Zadovoljstvo in obremenjenost učiteljev v času pouka na daljavo dr. Vesna Trančar, profesorica strokovno teoretičnih predmetov, ŠC Ptuj Prispevek prikazuje analizo rezultatov ankete o zadovoljstvu in obremenjenosti učiteljev v času pouka na daljavo. Izpostavljam izključno obremenjenost učiteljev v času pouka na daljavo, saj se učitelje pogosto (in tudi tokrat) potiska v ozadje, se o njihovem delu, obremenjenosti in podobnem ne govori oziroma se njihovo delo jemlje kot samo po sebi umevno. Namen ankete je bil ugotoviti, kako so se počutili učitelji v času pouka na daljavo. Izsledki raziskave bodo pripomogli k iskanju rešitev za boljšo in kakovostnejšo organizacijo pouka na daljavo v prihodnje. Ključne besede: pouk na daljavo, obremenjenost tovrstna situacija v prihodnje še ponovi. Rezultate učiteljev, mnenja in predlogi anketiranih učiteljev raziskave, ki bodo izziv celotnemu izobraževalne- mu sistemu, bom poskušala predstaviti predstav- Uvod nikom MIZŠ. Ko je pandemija koronavirusne bolezni (COVID-19) ohromila življenje po vsem svetu, so se učitelji trudi- Anketni vprašalnik li, da bi svoje fizične učilnice preoblikovali v virtualne Anonimni anketni vprašalnik sem posredovala osnov- ali celo hibridne, učenci pa so se počasi začeli priva- nim in srednjim šolam. Uporabila sem bazo naslovov jati na nove metode usvajanja znanj v spletnih učnih šol, ki je javno objavljena na spletu. Anketa je potekala okoljih. Niti učitelji niti učenci se niso zavedali, ko so se od 22. 12. 2020 do 17. 1. 2021. na začetku prvega in kasneje drugega vala epidemije s knjigami in z drugimi učnimi pripomočki vračali iz Anketa je vsebovala osem vprašanj in je zajemala šole domov, da jih čaka bolj naporno obdobje, kot so vprašanja matričnega tipa, vprašanja z možnostjo si ga sploh lahko predstavljali. ABC odgovorov, dve vprašanji sta vsebovali stopenjski lestvici, zadnji dve vprašanji, ki nista bili obvezni, pa sta Učenci, dijaki in študenti (v nadaljevanju učenci) so anketirancem dopuščali, da so zapisali svoje pobude, se, predvsem v spomladanskem pouku na daljavo, mnenja, pripombe in predloge. počutili pod stresom, hkrati pa tudi nepovezano. Podobno, če ne še bolj, so se počutili tudi učitelji. Rezultati ankete in interpretacija Dodatni napori, s katerimi so se učitelji in profe- Na anketo je odgovarjalo 416 anketirancev. 37,7 % sorji (v nadaljevanju učitelji) soočili pri pouku na vseh anketirancev poučuje na osnovni šoli, 27,6 % an- daljavo, so predstavljali močno fizično in čustveno ketirancev poučuje na srednji šoli, 1,2 % anketirancev obremenitev. Tuji viri poročajo, da so učitelji v času kombinira pouk na srednji, osnovni šoli ali višji in visoki pandemije COVIDA-19 delali dvakrat več in da so se šoli, 0,5 % vprašanih pa poučuje le na višji oz. visoki šoli. počutili nenehno preobremenjeni in nezadovoljni. Na vprašanje »V kolikšni meri se strinjate s spodnjimi izjavami glede pouka na daljavo?« so anketiranci lah- Kot profesorica na srednji šoli sem prvi val pandemi- ko izbirali med tremi trditvami, in sicer popolnoma se je COVIDA-19 doživljala na podoben način. Več kot strinjam, niti se ne strinjam niti se strinjam, sploh se deseturno sedenje na dan za računalnikom, dajanje ne strinjam. Rezultati so pokazali, da je bilo 42,4 % an- pisnih navodil učencem, beleženje neaktivnih učen- ketirancev na pouk na daljavo dobro pripravljenih, 9,4 cev, poročanje o neaktivnih učencih razrednikom in % anketirancev je na to vprašanje odgovorilo nikalno, šolski svetovalni službi, analiziranje napredka učen- 48,2 % pa je bilo neopredeljenih, kar vidimo na grafu 1. cev, preverjanje oddanih nalog učencev v spletnih učilnicah, biti na voljo učencem tudi ob sobotah, ne- deljah in praznikih … Cilji raziskave Pouk na daljavo je učiteljem prinesel nove izkušnje in nove izzive. Prav tako kot učenci so dodatno obre- menitev doživljali tudi učitelji. Z raziskavo sem želela izvedeti, kako so se učitelji v času pouka na daljavo po- čutili in kakšnih sprememb si želijo v primeru, da se 39 Didakta POUČEVANJE V ČASU KORONE 42,4% 48,2% 9,4% Popolnoma Niti se ne strinjam Sploh se se strinjam niti se strinjam ne strinjam Graf 1: Na pouk na daljavo sem bil/-a dobro pripravljen/-a. S trditvijo »Za pouk na daljavo sem imel/-a vse, kar je potrebno: računalnik, kamero, zvočnik, primeren prostor« se je popolnoma strinjalo 61,2 % anketirancev, 9,1 % anketirancev je odgovorilo nikalno oz. se s trditvijo sploh ni strinjalo, 29,7 % anketirancev je ostalo neopredeljenih oz. se s trditvijo ni niti strinjalo niti ne strinjalo. 61,2% 29,7% 9,1% Popolnoma Niti se ne strinjam Sploh se se strinjam niti se strinjam ne strinjam Graf 2: Za pouk na daljavo sem imel/-a vse, kar je potrebno. S trditvijo »Še preden sem začel/-a s poukom na daljavo, sem dobil/-a od vodstva šole vsa potrebna navodila za uporabo aplikacije za pouk na daljavo (MS Teams, Google Meet, Arnes Zoom …)« se je popolnoma strinjalo 63,8 % anketirancev, 8,6 % anketirancev se sploh ni strinjalo, 27,6 % vprašanih je ostalo neopredeljenih. 63,8% 27,6% 8,6% Popolnoma Niti se ne strinjam Sploh se se strinjam niti se strinjam ne strinjam Graf 3: Še preden sem začel/-a s poukom na daljavo, sem dobil/-a od vodstva šole vsa potrebna navodila. S trditvijo »S strani vodstva šole sem bil/-a deležen/-a različnih izobraževanj (npr. uporaba spletne učilnice)« se je 40 popolnoma strinjalo 70,6 % anketirancev, 6,0 % anketirancev se s trditvijo sploh ni strinjalo, 23,4 % anketirancev je ostalo neopredeljenih. Didakta 70,6% 23,4% 6% Popolnoma Niti se ne strinjam Sploh se se strinjam niti se strinjam ne strinjam Graf 4: S strani vodstva šole sem bil/-a deležen/-a različnih izobraževanj. S trditvijo »Z aplikacijo za pouk na daljavo nisem imel/-a nobenih težav« se je popolnoma strinjalo 47,4 % anke- tirancev, 7,6 % anketirancev se sploh ni strinjalo, 45,0 % vprašanih je ostalo neopredeljenih. 47,4% 45% 7,6% Popolnoma Niti se ne strinjam Sploh se se strinjam niti se strinjam ne strinjam Graf 5: Z aplikacijo za pouk na daljavo nisem imel/-a nobenih težav S trditvijo »S poukom na daljavo sem dosegel/-a zastavljene učne cilje« se je popolnoma strinjalo 31,8 % anketi- rancev, 12,0 % anketirancev se sploh ni strinjalo, 56,2 % anketiranih je ostalo neopredeljenih. 56,2% 31,8% 12,0% Popolnoma Niti se ne strinjam Sploh se se strinjam niti se strinjam ne strinjam Graf 6: S poukom na daljavo sem dosegel/-a zastavljene učne cilje. S trditvijo »S sodelovanjem z ostalimi učitelji sem lahko razbremenil/-a svoje delo« se je popolnoma strinjalo 41,4 % anketirancev, 17,7 % anketirancev je odgovorilo nikalno oz. se s trditvijo sploh ni strinjalo, 40,9 % anketirancev je ostalo neopredeljenih. 41 Didakta POUČEVANJE V ČASU KORONE 41,4% 40,9% 17,7% Popolnoma Niti se ne strinjam Sploh se se strinjam niti se strinjam ne strinjam Graf 7: S sodelovanjem z ostalimi učitelji sem lahko razbremenil/-a svoje delo. S trditvijo »Posluževal/-a sem se medpredmetnega povezovanja in tako razbremenil/-a učence« se je popolno- ma strinjalo 31,0 % anketirancev, 19,0 % anketirancev je odgovorilo nikalno oz. se s trditvijo sploh ni strinjalo, 50,0 % anketirancev je ostalo neopredeljenih. 50% 31% 19% Popolnoma Niti se ne strinjam Sploh se se strinjam niti se strinjam ne strinjam Graf 8: Posluževal/-a sem se medpredmetnega povezovanja in tako razbremenil/-a učence. S trditvijo »V primeru težav (vsebinske ali tehnične narave) sem vedel/-a, na koga se lahko obrnem« se je popolnoma strinjalo 75,0 % anketirancev, 6,8 % anketirancev se sploh ni strinjalo, 18,2 % vprašanih je ostalo neopredeljenih. 75% 18,2% 6,2% Popolnoma Niti se ne strinjam Sploh se se strinjam niti se strinjam ne strinjam Graf 9: V primeru težav sem vedel/-a, na koga se lahko obrnem. S trditvijo »V primerjavi s spomladanskim sem jesenski pouk na daljavo izpeljal/-a veliko lažje« se je popolnoma strinjalo 68,8 % anketirancev, 5,2 % anketirancev je odgovorilo nikalno oz. se s trditvijo sploh ni strinjalo, 26,0 % anketirancev je ostalo neopredeljenih. 42 Didakta 68,8% 26% 5,2% Popolnoma Niti se ne strinjam Sploh se se strinjam niti se strinjam ne strinjam Graf 10: V primerjavi s spomladanskim sem jesenski pouk na daljavo izpeljal/-a veliko lažje. V okviru vprašanja »Kakšen je bil odnos vodstva šole (ravnatelja/-ice) do vas v času pouka na daljavo?« so lahko anketiranci izbirali med različnimi možnostmi. Izbrali so lahko več ponujenih odgovorov. Graf 11 jasno kaže, da je 18,9 % anketirancev izbralo trditev, da jih je vodstvo šole pri delu podpiralo, 10,7 % anketirancev je izbralo odgovor, da jih je vodstvo šole pri delu motiviralo, 4,9 % anketirancev je izbralo odgovor, da jim je vodstvo šole nalagalo dodatna dela in obremenitve, 9,1 % anketirancev je izbralo trditev, da je vodstvo šole spoštovalo njihov prosti čas, 20,9 % anketirancev trdi, da so bili s strani vodstva šole redno informirani o odločitvah MIZŠ, 17,2 % an- ketirancev je pritrdilo, da jim je vodstvo šole dopuščalo svobodo in avtonomijo, 18,3 % anketirancev je pritrdilo, da se je vodstvo šole zavzemalo za reševanje njihovih težav s tehnologijo, starši, učenci in podobno. Vodstvo šole me je pri delu podpiralo. 18,9% Vodstvo šole me je pri delu motiviralo. 10,7% Vodstvo šole mi je nalagalo dodatna dela in obremenitve. 4,9% Vodstvo šole je spoštovalo moj prosti čas (čas po 15. uri). 9,1% Vodstvo šole me je redno informiralo 20,8% o sprejetih odločitvah MIZŠ. Vodstvo šole mi je omogočalo avtonomijo in svobodo. 17,2% Vodstvo šole se je zavzemalo za rešitev težav 18,3% (tehnologija, učenci, starši), če so le-te nastopile. Graf 11: Odnos vodstva šole do zaposlenih v času pouka na daljavo. Na vprašanje »Kako močno ste bili obremenjeni pri pouku na daljavo v primerjavi s poukom v razredu?« so lahko anketiranci izbirali med ocenami od 1 do 5, pri čemer je ocena 1 pomenila, da pri pouku na daljavo niso bili nič bolj obremenjeni, ocena 5 pa, da so bili bistveno bolj obremenjeni v primerjavi s poukom v razredu. Oceno 1 je izbralo 3,14 % vprašanih, 5,76 % vprašanih je izbralo oceno 2, 14,4 % vprašanih oceno 3, 16,7 % vprašanih oceno 4, oceno 5 pa je izbralo 46,9 % vprašanih. Povprečna ocena obremenjenosti učiteljev v času pouka na daljavo znaša celo 4,1, kar je razvidno iz grafa 12. 43 Didakta POUČEVANJE V ČASU KORONE Povprečna ocena = 4,1 46,9% 29,8% 14,4% 3,1% 5,8% Ocena 1 Ocena 2 Ocena 3 Ocena 4 Ocena 5 Graf 12: Kako močno ste bili obremenjeni pri pouku na daljavo v primerjavi s poukom v razredu? Podobno kot na predhodno vprašanje so anketiranci na vprašanje »Ste v času pouka na daljavo doživljali doda- tni napor v primerjavi s poukom v razredu?« odgovarjali z izbiro ocen od 1 do 5, pri čemer je ocena 1 pomenila, da niso doživljali dodatnega napora, ocena 5 pa, da so pri pouku na daljavo doživljali dodaten stres in napor. Povprečna ocena anketirancev znaša 3,8, kar pomeni, da so v povprečju anketirani učitelji doživljali dodaten napor in s tem povezan stres. Povprečna ocena = 3,8 31,2% 34,8% 18,8% 6,8% 8,6% Ocena 1 Ocena 2 Ocena 3 Ocena 4 Ocena 5 Graf 13: Ste v času pouka na daljavo doživljali dodatni napor v primerjavi s poukom v razredu? Na vprašanje »Kaj vam je pri pouku na daljavo najpogosteje povzročalo težave?« so lahko anketiranci izbirali med različnimi odgovori. Vprašanje je bilo tudi odprtega tipa, pri čemer so lahko anketiranci zapisali težave, s katerimi so se pri pouku na daljavo soočili. 13,8 % vprašanih je izbralo trditev, da jim je težave povzročala uporaba izbrane aplikacije, 6,9 % vprašanih je potrdilo, da so jim težave povzročali starši učencev, 26,3 % vprašanim so težave povzročali učenci sami, 7,4 % vprašanih je bilo dodatno obremenjenih s strani vodstva šole, 10,5 % vpra- šanih je imelo težave z računalniško opremo, 17,4 % vprašanim je nevšečnosti povzročala internetna povezava, 9,8 % vprašanih za nemoteno delo ni imelo primernega prostora, 8,0 % vprašanih je izpostavilo druge težave, povezane s pripravami povsem novega gradiva, težave z izdelki učencev, starejši učitelji so naleteli na izzive sodobne IKT-tehnologije in s tem povezanim časom, ki so ga morali dodatno žrtvovati, da so se naučili novih spletnih veščin ipd. Zanimiv odgovor anketiranca, v katerem se najde verjetno vsak učitelj, je: »Nikoli končan delovni dan.« 44 Didakta Uporaba izbrane aplikacije za izvedbo pouka 13,8% na daljavo Starši učencev (dijakov) 6,9% Učenci (neresnost, neodgovornost, izostajanje od pouka, nerešene domače naloge ...) 28,3% Dodatne obremenitve (naloge) s strani vodstva šole 7,4% Računalniška oprema 10,5% Internetna povezava 17,4% Najti primeren prostor za video predavanja 9,8% Drugo 8,0% Graf 14: Kaj vam je pri pouku na daljavo najpogosteje povzročalo težave? Pripombe, mnenja in predlogi anketiranih uči- vanja otrok; pogostejših medpredmetnih poveza- teljev vah, s katerimi bi razbremenili učence in učitelje; ra- Na vprašanje odprtega tipa »Kaj bi želeli pri pouku čunalniškem opismenjevanju učencev od 1. razreda na daljavo izboljšati ali spremeniti?« sem prejela OŠ dalje; večjem sodelovanju učiteljev in izmenjavi 225 odgovorov. Na kratko jih povzemam. priprav, vaj, nalog, kvizov, videov, skratka gradiv za hitrejšo in boljšo pripravo na pouk; poenotenju šte- Učitelji pogrešajo: večjo pripravljenost na pouk na vila ur za določen predmet oz. modul na nacionalni daljavo; resen in odgovoren pristop s strani učen- ravni, ne le v okviru pouka na daljavo, temveč tudi cev in večji nadzor staršev nad delom učencev; viš- na splošno; odpravi neenakomerne obremenitve jo stopnjo samostojnosti in medsebojnega sodelo- učiteljev; računalniški podpori učiteljem s strani vanja učencev; dodelane aplikacije za preverjanje vodstva šole; zmanjšanju obremenitev učencev in ocenjevanje znanja, saj so trenutna tehnična in učiteljev, ki jih prinašajo projekti; izobraževanju orodja za ocenjevanje znanja na daljavo pomanj- s področja IKT; nasvetih in podpori pri motiviranju kljiva, na primer pri pouku športa bi bila primerna dijakov; konkretnih navodilih s strani MIZŠ glede ti- aplikacija, ki verodostojno dokumentira učenčeve stih učnih vsebin, ki se lahko izpustijo, in tistih, ki se športne aktivnosti, pri ostalih predmetih pa aplika- morajo izključno predelati; službenih prenosnikih, cija, ki bi preprečevala goljufije pri preverjanju zna- kamerah in mikrofonih; večji učiteljevi svobodi in nja in samostojnem delu učencev. Pouk na daljavo avtonomiji … je razkril dejstvo, da nekateri učenci sploh niso na- vajeni na samostojno delo. Analiza stanja o zadovoljstvu in obremenjenosti učiteljev v času pouka na daljavo Učitelji med predlogi in pripombami opozarjajo Rezultati so pokazali, da je bila le slaba polovica na potrebe po: nujni spremembi učnih načrtov, saj anketirancev (42,4 %) na pouk na daljavo dobro otroci potrebujejo dodatne prilagoditve in zmanj- pripravljenih, le 61,2 % anketirancev pa je ime- šanje obsega učnih vsebin; individualni podpori lo na voljo vso računalniško opremo in primeren šibkejšim učencem; modelu ovrednotenja sodelo- prostor. Le slaba polovica anketirancev (47,4 %) se 45 Didakta POUČEVANJE V ČASU KORONE lahko pohvali, da z aplikacijo za pouk na daljavo ni zadev še nerešenih, nejasnih oz. »razglašenih«. Ne imela nobenih težav. Slaba tretjina anketirancev glede na to, da se bo pouk ponovno vrnil v učilnice, (31,8 %) lahko trdi, da ji je kljub pouku na daljavo je vsekakor treba odgovoriti na mnoga vprašanja: uspelo doseči zastavljene učne cilje. Slaba polovi- kako delati na daljavo in ohraniti visoko učinkovi- ca anketirancev (41,4 %) je razbremenila svoje delo tost učiteljev ter motiviranost učencev, pri tem pa s sodelovanjem z ostalimi učitelji, le tretjina pa z razmišljati tudi o zmanjševanju obremenjenosti medpredmetnimi povezavami. učiteljev, ne samo učencev, saj je raziskava poka- zala, da je bila stopnja obremenjenosti učiteljev Glede odnosa vodstva šole do učiteljev v času pou- celo 4,1 po petstopenjski lestvici; kako v prihodnje ka na daljavo rezultati ne kažejo najboljše slike. Le izboljšati podporo vsem deležnikom izobraževal- slaba petina (18,9 %) anketirancev lahko pritrdi, da nega procesa, tako na področju računalniškega jih je vodstvo šole pri delu podpiralo, le 10,7 % vpra- izobraževanja (aplikacije za delo na daljavo) kot na šanih pravi, da jih je vodstvo šole pri delu motivira- področju dostopa do spletnih interaktivnih vsebin; lo, 4,9 % anketirancev izjavlja, da jim je vodstvo šole kako med učitelji izboljšati pretok informacij in nalagalo dodatna dela in obremenitve, le 9,1 % an- bolje izkoristiti medpredmetne povezave; kako se ketirancev pravi, da je vodstvo šole spoštovalo nji- lotiti prilagoditev normativov in standardov peda- hov prosti čas, 17,2 % vprašanih ima občutek, da jim goškega dela na daljavo; kako pripraviti vodstva šol je vodstvo šole dopuščalo svobodo in samo 18,3 % na nov način načrtovanja in usmerjanja dela, da bo vprašanih trdi, da si je vodstvo šole prizadevalo re- znalo spoštovati prosti čas učiteljev, enakomerno šiti njihove težave pri pouku na daljavo. in zmerno dodeljevati delovne naloge ter ohranjati avtonomijo učiteljev. Analiza je pokazala, da so bili učitelji, v primerjavi s poukom v razredu, veliko bolj obremenjeni. Pov- V zaključku bi se želela zahvaliti vsem učiteljem za prečna ocena obremenjenosti znaša celo 4,1. čas, ki so ga namenili reševanju anketnega vpra- šalnika, za pripombe, predloge, mnenja in pobude, Največ težav pri pouku na daljavo so anketirancem brez katerih prispevek ne bi dobil dodane vredno- predstavljali učenci (26,3 %), sledi internetna pove- sti, hkrati pa tudi ravnateljem, da so anketo posre- zava (17,4 %), aplikacije za pouk na daljavo (13,8 %), dovali svojim učiteljem. računalniška oprema (10,5 %), primeren prostor za pouk (9,8 %) in starši učencev (6,9 %). Viri in literatura Beth Pandolpho, B. (2020): Managing the Virtual and Hybrid Te- aching Workload. Dostopno na https://www.edutopia.org/article/ Zaključek managing-virtual-and-hybrid-teaching-workload Po preteklem letu nam je vsem jasno, da delo na Terada Y. in  Merrill, S. (2020): The 10 Most Significant Educati- daljavo ne bo muha enodnevnica, ampak vsaj del- on Studies of 2020. Dostopno na https://www.edutopia.org/ article/10-most-significant-education-studies-2020 no tudi način poučevanja v prihodnje. Iz prispevka lahko razberemo, da je delo na daljavo vse prej kot Schwartz, L. (2020): What Teachers in China Have Learned in the Past Month. Dostopno na https://www.edutopia.org/article/ »easy job«. Po preteku COVID-19 obdobja je veliko what-teachers-china-have-learned-past-month 46 Didakta