1 UDK 336.226:061.1EU Dr. Meta Ahtik'"' Davek na finančne transakcije 1. Uvod Davek na finančne transakcije^ je izraz, ki se uporablja za zelo široko skupino davkov, med katere spadajo npr. davek na transakcije z vrednostnimi papirji in njihovimi derivativi, davek na valutne transakcije (t, i, Tobinov davek), davek na kapital (ki se plača ob povečanju kapitala, izdaji delnic ali obveznic ali celo ob pridobitvi posojil), davek na bančne transakcije (npr. ob dvigu depozitov), davek na zavarovalne premije in davek na transakcije z nepremičninami.^ Ta članek bo obravnaval zgolj prvo skupino davkov, za katere se izraz davek na finančne transakcije tudi najpogosteje uporablja. V nadaljevanju bodo najprej predstavljeni različni teoretični pogledi na ta davek. Temu bodo sledili opisi davkov, ki so v veljavi v nekaterih evropskih državah, prikazane pa bodo tudi posledice njihove uvedbe. Nazadnje bo predstavljen tudi predlog davka na finančne transakcije, ki ga je leta 2011 podala Evropska komisija. Dejstvo, da predlog še do danes ni bil potrjen (ali zavrnjen), priča o njegovi kontroverznosti in pritisku številnih lobijev s strani zagovornikov ter zlasti nasprotnikov uvedbe tega, vsaj v trenutnih okoliščinah, kriznega davka. Tudi med članicami EU glede njegove uvedbe ni soglasja; prav zato so Docentka na Pravni fakulteti Univerze v Ljubljani; meta.ahtik@pf.uni-lj.si. Besedilo je nastalo v času avtoričine zaposlitve pri Evropski centralni banki. Stališča, izražena v članku, ne odražajo nujno stališč Evropske centralne banke. Od njega je treba ločiti davke na finančno dejavnost - to so davki na dohodek oziroma dobiček, ki izvira iz te dejavnosti (sem spada npr. davek na bilančno vsoto bank). Matheson, Taxing Financial Transactions (2011), str. 5-7. se zainteresirane države njegove uvedbe lotile prek postopka t. i. okrepljenega sodelovanja. Izkušnje že uveljavljenih davkov bodo uporabljene pri analizi možnih posledic uvedbe davka na finančne transakcije, kot ga predvideva Evropska komisija. 2. Teoretični pogled Med prvimi zagovorniki uvedbe davka na finančne transakcije (oziroma nekatere skupine le-teh) sta bila Keynes in Tobin. Keynes je kot odziv na ameriški borzni zlom v letu 1929 predlagal obdavčitev borznih transakcij, kar naj bi zmanjšalo špekulacije na borznih trgih, medtem ko se je Tobin po uveljavitvi prilagodljivih deviznih tečajev po razpadu Bretton-Woodskega sistema zavzel za uvedbo davka na valutne transakcije. Tudi ta ukrep naj bi povečal stroške špekulativnih transakcij in jih tako napravil nedonosne.^ Zagovorniki davka na finančne transakcije njegovo uvedbo utemeljujejo z naslednjimi argumenti: davek naj bi z ustreznim ovrednotenjem negativnih eksternalij odpravljal tržne nepopolnosti, ki jih povzročajo finančne transakcije. Ob višji ceni bi se obseg teh tržnih aktivnosti zmanjšal na družbeno (in ne zgolj zasebno) optimalno raven. Najpomembnejša negativna eksternalija,"^ ki jo je razkrila finančna kriza, je, da posamezniki pri trgovanju na finančnih trgih ne upoštevajo svojega prispevka k nastanku oziroma povečanju sistemskega tveganja.^ Drugi pomemben motiv za uvedbo davka so proračunski prihodki, seveda pa je davčni izplen odvisen od elastičnosti obsega transakcij na spremembo cene, ki jo povzroči uvedba davka.® Schulmeister opisana vzroka bolj natančno razčleni. V prid uvedbi davka tako govorijo naslednja dejstva: • zaradi kratkoročnih špekulativnih transakcij je na finančnih trgih obseg trgovanja prevelik, • kratkoročna nihanja cen finančnih instrumentov sama po sebi niso problematična, problem pa so dolgoročna nihanja cen finančnih instrumentov in njihova odstopanja od »prave«^ vrednosti, ki so pogosto posledica velikih nihanj v cenah, ki jih povzročijo kratkoročne špekulacije. Tobin, A Proposal, v: The Eastern Economic Journal 4 (1978) 3/4. Več o eksternalijah in njihovi internalizaciji v: Bajt, Stiblar, Ekonomija (2004), str. 129-130. Anthony, Bijlsma, Elbourne, Lever, Zwart: Financial Transaction Tax (2012), str. 6. Prav tam, str. 9. »Prava« vrednost je vrednost ekonomskih flindamentov. • precenjena vrednost deviznega tečaja in finančne aktive spodbuja špekulacije, katerih obseg preseže podjetniško motivirane transakcije in tako zmanjšuje gospodarsko rast in zaposlenost®, • enoten davek na posamezno transakcijo bolj zviša stroške kratkoročnih špekulativnih trgovanj, s čimer stabilizira cene finančnih instrumentov in izboljša makroekonomsko učinkovitost gospodarstva, • kompenzira neobdavčitev finančnih storitev z davkom na dodano vrednost in • državam ali nadnacionalnim subjektom omogoči sredstva, ki jih lahko uporabijo za fiskalno konsolidacijo oziroma doseganje določenih političnih ciljev, zlasti na nadnacionalni ravni,^ Po drugi strani pa isti avtor navaja tudi številne razloge proti uvedbi davkov na finančne transakcije: • davki nasprotujejo tržni učinkovitosti, • visok obseg transakcij odraža likvidnost trga, ta pa je nujna za to, da se na trgu oblikujejo ustrezne cene, in za to, da se cene usmerijo proti dolgoročnemu ravnovesju, • velik del kratkoročnih transakcij služi varovanju pred tveganji in redistri-buciji teh, • špekulacija je običajen element varovanja pred tveganji in stabilizirajoče vpliva na trge, • dvig transakcijskih stroškov zmanjša likvidnost in poveča kratkoročna nihanja cen, • cene so precenjene zgolj zaradi eksogenih šokov, endogeni dejavniki, kot so npr. špekulacije, nanje ne vplivajo, in • uveljavitev davkov na finančne transakcije je izjemno težavna, zlasti v primeru mednarodnih transakcij.^" Zanimivo je, da se argumenti za in proti uvedbi davka na finančne transakcije nanašajo na ista vsebinska področja, a učinek davka na trg avtorji, v skladu s svojim ideološkim prepričanjem, razlagajo diametralno nasprotno. Tako naj bi špekulativne transakcije na trg vplivale destabilizirajoče, po drugi pa naj bi imele na trg ugoden učinek." Davek naj bi nasprotoval tržni učinkovitosti, a po drugi razlagi naj bi odpravljal oziroma vsaj zmanjševal negativne eksternalije. Keynes, The General Theory, URL: http://mercury.ethz.ch/serviceengine/Files/ISN/125515/ ipublicationdocument_singledocument/0a26b9c2-f618-4f62-a280-4144a23330e4/en/1366_ KeynesTheoryofEmployment.pdf, str. 80-81. Schulmeister, A General Financial Transaction Tax (2009), str. 3-4. Prav tam. Honohan in Yoder, Financial Transactions Tax (2010), str. 8-9. kar učinkovitost povečuje. Davek naj bi zaradi zmanjšanega obsega transakcij in zmanjšane likvidnosti povečal kratkoročna nihanja cen, medtem ko zagovorniki uvedbe davka menijo, da bi se nihanja cen zmanjšala. Tudi analize nekaterih že uvedenih davkov dajejo različne rezultate. Za dosego prvega od omenjenih ciljev, preprečevanje sistemskega tveganja, obstajajo tudi druga sredstva, zato se je treba vprašati, v katerih primerih je smiselno uvesti davek na finančne transakcije, v katerih pa poseči po alternativnih ukrepih, med katerimi je npr. prepoved določenega ravnanja. Če zakonodajalec pri izbiri med navedenima alternativnima ukrepoma upošteva mnenje median-skega volivca,^^ bo davčna stopnja običajno^^ prenizka. To pomeni, da subjekti, ki povzročajo največ sistemskega tveganja, plačajo premalo davka (v primerjavi z eksternalijami, ki jih povzročajo), preostali pa preveč. Če se zakonodajalec odloči za prepoved določenega ravnanja, bo zakonodaja, če upošteva stališča medianskega volivca, preveč restriktivna in bo omejevala tudi ravnanja, ki ne povzročajo negativnih eksternalij,^"^ Masciandaro in Passarelli ugotavljata, da je ukrep obdavčitve smiseln, če je tveganje enakomerno porazdeljeno med finančnimi instrumenti in njihovimi imetniki. V nasprotnem primeru, ko je tveganje bolj koncentrirano, informacije o njem pa niso javne, je bolj smiselna prepoved določenega ravnanja.^^ 3. Davek na finančne transakcije v nekaterih evropskih državah Evropska komisija opisuje številne davke, ki so v veljavi tako v članicah EU kot tudi drugod po svetu. Transferni davek so v času nastanka dokumenta imeli v Belgiji, na Finskem, v Grčiji, na Poljskem in v Združenem kraljestvu. Od nečla-nic EU pa ga poznajo npr. Švica, Singapur in Tajvan.^^ V nadaljevanju bodo podrobneje opisani davki, ki so oziroma so bili v rabi v nekaterih članicah EU. Predstavljeni bodo t. i. stamp duty, ki je že dolga leta v rabi v Združenem kraljestvu, in v zadnjih letih uvedena davka v Franciji in Italiji. ^^ Volivec, katerega mnenje se nahaja v sredini - polovica volivcev ima mnenje, ki je bolj skrajno v eno stran, polovica volivcev pa mnenje, ki je bolj skrajno v drugo stran. " Izjemo predstavlja situacija, ko je višina davčne stopnje po mnenju medianskega volivca višja od stopnje po mnenju povprečnega volivca, kar pa je redko. Masciandaro, Passarelli: Financial Systemic Risk, v: Journal of Banking & Finance 37 (2013), str. 594-595. Prav tam, str. 595. Evropska komisija: Impact Assessment (2011), Annex 8, str. 1. 14 15 Predstavljen pa bo tudi švedski primer davka na finančne transakcije, ki je bil v veljavi v osemdesetih letih prejšnjega stoletja in velja za neuspeh. 3.1. Združeno kraljestvo Davek na finančne transakcije ima v Združenem kraljestvu že dolgo tradicijo. Proučevanje tega davka je zanimivo prav zaradi njegove dolge tradicije in uspeha. Kot t. i. stamp duty je bil davek uveden že leta 1694. Plačuje se ob nakupu vrednostnih papirjev v fizični obliki. Zaradi prevlade nematerializiranih vrednostnih papirjev so Britanci leta 1974 uvedli »stamp duty reserve tax« (v nadaljevanju SDRT), enakovreden davek, ki se nanaša na prenos nematerializiranih vrednostnih papirjev.^^ Ključno za uspeh davka je, da je njegovo plačilo pogoj za prenos lastništva, s čimer se obseg izogibanja plačilu davka precej zmanjša.^® Kar 40 odstotkov pobranih davščin ima svoj izvor zunaj Združenega kraljestva.^^ Davek je uveljavljen na trgovalni ravni, pred pobotom medsebojnih obveznosti. Nanaša se na prenos lastniških vrednostnih papirjev podjetja, registriranega v Združenem kraljestvu, tuje družbe, vpisane v britanski register, ali opcije za nakup teh vrednostnih papirjev. Davčna obveznost nastopi tudi pri prvi transakciji prinosniških vrednostnih papirjev drugih subjektov v Združenem kraljestvu.^" Davek pa ne pokriva izvedenih vrednostnih papirjev. Davčna obveznost ni odvisna od porekla (rezidentstva) strank in kraja izvedbe transakcije. Obdavčene so tudi transakcije, realizirane zunaj organiziranega trga. Iz obdavčitve so izvzete državne in podjetniške obveznice, transakcije na primarnem trgu in nelastniški kapital (loan capital). Izjeme obstajajo za transakcije v dobrodelne namene, transakcije vzdrževanja trga in varovanja pred tveganjem (hedging). Olajšave obstajajo za finančne posrednike (vzdrževalce trga in člane borze), ki delujejo kot vzdrževalci likvidnosti na trgu.^^ Zaradi širokega obsega izjem in olajšav je le 29 odstotkov vseh delnic, s katerimi se trguje na londonski borzi, podvrženih SDRT.^^ ^^ Prav tam, str. 5. 18 Prav tam, str. 6-7. " GrifEth-Jones, Avinash: Financial Transaction Taxes, URL: http://www.europarl.europa.eu/ document/activities/cont/201202/20120208ATT37596/20120208ATT37596EN.pdf, Str. 9. Evropska komisija: Impact Assessment (2011), Annex 8, str. 5. Evropska komisija: Impact Assessment (2013), str. 67. Oxera, Stamp Duty, URL: http://www.oxera.eom/getmedia/b086dc91-bl0b-4003-b9b7-7668ab-8c876a/Stamp-duty