2. Zakonski predpisi Leta 1967 je izšel Zakon o urbanističnem planiranju (Uradni list SRS, št. 26/67), ki določa, da se urejanje, graditev, rekonstrukcija naselij, komunalno oprem-ljanje naselij ter varstvo družbenih prostorskih ko-risti izvaja v skladu z urbanističnim programom in načrtom, zazidalnimi načrti in urbanističnimi redi. Leta 1972 je bil sprejet Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o urbanističnem planiranju (Uradni list SRS, št. 16/72). Zaradi naraščanja števila objektov, zgrajenih brez lokacijskega dovoljenja, je bil ustrezno spremenjen in dopolnjen tudi zakon v tistih določbah, ki se nanašajo na tovrstno problema-tiko. Od takrat dalje je bilo brez dovoljenja zgrajeni objekt možno vpisati v zemljiško knjigo kot objekt, določen za odstranitev, čim bo to zahtevala urbani-zacija, vendar brez pravice do odškodnine. Zaradi neučinkovitosti jn ponovnih težav pri obravnavanju objektov, zgrajenih brez ustreznega dovoljenja pri-stojnega organa, se je kmalu zopet pokazala potreba po spremembi določil, ki obravnavajo to občutljivo področje. Aprila leta 1978 je bil sprejet Zakon o spre-membah in dopolnitvah zakona o urbanističnem pla-niranju (Uradni list SRS, št. 8/78), ki daje več pri-stojnosti urbanistični inšpekciji, saj le-ta do zaključne III. gradbene faze lahko takoj odredi odstranitev ob-jekta in vzpostavitev zemljišča v prejšnje stanje na stroške investitorja in v posebej, v zakonu določenih primerih, tudi po že zaključeni III. gradbeni fazi. Doslej je urbanistični inšpektor črne gradnje le evidentiral in izdal ustavitveno odločbo, nato pa spis odstopil pristojnemu upravnemu organu z zahtevo, da le-ta v posebnem postopku ugotovi, ali so podani pogoji za zavrnitev lokacijskega dovoljenja. Vse to je postopek zavlačevalo, investitorji pa so med tem ča-som z gradnjo že znatno napredovali in odstranitev je postajala vedno bolj boleča in z večjo škodo za investitorja, kakor pa bi bila ob odkritju črne grad-nje. Zakon o spremembah in dopolnitvah zakona o urbanističnem planiranju z veljavnostjo od 17. aprila 1978 dalje v 41. f členu določa, da morajo občinske skupščine najkasneje v šestih mesecih po uveljavitvi tega zakona z odlokom določiti merila, po katerih občinski upravni organi razvrstijo objekte, ki so že v uporabi, ki so bili zgrajeni brez lokacijskega do-voljenja, glede na dejanske okoliščine in namembnost objektov, na v zakonu določene kategorije. Poleg osnovnih predpisov Zakona o urbanističnem planiranju in Zakona o graditvi objektov s svojimi spremembami in dopolnitvami je na področju urba-nizma potrebno upoštevati še številne druge zakone kot npr.: Zakon o upravljanju in razpolaganju s stavbnim zemljiščem, Zakon o inšpekcijah, Zakon o sanitarni inšpekciji, Zakon o varstvu pred požarom, Zakon o vodah, Zakon o gozdovih, Zakon o kmetij-skih zemljiščih, Zakon o javnih cestah in Zakon o rudarstvu. Vsi predpisi skupaj tvorijo celoto pri odločitvi ali ne bo lokacijo zavrniti ali potrditi. 3. Razvrščanje nedovoljenih gradenj skladno z od-Iokom o merilih za razvrščanje objektov, ki so bili zgrajeni brez lokacijskega dovoljenja pred 16. 4. 1978. Skupščina občine Ljubljana-Šiška je v letu 1979 sprejela Odlok o merilih za razvrščanje objektov, ki so bili zgrajeni brez lokacijskega dovoljenja pred 16. 4. 1978 (Uradni list SRS, št. 23/79). Odlok določa, da je treba opraviti kategorizacijo nedovoljenih gra-denj po objektih, za katere se lahko izda lokacijsko dovoljenje (I. kategorija), na objekte, za katere se ne more izdati lokacijskega dovoljenja in se morajo odstraniti, odstranitev pa se lahko za določen čas odloži in pod določenimi pogoji izda lokacijsko do-voljenje (II. kategorija) in na objekte, ki se morajo takoj odstraniti (III. kategorija). Na podlagi 11. člena odloka Oddelka za upravne, gradbene in komunalne zadeve opravlja kategorizacijo prej ornenjenih objek-tov. Pri opravljanju kategorizacije sodelujejo tudi krajevne skupnosti, komite za družbeno planiranje in družbenoekonomske odnose in kmetijsko zemljiška skupnost. Po podatkih, ki jih je posredovala Urbanistična in-špekcija in po podatkih oddelka za upravne, grad-bene in komunalne zadeve je bilo na območju občine Ljubljana-Šiška do 16. 4. 1978 zgrajeno brez potreb-ne gradbeno-tehnične dokumentacije in dovoljenja upravnega organa 1273 objektov, in sicer: Objekti, zgrajeni brez dovoljenja Vrsta -gradnje -tevilo % 1. Stanovanjske hiše 625 49 2. Prizidave, nadzidave, adaptacije stanovanj ' • 142 11,1 3. Počitniške hiše 89 6,9 4. Garaže 99 7,7 5. Gospodarska poslopja 45 3,6 6. Lope, čebeljnaki, ograje, škarpe, manjše delavnice 273 21,7 Skupaj 1273 100 Oddelek za upravne, gradbene in komunalne za-deve je dokončno kategoriziral in obvestil občane v 793 primerih, od teh primerov je bilo razvrščeno v prvo kategorijo 753 objektov, v drugo kategorijo 40, v tretjo kategorijo še noben objekt. Ob obravnavanih primerih je bilo izdano že 170 lokacijskih dovoljenj, 35 občanov pa je že dobilo gradbena dovoljenja. V referatu je ostalo še 341 zadev, ki so bile že kategori-zirane, vendar se postopki sedaj nadaljujejo pri orga-nih kot so krajevne skupnosti, Kmetijska zemljiška skupnost in Komiteju za družbenoekonomske odnose, ki so dolžni podati svoje soglasje. Za kategorizacijo je ostalo še 27 objektov. Investitorji so že pred več leti pričeli graditi brez dokumentacije, sedaj pa urejajo vse potrebno za pri-dobitev gradbenega dovoljenja. Pri nedovoljenih gradnjah si občani morajo priskrbeti vso potrebno dokumentacijo in gradbeno dovoljenje. Veliko je še primerov legalizacije stanovanjskih objektov, ko si občani po več letih urejajo dokumentacijo za objekte, v katere so se že vselili, čeprav še niso bili popol-noma končani. Investitorji si uporabnih dovoljenj za take objekte ne preskrbijo, saj se s selitvijo vedno mudi. Že s polovično graditvijo si izboljšajo slabe stanovanjske razmere, ki so jih. imeli v raznih starih najemnih stanovanjih ali hišah, čeprav objekt ni tak, kot bi lahko bil po izvedbi vseh. del.