IVAN DIMNIK, Trst: Slovensko ljudsko in strokovno šolstvo. Ljudsko šolstvo. Dosedaj je bila navada, da se je slovensko šolstvo razmotrivalo večinoma le z manjšinsko-šolskega stališča ali pa, da brez primerjav s tujim šolstvom ni bilo razpiave. — Danes hočem biti nekoliko izjemen in se otnejim tesno in izključno le na slovensko šolstvo. Naše ljudsko šolstvo bi tnoralo bazirati na avtonomiji občin z vsemi narodnimi pravicami, ki jim jih daje država. Saj pravi člen XIX. drž. temeljnega zakona: nVsi narodi so v državi enakopravni, in vsak narod ima nedotakljivo pravico, da brani in goji svojo narodnost in svoj jezik. Država prizna ravnopravnost vseh deželnih jezikov v šoli, uradu in javnem življenju.— V deželah, kjer je več narodov, naj se javne šole tako uravnajo, da dobi vsak narod potrebne pripomočke, da se izomika v svojem jeziku, ne da bi se silil učiti se drugega jezika." Jaz smatram za vsako slovensko občino, kjer je večina prebivalstva slovenska, kot edino pravično in ustavno j a v n o 1 j u d sko šolo s slovenskim učnim jezikom. Ni pa tudi vseeno, kaka je ta ljudska šola, in umestno pričenja Damaschke v svoji knjigi »Aufgaben der Gemeindepolitik1' poglavje o šoli s sledečim stavkom: MPokaži mi šolo občine, in povem ti, koliko je vredna ta občina." Od avtonomije občine ni torej odvisna le šola v jezikovnem oziru, temveč občina ima tudi vpliv na razvoj in ustroj svoje šole. In tako bi lahko rekli: Pokaži mi šolo slovenskega naroda, in povem ti, koliko je vreden ta narod! In to šolo, ljudsko šolo slovenskega naroda, si hočemo danes tudi ogledati; ampak že sedaj povem, da bi delali slovenskemu narodu veliko krivico, če bi ga obsojali zaradi šolstva; zakaj kakor se krati avtonomne pravice našim občinam, posebno v narodnem oziru, tako imajo posebno glede šolstva občine še manj Iastnih pravic in vpliva. Tako se godi nam, in tako se godi vsem slovanskim narodom v Avstriji! * Splošno bi o kulturnem položaju slovenskega ljudskega šolstva lahko rekli, da je položaj šolstva vedno odvisen od položaja učiteljstva; zakaj mrtvemu zidovju šolskih poslopij da učitelj življenje, in le od njegovega duševnega razpoloženja in stanja je odvisno stanje šole; le od njegovega narodnega čuvstva in značaja je odvisno lice in značaj šole. Vendar je važno za nas tudi število slovenskih šol po slovenskem in kak je njih razvoj glede kategorij. Zato se poslužujem tudi statistik. Večinoma so zbrane privatno s pomočjo učiteljstva, le glede kranjskega šolstva navajam uradno statistiko iz leta. 1911./12. Računati pa je, da so tudi druge statistike zanesljive. Poudarjam pa, da so to samo take statistike, s katerimi se dosedaj še ni pečala širša slovenska javnost. Preden pričnem s statističnimi navajanji, naj opozorim še enkrat, da upoštevam tu le javne ljudske šole s slovens'rim učnim jezikom, ker smatram le j a v n o ljudsko šolo s slovenskim učnim jezikom kot edino pravično in edino ustavno šolo na slovenski zemlji, to je tam, kjer je prebivalstvo v večini po rodu slovensko. * * Pri zadnjem ljudskem štetju so nas našteli uradno vsega skupaj 1,252 940 Slo- vencev. To štetje bazira na »občevalnem jeziku", ki pa se nikakor ne sme enačiti z materniiri jezikom, posebno ne v obtnejnih1 krajih. Če bi nas torej šteli po materinetui jeziku ali po rodu, bi nas morali naštetf mnogo več. J Na posamezne dežele pripada: na Kranjsko . . . 490.978 Slovencev, Štajersko . . . 409684 Goriško . . . 154 564 Koroško ... 82212 Trst 56.916 Istro 55.134 ostalo na druge avstrijske kronovine. Dežele sem torej uredil po številu Slo-J vencev, in števila so navedena po uradneml štetju. — Interesantne so številke, ki kažejo.l koliko javnih ljudskih šol s slovenskimj učnim jezikom je v teh deželah in kakc neproporčno je razmerje slovenskih prebivalcev v primeri s številom šol. Javnih ljudskih šol s slovenskim učnim] jezikom je: na I^ranjskem . . . .318. „ Štajerskem . . . 286 „ Goriškem . . . .193 „ Koroškem .... 3 ' v Trstu 10 v Istri 34 Koroška torej, ki ima čez 80.000 Slo-1 vencev, ima samo tri javne ljudske šole s samoslovenskim učnim jezikom ; Trst, ki ima skoro 60 000 Slovencev (seveda po uradnem štetju!), jih ima 10; a Istra, ki ima — naštetih! — najmanj Slovencev od teh dežel, t. j. čez 50 000 Slovencev, ima 34 javnih ljudskib šol s samoslovenskim učnim jezikom. Torej si je slovensko šolstvo in prebivalstvo v teh deželah ravno v nasprotnem razmerju. Tu se torej vidi, kako vlada ščiti drž. osnovne zakone, da pripušča na Koroškem protiustavne utrakvistične šole in da tržaškim Slovencem ne pripomore do tolikega šolstva, kolikor jim gre po številu prebivalstva. — Tako dovoljuje c. kr. vlada raznarodovati slovanske manjšine in v koroških občinah celo večine s krivičnim šolskim sistemom; na slovenski zemlji pa živi in umetno vzdr žuje Nemce in nemške šole z državno pomočjo. Da pa bo jasnej-Ja slika, poglejmo, koliko Siovencev prihaja v posameznih deželah na vsako javno ljudsko šolo s slovenskim učnim jezikom! Na eno javno ljudsko šolo s slovenskim učnim jezikom pride: na Kranjskem . . . 1.288 Slovencev, „ Štajerskem . . . 1432 „ Goriškem .... 800 , Koroškem . . . 27.404 v Trstu 5.691 v Istri 1.621 Ker smatram edino šolo s slovenskim učnim jezikom za zmožno, dati našemu otroku zadovoljiv pouk v materinščini, zato nam ta statistika razlaga naravnost vnebovpijočo krivico, ki se godi slovenski deci — posebno v obmejnih deželah. Na Koroškem pride na eno slovensko šolo čez 27.000 Slovencev, v Trstu skoro 6000, v Istri skoro 2000; edina Goriška je še dokaj ugodna glede števila šolstva, kjer pride na eno slovensko šolo 800 Slovencev in presega v tem oziru ta dežela celo Kranjsko, ki jo je smatrati kot samoslovensko deželo. Pripisovati je to v prvi vrsti večji kulturni in narodni zavednosti občin in popolni avtonomiji okrajnih šolskih svetov, v čimer se goriška deželna šolska zakonodaja razlikuje od šolske zakonodaje drugih kronovin. Ako štejetno na 1C0 Slovencev 25 šoloobveznih otrok,2 tedaj pride na eno javno ljudsko šolo s slovenskim učnim jezikotn povprečno: na Kranjskem .... 300 otrok, „ Štajerskem .... 350 „ „ Goriškem .... 200 „ „ Koroškem .... 6.850 „ v Trstu 1.300 , Istri 400 To razmerje odgovarja razmerju po šte" vilu prebivalcev. Poleg javnih šol v stnislu zakona imamo pa še drugo šolstvo s slovenskim učnim jezikom. To so šole za silo, ekskurende,; naše obrambne obmejne šole in zasebne šole, ki so po večini v zasebnih — samostanskih rokah. Tako imamo na Kranjskem še 23 zasilnih šol, katerih nekatere so nastanjene celo nad hlevi in gostilniškimi prostori; nadalje 20 ekskurend in 10 zasebnih ljudskih šol s slovenskim učnitn jezikom, ki so pa vse v samostanskih rokah. Torej se na narodno vzsjojo v njih ni niti najmanj zanesti. Na Štajerskem imamo še 7 ekskurend s slovenskitn učnim jezikom in eno zasebno šolo Ciril-Metodove Družbe, t. j. 2 rarednica na Muti. (Ta statistika bo morda malo pomanjkljiva, ker nisem imel zadostnih podatkov pri roki!). 1 Št. Jakob v Rožu, trirazrednica; Sele pri Borovljah, enorazrednica; Jezersko, enorazrednica. 2 To razmerje odgovarja tudi uradnim statist. podatkom. Na Goriškem je 1 šola za silo, 7 šol s potovalnimi učitelji, 14 ekskurend in 6 zasebnih šol, med njimi 2 v rokah C. M D., -t. j. na Blanč.i pri Gorici in v Krminu. Na Koroškem ni, razen ene C. M. štirirazrednice v Št. Rupertu pri Velikovcu, nojjene zasebne in ne zasilne šole s samoslovenskim učnim jezikom. V Trstu ni v mestu nobene javne ljudske Šole s slovenskim učnim jezikom. C. M. D. •vzdržuje tam 4 zasebne ljudške šole s slovenskim učnim jezikom, in sicer: Deško netrazrednico na Acquedottu in istotam v Pazinu 6000 K. Italijanske srednje sole v Istri so torei dobile od dežele 7200 K podpore, hrvaške pa 400 K. Vrhutega je italijansika srednja šola v Pazinu deželna. Od občin žrtvuje tržaška največ za srednje šole, seveda za italijanske. Mesto Trst vzdržuje gimnazijo, ki je letos razdeIjena v dve, in dve realki. Razentega jie darovalo realki v Vodovodni ulici 1700 K za učne knjige, realni gimnaziji in realki v Pazinu 1000 K. Liubljanska mestna občina je dala drugi gimnaziji 150 K, prvi giirniaziii nič, nemški gimnazijj 40 K, realki 200 K, vrhutega plačuje še najeminino in razne strcške za realčno poslopje. Idrilska občina, prvotna vzdrževalka realke, je darovala 300 K; Pulj 2043 K 81 vin. za knjige v tamošnji italijanski realni gimnaziji, ki je prej bila občinska; Pulj 100 K gimnaziijskemu podpornemu društvu; občina Veprinac 100 K in Kastav 50 K občinski realni giminaziii v Voloskem-Opatiji. K javnim korporacijam spadajo tud! štaterski okrajni zastopi. Okrajni zastop v Šmarju je poklonil 100 K podpornemu društvu slov. - nem. gimnazijskih razredov v Celju, raariborski 10 K društvu mariborske gimnazije. Med slovenskimi denarnimi zavodi na. Kranfekem najdemo razmeroma malo da~ rovalcev: hranilnica in posojilnica v Kranju tamošnji gimnaziiiii 30 K; kmetska posojitaica ljubljanske okolice prvi in drugi gimnaziji po 100 K: mestna hranilnica vi Novem Mestu tamoširji gimnaziji 200 K; okrajna hranilnica in posojilnica v Idriji 200 K, Slapenska posojiln.ica v Vipavi 10O< kron, Notranjska posojilnica v Postojnil 20 K, vse tri idrijski realki. Vsi slovenski denarni zavodi na Kranjskem so torej pri- spevaid 750 K. Slovenske posojilnice na. Štajerskem so se drugače postavile: Južnoštajerska hranilnica 500 K. posoiilnica v Celju 500 K, hranilnfica in posojilnica y Šmarju 100 K, ljudska hranilnica m poso- ¦j.ilnica v Celju 50 K, posoijiinica v Konjicah 20 K, vse za slov.-nem. gimn. razreda v Celju; hranilno in posojilno društvo v Ptuju 60 K in posojilnica v Mariboru 50 K maribcrski girnnaziii. To je skupaj 1280 K od štajerskih slovenskih denarnih zavodov, ki razentega veliko žrtvujejo za dijaške kuhinje, hranitao in posojiino društvo v Ptoju pa še vsako Ieto po več tisoč kron za visokošolce. Hrvaška »Posujikiica u Voloskom« je dala tamiošn^i realni gimnaziji 600 K. Nemški denarni zavodi: kočevska. hranilnica ^00 K tamošnji gimnaziji; ko roška hranilnica koroškim gimnazijam 1300 K i'ti realki 1600 K; beljaška hranilnica tamošnji gimnaziji 400 K in nemškemu diiaškemu domu 600 K. Italijanski denarni zavodi: tržaška hranilnica 1000 K tamošnji italijanski gimiraziii in 1500 K italijanskima realkama. Med darovalci se nadalie nahaiajo: Za idrifsko reailko c. kr. niinistrstvo za javna dela 300 K, umrli maturant Milan.' Medica 100 K. Za 9 učencev ma!e realne gimnazi;e v Voloskem-Opatiji »Bratov. hrv. ljudi u Istri« 150 K, podpuTnemu društvu istega zavoda dediči Josipa viteza Gorupa pl. Slaviniskega 1000 K; isti so darovali tudi hrvaiškemu gininiazijskemu podpornemu društvu v Pazinu. Za nemško gimnazi^o v Ljubljani »Slidmark« 150 K, ljubljansko društvo za oskrbovanie revežev 430 K; za kočevsko gimnazijo knez Turjaški 1000 K, nemški Schulverein 400 K, trboveljska premogokopna družba 200 K, nemško gledališko društvo v Kočevju 200 K, »Siidmark« 100 K; za beljaško gimnazijo c. kr. ravnateljstvo državnih železnic 400 K. nemški »Schulverein« 100 K, c. kr. naučno ministrstvo 300 K z» poučne dijaške izlete; za mariborsko realko generalno ravnateljstvo c. kr. priv. juž. železnice 120 K. Za italijansko gimnazijo v Trstu trgovska in obrtniška zbornica 500 K, borza 500 K; za italijansk.o srednjo šolo v Pazinu »Lega Nazionale« 500 K. Na italijan&ki realni girrmaziji v Pulju so profesorji položili temelj podpornemu društvu z zbirko 125 K. Razne prireditve v korist podpornim društvom so donesile či.stega dobička: predavantja na drugi gimnaziji v Ljubljani 83:55 K v Kočevju 126:66 K, na nemški gimnaziji v Trstu 117:29 K; dijažka telovadba v Idriji 297:38 K, v Pulju za nemško giimirazijo 804:16 K, za realko 392 K 70 vin.; plesi v Belijaku 103:54 K, v Kopru 605:92 K, na italijaTisikem zavodu v Pazinu 846:90 K, nia nemški g^imnaziji v Trstu 427 K. Na zadniem zavodu se je priredii tudi vecet z godbo in gledališko predstavo, ki je dal čistega d-obička 766:58 K. Nekateri zavodi ima/jo še poseben podporni fond za dijaška potovanja, tako gimnazija v Beljaku, Cetovcu, italijanska reaJka v Trstu. Sprejemni izpiti. Sprejemini iizprti tza srednje šole sb na Hrvaškem odpravljeni že od leta 1908. V Avstriji se še vedno zahtevaio, dasiravno je učiteljstvo ljudskih in srednjih šol proti1 njim. Ogromna večina slovenskih učencev mora sprejemni izpit delati celo iz dveh jezikov: slovenskega.5 in nemškega, četudi' ie učni jezik v nižiih razredih slovenskih gimnazii na Kranjskem po- pofaoma slovenski, torej znanje nemščine neipotrebno za sprejem. Sicer vlada tudi v tem oziru neenakost in nejasnost v izvestjih. Starši. ki bi se boteli iz izvestij poučiti o zahtevah za sprejemno izkušnio, največkrat ne vedo, pri čem so. Jasno se izraža izvestje druge gimnazije v Ljubljani, ki pri učnem jeziku dodaia v oklepaju »slovenskem in nemškem«. Prva gimnazija pravi »slovenskem. oziroma nemškem«, kar bi es razumelo tako. da eni (Slovenci) delaio sprejemni izpit iz slovenskega. drugi (Nenjci) pa iz nemškega jezika. Ker pa Nemcev ni več na zavodu. odkar ie odcepljena nemška gimnazija, zato ie tako izražanje napačno in moti roditelje. Izvestji gimnazij v Kranju in Novem mestu govorita samo o »učnem jeziku«. torei mora bralec misliti samo na en (= slovenski) učni jezik. (Daije.) 2. Tudi trgovsko šolstvo se mora pomnožiti; v ta namen je snovati trgovskonadaljevalne šole za trgovske vajence vsaj v vseh slovenskih mestih ; podržavljenje privatne slovenske trgovske šole, odnosno ustanovitev trgovske akademije v Trstu je pa smatrati kot občeslovensko zahtevo. NAŠ NARODNI NIŽJEŠOLSKl PROGRAM. Če združimo točke ob koncu vsakega poglavja, dobimo v celoti naš n a r o d n i nižješolski programza bližnjo bodočnost. Obče glede tega šolstva v kulturnem oziru pa bi se prila^odil izvajanjem dr. Lončarja v njegovi brošuri ,.0 šolski reformi" (str. 4.), kar nekako izpopolnjuje ta narodni šolski program. Za svojo oseb o — brez odgovornosti kogarkoli — odobrujem in navajam ta program v celoti z vsemi točkami ter malimi dostavki. KULTURNO ŠOLSKI PROGRAM.* 1. Izreka se za svobodo pouka i n i z o b r a z b e o fr o k a, t. j. šola omogočuj, da razvije otrok svobodno svoje zmožnosti in svoje sile, ki spe v njem. V to svrho zahteva: Pouk se ima vršiti v materinskem jeziku; število otrok v razredu je čimbolj znižati; ustanoviti je šole za slaboumne, malo nadarjene, telesno pohabljene in duševno zanemarjene otroke; odstraniti je olajšave šolskega obiska; preprečiti je izrabljanje šoloobveznih otrok pri delu; odpraviti je šolnino in takse ter dati otrokom šolske potrebščine zastonj; uvesti je šoiske zdravn ke. 2.Izreka se za svobodo učitelja, t. j. skrbeti za to, da dobimo kar najpopolnejše vzgojevalce. V to svrho zahteva : Višjo, akademično izobrazbo učiteljstva, t. j. sedanji zastareli sistem učiteljišč se pretvori v pedagoške akademije z moderno znanstveno podlago po vzorcu dr. Drtine; učiteljstvo mora postati pedagoško neodvisno; istotako je smatrati učitelja za neodvisnega, svobodnega državljana; učiteljstvu je zagotoviti brezskrbno gospodarsko in gmotno stanje, ki mora biti najmanj enako štirim nižjim činovnim razredom državnih uradnikov. 3. Izreka se za svobodo šolške o rganizaci j e, t. j. svobodo staršev, ki pošiljajo otroke v šolo, svobodo pouka in šole same. V to svrho zahteva: Uvedbo splošne enake volilne pravice v vse zakonodajne in avtonomne zastope; demokratizacijo in avtonomijo šolstva; svobodo vede in pouka, njih osvoboditev od konfesionalnega vpliva in v to svrho ločitev šole od cerkve — s predpogojem države od cerkve. Od sol 381 286 193 3 (84)4 10 34 na Kranjskem3. . Stajerskem . . Goriskem . . Koroskem . . v Trstu z o. . v Istri . . . I. 170 37 117 2 (21)4 — 14 II. 103 64 57 -(32)4 — 18 od teh je - in. 41 65 9 1 (25)4 1 2 IV. 37 53 7 -(6)1 — — — razrednic V. 19 43 3 — 9 — VI. 8 23 — — — — VII. i l — — — VIII. • 2 — — — — V odstotkih, okroglo računano, bi prišlo na vsako deželo od posameznih kategorij: Dezela Kranj ska . . Stajerska . . Goriska . . . Koroska5. . . Trst z o. . . Istra .... 100 °/n ¦ 381 286 193 3 10 34 I. 44 13 60 — — 40 II. 27 22 30 — — 55 °/o na - in. 11 23 5 — 10 5 IV. 10 18 3 — — — razrednico V. 5 15 2 — — — VI. 2 8 — — 90 — VII. 0-3 03 — — — — VIII. 0-5 — —. — — 3 Po uradni statistiki iz 1. 1911. t 4 Utrakvistično šolstvo. 5 Je izvzeta, ker so abnormalne razmere v slovenskem šolstvu.