KAKO SMO GOSPODARILI V PRVEM POLLETJU Piše: Jože DIMNIK, predsednik izvršnega sveta SkupSčine občine Ljubljana-Šiška Smo pred obravnavo polletnih rezultatov go-spodarjenja v delovnih organizacijah Siške. Ugotovljeni rezultati nas presenečajo, tako v pogledu porasta izgub, kot v pogledu nezado-voljive izvedbe predpisov o prehodu na nov sistem obračuna realizacije. Sicer je res, da je velik del, ob tem polletju izkazanih izgub opra-vičljiv z neplačano fakturirano realizacijo in s stroški te realizacije, ki so bili v polletnem ob-računu zajeti. Res pa je, da je v znatnem pora-stu tudi izguba, ki se na ta način ne more opra-vičeVati in ki je nastala zaradi slabega gospo-darjenja v TOZD, neurejenih dohodkovnih od-nosov med TOZD, slabe organiziranosti, nizke produktivnosti in ne nazadnje tudi zaiadi neso-razmerja v cenah izdelkov in tudi v manjši gospodarski aktivnosti, ki je vplivala na zmanj-šanje obsega poslovanja delovnih organizacij, kot posledica splošnih gospodarskih gibanj Ao-ma in v svetu. Polletno obdobje gospodarjenja v novih, spremenjenih pogojih jiam še ne daje trdne osnove za realno ugotavljanje uspešnosti go-spodarjenja, zlasti zato, ker se v izkazanih re-zultatih odražajo mnoge slabosti v gospodarje-nju iz prejšnjih let. Zato tudi ne kaže dramati- zirati teh, na prvi pogled mnogo slabših rezul-tatov, v primerjavi z lanskoletnim istim ob-dobjem. Posebno še zato, ker je gospodarstvo občine kot celota doseglo pozitivne rezultate in so zlasti vse tiste ekonomske kategorije, ki jih opredeljujemo z družbenimi dogovori in druž-benimi plani v dogovorjenih okvirih. Ce pa pod novimi pogoji ugotovljene rezultate korigiramo na stare osnove, torej če celotnemu dohodku prištejemo neplačano, toda že fakturirano reali-zacijo, ugotovimo, da je celotni dohodek pora-stel v primerjavi z lani za 12,2 %, porabljena sredstva za 9,9%, torej je dohodek TOZD višji za 20,1 %. Ce od tega dohodka odštejemo po-godbene obveznosti ter osebne dohodke in oseb-ne prejemke, bi bil ostanek dohodka v primer-javi z lani nižji za 27,5%. Vendar so se skup-ne izgube, ki znašajo okoli 65 milijonov, pove-čale tudi za 3,4-krat. V analizi gospodarjenja za tretje trimesečje zlasti pa ob analizi zaključnih računov za letoš-nje leto pričakujemo, glede na oceno gospo-darskega položaja delovnih organizacij, boljše rezultate in tudi osnova za presojo le-teh bo trdnejša. Prav zaradi tega še ni čas, da bi na osnovi v polletju izkazanih rezultatov družbe-nopolitična skupnost in TOZD sprejemale pre-nagljene ukrepe v pogledu delitve ustvarjenega dohodka med združenim delom in družbo in bi bilo za te vrste ukrepov potrebno počakati na rezultate in oceno gospodarjenja v tretjem kvartalu oziroma za celo leto. (Nadaljevanje na 2. strani) (Nadaljevanje s 1. strani) Izvršni svet je pri obravnavi podatkov in analiz o šestmesečnem gospodarjenju sprejel tu-di določena stališča in sklepe, ki nas vse obve-zujejo, da s konkretnejšimi in celovitejšimi ana-lizami v delovnih organizacijh, kakor tudi za občinsko gospodarstvo kot celoto ugotovimo dejavnike, ki so vplivali na izkazane rezultate gospodarjenja in na osnovi katerih bomo lahko sprejeli ukrepe za poživitev gospodarske rasti in uveljavitev novega obračunskega sistema. Novi pogoji ugotavljanja dohodka, njegove delitve in na sploh gospodarjenja- zavezujejo TOZD, da poostrijo režim gospodarjenja in v okviru že sprejetih stabilizacijskih programov le-te dopolnijo v cilju znižanja stroškov, racio-nalnejšega poslovanja za uspešnejši nastop na domačem in tujih trgih in da se odrečejo vsake take potrebe, ki za tekoče poslovanje ni nujno potrebna. To velja še posebno za tiste TOZD, ki tudi po obračunu fakturirane realizacije ne iz-kazujejo pozitivnega rezultata. Delovne organizacije bodo morale s poglob-ljenimi ekonomskimi analizami ugotoviti tudi dejavnike, ki so vplivali na neizpolnitev plan-skih obveznosti do izvoza, ali na negativno de-vizno bilanco. Družbenopolitična skupnost pa mora vplivati na izpopolnitev sistema obračuna izvozne dejavnosti v tem smislu, da se izvršen izvoz, za katerega so bila izdana režimskado-voljenja ali odobreni izvozni krediti obračuna v celotni dohodek. Prav tako pa naj družbeno-politična skupnost vpliva na učinkovitejše iz-vajanje instrumentov izvozne stimulacije. Med dejavniki, ki so povzročili slabše go-spodarske rezultate, ugotavljamo tudi neurejene dohodkovne odnose med TOZD. Zato naj bo nenehna skrb družbenopolitičnih, samouprav-nih in strokovnih struktur stalno izpopolnjeva-nje samoupravne organiziranosti in uveljavlja-nja dohodkovne soodvisnosti med TOZD, pove-zovanje delovnih organizacij v ekonomsko in poslovno utemeljene širše asociacije in v taka združenja sredstev, ki krepijo gospodarsko moč delovnih organizacij za uspešnejši nastop na domačem in tujem trgu. Na septembrski seji bo skupščina občine na skupnem zasedanju obravnavala poročilo o re-zultatih gospodarjenja v prvem polletju. Pred-no pa pride to poročilo na sejo delegatske skup-ščine bi bilo prav, da bi organi upravljanja predvsem v tistih delovmh in temeljnih organi-zacijah, ki so svoje poslovanje v letošnjem pr-vem polletju zaključile z izgubo, na zborih de-lavcev obrazložili ukrepe za sanacijo nastalih vzrokov.