POLDETU POLENCU V SLOVO Skofjeločani so nepričakovano izgubili svojega najpomembnejšega gledališkega delavca in pevca povojnih let. Te skromne vrstice ne morejo zaobseči vsega njegovega raznovrstnega dela, zato naj bodo le prispevek k ohranitvi spomina nanj. Rojen je bil 14. novembra 1912 v Puštalu pri Škof j i Loki, in ker skromna bajta ni mogla preživljati dveh študentov, se je mladoleten zaposlil kot občinski sluga občine Zminec. Leta 1932 se je zaposlil v tovarni Sešir kot delavec in tu delal do septembra 1941. O tem delu svojega življenja je sam zapisal: »V Seširju sem prišel prvič v stik z delavskim socialnim gibanjem. Včlanjen sem bil v klubu krščanskih socialistov in tu ves čas sodeloval kot predsednik, odbornik ali zaupnik. Z nastopom okupacije sem po nasvetu vodstva in svojih kolegov jeseni 1941 ostal doma, da tako nisem prišel v 280 nacistično kartoteko. Ko so v decembru 1941 odšli prvi borci v narodnoosvobodilno borbo, sem bil z njimi v stikih; paket zimske obleke za Kavčičeve je bila prva zveza s partizani .. . Ker mi zaradi starosti ni grozila okupatorjeva mobilizacija in ker som bil na domu sam, sem po nasvetu zveze (Meta Oblak) več koristil v ilegali.« Zbiral je denar in zdravila, razpečeval osvobodilni tisk in od decembra 1944 do februarja 1945 se je pri njem zdravila tudi borka Francka Hribernik. Vsa vojna leta in zadnjih deset let se je preživljal kot kmet z delom na skromnem posestvu v Puštalu. Marca 1946 se je vpisal na Akademijo za gledališče, radio, film in televizijo v Ljubljani in junija 1954 diplomiral na oddelku za igro. Poleg tega je v tem času študiral solopetje na Srednji glasbeni šoli v Ljubljani pri Kseniji Kušej in zasebno pri Juliju Betettu. Ze jeseni leta 1951 je bil sprejet kot redni operni solist tenorist v opero SNG v Ljubljani in leta 195Ž debutiral v vlogi Pedra v D'Albertovi operi Nižava. V SNG je pel tudi v Brittnovi Beraški operi. V Ljubljani je deloval do 15. maja 1955. Jeseni 1955 je nastopil službo v Sarajevu, kjer je do leta 1963 pel kot vodilni tenorist zelo uspele vloge, med drugimi: Hermana v Pikovi dami, Eleazara v Židinji, Lohengrina v istoimenski operi. Poleg tega je odpel še več vodilnih vlog: bil je Sokolovič v operi Nikola Subič Zrinjski, Manrico v Trubadurju. Werther in Othelo v istoimenskih operah. Don Jose v Carmen, Radames v Aidi. Nikodem v Simonidi, Turiddu v Cavaleriji rusticani, Grigorij v Borisu Gbdunovu. Cavaradosi v Tosci. Canio v Glumačih in prvi oklopnik v Čarobni piščali. Vsa leta — pred vojno in po vojni — je delal tudi v amaterskih kulturnih društvih. Pred vojno predvsem kot knjižničar, po vojni pa kot režiser in igralec. •>-Vsa leta sem aktivno delal v igralski oziroma dramski sekciji v Skofji Loki. Režiral sem preko 20 premier brez nagrade, delal sem pa sigurno toliko kot profesionalni režiser v poklicnih gledališčih. To so bile predstave: Svet brez sovraštva, Tuje dete. Kralj na Betajnovi, Visoška kronika itd..« piše sam v svojem življenjepisu o delu v Skofji Loki. Seznam del, ki jih je režiral. lahko dopolnimo še z naslednjimi naslovi: Maughamov Sveti plamen. Finžgarjeva Naša kri, Shakespearova Zimska pravljica. Medvedova Za pravdo in srce, Tavčarjeva V Zali (lastna dramatizacija) itd. Polde Polenec Prireditvam na prostem, predvsem pa uprizoritvam Tavčarjeve Visoške kronike, ki jo je na novo dramatiziral, je posvetil vso svojo ljubezen. Prvič je Visoško kroniko zrežiral na prostem na dvorišču Puštalskega gradu leta 1951. nato 1963 na dvorišču Loškega gradu in zadnjič, ob lOOO-letnici Loke na novem Letnem gledališču. Z množičnimi uprizoritvami na prostem je hotel ustvariti tipične škofjeloške poletne prireditve, ki bi privabljale številne gledalce od blizu in daleč, vendar tudi te niso doživele kontinuiranega razvoja. Ta je bil z njegovo smrtjo pretrgan. Nova dramatizacija Levstikovega Martina Krpana je ostala v predalu nezrežirana. Ločani pa bodo še dolgo pogrešali Loki tako predanega človeka, kot je bil Polde Polenec. Ob njegovem preranem grobu se je njegov prijatelj in igralec France Goličič takole poslovil od njega: Dragi prijatelj Polde! Se mesec dni ni poteklo od tega, ko si na loškem gradu sprejemal plaketo, s katero Te je Občinska skupščina odlikovala za Tvoj prispevek k uspeli proslavi tisočletnice naše Loke. Kdo bi bil takrat mogel slutiti, da si zadnjič podajamo roke in da se bomo v tako kratkem 281 času poslavljali od Tebe ob Tvojem grobu. Takrat je sprejem Tvojega odlikovanja spremljal glasen aplavz. Danes pase je ta aplavz spremenil v tiho žalost, saj se zavedamo, da je poslednjič padel zastor. da je predstava končana in da nobene reprize ne bo več. Dragi prijatelj! Ko smo po osvoboditvi ponovno pričeli oživljati deske loškega gledališča, si nam bil vzor in steber, okrog katerega smo se zbirali. Nobena žrtev Ti ni bila pretežka, da ne bi bil izpeljal tistega, česar si se lotil in v kar si. veroval, da je dobro. Bil si v pravem pomenu besede: idealist. Kdo bi znal našteti vsa dela, ki si jih režiral, kdo vse vloge, ki si jih igral? Kdo bi mogel prešteti vse tiste ure, ki si jih žrtvoval za uspeh gledališča? Pustimo to kronistom. Mi, Tvoji sodelavci, vemo, da je vsa teža posameznih predstav slonela na Tvojih, za nas širokih plečih. Ko si odšel na profesionalne odre. smo te doma pogrešali. Kljub temu pa smo se iskreno veselili s Teboj Tvojih uspehov, pa tudi sočustvovali ob razočaranjih, ki Ti niso bila prizanesena. Bil si samorastnik, ki ga življenje ni pestovalo. Vendar nikdar nisi klonil. Zate bi veljale pesnikove besede: »...streti me moreš, potreti nikdar, usode sovražne besneči vihar «. Zdaj zapuščaš svoje Visočane in svoje Wulfinge. Ni Ti bilo dano, da bi popeljal preko odrskih desk svojega Martina Krpana. Odšel si za svojim prvim Polikarpom Kalanom in Lukežem. pa tudi Mihol Svajfštrit Ti bo delal družbo »onkraj Karonovega broda«. Vsi igralci loškega gledališča pa, ki smo Te spremljali v zadnjem dejanju, se Ti zahvaljujemo za vse, kar si nam dajal in Ti želimo, da se odpočiješ v tem poslednjem domu, kjer »nadlog jezero ne bo več v eno mero butalo s togotnimi valovi ob njegove stene«. Saj tudi zate kot za vsakterega velja pesnikova ugotovitev, da » . . . šele v pokoju tihem hladne hišo. ki pelje vanjo temna pot pogreba, počije. smrt mu s čela pot obriše«. Janko Krek — France Goličič 282