Naša revolucija in naše pravo. 165 Naša revolucija in naše pravo. Anton Lajovic. V »Slovencu« z dne 11. in 14. julija 1920 sem priobčil par člankov, v katerih sem o problemu, izraženem v naslovu, pisal zlasti z ozirom na znano stanovanjsko naredbo poverjenika dr. Gosarja. Ker je bila stvar namenjena za dnevnik, je naravno, da sem! se bolj dotikal onih strani problema, ki bi utegnile znani-mati širše občinstvo. Ker pa je ta problem: danes za pravnika zelo važen, tako da bi v premnogih vprašanjih ne mogel najti rešitve, če nisi vsaj nekoliko orijentiran, se mi zdi koristno, problem nekoliko razgrniti v pravniškem glasilu. Moj namen je v glavnem: pokazati na ta problem vsaj v nekaterih smereh, in dasi bom skušal mu dati svojo rešitev, mi je bolj važno to. da tovariši pravniki vzamiejo m'oje rešitve za napadalno bazo. da pridemo tako preko njih do nekega po možnosti dobrega spoznanja. I. Problema prava ni moči razumeti drugače, kakor če ga gledamo s stališča biologije narodov, s sociološkega stališča. Pravo ni nekaj apriornega, marveč je le funkcija življenja. Življenje je stalni regulator prava. Pravo samo le v razmeroma neznatni meri regulira življenje. Pravo je zame manom.eter moči dveh bojujcčih se socialnih skupin, katerih interesi se križajo. V temi boju pride od časa do časa do tega, da se medsebojno razmerje moči začasno 166 Naša revolucija in naše pravo. izrazi v neki pravni formuli, ki naj bi razmerje obeh socialnih skupin začasno vravnavala. Življenje in interesna napetost obeh skupin pa gre tudi po tej formulaciji svojo naravno pot v razvoj naprej, in dogodi se lahko, da je ravnokar ugotovljena pravna formula že drugi dan zastarela, tako da stopa ona socialna skupina, ki nje življenjske pogoje zavira uprav postavljena pravna formula, proti tej v boj in tako po krajšem; ali daljšem' času doseže, da se prejšnja pravna formula prekucne in nadomesti z novo. ki boli ustreza interesom zmagujoče socialne skupine. V tem smislu je pravo v življenju naroda nekak retardu-joč, konservativen pojav. Ono je le nekaka usedlina življenja, ki jo življenje stalno prehiteva. V istem zmislu kakor je pravo konservativen pojav, smatram tudi — kar se mi zdi popolnoma naravno — da so tudi čuvarji prava, zlasti torej vsi oni stanovi, ki imajo s pravom po poklicu opraviti, n. pr. sodniški in advokatski stan, po svoii mentaliteti in zlasti v mehaniki mišljenja konservativnega značaja, in da prehajajo v celo naravnost reakcijonaren tip tačas. kadar je pravnik omejen le na svojo pravniško izobrazbo. Tu moram opozoriti zlasti na mehaniko mišljenja pravnikov. Treba si je predstavljati, da je šla vsa pravniška izobrazba naših pravnikov, in ne samo naših, prvič za tem, da si natrpajo v glavo čim večjo množico konkretnih, v državi veljajočih zakonitih norm, in drugič za tem', da se navadijo s temi normami meriti konkretne, prednje prinesene pravne slučaje. Pri tem merjenju je zlasti v poštev prihajala zmožnost logične interpretacije zakonitih norm in njih relacijoniranje na konkretni pravni slučaj. Da si imel ceno kot dober jurist, ti je pa več pomenila prva stran tvojega jurističnega znanja, namreč obsežnost poznanja norm, in čim večja je bila ta, tem' večji tvoj ugled. Druga stran ]urističnega znanja, obstoječa bistveno v zmožnosti pravilne logične interpretacije, ima dosti manj ugleda, in kolikor morem pregledati, je tudi dosti manj razširjena. To je tembolj umljivo. ker praksa nenavadno goji uradovanie po kalupih, tako da se Je za gotove oblike pravnih slučajev razvila polagoma stalna in vobče malo kritična oblika pravnega naziranja in reševanja, kar imenujejo enotnost v sojenju. Naša revolucija in naše pravo. 167 Najsi sta pa uprav omenjeni dve strani pravni§l