Osnutek 23/10—1980 Na podlagi drugega odstavka 14. člena in v skladu s tretjim odstav-kom 74. člena zakona o pravni pomoči (Uradni list SRS, št. 23/79) sklepajo Izvršni svet Skupščine SR Slovenije, območni zbori odvetni-kov in občinske skupščine ' — DRUŽBENI DOGOVOR o merilih za vrednotenje storitev pravne pomoči Lčlen * ' V tem družbenem dogovoru določajo udeleženci merila za ugotav-Ijanje cene posameznih storitev pravne pomoči in merila za druge oblike in načine povračila za vloženo delo, ki se ne more vrednotiti po posameznih storitvah pravne pomoči. 2. člen Udeleženci tega dogovora bodo zagotavljali in ukrepali, da bodo uporabniki in izvajalci v svobodni menjavi dela s samoupravnimi spo-razumi oziroma pogodbami o medsebojnih pravicah, obveznostih in odgovornosti določili cene posameznih storitev pravne pomoči o?i-roma povračila za vloženo delo v skladu z elementi in merili, določe-nimi s tem dogovorom. Območni zbori odvetnikov se zavezujejo, da bodo pri sprejemanju tarife za storitve pravne pomoči dosledno upoštevali merila, določena s tem družbenim dogovorom. Izvršni svet Skupščine SR Slovenije bo v skladu s svojo odgovor-nostjo za stanje na področju pravne pomoči zagotavljal izvajanje tega dogovora tudi preko dajanja soglasja k tarifi za storitve pravne pomo-či. 3. člen Za vrednotenje storitev pravne pomoči se upoštevajo naslednja merila: — vrsta storitve pravne pomoči po posameznih pravnih področjih; — družbena pomembnost posameznih storitev pravne pomoči; — zahtevnost storitve pravne pomoči; — količina opravljenega dela pri posamični storitvi pravne pomoči; — čas, ki je potreben za posamično storitev oziroma porabljen za opravljeno storitev pravne pomoči; — odgovornost za opravljene storitve oziroma delo; — potrebno specialno znanje; — vrednost obravnavane zadeve ali njena drugačna pomemb-nost; , — uporaba tujega prava in tujega jezika. S samoupravnimi sporazumi oziroma pogodbami o medsebojnih pravicah, obveznostih in odgovornosti in s tarifo za storitve pravne pomoči se podrobneje določijo posamezna merila iz prejšnjega od-stavka. 4. člen Pri dogovarjanju o ceni storitev pravne pomoči oziroma povračilu za vloženo delo in pri določanju tarife storitev pravne pomoči se poleg meril iz prejšnjega člena upoštevajo še naslednji elementi: — sredstva za osebne dohodke in skupno porabo; — materialni stroški; — amortizacija; — sredstva za zadovoljevanje skupnih in splošnih družbenih po-treb ter druge obveznosti ter izdatki, ki se na podlagi zakona pokrivajo iz dohodka; — sredstva rezerv. 5. člen Pri določanju višine sredstev za osebne dohodke odvetnikov in de-lavcev v delovnih skupnostih odvetnikov in odvetnikov posameznikov ter pri njih zaposlenih delqvce. za redni delovni čas, se upošteva raven osebnih dohod! u<»lavcev v organizacijah združenega dela, ki opravljajo dela in naloge, ki so po vrsti, zahtevnosti, količini in kako-vosti ter pogojih dela primerljive z opravljanjem storitev pravne po-moči. ; 6. člen Pri ugotavljanju višine mtterialnih stroškov se upoštevajo izkušnje iz predhodnega obdobja ob upoštevanju sprememb v obsegu de!~ in dejanskih stroškov ozirorna nabavnih cen. •¦ - - -......------------------Trftten-----------—"•......•¦-—----------------------- Za ugotavljanje višine amortizacije se upoštevajo z zakonom pred-pisane stopnje amortizacije vrednosti osnovnih sredstev na podlagi standarda osnovnih sredstev. 8. člen Za ugotavljanje višine sredstev za zadovoljevanje skupnih in sploSnih družbenih potreb in drugih obveznosti in izdatkov se upošte-vajo merila, določena s samoupravnimi sporazumi, družbenimi do-govori ali zakoni. 9. člen Za ugotavljanje višine sredstev za skupno porabo se uporabijo me-rila, dogovorjena za določanje višine sredstev za skupno porabo de-lavcev v organizacijah združenega dela tiste družbenopolitične skupnosti, v kateri se storitve pravne pomoči opravljajo. 10. člen Sredstva rezerv se zagotavljajo v višini, določeni s samoupravnim sporazumom o medsebojnih pravicah, obveznostih in odgovornostmi med uporabniki in izvajalci pravne pomoči, vendar pa najmanj vvišini, ki jo določa zakon. 11.člen Tarifa za storitve pravne pomoči iz drugega odstavka 15. člena za-kona o pravni pomoči, ki bo sprejeta v skladu s tem družbenim dogo-vorom, se v začetku vsakega leta spremeni v sorazmerju s porastom ali padcem vrednosti oziroma cen posameznih elementov iz 4. člena tega družbenega dogovora. 12. člen Za izvajanje tega daižbenega dogovora udeleženci oblikujejo ko-misijo, v katero imenuje Izvršni svet Skupščine SR Slovenije enega predstavnika, vsak območni zbor odvetnikov oziroma vsako združe-nje pravne pomoči po enega predstavnika in občinske skupščine z območja delovanja zbora odvetnikov po enega predstavnika. Komisija spremlja in analizira uresničevanje tega družbenega do-govora ter predlaga udeležencem ustrezne ukrepe. Udeleženci se zavezujejo, da bodo komisiji zagotavljali potrebne podatke za spremljanje izvajanja družbenega dogovora in sicer v rokih, ki jih določi komisija. Udeleženci soglašajo, da bo administrativna in tehnična opravila za komisijo opravljal Republiški sekretariat za pravosodje, upravo in proračun. 13. člen Pobudo za spremembe in dopolnitve tega družbenega dogovora lahko da vsak njegov udeleženec. 14. člen Ta družbeni dogovor je sklenjen, ko ga podpišejo pooblaščeni predstavniki vseh udeležencev daižbenega dogovora in začne veljati osmi dan po objavi v Uradnem listu SRS. Številka: 76—4/B0 Ljubljana, dne Podpisniki: OBRAZLOŽITEV Zakon o pravni pomoči (Uradni list SRS, št. 23/79) povsem na novo postavlja družbenoekonomske osnove delovanja pravne po-močl ter uveljavljanja na tem področju pridobivanja dohodka po na-čelih svobodne menjave dela. V14. členu zakonaje postavljeno na-čelo, da vsi izvajalci pravne pomoči — delavci v službah pravne po-moči, odvetnikiin delavci v delovnih skupnostih odvetnikovin odvet-nlki posamezniki praviloma pridobivajo dohodek s svobodno me-njavo dela. Kerje samoupravno urejanje družbenoekonomskih od-nosov na področju pravne pomoči splošnega družbenega pomena, ki mora biti usklajeno za celotno področjs SR Slovenije je v 2. od-stavku 14. člena Zakona o pravni pomoči doiočeno, da se merila za vrednotenje storitev pravne pomoči in ugotavljanje cene oziroma povračila za storitve pravne pomoči določijo z družbenim dogovo-rom, ki ga sklenejo Izvršnl svet Skupščine SR Slovenije, združenja pravne pomoči in občinske skupščine. Merila, kijih bo določal nave-deni družbeni dogovor so, v skladu z zakonom, osnova sporazume-vanja o ceni oziroma povračilu 7a storitve pravne pomoči v svobodni menjavi dela (3. odstavek 27. člena Zakona o pravnipomoči), kakor tudi osnova za oblikovanje tarife za storitve pravne pomoči. Tarifa za slontve pravne pomočl bo v skladu s 15. členom Zakona o pravni pomočrordpsmpmmzapmmičriesttm/epravnrpmočfizven svobodne menjave dela. Predloženi osnutek Družbenega dogovora o merilih za vrednote-nje storitev pravne pomoči je rezultat skupnega dela posebne komi-sije Odvetniške zbornice Slovenije in Republiškega sekretariata za pravosodje, upravo in proračun. Gre za prvi poskus drugačnega urejanja tega področja z namenom, da se v čim večji meri zagotovi pridobivanje dohodka, kl bo rezultat dela izvajalcev pravne pomoči, pa najsi gre za pridobivanje dohodka s svobodno menjavo dela ali s plačili za opravljanje posamične storitve pravne pomočl. Zakon o pravni pomoči določa, da sklepajo družbeni dogovor o merilih za vrednotenje storitev pravne pomoči Izvršni svet Skupščine SR Slovenije, Združenja pravne pomoči in občinske skupščine. Ker združenja pravne pomočiše niso ustanovljena, ker ni pogojev za nji-hovo ustanovitev, je v osnutku v skladu s 3. odstavkom 74. člena za-kona predvldeno, da sklepajo ta družbeni dogovor namesto zdru-ženj pravne pomoči območni zbori odvotnikov. Pomembna določba predloženega osnutka družbenega dogo-vora je njegov 3. člen, v katerem so predlagana merila, ki naj bi se upoštevala za vrednotenje storitev pravne pomoči in ugotavljanje cene oziroma povračila za storitve pravne pomoči. Predlagano je 9 meril, ki bi prihajala v poštev za vrednotenje storitev pravne pomočl. Odločilno merilo naj bi bila vrsta storitev pravne pomoči po posa-meznih pravnih področjlh. Posamezne storitve pravne pomoči bi se med seboj razlikovale predvsem po družbeni pomembnosti in za-htevnosti. S tem naj bi se zagotovilo tako vrednotenje storitev pravne pomoči, da bipravna pomoč dosegla svojnamen, določen v 1. členu Zakona o pravni pomoči, to je, da bo prispevala k varstvu svoboščin, pravic človeka in občana, samoupravljanja, družbene lastnine, sa-moupravnih in drugih pravic organizaclj združenega dela, krajevnih skupnosti, samoupravnih interesnih skupnostiin drugih samouprav-nih organizacij in skupnosti. Kot eno izmed merilje tudi določena vrednost obravnavane zade-ve. To merilo naj bi se uporabilo le izjemno, kadar ne bi bilo mogoče uporabiti drugih meril. V2. odstavku 3. člena osnutkaje predvideno, da se s samoupravnimi sporazumi in pogodbami ter s tarifo ta merila podrobneje določijo. V členih 4do10so določeni elementi, ki se še upoštevajo poleg merilpri oblikovanju cene oz. povračila za storitve pravne pomoči ter predstavljajo smiselno določila 25. in 26. člena Zakona o skupnih osnovah svobodne menjave dela. V11. členu osnutkaje predvidena vsakoletna sprememba tarife v skladu s porastom alipadcem vred-nosti elementov iz 4. člena osnutka. Izvršni svet skupščine občine Ljubljana-Šiška je razpravljal o osnutku družbenega dogovora na svoji 174. seji, dne 16.12.1980 ter ga podpira z naslednjimi pripombami: V zadnjem odstavku 3. člena je potrebno konkretneje opredeliti kdo so podpisniki samoupravnega sporazuma oz. pogodb in opre-deliti kako se določajo tarife za posamezne storitve, kakor tudi po-goje za spremembo le-te. '¦ V 5. členu kakor tudi v naslednjih, kjer se določijo višine raznih sredstev se naj namesto organizacij združenega dela, ki opravljajo dela in naloge, ki so po vrsti, zahtevnosti, količini in kakovosti terpo-gojih dela primerljlve za opravljanje storitev pravne pomoči, upoš-teva za primerjavo tozadevne branžne sporazume s področja sod-stva. IZVRŠNI SVET BELE2KE: