ZGODOVINA V ŠOLI Številka 1 Letnik 28 (2020) ISSN 1318-1416 Izdajatelj in založnik: Zavod RS za šolstvo Predstavnik: dr. Vinko Logaj Uredniški odbor: dr. Dragica Čeč, Znanstveno-raziskovalno središče Koper Bojana Aristovnik, Zgodovinski arhiv Celje Dragica Babič, Šolski center Celje – Gimnazija Lava Janja Bec, Osnovna šola Prule Ljubljana mag. Mateja Drnovšek, Osnovna šola Polje Ljubljana, Štefan Harkai ml., Osnovna šola Puconci Brigita Praznik Lokar, Osnovna šola Danile Kumar Ljubljana Damjan Snoj, Osnovna šola Preserje dr. Mojca Šorn, Inštitut za novejšo zgodovino Srečko Zgaga, Gimnazija Poljane mag. Manica Maver, Državni tehniški zavod Žiga Zois, Trst Kiti Jurica Korda, Gimnazija Dubrovnik dr. Daniel Wutti, Visoka pedagoška šola, Celovec Odgovorna urednica: dr. Vilma Brodnik Naslov uredništva: dr. Vilma Brodnik, Zavod RS za šolstvo OE Ljubljana, Dunajska 104, 1000 Ljubljana, tel.: 01/236 31 19, faks: 01/236 31 50, e-naslov: vilma. brodnik@zrss.si Urednica založbe: Simona Vozelj Jezikovni pregled: Tine Logar Prevod povzetkov v angleščino: Ensitra prevajanje, Brigita Vogrinec s. p. Oblikovanje: Studio Aleja d. o. o. Računalniški prelom: Medium d. o. o. Tisk: Abo grafika d. o. o. Naklada: 450 izvodov Fotografiji na naslovnici: Oblačilna kultura na srednjeveških gradovih – igra vlog. (Osebi arhiv: Ana Marija Blažič.) Naročila: ZRSŠ – Založba, Poljanska c. 28, 1000 Ljubljana, e-naslov: zalozba@zrss.si, faks: 01/300 51 99 Naročnina: Letna naročnina (2 številki): 33,00 EUR za ustanove; 24,75 EUR za fizične osebe; 12,50 EUR za dijake, študente, upokojence; cena posamezne številke v prosti prodaji je 20,00 EUR. V cenah je vključen DDV. © Zavod RS za šolstvo, 2020 Revija je vpisana v razvid medijev, ki ga vodi Ministrstvo za kulturo pod zaporedno številko 578. Vse pravice pridržane. Brez založnikovega pisnega dovoljenja ni dovoljeno nobenega dela te revije na kakršenkoli način reproducirati, kopirati ali kako drugače razširjati. Ta prepoved se nanaša tako na mehanske oblike reprodukcije (fotokopiranje) kot na elektronske (snemanje ali prepisovanje na kakršenkoli pomnilniški medij). REVIJI NA POT »Zato si ne domišljam, da je ustvarjalec, se pravi umetnik, v mojem primeru pisatelj, od Boga izvoljen in poslan pripovedovalec, ki bo svetu prinesel novo resnico ali visoko spoznanje o zvezdnatem nebu in moralnem zakonu. Je pa tisti, ki se je upal odpraviti v neznano, v prostore imaginacije, kolikor jih zna in zmore zajeti edini instrument, ki ga ima na voljo in ki je tudi že vsebina tega, kar počne – beseda.« (Jančar, D. (2014). Zamisel in slutnja. V: Ustvarjalnost. Ljubljana: Slovenska matica, str. 146–152.) Ustvarjalno mišljenje in inovativno delovanje sta človeštvu omogočala napredek in razvoj na vseh področjih delovanja in ustvarjanja, od gospodarskega in družbenega do političnega in kulturnega. Zato ustvarjalnost in inovativnost predstavljata eno od gibal zgodovinskega razvoja. Ustvarjalnost je z zgodovinsko imaginacijo vgrajena tudi v zgodovinsko znanost, saj zgodovinarju omogoča rekonstruirati in interpreti- rati zgodovinsko dogajanje skozi celotno človeško zgodovino na temelju pogosto pomanjkljivih in skopo ohranjenih zgodovinskih virov. Pri učenju zgodovine pa ustvarjalni in inovativni učenci razlagajo in predstavljajo zgodovinsko dogajanje na nov in izviren način ali pa obstoječe razlage in predstave na povsem svoj, drugačen način. Ker sta veščini ustvarjalnosti in inovativnosti – poleg kritičnega mišljenja, sodelovanja in komuniciranja ter digitalnih veščin – ključni vseživljenjski veščini, smo jima posvetili posebno tematsko številko revije Zgodovina v šoli. V rubriki Iz- postavljamo je spodbujanju ustvarjalnosti in inovativnosti pri pouku zgodovine na- menjenih pet člankov, in sicer didaktičnoteoretični pregled s primeri za zgodovino (dr. Vilma Brodnik, Zavod RS za šolstvo), sledijo pa primeri dobre prakse ustvarjal- nega in inovativnega učenja na primeru avtentičnih nalog pri obravnavi zgodovine 19. stoletja (Tanja Stergar, Srednja šola Domžale), pri projektnem učnem delu na primeru lokalne zgodovine (mag. Aleksandra Boldin, Gimnazija Slovenske Kon- jice), na primeru terenskega dela pri obravnavi dolenjske bronaste dobe in halštatske kulture (Mitja Turk, Center biotehnike in turizma Novo mesto), pri pripravi ustvar- jalnih in inovativnih izdelkov – frazemov iz različnih zgodovinskih obdobij (Mojca Logar, Biotehniški center Naklo). Preostali didaktični članki se nanašajo na forma- tivno spremljanje pri obravnavi zgodovinskega pomena Primoža Trubarja (Janja Bec, Osnovna šola Prule v Ljubljani), raziskavi o poznavanju zgodovinske vloge generala Rudolfa Maistra (Polona Majdič) ter pedagoški arhivski delavnici (Dunja Mušič, Zgodovinski arhiv Ljubljana, Enota za Dolenjsko in Belo krajino). Sledi še predstavitev knjige dr. Jurija Perovška o Slovencih in slovanskem svetu, ki jo je izdal Inštitut za novejšo zgodovino, izpod peresa Brigite Praznik Lokar z Osnovne šole Danile Kumar v Ljubljani. Vabljeni k branju in soustvarjanju revije Zgodovina v šoli! Dr. Vilma Brodnik, odgovorna urednica