217 Etnolog 26 (2016) SPLETNA DOSTOPNOST: NA PRIMERU SPLETNE STRANI SLOVENSKEGA ETNOGRAFSKEGA MUZEJA Gregor Ila{ Pogosto delimo predsodek, da gre pri ranljivih skupinah za marginalne, manj {tevil~ne skupine. Ravno staranje prebivalstva ka`e na to, da v tem primeru ne gre za neko ozko populacijo, temve~ za {tevil~no skupino. Gre za dejstvo, da z leti slab{e vidimo, sli{imo, se te`je premikamo. Kljub {tevil~nosti pa je ta skupina velikokrat zapostavljena in nerazumljena, kar je nedopustno. Pri dostopnosti gre za vpra{anje ~lovekovih pravic. Vsakdo ima namre~ pravico sodelovati pri javnih zadevah, zato mora biti ranljivim skupinam omogo~ena mo`nost dru`bene in politi~ne participacije. Ena od mo`nosti soudele`be je dostopnost do kulturnih, upravnih, politi~nih in ostalih vsebin preko spleta. V nadaljevanju bom pokazal, kako smo v Slovenskem etnografskem muzeju prenovili spletno stran, ki upo{teva Smernice za dostopnost spletnih vsebin (Web content accessibility guidelines – WCAG). Namesto uvoda Ravno s spletno dostopnostjo lahko ranljivim skupinam1 olaj{amo dostopnost do informacij in interakcijo, ki jim jo njihova oviranost onemogo~a. Splet uporabljamo za pridobivanje informacij, branje novic, porabo, zabavo, delo, upravne postopke z dr`avo, {tudij itd. Tudi Evropska unija je pripoznala univerzalni pomen spleta, ko je na mednarodni dan invalidov, 3. decembra 2012, sprejela »Direktivo o dostopnosti spleti{~ organov javnega sektorja«. Ta naj bi zagotavljala dostopne bistvene informacije in storitve za vse dr`avljane. Bistvo dostopnosti pomeni enako dostopnost, torej enake mo`nosti za ljudi z razli~nimi ovirami. Tudi Konvencija ZN o pravicah ljudi s posebnimi potrebami opredeljuje dostop do informacijsko-komunikacijskih tehnologij kot osnovno ~lovekovo pravico. Dostopnost zajema tako socialno vklju~enost invalidov, starej{ih oseb, ljudi, ki `ivijo na pode`elju, kot tudi ljudi, ki `ivijo v de`elah v 1 V knji`ici Dostopnost spletnih strani k ranljivim skupinam oziroma osebam z razli~nimi oviranostmi pri{tevajo gibalno ovirane osebe, slepe in slabovidne, gluhe in naglu{ne, osebe po po{kodbi glave in osebe s te`avami v du{evnem zdravju. 218 Gregor Ila{ razvoju. Dodaten vidik dostopnosti je tudi tehnolo{ki, ki predpostavlja, da lahko dostopamo do spletnih strani ne glede na napravo in opremo (starej{i ra~unalnik, tablico, razli~no programsko opremo). Bistveni elementi dostopnosti Eden od elementov dostopnosti so univerzalno dostopne spletne strani. Te morajo biti zasnovane tako, da upo{tevajo razli~ne vidike dostopnosti in omogo~ajo dostop do spleta razli~nim ranljivim skupinam: gibalno oviranim osebam, slepim in slabovidnim, gluhim in naglu{nim, osebam s po{kodbami glave, osebam s te`avami v du{evnem zdravju. Ob tem pa spletna dostopnost vklju~uje tudi tehni~ne vidike – uporabnike s po~asno internetno povezavo, z zastarelo programsko opremo, uporabnike, ki dostopajo do spletnih strani z bralnikom zaslona ali Braillovo vrstico. Z upo{tevanjem spletne dostopnosti pri na~rtovanju spletnega mesta lahko uporabnikom z razli~nimi omejitvami omogo~amo, da vsaj preko spleta enakopravno sodelujejo v socialnem prostoru. Univerzalni pristop k oblikovanju upo{teva tako imenovani inkluzivni dizajn. Ta je zasnovan tako, da lahko neko storitev ali produkt brez dodatnih sprememb ali prilagoditev uporablja kar najve~ ljudi. To pomeni domi{ljen in preprost dizajn in upo{tevanje spletnih standardov2. Pri nastajanju spletnih strani je tako potrebno upo{tevati kar najve~ razli~nih potreb oziroma ovir: slu{ne, vidne, gibalne, kognitivne. Z upo{tevanjem standardov in sledenju preprostosti kar najbolj zadovoljujemo te razli~ne potrebe. Tehnolo{ki razvoj na razvoju ra~unalni{tva je hiter, zato je potrebno ra~unalnike, brskalnike pogosto nadgrajevati. Upo{tevanje zgoraj omenjenih pravil omogo~a pregledovanje spletnih strani tudi s starej{imi ra~unalniki in po~asnej{imi internetnimi povezavami. Za uporabnike spleta je bistvena vsebina spletnih strani, pa naj to pomeni le kratko informacijo ali dalj{i tekst. V mno`ici spletnih strani ostanemo na spletni strani le, ~e se hitro odpira, je pregledna in preprosta. Podobno je prednost enovrsti~nega iskalnika v tem, da nam enostavno, zgolj z vpisom neke besede, ponudi {tevil~ne, bolj ali manj relevantne zadetke. Preprosta uporabni{ka izku{nja, intuitivnost spletne strani pa ni le zahteva obi~ajnih uporabnikov, temve~ tudi starej{ih, tako ali druga~e oviranih. Spletna dostopnost je koristna za vse uporabnike spleta. Smernice za spletno dostopnost Konzorcij za splet (W3C) je mednarodni konzorcij organizacij, ki razvija protokole in standarde za splet (WWW). Eden izmed njih so 'Smernice za spletno dostopnost' (Web Content Accessibility Guidelines – WCAG), ki jih 2 Standardov, ki jih dolo~a Konzorcij za splet (W3C). Pogosto pa internetne korporacije prednostno podpirajo samo tiste standarde in tehnologije, ki jih razvijajo same. 219 Spletna dostopnost: na primeru spletne strani Slovenskega etnografskega muzeja sestavlja niz pravil, ki dolo~ajo, kako naj bo splet dostopen. Poseben poudarek je namenjen ranljivim skupinam in njihovemu olaj{anemu in univerzalnemu dostopu do spletnih vsebin. Verzija teh priporo~il WCAG 2.0 je postal leta 2012 tudi mednarodni standard ISO/IEC 40500:2012. V teh smernicah so navedena {tiri na~ela. Vsebina na spletu mora biti zaznana, upravljana, razumljena, robustna. V nadaljevanju bom za oris navedel zgolj osnovne elemente teh na~el.3 Da so vsebine zaznane, pomeni, da informacije ne smejo biti nevidne uporabnikovim ~utom. ^e je denimo informacija podana v sliki (recimo pasica, na kateri obve{~amo uporabnike, da bo muzej prvega januarja zaprt), mora biti podana tudi v tekstovni obliki. Da je vsebina upravljana, operabilna, pomeni, da lahko uporabniki uporabljajo uporabni{ki vmesnik brez dodatne interakcije, na primer samo s tipkovnico (brez uporabe mi{ke). Naslednje na~elo je razumevanje, ki dolo~a, da morajo biti uporabniki sposobni razumeti informacije in na~in dela z vmesnikom. Priporo~a se dosledna navigacija, ki je enaka na vseh spletnih podstraneh (da meniji ne spreminjajo svojega mesta na razli~nih podstraneh ali celo izginejo). Na~elo robustnosti pa zahteva, da lahko uporabniki dostopajo do vsebin, tudi ~e se tehnologije spreminjajo. Spletne strani morajo tako upo{tevati spletne standarde in uporabljati tiste tehnologije, ki jih podpirajo vsi brskalniki (opu{~a se denimo 'flash' tehnologija, ki je bila neko~ zelo popularna, ni pa bila dostopna v smislu smernic WCAG). Po raziskavi Microsofta je upo{tevanje teh meril koristnih za kar 65 odstotkov uporabnikov spleta. Ta na~ela so primerna tudi za uporabnike z nizko spletno pismenostjo, za tiste s slabo internetno povezavo in za uporabnike mobilnih tehnologij. Ta pristop ima tudi komercialne koristi, kot na primer pove~evanje spletnega dosega oziroma tr`nega dele`a, zmanj{evanje stro{kov z vzdr`evanjem spletne strani (posodobitve programskih vti~nikov, kot so Flash, re-design strani), pove~evanje serverske u~inkovitosti in mre`ne prepustnosti, podporo tudi starej{ih in novej{ih tehnologij, pove~evanje mobilne dostopnosti preko mobilnih telefonov in tablic. Navsezadnje tudi spletni iskalniki, kot je Google, vi{je uvr{~ajo dostopne spletne strani, saj lahko njihovi robotki preberejo vsebino. Kaj so najve~je ovire pri spletni dostopnosti? Verjetno smo `e do`iveli, da nam zaradi slabe internetne povezave ni odprlo spletne strani. Namesto slike smo videli samo okvir fotografije ali le njen opis. Prav polje za opis upravljalci oziroma pisci spletih vsebin najpogosteje pustijo prazno, neizpolnjeno. Ve~ino spletnih strani dandanes poganjajo tako imenovani 'sistemi za upravljanje vsebin' ('content management systems' – CMS) in ti vsebujejo pri objavi fotografije {e polje alternativno besedilo, ki ne sme ostati prazno (glej prilo`eno sliko). ^e je polje izpolnjeno, lahko slepa ali slabovidna oseba preko bralnika zaslona4 ali Braillove vrstice izve, kaj je na sliki. 3 Ta na~ela so objavljena na spletu: �20. 8. 2016�. V sloven{~ini pa so objavljena v knji`ici Dostopnost spletnih strani. 4 Te uporabljajo slepi in slabovidni. Najbolj znan bralnik zaslona je JAWS. 220 Gregor Ila{ Pogled na urejevalnik besedila na spletni strani SEM (2015) Podobno je z rotirajo~imi vsebinami in reklamnimi okni na spletnih straneh, ki ne zmotijo samo bralnikov zaslona, temve~ tudi povpre~nega uporabnika spleta. Najve~ji problem so torej slike, videi, avdio posnetki, ki nimajo tekstovnih ustreznic, imajo neustrezne razporeditve strani, premajhne velikosti ~rk. Problem je tudi, da do obrazcev na strani ni mogo~e priti preko tipkovnice, da navigacija ni konsistentna, da skripti na strani niso neodvisni od naprav in brskalnikov ter da bralnik ne more zaznati jezika, v katerem je spletna stran napisana. Ve~jo spletno dostopnost lahko dose`emo brez temeljite prenove spletne strani `e z upo{tevanjem nekaterih na~el in smernic, denimo z dodajanjem opisov v polje alternativno besedilo. Za upo{tevanje vseh smernic pa je pogosto potrebna temeljita prenova spletne strani. Slovenski etnografski muzej in projekt Dostopnost do kulturne dedi{~ine ranljivim skupinam Spletno stran Slovenskega etnografskega muzeja poganja sistem za upravljanje vsebin (CMS) Drupal, ki veliko pozornosti namenja tudi spletni dostopnosti.5 Z vidika spletne dostopnosti je bila `e stara spletna stran muzeja 5 �20. 8. 2016�. 221 Spletna dostopnost: na primeru spletne strani Slovenskega etnografskega muzeja dobro zasnovana in programirana. Bralnikom zaslona je omogo~ala preskakovanje blokov oziroma izbor poglavij, dodane so bile alt zna~ke, ozna~ena so bila polja za vnos in podobno. Po posvetovanju s pripadniki ranljivih skupin in upo{tevanju priporo~il projekta Raz{irimo obzorja kulturnega – invalidi in pripadniki tujih narodov, ki ga je izvajal zavod Beletrina leta 2014 in v katerega je bil vklju~en tudi SEM, smo dodali {e nekatere dodatne mo`nosti: pove~evanje velikosti ~rk, izbor kontrasta, dober iskalnik, zemljevid strani. Zavestno smo se izogibali rabi reklam, »flash« animacijam. V okviru projekta Dostopnost do kulturne dedi{~ine ranljivim skupinam smo se odlo~ili, da spletno stran nadgradimo v smeri {e ve~je dostopnosti, univerzalnosti, ob upo{tevanju `e omenjenih Smernic za spletno dostopnost (WCAG 2.0). Sledil je {tudij Smernic za prenovo spletnih strani in pregled drugih spletnih strani, ki so prilagojene ranljivim skupinam.6 Ugotovili smo, da kar nekaj kulturnih ustanov uporablja sistem 'eSova', ki je aplikacija prilagojena slepim in slabovidnim. Po posvetovanju z razli~nimi skupinami ranljivih oseb smo se odlo~ili, da ni smiselno uporabljati posameznih orodij za razli~ne ranljive skupine. Narediti je potrebno spletno stran, ki bo upo{tevala kar najve~ razli~nih vidikov oviranosti in se posku{ala vsem prilagoditi. Ugotovili smo, da vseh vidikov iz smernic ne bomo mogli implementirati sami, zato smo med razli~nimi ponudniki spletnih storitev za sodelovanje izbrali dru{tvo Ljudmila. Skupaj z njimi je sledila natan~na evalvacija obstoje~e spletne strani. Zavedali smo se, da bo sicer te`ko ustvariti spletno stran, ki bi bila prilagojena vsem kategorijam ljudi na vseh ravneh, ker je dolo~ena vsebina namenjena to~no dolo~enim ljudem (denimo subtilen umetni{ki video je nemogo~e pretvoriti v nadomestni tekst), vendar pa je mogo~e narediti tako stran, ki je dostopna v ve~ini situacij in omogo~a nadomestne vsebine, kot so tekst, video z znakovnim jezikom ali avdio opis. Pomembno je, da so vse osnovne informacije dostopne vsem, specifi~ne informacije pa specifi~nim ciljnim skupinam. Bistveni podatki, kot na primer lokacija muzeja, odpiralni ~as, dostopnost, organizacija muzeja, so tako predstavljeni s tekstovnim in ne slikovnim gradivom (tekst, ne pasice). Na prilo`eni sliki stare spletne strani lahko vidimo, da je vsebovala pasice o razstavah, na katerih je bil napisan naslov razstave, podnaslov, pogosto tudi ~as trajanja razstave. Podatki, ki so na sliki, so za slepo osebo nezaznavni. Na novi spletni strani so vsi pomembni podatki v tekstovni obliki. Vsem fotografijam v spletnih zbirkah nismo mogli dodati kakovostnih opisov, imajo pa vse fotografije dodatna polja, iz katerih je mogo~e razbrati, za kak{no vsebino gre (predmet ali fotografija, zbirka, ~as nastanka, etnolo{ki opis). Ob prenovi spletne strani smo se vpra{ali, ali `elimo ostati na obstoje~i platformi (Drupal), jo naj zamenjamo z drugo (Wordpress, Wiki) ali pa se odlo~imo za svojo, po meri ('custom') narejeno spletno stran. Glede na obse`nost spletne strani, predhodne izku{nje z Drupalom in glede na to, da Drupalova skupnost 6 RTV SLO ima odli~en portal Dostopno, ki je namenjen ranljivim skupinam �20. 8. 2016�. 222 Gregor Ila{ temelji na inkluzivnosti, smo se odlo~ili, da ostanemo pri sistemu za upravljanje vsebin Drupal. Sledila je temeljita oblikovna in programerska prenova. Vstopna stran starega spletnega mesta SEM (aktivna med 2008–2015) 223 Spletna dostopnost: na primeru spletne strani Slovenskega etnografskega muzeja Kaj vse smo spremenili? ^e pogledamo oblikovno plat, vidimo, da smo spremenili dizajn. Razstave niso ve~ predstavljene s pasicami, temve~ s tekstom in sliko. Iz vertikale na horizontalo smo prestavili menijsko vrstico ter jo pre~istili – uporabili smo bolj uveljavljene izraze ter se {e bolj usmerili k obiskovalcem (od tu meni za obiskovalce). Najpomembnej{e informacije je mogo~e najti `e na prvi strani, na primer kje, kdaj, kako, iskalnik, dru`abna omre`ja, zemljevid strani, ve~je ~rke, kontrast, povezava na posebno podstran o dostopnosti7. Pri slikah uporabljamo opisne tekstovne alternative. Spletno stran smo optimizirali za mobilne naprave s tako imenovanim odzivnim oblikovanjem ('responsive design'). To pomeni, da je spletna stran prilagojena za vse naprave, s katerimi dostopamo do nje – namiznemu ra~unalniku, tablici ali telefonu. Opustili smo 'flash' flv format in ga nadomestili s mp4. Spletna stran je zasnovana dosledno, kar pomeni, da imajo vse podstrani enako strukturo. Veliko programskih re{itev je o~em skritih, potrebne pa so bralnikom zaslonov. Vstopna stran prenovljenega spletnega mesta SEM (od novembra 2015 dalje) 7 Na tej podstrani so zbrane vse informacije o tem, kaj SEM ponuja ranljivim skupinam: informacije o fizi~nem dostopu (dostop gibalno oviranim, prost vstop, javni prevoz, parkiranje, toaletni prostori), pripomo~ki za ranljive skupine (lupe za slabovidne osebe, mobilne indukcijske zanke, avdio vodniki, avdio opisi, video vsebine v slovenskem znakovnem jeziku), tipne karte za orientacijo v prostoru, namenjene slepim in slabovidnim osebam, kopije muzejskih predmetov. Predstavimo projekt Dostopnost do kulturne dedi{~ine ranljivim skupinam in spletno dostopnost muzeja ter mo`nost dodatnih informacij. 224 Gregor Ila{ V okviru projekta Dostopnost do kulturne dedi{~ine ranljivim skupinam smo v SEM pripravili tudi avdio vodnike, avdio opise ter video vsebine v slovenskem znakovnem jeziku, ki so sedaj objavljeni na spletni strani. Prenovljeno spletno stran je pregledala ekipa Beletrine, ki so jo sestavljali ~lani razli~nih ranljivih skupin. Ta je opozorila na nekaj pomanjkljivosti; najve~krat je {lo za izpu{~ena alternativna besedila (torej opisi fotografij), neustrezne pdf dokumente, umanjkanje podnapisov na videih na You Tubu, premajhen kontrast pri dolo~enih vsebinah, gnezdenje oznak poglavij ni sledilo priporo~enemu zaporedju in podobno. Ve~ino teh pripomb smo upo{tevali in pomanjkljivosti odpravili. Vsebin, ki bi jih bilo potrebno opremiti z bolj{imi alternativnimi besedili, je {e ve~. Pomembno pa je, da se problematike dostopnosti zavedamo in posku{amo za naprej vsebine pripravljati na na~in, da bodo dostopne. Na spletu obstaja kar nekaj brezpla~nih orodij, s katerimi lahko upravljalci spletnih strani preverimo, kako so le-te skladne s Smernicami za spletno dostopnost. Omenim naj WAVE Web Accessibility Tool ( �20. 8. 2016�) in AChecker – Web Accessibility Checker ( �20. 8. 2016�). Ta orodja ne dajejo celotnega vpogleda v problematiko dostopnosti, ker preverjajo samo programske vidike dostopnosti, so pa hiter in ilustrativen pokazatelj, kako dostopna je neka spletna stran. Strani spletnih orodij za preverjanje spletne dostopnosti: �20. 8. 2016�. �20. 8. 2016�. �20. 8. 2016�. �20. 8. 2016�. Nekatere spletne strani o dostopnosti: �20. 8. 2016�. �20. 8. 2016�. �20. 8. 2016�. �20. 8. 2016�. �20. 8. 2016�. �20. 8. 2016�. �20. 8. 2016�. �20. 8. 2016�. �20. 8. 2016�. �20. 8. 2016�. �20. 8. 2016�. �20. 8. 2016�. �20. 8. 2016�. 225 Spletna dostopnost: na primeru spletne strani Slovenskega etnografskega muzeja Bibliografija PALAI], Tina; VALI^, Ur{a (ur.) 2015 Elaborat o dostopnosti in zagotavljanju tehni~nih pogojev za vzpostavitev dostopnosti do kulturne dedi{~ine ranljivim skupinam. Ljubljana: Slovenski etnografski muzej. DEM[AR, Tanja �et al.� 2015 Dostopnost spletnih strani. Ljubljana: Beletrina. BRA^UN SOVA, Rajka (ur.) 2009 Dostopen muzej: smernice za dobro prakso. Ljubljana: Skupnost muzejev Slovenije.