4 Obrtnija. Občinske posredovalnice za delo in službe. Ljubljanski policijski komisar Fran Podgoršek je nasvetoval obč. zastopu, naj ustanovi svojo posebno pesre-dovalnico za dela in službe. Ta svoj predlog je utemeljeval z naslednjim, jako zanimivim poročilom, čigar navedbe priporočamo v premišljevanje vsem svojim občinam. Poročilo se glasi: Vprašanje, kako naj se organizuje posredovanje dela in služeb, se je v zadnjih letih mnogo preučevalo in prevdarjalo ter se je vsestransko pripozna- valo, da je preosnova in vredba posredovanja dela in nujno potrebna, Sedanji načini posredovanja dela in služb so nedostatni in ne zadostujejo današnjim socijalnim razmeram in potrebam. Najnavadnejši in jednostavnejši način, na kateri si delavci pridobivajo dela ali službe, je popraševanje po delavnicah in hišah. Tako popraševanje za delo je mudno in mučno in poniževalno. Prosilec zgubi časa in mora preslišati mnogo grenkih besedij. Navadno se ga zapovedi in le slučamo morda dobi dela ali se sprejme v službo. Brezposelno postopanje od kraja do kraja pokvari pa še tudi tako pridnega, poštenega in značajnega delavca in posla ali služabnika, in ga pogostokrat uniči materijelno in moralno. Bodi si delavec bodi si posel, ki dlje (asa potuje in mora prenaš ti vse vremenske nezgode, se na potu zanemari in pride včasih ves zamazan in razcapan k delodajalcu prosit dela. Delodajalec, ki sodi človeka po njegovi zunanjosti, ga zapodi, ker misli, da je malopriden in nepošten postopač. Tak nesrečnež vlači se potem od kraja do kraja, dokler slednjič ne postane postopač iz delomržnje. Beda in obupnost ga mnogokrat napravita tudi za zločinca. In vender bi se tak človek rešil pogube, če bi se mu dala prilika do dela. Posebno nevarno je tako postopanje za ženske. Tudi delodajalci in gospodarji si morajo v slučaju potrebe sami poiskati delavcev in služabnikov, bodisi z anoncami po časnikih, bodisi s popraševanjem po raznih prenočiščih, kjer se shajajo potujoči delavci in tanji služabniki. Kdor si s popraševanjem ne more ali noče dobiti dela ali službe, oziroma delavcev in poslov ali drugih služabnikov, obrne se na privatne posredovalnice za delo in službe. Te se raziele v zakotne in v koncesijonirane posredovalnice. Najnevarnejše zakotne posredovalnice za delo in službe so prenočišča, ki so združena z gostilnami in s žganjarnami. Tukaj se pije, igra in nesramno govori in marsikak mlad delavec in posel se zapelje in pokvari. Mnogokrat še tudi imetnik prenočišča izsesava brezposelne osebe in jih obere do zadnjega krajcarja. V slučaju, da jim je pa pridobil dela ali službe, plačati mu morajo visoke posredovalne pristojbine. Prenočišča so tudi v zdravstvenem oziru slaba. Zrak v takih prenočiščih je zaduhel in nezdrav, postelje so nesnažne in polne mrčesov. Ne da se pa tajiti, da so tudi dobra prenočišča, ki so velika podpora in dobrota za potujoče delavce in posle Zakotne posredovalnice imajo tudi razne privatne osebe, branjevke, kramarice, i. t d in je število teh po vseh mestih veliko. Le-te in pa koncesijonirane posredovalnice posredujejo navadno le službe poslov in le malo katere posredujejo tudi delo. Najraje se obračajo na te zakotne in koncesijonirane posredovalnice gospodinje, ker njim posredovalci in posredovalke dajejo tudi pojasnila o lastnostih in sposobnosih poslov. Take posredovalnice prihranijo delodajalcem in gospodinjam mnogo časa in 5 truda, ki bi ga imeli, če bi morali iskati delavcev oziroma poslov po prenočiščih ali drugih krajih, delavcem in poslom pa prihranijo nepotrebna in neprijetna pota po delavnicah in hišah. Velik nedostatek teh posredovalnic je, da posredujejo navadno le službe poslov in da se na druge delavce in služabnike ne ozirajo. Nadaljni nedostatki pa so, da pobirajo te privatne posredovalnice visoko vpisnino in posredovalno pristojbino za vsako posredovanje in da tako izkoriščajo delavce in posle, ne da bi jih kdo pri tem lahko nadzoroval. Vsled visoke posredovalne pristojbine imajo privatne posredovalnice interes, da se posli in delavci pogostokrat menjavajo, ker čim večkrat se to zgodi, več zaslužijo posredovalci. Dobičkarstvo zapelje tudi posredovalce, da ne postopajo vsikdar vestno in da priporočajo tudi nesposobne in nezanesljive osebe. Mnogi nedostatki pri posredovanji dela in služeb po privatnih posredovalnicah provzročili so, da so delojemalci sami prevzeli posredovanje in so isto po svojem uredili. Socijalisti bili so prvi, ki so v svojih strokovnih društvih in v svojih zvezah organizovali posredovanje dela. S tem pridobili so si socijalisti velik vpliv na delavce in posle in druge služabnike. Posredovanje dela po socialističnih društvih je pristransko, ker se preskrbuje delo le članom društva in pristašem njihove stranke. Posredovanje pa je tudi drago, ker morajo člani plačevati visoke tedenske doneske. Moč in vpliv socialističnih društev dala bi se omejiti po posredovalnicah, ki bi bile nepristranske, in ki bi dale vsakemu enake ugodnosti glede preskrbovanja dela. Delo in službe posredujejo tudi razna občekoristna dobrodelna društva, zadruge in oskrbovališča. Društva imajo premalo razširjen delokrog in se jih delavci in posli in delodajalci le malo poslužujejo. Tudi nimajo društva zadostne financijelne podlage in morajo vedno prositi podpDre. Vsako društvo se lahko razpusti in nima torej prave stalnosti in avtoritete. Uradniki nimajo v takih društvih potrebnega ugleda in ker niso niso stalno nameščeni, je težko dobiti dobrih, zanesljivih uradnikov. Zidruge posredujejo delo navadno le v eni stroki in pridejo le pri posredovanji dela in le v večjih mestih v poštev. V novejšem času so tudi oskrbovališča (Verflegsstationen) prevzela posredovanje dela, ali če bodo vspevala, je dvomno, ker se njih delodajalci in delojemalci ravno tako neradi poslužujejo, kakor dobrodelnih društev. Uspevati pa morejo le veleposredovalnice, v ktere imajo zaupanje delodajalci, delavci in posli. Nedostatki pri sedaj navedenih načinih posredovanja dela in služeb provzročili so znatne reforme. V Ameriki, v Avstraliji in v Luksemburgu vstanovile so se državne posredovalnice za delo in službe. Na Francoskem in na Laškem nastale so delavske borze. V Švici in v Nemčiji pa so si vstanovila mesta delavske posredovalnice. To je bil velik napredek v gospodarskem življenji. Sosebno se je vstanovitev mestnih delavskih posredovalnic obče pozdravila. Naglašalo se je, da imajo dolžnosti in da so v prvi vrsti poklicana in interesovana, da ustanove take posredovalnice. Brezposelne osebe, berači in postopači napravijo mestom veliko troškov, ki se s posredovanjem dela lahko znatno zmanjšajo, ker se tem osebam lahko brez ovire nakaže primerno delo. Take posredovalnice dajo tudi mestom vpogled v delavske razmere. Mesta imajo tudi avtoriteto, ki je potrebna za vodstvo posredovalnic, da so nepristranske in da imajo splošno zaupanje. Vrh tega bi bilo po mestnih posredovalnicah posredovanje dela centralizovano in bi izkoriščevanje delavcev in poslov po privatnih zakotnih in koncesijoniranih posredovalcah sčasoma prenehalo, ker bi mestne posredovalnioe ne iskale dobička in bi služile le ugodnosti delodajalcev in delojemalcev. Mestne posredovalnice dajale bi tudi večje jamstvo za nepristranost in nepodkupnost, kakor vsaka druga posredovalnica. (Konec sledi.) 13 Obrtnija. Občinske posredovalnice za delo in službe. (Konec.) Navadno se očita mestnim posredovalnicam, da postanejo prelahko birokratične. To pa ni opravičeno, ker se da uprava tako vreiiti, in je v nemških in švicarskih mestih tudi tako vrejena, da so pri vodstvu društva zastopani delodajalci in delojemalci in vsi razni služabniki pazijo na to, da posredovanje dela ne pride v biro-kratični tir. V sedanjih socijalnih razmerah so mestne posredovalnice za delo in službe najprimernejše, in je vstanovitev take posredovalnice tudi v Ljubljani priporočiti. Kakšne so sedaj razmere glede posredovanja dela v Ljubljani? Tudi tukaj se nahajajo nedostatki, kateri so se že zgoraj omenili. V Ljubljani si na leto najmanj 10.000 delavcev in poslov išče dela in službe. Večinoma se delo in službe ne posredujejo, marveč delojemalec ali posel zve po kakem znancu in prijatelju za delo ali službo in se oglasi sam pri delodajalcu, ali gospodarju posebno v tovarnah,in večjih delavnicah, kjer se delavci le redkokrat menjajo, se delavci le na ta način pridobivajo. Tudi si iščejo delavci in posli dela in službe s popraševanjem po delavnicah in hišah. 14 Delodajalci in gospodarji si iščejo mnogokrat delavcev in poslov z anoncami po časnikih. Kdor si na ta način ne pridobi dela in službe, oziroma delavcev in poslov, obrne se na zakotne in koncesijonirane posredovalnice, ali na taka društva, ki posredujejo delo in službe. Tudi po prenočiščih se iščejo delavci in posli. Največje zlo so zakotne posredovalnice, katerih je v Ljubljani najmanj 15. Te posredovalnice posredujejo navadno službe poslom, kateri njim morajo plačati visoko posredovalno pristojbino. Tudi na drugi način izkoriščajo zakotne posredovalnice posle. Navadno prevzamejo posredovalci tudi delavce in posle v stanovanje in na hrano, morajo ti dobro plačati. Tudi koncesijonirane posredovalnice pobirajo visoke posredovalne pristojbine in to od delodajalcev in gospodarjev, in od delavcev in poslov. Navadno znaša vpisnina 30 kr. in posredovalna pristojbina 50 kr. do 5 gld. in še tudi več. Potrebno je, da se tudi v Ljubljani odpravijo ti nedostatki pri posredovanji dela in služeb in da se uničijo posredovalnice, ki izkoriščajo delavce in posle. To se pa more zgoditi le z vstanovitvijo posebno mestne posredovalnice. Mestna posredovalnica za delo in službe v Ljubljani, vstanovljena po vzoru mestnih posredovalnic v Švici in v Nemčiji, bila bi dobrodelna in koristna naprava za delavce in pftfcle in ni dvoma, da bi dobro vspevala. Posebno koristna bi bila taka posredovalnica za ženske posle in gospodinje, katere se morajo sedaj posluževati zasebnih posredovalnic. Nekateri obrti, kateri imajo že sedaj po zadrugah in strokovnih društvih vrejeno posredovanje dela, se sicer v začetku ne bodo posluževali posredova lnice ali ko bodo videli vspeh, se bodo tudi ti obrti na njo obrnili. Mestna posredovalnica imela bi še tudi druge koristi. Nedostatki, ki so sedaj združeni s popraševanjem za delom in z zasebnimi posredovalnicami, bi se ložje odstranili. Popraševanje za delom po hišah je večinoma le beračenje in postopanje. Oblastva ne morejo sedaj dovolj strogo postopati proti, takim včasih jako nadleženim beračem in postopačem, ker je težko ločiti, kdo je postopač in berač, in kdo le prosi, ker ne more dobiti dela. Ko bode mesto imelo svojo posredovalnico, bodo se tisti postopači in berači, ki so še sposobni za delo, lahko odgnali od hiše in se njim bode nakazalo delo, če ne drugod, pa pri mestnih podjetjih in le v slučaju, da se njim ne bode moglo dati dela, dala se njim bode podpora. Tako se bodejo podpirale osebe, ki so v resnici podpore potrebne. Z mestno posredovalnico za delo in službe bo se sčasoma dalo tudi združiti posredovanje za delavska stanovanja poslov za slučaj, da nimajo službe. Kako naj bi se v Ljubljani vredila mestna posredovalnica ? Posredovalnica bi se vstanovila in vzdržavala na mestne troške. V pokritje troškov pobirala bi se majhna vpisnina in posredovalna pristojbina po odstotkih od plače in mezde. Vpisnino bi moral plačati delodajalec in delojemalec; za posredovanja zunaj mesta plačala bi se dvojna posredovalna pristojbina. Posebna pristojbina bi se dvojna plačala, kjer bi se zahtevala poizvedovanja in pojasnila. Ta pristojbina bi morala biti višja, ker bi pre-vzročila več pisarenja in truda. Večje vrednosti bi seveda bilo, da bi se posredovanje vršilo brezplačno, ali to bi vsaj v začetku, ko bi mestu vsled napravo posredovalnice narasli troški, ne bilo mogoče. Tudi opravičuje pobiranje pristojbine to, da prinaša posredovalnice delodajalcem in delojomalcem koristi. Troški za vzdržavanje mestne posredovalnice bi ne bili veliki, ker bi v začetku ne bilo potreba namestiti posebnega uradnika. Eventuvalni prebitki pri dohodkih posredovalnice bi se naj vporabljali za naprave v korist delavcem in je za napravo zavetišč za delavce iz posle. Višje nadzorstvo nad posredovalnico bi imel občinski svet, ki bi tudi izmed delodajalcev in gospodarjev in izmed delavcev in poslov imenoval 12 zastopnikov in 12 namestnikov v posebno nadzorovalni odbor. V nadzoro-valnem odboru bi morali biti zastopani delodajalci in gospodarji, delavci in posli, ker bi le v tem slučaju vživala posredovalnica splošno zaupanje in bi se obče porabljala. Taka mestna posredovalnica za delo in službe v Ljubljani bila bi prva v Avstriji in ni dvoma, da si bodo kmalu še tudi druga avstrijska mesta vstanovila svoje posredovalnice. Več, ko bode takih posredovalnic, večje koristi bodo imele za delodajalce in delavce in posle in druge služabnike.