ZAKLJUČNO POROČILO O REZULTATIH OPRAVLJENEGA RAZISKOVALNEGA DELA NA PROJEKTU V OKVIRU CILJNEGA RAZISKOVALNEGA PROGRAMA (CRP) »KONKURENČNOST SLOVENIJE 2006 - 2013« L Predstavitev osnovnih podatkov raziskovalnega projekta 1. Naziv težišča v okviru CRP: ____ 5 - Povezovanje ukrepov za doseganje trajnostnega razvoja 2. Šifra projekta: V5-0300 3. Naslov projekta: Trajnostno urejanje prometa na lokalni ravni 3. Naslov projekta 3.1. Naslov projekta v slovenskem jeziku: 3.2. Naslov projekta v angleškemjeziku: 4. Ključne besede projekta 4.1. Ključne besede projekta v slovenskem jeziku: Promet, mesta, trajnostni razvoj, planiranje 4.2. Ključne besede projekta v angleškemjeziku: Transport, cities, sustainable development, planning Obrazec ARRS-RI-CR.P-ZP/2008 Stran 1 od 11 5. ''Jaziv nosilne raziskovalne organizacije: Urbanistični inštitut RS 5.1. Seznam sodelujočih raziskovalnih organizacij (R0): Univerza v Mariboru - Fakulteta za gradbeništvo, Znanstvenoraziskovalni center SAZU 6. Sofinancer/sofmancerji: Ministrstvo za okolje in prostor 7. Šifra ter ime in priimek vodje projekta 15509 Aljaž Plevnik Datum: 11.4.2008 Podpis vodje projekta: Podpis in žig izvajalca: I« % t ® Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 2 od 41 II. Vsebinska struktura zaključnega poročila o rezultatih raziskovalnega projekta v okviru CRP 1. Cilji projekta: 1.1. Ali so bili cilji projekta doseženi? 3 a) v celoti b) delno c) ne Če b) in c). ie notrebna utemeljitev. 1.2. Ali so se cilji projekta med raziskavo spremenili? Z] a) da 3 b) ne Obrazec ARRS-RI-CR.P-ZP/2008 Stran 3 od 11 2, Vsebinsko poročilo o realizaciji predloženega programa dela': Delo na projektu je potekalo v skladu s projektno nalogo in terminskim načrtom. Namen projekta je bil izdelava strokovnih osnov za vzpostavitev državnega sistema strateškega načrtovanja mestnega prometa. Z njim bi država vzpodbujala in usmerjala lokalne skupnosti, da se problematike mestnega prometa lotevajo celostno, strateško in integralno. Cilj projekta je bil priprava tehničnih smernic za glavne vidike načrtovanja prometa na lokalni ravni ter pregled primerov najboljše prakse, predvsem iz tistih držav EU, ki imajo pripravo tovrstnih mestnih strategij že formalno predpisano na državni ravni. Smernice opredeljujejo nabor potencialnih sestavin mestnih prometnih strategij, možne načine, kako naj bi bili ti dokumenti sprejeti, financirani, nadzirani in izvajani ter možno vlogo države in EU pri njihovi pripravi. Delovanje sistema smo preverili na pilotnem projektu v Mestni občini Ljubljana (MOL) v obliki izdelave projektne naloge in svetovanja izbrani mestni občini pri zagonu izdelave lastne mestne prometne strategije. Cilj projekta tako ni bila konkretna mestna prometna strategija v izbrani občini, saj bi priprava take strategije presegala časovne in finančne okvirje takega projekta. Z MOL smo tako sodelovali pri pripravi prijave EU projekta CIVITAS Elan v sklpu 7. OP EU in v njej predvideli izdelavo mestne prometne strategije v naslednjih štirih letih. Rezultati prijave so znani, MOL je na prijavi uspel - začetek izdelave dokumenta pričnemo septembra 2008 in bo trajala 4 leta. V obdobju čakanja na rezultate prijave smo na MOL izvajali vrsto pripravljalnih aktivnosti. Delo na projektu je bilo razdeljeno v 6 delovnih sklopov (DS) in vsi delovni sklopi so bili zaključeni, rezultati pa predstavljeni v vmesnih in v končnem poročilu. Obdelali smo naslednje DS: DS 1 - Pregled in povzetek dosedanjega dela Evropske komisije (EK) na področju trajnostnih mestnih prometnih načrtov (TMPN) DS 2 - Analiza prakse tujih držav pri strateškem načrtovanju mestnega prometa s poudarkom na tistih državah EU (Velika Britanija - VB, Francija in Italija), ki imajo pripravo mestnih strategij formalno predpisano na državni ravni DS 3 - Opredelitev elementov in možnih scenarijev vzpostavitve državnega sistema strateškega načrtovanja mestnega prometa DS 4 - Izdelava državnih smernic strateškega načrtovanja mestnega prometa DS 5 - Pilotni projekt v izbrani mestni občini v obliki izdelave projektne naloge in svetovanja pri zagonu izdelave lastne mestne prometne strategije DS 6 - Diseminacija rezultatov V projektu smo obravnavali tudi dodatne vsebine, ki niso bile predvidene v projektni nalogi in sicer: pregled aktualnih spoznanj o trajnostnem razvoju prometa - pregled temelji na rezultatih sinteznih evropskih raziskovalnih projektov na to tematiko; podrobnejša analiza dobre prakse mestne prometne strategije na primeru avstrijskega Gradca ter; analiza posebnosti trajnostnega urejanja prometa v manjših naseljih zaradi posebnosti poselitvene strukture Slovenije, v kateri prevladujejo manjša mesta._ ^ Potrebno je napisati vsebinsko raziskovalno poročilo, kjer mora biti na kratko predstavljen program dela z raziskovalno hipotezo in metodološko-teoretičen opis raziskovanja pri njenem preverjanju ali zavračanju vključno s pridobljenimi rezultati projekta. Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 4 od 26 3. Izkoriščanje dobljenih rezultatov: 3.1. Kakšen je potencialni pomen^ rezultatov vašega raziskovalnega projekta za: a) odkritje novih znanstvenih spoznanj; 3.2. 3 b) izpopolnitev oziroma razširitev metodološkega instrumentarija; ^ c) razvoj svojega temeljnega raziskovanja; d) razvoj drugih temeljnih znanosti; e) razvoj novih tehnologij in drugih razvojnih raziskav. Označite s katerimi družbeno-ekonomskimi cilji (po metodologiji OECD-ja) sovpadajo rezultati vašega raziskovalnega projekta: a) razvoj kmetijstva, gozdarstva in ribolova - Vključuje RR, ki je v osnovi namenjen razvoju in podpori teh dejavnosti; b) pospeševanje industrijskega razvoja - vključuje RR, ki v osnovi podpira razvoj industrije, vključno s proizvodnjo, gradbeništvom, prodajo na debelo in drobno, restavracijami in hoteli, bančništvom, zavarovalnicami in drugimi gospodarskimi dejavnostmi; c) proizvodnja in racionalna izraba energije - vključuje RR-dejavnosti, ki so v funkciji dobave, proizvodnje, hranjenja in distribucije vseh oblik energije. V to skupino je treba vključiti tudi RR vodnih virov in nuklearne energije; ^ d) razvoj infrastrukture - Ta skupina vključuje dve podskupini: • transport in telekomunikacije - Vključen je RR, ki je usmeijen v izboljšavo in povečanje varnosti prometnih sistemov, vključno z varnostjo v prometu; • prostorsko planiranje mest in podeželja - Vključen je RR, ki se nanaša na skupno načrtovanje mest in podeželja, boljše pogoje bivanja in izboljšave v okolju; XI e) nadzor in skrb za okolje - Vključuje RR, ki je usmeijen v ohranjevanje fizičnega okolja. Zajema onesnaževanje zraka, voda, zemlje in spodnjih slojev, onesnaženje zaradi hrupa, odlaganja trdnih odpadkov in sevanja. Razdeljen je v dve skupini: 3 f) zdravstveno varstvo (z izjemo onesnaževanja) - Vključuje RR - programe, ki so usmerjeni v varstvo in izboljšanje človekovega zdravja; g) družbeni razvoj in storitve - Vključuje RR, ki se nanaša na družbene in kulturne probleme; h) splošni napredek znanja - Ta skupina zajema RR, ki prispeva k splošnemu napredku znanja in ga ne moremo pripisati določenim ciljem; i) obramba - Vključuje RR, ki se v osnovi izvaja v vojaške namene, ne glede na njegovo vsebino, ali na možnost posredne civilne uporabe. Vključuje tudi varstvo (obrambo) pred naravnimi nesrečami. Označite ialiko več odgovorov. Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 5 od IÜ 3.3. Kateri so neposredni rezultati vašega raziskovalnega projekta glede na zgoraj označen potencialni pomen in razvojne cilje?___ Razvoj znanstvenega področja v RS in na sodelujočih institucijah, pričetek izdelave trajnostne mestne prometne strategije v MOL zagon diskusije o trajnostnem pristopu k reševanju mestnega prometa v mestih RS 3.4. Kakšni so lahko dolgoročni rezultati vašega raziskovalnega projekta glede na zgoraj označen potencialni pomen in razvojne cilje?__ Razvoj znanstvenega področja v RS in na sodelujočih institucijah, izboljšanje kakovost bivanja in mobilnosti v mestih premik k trajnostnem pristopu k reševanju mestnega prometa v mestih RS 3.5. Kje obstaja veijetnost, da bodo vaša znanstvena spoznanja deležna zaznavnega odziva? 3 a) v domačih znanstvenih krogih; _] b) v mednarodnih znanstvenih krogih; ^ c) pri domačih uporabnikih; 3 d) pri mednarodnih uporabnikih. 3.6. Kdo (poleg sofinancerjev) že izraža interes po vaših spoznanjih oziroma rezultatih? Mestne občine. Ministrstvo za promet, NVO, prostorsko-planerska stroka 3.7. Število diplomantov, magistrov in doktorjev, ki so zaključili študij z vključenostjo v raziskovalni projekt? 4. Sodelovanje z tujimi partnerji: 4.1. Navedite število in obliko formalnega raziskovalnega sodelovanja s tujimi raziskovalnimi inštitucijami._ Sodelovanje v projektu MAX (6. OP EU) z 9 evropskimi raziskovalnimi inštitucijami na temo upravljanja mobilnosti, v prijavi CIVITAS Elan smo sodelovali z ekipo iz 5 držav, s skupino Baltskih mest in inštitucij pripravljamo prijavo na 7 OP na to temo._ Obrazec ARRS-RI-CR.P-ZP/2008 Stran 6 od 11 4.2. Kakšni so rezultati tovrstnega sodelovanja? mreženje, izmenjava izkušenj in rezultatov, sodelovanje na tekočih projektih in prijava novih 5. Bibliografski rezultati^: Za vodjo projekta in ostale raziskovalce v projektni skupini priložite bibliografske izpise za obdobje zadnjih treh let iz COBISS-a) oz. za medicinske vede iz Inštituta za biomedicinsko informatiko. Na bibliografskih izpisih označite tista dela, ki so nastala v okviru pričujočega projekta. 6. Druge reference'^ vodje projekta in ostalih raziskovalcev, ki izhajajo iz raziskovalnega nroiekta: ^ Bibliografijo raziskovalcev si lahko natisnete sami iz spletne strani:ht^:/www.izum.si/ '' Navedite tudi druge raziskovalne rezultate iz obdobja financiranja vašega projekta, ki niso zajeti v bibliografske izpise, zlasti pa tiste, ki se nanašajo na prenos znanja in tehnologije. Navedite tudi podatke o vseh javnih in drugih predstavitvah projekta in njegovih rezultatov vključno s predstavitvami, ki so bile organizirane izključno za naročnika/naročnike projekta. Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 7 od 7