članki ISKANJE M02N0STI ZA PRESTRUKTURIRANJE SOCIALNIH POMOCI BERNARD STRITIH Povzetek Prestrukturiranje druZbenih dejavnosti pri nas je del svetovnega procesa spreminjanja iz razvite industrijske družbe v nov način življenja Člo- veštva. Pri tem je poneabno spreminjanje "sikropolitike želje" (Guatta- ri), komunikacijskih načinov med institucijami in skupnostmi, nova podoba družbene kritike z uvajanjem alternativnih modelov. Kot konceptualni model prestrukturiranja je povzeta tipologija socialnih pomoči na osnovi dveh dimenzij: solidarnost-marginalizacija in kolektivizem-individuali- zem. Po kritiki države blaginje in njenega načina zagotavljanja socialne varnosti so predlagana načela za novo oblikovanje teh dejavnosti: upo- števanje individualnosti in ustvarjanje možnosti za individuacijo, pre- glednost sistema, možnost artikulacije lastnih potreb, kot spoznavna osnova pa estetsko-etična paradigma z zavedanjem meja znanosti. Summary The restructuring of social services in our countrj- is part of a world process of change from developed industrial society toward a neK way of life of mankind. In this process not only change on macro level is impor- tant but also the "micropolitics of wish" (Guattari), the restructuring of communications and a dialogue between state institutions and communi- ty, the new approach of critique through establishing of alternative mo- dels. As a conceptual framework of the restructuring, a typology of soci- al help is cited, containing two dimensions: solidarity-marginalisation and collectivism-individualism. On the basis of critique of the welfare state model, principles for a new development of these services are pro- posed: appreciation of individuality, creating of possibilities for indi- viduation, transparency of the system, possibilities for the expres8ion of one's own needs. The estetic-ethical paradigm with the anereness of the limits of science should be the knowledge base of the new approach. Kritičnost do vsega, kar je Se včeraj predstavljalo osnovna načela države socialne blaginje, je le del SirSega gibanja, ki naj bi vodilo iz slepe ulice razvite industrij- 108 B. Stritih Soc Dele 28, 1989, 2 ske družbe v nekaj novega, v nekaj, kar nam je Se neznano. Vendar v ta "nekaj", kar prihaja, človeštvo stavi svoje upe za preživetje. Ko se je pred leti mudil v Ljubljani fran- coski psihiater Felix Guattari, eden izmed tistih strokov- njakov, ki utirajo nova pota, ni govoril o kakih specialnih metodah terapevtskega dela, ampak je govoril o potr ebi po temeljnih spremembah odnosov med vsemi dejavniki, ki skrbi- jo za človeka, ko se ta znajde v položaju, v katerem ni spo- soben za samostojno "nastopanje na trgu delovne sile" in za lastno reprodukcijo v danih družbenih razmerah. Govoril je o institucijah socialnega varstva in zdravstva, ki predstav- ljajo uresničevanje temeljnih načel industrijske proizvod- nje, in govoril o nujnosti preseganja teh oblik dela oziroma organiziranosti, ki nas sili v reprodukcijo nečesa, čemur niti tisti v "razvitem svetu" ne verjamejo več, tisti naro- di, ki pripadajo nerazviti polovici sveta, pa temu Se nikoli niso zares verjeli. Kadar govorimo o neindustrijskem načinu produkcije zdrav- stvenih, socialnovarstvenih in vzgojnoizobraževalnih stori- tev, mislimo na razvijanje novih oblik skrbi za človeka, ki bi jih opravljali v takih organizacijskih sestavih, kjer bi kritično pretehtali nekatere vidike, ki so danes videti sa- moumevni, neproblematični in Ze vnaprej odločeni. Največ se govori o naslednjih vidikih: - Katere oblike delitve dela so nujne? - Vpliv dela na uporabnike in izvajalce. - Ekonomika posebnih področij druZbenih dejavnosti v odnosu do procesov v globalni družbi. - Spreminjanje vrednotne orientacije ter vrednotnih pred- stav in sistemov vrednot kot ena od funkcij rasti in samoo- hranitve druZbenih struktur. F. Guattari je napisal: "Različne druZbene oblike, ki služijo izvajanju moči, se med seboj dopolnjujejo in podpi- rajo, zato ne moremo izhajati iz predpostavke, da posploSena menjava pripada ekonomski sferi. Iz enakih razlogov lahko rečemo isto za lingvistiko, sociologijo, urbanizem (in tudi Soc Delo 28, 1989, 2 B. Stritih 109 za socialno delo, pedagogiko, psihiatrijo itd.). V resnici so vse ravni med seboj prepletene in nov stil družbenega boja želje nam kaže vsak dan jasneje, da danes ne gre več za to, da bi artikulirali neko "mikroekonomijo"» ampak za to, da se lotimo "mikropolitike želje", kot poskusa sprostiti ener- gijo, ki bi bila končno sposobna zaobrniti družbene in poli- tične strukture; strukturam, ki se - kakor je videti parado- ksalno - krepijo tem bolj, kolikor bolj se razkriva njihova disfunkcionalnost, njihova skleroza in njihova absurdnost." Ob tem navedku je Se obsežna opomba: Ce proučujemo inflacijo, se ne moremo več zadovoljiti s tem, da rečemo, da je inflacija globalni ekonomski proces. Inflacija ni odvisna samo od razrednega boja in kapitalističnega izkoriščanja ampak prav tako tudi od individualne, družinske, šolske in drugih mikropolitik, ki vodijo v pasivno sprejemanje druž- benega raka, ki nastaja iz temeljnih družbenih mehanizmov "proizvodnje zaradi proizvodnje". Boja proti inflaciji prav tako kot boja proti kateremukoli družbenemu pojavu, ki dose- že tak obseg, ne bi smeli omejiti na ekonomske ali politične intervencije v običajnem smislu. V tem, kako osrednji no- silci družbene moči ravnajo z denarjem, je nekaj smešnega: delajo vtis, da se poslužujejo denarja kot magičnega olja, ki povzroča inflacijo, če je preveč redek, če pa je bolj vi- skozen, povzroča brezposlenost in vpliva na recesijo. Ce danes govorimo o zmanjSevanju stroSkov za socialno politiko in za socialno skrbstvo, to pomeni, da se ne bi smeli ome- jiti le na razmišljanje o spremembah dejavnosti, s katerimi se vzdržuje socialna varnost. Našo pozornost moramo usmeriti na tista področja vsak- danjega življenja, ki niso in nikoli ne bodo mogla postati predmet dela družbenih služb, ki pa so povezana s problemi, ki so predmet družbenih služb. Gre za to, da s spremenjenimi načini komuniciranja med družbenimi ustanovami in skupnost- nimi strukturami dosežemo premike v samopodobi posameznih sestavin skupnosti, to pa lahko vodi do novih sprememb v komuniciranju in v interakcijah med posameznimi podsistemi 110 B. Stritih Soc Dele 28, 1989, 2 družbe. Na primer: Policija kot sistem za represivno obrav- navanje krSitev zakonov, sistem, katerega podroCje sega od prometa, prestopkov zoper telesno varnost, do zaščite last- nine in varnosti države, ne bo mogla nikoli prodreti v sfero družin in prijateljskih skupin, pa naj še tako pogosto ugo- tavljamo, da se prav v teh sferah vsakdanjega življenja do- gaja marsikaj, kar vpliva na spoštovanje zakonov ali njihovo kršitev. Ravno s tem, da bi se policija odpovedala možnostim prikritega poseganja na ta področja, bi policijske službe izpolnile prvi pogoj za to, da bi stopile v dialog s posa- meznimi strukturami. V tem dialogu bo zelo verjetno prišlo do sprememb v enem ali drugem podsistemu, do novih oblik ko- munikacije in morda do takih sprememb v medsebojnli interak- cijah, ki jih nismo mogli niti slutiti. Na kratko bi lahko rekli: kakor hitro se odpovemo starim pogledom na "želje ljudi po kršitvi zakonov", se odpre nov, še neznan prostor medsebojne komunikacije, s čimer pa nastanejo možnosti spre- memb "mikropolitike želje". Ljudje v socialno zapostavljenih naseljih se morda zavejo problemov skupne varnosti in za tem obzorjem odkrijejo nove pozitivne skupne cilje. V novejši 1 i t© ratiiT* X o socialni politiki se veliko piše o potrebi po novih oblikah dela na področju načrtovanja družine. Lahko bi navedli dolgo vrsto primerov, ko so stro- kovni posegi na to področje ostali povsem neučinkoviti ali pa so imeli celo obratne posledice od zaželenih. Vedno bolj postaja jasno, da mora država oziroma družba iskati povsem nove poti; da morajo uružbene službe najprej odkriti part- nerje v komunikacijskem procesu, priznati tem partnerjem njihovo imanentno pravico do obstoja in do pozitivne samopo- dobe, potem pa lahko pride do interakci je, ki bo vodila do večanja prostora za svobodno odločanje ljudi v njihovih odnosnih sistemih. S tem v zvezi prihaja tudi do sprememb v institucijah in strokovnih službah. Strokovnjaki in delavci v administraciji se vse pogosteje sprašujejo o mejah uspešnosti oziroma o dosegu običajnih delovnih postopkov. Strokovne službe in Soc Delo 28, 1989, 2 B. Stritih 111 birokratska hierarhiCna struktura upravljanja se vse bolj neizogibno srečujejo s posledicami svojega delovanja v daljših časovnih razdobjih in na različnih ravneh, nič več se ni mogoče izogniti vprašanjem odgovornosti za negativne stranske učinke, ki nastajajo povsod tam, kjer povečevanje strokovnih in družbenih intervencij vpliva na zmanjševanje občutka skupne odgovornosti v družinah in v lokalnih skup- nostih ter na ukinjanje različnih oblik medsebojne pomoči in konstruktivne socialne kontrole. Poleg teh problemov se odpirajo vprašanja negativnih vzvratnih učinkov neproduktiv- nega dela na ustanove same: nebrzdana rast birokratskih struktur; razvijanje novih strokovnih jezikov, ki služijo predvsem zapiranju strokovnjakov v lastni krog; psihoso- cialni patološki pojavi in nove oblike kriminala med delavci strokovnih služb itd. Vzvratni učinek novih iskanj na strokovne službe lahko vidimo v prizadevanjih po razvijanju takih oblik skrbi za ljudi (za otroke; za odrasle osebe, ki niso sposobne za samostojno življenje in delo; za družine v kritičnih obdobjih in za družine, kjer se pokažejo notranja protislovja, ki ogroZajo njihove člane; za stare ljudi itd.), ki bi omogočile preseganje vseh nepotrebnih oblik de- litve dela; ki bi omogočile čim večjo stopnjo samopomoči in medsebojne pomoči uporabnikov socialnovarstvenih storitev, ki bi blažile negativne posledice stigmatizacije in margina- lizacije. Poseben poudarek pripisujejo vplivu določenih dejavnosti na atomizacijo določenih skupnostnih podsistemov nove oblike dela naj bi omogočale nastajanje novih oblik medčloveške povezanosti in nastajanje dialoga med ljudmi in med sestavnimi deli skupnosti, za katere se je doslej misli- lo, da dialog ni moZen, ker so eni na višji izobrazbeni, civilizacijski in psihološki ravni kot drugi (npr. dialog s skupinami Romov, z duševno manjrazvitimi ljudmi pod skrb- ništvom, z duševnimi bolniki, z družbami mladostnikov, s starimi ljudmi itd.). V zadnjih dvajsetih letih je prišlo do velikih sprememb v sami naravi kritičnega odnosa do obstoječih ustanov in do 112 B. Stritih Soc Dele 28, 1989, 2 učinkovitosti raznih oblik strokovnega dela in tudi do spre- memb v vizijah o možnih ciljih iskanj. T.im. "kritična gene- racija" leta 1968 se je postavljala na stališče marksizma in zanikovala obstoječa politična razmerja, vključno s privatno lastnino proizvajalnih sredstev. Socialni problemi, problemi duševno bolnih, problemi mladine in drugi naj bi predstav- ljali le obliko razrednega konflikta. Kritika strokovnih dejavnosti in ustanov je bila zato usmerjena predvsem na ukinjanje teh ustanov. Odločilnega pomena za današnje raz- mere in iskanje v svetu je dejstvo, da kritična generacija ni bila uničena ali radikalno zatrta, ampak da so posamezne skupine in posamezni avtorji dobili možnost razvijanja al- ternativnih modelov. Ko so včerajšnji kritiki dobili možnost ustanavljanja alternativnih vzgojnoizobraževalnih, psihia- tričnih in socialnovarstvenih dejavnosti, so izgubili možnost kritike družbenega sistema iz umiSljene zunajsi- stemske pozicije. O miselnem obratu, ki so ga doživeli mnogi kritiki, govori npr.Basaglia,ko meni, naj se v psihiatrični dejavnosti ustvarijo take razmere, v katerih bo lahko vsaka skupina artikulirala svoje potrebe in kjer bo vsak človek imel besedo pri uveljavljanju lastnih človeSkih pravic. Se pravi, da avtor odreka katerikoli skupini osebja, da bi se postavljala kot zastopnik potreb in pravic duševnih bolni- kov, hkrati pa omalovažuje potrebo po artikuliranju lastnih potreb, zlasti potrebe po kreativnem delu, ki ustreza huma- nim vrednotam. Izkušnje alternativnih dejavnosti so omogoči- le oblikovanje novih kriterijev za kritiko in za ugotavlja- nje kvalitete storitev. Poleg vpliva dejavnosti na uporabni- ke je vse pomembnejši kriterij vpliv dejavnosti na izvajalce same. Poleg kriterija ekonomičnosti se pojavlja vrsta ekoso- cialnih kriterijev, ki omogočajougotavljanje oddaljenih eko- nomskih in delovnih učinkov, poseben pomen pa se pripisuje odkrivanju novih virov. V slepi ulici, v kateri so se znašle mnoge stroke in družbene službe, nihče več ne pričakuje novih delovnih načinov ali "receptov" z univerzalno uporab- nostjo. Danes so iskanja usmerjena v to, kako nsunesto Soc Delo 28, 1989, 2 B. Stritih 113 množične produkcije socialnovarstvenih storitev, ki je ustrezala industrijskemu načinu mišljenja, najti nove načine, ki bi bolje ustrezali zahtevam našega časa. V našem času se večkrat zadovoljujemo z eksemplaričnimi primeri drugačnega delovanja oziroma drugačne produkcije uslug socialnega varstva. Verjetno bodo tako v blagovni produkciji kot v produkciji zdravstvenih, zdravstvenih, vzgojnoizobra- ževalnih in socialnoskrbstvenih storitev še dolgo vztrajali t.im. industrijski delovni postopki, vendar je pomembno, da se na "skupnem tržišču" pojavijo tudi nove alternativne ob- like dela. Nova gibanja opuščajo dualistično gledanje na po- stopke in sredstva socialnega varstva na eni strani ter na cilje, to je socialno blaginjo na drugi. Gre za iskanje no- vih virov pri samih ljudeh, ki so potrebni pomoči, vendar se hkrati goji kritičnost do skritih oblik izkoriščanja, ki je lahko ekonomsko, kulturno, politično-ekološko itd. Medtem ko se s t.im. industrijskimi oblikami socialnega varstva do- gajajo usodni paradoksalni preobrati (npr.: veliko denarja omogoča skromno preživljanje množice, hkrati pa ustvarja ne- obvladljive vzgojne, urbanistične, ekološke in druge proble- me), kaže, da novi pristopi pogosto sprožijo obratne proce- se: izboljšanje socialne varnosti pomeni tudi izboljšanje kulturne ravni, nastanek novih oblik proizvodnje itd. Zanimivo je tudi, da novi načini socialnih pomoči sploh niso tako novi in se pojavljajo tudi v nerazvitih predelih sveta. Nove oblike socialne pomoči se večinoma razvijajo precej drugače, kot so nastajale socialne dejavnosti v preteklosti. Dosedanji način je bil večinoma tak, da so izjemni posamez- niki, ki so prihajali v stik z množičnimi boleznimi, umira- njem in bedo, ustvarjali nove ideje in predstave o bratstvu, o potrebi po vseobsegajoči humanistični etiki, o ekonomskih in političnih koristih, ki bi nastale iz večje socialne blaginje zapostavljenih ljudi itd. Iz takih pobud so nasta- jala gibanja, ki so večinoma zajela nižje sloje bogatih, ki so omogočila zbiranje znatnih sredstev in ustanavljanje raznih oblik pomoči. Socialno skrbstvo v razvitih deželah se 8 B. Stritih Soc Dele 28, 1989, 2 je razvijalo kakih dvesto let v procesu, ki je bil vseskozi protisloven in ki je imel značilnosti dialoga med vsemi no- silci družbene moči. Rezultat tega procesa niso le številne ustanove socialnega skrbstva ter doktrina države socialne blaginje, dosežek tega procesa je tudi socialno-politična kultura, ki predstavlja poseben moment politične koheziv- nosti. Zato ni čudno, da danes niti desno niti levo usmerje- ne vlade zahodnih držav ne upajo resneje ogroziti ob- stoječega sistema socialne varnosti, kljub mnogim kritikam, ki jih je bil deležen. Kot primer navajam stališča, ki jih je leta 1988 izdelala posebna delovna skupina holandske vlade kot osnovo za raz- pravo o novih strateških usmeritvah socialne politike. - Država socialne blaginje s svojimi mehanizmi za zago- tavljanje socialne varnosti pospešuje atomizacijo družbe. - Ljudje zanemarjajo tiste sposobnosti in tiste kulturne vrednote, ki bi jim omogočale medsebojno solidarno pomoč. - Država kot glavni vir socialne varnosti širi svoje funkcije in kontrolo na vsa področja življenja. - Zanemarjeni so nekateri viri za zagotavljanje socialne varnosti, državni izdatki za to področje stalno rastejo. - Negativni vplivi na trg delovne sile. Množice delavcev iz nižjih dohodkovnih kategorij izstopajo iz konkurenčnega boja na trgu delovne sile in iz boja za izboljšanje delovnih razmer ter se zatekajo v navidez ugodnejši status breposel- nih oziroma socialnih podpirancev. S tem se ustvarja praz- nina, ki jo zapolnjujejo delavci iz drugih dežel, ki pa po drugi strani povečujejo izdatke za socialno varstvo. Masovni odliv delavstva iz dežel v razvoju ni koristen niti za de- žele v razvoju same niti za razvite države. Nasprotno, v enih so priča odhajanju najbolj mobilnih posameznikov in družin, medtem ko se v razvitih deželah-sprejemnicah tuje delovne sile ustvarjajo številni konflikti, ki jih konzerva- tivne politične sile izrabljajo kot povod za krepitev represije. - Rastoči izdatki za socialno varnost bremenijo davkopla- Soc Delo 28, 1989, 2 B. Stritih 115 čevalce in iz proizvodne sfere družbe odtegujejo kapital, ki bi sicer lahko omogočil inovativne projekte. Gotovo je, da se niti Slovenija niti Jugoslavija ne more- ta primerjati s sistemi socialne varnosti razvitih zahodnih držav. Menim, da so nage dileme v sedanjosti bistveno druga- čne, kot so problemi socialne varnosti razvitih držav Evrope in Amerike. Čeprav so pri nas nekateri segmenti socialnega skrbstva tako razviti, da se lahko primerjamo z najrazvi- tejšimi deželami (npr. domsko varstvo ostarelih), pa drugi segmenti zaenkrat še temeljijo na povsem drugačnih družbeno- političnih predpostavkah in nikakor niso primerljivi z nobe- nim od sistemov razvitih držav (npr. socialna varnost neza- poslenih). V sedanjem času je glavno vprašanje, ali bomo v našem razvoju postopno skušali slediti razvitim deželam; se pravi, ali bomo skušali hoditi po podobnih poteh gospo- darskega razvoja, po kakršnih je potekal industrijski razvoj zahodne Evrope. S tem vprašanjem se povezujejo problemi so- cialnega skrbstva, ki jih lahko pričakujemo in umestno je vprašanje, ali nameravamo hoditi tudi po podobnih poteh raz- voja socialnega varstva. Jasno je, da so te dileme le navi- dezne, kajti ne Slovenija ne Jugoslavija na pragu enaindvaj- setega stoletja ne moreta ponavljati tega, kar so na svoji razvojni poti prešle razvite dežele. Tako kot se sprašujemo, kako stopiti v razne oblike poindustrijskega razvoja gospo- darstva, se moramo danes spraševati, kako pri razvijanju si- stema socialne varnosti v čimvečji meri upoštevati izkušnje in načine mišljenja najbolj razvitih držav. Pri tem ni problem le materialna revščina in nerazvitost, ampak je problem tudi zaostala miselnost in preprosta logika naših ljudi, ko razmišljajo o posameznikih in skupinah ljudi, ki potrebujejo socialno pomoč. Holandska delovna skupina je iskala način, kako postaviti različne oblike socialnega skrbstva v prostorsko matriko, z jasnimi logično-jezikovnimi oznakami. Tak poskus lahko pome- ni približanje možnosti razlikovanja med različnimi oblikami socialnega skrbstva in hkrati nudi možnost neizključujočega 116 B. Stritih Soc Dele 28, 1989, 2 govora o različnih oblikah, ki jih srečujemo v današnjem svetu. Taka matrika ima lahko velik praktičen pomen tako za celovito prikazovanje stanja kot za oblikovanje razvojnih konceptov. Različne obstoječe oblike socialnoskrbstvenih po- moči lahko razmestimo v prostoru, ki ga označujeta osnovni dve dimenziji oziroma kontinuuma, ki se razprostirata med zamišljenimi poli: solidarnost-marginalizacija in kolektivi- zem-individualizacija. Ce prikažemo en kontinuum na abscisni osi in drugega na ordinatni, dobimo naslednjo prostorsko shemo: Ko primerjamo zgornjo shemo s političnimi programi in koncepti razvitih držav Evrope in Amerike, potem vidimo, da tiste oblike socialnega skrbstva, ki smo jih razvrstili v prostor C, bolj ustrezajo klerikalnim pogledom na svet. Kaže, kot da je preko dobrodelnih ustanov možno uresničevati ideale krščanske skupnosti v okvirih razvite kapitalistične države. Prostor D v večji meri ustreza ideologiji liberalne politike, za katero razne oblike kolektivizma predstavljajo Soc Delo 28, 1989, 2 B. Stritih 117 predvsem oviro pri uveljavljanju principa svobodne konku- rence na različnih tržiščih. Člani omenjene holandske komi- sije menijo, da je ideologija in praksa t.im. držav socialne blaginje tisto, kar ustreza prostoru A. Po njihovem mnenju se ta politična doktrina ni razvila kot pozitiven dosežek katere od političnih strank, npr. socialistov ali sindikalno organiziranih delavcev, ampak se je uvelj avila kot edino možen političen kompromis v svetovni gospodarski krizi tridesetih let tega stoletja. Posledica tega je bila, da so se v polpretekli dobi najbolj uveljavila ravno tista pojmo- vanja in tiste prakse, ki bi jih lahko umestili v prostor A. Zaradi navedenih "problematičnih učinkov" tega danes prevla- dujočega tipa socialne politike se kaže nuja po ponovni spremembi temeljnih strateških usmeritev. Smeri iskanj so na naslednji shemi onačene s puščicami, ki iz prostora A kažejo v vse tri ostale prostore. Avtorji osnutka novih strateških usmeritev so dejavnosti socialnega skrbstva v vseh štirih sferah opredelili glede na sledeče bistvene kategorije: 1. etično-kulturne kategorije; 2. mehanizmi, s katerimi se uresničuje socialna skrb; 3. organiziranost za uresničevanje socialnoskrbstvenih funkcij; 4. značaj menjave; 5. odgovor prejemnika socialne pomoči; 6. vrste vračila oziroma vzajemnosti; 7. socialne strukture; 8. vpliv na človeški karakter izvajalcev in prejemnikov pomoči. Gornja shema Je lahko koristna pri razmišljanjih o različ- nih možnih konceptih socialnih pomoči; avtorjem je uspelo ustvariti dovolj širok okvir, v katerega lahko umestimo zelo različne oblike socialnovarstvenih dejavnosti. Notranja struktura štirih polj nas sili v celovito razmišljanje o 12 B. Stritih Soc Dele 28, 1989, 2 Soc Delo 28, 1989, 2 B. Stritih 119 temeljnih moralno-etiCnih, ekosocialnih, ekonomskih in so- cialnopolitičnih predpostavkah. Pri tem razmišljanju je pomembno, da ne dajemo prednosti kateremukoli od navedenih vidikov pred drugimi. Ce zanemarimo katerikoli vidik, lahko zanesljivo pričakujemo, da se bodo negativni povratni učinki pokazali ravno na področju, ki je bilo navidez precenjeno. Npr.: Ce ne upoštevamo realne porazdelitve politične moči in interesov, morda s kakim manevrom lahko uveljavimo koncept z največjimi etično-humanističnimi aspiracijami. A ravno real- na razporeditev politične moči bo pri izvajanju takega kon- cepta po vsej verjetnosti vplivala na tako izkrivljeno upo- števanje etičnih kategorij, da se bo koncept lahko spremenil v nekaj zlaganega, kar se prav lahko pokaže kot sistem, ki ne le, da ne deluje v skladu s predpostavljenimi etičnimi normami, ampak hkrati tudi onemogoča dialog o potrebi po minimalnih etičnih standardih. Pri konceptualnem odločanju, ki naj bi predstavljalo izhodišče pravnega urejanja področja socialnega varstva, bi morali najprej temeljito kritično oceniti vsak poseben vidik predlaganih rešitev. Odločitev pa ne moremo sprejemati na osnovi tehtanja različnih vidikov, ampak tako da dobljene informacije uporabimo na višji, se pravi abstraktnejši rav- ni. To je možno izvesti tako, da izdelamo poskusne scenarije ali sheme sistemskih mehanizmov, ki jih je možno oceniti glede na to, kako se vključujejo v globalne scenarije raz- voja. Na tej ravni proučevanja konceptualnih odločitev se bo praviloma pokazalo, da so potrebne dodatne korekture glede na scenarije gospodarskega, kulturnega in političnega raz- voja; hkrati pa bodo scenariji zdravstva, vzgoje in izobra- ževanja zelo verjetno zahtevali določene preureditve drugih scenarijev. Medtem ko je v polpretekli dobi narekovala te- meljne usmeritve predvsem politična avantgarda s skliceva- njem na oddaljene cilje prehoda v "družbo svobodnih pro- izvajalcev", morajo danes vodilne politične sile v sodelova- nju s strokovnimi institucija«i in nosilci državnih funkcij pristopiti k oblikovanju konceptov, ki bodo upoStevali vse 120 B. Stritih Soc Dele 28, 1989, 2 obstoječe potenciale naše družbe in bodo delovali v smislu sistemske integracije na vseh ravneh. Pri tem se sklicujem zlasti na teoretska razmišljanja M. Mead in G. Batesona, ki sta v takratnih metodah razvojnega načrtovanja v industrijsko razvitem svetu, zlasti pa v ZDA videla zlasti tele pomanjkljivosti: - Ločevanje sredstev in ciljev kaj lahko pripelje do zamenjavanja enega z drugim; možno je razlikovati med obo- jim, vendar je to vedno le hipotetično; sredstva so vedno del ciljev in cilji so vedno del sredstev. - Ločevanje med načrtovalcem in načrtom prav tako ni mož- no; načrtovalec si mora vedno znova postavljati vprašanje, kako je on sam udeležen v načrtu. - Kadarkoli skušamo z načrtovanjem maksimizirati eno spremenljivko, bodo na različnih ravneh sistema verjetno nastopile spremembe, ki jih ne bo možno kontrolirati. - Pri načrtovanju za bodočnost naj bi razmišljali v poj- mih sedanjosti. Nevarno je, da z novoskovanimi pojmi zgubimo pregled nad dogajanjem in da v imenu "bodočnosti", v kateri bodo zavladale nove razmere, kakršne že danes "naznanjajo novi pojmi", zanemarimo negovanje in vzdrževanje sestavin ali podsistemov, ki so vitalnega pomena za obstoj ekosiste- mov. Ce se z upoštevanjem navedenih premislekov ponovno ozremo na gornjo shemo socialnih pomoči, lahko izvedemo tele za- ključke: - Vse dejavnosti socialnega varstva lahko poskusno ume- stimo v gornjo shemo. Ta postopek omogoča jasnejše postav- ljanje hipotez o sistemskih vplivih posamezne dejavnosti. - Podatke o pomanjkljivostih v dosedanjem delovanju posa- meznih služb lahko vzporejamo s hipotezami o sistemskih ekosocialnih vplivih dejavnosti v posameznih delih matrike. - V zvezi z nezadovoljivimi rešitvami določenih potreb ljudi oziroma posameznih skupin lahko predvidimo uvajanje novih dejavnosti, ki bi v bodočnosti lahko razbremenile ob- stoječe oblike delovanja in organiziranosti ustanov in ne- Soc Delo 28, 1989, 2 B. Stritih 121 formalnih nosilcev socialnovarstvenih funkcij. - Pri prestrukturiranju delovanja ustanov so možne raz- liCne strategije: največkrat se govori o deregulaciji obsto- ječega sistema; o privatizaciji in prenašanju določenih de- javnosti iz institucij, o krčenju programov in o racionali- zaciji delovanja mreže socialnih služb ter o privatizaciji, kar zlasti pomeni prenašanje določenih funkcij z državnih ustanov na različne organizacije pa tudi na privatna pod- jetja, ki opravljajo različne dejavnosti od nege bolnih in onemoglih do nudenja možnosti nastanitve v stanovanjskih skupnostih; največ teh funkcij pa se dotika družine in otrok. - Čeprav navedene strategije težijo k temu, da se raz- formirajo velike in drage državne ustanove, država v nobenem primeru ne more izpustiti iz rok funkcij zagotavljanja življenjskega minimuma. Minimalne življenjske pogoje zago- tavlja na tehnično čimbolj enostaven način in v tako skrom- nem obsegu, da so te oblike pomoči večinoma neprivlačne. - Država ohranja nadzorne in kontrolne funkcije; humani- tarne organizacije in društva pa praviloma nastopajo kot nosilci iniciativ za boljše in učinkovitejše programe, ki se praviloma uresničujejo s tem, da se angažirajo tudi privatna sredstva in pobude za prostovoljno delo. Na ta način nastaja mreža izvajalcev socialnega varstva, ki jo sestavljajo šte- vilne majhne celote z različnimi kulturnimi in strokovnimi obeležji. V središčih teh celot so praviloma ljudje, ki imajo nekaj značilnosti karizmatičnih vodij. Meje teh siste- mov so večkrat zelo fleksibilne (ni težko priti niti noter niti ven - komunikacija z okoljem je dobra) vendar so meje vedno jasne. - Verjetno se tudi mi ne bomo mogli izogniti nujnosti pre- strukturiranja mnogih socialnih dejavnosti in pri tem bomo morda lahko koristno uporabili tudi kakšne tuje izkušnje. Verjetno je v sedanjem trenutku glavna ovira strah pred ne- gotovostjo. Družba naj bi zato jasno opredelila tiste stan- darde, ki naj bi zagotavljali možnost preživetja vsakemu 122 B. Stritih Soc Dele 28, 1989, 2 človeku. Na ta način bi se zmanjSal strah pri uporabnikih socialnega varstva. Potem bi bilo možno v ustanovah začeti z iskanjem inovativnih idej za nove dejavnosti, s katerimi bi lahko pridobili sredstva občanov in ki bi nudile morda tudi nova delovna mesta. Obstoječe službe bi se morale verjetno preoblikovati tako, da bi lahko v večji meri prevzemale funkcije organizatorjev, pospeševalcev usposabljanja občanov in supervizijskega nadzora nad različnimi dejavnostmi, ki se bodo morda pričele razvijati. Ce se vrnem na izhodišče razmišljanja, bi celoto lahko povzel v nekaj mislih. Današnje kritike očitajo modelu države blaginje naslednje: 1. da je to drag in razsipen mo- del zagotavljanja socialne varnosti, 2. da se je serijska produkcija storitev socialnega varstva uveljavila s pomočjo državnega financiranja, 3. da model države socialne blaginje predstavlja nekakšno obliko zgodovinskega kompromisa, ki je nastal v krizi tridesetih let in dejansko ne ustreza vizi- jam nobene politične sile, 4. da je birokratizacija social- nih dejavnosti imanentna značilnost sitema, 5. da so stori- tve ustanov socialnega varstva za posameznike sicer cenene a nekvalitetne, 6. da uveljavljanje načel države socialne bla- ginje vpliva na atomizacijo družbe, poamezni ljudje postaja- jo delci brezimne množice brez možnosti razvijanja lastne identitete in brez možnosti vplivanja na lastno usodo. Poudarjanje ekonomskega vidika največkrat pomeni, da se politiki zatekajo v jezik, za katerega so volilci dovzetni. Dejansko krčenje stroškov največkrat ne pomeni zmanjševanja tistih sredstev, ki jih pri nas imenujemo skupna poraba. Gre za to, da bi ustvarili razmere, v katerih ljudje ne bi tro- sili denarja le za tehnične dobrine in t.im. standard, ampak bodo imeli možnost troSiti večji del sredstev kot doslej za kvalitetne storitve socialnega varstva. V zvezi z zagotav- ljanjem kvalitetnih uslug socialnega varstva srečujemo šte- vilne nejasnosti in protislovjai pa vendar se vse bolj jasno kažejo nekatere značilnosti: 1. Te dejavnosti naj ne bi zapostavljale človekove Individualnosti, ampak naj bi omogo- Soc Delo 28, 1989, 2 B. Stritih 123 Cale procese notranje rasti posameznika in njegovo indivi- duacijo, 2. dejavnosti naj bi se dogajale v družbenem pro- storu, ki je organiziran na tak način, da se ukinja prostor za hierarhično manipulacijo; namesto tega pa se vzpostav- ljajo pregledni sistemi, ki živijo in delujejo v skladu z načeli, ki jih je M. Mead imenovala "kibernetika kiberneti- ke", ali ki jih F. Guattari opisuje pod principom "singula- rizacije" ali G. Ammon kot skupine s konstruktivnim socialnoenergetskim potencialom. 3. Pojem kvalitete življe- nja se povezuje z možnostmi artikulacije lastnih potreb vsa- kega človeka in z delom za odkrivanje ter oblikovanje krea- tivnih oblik socialnega življenja. 4. Vsa navedena iskanja niso pomembna le kot oblika humanizacije družbenih služb, ampak naj bi pomenila korak k humanizaciji družbe. 5. Pogosto srečamo miSljenje, naj bi dosedanjo znanstveno para- digmo nadomestila estetsko-etična paradigma, naj bi odpirali možnosti za epistemoloSki premik. V zvezi s temi stališči je treba poudariti, da to ne pomeni opuščanja prizadevanj po znanstvenem spoznanju; gre le za to, da vsaka znanost jasno in odgovorno opredeli svoje meje in si ponovno pridobimo spoštljiv odnos do celot, ki jih ne moremo niti doumeti in Se manj obvladati z orodji redukcionistične znanosti. Celoto lahko vidimo v njeni bogati kompleksnosti in enkratnosti le skozi prizmo estetsko etične paradigme, ki omogoča ustvar- jalno afirmacijo bivanjskih kvalitet. Vprašanje je, kako se bomo soočili z izzivi in zahtevami novega sveta, ki se rojeva. LITERATURA Ammon, G., Handbuch der dynamischen Psychiatrie, Ernst Reinhardt Veri., Miinchen 1979 Bateson, G., Steps to an ecology of mind, Ballantine Books, New York 1985 Braunschweig, H.-J., Was gehen europeische Sozialcharta und EG uns Sozialarbeiterinnen an, Sozialarbeit, 1988, 7-8 124 B. Stritih Soc Dele 28, 1989, 2 Guattari, F., Shizoanalyse und Wunschenergie, Verlag Impuls Bielefeld M. Ueli, Auf dem Wege fur Selbsthilfegesellschaft, So- zialarbeit, 1988, 7-8 Bernard Stritih, diplomirani psiholog, viSji predavatelj. Višja šola za socialne delavce, SaranoviCeva 5, 61000 Ljubljana.