ŠOLSTVO IN PRAVO Status učenca športnika in učenca mladega umetnika po predlogu Zakona o osnovni šoli mag. Domen Petelin, univ. dipl. pravnik V stalnem tematskem sklopu Šolstvo in pravo vam avtor mag. Domen Petelin s svojimi prispevki poskuša odgovoriti na številna odprta vprašanja s področja šolskega prava. Glede želenih vsebin pri- hodnjih prispevkov ali dilem glede vsakokratnega aktualnega prispevka se na avtorja lahko obrnete preko elektronskega naslova petelin.domen@gmail.com. Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje je novembra • učencem 7., 8. in 9. razreda, ki imajo v skladu s 2023 objavilo predlog sprememb Zakona o osnovni predpisi s področja športa status športnika in so šoli, v katerem je kar nekaj novosti (drugačen režim osvojili 1. do 3. mesto na državnem prvenstvu v in- izobraževanja na domu, nov koncept razširjenega dividualnih športnih panogah oziroma so državni programa, uvedba dveh tujih jezikov v obveznem prvaki v kolektivnih športnih panogah. programu itd.), med spremembami pa ministrstvo predlaga tudi drugačno ureditev sistema prilagaja- V predlogu zakona je na novo določena skupina nja šolskih obveznosti, ki bodo v svojem bistvu ena- učencev, ki naj bi bila upravičena do prilagoditev šol- ka, le da bo učencem težje pridobiti pravico do pri- skih obveznostih, in sicer gre za učence, ki se vzpore- lagoditev. dno izobražujejo v glasbeni šoli, ki izvaja javno veljav- ni program. Do sedaj so bili ti učenci zajeti v skupino Predlog sprememb Zakona o osnovni šoli uvaja učencev s statusom mladega umetnika. drugačen koncept prilagajanja šolskih obveznosti. Za razliko od sedanje ureditve šola ne bo več pode- Pri vseh treh skupinah ministrstvo zelo zaostruje ljevala status učenca športnika oziroma umetnika, pogoj za upravičenost do prilagoditev šolskih obve- temveč bo na podlagi izkazanih potrdil in dosežkov znostih, saj bodo do te pravice upravičeni le učenci, učencu omogočila prilagoditev šolskih obveznosti. ki so osvojili 1. do 3. mesto na referenčnih državnih Terminov status učenca športnika in učenca mlade- oziroma nacionalnih tekmovanjih oziroma med- ga umetnika tako v zakonodaji ne bo več, pogovor- narodnih tekmovanjih (s področja glasbenega in no pa se bodo ti termini morda še ohranili. plesnega izobraževanja ali s področja umetnosti, na katerem delujejo) oziroma so osvojili 1. do 3. mesto Upravičeni učenci do prilagoditev šolskih obve- na državnem prvenstvu v individualnih športnih znosti panogah oziroma so državni prvaki v kolektivnih Predlog sprememb Zakona o osnovni šoli tako do- športnih panogah. loča, da naj bi se šolske obveznosti prilagodile trem skupinam učencev, in sicer: Pri učencih, ki izstopajo na športnem področju, pa • učencem, ki se vzporedno izobražujejo v glasbe- bodo lahko do prilagoditev šolskih obveznosti upra- nih šolah, ki izvajajo javno veljavne programe, in vičeni le učenci 7., 8. in 9. razreda. so osvojili 1. do 3. mesto na referenčnih državnih oziroma nacionalnih tekmovanjih oziroma med- Pomanjkljivosti novih kriterijev oziroma pogojev narodnih tekmovanjih, oziroma učencem, ki do- Zelo nedorečen in neobjektiven je pogoj, da so sežejo vrhunski dosežek mednarodne vrednosti s do prilagoditev šolskih obveznosti upravičeni tudi področja glasbenega in plesnega izobraževanja; učenci, ki dosežejo vrhunski dosežek mednaro- dne vrednosti s področja glasbenega in plesnega • učencem, ki so osvojili 1. do 3. mesto na referenč- izobraževanja oziroma s področja umetnosti, na nih državnih oziroma nacionalnih tekmovanjih katerem delujejo. Kdo bo presojal in odločal, ali je oziroma mednarodnih tekmovanjih, oziroma udeležba učenca na mednarodnem glasbenem, učencem, ki dosežejo vrhunski umetniški dose- plesnem, slikarskem ali drugem tekmovanju oziro- žek mednarodne vrednosti s področja umetno- ma objava njegovega dela v tuji reviji vrhunski do- sti, na katerem delujejo; sežek mednarodne vrednosti? Zanimivo je, da do 62 Didakta prilagoditev šolskih obveznosti ne bodo upravičeni Zakonske norme bi morale biti jasne in nedvoumne učenci, ki bi dosegli vrhunski dosežek mednarodne s ciljem zasledovanja načela enakosti med vsemi vrednosti na športnem področju. učenci, tako pa predlagane zakonske spremembe znova dopuščajo možnost različnega odločanja v Ministrstvo se je po eni strani odločilo za izredno primerih enakega dejanskega stanja. strog, a objektiven pogoj, da mora učenec osvojiti 1. do 3. mesto na referenčnih državnih oziroma naci- Postopek pridobivanja pravice do prilagoditev onalnih tekmovanjih oziroma mednarodnih tekmo- šolskih obveznosti po novem vanjih, po drugi strani pa predlaga povsem neopri- Predlog Zakona o osnovni šoli določa, da za pridobi- jemljive kriterije, ki bodo med starši in šolo privedli tev pravice do prilagoditev šolskih obveznosti starši do medsebojnih sporov v primerih različnih inter- zaprosijo s pisno vlogo, ki ji priložijo: pretacij, kaj pomeni vrhunski dosežek mednarodne - za učenca, ki se izobražuje v glasbeni šoli z javno vrednosti. veljavnim programom, dokazila o dosežkih; - za učenca v primeru dejavnosti s področja ume- Enako je tudi z osvojenimi prvimi tremi mesti na tnosti potrdilo organizacije, v kateri se udejstvuje, nekem mednarodnem tekmovanju. Se bo štelo tek- in dokazila o dosežkih; movanje v igranju nekega inštrumenta, ki se ga ude- - za učenca športnika potrdilo o statusu športnika leži 6 tekmovalcev iz Slovenije in Hrvaške, za medna- in dokazila o dosežkih. rodno tekmovanje? Vlogo je potrebno vložiti do 30. septembra za teko- Tudi učenci, ki bodo osvojili 1. do 3. mesto na držav- če šolsko leto, iz utemeljenih razlogov pa lahko tudi nem prvenstvu v individualnih športnih panogah med šolskim letom. O vlogi za pridobitev pravice do oziroma bodo postali državni prvaki v kolektivnih prilagoditev odloči ravnatelj na podlagi predhodno športnih panogah, bodo upravičeni do prilagoditev pridobljenega mnenja razrednika in oddelčnega šolskih obveznosti. V predlogu sprememb Zakona o učiteljskega zbora. osnovni šoli ni nič zapisano, kako se vrednoti dose- žek prvih treh mest na ekipnih tekmah v individu- Pravica do prilagoditev šolskih obveznosti traja naj- alnih športnih panogah (npr. tretje mesto ekipe v več eno šolsko leto. Prilagoditve šolskih obveznosti smučarskih skokih do 14 let). Po predlogu zakona bi se podrobneje uredi s pisnim dogovorom med šolo verjetno bili tudi prvi trije na ekipnih tekmah v indi- in starši. Prilagodijo se obiskovanje pouka in drugih vidualnih športnih panogah upravičeni do prilagodi- dejavnosti ter načini in roki za ocenjevanje znanja. tev šolskih obveznosti (predlog zakona določa pogoj, da so osvojili 1. do 3. mesto na državnem prvenstvu v Učencu zaradi bolezni oziroma poškodbe ali drugih individualnih športnih panogah, ne pa tudi individu- utemeljenih razlogov prilagoditve iz dogovora lahko alno), vendar ali je potemtakem pravično, da so do mirujejo, dokler obstajajo razlogi, na podlagi katerih prilagoditev šolskih obveznosti upravičeni le državni je bilo odločeno o mirovanju. Mirovanje prilagoditev prvaki v kolektivnih športnih panogah, ne pa tudi drugo- in tretjeuvrščeni v kolektivnih športnih pano- gah. Takšno razlikovanje je še toliko bolj nepravično, saj največ učencev trenira ravno v kolektivnih špor- tnih panogah (npr. nogomet, košarka, rokomet itd.), zato razvrednotenje drugega in tretjega mesta na državnem prvenstvu v kolektivnih športnih panogah pomeni nepravično in neutemeljeno razlikovanje v primerjavi z dosežki učencev v ekipnih tekmovanjih v individualnih športnih panogah. Nedorečen je tudi časovni kriterij o izpolnjevanju po- gojev, saj je namreč po predlogu možno uveljaviti pravico do prilagoditev šolskih obveznosti tudi med šolskim letom, ne le do 30. 9. za tekoče šolsko leto. Bo potemtakem pravno dopustno učencu prilago- diti šolske obveznosti v dveh šolskih letih na podlagi istega dosežka? Če učenec doseže eno od prvih treh mest na nekem državnem tekmovanju januarja – je upravičen (na podlagi vloge) do prilagoditev šolskih obveznosti le v tekočem šolskem letu ali tudi v na- slednjem šolskem letu (za isti dosežek)? Ali v obeh šolskih letih? 63 Didakta ŠOLSTVO IN PRAVO lahko predlagajo razrednik, učiteljski zbor ali starši terimi bi šole črpale konkretne prilagoditve za posa- učenca. Če učenec ne izpolnjuje obveznosti iz pi- meznega učenca, upoštevaje konkretne okoliščine snega dogovora, mu prilagoditve lahko na predlog obsega treninga oziroma vaj posameznega učenca. razrednika ali oddelčnega učiteljskega zbora prene- hajo. O mirovanju oziroma prenehanju prilagoditev Preveč ohlapen in nekonkreten je tudi institut do- odloči ravnatelj. govora med šolo in starši, saj v predlogu zakona ni navedene nobene vsebine, kaj naj bi dogovor zaje- Pomanjkljivosti postopka pridobivanja pravice do mal (»prilagoditve šolskih obveznosti se podrobneje prilagoditev šolskih obveznosti po novem uredi s pisnim dogovorom med šolo in starši«). Mor- Ministrstvo vseskozi v postopku uveljavljanja pravice da bi lahko bile konkretne prilagoditve šolskih obve- do prilagoditev šolskih obveznosti omenja oddelčni znosti določene že z odločbo ravnatelja. Še toliko bolj učiteljski zbor, razen pri odločanju o mirovanju prila- je nejasna pravna narava dogovora, saj z zakonom goditev, pri katerem je med možnimi vlagatelji nave- niso določene nikakršne dodatne obveznosti učen- den učiteljski zbor in ne oddelčni učiteljski zbor, kar ca, ki jih mora le-ta v času trajanja prilagoditev šol- je verjetno strokovni (jezikovni) lapsus ministrstva. skih obveznosti izpolnjevati, saj je v predlogu zakona navedeno, da če učenec ne izpolnjuje obveznosti iz Če zakon določa pogoje za pridobitev pravice do pri- pisnega dogovora, mu prilagoditve lahko na predlog lagoditev šolskih obveznosti in o vlogi odloča ravna- razrednika ali oddelčnega učiteljskega zbora prene- telj, čemu je potem še vedno potrebno pred izdajo hajo. Katere obveznosti je imel v mislih zakonodaja- odločbe pridobiti mnenje razrednika in oddelčnega lec? Katere obveznosti bo imela v mislih šola? Zopet učiteljskega zbora? Le-ti namreč nimata nobene primer anarhičnosti sistema, ko bo možnih nešteto pravne teže. Predlog zakonskih sprememb namreč interpretacij in variacij, kdaj učenec krši obveznosti iz ne določa nobenih drugih pogojev od navedenih, dogovora. V praksi je prihajalo do odvzema statusa, zatorej je verjetno vprašanje na mestu: Čemu pri- ker npr. učenec ni zastopal šole na športnih tekmo- dobivanje mnenja razrednika in oddelčnega učitelj- vanjih, kar je Inšpektorat RS za šolstvo v večih prime- skega zbora? Imajo ta mnenja kakšno procesno vre- rih nadzorov presodil, da to ne more biti razlog za od- dnost? Če je mnenje negativno, mora potemtakem vzem statusa. V praksi je bilo tudi nemalo primerov, ravnatelj vlogo za pridobitev pravice do prilagoditev ko se je na nekaterih šolah učencu status odvzel, ko šolskih obveznosti zavrniti? Kljub temu da učenec je prejel vzgojni opomin, na drugih šolah pa vzgojni izpolnjuje zakonsko določene pogoje? Ali je posto- opomin ni vplival na odvzem statusa. pek nezakonit, če ravnatelj pozitivno odloči o vlogi za prilagoditev šolskih obveznosti in pri tem ne pri- Vse te nedoslednosti in različno prakso šol bi moralo dobi mnenja razrednika in oddelčnega učiteljskega ministrstvo upoštevati ter vse tovrstne primere ure- zbora? diti na način, da bi bilo pravno ravnanje šol enotno, kar pa je možno le takrat, ko so zakonske norme ja- V novem predlogu zakona je prav tako premalo kon- sne in nedvoumne. Ministrstvo ima ob napovedani kretno urejen obseg prilagoditev šolskih obveznosti, spremembi zakona priložnost, da odpravi dosedanje saj je določeno le to, da se prilagodijo obiskovanje anomalije, a se zdi, da se stvari niso lotili na celovit pouka in drugih dejavnosti ter načini in roki za oce- način, ki bi izhajal iz dosedanjih težav v praksi, am- njevanje znanja (enako je navedeno tudi v trenutno pak so se sprememb lotili parcialno, kar posledično veljavnem 51. členu Zakona o osnovni šoli). V praksi se pomeni, da bodo dosedanje težave ostale, pojavile je velikokrat pojavilo vprašanje, ali se lahko prilagodi pa se bodo tudi nove. In potem bomo znova priča tudi število ocen, zlasti v primerih športnikov, glas- okrožnicam, ki bodo pojasnjevale določena ravnanja benikov in umetnikov, ki so veliko časa odsotni od in obveznosti šol, kar pa bi moralo biti sicer urejeno pouka, pa ministrstvo o tem v predlogu zakona nič. z zakonom. Časa za pripravo celovitih in koherentnih V zakonu bi lahko bil naveden tudi nabor možnih in sprememb je bilo dovolj, saj je bila zadnja večja spre- konkretnih prilagoditev šolskih obveznosti, med ka- memba Zakona o osnovni šoli sprejeta v letu 2013. KURIKULUM, šolsko pravno svetovanje, d.o.o. Strokovnjaki za pravno svetovanje ravnateljem vrtcev, osnovnih in glasbenih šol. Delovnopravno področje, varstvo osebnih podatkov, priprava internih aktov, vzgojno-izobraževalna pravna materija. Kontakt: info@kurikulum.si 64 Didakta