mm, sporn niai Pred sklepcni laterausk. pogodbe. • Pred tedui s. zrli katoli.am celega sveta s »kribjo na IUm, ker s.e je raž^ nesla resni&na vest, da je leta 1929 ¦mt?d Vatikano-m in itaKjansik« drža^o sklenjena pogodba medsebojnega sporazuma v resni nevarnosti. Niti sedaj na naogoče prerokovati ,kako bo ta sporna zad.va končala. Mi bočemo podati v naslednjem za lažje razumevamje položaja pregled, kakt) so se razanere med Vatikanom in Rimom pod fašistično vlado časovno razvijale. Zna.no je, da tišči in pritiska Italijo od leta 1922 peta fašizma in da je fašizem cdina stranka, kateri je priznane, pravica obstoja v Italiji. V starem Ritnu so nosili pred vladarjema rhnlijan&ke republrke — kon~ zuloma kot zunanja znamenje oblasti nad življenjem ter smrtjo zveženj palic, iz katerib. j.e gledal konec se-kire.' Ta zvežcnj palic s seldro se imenuje v italijanskem jeziku fascio (fa&o) hi po tem jie nazvan>a tudi stran_a fašistov, ki so res palica i,n sekjra ^a celo ItalI}0 iii «isrednjo Ev.ropp, Pri lateranskili pog*js_4iŁ iS.?d,?^ pežem in fašistovsko vlado leta l.Ž. )e _lo za rešitev rirnsikega Vrprašanja.1 Leta 1870 so zasedle čete italijainsikega kraljestva Rim in dale novi Italiji glav-^ no mesto. Papež, ki je bil do tedaj tudi svetni vladar nad Rimom in bližnjo okolico,' .ijie bil z zasedbo oropan svoje posesti in omejen le na Vatikan. No gr. za to/ da bi rabil papež kot vladar duševnega Kristusovega kraljestva, še posebne de:' žele — Kristusovo kraljestvo ni od tega sveta, — vsekakor je pač nevredno, ako. je on kot Zveličarjev zastopnik na zemlji in kot predstavnik najvišjc oblasti tega sveta, podrejen. svetnemu vladai'-| ju. Se ie spodobi, da poseda papež svojo la&tno posest, kjer labko biva tudi kot svetni vladar neodvisno od vsake druge nadcblasti. Celi svet [je že hxe-; penel po rešitvi rimskega vprašanja; ki bo podelilo papežu med svetom po1-ožaj, ki nau gre po dostojanstvu. Po prizadevanju sedanjega sv. očeta Pija XI. je prišlo 11. feb_uarja leta 1929 do pomirjenja med Vatikanom in Rimom. FašL&tična vlada oe šla celo tako daleč, da je določila 11. februar kot državni praznik mesto 20. septembra, ko je bdl Rim leta 1870 odvzet papežu. jPo lateranski poctodM, Od omenjejiega pomirjenja potečeta komaj dve leti. V lateranski pogodbi (konk__datu) pri_nana katoliška alccija d.luje naprej v smislu Cerkve. Vedn. večje število lajikov se zaveda, da je treba sodel-ovati pri ogromnem delu Ccrkve in slediti klicu sv. očeta. Katoliška akcija vodi uspebe, vzbudi se delavnost, katolicanov, nai-aščaj duhovskei9fa stanu vedno boli narašča*' Ptsleg vsemog^očinošti fašizma jepogiialo ter vzraslo nekaj povsem nsvega, mogoče celo »nevarnega«. Nekateri prevee za blagor države vneti fašisli so zagledali v katoliški akciji opaanost in so jej pričeli odrekati pravico do obstoja. Očitek političnega udejstvovanja katoliške akcije .e bil lahek z ozirom na brezve&tnost fašistov. Človek ima dolžnosti do Boga tujJi ,kot državljan. Sploh ni polja, kamor bi ne segala božja pravica. Tudi Cerkev &e ne nftore omejiti le na hišo božjo, aimpak mora vzpodbuditi svoje verni>ke k delu v vseh dolžnostil_, jih mora cpozarjati tudi na škodo in jih voditi ipo pravi poti. To ni samo pravica, amipak tudi dolžnost Cerkve. Samo po sebi razumljivo ije, da se Cerkev ne more ¦spuščati v politični dirindaj. Nobena država pa ne m-ore proklinjati kot poditično ud&js-tvovanje dejstva, ako kaže Cerkev na svoje sovražnike ter brani jpravice katcličanov. Napadi Bima aa čla&e katolišks aksijs. N-ove sovražništi med Vatikanom in Riraom so izbruhnile 10. maja 1931. Omenjenega dne se je podala mogočna procesija moških od cerkve Mavija Maggiore v Rimu s starodavno Marijino podobo v Lateran. Mladi fašisti eo poskiisili motiti to vers-ko manifestacijo. Močno je nadailje zbo-del faši&te jubilej okrožnice papeža Leona XIII., ki je privabil v Vatikan brezštevilne romarje. Vsebina Leonove okrožnice je klicala ramanjem v spomin dolžnosti, 'katsre imajo katoličani do Boga, CerIkve in posve-tnih obla»ti. V zadnjib dneb letošnjeg-a majiiika je došlo do dejanskih. napadov. Fašisti !so se zageali v katoliškc omladmskc 'idomove, so začeli pTetepati katoliške 'dijake in so izrr>pali več akofijs.ki3\ stanovanj. V Rimu so napadli fašistični študenti osrednji dom kat