STROKOVNA IZHODIŠČA Pouk tujega jezika na prostem. (vir: Tanja Müller) Aktivno učenje učiteljev – primeri delavnic na študijskih  srečanjih učiteljev in učiteljic, Vesna Vršič, Zavod RS za šolstvo ki poučujejo na razredni stopnji Active Learning for Teachers: Workshop Examples in Primary Teachers‘ Study Groups IZVLEČEK: Usposobljenost učiteljev za poklicno delovanje v sodobni družbi, za katero so značilne spremembe na vseh področjih delovanja, zahteva visoko razvito sposobnost vseživljenjskega učenja in prilagodljivost spremenljivim zahtevam družbe in izobraževanja. Od učiteljev se pričakuje, da skrbno načrtujejo svoj profesionalni razvoj, se aktivno vključujejo v šolske in izvenšolske dejavnosti, sodelujejo v različnih dejavnostih na ravni šole in izven za namene izboljšanja lastne strokovnosti.  | 1 | 2023 | RAZREDNI POUK | 7 STROKOVNA IZHODIŠČA Ena izmed najbolj množično obiskanih Abstract: Teacher professional competencies in modern society, marked by changes in all aspects usposabljanj učiteljev v slovenskem of life, necessitate a highly developed capacity šolskem prostoru so zagotovo študijska for lifelong learning as well as adaptability to the changing societal and educational needs. Teachers srečanja, ki jih Zavod RS za šolstvo need to plan their professional development organizira že vrsto let (od 90. prejšnjega meticulously, be actively involved and participate in a wide range of school-related and extracurricular stoletja). Namen študijskih srečanj activities to increase their professional competencies. je seznanjanje strokovnih delavcev z Study groups, organised by the National Education aktualnimi informacijami in primeri Institute of the Republic of Slovenia since the 1990s, are undoubtedly one of the most widely attended dobre poučevalne prakse. teacher training events in the Slovenian educational realm. Their goal is to equip practitioners with up- V zadnjem obdobju so za učitelje to-date information and examples of good teaching razrednega pouka organizirana regijska practice.  srečanja, na katerih so učitelji spodbujeni Recently, regional meetings for primary teachers have taken place, where teachers are encouraged to learn k aktivnemu učenju ob podajanju mnenj, actively by expressing their viewpoints, making critical kritični presoji, povezovanju teoretičnih assessments, connecting theoretical background to teaching practice, etc. Workshops are one type izhodišč s pedagoško prakso itd. Ena of learning that supports active learning among izmed oblik učenja, ki to spodbuja, so teachers. They are chosen and carried out individually, using prepared materials and exchanging ideas and tudi delavnice, ki jih samostojno izbirajo practical experience with others.  in prav tako samostojno izvedejo ob Keywords: teachers‘ professional development, pripravljenem gradivu ter izmenjujejo classroom teachers, study groups, active learning, workshops. ideje in praktične izkušnje s kolegi. Ključne besede: profesionalni razvoj učiteljev, učitelji razrednega pouka, študijska srečanja, aktivno učenje, delavnice Uvod razvoj. V ta namen nastajajo vedno novi dokumenti, ki strokovne delavce v praksi usmerjajo pri njihovem V Sloveniji je bilo v šolskem letu 2021/22 v osnovni delu, jih zavezujejo k udejanjanju in uresničevanju. šoli zaposlenih 22 795 učiteljev in učiteljic (vir: SURS), Vedno novi izzivi od učiteljev zahtevajo fleksibilnost, od tega 8 992 učiteljev razrednega pouka (vir: SURS). pričakujejo visoko splošno in strokovno usposobljenost, Slovenski učitelji se v veliki meri zavedajo svoje kar lahko dosežejo z načrtnim vseživljenjskim pomembne vloge in vpliva, ne samo na učeče se, temveč izobraževanjem, s strokovnim usposabljanjem in na celotno družbo (MIZŠ, 5.10.2022). Dnevno prihajajo aktivnim vključevanjem v razvojne in druge naloge ter v stik z učenci in njihovimi starši, zato so pomemben projekte. povezovalni element družbe, saj se vsaka sprememba v njej »začne z učitelji« (prav tam). Publikaciji TALIS 2018 Slovenija (urednice Barbara J. Pavešić, dr. Mihaela Zavaršnik, dr. Tatjana Ažman, Učitelji se na svoji poklicni poti srečujejo s 2020) in Poklicni razvoj učiteljev: ugled in transverzalne kompleksnimi izzivi, ki jih prinašajo spremembe v kompetence (urednici Jana Kalin in Renata Čepić, 2019), družbi in visoka pričakovanja deležnikov (učencev, ki izpostavljata teme poklicnega razvoja učiteljev in staršev, države …). Spremembe v šolskem sistemu so njihovo strokovno usposabljanje, predstavljata tudi posledica sodobnih pogledov na že utečene prakse, rezultate raziskav, »v kolikšni meri se čutijo učitelji novi izzivi in trendi zaradi družbenih pojavov v svetu in usposobljene za poklicno delovanje v sodobni družbi, vsakdanjem življenju, nova spoznanja na strokovnem ki zahteva visoko razvito sposobnost vseživljenjskega in didaktičnem področju ter organizacijski in tehniški učenja in prilagodljivosti spremenljivim zahtevam 8 | RAZREDNI POUK | 2023 | 1 | STROKOVNA IZHODIŠČA dinamične družbe in izobraževanja« (Lončarić, v Kalin tematske konference, delavnice, krajša videosrečanja, in Čepić, 2019, str. 70). Tako je samoocena poklicne projekti itd. (Zavod RS za šolstvo, b.d.). usposobljenosti učiteljev neke vrste kazalnik kakovosti Učiteljem so na voljo formalne in neformalne oblike njihovega vseživljenjskega izobraževanja, ki ima tudi usposabljanja, ki lahko povezujejo učitelje istega ključno vlogo pri oblikovanju njihovih prepričanj. vzgojno-izobraževalnega zavoda oziroma mreže zavodov. Učitelji lahko sodelujejo v različnih šolskih razvojnih timih, projektnih timih, aktivih, timih itd., Kako se učijo učitelji kamor so tudi formalno imenovani s strani ravnatelja, Zaposleni učitelji so v šol. l. 2021/22 dosegali formalno lahko pa se samoiniciativno povezujejo in sodelujejo izobrazbo različnih stopenj, in sicer visoko izobrazbo zaradi skupnih dejavnosti, potrebe po deljenju izkušenj, prve stopnje (visokošolski strokovni študijski program, gradiv, mnenj (npr. o delu z učenci z učnimi težavami ali univerzitetni študijski program), druge stopnje posebnimi potrebami). (magistrski študijski program, enoviti magistrski Med dejavnostmi pri različnih usposabljanjih učitelji študijski program) in tretje stopnje (doktorski študijski vsekakor zelo cenijo izmenjavo idej iz prakse, zato se program) (MIZŠ, b.d.). jo vključuje v vse oblike izobraževanj in usposabljanj učiteljev. Preglednica 1: Število učiteljev v šolskem letu 2021/22 z zaključeno stopnjo izobrazbe (vir: SURS). Usposabljanje učiteljev in njihov ŠOLSKO LETO STOPNJA IZOBRAZBE ŠTEVILO 2021/22 ZAPOSLENIH strokovni razvoj Visokošolska izobrazba Spoznanja kažejo, da je učiteljeva praksa v razredu 1. stopnje odvisna od njegovih pojmovanj učenja in poučevanja,  visokošolski strokovni 4 147 njegovih stališč, ki se jih zaveda ali ne, različnih izkušenj študijski program, in pripravljenosti na sodelovanje ter spreminjanje. univerzitetni študijski program Učitelji s profesionalnim učenjem razvijajo svoje strokovno znanje, širši in poglobljen pogled v strokovno Visokošolska izobrazba področje in s tem kritično informiranost. Učitelji naj 2. stopnje Učitelji v OŠ bi prevzeli odgovornost za lasten profesionalni razvoj,  magistrski študijski 14 563 ki zajema tudi raziskovanje lastne prakse z refleksijo program, enoviti in njeno vrednotenje kot npr. neposredni učinki na magistrski študijski izboljšanje kakovosti učenja učencev. program »Prav kakovostno in učinkovito profesionalno učenje Visokošolska izobrazba učiteljev je tisto, ki lahko spremeni njihova prepričanja, 3. stopnje 668 stališča, vrednote, znanje, spretnosti, tako da ti  doktorski študijski spremenijo prakso svojega delovanja v razredu, to pa program bo posledično izboljšalo učenje učencev in njihove dosežke« (Zavašnik Arčnik, 2015, str. 16; v Krapše, 2019). Ob zaposlitvi se učitelji vključujejo v različne Projekta AmChama in Učitelj sem! Učiteljica sem! sta oblike strokovnega usposabljanja od seminarjev, v središče postavila dobrega učitelja, ki lahko bistveno posvetov, konferenc …, ki jih ponujajo različne več prispeva k izboljšanju šole in dvigu dosežkov strokovne organizacije in ustanove. Zavod RS za učencev kot spreminjanje dokumentov in učnih podlag šolstvo kot državna institucija, katere vloga je med (npr. učnih načrtov, nove Bele knjige), zato bi bilo treba drugim razvoj učinkovite prakse kakovostnega razmisliti o strukturnih spremembah v našem sistemu, vzgojno-izobraževalnega dela, v sodelovanju z ki bi ustvarile ugodnejše razmere za bolj strokovno vzgojno-izobraževalnimi organizacijami; spremljava in avtonomno delovanje učiteljev (Delo, 9. 3. 2019), in evalvacija novosti na področju vzgoje in prisluhniti bi morali dobrim učiteljem in jih podpreti pri izobraževanja; spodbujanje profesionalnega razvoja njihovem delovanju. vseh strokovnih delavcev in ravnateljev; sodelovanje s slovenskimi šolami …, nudi strokovnim delavcem Študijska srečanja vzgoje in izobraževanja podporo skozi različne oblike izobraževanj kot so študijska srečanja, seminarji, Najbolj množično usposabljanje učiteljev so zagotovo konference in posveti, svetovalne storitve, svetovanja, študijska srečanja, katerih namen je seznanjanje  | 1 | 2023 | RAZREDNI POUK | 9 STROKOVNA IZHODIŠČA Preglednica 2: Vsebina in izvedba študijskih srečanj v zadnjem desetletju ŠOLSKO LETO ORGANIZACIJA/IZVEDBA TEMA/VSEBINA SREČANJA ZA UČITELJE RAZREDNEGA POUKA Izvedba po območnih enotah v treh srečanjih: Uvajanje posodobljenih učnih načrtov 2012/13  prvi sestanek študijske skupine v živo (6 ur, od (učenje z raziskovanjem, spremljanje učencev in ocenjevanje oktober do decembra 2012), znanja, matematična preiskava na razredni stopnji, razvijanje in  drugi sestanek preko spletne učilnice (4 ure, pojmov in izgradnja pojmovnih map, kriterijsko preverjanje in od februarja do aprila 2013), ocenjevanje) 2013/14  tretji sestanek študijske skupine v živo (6 ur, od septembra do november 2013). Izvedba po območnih enotah v dveh srečanjih: Vloga učitelja in vodenje razreda pri razvoju kompetenc 21.  prvi sestanek študijske skupine v živo (4 ure, stoletja oktober in november 2014), (inovativna učna okolja, kompetence za 21. stoletje, vloga  drugi sestanek preko spletne učilnice (4 ure, učitelja pri razvoju kompetenc učencev, kritično mišljenje) 2014/15 od aprila do junija 2015). Kompetence za 21. stoletje: kritično mišljenje – veščina spraševanja (razvoj veščine spraševanja in odkrivanja, tipi vprašanj, taksonomije) Izvedba po območnih enotah v dveh srečanjih: Formativno spremljanje za dvig kakovosti učenja in  prvi sestanek študijske skupine v živo (4 ure, v poučevanja na razredni stopnji 2015/16 oktobru in novembru 2015), (usmeritve sodobne šole, načela in elementi formativnega  drugi sestanek kot spletni sklic (preko spletne spremljanja, formativno spremljanje – različni modeli, učilnice, od marca do avgusta 2016). prednosti in nevarnosti formativnega spremljanja) Regijska izvedba v dveh srečanjih: Formativno spremljanje v podporo učenju na razredni  prvi sestanek študijske skupine v živo (4 ure, v stopnji 2016/17 oktobru in novembru 2016), (učitelj raziskovalec lastne prakse, učenec dejaven  drugi sestanek kot spletni sklic (preko spletne soustvarjalec vzgojno-izobraževalnega procesa, socialne učilnice, od aprila do junija 2017). spretnosti, povratna informacija in njen učinek) Regijska izvedba v dveh srečanjih: Vključujoča šola - videti in podpreti vsakega učenca  prvi sestanek študijske skupine v živo (4 ure, v (podpora vsakemu učencu, integracija, inkluzija, vključujoče 2017/18 oktobru in novembru 2017), učno okolje, načela vključujoče šole, povezava elementov FS z  drugi sestanek kot spletni sklic (preko spletne vključujočo šolo) učilnice). Regijska izvedba v dveh srečanjih: Vodenje razreda po načelih formativnega spremljanja  prvi sestanek študijske skupine v živo (4 ure, (elementi formativnega spremljanja, izzivi vodenja razreda, 2018/19 oktober in november, 2018), neželeno vedenje, strategije vodenja razreda)  drugi sestanek kot spletni sklic (preko spletne učilnice, od januarja do aprila, 2019). Regijska izvedba (8 ur) v živo (avgust, 2019) Principi učenja in poučevanja v spodbudnem učnem okolju na razredni stopnji (učenec v središču, socialna narava učenja, čustva imajo 2019/20 odločilno vlogo pri učenju, prepoznavanje individualnih razlik, ustrezna zahtevnost za vse učence, preverjanje/spremljanje v podporo učenju, izgrajevanje horizontalnih povezav) Regijska izvedba v treh delih (od avgusta do Načrtovanje s sodobnimi učnimi pristopi (izzivi in priložnosti oktobra 2020): v izobraževanju na daljavo)  1. del samostojni ogled videoposnetka (2 uri), Veščine in znanja učencev in učiteljev za delo na daljavo  2. del videokonferenčno srečanje (3 ure), (primeri načrtovanja pouka za delo v razredu ali na daljavo; 2020/21  3. del videokonferenčno s predstavitvijo pristopi dela na daljavo; predstavitev sklopa Čas; dejavnosti, primerov prakse (3 ure). ki sledijo sodobnim pristopom učenja in poučevanja; uspešna spletna orodja za prakso) Primeri prakse 10 | RAZREDNI POUK | 2023 | 1 | STROKOVNA IZHODIŠČA ŠOLSKO LETO ORGANIZACIJA/IZVEDBA TEMA/VSEBINA SREČANJA ZA UČITELJE RAZREDNEGA POUKA Regijska izvedba v treh delih (avgust, 2021): Dobra poučevalna praksa za uspešno učenje vseh učencev   1. del videokonferenčno na daljavo (4 ure), (odnos in motivacija, vrzeli zaradi pouka na daljavo, digitalizirani  2. del samostojni ogled posnetka (2 uri), učni načrti, razvoj številskih predstav, drugi načini ocenjevanja, 2021/22  3. del videokonferenčno s predstavitvijo digitalno državljanstvo) primerov prakse (2 uri). Posnetek: Načrtovanje pouka s pomočjo digitaliziranih učnih načrtov; Načrtovanje letne e-priprave Primeri prakse Regijska izvedba (avgust, 2022) v dveh delih Didaktični pristopi v podporo socialno-čustvenemu učenju  1. del srečanje v živo (6 ur), - učni sklop Jaz v skupnosti in odziv na aktualne teme/  2. del srečanje na daljavo (2 uri, zaključna dogodke 2022/23 konferenca za formativno spremljanje). (socialno-čustveno opismenjevanje, koncept trajnostnega razvoja, koncept skupnosti, sodobni pristopi in formativno spremljanje, dokazi o učenju) Vir: lastni arhiv avtorja učiteljev z novostmi in izmenjava dobrih praks. Izvajalci, S tako obliko dela želimo učitelje spodbuditi k pedagoški svetovalci in drugi strokovni delavci, srečanje aktivnemu učenju, k razmišljanju o povezovanju izpeljejo v obliki predavanj, delavnic in predstavitev ter teoretičnih izhodišč z lastno prakso, k odgovornosti izmenjav dobrih pedagoških praks. za lastno udejstvovanje, usposabljanje in kritično Organizacija in izvedba študijskih srečanj se je skozi presojanje. leta spreminjala, vendar ohranja svoj namen. Iz V nadaljevanju prispevka bomo predstavili nekaj Preglednice 2 sta razvidna vsebina in način izvedbe delavnic, ki so bile ponujene učiteljem pri izvedbi študijskih srečanj v zadnjem desetletnem obdobju na študijskega srečanja v šolskem letu 2021/22. področju razrednega pouka: Aktivno vlogo učiteljev na študijskih srečanjih se spodbuja tako, da se jih vključuje v predstavitve pedagoških praks, izmenjavo izkušenj, podajanje mnenj Viri in literatura in ugotovitev, dejavnosti v delavnicah, objavo lastnih Delo (9. 3. 2019). Kako do dobrih učiteljev? Članek ddr. Barice Marentič Požarnik. https://www.delo.si/mnenja/pisma-bralcev/kako-do-dobrih- primerov prakse itd. uciteljev/ Od leta 2019 na študijskih srečanjih učiteljem Japelj Pavešić, B., Zavašnik, M., Ažman, T. (ur.) (2020). Učitelji in ravnatelji, cenjeni strokovnjaki: izsledki mednarodne raziskave poučevanja in pripravljamo delavnice na različne teme, ki si jih lahko učenja TALIS 2018. Pedagoški inštitut. http://talispei.splet.arnes.si/ učitelji izbirajo po lastnih interesih in željah. Gradiva files/2020/03/TALIS18-Ucitelji-in-ravnatelji-cenjeni-strokovnjaki.pdf za izvedbo delavnic so pripravljena tako, da jih učitelji Kalin, J. Čepić, R. (ur.). (2019). Poklicni razvoj, ugled in transverzalne izvajajo samostojno. Ob tem je zelo pomembno, da kompetence. [Elektronski vir]. Znanstveni založbi Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. https://e-knjige.ff.uni-lj.si/ se poglobijo v vsebino delavnice, preberejo potek Krapše, T., Rupnik Vec, T., Čop, J., Jerman, O., Likon, B., Majkus, D., posamezne delavnice, se seznanijo z gradivi (primeri Stadler, L., Strmšek, A., Vulič, I., in Zule, E. (2019). Profesionalno učenje dejavnosti, nalog, vaj, mnenj itd.), ki so izhodišča za in delovanje učiteljev. Šola za ravnatelje. http://solazaravnatelje.si/ razgovor in izmenjavo izkušenj med strokovnimi delavci ISBN/978-961-6989-30-5.pdf v posamezni skupini delavnice. Učitelji pred izvedbo Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport (5.10.2022). Novica: Ob svetovnem dnevu učiteljev: Preobrazba izobraževanja se začne pri prejmejo Dnevnik študijskega srečanja, iz katerega je učiteljih. https://www.gov.si/novice/2022-10-05-ob-svetovnem-dnevu- razvidno število delavnic in njihova vsebina (namen uciteljev/ delavnice, izhodišče, navodilo za delo, naloge/vaje, Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport (b. d.). Stopnje in ravni razprava v skupinah, sporočilo za poročanje, refleksija visokošolske izobrazbe. https://www.gov.si/teme/stopnje-in-ravni- visokosolske-izobrazbe/ in nekateri dodani viri). Dnevnik študijskega srečanja za Slovensko izobraževalno omrežje (SIO). (b. d.). Spletna učilnica: ŠS - posamezno šolsko leto je objavljen v spletni učilnici ŠS – Razredni pouk. https://skupnost.sio.si/course/view.php?id=9374 Razredni pouk na portalu Slovenskega izobraževalnega Statistični urad Republike Slovenije (b. d.). Delovno aktivno prebivalstvo omrežja (SIO – Skupnosti). Vsa gradiva za izvedbo po poklicu: Učitelji razrednega pouka. https://pxweb.stat.si/SiStatData/ posamezne delavnice so prav tako objavljena v spletni pxweb/sl/Data/Data/0764803S.px/table/tableViewLayout2/ učilnici ŠS – Razredni pouk po zaključku izvedb Zavod RS za šolstvo (b. d.). Študijska srečanja. https://www.zrss.si/ študijskih srečanj za tekoče šolsko leto. | 1 | 2023 | RAZREDNI POUK | 11