MUZIKOLOŠKI ZBORNIK • MUS I C O LO Gl C AL ANNUAL XXXVIII UDK 871.61 Leon Štefanija Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani Faculty of Arts, University of Ljubljana Slišano, predstavljeno in razbrano Razmislek o obsegu področja analize glasbenega stavka Heard, Presented, Understood Reflecting Upon the Boundaries of Music Analysis Ključne besede: analiza glasbenega stavka, teo- Keywords: music analysis, theory of music, serija glasbe, semiologija glasbe, Claude Levi- miology of music, Claude Levi-Strauss Strauss Summary Povzetek Considering the frequently stated assumption that Izhajajoč iz pogosto navajane domneve o "nela- the current position of (and within) the field of godnem" položaju analize glasbenega stavka v music analysis is "uneasy", the author, through sodobni muzikologiji, avtor v sestavku pretresa four focuses, discusses some vital characteristics nekatere osrednje značilnosti področja analize se- of music analysis. Firstly, he speaks about mor-stavek v štirih poglavjih. Prvo poglavje zadeva fology ("Formenlehre") in music, secondly, about oblikoslovje, drugo razmejitve analitičnih ravni, the demarcation of analytical levels, thirdly, he tretje konkreten primer analitičnega prikaza glas- comments on C. Levi-Strauss's concrete exam-be C. Levi-Straussa, četrti pa prinaša komentar o pie of analysis, and finally he concludes with a vlogi analize glasbe v muzikologiji kot analize remark on music analysis as an activity of analy-glasbenega jezika. sing the language of music. Sestavek vsebinsko sodi na področje teorije analize glasbenega stavka. Gre za razmislek o problemskem obsegu muzikološke veje, katere izhodišče je razčlenjevanje glasbenega stavka. Izhajam iz pogosto izrekanega stališča o nelagodnem položaju analize glasbenega stavka znotraj sodobne muzikologije. To nelagodje je mogoče, s potrebno mero poenostavljanja, nakazati ob zgovorno naslovljenem in odmevnem eseju How We Got into Analysis, and How to Get Oz^Josepha Kermana. Kermanova zahteva po iskanju drugih "estetskih vrednot mimo organicizma" v analizi in ne po "izhodu iz analize"1 se je izkazala za utemeljeno. Pomislimo samo na analitične prispevke t.i. "New", "Critical" ali "Narrative" musico-logy, semiološko in antropološko naravnane glasbenoanalitične nastavke, ki so spodbu- 1 V izvirniku se poanta glasi takole: "What is important is to find ways of dealing responsibly with other kinds of aesthetic value in music besides organicism. I do not really think we need to get out of analysis, then, only out from under." (Kerman 1980: 331). 19 MUZIKOLOŠKI ZBORNIK • MUS I C O LO G I C AL ANNUAL XXXVIII dili procese (po Jimu Samsonu) "relokacije" (Samson 22001: 52) analize zaradi sodobnih "izzivov do institucij" (prav tam) in njihovih ustaljenih navad. Toda izrazito razsvetljensko naziranje, ki "relokacije" analize izvaja v imenu "renewal and discovery within the larger discipline of musicology" (prav tam), posledično seveda terja razmislek o "the larger picture" (prav tam: 54), tudi muzikologije. To verižno pomikanje pričakovanega odgovora iz ožjega področja glasbene analize (razčlenjevanja glasbenega stavka) na širše področje analize glasbe, ki bi ga lahko strnili z mislijo o pomikanju analitičnega obzorja "iz teksta na kontekst", nakazuje kompleksno, nelagodno pozicijo področja analize glasbe. Če so namreč v šestdesetih in sedemdesetih letih 20. stoletja mnogi pozdravili okrepljen muzikološki interes za analizo glasbe kot ozaveščenost dotlej preveč zane-marjane panoge v muzikologiji, je področje konec osemdesetih postalo izjemno obširno. Vsebuje tako teoretske in metodološke sklope, razvejan analitični interes po analizi vedno širšega repertorija in z njim povezanih členov glasbene prakse tako evropske kot zunajevropske muzike - v enaki meri t.i. resne kot zabavne - in (zlasti na anglosaksonskem govornem področju) zanimanje za analizo izvajalske prakse. Brez vpletanja v sociološke razsežnosti tega nelagodnega statusa analize glasbe je torej mogoče reči, da je analiza glasbenega stavka muzikološka disciplina, katere področje se spričo problemati-ziranja doslej predlaganih analitičnih metod - eden vodilnih angleških analitikov N. Cook jim odreka vsakršno "resnično znanstveno vrednost" (Cook 1994) - še ni izoblikovalo in ga že ni več. Vezano je na preveč konkretnih "interesnih skupin" (glasbenih, poslušal-skih in ne nazadnje muzikoloških tradicij), da bi jo mogli opredeliti s skupno definicijo. Slišano in predstavljeno I: prispevek oblikoslovja Terminološke opredelitve, ki tvorijo zgodovino oblikoslovja do A. B. Marxa, razkrivajo proces sistemizacije oblikovnih tvorb, ki temelji na dveh spoznavnih področjih: na nauku o harmoniji, ki ga je J.-Ph. Rameau kodificiral v Traue de Vharmonie (1722) s pretenzijo po "znanosti", in na "rhythmopoeii" ali nauku o "urejevanju taktov" ("Tactord-nung"), kakršnega je podal Joseph Riepel v svojem kompozicijskem priročniku Anfangsgründe zur musikalischen Setzkunst (1752), ki je izrecno pedagoško naravnan. j-j feMftn &c«t, iužiu!comm 3t8 to o« M # J$w, eö »it Jfeij« «fy tawt «fat && „tMn f«J $tt m feint Orfctiun« im) tu tön &ft &to. Sit fttgtf, tt$ # tbfti 6tm6«t oifb, Maftn «lit JNjjttutifa «Ifö tui; mm m (5t üc ^ to Jnfiwn jawrarastt»; Mf Xt^nwKWjw^i „fnsnte »(t b)>>-i)>)--i)«-V)"|) ®# tW; t» Bätet 10 $ttf«ro; fb mug ntit to «Ml »j not s n. f. m i, Ait tttf^i tiiKthj iji i «d j tri i MI », wa mm $uovf timj tinwto raBfytom. sSkft ort ton e*nt5(aatiw