NIETZSCHE O ZAKONU.*) LEDA. i Nietzschejeva morala ima svoj cilj vj daljavi. Vsako u.*tanovo, vsako dejanje, i vsakega človeka treba ceniti z ozirom na ; bodočnost, po uplivu na človeštvo bodoč-j nosti. Zato je največje važnosti določili, i kakšna bo bodoča vrsta človeštva. Človek j se naj poveča. Kaj zamore biti važnejše od skrbi za boljše, lepše, »večje« potom- stvo? Prednosti, katere si je kdo sam pri- boril, se naj, po Nietzscheju, kolikor mogoče' ohranijo, pridrže, povečajo, sumirajo. ZatoJ dobiva pri njem družina zopet nov sijaj,;! veljavo, kakor nekdaj v starodavnih časih."j On uči, da je zakon svet. Nietzsche zahtevaj največje spoštovanje pred spolnim življe-j njem, ki je bilo toliko časa na najslabšem i glasu. Nikdar ni tako resen, tako globoki in prepričevalen, kakor kedar govori oj rojstvu, o sprejetju. Noben drug čin nami ne nalaga toliko odgovornosti. Tedaj sej snuje življenje. On pravi : J »Vprašanje imam za tebe samega, moji brat : kakor svinčnico vržem to vprašanje' v tvojo dušo, da izvem, kako je globoka.j *) Iz velezanimive knjige: Vorträge überJ Nietzsche. Versuch einer Wiedergabe seiner Ge- j danken. Von Dr. Ernst Horneffer. Göttingen, j Franz Wunder, — katero knjigo toplo priporočamo i vsem, ki se hočejo v glavnih potezah upoznati z tilozofi 1 v obče in z idejami Kietzschejevimi posebej. j 83 Mlad si in želiš si otroka in zakon. Toda jaz te vprašam : ali si človek, ki si sme otroka želeti ? Ali si zmagonosni premagovalec sa- mcg'a sebe, zapovednik svojim čutilom, gospodar svojih kreposti? Tako te vprašam. Ali pa govori iz tvoje želje žival in sila ? Ali osamljenost ? Ali nepokoj v tebi samem ? Jaz hočem, da tvoja zmaga in tvoja svoboda hrepenita za otrokom. Žive spo- menike gradi svoji zmagi in svojemu osvo- bojenju. Nad sebe kvišku gradi. A poprej mi moraš biti sam zgTajen, pravokotno na duši in telesu. Ne samo dalje rasti, marveč kvišku ! V to ti pomozi vrt zakona ! Zakon : to je meni volja dveh, da ustvarita eno, ki je več, kakor ond dva, ki sta je ustvarila. Spoštovanje drugega pred drugim je meni zakon, spoštovanje pred hotečima tako voljo.« 84