I 1 ZA UVOD Slovenščina v šoli metafora pisec poved svobodni verz stavek pravljica črtica vejica stavek roman pesnik samostalnik osebek izvor priredje stavčni člen poved vejica oseba poudarek esej oklepaj vrste besedil intonacija glagol glagol zaimek predmet prislovno določilo priredje beseda veznik »Kljubuj usodi, mož sam svoj bodi!« 1 M oderna misel nenehno išče nove podobe sveta. Privlači jo možnost iskanja lepega in dobrega, razgibanega in pestrega, obenem pa si želi, da bi najdeno in ustvarjeno tudi ostalo in obstalo – s človekom in zanj. V življenju misel včasih tudi obstane; njena nit se pretrga. Zaživi na novo, a tokrat kot spomin na vse: posameznika, ustvarjanje in delo, prizadevanje in trud. Tokratna, druga številka revije Slovenščina v šoli na poseben način spenja staro z novim, v razpravi Marte Krejan Čokl Slogovni postopki, zahtevani v maturi- tetnih esejih, ponazorjeni s Prešernovo balado Povodni mož in Hiengovim roma- nom Čudežni Feliks, je vidna rast novega iz starih temeljev, želja, da bi dijaki v šoli z razvijanjem sporazumevalne in upovedovalne zmožnosti znali in zmogli po analogiji – ali brez – ubesedovati in pisati o elementih literarnega književ- nega dela in utemeljevati ravnanje književnih oseb v njem, in bi prepoznali značilnosti kakovostne karakterizacije ter dogajanja v literarnem besedilu. Besedilo se vedno znova razkrije najprej bralcu, njegovemu prizadevanju, da bi izluščil tudi v starem besedilu, poeziji, nekaj novega in trajnega za svoje sodobno bivanje in obstoj. Tako se v prispevku Bojane Modrijančič Reščič tokrat posvečamo branju Kaju- hove poezije; njene bivanjske motive prepletamo s sporočili v pesmih Mirosla- va Košute. Še več – poezijo beremo skupaj, v naravi, ki nam lahko ponudi tudi varno in vzpodbudno učno okolje. Zdenka Holsedl Pertoci želi s člankom Obravnava Brižinskih spomenikov v sred- njem strokovnem izobraževanju v srednjem strokovnem programu vzpostav- ljati in ohranjati pri dijakih vedenje in odnos do starejše književnosti, pa tudi vzdrževati tradicijo o slovenskem jeziku in kulturi. V rubriki Silvu Faturju (1935−2023) beseda postane spomin. Na prvega ured- nika in utemeljitelja revije Slovenščine v šoli, profesorja, literarnega zgodovi- 1 Simon Gregorčič (1987). Kljubuj usodi! MK: Ljubljana. Str. 107. Slovenščina v šoli 2 XXVI. letnik leto 2023 ISSN 1318-864X Izdajatelj in založnik: Zavod RS za šolstvo, Poljanska cesta 28, 1000 Ljubljana Predstavnik: dr. Vinko Logaj Uredništvo: mag. Mirjam Podsedenšek (odgovorna urednica), dr. Lara Godec Soršak, Pedagoška fakulteta Ljubljana; Mira Hedžet Krkač, Koper; mag. Mojca Honzak, Ljubljana; dr. Boža Krakar Vogel, Filozofska fakulteta v Ljubljani; dr. Maja Melinc Mlekuž, Univerza v Novi Gorici, Fakulteta za humanistiko; Bojana Modrijančič Reščič, Šolski center Nova Gorica; Vlado Pirc, Zavod RS za šolstvo; dr. Igor Saksida, Pedagoška fakulteta Ljubljana; dr. Miha Vrbinc, Deželni svet za Koroško Naslov uredništva: Zavod RS za šolstvo, OE Nova Gorica (za revijo Slovenščina v šoli), Erjavčeva ulica 2, 5000 Nova Gorica; tel. 05/330 80 79; mirjam.podsedensek@zrss.si Urednica založbe: Simona Vozelj Jezikovni pregled: Katja Križnik Jeraj Prevod povzetkov: Bumblebee, jezikovno svetovanje, Polonca Luznik s. p. Oblikovanje: Simon Kajtna Prelom: Design Demšar, d. o. o. Tisk: Present, d. o. o. Naklada: 470 izvodov Naročila: ZRSŠ – Založba, Poljanska cesta 28, 1000 Ljubljana; faks: 01/300 51 99; zalozba@zrss.si Letna naročnina (3 številke): 35,00 € za šole in druge ustanove, 26,25 € za individualne naročnike; 12,50 € za dijake, študente, upokojence; za naročnike iz tujine 40,00 €; cena posamezne enojne številke v prosti prodaji je 13,00 €; v cenah je vključen DDV Mag. Mirjam Podsedenšek I odgovorna urednica I 1 Beseda postane spomin