče moč svojega odrešenja v dušah obnoviti, in zato tako močno želi, da bi ljudje častili njegovo presv. Srce; on hoče, da bodi to Srce drugi posredovavec med Bogom in ljudmi; naši grehi so se tako zelo namnožili, da je treba vse moči presvetega Srca, da nam bode Bog usmiljen in milosti v." — Neka redovnica bi bila rada kaj storila v čast presv. Srcu, pa ni vedela, kaj bi bilo Gospodu všeč. Po zvel. Marjeti ji je Jezus naročil, naj moli k večnemu Očetu, „da da ljudem spoznati presv. Srce, in k sv. Duhu, da vnema človeška srca z ljubeznijo do presv. Srca, in k prečisti Devici, da bi vsi, ki se zatekajo k presv. Srcu, čutili moč te pobožnosti . . . Tudi želi Gospod, da bi ena izmed li sestra dajala zadoščenje presv. Srcu; le-ta naj zelo ponižno prosi odpuščanja za vse krivice, ki se gode presv. Srcu v najsvetejšem zakramentu." — Iz teh besedi je razvidno, da je Gospod učil zvel. Marjeto častiti presveto Srce prav tako, kakor je sedaj častimo. To nas mora iznova priganjati, da zvesto in goreče opravljamo na videz malenkostne, toda Jezusu nad vse ljube pobožne vaje v čast presv. Srcu. Nekoč je zvel. Marjeta srčno hrepenela po sv. obhajilu; tedaj ji je Jezus rekel: „Tvoje hrepenenje mi je prebodlo Srce; in ko ne bi še bil postavil zakramenta ljubezni, bi sedaj to storil, da bi se dal tvoji duši v hrano." Kako všeč je Jezusu duhovno sv. obhajilo! Na sv. Janeza Evang. dan leta 1688. se je Jezus prikazal zvel. Marjeti in ji dal svoje Srce, svoj križ in svojo ljubezen. O tej prikazni piše zveličana Marjeta: „Dal mi je svoje Srce, da bi mi bilo pribežališče, pomoč, nebesa, kjer bi počivala ob hudi uri viharnega morja sedanjega življenja; dal mi je svoj križ, da mi je veličasten prestol, na katerem naj imam ne samo svojo slavo, ampak tudi svoje veselje; dal mi je svojo ljubezen, da me očisti, posveti in popolnoma vase izpremeni." (Konec prihodnjič.) Častivci in častivke presv. Rešnega Telesa. (Piše dr. I. G.) Sveta Barbara, devica in mučenica. ^j^fjped svetniki, ki so v posebno tesni zvezi z najsvetejšim zakramentom, tfMg je tudi sv. Barbara. Slikajo jo navadno s kelihom in sveto hostijo v jedni roki, druga pa drži meč. Kraj nje je vpodobljen grad ali močan stolp. Vsa ta znamenja so utemeljena v raznih dogodkih njenega življenja. Sveta Barbara je živela v prvih stoletjih krščanstva, ko so še spozno-vavce Kristusove vere kruto preganjali. Rodila se je okolo leta 235. po Kr. v mestu Nikomediji v Aziji bogatim poganskim starišem. Mati ji je bržkone umrla že v nežni mladosti, ker viri ničesar ne poročajo o njej. Oče Dioskur je bil veljaven mož, toda goreč častivec starih bogov in zagrizen sovražnik kristijanov. Barbaro je ljubil tembolj, ker mu je bila edina hči in ker je že v zgodnji mladosti kazala bistrega duha in plemenito srce. Skrbno jo je vzgojeval in poklical najboljše učenike, da so jo poučevali v potrebnih vednostih. — V tistih časih je bila mladina poganska zelo izprijena. Najgnu-sobnejše pregrehe so bile razširjene med njo. Dasi je bil oče sam pogini, se mu je vender studila taka izprijenost. Zato je skušal mlado Barbaro obvarovati pohujšanja in ji dal zunaj mesta sezidati grad, kjer je poslej živela ločena od sveta. Samo oče in neka zvesta služabnica sta tamkaj občevala z njo. Tu v samoti je Barbaro, ki je še tavala v tmini poganstva, zadel žarek božje milosti, da je spoznala zveličavne resnice svete vere. V samoti je s svojim bistrim umom premišljevala stvari, na katere bi sicer v svetnem šumu in vrvenju ne bila mislila. To premišljevanje pa jo je, poleg milosti božje, privedlo do pravega spoznanja. — Sveti apostol Pavel pravi, da človek s svojim razumom lahko spozna pravega Boga iz njegovih del. „Zakaj, kar je nevidljivega na njem, se od stvarjenja sveta sem, po tem, kar je stvarjenega spozna in vidi; tudi njegova večna moč in božanstvo." Barbara je s svojega gradu rada opazovala in občudovala veličastvo stvarjenja. Neka slutnja jo je prešinila, da tega lepega sveta, ki ga je videla okolo sebe, niso mogli narediti maliki brez življenja, niti je nastal po naključju, temveč da ga je moralo ustvariti neko višje bitje, neskončno popolno, vsemogočno. Tako je sama iz sebe prišla do prepričanja, da biva en Bog, ki je svet ustvaril, ki ga ohranjuje in vlada. „Bog je blizu duše, ki ga išče", pravi sveto pismo. Tudi Barbari je Bog dal priložnost, da je natančneje spoznala krščanske resnice, katere je sprejela s hrepenečim srcem. Kako se je to zgodilo, ne vemo. Jeli bila njena služabnica kristijana, ali pa je kak oznanovavec svete vere prišel k njej, ki jo je poučil, o tem nam viri ničesar ne pripovedujejo. S studom je zavrgla malikovanje in odslej živela le po načrtu Kristusovem. — Nje oče je kmalu opazil, da hči ne časti več bogov. Mislil je, da dela to iz lehkomiselnosti. Hud6 pa je bil razjarjen, ko se je Barbara branila bogatega poganskega ženina. Dal jo je zapreti v močen stolp, kjer je sicer imela vsega dosti, ni pa mogla z nikomer občevati. Barbara ni ugovarjala očetovemu ukazu, prosila ga je le, naj ji da v stolpu napraviti sobico za kopel. Tej prošnji je oče ustregel. Pobožna devica je dala napraviti v sobi tri okna in podobo svetega križa, da bi na ta način skrivnost svete Trojice in Gospodove smrti vedno imela pred očmi. Tu je prejela zakrament svetega krsta, tu je preživela več mesecev v premišljevanju in iskreni molitvi, tu se je popolnoma posvetila službi Jezusovi in mu obljubila vedno devištvo. Oče je bil šel zdoma, in ko se je po dolgem času vrnil, je mislil, da bi svojo hčer prisilil v zakon. Strme je zapazil opravo njene sobe. Vprašal jo je, zakaj je tako napravila, in ona mu je odgovorila odkritosrčno, da je to dala napraviti zato, ker veruje v trojedinega Boga in križanega Zveličarja. Hkrati začne devica navdušeno govoriti o lepoti nebeškega nauka Jezusovega in gnusobi malikovanja. Kakor strela z jasnega neba, so te besede zadele Dioskura. Okamenel je stal nekaj časa, ne da bi spregovoril besedico. Potem ga pa zgrabi divja jeza, da potegne meč in hoče prebosti deklico. Barbara je bežala pred raz-divjanim očetom v gozd in se skrila v skalni duplini. Neki pastir jo je izdal. Tedaj jo je nečloveški oče zgrabil za lase, vlačil po tleh in pretepal. Slednjič jo je tiral domov in vrgel v temno ječo. Vse te muke niso mogle stanovitne device odvrniti od Jezusa. Dioskur gre k cesarskemu namestniku Marcijanu in ovadi svojo hčer, da je kristi- 11» jana. Namestnik pokliče Barbaro pred se in ji izprva prijazno prigovarja, naj posluša svojega očeta in se odpove krščanstvu. Prostodušno mu odgovori devica: „Vem, da sem dolžna pokorščino svojemu očetu. To mi ukazuje Bog sam; toda nikdar ne smem iz ljubezni do zemeljskega očeta prelomiti zapoved onega Očeta, ki je v nebesih." Iznova je poskušal namestnik z lepimi besedami pregovoriti Barbaro. Slikal ji je posvetno veselje, ki jo čaka, govoril ji o lepoti in bogastvu, ki ga ima, in katero bode morala zapustiti, ako ostane kristijana; slednjič ji je grozil s prekletstvom bogov. Toda vse besede so bile brez uspeha. — Tedaj da jezen devico pretepsti do krvi in odpeljati v ječo. — Barbara pa je hvalila Boga, da ji je bilo dano trpeti radi njegovega imena. V ječi se ji prikaže Jezus obdan z nebeško svetlobo, spodbuja jo k vstrajnosti in ji zaceli rane, da niti brazgotine ni bilo več spoznati na njenem telesu. Ko drugi dan pripeljejo devico pred namestnika zdravo in cvetočo, se ta ni mogel prečuditi. Pripisoval je čudež svojim bogovom in ukazal njim v čast opraviti hvalne daritve. Barbara pa mu reče: „Marcijan! Tvoji leseni in kameniti maliki me niso ozdravili, temveč moj Jezus, ki je Gospod nebes in zemlje je storil ta čudež." — Tedaj zapove Marcijan razjarjen, devico " iznova bičati in jo žgati z bakljami. Barbara je strašne muke vdano in krotko prenašala. Nobene tožbe ni bilo slišati iz njenih ust. Svoje oči je povzdignila proti nebu in molila: „Ne zavrzi me o Bog izpred svojega obličja in svojega svetega Duha mi ne odvzemi." Toliko junaštvo je neko ženo Julijano, ki je bila priča njenih muk, tako presunilo, da je še ona stopila pred namestnika, izpovedala, da je kristijana in želela umreti za Kristusa. Prijeli so jo in z Barbaro vred mučili. Slednjič namestnik obe obsodi na smrt. Imeli sta biti obglavljeni. — Komaj se je ta obsodba izrekla, stopi iz vrst gledavcev Dioskur in se namestniku ponudi, da hoče sam svojo hčer obglaviti. Pač si lahko mislimo, kakšna bolest je presunila srce svete device, ko je slišala strašno ponudbo zaslepljenega očeta! Toda tudi ob tej najhujši poskušnji ni omahovala. Vdano je pokleknila pred očeta in prejela smrtni udarec. Tako so se nad njo izpolnile besede Kristusove: „Izdani bodete od starišev in bratov, od sorodnikov in prijateljev, in jih bodo morili izmed vas. Od vseh bodete sovraženi zavoljo mojega imena." A tudi nečloveškega očeta je zadela zaslužena kazen. Strela je udarila z neba in ga ubila. Sveto Barbaro so kristijani že od nekdaj častili zlasti kot priprošnjico zoper strelo in zoper naglo, neprevideno smrt. Ona je zavetnica rudarjev, ki pod zemljo vedno žive v veliki nevarnosti, in vojakov — topničarjev. — Kelih s sveto hostijo, katerega v roki drži, pomeni, da izprosi svojim častivcem milost svete popotnice ob poslednji uri. Kratka razlaga litanij presv. Srca Jezusovega. Srce Jezusovo, posoda pravice iu ljubezni. Srce Jezusovo, brezno vseli čednosti. Srce Jezusovo, v katerem so vsi zakladi modrosti in znanosti. Srce Jezusovo, v katerem biva vsa polnost božanstva. rce Jezusovo je sveti šotor, tempelj božji, ki ga je sv. Duh posvetil in mazilil z oljem posvečujoče milosti. Biseri in dragi kamenčki, palme in cvetice, s katerimi je okrašeno to svetišče, pa so čednosti in darovi sv. Duha. Sveti Duh namreč, ki po posvečujoči milosti božji preustvari naše srce v svoje bivališče, nam da ob enem vse bogastvo svetih čednosti in darov. On, ki s posvečujočo milostjo dahne v dušo novo nadnaravno življenje, vlije vanjo tudi novih nadnaravnih moči, s katerimi duša dela nadnaravno dobra dela. Te nadnaravne moči, s katerimi duša živi in dela za nebesa, imenujemo svete čednosti. In da duša z lahkoto in veseljem dela za nebesa, da je sposobna tudi za velika, junaška dela, ji sv. Duh pomaga še s svojimi svetimi darovi. Naša duša je kakor ladjica na morju. Dokler se mornar sam upira v vesla, je vožnja težka in počasna, potegne pa sapa, uprč se v jadra, in ladjica zleti po vodi, kakor lahka ptica pod nebom. Kar so ladji jadra, to so duši darovi sv. Duha. Dih sv. Duha, ki je v prvi binkoštni praznik prišel med pišom na apostole, dviga in žene dušo, da lahko in vesela hiti proti nebesom. Vse to podari sv. Duh vsaki duši, vsakemu srcu, tisti hip, ko si je izbere v svoje bivališče; in čim večji je mera milosti, tem večje je bogastvo čednosti in darov. Dejal sem pa že zadnjič, da je v presv. Srcu Jezusovemu združena vsa milost, kar je sploh milosti, vsa svetost, kar je svetosti: zato pa so v njem zbrane tudi vse čednosti in vsi darovi, vsa pravica in vsa ljubezen, vsi zakladi in vse bogastvo modrosti, in znanosti. Srce Jezusovo je pravično in zato pobožno in goreče za čast božjo, pokorno in polno spoštovanja do nebeškega Očeta, pa tudi do onih, ki jim je Oče dal oblast ukazovati na zemlji: do starišev, do duhovske in svetne gosposke; odkrito, brez zvijače in brez hinavščine nasproti prijateljem in sovražnikom; vsem hvaležno za prejete dobrote: hvaležno nebeškemu Očetu, hvaležno presveti Materi, Mariji Devici, in redniku sv. Jožefu, hvaležno tudi svojim prijateljem: Lazarju, Mariji in Marti, pobožnim ženam, hvaležno celo desnemu razbojniku, ki je imel usmiljenje in sočutje s križanim Jezusom, v plačilo pa je prejel sveta nebesa; radodarno do vseh, posebno do onih, ki so pomoči najbolj potrebni, do siromakov in bolnikov; zvesto, vdano, v resnici prijateljsko vsem, ki mu hočejo biti prijatelji; zmerno in zato zadovoljno tudi v revščini in pomanjkanju, čisto, ponižno, krotko, do grešnikov prizanesljivo, vsem dobrohotno, nikomur nevoščljivo, do vseh usmiljeno; pogumno v trpljenju, velikodušno v ljubezni, požrtvovalno v boju^ v križih potrpežljivo, v vsem vstrajno do smrti. (Dalje.) Kar si moremo misliti lepega, dobrega, plemenitega, vse druži v sebi presv. Srce Jezusovo; v se čednosti ima, ki jih more imeti o n , k i j e Bog in človek skupaj,1) in .vsako čednost vnajvišji popolnosti; to Srce je brezno, ki ga naš um ne more premeriti, globočina, ki ji naše oko ne more dogledati dna,"ne konca in ne kraja. Poleg čednosti hrani v sebi presveto Srce tudi vse bogastvo darov sv. Duha, vse zaklade modrosti in znanost i.2) Že prerok Izaija je dejal o prihodnjem Mesiju: „Duh Gospodov bo na njem počival, duh mo-« drosti in razumnosti, duh sveta in moči, duh vednosti in pobožnosti, in duh strahu božjega ga bo napolnil."3) — Karkoli je hotelo presv. Srce, kar je želelo, po čemer je hrepenelo, kar ga je žalostilo in kar ga je veselilo: v vsem se razodeva najvišja modrost. O modrosti priča vsaka beseda iz njegovih ust, vsako dejanje njegovih rok, vsaka stopinja njegovih svetih nog nam govori o modrosti. Jezusa Kristusa je v vsem in povsod vodila ljubezen, in ta ljubezen je bila najmodrejša ljubezen, ki je hotela edino le čast božjo in naše zveličanje, vse druge stvari pa samo v toliko, v kolikor so Bogu v čast in nam v zveličanje. Vse, kar smo doslej premišljevali o presv. Srcu, je na kratko, pa lepo povzeto v 15. naslovu iz litanij Srca Jezusovega. Naslov je umljiv sam ob sebi in se glasi: Srcejezusovo, v katerem biva vsa polnost božanstva. V duši in telesu, v presvetem Srcu Jezusovem biva Bog kot v svojem templju, ki ga je mazilil s polnostjo svoje milosti, in ga okrasil z bogastvom vseh čednosti in vseh darov. Polnost božanstva biva tukaj, ker je človeška narava v Kristusu, njegova duša in telo, njegovo Srce združeno z Besedo božjo. Presveto Srce je polno milosti, polno čednosti, polno Boga. Ljudje čislamo lepoto, moč, učenost. A če vidimo v človeku poleg teh lepih svojstev hudobno, prevzetno, nevoščljivo, trdo, nezvesto srce, nas vsa lepota in učenost več ne mika; nekamo bojimo se takega človeka in se ga ogibljemo. Če pa nam kdo pokaže dobro, plemenito, radodarno, zvesto, odkrito srce: nas nekaj vleče k njemu, radi se pri njem mudimo, spoštujemo ga, radi njegovega blagega srca, če tudi drugače nima ničesar, s čimer bi se mogel ponašati, ne lepote, ne učenosti. V Jezusovem Srcu najdemo oboje: najvišjo modrost in najvišjo krepost, vso lepoto in vso čednost. Vsa blagost, vsa krepost, vsa čednost najboljšega človeškega srca je v primeri s pre-svetim Srcem Jezusovim kakor blesk jutranje rose nasproti svitlemu solncu. Zakaj nas torej nič ne mika, da bi prihajali k temu Srcu? Zakaj ga tako malo častimo, zakaj tako malo ljubimo? Zato, ker ga premalo poznamo, ker redko kedaj ali pa nikoli ne premišljujemo njegovih čednosti. Storimo to v prihodnje vsaj vsak prvi petek v mesecu. ') Ker je duša Jezusova že na zemlji gledala Boga, kakor ga gledajo angeli in svetniki v nebesih, zato izmed treh božjih čednosti v Jezusu nista bili vera in upanje, pač pa so bile v njem vse dejanske ali nravnostne čednosti. — 2) Coloss. 2, 3. — 3) Is. 11,2. 3. Kordula Peregrina. „ Pridite, poslušajte vsi, ki se Boga bojite, in pripovedoval bom, koliko je storil moji duši." Ps. 65, 16. „Nimamo tu stanovitnega mesta, temveč prihodnjega iščemo." Hebr. 13,14. I. Kordula prestopi v katoliško cerkev. >|P|seba, o kateri v naslednjih vrsticah poročamo, še živi. Ne vč pa nič, \j/ da se v „Vencu" o njej kaj piše; tudi se ni bati, da bi kaj izvedela, y