70 Didakta 198 Sodelovanje med šolo in starši je izrednega pomena, saj omogoča kakovostnejši razvoj bolj pristnih odnosov med šolo in domom. Partnerski odnos med učiteljem in starši je potrebno sistematično načrtovati, razvijati in negovati. Takšno delo je težko. Od učitelja zahteva znanje, prizadevanje in voljo, vendar je njegova vrednost neprecenljiva za vse vpletene, saj lahko le skupaj omogočimo otroku optimalni razvoj. Ena od oblik povezovanja s starši so tudi dnevi odprtih vrat, ob katerih lahko poteka več različnih oblik sodelovanja. V prispevku opisujem primer preizkušenega odličnega sodelovanja med šolo in širšo krajevno skupnostjo na dnevu odprtih vrat, kar lahko obenem pa potrjuje, da lahko s tem na zanimiv in posreden način uresničujemo tudi cilje iz načrtov različnih predmetnih področij. PARTNERSTVO MED SOLO IN STARSI Petra Tavčar Kristan, prof. razrednega pouka in mag. prof. inkluzivne pedagogike, Osnovna šola Miren - Podružnična šola Bilje POMEN SODELOVANJA ŠOLE S KRAJEM IN PARTNERSTVA MED ŠOLO IN STARŠI Na naši šoli že od nekdaj velja prepričanje, da je sodelovanje in povezovanje s krajem izrednega pomena. Tako tudi učiteljice in učenci veliko pozornosti namenimo dejavnostim, ki so kakorkoli povezane s krajem. Sem štejemo pomembne datume in obletnice kraja, sodelovanje z raznimi društvi, z občino in z županom. Udeležujemo se vseh prireditev, ki jih organizirajo lokalne skupnosti, občina, posamezniki, društva ali šola. Vsako leto se še posebej skrbno pripravimo na dan odprtih vrat, kamor povabimo vse ljudi, ki so kadarkoli ali kakorkoli prispevali svoj dragoceni čas šoli. Intihar (2002) razlikuje med formalnimi in neformalnimi oblikami sodelovanja s starši. Dan odprtih vrat uvršča med neformalne oblike sodelovanja. Za to obliko sodelovanja je značilno, da šola odpre vrata vsem, ki želijo pogledati v njen svet. Za starše je to zelo posebna izkušnja, pri čemer so lahko ne samo opazovalci, temveč tudi aktivni sooblikovalci celotnega dne. Sem uvrščamo različne oblike sodelovanja: opazovanje pouka, predstave, prireditve, dneve dejavnosti. Med omenjenimi dejavnostmi lahko uči- telj spozna povezanost staršev in otrok. Staršem omogoča spoznati delovanje njihovega otroka v skupini sošolcev. Učenec pa lahko staršem pokaže, kaj že zna (Intihar 2002). Učiteljice se zavedamo učinkovitosti neformalnega sodelovanja s starši, kar nam potrjujejo tudi nekateri strokovnjaki tega področja. Kastelic Hočevar (1998) npr. meni, da so neformalne oblike sodelovanja bolj pristne, sproščene, hkrati pa neposredne. Pšunder (1998) omenja nov pojem »odprta šola«. Zanjo pravi, da konceptualno in empirično izpolnjuje zahteve humanističnih norm odgovornega starševstva v odprti družbi. V odprti šoli, ki temelji na akcijskem raziskovanju, sodelujejo starši in učitelji v partnerski komunikaciji, da bi se razvil pozitiven odnos staršev do šole. Starši naj bi se na ta način usposobili za odgovorno starševstvo na področju vzgojno-izo-braževalnih potreb svojih otrok. Poleg tega vključenost staršev v šolski sistem prispeva k učenčevemu samouravnavanju učenja in realni zaznavi lastnih zmožnosti za učenje, zagotavlja občutek varnosti in povezanosti ter pomaga učencem ponotranjiti vrednote izobraževanja (Gonzalez-DeHass idr. 2005). Tako smo letos za dan odprtih vrat izbrali Prešernov dan in temu primerno pripravili tudi prireditev z naslovom Poezije, ki seveda spominja na Prešernove Poezije, obenem pa nam poleg svojega osnovnega prazničnega poudarka odpira tudi širše, dodatne dimenzije. Soočili smo se z izzivom, kako in na kakšen način izvesti prireditev na temo poezije, da bi ob njej na zabaven in zanimiv način uresničevali cilje vseh predmetnih področij. Z dobršno mero izkušenj in medsebojnega sodelovanja smo prišli do neizmerne širine možnosti, kaj vse lahko ponudimo učencem in tudi drugim ob besedi »poezije«. DAN ODPRTIH VRAT: Prireditev z naslovom POEZIJE Prireditev z naslovom Poezije smo z učenci naše šole pripravili v počastitev slovenskega kulturnega praznika in tako tedaj še posebej praznično obeležili tudi naš šolski dan odprtih vrat, v luči katerega imata nespre-gledljivo pomembno mesto tako sodelovanje med šolo in krajem kot tudi partnerstvo med šolo in starši naših učencev. Prireditev je bila 7. februarja, dan pred praznikom, v dvorani Doma krajanov Negovana Nemca v Biljah. Prireditev je zajemala glavni, osrednji del - praznično šolsko proslavo z nastopom učencev, in spremne ustvarjalne dogodke - razstavo, bazar »Odprta šola« konceptualno in empirično izpolnjuje zahteve humanističnih norm odgovornega starševstva v odprti družbi. Didakta 198 71 POEZIJA POEZIJA SI TI, POEZIJA SEM JAZ, POEZIJA JE VSE, VSE OKROG NAS. POEZIJA ŽIVI V SRCIH LJUDI. POEZIJA SEM JAZ, POEZIJA SI TI. VČASIH SEM JEZEN, VČASIH ZASPAN, VČASIH VESEL SEM IN RAZIGRAN. IN VSE, KAR ŽELIM SI, JE BEL PAPIR, DA NANJ IZLIJEM SVOJ ČUSTVEN NEMIR. KO SONCE VZIDE, SEM VES VESEL, KO SONCE ZAIDE, BI TE OBJEL. NASMEŠEK NA USTA SI BOM NADEL IN SKUPAJ BOM Z VAMI PESEM ZAPEL. REF: POEZIJA SI TI, POEZIJA SEM JAZ. POEZIJA JE VSE, VSE OKROG NAS. POEZIJA ŽIVI V SRCIH LJUDI. POEZIJA SEM JAZ IN POEZIJA SI TI. POEZIJA ŽIVI V SRCIH LJUDI. POEZIJA SEM JAZ IN POEZIJA STE VI. (Avtorica: Petra Tavčar Kristan) in ustvarjalne delavnice, tematsko ubrane na temo Prešernovega dne. V prispevku predstavljam pestro, res navdihujoče dogajanje na prireditvi, ki nas je obogatilo z vedrim, pristnim doživetjem slovenskega kulturnega praznika in hkrati tudi našega šolskega dneva odprtih vrat - z doživetjem, ki smo ga bili deležni vsi: učenci, učitelji, vodstvo šole, starši, drugi domači, sokrajani, ... OSREDNJI DEL PRIREDITVE -PROSLAVA OB SLOVENSKEM KULTURNEM PRAZNIKU Kot vsaka proslava, namenjena obeleževanju državnih praznikov, se je tudi ta pričela s slovensko himno - z Zdravljico. Nastopajoči in ostali navzoči smo kulturno stali, kot to zahtevata protokol in tradicija. Nadaljevali smo s točkami nastopov. Za uvod v prireditev so učenci zapeli našo pesem z naslovom Poezija. Pravi plesni spektakel so zaplesali petošolci z Julijo na čelu. poskrbeli učenci prvega razreda, ki so odigrali dramsko igro z naslovom Palček Pohajalček. Prešernovo slavo v prihodnosti (današnji čas) so odlično prikazali učenci dramskega krožka z igrico, ki je govorila o tem, kako se sedaj otroci v šoli učijo Prešernove pesmi ter spoznavajo njegovo življenje. Poleg tega tudi, da na šolah v njegovo čast učiteljice in učenci organizirajo proslave, kjer nastopajo otroci. Znotraj igrice je bila prikazana tudi takšna proslava s tremi točkami nastopa: recitacija priredbe Povodnega moža z naslovom Nadvodni mož, prikaz plesnih ritmov breakdancea ter skupinski ples z naslovom Balerina. Prešeren je Julijo odpeljal tudi na ples. Pravi plesni spektakel so zaplesali petošol-ci z Julijo na čelu, nato pa so se vsi skupaj zavrteli še v počasnem ritmu angleškega valčka. Zanimivost prireditve je bila zgodba v zgodbi: glavna junaka predstave sta bila Primičeva Julija in France Prešeren, ki sta ju odlično odigrala učenca naše šole. Njun pogovor je bil posredno vodenje prireditve. Glavna junaka predstave sta bila Primičeva Julija in France Prešeren. Primičeva Julija je bila vsak dan na balkonu, k njej je prihajal France in ji dvoril. Pogovarjala sta se v rima-nem dialogu. Poleg njega je imela Julija še druge snubce iz tujih držav: tudi ti so ji recitirali pesmi - v angleščini, španščini, italijanščini in francoščini. Prešeren se ji je želel na vsak način prikupiti, zato ji je izpolnil vse njene želje. Resnično življenje Prešerna smo prikazali tako, da se je Julija na koncu odločila za drugega snubca. Prešeren je ves žalosten gledal za njo in se osredotočil na pisanje pesmi. V ozadju so med tem trije učenci recitirali njegove pesmi ter tako prikazali različnost tematike njegovega pesniškega opusa (od domovinskih, otroških in ljubezenskih pesmi). Njene želje so bile ogled predstave, pogovor o tem, kako slavna bosta nekoč in povabilo na ples. Da si je Julija lahko s Prešernom ogledala predstavo, so Poleg njega je imela Julija še druge snubce iz tujih držav: tudi ti so ji recitirali pesmi - v angleščini, španščini, italijanščini in francoščini. Zaključili smo veselo, optimistično in razigrano ob skladbi »Življenje je lepo«, ki nam daje posebno sporočilo, obenem pa ima moč dvigniti razpoloženje, upanje in zadovoljstvo. Sporočilo, ki smo ga želeli dati ljudem, je, da je vsak dan, ne glede na tegobe in težave v življenju, lahko lep. Le živeti je treba življenje tako, kot se (tako kot pravi pesem) samo ponuja in ne da ga mi spremenimo. 70 Didakta 198 Na plesu pri Primičevi Juliji: plesni ritmi breakdancea Na plesu pri Primičevi Juliji: ples Balerina RAZSTAVA NAŠIH IZDELKOV NA TEMO PREŠEREN IN NJEGOVE POEZIJE Na razstavo izdelkov smo se učiteljice in učenci pripravljali že dlje časa. Ustvarjali smo izdelke, ki so tako ali drugače povezani s Prešernom, njegovimi poezijami in življenjem. Nastali so odlični likovni unikati: Urške in Povodni možje iz plastenk ter iz škatel za jajca, Franceti Prešerni iz alu folije na črni podlagi iz tuša, Prešernovi portreti, mali Prešerni - lutke, kazala za knjige ter haiku poezije. Vse omenjene izdelke smo lično razstavili po dvorani, kjer so si jih gledalci po koncu nastopa lahko ogledali. BAZAR ZA EKOLOŠKO OZAVEŠČENOST Naša šola je tudi eko šola, kar pomeni, da si vsi prizadevamo za ekološko ozaveščenost učencev in pripravljamo ter organiziramo Ob izbrani fotografiji so otroci pisali haikuje takšne dejavnosti, ki pripomorejo k dvigovanju zavedanja, kako pomemben je naš planet in kaj vse lahko sami naredimo za to, da ga bomo čim manj obremenjevali ter onesnaževali. Dve izmed takšnih dejavnosti smo vključili v naš dan odprtih vrat. Odločili smo se, da bomo učence poskušali prepričati, da začnejo razmišljati ekološko. Prosili smo jih, naj v šolo prinesejo enega ali več kosov oblačil, ki so jim premajhna in mislijo, da bi komu drugemu lahko prišla prav. Poleg tega smo jih prosili še, naj prinesejo knjige, ki so jih že večkrat prebrali in bi jih mogoče prebral še kdo drug. Vse prinesene obleke in knjige smo zložili po dveh stojnicah, kjer so si učenci izbrali knjige in obleke drugih učencev ter jih odnesli domov. S takšno dejavnostjo smo jim želeli na zanimiv in spontan način pokazati, da je lahko »stara« stvar še vedno uporabna ter koristna za nekoga drugega, ne pa da jo brez vesti zavržemo. DELAVNICA: PISANJE POEZIJE -HAIKUJEV Skupaj s starši so se učenci po proslavi udeležili še dveh delavnic. Ena izmed njih je bila pisanje haikujev. Haiku je japonska pesniška oblika, ki obsega sedemnajst zlogov. Prvi in tretji verz imata po pet zlogov, drugi sedem. Haiku skrajno zgoščeno prikazuje trenutek iz narave, ki se povezuje z dogajanji v človekovi notranjosti. Prvi verz idealnega haikuja ponazarja osnovno podobo, ozračje, naznačitev čustva oziroma misli; ta podoba se včasih logično, včasih presenetljivo dopolni z zadnjim verzom, v osrednjem verzu pa je izraženo tisto, kar sproži, privede do take dopolnitve (Vir 1). Fotografije narave, ki so jih posneli učenci skupaj s starši, smo razvili. Čudovite fotografije so takoj pritegnile pozornost tako staršev kot otrok. Ob izbrani fotografiji so otroci pisali haikuje - spr- Didakta 198 71 va ob pomoči staršev in učiteljice,. ko pa so usvojili tehniko in pravila pisanja haikujev, so se v pisanju poezije preizkušali kar sami. Nastali so zanimivi, nekateri celo zelo presenetljivo odlični haikuji. DELAVNICA: USTVARJANJE Z GLINO V POVEZAVI S POEZIJO Ustvarjalna delavnica je temeljila na ustvarjanju z glino. Učenci in starši so pod vodstvom predstavnika Društva keramikov Bilje ustvarjali različne izdelke iz gline. Likovno bolj spretni učenci so ustvarili oblikovno zahtevnejše izdelke. Pri ročnem ustvarjanju Pri ročnem ustvarjanju so poskušali povezati glino s poezijo. so poskušali povezati glino s poezijo. Spoznali so, da lahko tudi z glino in njenimi izdelki poustvarimo poezijo, predvsem tako, da v produkt vnašamo čustva ter vpeljujemo prvine poezije, kot so ponavljanja, pomanj-ševalnice, okrasni pridevki, primere ali komparacije in rime. Kako in na Kako in na kakšne načine je učencem to uspelo kakšne načine je učencem to uspelo? S ponavljajočimi se oblikami, z izdelavo pomanjšanih predmetov, z okraševanjem izdelkov, s stvarmi, ki so si po izgledu popolnoma različne, vendar se ujemajo v zadnjih delih. EVALVACIJA PRIREDITVE Z VIDIKA URESNIČEVANJA CILJEV RAZLIČNIH PREDMETNIH PODROČIJ Vsaka prireditev od učitelja zahteva natančno poznavanje ciljev učnega načrta za določeno področje. Temu primerno je bila načrtovana tudi naša prireditev ob slovenskem kulturnem prazniku in hkrati ob našem šolskem dnevu odprtih vrat ter vse dejavnosti, povezane z njo. Učenci so usvajali cilje med samimi pripravami na prireditev, med prireditvijo in ob zaključku prireditve z ustvarjalnimi delavnicami. Doseženi niso bili le cilji s področja slovenskega jezika, temveč tudi cilji Portreti Stojnica s knjigami Urške in Povodni možje 70 Didakta 198 vseh predmetnih področij. Strokovno lahko rečemo, da so bila upoštevana vsa didaktična načela medpredme-tnega povezovanja. Uresničevanje ciljev predmeta slovenščina Pri pripravi in izvedbi naše šolske prireditve z naslovom Poezije je bilo največ ciljev je bilo uresničenih s področja jezika in književnosti. Učenci so udejanjali so rabo knjižnega jezika v izpostavljenem položaju - na javni prireditvi ter spoznavali njegovo rabo in njegove značilnosti v različnih besedilnih vrstah. Spoznavali so poezijo v različnih jezikih in s tem spoznavali tudi druge jezike držav Evropske unije. Sodelovali so v igri vlog in uprizorili dramsko besedilo, pri čemer so tudi improvizirali. Opazovali so prvine gledališke predstave, zaznavali in doživljali so dogajalni prostor ter se seznanili s pojmi igra, igralec in oder. Učenci so prepoznali kitico kot zgradbeno in pomensko enoto, zaznavali so ritem in rimo ter zvočnost pesmi. Odzivali so se na čustvene vsebine besedila. Zaznavali so likovno podobo pesmi ter razumevali povezavo med likovnostjo in sporočilnostjo besedila. Čustveno in domišljijsko so doživljali bogastvo pesniškega jezika. Ustvarjali so rime in rimane verze ter doživeto recitirali pesmi. Podrobneje so spoznali karakteristike pesniške oblike haiku in v njej tudi samostojno ustvarjali. Naučili so se uporabljati pojme kot so: pesem, naslov, pesnik, kitica ter spoznali življenje in delo našega največjega pesnika Franceta Prešerna. (Učni načrt: Slovenščina 2011). Naj na tem mestu - v potrditev uspešnosti in ustvarjalnosti naše prireditve - povem tudi, da je v letošnjem šolskem letu potekal Unescov nacionalni projekt »Poezija je vsepovsod okoli nas, le videti jo je treba«, na katerem je naša šola sodelovala s haikuji, ki so jih učenci ustvarili ob tej prireditvi. Med vsemi sodelujočimi šolami in učenci (bilo jih je dvesto dvajset) sta Unescovo priznanje iz vrst osnovnih šol za najboljšo fotografijo s haikujem dobili prav učenki naše šole. To je res čudovito priznanje! Uresničevanje ciljev predmeta družba Učenci so spoznavali in razumevali predvsem cilje s področja sodelovanja z različnimi generacijami in institucijami, spoznali pomen državnih praznikov na splošno ter posvetili največ pozornosti slovenskemu kulturnemu prazniku (8. februar) (Učni načrt: Družba 2011). Uresničevanje ciljev predmeta glasbena umetnost Otroci so v skupini doživeto peli otroške in umetne pesmi ter se ob petju in ob poslušanju glasbe gibali. Pri celotni prireditvi so se navajali na uporabo sodobne tehnologije. Sem lahko uvrstimo predvsem naprave za ozvočenje, USB ključke za predvajanje glasbe in tehnologijo za upravljanje z odrskimi lučmi. Pri plesu so ustvarjalno - gibalno izražali glasbena doživetja, ob koncu proslave pa so lahko svoja glasbena doživetja upodobili tudi v likovni komunikaciji (Učni načrt: Glasbena vzgoja 2011). Uresničevanje ciljev predmeta naravoslovje in tehnika Cilji pouk naravoslovja so bili izraženi skozi eko vsebine. Učenci so se naučili utemeljiti pomen ločenega zbiranja odpadkov, ko so na koncu pospravljali prireditveni prostor. S stojnicama z oblekami in s knjigami so dokazali, da se lahko nekatere stvari ponovno uporabijo (v tem primeru so uporabne za nekoga drugega). Z likovno razstavo pa so učenci prikazali različne možnosti uporabe odpadne embalaže (Učni načrt: Naravoslovje in tehnika 2011). Uresničevanje ciljev predmeta likovna umetnost Učenci so pri ustvarjanju pred in po prireditvi preizkušali različne risar- ske materiale in pripomočke. Slikali so s tekočimi in trdimi slikarskimi materiali. Ogledali so si šolsko likovno razstavo. Spoznavali so likovne pojme, ki so povezani s kiparstvom, oblikovali kiparski volumen z gnetenjem gline, razvijali kiparske izrazne zmožnosti ter občutek za stabilnost kiparskega izdelka. Med pripravo prireditve so za kiparsko izražanje uporabljali tudi reciklirane materiale in embalažo, naravne materiale in različne vrvice, lepila, trakove in žice (Učni načrt: Likovna vzgoja 2011). Uresničevanje ciljev predmeta šport Vsi učenci so bili na proslavi gibalno ustvarjalni. Posnemali so različne živali. Z gibanjem so izražali svoje občutke in razpoloženja. Zaplesali so izbrane otroške plese in enostavni ples svetovnega plesnega programa - angleški valček (Učni načrt: Športna vzgoja 2011). ZAKLJUČEK Na samem začetku priprav za našo prireditev z naslovom Poezije smo si začrtali okvirne cilje, ki so nas spremljali skozi celotno pripravo. Med samim delom in tudi ob izvedbi prireditve pa smo lahko z zadovoljstvom ugotovili, da smo uresničili še več ciljev. Spontano, ob igri, posredno in direktno so učenci usvajali cilje dan za dnem. Lahko rečemo, da se je naše načrtovanje izplačalo ter da smo uspešno predpostavili dejstvo, da bomo cilje uresničili. Ena izmed naših dilem ob načrtovanju prireditve je bila, ali lahko dan odprtih vrat z naslovom Poezije pripravimo tako, da bo prireditev zanimiva, privlačna in bo hkrati vsebovala vse značilnosti dneva odprtih vrat. Spraševali smo se, ali bodo starši, krajani, sorodniki zadovoljni. Tudi na tem segmentu smo dobili pozitivne odzive. Predstavo so ljudje pohvalili, nekateri celo predlagali, da bi jo lahko ponovili, ker je bila tako izjemna. Dodatno potrditev, da proslava nikakor ni bila dolgočasna, da je bila zanimiva, so nam s svojo To je res čudovito priznanje! Didakta 198 enourno mirno prisotnostjo potrdili tudi otroci iz vrtca. Učiteljice smo spremljale učence pri pripravi in se spraševale, ali se bodo učenci zmožni naučiti vseh nastopajočih točk ter si zapomniti, kdaj so na vrsti ter pred množico nastopiti brez strahu in posledično brez pozabljanja besedila. Učenci so odlično odigrali svoje vloge, zaplesali plesne točke, recitirali pesmi ter spretno prihajali in zapuščali oder po točno dogovorjenem vrstnem redu. Ali bodo delavnice po proslavi dovolj zanimive, da se jih bodo učenci in starši z veseljem udeležili? Ne glede na našo negotovost se je izkazalo, da smo ubrali pravšnjo mero delavnic z ustvarjanjem. Prisotni starši so se aktivno vključevali v vse oblike ustvarjanja. Učencem so pomagali, jih usmerjali ter skupaj z njimi ustvarjali unikatne kiparske, likovne in pesniške podobe. Poleg vseh zgoraj opisanih ciljev in tudi dilem, pomislekov, predvidevanj smo učiteljice želele učence ob tej šolski prireditvi tudi ekološko oza-veščati in jih postopoma spontano odvračati od negativnih oblik potrošništva. Predvsem v smislu, da je že uporabljena stvar lahko ponovno uporabna in da v nekaterih primerih ni vedno nujno kupovati novih modernih stvari. Če oblačilo ni strgano, ga lahko še vedno oblečemo, tudi če ni več v modi. Prav tako je knjiga lahko odlična, če je bila prej že v lastni nekoga drugega. S tem smo želeli učencem prikazati posebno vrednost knjige ter da si knjige lahko tudi izmenjamo. Tako sta obe stojnici na bazarju za ekološko ozaveščenost, ki je bil spremni dogodek na prireditvi, služili svojemu namenu: otroci so si z veseljem izbirali oblačila in knjige - zdelo se jim je super, ker so lahko domov odnesli še lepe, uporabne stvari brez plačila. Za sklep lahko z veseljem zapišem, da je bila naša celotna prireditev več kot uspešna, prav tako seveda tudi vse priprave nanjo: zadovoljne smo bile učiteljice, zadovoljni in srečni so bili učenci, starši ter ostali krajani. Tudi z vidika "odprte šole" in partnerstva med šolo in starši je prireditev v polni meri uresničila svoje poslanstvo, saj je našo že dosedanjo medsebojno naklonjenost s svojo vedrino in ustvarjalnostjo še dodatno utrdila. Veseli, polni ustvarjalnega duha, smo po prireditvi iz Doma krajanov odkorakali proti šoli in v mislih že načrtovali naslednjo prireditev, ki jo bomo izpeljali. VIRI IN LITERATURA Gonzalez-DeHass, A. R., Willems, P. P., Doan Holbein, M. F. (2005) Examining the Relationship Between Parental Involvement and Student Motivation. Educational Psychology Review, let. 17 (št. 2): str. 99-123. Dostopno na http://citeseerx.ist.psu. edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.4 94.3099&rep=rep1&type=pdf. Intihar, Darja, Kepec, Marjeta (2002) Partnerstvo med šolo in domom. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Kastelic Hočevar,Magda (1997/98) Komunikacija med starši in učitelji. Educa, let. 7 (št. 5/6): str. 316-323. Pšunder, Majda, Konvalinka, Ksenija, Švajncer, Marija, Jaušovec, Norbert (1998) Kaj bi starši in otroci še lahko vedeli? Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. Učni načrt: Družba (2011). Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Učni načrt: Likovna vzgoja (2011). Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Učni načrt: Naravoslovje in tehnika (2011). Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Učni načrt: Slovenščina (2011). Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Učni načrt: Športna vzgoja (2011). Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Učni načrt: Glasbena vzgoja (2011). Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. Vir 1: Wikipedija: Prosta enciklopedija (2017) Haiku. Dostopno na https://sl.wikipedia.org/wiki/Haiku. 71