Prejeto 5. aprila 2014, sprejeto 1. julija 2014 Izvirni znanstveni članek UDK: 364-782.42:364.65-053.2-056.26 Ana M. Sobočan OTROCI s POSEBNIMI POTREBAMI V SISTEMU REJNIŠTVA V prispevku je predstavljena prva faza raziskovanja na področju rejništev in posvojitev otrok z ovirami oz. otrok s posebnimi potrebami* v Sloveniji: pogled socialnih delavk in delavcev (načrtovane naslednje faze so raziskovanje s pomočjo posameznic in družin, ki opravljajo rejniško dejavnost, posameznic in družin, ki so posvojili otroke z ovirami in mladih in odraslih z izkušnjo rejništva in posvojitve). Avtorica je v raziskavi, opravljeni na centrih za socialno delo, ugotavljala, kakšni so elementi rejniške prakse in strokovnega dela z rejniškimi družinami, biološkimi družinami in otroki s posebnimi potrebami (ali oz. kako se razlikujejo od pristopov in metod, uporabljenih pri delu z otroki, ki niso opredeljeni kot otroci s posebnimi potrebami). V kontekstu etike hendikepa so avtorico še posebej zanimale vrednote in stališča strokovnih delavk in delavcev na tem področju, njihovo razumevanje in konceptualiziranje dela na tem področju , njihova morebitna skrb za dodatne storitve in podporo, izobraževanje in vodenje, njihove usmeritve in motivacije pri zagotavljanju trajnih oblik namestitve (posvojitev ali vrnitev v biološko družino) ipd. Področje rejništva in otrok s posebnimi potrebami je prikazano tudi s pomočjo tujih raziskav, vpogledov in relevantne literature (avstralskih, kanadskih, ameriških in angleških avtorjev). Ključne besede: rejništvo, otroci s posebnimi potrebami, šole s prilagojenim programom, posvojitev. Dr. Ana M. Sobočan predava in raziskuje na Fakulteti za socialno delo Univerze v Ljubljani. Njeno osrednje raziskovalno polje je etika v socialnem delu, raziskuje pa tudi na drugih področjih, tudi na področju družin (posvojitve, rejništvo, socialno starševstvo, mavrične družine). Kontakt: ana.sobocan@fsd.uni-lj.si. children with special needs in the foster care system The paper presents the first phase of the research in the system of foster care and adoptions of children with disabilities or children with special needs in Slovenia: the perspective of social workers (the planned next phases of the research are: research with participation of individuals and families who are foster carers, individuals and families who adopted children with disabilities, and youth and adults with the experience of foster care and adoption). The research, conducted in Social Work Centers in Slovenia disclosed, what are the elements of foster care practice and professional work with foster families, biological families and children with special needs (and whether these are different from approaches and methods applied in work with children who are not labeled 'special needs children'). In the context of disability ethics the author was especially interested in the values and beliefs of professional workers in this field, their understandings and conceptualizations of work in this field (including identifying the gaps and introducing innovations), their possible effort to implement additional services and support, education and guidance, their aims and motivations in working towards permanents placements (adoptions or returns to the biological family), etc. In the paper, the topic of foster care and special needs children is discussed also with the help of international research, insights and relevant literature (by Australian, Canadian, American and English authors). Key words: foster care, special needs children, special programme schools, adoption. Ana M. Sobocan, PhD, lectures and researches at the Faculty for Social Work at the University of Ljubljana. Her main research field is social work ethics, but she engages with many other areas too, including family studies (foster care, adoption, social parenthood, rainbow families). Contact: ana.sobocan@fsd.uni-lj.si. Uvod Maja 2014 je v Sloveniji v rejništvu živelo 1020 otrok oz. oseb; ena od rejniških pogodb je sklenjena za rejništvo ob vikendih, 50 rejniških pogodb za rejništvo ob vikendih in počitnicah, 5 rejniških pogodb je sklenjenih zaradi usposabljanja (po drugem odstavku 157. člena Zakona v tem prispevku uporabljam izraz »otroci s posebnimi potrebami« kot sinonim za izraz »otroci z ovirami« (čeprav izraza sama nista sinonimna v vseh kontekstih); gre za otroke, ki jim je bila izdana odločba o usmeritvi na podlagi Zakona o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (ZUOPP-1), podzakonskih aktov s področja usmerjanja otrok s posebnimi potrebami in Zakona o splošnem upravnem postopku. Tovrstno poimenovanje sem izbrala predvsem zaradi metodoloških razlogov - potrebno je bilo postaviti formalni okvir za podskupino, ki jo raziskujem - na podlagi česar lahko merimo tudi to, v kolikšni meri je razumevanje posebnih potreb skladno med zakonodajo in prakso in na kakšen način diferencirano od zakonodajnega okvira.