Učenje nemščine izza zidov šole Mojca Šumandl, prof. nemščine, Srednja šola za prehrano in živilstvo Maribor in Višja strokovna šola Maribor Večjezičnost in poznavanje kulture ter navad narodov nam omogočata lažje prilagajanje v širšem okolju. Znanje in poznavanje tujega jezika prispevata k razumevanju problemov, ki jih imajo ljudje, ko uporabljajo tuji jezik. Sodobni pristopi k učenju, usvajanje besedišča in jeziko- vnih struktur ter medpredmetno povezovanje na šoli so usmerjeni k doseganju višjih ciljev in predstavljajo del učiteljevega uspešnega dela z dijaki in študenti. Poleg moderne tehnologi- je je potrebno v pouk vpeljevati tudi oblike dela, s katerimi dodatno motiviramo dijake in študente. Ekskurzije v tuje države in mednarodne izmenjave dijakov ter študentov prispevajo k medkulturnemu učenju, saj udeleženci pridobivajo znanje o drugih kulturah, jeziku, navadah, razvijajo razumevanje za drugačnost in krepijo odnos do lastne identitete. Takšno učenje je učinkovitejše, znanje pa trajnejše. 1 Uvod Osrednji cilj učenja nemščine je doseganje celo- Znanje tujih jezikov je danes pomembno na šte- stne zmožnosti za medkulturno in medjezikovno vilnih področjih človekovega življenja, še zlasti pri komunikacijo. Dijaka oz. študenta želimo usposo- opravljanju poklica, stalnem strokovnem izpo- biti za ustrezno govorno in pisno sporočanje ter polnjevanju in spremljanju razvoja izbrane stro- sporazumevanje v učečem se jeziku. S tem mu ke, nadaljnjem študiju, krepitvi medosebnih in omogočamo vključevanje v vsakdanje življenje in medkulturnih vezi ter narodne identitete, kakor kulturo govorca tega jezika (Kač in drugi 2016). tudi na zasebnih potovanjih in ob preživljanju prostega časa. Pozitiven odnos do jezika pomeni Bližina meje z Avstrijo, gospodarska povezanost z spoštovanje kulturne raznolikosti in zanimanje za nemško govorečim okoljem in dnevne migracije jezike ter medkulturno komunikacijo. ljudi vplivajo na to, da se je zanimanje za učenje nemščine na naših šolah povečalo. Skozi tradicijo Eno izmed temeljnih načel Evropske unije je srednjeevropskega kulturnega prostora sta slo- spodbujanje in ohranjanje večjezičnosti. Po for- vensko in nemško področje tesno povezani. muli Evropske unije naj bi vsak Evropejec poleg maternega jezika obvladal še vsaj dva. Eden od Naloga učitelja je, da dijakom oz. študentom teh naj bi bila angleščina. Po številu govorcev je omogoči medkulturno učenje jezika z vključeva- nemščina najbolj razširjen materni jezik v Evropi, njem čim bolj raznolikih dejavnosti. Pri razvijanju angleščina pa globalno gledano predstavlja jezik medkulturne zmožnosti pri pouku učbeniki veli- svetovne komunikacije. Skupni evropski jezikovni kokrat niso v pomoč. Potrebna so tako dodatna okvir (SEJO) podrobno opisuje, česa vse se morajo gradiva kakor tudi učiteljeva dejavnost, ki marsi- osebe, ki se učijo jezikov, naučiti, da bodo upora- kdaj presega načrtovane ure pouka. Delo z dijaki bljale jezik za sporazumevanje, in katera znanja in oz. študenti postavlja pred učitelja vedno nove spretnosti morajo razviti, da bodo lahko učinkovi- izzive, kamor spadajo tudi inovativni pristopi k to delovale. Opis zajema tudi kulturni kontekst, v poučevanju tujih jezikov. Ne glede na predmet katerega je postavljen jezik. imajo raje dejavnosti, ki jih aktivno pritegnejo in v katerih lahko sodelujejo z drugimi. V pouk nem- V preteklosti je bilo pomembno predvsem to, kaj ščine vključujemo različne oblike in metode dela, naj se dijaki in študenti (na)učijo, zanemarjalo pa s katerimi se trudimo približati in vzbuditi zani- se je vprašanje, kako naj se učijo. Če želimo, da manje za učenje jezika. bo poučevanje jezikov imelo trajno izobraževalno vrednost, moramo upoštevati dijaka oz. študen- Strokovne ekskurzije v nemško govoreče države ta, njegovo jezikovno ozadje, motivacijo, učne prispevajo k popularnosti in večjemu zanimanju stile, učne strategije, starost, zrelost, inteligen- za nemščino, hkrati pa so tudi vse aktivnosti med- co, nagnjenost / talent, osebnost … V ospredje je predmetno načrtovane v letni pripravi. V nadalje- postavljen dijak oz. študent in učenje, učitelj pa vanju bom predstavila nekaj dejavnosti, ki pote- predstavlja načrtovalca in moderatorja v učnem kajo v okviru prvega tujega jezika in jezika stroke. procesu. Dijaki oz. študenti skozi te aktivnosti pridobivajo 51 Didakta POUK IZVEN ŠOLE na večjezičnosti, krepijo in izgrajujejo svojo samo- mošta »Mostschenke« spada stara oljarna, kjer podobo, razvijajo spretnosti na področjih, ki jih zani- vsako soboto in nedeljo pridelujejo sveže bučno majo, spoznavajo tuje države, njihov jezik in kulturo. olje na tradicionalen način. Na kmetiji je tudi mu- zej starih avtomobilov, motorjev z različnimi teh- 2 Dejavnosti ničnimi "čudeži" zadnjih desetletij. Tik ob točilnici je hlev z lamami in največjo čredo kamel v Avstriji. 2.1 Ekskurzije Dijaki oz. študenti so postavljeni v konkretno in Učitelji tujih jezikov v okviru aktiva tujega jezika tim- za njih novo jezikovno situacijo, kjer se morajo kar sko načrtujemo dejavnosti in oblike ekskurzij, ki so najbolje znajti, hkrati pa opazujejo in spoznavajo usklajene z učnim načrtom in letno pripravo učite- kulturo ter način življenja. lja. Izvajamo enodnevne in večdnevne ekskurzije za dijake in študente, kjer so zajete vsebine in teme Dejavnosti pred ekskurzijo učnega načrta. Načrtovanje ekskurzije zajema: En teden pred ekskurzijo sem dijakom oz. štu- - analizo stanja v razredu (ugotavljanje, kaj vedo dentom pripravila učni list z nalogami, ki so po- dijaki oz. študenti o posamezni državi, jeziku, krivali področja načrtovane ekskurzije. S pomočjo mestu, pokrajini, kulturi, hrani, športu pred ek- spleta so iskali podatke o: skurzijo), - mestu, prebivalcih, geografski legi, orientaciji - izdelavo načrta s cilji in dejavnostmi, ki vklju- v mestu; čuje medpredmetno načrtovanje in varnostni - zgodovinski in kulturni dediščini (spomeniki in načrt ekskurzije, kulturne ustanove); - izvedbo ekskurzije, - gospodarstvu in turizmu, prireditvah in vzduš- - evalvacijo. ju v predbožičnem času; - tipičnih jedeh, pijači …; 2.1.1 Enodnevna ekskurzija - nastanku blagovne znamke Zotter, sedežu, V predbožičnem času že nekaj let načrtujemo in načinu proizvodnje, izdelkih …; izvajamo enodnevno ekskurzijo v sosednjo Avstri- - načinu pridelave čokolade, olja, vina … jo. Ekskurzija je neobvezna in se šteje v proste iz- birne vsebine. Obiščemo in spoznamo čokoladni- Aktivnosti na dan ekskurzije v Gradec in čoko- co Zotter in avstrijsko Štajersko prestolnico Gra- ladnico Zotter dec. Ekskurzija je ponujena dijakom, študentom - Ogled proizvodnje čokolade v čokoladnici in vsem zaposlenim zavoda. Zotter ter senzorična analiza in primerjava raz- ličnih vrst čokolade. Spoznajo surovine in teh- Za študente obvezna je prav tako enodnevna nologijo za proizvodnjo čokolade. ekskurzija v Avstrijo, kjer se jim prizna 8 ur vaj v - Vožnja v avstrijsko deželno prestolnico, opazo- sklopu predmeta strokovna terminologija v tu- vanje pokrajine in arhitektur hiš in primerjava jem jeziku. Obiščemo staro Pechmannovo oljar- z domačim okoljem. no, znano iz radia in televizije, kjer je mogoče naj- - Ogled mestnega jedra in njegovih znamenito- ti domačnost in bilo je nekoč … hkrati. K točilnici sti. S pomočjo mestnega načrta so prepozna- Skupinska fotografija pred čokoladnico Zotter 52 Didakta vali stavbe, se orientirali in brali napise na pro- čeljih kulturnih znamenitosti. Ob tem so imeli priložnost začutiti predbožično dogajanje v mestu (ulični nastopi umetnikov, okrašenost mesta in ponudba božičnih stojnic, tipični bo- žični okraski, ponudba in cene hrane in pijače na stojnicah). Prebirali so ponudbe stojnic, pri- merjali s ponudbo doma, kaj kupili. Začutili so utrip in dogajanje na glavnem trgu, opazovali mimoidoče, imeli priložnost spoznati glavna prevozna sredstva v mestu. - Obisk mestne znamenitosti Grazer Uhrturm, od koder so s pomočjo mestnega načrta opa- zovali in prepoznavali stavbe v mestu, ugota- vljali lokacije, ki so jih že obiskali, in iskali loka- cije, ki so bile še v načrtu za ogled. - Povratek v mesto z zobato železnico, prečka- nje reke Mure preko mostu Murinsel, sprehod Izdelki iz bučnega olja Pechmannove po ulici Mariahilferstrasse in opazovanje zna- oljarne menitosti v tem delu mesta. Tako so podatke z učnega lista ob ogledu mesta čin obnovimo pridobljeno znanje tega dne. Ker nadgradili z osnovnimi podatki o mestu, zani- je študentov zelo malo, pride vsak na vrsto in se mivostmi, povezanimi s kulturo, hrano, prome- jim vprašanja štejejo kot ustni zagovor. tom, športom in življenjem v avstrijski Štajerski prestolnici, hkrati pa krepili in nadgrajevali jezi- 2.1.2 Večdnevne ekskurzije kovno znanje. Dijaki so poleg vodenega ogleda V mesecu oktobru vsako leto organiziram doda- v skupinah ali dvojicah tudi sami iskali določene tno izbirno večdnevno ekskurzijo za dijake, štu- informacije o mestu, vzpostavljali stike z mimo- dente in vse zaposlene na zavodu. Ekskurzije so idočimi in odgovarjali na njihova vprašanja, jih medpredmetne in dobro načrtovane. V lanskem spraševali po poti, iskali informacije o ustanovah. šolskem letu smo se odpravili na tridnevno ek- Jezik komunikacije je bila nemščina. Pri uri nem- skurzijo v Salzburg in München. ščine smo kasneje skupaj preverili rešene učne liste, ki so si jih nato zalepili v zvezek kot učno Dejavnosti pred ekskurzijo gradivo. Prijave sem zbirala že pred koncem študijskega oz. šolskega leta, tako da smo jih zbrali pravoča- Aktivnosti na dan ekskurzije v Pechmannovo sno in se posledično lahko dodobra pripravili na oljarno ekskurzijo. Pripravila sem učni list z nalogami, ki Ogled oljarne in prikaz pridelave olja na tradicio- so pokrivale področja načrtovane ekskurzije. S po- nalen način. Študentje imajo možnost neposre- močjo spleta so iskali podatke o: dno videti in slišati, kako nastaja »črno zlato Šta- - mestu, prebivalcih, geografski legi; jerske«, kot ga poimenujejo. S pomočjo učnega - zgodovinski in kulturni dediščini (spomeniki in lista postavljajo vprašanja in si odgovore zapiše- kulturne ustanove); jo. Spoznajo njihove izdelke, blagovno znamko in - gospodarstvu, turizmu in prireditvah; način poslovanja. V točilnici mošta »Mostschen- - tipičnih jedeh in pijači; ke« pregledajo ponudbo hrane in pijače in ugo- - načinu proizvodnje soli in piva. tovijo, da je jedilna karta napisana v njihovem narečju, tako imamo sprva težave z branjem in Aktivnosti na ekskurziji v Salzburgu in Münchnu prevajanjem. Sami si nato naročijo hrano in pija- - Ogled najstarejšega rudnika soli na svetu v čo ter se sproščeno pogovarjajo z natakarji. Nato Halleinu pri Salzburgu. Udeleženci so spoznali si ogledajo muzej starih avtomobilov, motorjev, način pridobivanja soli, ki je za ljudi pomenila vojaških vozil in tudi živali, ki so na kmetiji, kot so vir preživetja, nadškofijam zagotavljala boga- kamele, lame, želve, Watusi govedo, osli itd. stvo, mestu Salzburg pa prinesla njegov dana- šnji sijaj. Vodenje je bilo v nemščini. Podatke z učnega lista nadgradijo s svojim, že - Ogled mestnega jedra in znamenitosti Salz- pridobljenim znanjem pri stroki. Po ogledu ima- burga. Izvedeli so nekaj o zgodovini in izvoru jo nekaj prostega časa, kjer si izmenjajo in anali- Mozartovih kroglic ter o njihovih sestavinah. zirajo pridobljene podatke. Nato sledi pogovor z - Ogled proizvodnje in degustacija piva v pivo- mano, kjer svoje rezultate predstavijo, na ta na- varni Stiegl, ki velja za eno največjih pivovarn v 53 Didakta POUK IZVEN ŠOLE zasebni lasti in ima več kot 525-letno tradicijo. Proizvajajo več kot 20 različnih vrst piva. Ogled se je začel s senzorično analizo brezalkoholne- ga piva z okusom citrusov. Sledila je video pred- stavitev podjetja s posebnimi zvočnimi efekti in prikaz proizvodnje piva. Nato je sledil prikaz osnovnih sestavin piva: vrsta vode, žitaric, hme- lja iz ekološke pridelave in kvasovk. Prikazani so bili tehnološki postopki od priprave pivine, fer- mentacije do stekleničenja. Po ogledu so si lah- ko v njihovi prodajalni ogledali in kupili izdelke oz. spominke. Podatke in znanja, pridobljena na ekskurziji, smo nato med letom integrirali v obravnavo različnih vsebin, hkrati pa so pridobljena znanja uporabili Tehnološki postopek proizvodnje piva pri drugih predmetih. Evalvacija po vseh ekskurzijah je pokazala, da si z vrstniki iz tujine so postavljeni pred izziv, kako dijaki in študenti želijo takšnih oblik pouka oz. vaj, premagati strahove pred nečim novim, nezna- kjer lahko informacijo s spleta nadgradijo z avten- nim. Pri tem krepijo samozavest za rabo tujega je- tičnimi podatki. Takšno učenje in znanje ima traj- zika in bogatijo izkušnje z obiskom tuje dežele ter nejši pomen. osebnostno in duhovno rastejo. Ob tem ves čas poudarjamo, da poleg lastnih interesov zastopajo 3 Zaključek šolo, kraj in državo. Z mednarodnim nastopanjem Sodobne smernice pouka se odmikajo od frontal- krepijo tudi nacionalno identiteto. nih učnih oblik in metod razlage. Učitelj pa vse bolj nastopa kot načrtovalec idej in usmerjevalec v uč- Za učitelja tak način dela predstavlja velik izziv, zanj nem procesu, kjer skozi različne oblike in metode pa je potrebno tudi veliko energije, časa in organi- vse bolj postavlja v ospredje dijaka oz. študenta. zacijske spretnosti, a gre vendarle za novo izkušnjo in priložnost za spoznavanje nečesa novega. Če V prispevku sem skušala predstaviti svoje izku- smo se še pred leti na šoli otepali medpredmetne- šnje z načrtovanjem in izvajanjem ekskurzij v tuje ga sodelovanja, to zdaj postaja učiteljeva stalnica. države. Dijaki oz. študenti vsak na svoj način v sebi skrivajo velike potenciale, ki jih velikokrat zaradi različnih okoliščin ne zaznamo. Šele skozi drugač- ne oblike in menjavo okolja vidimo, da se v njih Literatura Kač, L., Volčanšek, S., Ramšak, S. (2016): Učni načrt 2016. Ljublja- skrivajo velike sposobnosti, le priložnost jim mora na : Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport, Zavod RS za biti dana. Z obiski tujih dežel, spoznavanjem je- šolstvo. Dostopno na: https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/ Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_nemscina. zika in kulture naroda ter navezovanjem stikov pdf, 3. 10. 2019. Skupinska fotografija v pivovarni Stiegl 54 Didakta