Izhaja: 10. ia 25. vsakega mesca. Dopisi naj sefrankujejo. Rokopisi se ne vračajo. Razpošilja se v tiskarni. Velja: za celo leto 1 gold. za pol leta 50 kr. Denar naj se pošilja pod napisom: Izdajatelju „Mir a“. Leto TI. V Celovcu 25. oktobra 1887. Št. 20. Koroški pavrnpimd In „Mir“. L Kakor po drugih deželah, tako so nemško-liberalci in nemškutarji na Koroškem osnovali : „Pavrnpund“. Kdor to besedo bere ali sliši in ve, kaj beseda „punt“ pomenja, prestrašil se bo po vsej pravici. Gorje kmetom in Bog se jih usmili, ako napravijo punt ! Prvaki teh pavrnpundarjev so razposlali med Koroške Slovence neko tiskano pismo, v kterem pravijo : „Pavrnpund“ je tako-le navstal : Pred letom je sklenilo dvanajst pavrov, vsi so bili Slovenci, pavrnpund grindati (vstanoviti), kteri bi imel aufgabo (nalogo), se krepko in z vso tnočjo potegovati za blagor in prid pavrov ali kmetov. Ti dvanajst kmeti so izposlali na vse pavre nek aufruf ali sklic, pisan v nemški in slovenski Šprahi (jeziku), ter so jih povabili, v velikem Številu 2. marca 1886 v Grabštanju skup priti, da bi se o vstanovitvi pavrnpunda poratali (posvetovali). Zares^ je prišlo več ko sto pavrov 2. marca pri Žborcu v Šent-Petru skupaj in so tudi tedaj grindali koroški pavrnpund . . . Prvi pavrntog je bil v Grab-štejn sklican, k kterem je prišlo več ko pet sto pavrovu. Ta „koroški pavrnpund1' je napravil šest „bauerntogov“ in sicer: 2. maja 1886 v Grabštanju, 6. junija v Greifenburgu, 8. avgusta v Diimfeldu, 12. decembra v Celovcu, 1. maja 1887 v Belaci in 14. avgusta v Trgu. „Mir“ je o tem našem „pavrnpundu“ le malo kaj pisal, vselej pa je le to povdarjal : „Pavrn-pund“ ali lepo po našem „kmečka zveza11 bi bila že prav in vse hvale vredna, le to je obžalovati, da imajo pri njej veliko in prvo besedo taki možje, ki so znani liberalci, do liberalcev pa Slovenci po tem, kar smo od njih sprejeli in kar nam tudi zanaprej obljubljajo, ne moremo imeti nobenega zaupanja. Molčal bi bil ^Mir11 o pavrnpundu tudi zanaprej, pa sedma številka „Allgemeine Bauern-Zeitung11 dne 1. aprila nas je prisilila, da spregovorimo nekaj besed o Koroškem pavrnpundu. „Allg. B.-Zeitung“ poroča o shodu, kterega je gosp. A. O tič sklical v Lipo blizo Grebinja. Y tem svojem popisu omenja tudi „Mira“ in njegovega vrednika, tako da ne moremo in ne smemo molčati. Najprej „Allg. Bauern-Zeitungu spodtika «Mirovemu vredniku, to je meni Andreju Einšpie-ler-ju, zavratni, maloprida namen, da sem k shodu v Lipi kmete povabil le zavoljo tega, „ker sem pričakoval, da bom s tim, ako Steinin- gerjeve namene podpiram, debel klin zabil medKoroški pavrnpund in ga raztrgal11. Besnica je pa ta-le: Gosp. Aleš Otič je bil pri meni in naznanil , da bode sklical kmečki shod v Lipi, da pride k njemu cesarski komisar iz Velikovca in da. se bode tam napravila prošnja na presvitlega cesarja, naj pomagajo ubogim kmetom tiste okolice, ki so zastran drv in stelje v tako žalostnih , neznosljivih zadregah in stiskah. Malo ppznej je imenovani gospod poslal pismeno vabilo, kakor ste ga brali v’ „Miru“ 10. marca. Ne ustmeno ne pismeno ni bilo govora, da pride pri kmečkem shodu v posvetovanje Steininger-jeva spomenica, pa tudi ne, da je gosp. Mačnik iz Celovca povabljen h kmečkemu shodu v Lipi. Zatorej to, da sem volje bil, debel klin zabiti v Koroški pavrnpund in ga raztrgati, ni resnica, temuč grdo natolcevanje. Dalje piše „Allg. Bauern-Zeitung11 : „Mir“ Koroškemu pavrnpunda ni posebno prijatelj.11 Odkritosrčno povem pred celim svetom, da v resnici nisem posebno prijatelj nobenemu pavrnpundu, kteremu je vodja in glavar kak znan liberalec, kakoršni so gospodje Kirchmayer na Gornjem- , Steminger na Niže-Avstrijanskem, Achatz na Štajerskem, Mačnik in Seebacher na Koroškem. Do takih pavrnpundov res nimam srca in njihovim namenom nisem posebno prijatelj Da sem pa prijatelj kmečkim družbam, to morem spričati s tim, kar sem pisal, govoril in delal. Leta 1869 — torej za časa, ko od Koroškega pavrnpunda še ni bilo ne duha ne sluha — si je «Karntner Volksblatt11 na vso moč prizadeval, da so se snovale po vsem Koroškem kmečke družbe. Nàvslalo jih je več ko štirideset po vseh naših dolinah na nemških in slovenskih tleh. Niso se sicer imenovale kmečke, temuč katoliške družbe; pa njih družniki so bili sami kmetje. Te katoliške družbe so imele tudi svoje zbore ali shode, k tem smo pa hodili tudi iz Celovca. Tako sem jes bil in govoril pri sv. Hemi na Krci, v Libučah, Borovljah, Kotmarivesi, Šteindorfu pri Trgu, v Mu-ranibergu blizo Šent-Vida, v Šent-Janjžu, v Svečah, v Pokrčah, v Šent-Pavlju v Lavantinskej dolini, v Skočidoljah, v Togličah v Beljskej dolini, v Wolfs-bergu, v Šent-Andražu, v Kremsbrucke in še na več drugih krajih. Pri vseh teh zborih se je govorilo samo le o zadevah in potrebah kmečkega stanu: kaj mu je storiti, kako mu pomagati. Tako postavim sem jes v Šteindorfu blizo Trga 1. 1871, dne 19. februarja, govoril o tem: „Wer foppt die Bauern?11 po naše: „Kdo kmete zanos vodi?“ Y Šent-Pavlju sem 1. 1874, due 6. aprila, na velikonočni pondeljek govoril: „Nacli dem Charfreitage des Bauernstan-des kommt auch fur ihn der Ostermorgen“ to je po naše: „Za velikim petkom pride za kmečki stan tudi velika noč“. Povsod in vselej smo kmete podučevali, nagovarjali in prosili, naj pridno snujejo take družbe, naj se pogostoma zbirajo, naj pri svojih zborih v miru in ljubezni pretresajo svoje zadeve in razmere, v resolucijah in sklepih svetu odkrivajo svoje rane in bolečine, in po postavnej poti si iščejo pomoči. Na več krajih sem zbranim kmetom pravil, kako so nemški kmetje ob Beni 10. junija 1. 1862, osnovali tako imenovani „West-phàlischer Bauernverein“, ki šteje že več kot 18.000 kjnetov - družnikov in jim pod ramo sega na vse strani. Napravil jim je posojilnico, ki jim po-sojuje denarjev za nizke obresti, — zavarovalnico za ogenj, točo in Živino za nizek denar — mirovno sodišče za manjše, bagateljne pravde, za veče pa je najel posebnega advokata, — skrbi tudi za to, da družniki ostanejo zvesti kristjani v besedi in djanju, da gledajo na svoje otroke in posle, da se pri volitvah udeležijo in volijo same od kmečke zveze priporočene zanesljive poštenjake. 25. novembra 1881 sem tudi v svojem časniku : „Karntner Volksstimme“ ravno ta „Westpkalischer Bauernverein“ našim kmetom — nemškim in slovenskim — živo priporočal in kazal, kolika potreba da je, da si tudi naši kmetje snujejo take družbe, ako so resnične volje, si pomagati in rešiti se pogina. Tako sem govoril, pisal in delal, s tim pa tudi vsakemu, ki se s pametjo in z vestjo skregal ni, jasno dokazal, da sem prijatelj kmečkih družb in kmečkega stanu. Kar smo jes in z menoj katoličani — slovenski in nemški — delali že pred dvajsetimi leti, in delamo še naše dni: to so jeli nekteri liberalni Nemci in nemškutarji delati še le sedaj in so osnovali „Koroški pavrnpund". Kaj nam poročajo prijatelji naši? Iz Celovca. (Staro- in mlado-Slovenci.) Dr. Kieger, vodja češkega naroda, je menda rekel : „da si bode prizadeval, to dognati, da češki katoličani stopijo z Kirnom v tako zvezo, v kakoršnej so ruski uniti ali zjedinjenci, to je : da dobijo tudi Cehi za božjo službo staroslovenski jezik in da se smejo njih duhovniki ženiti.“ Zavoljo teh besed nemški katoliški časniki dr. Bieger-ja napadajo in trdijo, da odtod preti katoliškej cerkvi velika nevarnost. Tudi naš nemški katoliški časnik „Karnt. Volksblatt“ se je tem časnikom pridružil in Staro-slovence prijazno povabil, naj kako moško besedo spregovorimo nasproti Mladoslovencem, ki so tudi Biegerjevih misli in tirjajo tudi slovanski jezik v cerkvi itd. „Mir“ je glasilo staroslovenske stranke na Koroškem in spregovori to-le odkritosrčno besedo: V dr. Biegerjevih besedah ni najti kaj uekatoliškega ali katoliškej cerkvi nevarnega; kajti ruski uniti ali zjedinjenci so popolnoma katoličani kakor smo mi. Ako torej Slovani —■ to je, njih škofje — pri rimskem papežu kedaj prosijo za slovanski jezik ali za kaj druzega in papež jim to dovolijo, vse bomo kot zvesti katoličani veseli sprejeli ; ako pa papež tega ne dovolijo, pokorni bomo sv. cerkvi na veke vekov in se nepremakljivo držali njenih postav in ukazov. Dokler Mladoslovenci stojijo na tem stališn in delajo v tem duhu, tako dolgo hočemo, smemo in moramo složno, krepko in prijateljsko se truditi in bojevati ž njimi vred za časno in večno srečo ubogega slovenskega naroda. Ako pa vdarijo na drugo pot, potem jim pa z britkim srcem in s tužnim glasom zakličemo : Z Bogom, ljubi bratje ! mi Staro-slovenci nočemo, ne smemo in ne moremo za vami po tem potu, ki pelje v propad, nesrečo in pogubo vas in celi naš narod! Rožni dol. (Čitalnice ali kaj li?) Na planinah se je sneg prvikrat prikazal in nam naznanja, da je zima blizu. Po zimi so dolgi večeri, in, akoravno še ima vsaki kmet dovolj dela, so vendar marsikteri večeri, v kterih ni nobenega opravila, posebno je to po nedeljah in praznikih. Slovenec bi si v takih večerih tudi rad čas kratil in sicer pošteno in hasnovito. Se ve, da bi za to bila čitalnica najbolj primerna, v ktero bi lehko zahajali, se pošteno v društvu veselili in učili. Čitalnic pa ni, in, ako bi ktera tukaj bila, bila bi za marsikterega preveč oddaljena, tako da bi le ob posebnih priložnostih v njo zahajati mogel. Zato pa, mislim, bilo bi dobro, ako bi se za dolge zimske večere izbrala v posameznih krajih ktera poštena hiša — morebiti je v kraju v pravem pomenu .dobra gostilnica — v kterej bi se na določen den narodnjaki in tudi znabiti drugi stari in mladi zbirali — mladina je naša prihodnost —, ter se tam o raznih političnih, narodnih, gospodarskih in drugih rečeh prijateljsko pogovarjali. Se ve da je k temu potrebno nekterih slovenskih in drugih dobrih časnikov, in dobra volja jih bo povsodi več ali menj spravila. V vsakej okolici se bo našel človek, kterega koli stami, ki bo dotične reči ljudem razlagal. Tako bi se lehko Slovenci priučili pravic, ktere imajo po božjej in cesarskej postavi, bi se navduševali za svoj slovenski narod in ma-trni jezik, bi se oboroževali zoper sovražnike naroda, bi se pripravljali za prihodne volitve, bi postali močna podlaga za slovenske čitalnice, in bi se pošteno veselili. Prevdarite to reč. Izpod Dobrača. (Sad nemške šole za slovenske otroke.) Kako lepo in gladko nemško pisati da se slovenski otroci v trdo nemškej šoli na Vratah naučijo, naj bo v žalostno spričalo pridjani list. Najel sem ga od neke matere na Tratah. Spisala ga jej je njena slovenska hči, ki služi v Gorici. Ta je po izreku matere še le 19 let stara in je ves čas pridno hodila v trdo nemško šolo na Vratah. Iz na štirih straneh pisanega nam poslanega lista ponatisnemo le eno stran: „(51) tuetS ba§ <2le mot Miniera um metu ba§ unb baž mid) 23er Strauljert biefe bar ©ulben roeit id) md)t fan imer geben unb jejt <2d)rei&e man ©ol id) nid)t in Stlefanbrien fan unb bad $1) ba§ @elb Ijabe merbe $1) bač Oelb Sdjifctt unb @b mir bad unb @i befomen and) ba§ ane iDinSibud) ®0®0®0® K vsem Svetim! priporočam trpežno pozlačene železne grobne križe z napisom po najnižjih cenah. Franc Sadnikar, trgovec z železjem v Celovcu, Burggasse 6. I Pkcoh ja vJLjubljaiii J Ta esenca, ki se nareja po nekem receptu gospoda Dr. E. viteza St okla, c. k. vladinega svetovalca in deželno-sani-tetnega poročevalca za Kranjsko, je takozvana „Tinctura Rhei composita", katera ozdravlja vse želodčevein trebušne bolezni, odpravlja telesno zaprtje, zlato žilo itd. (glej navod, ki je vsakej steklenici pridjan). — Izdelovatelj jo pošilja v zabojčkih po 12 steklenic za 1 gld. 26 kr., poštne stroške trpé p. t. naročniki. — Te steklenice prodaja po 15 kr. eno, lekar Kizzioli v Rudolfovem in večina lekarn na Štirskem, Koroškem, v Trstu, na Primorskem, v Istri, Dalmaciji in v Tirolih. — Na Koroškem. Celovec: Thurnwald. — Pliberk : Schmid, — Trg (Feldkirchen) : Z w e r-ger. — Breze (Friesach): Aie h ing er. — Spital: Ebner. —Trbiž: S legel. — Beljak: dr. Kum pf, Scholz. — Volšperg: H ut. 'K ’/i ? \ n t Stoji celo leto gld.4.60, pol leta 2.30, četrt leta 1.15. Lastnik, izdajatelj in odgovorni urednik Andrej Einspieler. — Tiskarna družbe sv. Mohora v Celovcu.