        P 46 (2018/2019) 4 19 Lego Kepler – odkrivanje planetov J̌ P Uvod Eksperimentalno delo in opazovanje naj bi bilo te- meljno vodilo naravoslovnih predmetov. Astrono- mija, kot samostojni predmet ali del vsebin pri po- uku fizike, naj bi se tako opirala predvsem na opa- zovanje. Pri tem nam vreme, čas in zahtevna oprema prej otežita, kot olajšata zahtevno delo. Učitelj ali mentor je tako postavljen pred dodaten izziv. Najti ali izdelati naloge, ki bodo avtentične, zanimive, ak- tivne in predvsem poučne. Odkrivanje eksoplanetov, Lego kocke in aktivna metoda poučevanja na prvi po- gled nimajo kaj dosti skupnega z navedenimi izhodi- šči. Odkrivanje in raziskovanje vzbuja pri dijakih za- nimanje. Lego gradniki predstavljajo znano okolje, ki ga obvladajo skoraj brez izjeme. Aktivne oblike učenja nedvomno vplivajo tudi na pridobljeno zna- nje [1]. Prvi planet zunaj našega Osončja je bil najden že leta 1988. »Gamma Cephei b« je bil dokončno potr- jen šele 14 let pozneje (2002). Prvi planet, ki so ga odkrili z metodo tranzitnega prehoda, pa je bil »HD 209458 b« leta 1999. S pomočjo te metode je bilo odkritih do aprila 2018 največ eksoplanetov. Metoda prehoda planeta preko zvezdine »plosk- ve« je očitno dala izjemne rezultate. Kako dijakom približati to znanstveno metodo? Leta 2009 je bil na Mednarodni konferenci SirIkt predstavljen prispevek »Odkrivanje planetov« [3] z interaktivnim pristopom SLIKA 1. Diagram števila odkritih eksoplanetov z razlǐcnimi metodami (Vir: en.wikipedia.org/wiki/Discoveries_of_exoplanets) [2].         P 46 (2018/2019) 420 aktivne oblike dela v razredu. S pomočjo merilnika osvetljenosti in modela sistema planetov iz Lego gra- dnikov je bil prikazan uporaben princip eksperimen- talnih nalog pri fiziki. Uporabnik je z opazovanjem modela krožečih planetov iskal povezavo med zabe- leženimi diagrami in dejanskim gibanjem teles okoli svetila. SLIKA 2. Model SLIKA 3. Merjenje Model in metoda ne zagotavljata avtentičnosti znanstvenega dela. V primeru, da model »zakrije- mo« in ta ni več viden opazovalcu, se močno pribli- žamo dejanskemu načinu odkrivanja planetov z me- SLIKA 4. Opazovanje odprtega sistema. Gimnazija Krško, 14. 12. 2018. todo tranzita. Recimo, da je model »zvezde in pla- neta« v enem prostoru, opazovalec pa ga zgolj zasle- duje s pomočjo ustrezne opreme in računalnika. S tem simuliramo daljinsko zaznavanje, kot se odvija z zaznavanjem merilnikov in teleskopov v pravi me- ritvi. Če model zapremo v škatlo in ga opazujemo zgolj s pomočjo merilnika osvetljenosti Vernier [4], se približamo dejanskim metodam, kjer lahko iz dia- gramov odčitamo določene lastnosti nekega sistema. Kar pa je najbolj zanimivo in koristno, da lahko te sisteme spreminjamo in zamenjujemo število teles, ki ga tvorijo. Prepoznavanje fizikalnih lastnosti objektov Običajno nas zanima pri planetu njegova velikost, razdalja in obhodni čas. Na sliki 7 je karakteristika prehoda dveh planetov. Najnižji del svetlobe, ki se pojavi dvakrat in jo zabeleži senzor, nakazuje, da je en planet večji od štirih ponorov, ki jih povzroči v 20 sekundah drugi planet. Večkratni prehodi do- kazujejo, da ima manjši večjo hitrost. To ugotovitev potrjuje tudi čas prekrivanja – tranzicije posameznih planetov. Iz strmine padanja in naraščanja svetlobe lahko dijak zaključi tudi lastnost prehoda, ki je časovno opredeljena.         P 46 (2018/2019) 4 21 SLIKA 5. Komplet za opazovanje gibanja »planetov okoli zvezde« SLIKA 6. Notranjost škatle Interpretacije diagramov v prisotnosti lun, ki se gibljejo z drugačnim ciklom, kot druga telesa, lahko predstavlja dodaten izziv. Njihove motnje osvetlje- nosti se namreč pojavljajo zelo blizu glavnih pono- rov svetlobe matičnega planeta. Tako bi detajl na sliki 8 lahko interpretirali, kot prisotnost lune v bli- žini planeta. Daljši časovni diagram na sliki 9 pa raz- kriva, da gre za manjši, hitrejši planet, ki se je v času 5 s nahajal skoraj v opoziciji večjega in počasnejšega planeta. Diagram na sliki 10 predstavlja periodično poja- vljanje lune na isti strani planeta. Takšna slika daje možnost predvidevanja hitrosti gibanja lune okoli SLIKA 7. Dva planeta SLIKA 8. Planet in njegova luna? svojega planeta. Kljub več mogočim rešitvam se iz razmerja podatkov lahko ugotovi, ali dijak razume obhodne čase planetov in lune. Merjenje obhodov Obhodne čase ugotovimo in izračunamo s pomočjo tabele ali odčitka na diagramski koordinati časa ∆t. Ugotavljanje obhodnih časov lahko razvijemo za medsebojne vplive planetov. Z ustreznim merilom se lahko lotimo tudi izračuna gravitacijskega vpliva. Z nastavljivim virom napajanja pogona sistema lahko vplivamo na hitrost mehanizma in obhodne čase posameznih teles. Zgolj zamenjava enega para zobnikov nam spremeni pogoje gibanja enega, več ali vseh teles v sistemu.         P 46 (2018/2019) 422 SLIKA 9. Manjši in večji planet SLIKA 10. Periodǐcni pojav prisotnosti lune ob večjem planetu Računanje s 3. Keplerjevim zakonom Za preračunavanje tirnic in časov pa je nujno najprej izbrati pravilna razmerja zobnikov (prestavno raz- merje) in prirediti dolžine ročic mehanizma, ki zago- tavljajo tudi uporabo 3. Keplerjevega zakona. Optični pojavi Natančno opazovanje izrisanih diagramov nam omo- goča dodatno komponento spoznavanja ali utrjeva- nja znanja s področja geometrijske optike. Če je sis- tem dobro zaprt, se opazi vpliv odboja svetlobe med planeti. Anomalije na diagramih so lahko velik izziv za dodatna znanja in raziskovanja. SLIKA 11. Luna SLIKA 12. Tabela omogoča zelo natančno določitev vseh časovnih podatkov. Na diagramski sliki 14 je viden zanimiv pojav. Pred prehodom rdečega planeta (slika 15) se poja- vlja povečanje svetlobnega toka, ki ga zaznava sen- zor. Periodično ponovljiv vzorec kaže, da ne gre za napako pri merjenju, temveč za odboj dela sve- tlobe zvezde na desnem manjšem planetu. Potrditev domneve nedvomno lahko dokažemo z zamenjavo smeri vrtenja teles.         P 46 (2018/2019) 4 23 SLIKA 13. Zakaj se pojavi razlika ∆h? SLIKA 14. Mesta povečanega svetlobnega toka Orientacija – gledišče – pozicija merilnika Merilnik osvetljenosti predstavlja točko opazovali- šča. Zaznava količino svetlobe, ki se ujame v sen- zorju na določeni površini. Zelo avtentično situacijo lahko zagotovimo s spremembo točke zaznavanja. To storimo z enostavnim krožnim zasukom meha- nizma – sistema planetov. Dodatna prostorska pro- jekcija omogoča razvoj boljše orientacije v prostoru. Oblike modelov Eksperimentalna naloga omogoča neomejeno vrsto konfiguracij, ki jih postavimo v opazovalni sistem. Oblike in število gradnikov, hitrosti gibanj (pogoni), SLIKA 15. Odboj od drugega planeta. SLIKA 16. Opazovališče 1 različne dimenzije objektov ter njihova geometrij- ska razporeditev nam omogočajo ogromno možno- sti različnih situacij. Pri tem lahko izkoristimo krea- tivnost dijakov, kajti njihovo sodelovanje in medse- bojne priprave modelov naredi delo še bolj zanimivo in raziskovalno. www.presek.si         P 46 (2018/2019) 424 SLIKA 17. Opazovališče 2 SLIKA 18. Model sistema Zaključek Astronomija bi morala ostati v šolskih učnih načr- tih. Nudi nam poznavanje našega prostora in do- godkov v naši neposredni in daljni okolici. Klasično opazovanje s teleskopi velikokrat ni enostavno izve- dljivo. Zelo veliko dejavnikov vpliva na izvedbo to- vrstnega pouka. Naloga in delovni listi omogočajo delo v učilnici. Ne nadomeščajo klasične aktivnosti astronomije v naravi, a ponujajo metodo dela, ki je dokaj blizu realnemu raziskovanju. Naloga ponuja ogromno dejavnikov, s katerimi lahko delo zelo po- enostavimo ali pa ga pripravimo, kot zahtevni del po- učevanja. Metoda omogoča kreativno delo v skupinah, kjer se razvija naravoslovna komunikacija. Interpretacija dogodkov in njihove napovedi pustijo dijaku veliko prostora za nova spoznanja. Poudarek je na branju diagramov in njihov smisel uporabe. Dijaki lahko pripravijo svoj model, ga zaklenejo in dajo v razisko- vanje drugi skupini dijakov. Izmenjava idej, situacij in razprava po opravljenih nalogah krepijo naravo- slovne kompetence tistih, ki so sistem pripravili, kot skupine, ki ga je raziskovala. Nalogo je mogoče pri- praviti tudi za osnovnošolsko delo. Prvi rezultati na nivoju gimnazije so dali zelo zanimive rezultate, saj se poleg delovnih listov učitelja, pojavljajo tudi vpra- šanja in naloge sodelujočih dijakov. Vsi diagrami in primeri so bili opravljeni novem- bra 2018 (oprema Vernier [5] in LoggerPro [6]). Literatura [1] G. Planinšič, Aktivno učenje ob poskusih, Lju- bljana, DMFA – založništvo, Matematika–fizika, zbirka univerzitetnih učbenikov in monografij, 2010. [2] en.wikipedia.org/wiki/Discoveries_of_ exoplanets, ogled 22. 1. 2018. [3] skupnost.sio.si/sio_arhiv/sirikt/ www.sirikt.si/fileadmin/sirikt/ predstavitve/2009/ZBORNIK_Sirkt2009. pdf, J. Pernar, 599–604, ogled 22. 1. 2018. [4] www.vernier.com/products/sensors/ light-sensors/ls-bta/, ogled 22. 1. 2018. [5] www.vernier.com/, ogled 22. 1. 2018. [6] www.vernier.com/products/software/lp/, ogled 22. 1. 2018. ×××