GLASNIK OKRAJNEGA LJUDSKEGA ODBORA LJUBLJANA-OKOLICA IN MESTNEGA LJUDSKEGA ODBORA LJUBLJANA ŠTEVILKA 2. — LETO II. LJUBLJANA, 11. JANUAJA i9SS MESTNI LJUDSKI ODBOR LJUBLJANA POROČILO O DELU TRŽNE INŠPEKCI JE V LETU 1954 S pospešeno demokratizacijo v našem gospodarstvu in upravljanjem podjetij po delovnih kolektivih, predvsem Pa ob uveljavljanju delovanja ekonomskih zakonov na našem tržišču, je bila osnovna naloga Tržne inšpekcije (katero določa tudi uredba o tržni inšpekciji), nadzor nad izvajanjem predpisov in ukrepov, ki urejajo blagovni promet in upravljanje storitev. Vzporedno s sedanjim gospodarskim sistemom mora Tržna inšpekcija spremljati tržišče, analizirati skladne pojave, kakor tudi probleme v blagovnem Prometu ter ugotavljati vzroke teh. S predlogi pa je dolžna vplivati na odstranitev vseh pomanjkljivosti na tržišču, z ugotavljanjem in prijavljanjem gospodarsko kaznivih dejanj in prekrškov pa Preprečevati gospodarski klini inal in nered v blagovnem Prometu. Objektivni vzroki, ki so še danes pred tržno inšpekcijo, so onemogočali sistematično spremljanje tržišča in pojavov na tržišču, zaradi česar sta bila sistem in delokrog dela mnogo ožja. Osnovni Vzrok je v pomanjkanju kadra (z ozirom na zelo široko Področje dela tržne inšpekcije), zaradi česar se je Tržna inšpekcija morala pri delu boriti le za nekatere pojave, ki bodo razvidni v poročilu. Eden izmed objektivnih Vzrokov, ki že dlje časa zavira zaželen uspeh dela Tržne inšpekcije, je številčno pre-niajhna inšpekcija. V začetku leta je bilo na Tržni inšpekciji zaposlenih 8 inšpektorjev, *hed letom je bilo na novo sprejetih šest. Službo pa so odpovedali 4 inšpektorji. Novi inšpektorji so se vsekakor niorall na novo uvajati v delo, kar je imelo vpliv na kvaliteto dela. Poleg 'omenjene situacije je na kontinuiteto dela vplivalo tudi veliko število sicer upravičenih izostankov, katerih je bilo v letošnjem letu 563 dni. Ti izostanki So skoraj Izključno nastali Zaradi bolezenskih dopustov. Strokovna kvalifikacija inšpektorjev je naslednja: s fa kultetno izobrazbo 1, z nedokončano fakulteto 3 (omenjeni vpisani kot izredni študentje na Ekonomski fakul-•Pti), s popolno srednjo šolo dva in nepopolno srednjo šolo 4. Številčno stanje in delno ‘Udi strokovna kvalifikacja ne odgovarjata potrebam inšpekcijske službe. To stanje je tfcmbolj očitno, če upoštevajo0 področje dela tržne in-“Pckcije, ki zajema: n) notranja trgovina — 188 obratov; '4 zunanja trgovina — 29 obratov; e) trgovinske usluge — 41 obratov; č) gostinstvo in turizem — 146 obratov; d) obrt — 2049 obratov; e) industrija — 91 obratov; f) ostale gospodarske organizacije — 55 obratov. Poleg tega mora Tržna inšpekcija zasledovati in preganjati prekupčevalce in špekulante, prodajo blaga s strani neposrednih proizvajalcev ter nadzorovati blagovni promet na ljubljanskih trgih, V letošnjem letu je bilo podrobneje pregledano skupno 62 trgovin in trgovskih podjetij, 44 gostinskih obratov, 102 obrtna obrata ter 24 industrijskih in ostalih podjetij. V omenjenih podatkih niso zajeti pregledi onih podjetij in obrtov, kjer inšpekcija ni ugotovila prekrškov in kaznivih dejanj. Glede na kršitve predpisov o blagovnem prometu, ki so bile ugotovljene pri pregledih podjetij in na tržišču, smo izvršili v letošnjem letu sledeče število prijav: Okrožnemu gospodarskemu sodišču 21, Upravno-pravnemu oddelku MLO 14, sodniku za prekrške 166 in Javnemu tožilstvu 59. Na podlagi vloženih prijav so bile izrečene naslednje kazni: a) po sodniku za prekrške za 602.900 din; b) po gospodarskem sodišču skupno za 829.760 din (to so izrečene kazni zaradi prekrškov in gospodarskih prestopkov pravnim in fizičnim osebam); c) odvzem premoženjske koristi po upravno - pravnem oddelku in gospodarskem so- me: PROMET Z LESOM Z ozirom na signale, da je v lesni trgovini velik nered, kar se je odražalo tudi pri izredno naglem porastu cene v lesu, smo v prvi polovici leta 1954 izvršili kontrolo poslovanja več podjetij, katerih osnovna dejavnost je predelovanje lesa, izdelovanje lesnih proizvodov ter trgovina z lesom in kurivom. Ugotovili smo, da zvezni in republiški predpisi, ki urejajo promet z lesom, niso pomanjkljivi. Pomanjkljivosti smo ugotovili le pri izdajanju odločb o poslovnem predmetu gospodarskim organizacijam. Te odločbe izhajajo predvsem še iz prejšnjih let. Pomanjkljivosti odločb so se izražale v ne-preciziranem, širokem in dvo-smiselncm poslovnem predmetu. Tako n. pr. podjetje »Tesane posluje že od leta 1952 z naslednjim poslovnim predmetom: »Rezanje lesa za potrebo tesarstva in mizarstva ter izvrševanjem tesarskih in mizarskih del pri pretežno lesenih gradbenih objektih.« Ker določeni poslovni predmet ni bili niti s klavzulo specificiran, je prišlo v dišču skupno za 6,766.256 din. Skupaj kazni in odvzem: 8,198.916 din. O nekaterih kaznih, katere je izreklo Okrožno sodišče na podlagi vloženih prijav, nimamo evidence, ker nas sodišče o njih ni obveščalo. Iz gornjega je razvidno, da je v absolutnih zneskih največ kazni oziroma odvzema neupravičeno pridobljenih premoženjskih koristi izrečeno družbenim gospodarskim organizacijam. To dejstvo nas ne sme zavajati in si ne smemo tolmačiti na podlagi tega poudarka, da je največ gospodarskega kriminala v gospodarskih organizacijah z družbeno lastnino, kajti dejstvo je, da je mogoče ravno v teh, na podlagi knjigovodske evidence podrobneje ugotavljati blagovni promet in s tem v zvezi kršitev predpisov. Popolnoma drugače pa je pri gospodarskih organizacijah s privatno lastnino. Le malo število teh je dolžno voditi knjigovodsko evidenco o poslovanju in še tistim, ki to vodijo, so dane široke možnosti, da evidentirajo samo tiste poslovne dogodke, katerih nimajo interesa prikrivati. Ker pretežno število gospodarskih ogamizacij s privatno lastnino zajema področje obrti, bo o teh problemih obširneje govora v odstavku poročila, kjer bo obravnavano obrtništvo. Iz ugotovitev Tržne lnšpek-eje v letu 1954 nakazujemo nekatere najvažnejše proble- podjetju do takih anomalij, da je z ene strani nabavljalo drugim potrošnikom, na drugi strani pa je za lastne potrebo nakupovalo že rezane sortimente. Slične primere smo ugotovili tudi pri nekaterih dragih tovrstnih podjetjih. Nepovoljnemu stanju na lesnem tržišču so pripomogla tudi predstavništva trgovinskih agencij, ki so konec leta 1953 in v letu 1954 nenehno povečevala promet z lesom in zaradi konjunkture na trgu pripomogle k stalnemu dviganju cen. Zoper njih m bilo mogoče uvesti gospodarsko pravnih ukrepov, ker jim določeni poslovni predmet daje pogoje za neomejeno poslovanje. Vsebinsko so namreč njihovi dovoljeni poslovni predmeti zelo obširni, kot n. pr. Predstavništvo trgovinske agencije Zveze kmetijskih zadrug AP Vojvodine ima sledeči poslovni predmet: »posredovanje v blagovnem prometu«. To predstavništvo je do našega pregleda izvrševalo 60—70”/« vsega posredovanja ravno v trgovini z lesom. - Predstavništvo trgovinske agencije AP Vojvodina Ljubljana, Tavčarjeva 3, pa posluje s poslovnim predmetom: »posredovanje v trgovini za industrijske izdelke in kmetijske izdelke«. 30—40°/« celotnega posredovanja pa je odpadlo na posredovanje v lesni trgovini. Pri vseh podjetjih, v katerih je bila izvršena kontrola, smo ugotovili poleg že omenjenih, tržišču škodljivih nepravilnosti še samolastno razširjenje poslovnega predmeta. Vsa kontrolirana podjetja so se poleg redne dejavnosti ukvarjala še z nedovoljeno trgovino. Tako n. pr. je Podjetje »Kurivo« s poslovnim predmetom »trgovina z drvmi in premogom na debelo in drobno«, v nasprotju z dovoljenjem trgovalo še zmanjševanje primanjkljajev. Težje kakor ugotoviti pu jc pred sodiščem dokazovati (p®' 'eg zahtevka za povrnitev) kaznivo dejanje, ker sodi'1 organi smatrajo kaznivo dejanje dokazano le takrat, kadar se obdolženca dobi no konj kretnem primeru kraje. * kontrolo in nadzorstvom P® je pri sedanjem sistemu trg®* viue tako dokazovanje kazni' vegu dejanja nemogoče, lahko je le slučajnost. Za uspešnejše preganjanje te vrste gospodarskega kriminala bi moralo sodišče najti pravno podlago za materialno in kazensko ukrepanje, bodisi da pramunjkljnje tretira kot krajo, ali pa vsaj kot posledico malomarnega poslova nja. Poleg tega smo ugotavljali da tudi sama podjetja površno rešujejo ta vprašanju in hočejo z viški kompenzirat' munjke ter končni rezultat t j. + ali — knjižijo kot izred ii dohodek ali izredni izdatek. (Primeri trg. podjetja »Kolo niulct, »Usnje«, »Drogerija« DOM«, Mladinska knjiga itd ) V nekaterih primerih so podjetju nmnjke celo odpisala ii niso obremenila odgovornil oseb. Iz vsega navedenega je zaključiti, da bi morali nadzorni organi v letošnjem letu po svetiti večjo pozornost ir ostrino za zmanjšanje primanjkljajev v trgovinah. PREGLED SOCIALISTIČNIH ZAKUPOV ZA KMETIJSKE PRIDELKE Ze pred reorganizacijo trgovske mreže so bili pregledani vsi soc. zakupi za prodajo kmetijskih pridelkov. Glavne ugotovitve pri tem pregledu so bile naslednje: a) Zakupniki so imeli široke možnosti privatnega trgovskega udejstvovanja, ker iiiso bili obvezni voditi nikakršne evidence o trgovski dejavnosti. b) Zakupniki so prikrajše-Tali skupnost z netočnimi davčnimi napovedmi, posamezni zakupniki so v davčni Bapovedi prikazali znatno Bižji promet od dejansko do- seženega. Primer: 7 zakupnikov je v davčnih napovedih zn 1. 1953 utajilo 1,600.487 din prometa, katerega so ustvaril' z blagom kupljenim samo od soc. gospodarskih organizacij Poleg tega so utajili ves dosežen promet, katerega so ustvarili z blagom kupljenim direktno od proizvajalcev, kar znaša po cenitvi inšpekcije več milijonov dinarjev. Vsled teh in sličnih primerov je tržna inšpekcija ob reorganizaciji trgovske mreže predlagala ukinitev zakupov in oripojitev lokalov državnim trgovskim podjetjem. PREGLED TRGOVIN IN TRGOVSKIH PODJETIJ S KMETIJSKIMI PRIDELKI Z ozirom na precejšnjo neurejenost trga s kmetijskimi Pridelki v drugi polovici leta 1954 smo ugotavljali vzroke Buglega porasta cen kmetijskim pridelkom. V detajlistič-Bili trgovinah s sadjem in zelenjavo so posebno v času ozimnice pribijali pretirano visok °/» trgovske marže z na-{Benom ustvarjanja večjih dobičkov. Z našimi ukrepi smo Uspeli v več primerih znižati maržo. Nekateri uslužbenci pa 80 celo samovoljno dvigovali Bene in se okoriščali z razliko. Vse take primere smo ia-v'ji Javnemu tožilstvu. Pri grosističnem podjetju Kmetij-Rki pridelki pa smo poleg organizacijskih pomanjkljivosti Ljubljani in na Gorenjskem preko provizijskih prodajalcev, katerim so dopuščali samovoljno zviševanje cen. Na ljubljanskem trgu so prodajali slive, grozdje in lubenice za 5—tO din dražje in to z vednostjo in dovoljenjem poletja. Uslužbencem lastnega pod-ietja in nekaterih drugih zelenjadarskih trgovin so prodajali kmetijske pridelke v takšnih količinah, da so jih isti prodajali za svoj račun ob nedeljah in praznikih z vednostjo podjetja. Vsi ti in ostali primeri so vplivali na dvig cen na trgu. Javnemu tožilcu smo prijavili v kaznovanje vodilno osobje podjetij ter 22 ?-nčutili tudi kršitve predpi-1 uslužbencev in delavcev v 8°v. Blago so prodajali \ | oodjetju radi prekupčevanja NEDOVOLJENA TRGOVINA Nedovoljena trgovina odno-*Bo trgovanje z blagom, ki ne sPuda v delokrog gospodarske °rganizacije je zelo razširjena tako pri trgovskih podjetju'. kakor tudi pri proizvajalnih podjetjih. Pri vseh 'r£ovskih in proizvodnih gospodarskih organizacijah, kadrih poslovanje smo v teku ata podrobneje prclcontroli-smo ugotovili pojave nesoljene trgovine, izjema sta Ram(, trg. podjetje »Elektro »fona« in Tovarna testenin i.1".' proizvodnih podjetjih je 'I često pojav preprodaje ttrovin, kot primer navajamo '!>rtno proizvodno podjetje .Udarnik«, ki je preprodajale r,>b. deske, lužni kamen, ri jBitsovo olie, transformatorja olje. celo čebelnjake, do-aače platno, razni miznrsk' material itd. s čemer je ustvarilo 1.016.935 din dobička. S pomočjo te predprodaje si je podjetje ustvarilo celo črni fond v znesku 287.980 din, katerega so uporabili za tkzv nagrajevanje nekaterih uslužbencev in strokovnih delavcev v podjetju. Trgovska podjetja na se nrenrodajala artikle, ki ne spadajo v njihov delokrog al: na so prekoračili delokrog .vrneva poslovanja in prodajali drugim trgovskim podjet jem. »Jugotehnika« je v šestil' mesecih preprodala raznega blaga v vrednosti 2,552.788 din s čemer si je ustarilo 341.507 din dobička. Enake primere smo zasledili pri trg. podjet-jih »Železničar«, »Emona« -Sanolobor«, »Kurivo«, »Ku-rivo-prodaja« itd. PREKUPČEVALCI £ * <>leg že omen jenih prekup vVv_nlcev v zelenjadarski trgo-Jbi smo prijavili trgovanje J II prekupčevalcev, ki so se ,>rjuli s prekupčevanjem s|Sa, cementa, surovim mn ^jBjB, volno in sličnim mnte-l 1 °m. Omenjeni so se s pre-. ipčevonjem bavili že dal' Ka in v večjem obs -gu. Tu ko n. pr. smo Mihalič Julija v preteklem letu dvakrat prijavili Jnvneinu tožilstvu iz sodne arhive pa je razvidno, da ie bil že 8-krnt kaznovan zaradi prekupčevanja. Poleg naštetih je inšpekcija odkrila še 11 drugih prekupčevalcev. k: no obsegu prekupčevali in n’"'" tako značajni, so prav tako prijavljeni v kaznovanje Juv neinu tožilstvu. Pri pregledu komisijskega trgovskega podjetja »Umetnina« pa je odkritih še 95 oseb, katere so osumljene prekupčevanja z urami nakitom, raznimi instrumenti, i i parati in slično. Dokazni material je inšpekcija odstopila Tajništvu za notranje zadevi in Javnemu tožilstvu v na lalnjo raziskavo in ukrepa a je. MESARSKA STROKA Značilnosti ugotovitev iz tega področja so predvsem naslednje: 1. da so mesarji v poslovalnicah prodajali meso in izdelke, ki so ga sami kupovali; 2. da tehtnice in uteži niso bile cementirane, kor jim je služilo kot pripomoček za iškodovunje potrošnikov; 3. da je sistem poslovanja dopuščal preveč koncesij mesa rjem-sekačem, s čimer so bile dane možnosti za okoriščanje. Predvsem smo ugotavljali, da je sistem poslovanja dopuščal popolno samostojnost upravljanja poslovalnice posameznim mesarjcm-poslovod-jem, vsled česar uprave podrtij niso mogle imeti pregleda na dejanskim poslovanjem v svojih poslovalnicah. Skoraj v vseh poslovalnicah so bile zaposlene kot blagajničarke žene sckačev-poslovodij. kar je še bolj omogočalo poslova nje v korist posameznika. Razen v štirih poslovalnicah so bili vsi ostali mesarji za prejete količine blaga le formalno zadolženi. Obračun so polagali enkrat ali dvakrat na 10—14 dni Dnevni izkupiček se ni odvajal sproti v banko ali v podjetje, temveč ga je poslovodja sam shranjeval in pri obračunu položil znesek, za katerega je bil obremenjcu po dobavnicah. Pri tem se mu je obračunal tudi kalo in v več primerih tudi 1 din za razsek Niti v enem primeru pa niso podjetja postavljala vprašanja od-' oda nastalih eventualnih vi škov ali pa povračilo eventualnega manjka. Blagovne in ven ture vsled tega sistema poslovanja podjetja v poslovalnicah niso vršila. Tako poslovanje je omogočalo sekačem prodajo mesa in mesnih izdelkov, katerega so sam' kupili, kar je bilo ugotovljeno tudi liri naših pregledih V enem primeru smo celo ugotovili. da je poslovodja poslovalnice odvedel podjetju na račun prejetega blaga več denarja, kot pa je znašala finančna vrednost mesa, ki ga je imel še na zalogi, odnosno kolikor je mesa že prejel. Ta razlika pa v podjetju ni bila knjižena kot razlika, temveč kot predplačilo za sledečo nabavo t. j. obračunana je bila pri naslednjem obračunu prejetega mesa. Za odpravo teh pomanjkljivosti smo podvze-li potrebne ukrepe. GOSTINSTVO V začetku leta smo organizirali pregled gostinskih o-bratov z nalogo, da če so ista pripravljena na poletno turistično sezono. V sodelovanja s sanitarno inšpekcijo in gostinsko zbornico je bilo pregledanih 50 gostinskih obratov. Ugotovljeni so bili predvsem tehnični nedostntki, kot oprema podjetij, pomanjkanje pribora, stolov, miz, hladilnih naprav in ventilatorjev, ter sanitarno slabo vzdrževane naprave. Založenost z blagom in izbira je bila zadovoljiva. Ker ugotovljene nepravilnosti niso imele značam kaznivega dejanja oz. prekrškov smo za odpravo istih zadolžili uprave podjetij. Med letom pa smo s kontrolo pa smo s kontrolo po gostinskih obratih, predvsem v večernih urah ugotavljali, da so nekateri uslužbenci vlivali vodo v vino m celo v ostale alkoholne pijače. U-spešnejše preganjanje tovrstnega kriminala omogoča dejstvo. da na račun oz. dobavni, cah. po katerih podjetja prevzemajo alkoholne pijače n' točno označena gradacija ali pa je sploh ni, tako da se mešanje vode v vino ne da dokazovati. Primere vlivanja vode v vino in slično smo odkrili le z neposrednim zasledovanjem. Tako n. pr. smo s sanitarno inšpekcijo ugotovili v gostilni »Dolenc«, da je upravnik Janežič vlival v vino vodo Po analizi CHZ je bilo v vino vlilo 3—4 odstotke vode. Po izjavah prič je upravnik vlival votlo v vino že več mesecev V gostilni »Sokol« pa je natakarica vlivala vodo celo v pelinkovec. Te in ostale primere smo prijavili v kaznovanje. Poseben problem v gostin- stvu pa je prodaja vina s strani proizvajalcev in nedovoljeno krčmarjeuje. Od pomladi preko vsega leta je bilo na področju mesta stalno (dnevno) 15—20 proizvajalcev vina iz Srbije, ki so prodajali vino (in ga še prodajajo) v bivših gostilnah. kleteh in drvarnicah, kar izredno kvari kulturni izgled mesta. Po tovornih listih smo ugotovili, da so v 1. polletju 1954 imenovani pripeljali v Ljubljano preko 60.000 litrov vina. Prodaja tega vina se je vršila skozi vse leto in s<> po našem predvidevanju omenjeni proizvajalci izvršili za 5 procentov celotne prodaje vina v Ljubljani. Kljub poostreni kontroli in kljub odločbi Sveta za gospodarstvo MLO, da se sme vino prodajati le na določenih mestih, se stanje bistveno ni spremenilo, ker je sankcija zn kršitev tega odloka le 100 dinarjev. Ostrejše sankcije t. i do 50.000 dinarjev pa so bile izvršene v onih primerih, ko so proizvajalci prodajali vino na drobno. — krčmarili Ker pa je prodaja vina s strani proizvajalcev v Ljubljani problem, bi bilo potrebno predpisati za takšno prodajo večje omejitve. Poleg omenjenih primerov so se nekatere osebe bavile s krčmarjenjein tudi v svojih stanovanjih. (Lasan Marija) ali pa trgovska podjetja v svojih poslovalnicah, ki so točila žganje po kozarčkih. Vzporedno s tekočimi nalogami je Tržna inšpekcija v teku preteklega leta izvrševala tudi druge naloge in sicer: a) statistični popis obrti. b) analizo preskrbe mesta Ljubljane z ozimnico in kurivom, c) analizo vzrokov podražitve blaga v trgovini in proizvodov v industriji skupno s Finančno inšpekcijo, d) anketo gospodarskih organizacij, ki se ukvarja z odkupom. prodajo in izdelavo kmetijskih pridelkov, prav-tako skupno s finančno inšpekcijo, e) pregled izvedbe decentralizacije trgovskih podjetij, f) pregled organizacijskih pomanjkljivosti v Mestni klavnici. Tržna inšpekcija pri MLO Ljubljana POROČILO FINANČNE INŠPEKCIJE MLO 0 DELU V LETU 1954 Finančna ln druge Inšpekcije imajo odgovorno nalogo, da skrbijo za pravilno Izvajanje gospodarskih predpisov. Osnovna naloga finančne inšpekcije se nahaja v nenehni kontroli nad izvajanjem predpisov o finančnem poslovanju gospodarskih organizacij in ustanov s samostojnim finansiranjem, kakor tudi predpisov, ki regulirajo finančne obveze fizičnih in pravnih oseb, ki se bavijo s samostojno dejavnostjo, nasproti državni skupnosti. Poleg te naloge pa ima finančna inšpekcija- tudi nalogo, do aktivno sodeluje pri nadaljnji graditvi ln dopolnjevanju pravnih predpisov. ki regulirajo odnose v samem gospodarstvu. Potemtakem Ima finančna inšpekcija poleg kontrolne kot osnovne funkcije tudi aktivno vlogo pri dopolnjevanju, nadaljnji izdelavi in izgradnji gospodarskih pravnih predpisov. Pristojnost finančne inšpekcije je določena z uredbo o finančni Inšpekciji kakor tudi t drugimi gospodarskimi predpisi. ki urejajo naš novi gospodarski sistem. S to uredbo Je regulirana poleg tega .tudi organizacija same finančne inšpekcije, medsebojni odnosi tako zvezne, republiške, kakor tudi Inšpekcije ljudskih odborov. S predpisi materialnega karakterja (zakoni, uredbe, na-redbe, navodila Ud.) pa je po- drobno urejer-a pristojnost same finančne Inšpekcije. Po obstoječi sistematizaciji je predvidenih 15 finančnih inšpektorjev, trenutno pa je zasedenih vsega le 12 službenih mest, vključno 2 inšpektorja — pripravnika. Finančno inšpekcijo vodi šef, k je vezan na načelnika tajn‘štva za gospodarstvo. Obstoječi kader finančne Inšpekcije ima potrebno strokovno in moralno kvalifikacijo za Izvrševanje poslov finančnega inšpektorja. Trenutna zasedbi finančne inšpekclta 1e naslednja: S fakultetno Izobrazbo trije Inšpektorji, s popolno srednješolsko Izobrazbo devet inšpektorjev. Povprečna službena do- ba znaša ca. 15 let ln 10 mesecev, odnosno: nad 30 let službe en inšpektor, od 25—30 let službe 3 inšpektorji, od 20—25 let službe 1 inšpektor, od. 15—20 let službe 1 inšpektor, od 5—10 let službe 1 inšpektor in od 1—5 let službe 3 inšpektorji. Na območju glavnega mesta Ljubljane imamo: 659 gospodarskih organizacij, 91 finančno samostojnih zavodov in 8658 ostalih zavezancev. Ako upoštevamo, da ni namen finančne inšpekcije Izvajanje dokumentarne revizije, temveč je delo finančne inšpekcije nekako »na preskok«, potem bi sedanje število finančnih inšpektorjev bilo zadovoljivo. Se zdaleč pa obstoječe številčno stanje finančnih inšpektorjev ne ustreza, ako upoštevamo 6e ostalih 3658 davčnih zavezancev, katerim se ravno zaradi nezadostnega števila finančnih Inšpektorjev finančna inšpekcija do danes še ni mogla posvetiti. Zato bomo brezpogojno mislili na povečanje inšpektorskega kadra, upoštevajoč, da Je samo v drugi polovici leta 1954 Stavilo gospodarskih organizacij naraslo od 486 na 559. Ker nagrajevanje finančnih Inšpektorjev še vedno ni urejeno, ni mogoče izpopolniti delovnih mast. Mlajši kadri odhajajo v produkcijo, kjer se Jim nudijo boljši ekonomski pogoji. V letu 1954 je finančna inšpekcija opravljala predvsem naslednje naloge: 1. Kontrolirala je popise in inventure zaradi plačila pozitivne, odnosno vračila negativ- VABIL0 na 53. skupno sefo Mestnega zbora in Zbora proizvajalcev MIO Na podlagi 89. člena Zakona • 1‘udskih odborih mest In mestnih občin, sklicujem 53. SKUPNO SEJO mestnega zbora in zbora proizvajalcev Mestnega ljudskega odbora glavnega mesta Ljubljane, ki bo v petek, dne 14. januarja 1955 ob 16.3U v sejni dvorani Magistrata, Ljubljana. Predlagan je naslednji dnevni redi 1. Poročilo Finančne Inšpekcije MLO od delu v letu 1954. 2- Poročilo Tržne Inšpekcije MLO o delu v letu 1954. 3. Razprava ln sklepanje o odloku o dopolnilnih plačah, osebnih in položajnih dodatkih uslužbencev MLO za leto 1955. 4. Razprava In sklepanje o odloku v uvedbi občinskega prometnega davka. 5. Razprava ln sklepanje o odločbi o proglasitvi Poklicne gasilske čete za samostojno proračunsko ustanovo. 6. Razprava in sklepanje o odločbi o ustanovitvi Zavoda za stanovanjsko izgradnjo. 7. Razprava In sklepanje o odredbi o rokih za zamenjavo, oziroma izdajo delovnih knjižic 8. Personalne zadeve Vsak ljudski odbornik ima pravico predlagati pismeno spremembo ali dopolnitev dnevnega reda. Morebitno odstonost javite skupščinski pisarni MLO (telefon 21-343), Kresija, soba št. 8. Predsednik MLO: dr. Marijan Dermastja, 1. r. ,e razlike pri cenah gotovih proizvodov — regresov. 2. Pregledovala in kontrolirala je gospodarske organizacije zaradi izpopolnjevanja in plačila obveznosti do družbe. 3. Kontrolirala je davčne prijave in prometni davek privatnih zavezancev-knjigašev za leto 1953. 4. Vršila je uradne preglede nekaterih podjetij, ali po nalogu Tajništva za gospodarstvo MLO, ali po nalogu republiške in zvezne finančne inšpekcije. 5. Pregledovala je zaključne račune gospodarskih organizacij in ustanov za leto 1953. 6. Vršila je razne preglede gospodarskih organizacij zaradi ugotavljanja gospodarskega kriminala, odprave pomanjkljivosti v poslovanju. 7. Pregledovala Je gospodarske organizacij-! zaradi ugotavljanja kreditne sposobnosti. 8. Izvedla je dokončno likvidacijo raznih gospodarskih podjetij. Finančna inšpekcija sl je v letu 1954 zadala nalogo zagotoviti ažurnost računovodstva po podjetjih, ker je ažurnost knjigovodstva osnova za poslovanje samega podjetja, na drugi strani pa je tako dana edina možnost ugotavljanja ln ukrepanja s strani nadzornih organov. Spričo novih gospodarskih predpisov, ki so stopili v veljavo z začetkom leta 1954, je smatrala finančna Inšpekcija, da je nujno potrebno vse naše gospodarske organizacije seznaniti s temi predpisi, zato je v prvem polletju 1954 poleg pregledov zaključnih računov iz leta 1953 vršila tudi instruktažo računovodskega kadra. Finančna inšpekcija je zato usmerila svoje delo v nekako preventivo. Ta praksa se je dobro obnesla in je morda ravno iz tega razloga bilo manj tako Imenovanih prijav tn ukrepanja v zasledovanju finančnih prekrškov. 1. Kontrola regresov Je bila opravljena v začetku leta 1954 In je bilo pregledanih enajst gospodarskih organizacij po začasnem odloku o vplačilu pozitivnih razlik ln o povračilu-regresu negativnih razlik pri nekaterih proizvodih. Pozitivne razlike so bile vprašane na intervencijo finančne inšpekcije na podlagi popisov kož, odpadnega železa, petroleja in motornih olj v skupnem znesku 13,164.385 dinarjev. Dovoljeni so bili regresi pri zalogah bombaža ln svile pri petih gospodarskih organizacijah v skupnem znesku 91,946.893 dinarjev. S kasnejšimi pregledi na terenu Je bil regres pri enem podjetju popravljen za 259.399 dinarjev. Med letom so bile izvršene kontrole ostalih regresov, ki jih je priznavala Narodna banka na podlagi posebnih predpisov. To delo Je bilo opravljeno s kontrolo pri podružnicah Narodne banke. Ugotovljena sta bila dva primera, ko so podružnice Narodne banke neupravičeno priznavale regres za kmetijske stroje in potrebe za čebelarstvo. Tako je bilo na intervencijo finančne inšpekcije pri podjetju »MEDEX« v Ljubljani vrnjenih 104.820 dinarjev regresa iz čebelarstva, pri podjetju Kmetijski magaein v Ljubljani pa 603.350 dinarjev regresa za kmetijske strojp. Na vse navedene z.neske so gospod/ rske organizacije plača- le tudi ustrezne zamudne obresti. Finančna inšpekcija pa je sodelovala tudi pri povračilu obratnih sredstev za gostinska podjetja pri prevedbi specifičnega drobnega inventarja na osnovna sredstva. Iz tega naslova je bilo podjetjem vrnjenih skupno 8,300.000 din. 2. Redni in izredni pregledi zaradi kontrole izpolnjevanja obveznosti do družbe so bili izvršeni pri gospodarskih organizacijah v 881 primerih, kai kaže, da je več gospodarskih organizacij bilo pregledanih tudi večkrat. Tako je bilo pregledano: Štev. pre- gledov a) Industrija In rudarstvo 125 b) kmetijstvo in kmet. zadruge 94 c) gozdarstvo 3 č) gradbeništvo 34 d) promet 5 e) notranja trgovin: 189 f) zunanja trgovina 42 g) trgovinske usluge 1 h) gostinstvo — turizem 184 il obrt 201 j. komunalna dejavnost .3 Ti pregledi so ugotovili delno neurejenost ln neažumost knjigovodstva, v mnogih primerih slabo čuvanje osnovnih sredstev, kar zlasti pride v poštev pri kmetijskih zadrugah, predvsem pa nenamensko črpanje obratnih sredstev za investicije (Pivovarna »Union«, Izo-lirka, Tekstil Ljubljana, Jugo-tehnika, Pletenina, Vlnocet, Kmetijska zadruga Vič, Agro-servls, Usnje itd.). Slednji primeri so bili izročeni Okrožnemu gospodarskemu sodišču, ki je v vseh primerih tudi Izreklo kazen. Tako je bilo vloženih prijav v kaznovanje: Pri rednih in Izrednih pregledih v letu 1954, zlasti pa v prvi polovici leta 1954, je finančna inšpekcija ugotovila znatne zaostanke obveznosti do družbe. Zlasti so bili ti zaostanki ugotovljeni pri pregledih zaključnih računov Iz leta 1953. Na intervencijo finančne inšpekcije je bilo vplačanih 1.671,153.000 dinarjev zaostankov, in sicer: ko se je eni pritožbi ugodilo. Podrobnejša problematika posameznih gospodarskih organizacij je bila obravnavana ob potrditvi vsakega posameznega zaključnega računa na Zboru proizvajalcev, oziroma posebni komisiji Mestnega ljudskega odbora. V naslednjem navajamo važnejšo problematiko. 1. prometni davek din a) gospodarskih organizacij social, sektorja 84,107.000 b) obveznikov iz privatnega sektorja 3,098.000 2. prispevek za socialno zavarovanje 24,116.000 3. zvezni delež davka na dobičku 603.000 4. amortizacija 67,045.000 5. obveznost do skladov 9,497.000 6. ostale obveznosti: a) obresti na osnovna sredstva 6,121.000 b) zamudne obresti 460,050.000 c) odtegnjeni davek 4,817.000 č) social, sekt. mestna taksa 680.000 7. obveznosti iz prejšnjih let: . a) družbeni prispevek 202,261.000 b) davek od presežka zaslužkov 393,247.000 c) republiški investicijski sklad 10,581.000 č) ostalo 404,961.000 Gospodarskih organizacij, ki so v letu 1954 morale plačati zamudne obresti, je bilo 428. Da bi se doseglo pravilno obračunavanje in odvajanje prometnega davka, so finančni Inšpektorji sodelovali pri sestankih in seminarjih s posameznimi finančnimi referenti iz finančne uprave in računovodji podjetij ter tolmačili nove gospodarske predpise glede davka in ostalih obveznosti. 3. Davčne prijave In plačilo prometnega davka zasebnih ob-vezancev-knjigašev je finančna inšpekcija nadzorovala s sodelovanjem Mestne finančne uprave. Pri pregledu poslovnih knjig knjigašev so bili odkriti skoraj ridnt pojavi nepravilnega dokumentiranja realizacije, kakor vloženo: nerešeno: a) zaradi prekrškov o gospodarjenju z osnovnimi sredstvi 10 3 b) zaradi prekrškov o gospodarjenju z obratnimi sredstvi 25 2 c) zaradi prekrškov predpisov o knjigovodstvu gospodarskih organizacij Izrečene so bile naslednje kazni: Število Število podjetij: oseb: a) po uredbi o gospodarjenju z osnovnimi sredstvi 7 14 b) po uredbi o obratnih sredstvih 23 31 c) po uredbi o knjig. gosp. organizacij 11 65 Znesek din: 145.000 129.500 202.000 V mnogih primerih je morala finančna inšpekcija nastopati ostreje tn so bili javnemu tožilstvu prijavljeni primeri težjih značajev, kjer je šlo predvsem za okoriščanje s splošna ljudsko imovtno ali pa za skrajno malomarno upravljanje same imovine, n. pr. v bivših »Oljarnah« v Ljubljani, »Vati« v Zadobrovi, trgovini Kmetijske zadrugi v Ljubljani, Pletenini v Ljubljani, Volnenki v Ljubljani, Grajski restavraciji, DUR v Šentvidu, Gostinskem podjetju Polje, Čevljarski zadrugi v Mostah, Kmetijski zadrugi v Šentvidu. Vsi ti primeri so večidel še v postopku. Proti funkcionarjem kmetijsko zadruge v Šentvidu pa je postopek ustavljen zaradi pomanjkanja dokazov, četudi gre za primanjkljaj v višini 1,062.419 din. Na predlog same finančne inšpekcije je bil uveden likvidacijski postopek nekaterih gospodarskih organizacij. Finančna inšpekcija pa je izvedla ali kontrolirala likvidacijski postopek v 24 primerih. Od tega ie bilo v lotu 1954 zaključenih 17 pregledov, medtem ko je 7 primerov še v postopku. tudi režije in ostalih stroškov. Knjigovodstvo je v splošnem pomanjkljivo, zato bo v letu 1955 treba temu posvetiti posebno pozornosti 4. Izredni pregledi so v večini primerov bili izvršeni ali po nalogu načelnika Tajništva za gospodarstvo ali pa republiške finančne inšpekcije. Ti pregledi so nakazali primere slabega gospodarjenja v gospodarskih organizacijah, prav tako pa so bile ugotovljene tud: napake zaradi napačnega tolmačenja gospodarskih predpisov. Napake so zlasti bile pri izvrševanju ln obračunavanju inventur in nepravilnem finansiranju iz obratnih sredstev. 5. Pregledi zaključnih računov gospodarskih organizacij in zavodov za leto 195.3 so bili v glavnem zaključeni v prvi polovici leta 1954. Vsa dela na pregledu zaključnih računov Je vodila finančna inšpekcija in je bilo pregledanih 486 gospodarskih organizacij. Na izdane odločbe o pritrditvi se je pritožilo šest gospodarskih organizacij na Državni sekretariat za gospodarstvo LRS, od katerih je bilo pet zavrnjenih, medtem Nepravilnosti se odražajo v formiranju dohodka podjetja in nepravilni uporabi namenskih sredstev. Podjetja knjižijo med stroške režije tudi izdatke za investicije in velika popravila, namesto da bi jih krila iz namenskih sredstev, ki so določena za take primere (sklad za prosto razpolaganje, amortizacijski sklad). Med neupravičene stroške spadajo dalje razna darila društvom in organizacijam, ki praviloma bremene sklad za plače. Ker so v takih primerih komisije za pregled zakjučnih računov strogo P°' stopale, so podjetja našla drug izhod. Sedaj pomagajo raznih1 društvom in organizacijam na ta način, da izplačujejo ogromne zneske za oglase, reklame 0 glasilih teh organizacij. Jasno pa je, da podjetje ne more in ne sme prikazovati svoje dobrodelnosti v breme družbenih sredstev. Poleg dohodka je plačni sklad podjetja glavni element, zaradi katerega podjetja delajo nančne prekrške. Vse teži 18 tem, da bi bil ta sklad čim več' ji, ker pa zato ni pravih pogo' jev, si skušajo podjetja porna' gatl na ta način, da obidejo obstoječe finančne predpise. Tudi v letu 1954 so ostale iste tendence, le da podjetja sedaj na' mesto dohodka obračunavajo dobiček, od katerega zavisl vi' šina presežnih plač. V poglej obravnavanih teženj podjetij n* bistvene razlike, ker se sistem plač ni bistveno spremenil. Prednja izvajanja bi dok dj* mentirali z ugotovitvami pregledih zaključnih računov leta 1953. 1. Plan prometa: Za celo področje kaže, da so podjetj0 planirala promet v viši° 110.269,982.000 din, dosegla po promet v višini 134.354,626.00" dinarjev, kar daje nasproti P,a' nu 121.83V« prekoračitve. K sameznlm panogam pa Je tal® ustvaritev prometa: Industrij0 118.77%, kmetijstvo 166.71%’ zdBistvo 153.40%, gradbeništvo 118.76%, promet 125.09%, zunanja trgovina 124.92%, ostala tr" govina 121.82%, turizem in gostinstvo 117.68%, obrt 117.80','’’ grafična podjetja 155.95%. področju mesta planirane# prometa ni doseglo 50 podjetij' (Konec poročila Finančne špekcljo bomo objavili v prib0 nji številki) Izdaja Založništvo »W'uhWa: -dnevnik«, direktor Slane 6kr0D odgovorni urednik Ivo Tavčar.