Kmetijske in rokodélske VI Na svitlobo dane od c. k. kmetijske družbe. Tečaj III. V srédo 23. Maliserpana. 1845. List 30. oj Fridolin pripravljen je, Oditi hipoma, Pa v mislih postoji: morde Bi hotli kaj gospá! Ponižno stopi pred letó: „Gospod na plavž me pošlejo, Dolžnost je moja vam služiti, Bi vi želeli kaj, zna biti?« Na to Savrenska kneginja Mu rah odgovorí: Bi k sveti masi rada šla, Pa sin bolán leží; Ter moli ti, ko čas imas, Za mene tud en Očenas, In pokorivši grehe svoje Odpustik sprosi se za moje. Ukaze take zlo vesel Spusti se urno v tek; Je komaj bistro teči jel Vasí domače vprek, Ko v bližni cerkvi zvona glas Oznani svete maše čas, In grešnike po božji rabi K obresti zakramenta vabi. V jamo pade, kdor jo drugimu kóplje. II. Hoja na plavz. (Konec.) In bivši to storjeno vse Je mašne bukve vzel, In z njim' hitil k oltarju je Pred mašnikam vesel. Poklekne tu, poklekne tam, Opazi pridno vsaki znam, In zdaj ko mašnik Sanctus reče, Mu zvonček trikrat gladko steče. Ko vkloni mašnik se po tém, Obernjen na oltar, In Boga živiga ljudém Pokaže v blagodar, Oznani ljudstvu Fridolin Zvenkljaje glasno ta spomin, In pokleknivši vse se križa, Na persi tolče, glave zniža. Odgovor urno tak od tod Prinese knezu v dvor, Ko vidi priti ga gospod, De duh je, misli skor: „Od kod, nesrečnik, prides ti?«. „„Od plavza.““ — „To mogoce ni! Al si se mogel kje muditi?“ „„Le v cerkvi nekaj, za moliti.& „„Kér, ne zamerite, gredé Od vas poprej gospó Şim prasal, kakor hlapcu gré, Če kaj mi ukažejo. Po volji njih sim k masi šel, Kar sam že v mislih sim imel In štir sim molil Ocenase Za njih zveličanje in vaše." Gospoda zdaj stermevšiga V zavzetju zgrabi strah: In kaj kovaca rekla sta Pri plavšu? praša plah. „Kaj hotla sta, gospod, ne znam, Na peč kazaje v strašen plam Sta rekla: Tega sva shranila, Na tanko kneza poslužila.“ Marlivo tak opazi vse, Od rok mu lično gré, Kar šega v božji veži je Do zadne pike vé. Do konca ga ne vtrudi skus, Kjer po Vobiscum Dominus Izid duhoven razodene, In s križem sveto djanje sklene. „Bogá ogibat' se nikar, Ko prides mu nasprot!« S tem stopi v cerkev pred oltar , Vse tiho je še not. Zakaj o žetví ravno je, Na polju trudi ljudstvo se, In clo za mašno opravilo Ni zakristana blizo bilo. ☞ Cerkovnika namestiti, Je koj pripravljen zdaj, On reče: To zamuda ni, Kar pelje v sveti raj! In štolo mašniku podá, Ter s cingulam opaše ga, Pripravi urno vse posode, Posvetjene za mašne zgode. Potem postavi vsako stvar, Kjer bila je popred, Osnaži čedno svet oltar, In pot nastopi spet, Ter na fužine, v sercu mir, Veselo sledi znani tir, Gredoč pa tih po božji volji Še dvanajst Očenašev zmoli. In ker zagleda strašno peč, Pred njo kurjača dva, Ju praša: Je storjena reč Od kneza ukazana? Režaje se ostudnih ust Pokažeta pečí čeljust: „Oskerbljen je, sva ga shranila, Gospoda pično poslužila.“ „„In Robert? — praša dalej knez, Trepet ga spreletí — Za tabo sim poslal ga v les, Al mar te srečal ni?"“ „Ga nisim vidil, moj gospod, Ne tje, ne les gredé, nikod.“ Od groze ta skor dušo spusti— Sam Bog je sodil! — bled izusti. In hlapcu, kot nikol poprej, Prijazno seže v dlan, Globoko ganjen ga gospej Rekoč pripelje v stan: „To dete z duham angelskim Dobroti vaši izročím! Smo bili hudi misli vdani, To dete Bog nesrece brani." J. Koseski. Prosim za poslušanje. (Konec.) Škodljivši od mravljincov so drevesne uší (mešičevje), ktere se večidel bolniga drevja der- žé, dostikrat se pa tudi zdraviga poprimejo, in muzgo iz mladičic in perese takó dolgo sesajo, de rasti nehajo in se posušé. Imenovane živali se neizrečeno hitro in na milijone zaredé, kér vsaka ôna od spomladi do jeseni dan na dan po 2 do 4 žive mladiče izvali, razun tega pa tudi že v pozni jeseni veliko zalege na drevju popustí, iz ktere spomladi grozno veliko drevesam škodljive mladine prileze. To, kar je gosp. Dr. O. v 24. listu naših Novic oznanil, kakó se zamorejo mravlje in dre- vesne uši od dreves odgnati, če se z praham no- vožganiga cegla (opeke), več dni zaporédama poštupajo, je gotovo pràv dobro sredstvo, zató, kér ima prah iz stolčeniga novožganiga cegla, apnu enako lastnost, imenovanim živalicam nar manjši k življenju potrebne luknjice života zamašiti in jih po tem takim pokončati. Kdor pa cegloviga prahu pri rokah nima, zamore drevesne uší tudi z gip- sam, z vgašenim apnam, ali pa z cestnim praham pregnati in pomoriti. Ravno takó se drevesne uši tudi preženêjo, če se vejce, na kterih ti merčesi sedijo, v imeno- vano apneno vodó pomočijo, kteri se polovica iz kuhaniga tobakoviga, konopljeviga in ko- runoviga (krompirjeviga) pirja napravljene vôde pridene; tode to delo je dolgočasno in se na viso- kih in košatih drevesih še clo opraviti ne da. V tacih okolišinah sim nož v roke vzel, ali pa škarje, in sim vse vejce porezal, na kterih sim skupej zvíto perje zapasil, in po tem takim na milijone uší na enkrat pokončal. Božja modrost pa h pokončanju drevesnih uši in druzih škodljivih merčesov veliko več pripomore, kakor človeško prizadevanje. Vsigamogočni stvar- nik je nekterim muham in kebričkam drevesne uši za njih živež odločil, kteri zares neizmerno število tega merčesa pokončajo. Ti koristni kebrički so: 1. Polonca ali božji vôlek (Marienkäfer, coccinella septempunctata). 2. Šuštar (Hecken- Weichkäfer, cantharis fusca et melanura), kebriček sploh znan, pol palca dolg, podolgastiga živôta z mehkimi perutnicami, ki so pri eni in bolj navadni sorti černe, pri drugi rujave; vrat ima rudeč, z černo liso na sredi, život je rudeč in siv; noge so rudeče in černe. Navadni šuštarji se prikažejo v mescu Velkitrav- nu, uni pa, ki so rujave sorte, pridejo pozneji na dan. Vsi prav pridno trebijo drevesa od gosenc, uši i. t. d. zatorej se morajo pri življenju pušati in še clo dobro bi bilo skerbeti, de černi červiči, ktere dostikrat po zimi kadar sonce sije, po snegi laziti vidimo in iz kterih se potem šuštarji izležejo, ne poginejo. 3. Prav koristne živali so tudi nektere muhe, za ktere pa Slovenci mende še nobeniga iména ni- majo. Ena sorta teh muh imá čvetere, pajčovni enake perutnice in zlatosvetle oči (Florfliege, Goldäugelchen, hemerobius); druge dve sorti ste nemalo ôsam in čbelam podóbne (Wespenfliege, milesia vespiformis; Schwebfliege, svrphus pvra- stri): te muhe, še bolj pa červiči, iz kterih se one izležejo, povžijejo grôzno veliko drevesnih uši. Prav bi bilo, ko bi sadjoredniki imenovane koristne živalice po podobi poznali. V Ljubljanskim I1 muzeumu, ali pa pri meni v Šiški jih vsak lahko vidi. *) Glejte, že v ti majhni rečí koristnost mu- zeuma! Na koncu tega sostavka moram še enkrat po- lonce v misel vzeti, in jih tistim posebno pripo- ročiti, ktere zobje bolé. Ta keberček se za to rabo med dvema perstama stáre in z njegovim só- kam se boleči zob, posebno pa zoberina (čelustno meso) bolniga zobá pomaže. Še boljši je pa kakih 12—20 polonc v eni unci vinskiga cveta (spi- ritusa) skozi en teden v dobro zamašeni kupici namakvati in od te namake potem kakih 5 kapljic na pavolo ali kako drugo mehko cunjico vliti in jo na boleči zob položiti. To zdravilo si vsak kmet lahko napravi. F. J. Šmidt. Koristna priprava šurke (žoharje) loviti. Med nar ostudniši hišne merčese štejemo šur- ke, kteri se nar raji v gorke kraje vselijo, kakor postavim: v pekarnice, pod hišne ognjiša, v mline i. t. d. Ta merčes, sperviga le v jutrovim domá, potem mende v barkah v druge deželé zanesen, se je sčasama po celi Evropi takó zatrosil de nam je dostikrat pràv v veliko nadlego. Šurki so ve- čidel povsod znani, verstimo jih h tistim živalim, ktere se svitlobe bojé, čez dan v svojih tamnih zakotkih živé, in le na noč jih zapustivši se na pašo podajo. Ti merčesi so prav požrešni, in osnu- jejo, kjer se hudó zaredé, pri marsikteri hiši veliko škode; ja še clo take imamo izglede od njih, de so že večkrat po barkah mornarjem strad in lakoto žugali. Če bi tem merčesam ravno škodo, ktero nam na živežu pri naši domačii napravijo, prizanesli, jih vender le zavoljo njih ostudnosti in nesnažnosti terpeti ne moremo, kér nam dostikrat jedí z svojo góvno poblodijo in ognjusijo, in ljudem večkrat ondi, kjer se hudó zaredé, še tudi clo v spanju nadleg- vajo. Strupeni pa niso. Mnogoverstne rečí nam priporočujejo, z kte- rimi bi se šurki pregnati in pokončati dali. V enih krajih jih kuharce z slamo smodé in po- žigajo, v druzih z vrelim kropam brizgajo in polivajo i. t. d. Jež jih tudi, kjer ga pri hiši za to rabo imajo, pràv veliko potrebi, ako mu druziga živeža primanjkuje, pa vender jim vselej nemore kaj; in dostikrat, če le preveč šurkov pojé, sam pogine. Tudi race jih pobirajo, pa le po redkama se tacih gospodinj najde, ktere bi racam te gerde merčese pripustile pobirati. Šurke z strupam pomoriti je posebno po kuh- njah nevarno. Posébna lastnost veliko merčesov, h kterim tudi šurke štejemo, nam prosto in pràv lahko na- pravljeno pripravo ponuja, z ktero se imenovani merčesi ne samo zmanjšujejo, temuč tudi popolna- ma zatarejo. Ta lastnost je: Če je kak šurk skozi vozko in dolgo gerlo v kako steklenico (flašo) za- šel, bo v nji neprenehama okrog dirjal, skozi gerlo nazaj in vùn iti se pa po nobeni ceni ne upa; boje misli, de bi skozi to luknjo v drugo še hujši za- drego zašel. Zatorej je ta le nedolžen pomoček zoper šurke nar boljši: Vzemi majhno, leseno škrinjico ali pa pre- cej veliko škatlo, ktera se za to rabo takó le na- pravi: V pokrov, kteri mora takó narejen biti, de *) Naš slavni naravoslovec gosp. Šmidt so tukej popisane koristne kebre in muhe tudi v pisarnico c. k. kmetij- ske družbe dali, kjer so vsakimu na ogled postavljene. Vredništvo. 119 petkrat z imenovano tinkturo pomoči, in bolečine bodo zginile, ko bi pihnil, in otekljine bo malo ali pa clo nič.) Čbelarjem je svetvati, to zdravilo, kér tudi drago ni, pri rokah imeti. P. S. se lahko proč vzame, se izverta več okroglih luk- njic, v ktere se lesene poldrugi pale dolge ceví terdó vtaknejo, takó de se šurki odzvunaj pokrôva nikjer ne spodtikvajo, ampak na ravnost v luknjice iti zamorejo. Te ceví morajo takó velike luknje imeti, de mora nar veči šurk lahko skozi zlesti. Potem se v skrinjico take rečí položijo, ktere šurki radi jedó, postavimo: kruha, lupin od kumar, repe, jabelčnih kerhljev i. t. d. Skrinjica se z pokróvam zaprè in čez noč v take kraje postavi, kjer imajo šurki svoje selíša. Zjutrej se najde polna skrinjica ali škatla vjetih šurkov, kteri se nar ložej pokon- čajo, če se pokrov odkrije in vjeti gostači urno brez martranja z vrelim kropam polijejo. Če šurki nič druziga živeža v kuhnji i. t. d. ne najdejo, se stari z mladimi vred v imenovane skrinjice radi podajo, kjer jih gotova smert čaka. Če se jim več takih skrinjic pogostama nastavlja, se bodo z to lahko naredbo sčasama vsi do čistiga polovili. Ta pomoček je nemška pratika c. k. Dunajske kmetijske družbe letas oznanila. Dopis iz Ternoviga Potoka poleg Dunaja. Kér od vsih straní odgovore na vprašanje dajajo, kakó bi se dali mravljinci od dre- ves odgnati, moram tudi jez, ki se že zdavnej z sadnimi drevesi pečam, eno besedico vmes go- voriti. — Nar pervič ne zamérite mi gosp. V. V. če vam brez ovinkov rečem, de ste se v 26. listu nemalo bahali, ko ste rekli, de je cekin vaš. S kom ste ga neki le zaslužili? Kakšen pomoček ste nam li razodéli? Vémo de se mravljinci od me- šičjih popustikov redé, tode, ta gola vednost nam nič ne pomaga, jih pregnati. Kaj pomaga bolniku, če so zdravniki njegovo bolezen spoznali, če mu pa nevedó pomagati? Ako hočete, de bo cekin vaš, povejte, kakó se bolehne drevesca ozdra- vijo, na ktere mravljinci lazijo! To je po mojih skušnjah nar potrebniši reč: brez taciga pomočka ne bomo nikakor mravljá iz vertov pregnali, bo- lehne drevesca se bodo posušile in na zadnje bomo mravljinčne jajca zobáli, namesti de bi sadje jedli. Tudi jez pripomočka ne vém, ki bi vse želje spolnil — en dober svèt pa, ki veliko pomaga, vun- der zamorem dati. Med vsimi pomočki, nedolžne mravljince odganjati, ali boljši reči, škodljive uši na drevescih in cvetlicah zatírati, sim nar bolj žajfenco (za pol groša žajſe v kakih 3 bokalih mehke vode raztopljene) poterdil; žajfenca pa se mora le zmehko vodo, postavim z deževnico nare- diti; z njo se drevesca tam, kjer so uši ali mrav- ljinci, poškropijo ali pa mladike eno za drugo v to vodó vtakvajo: uši in tudi mravljinci, ktere je žajſenca zadéla, bodo poginile. To delo se mora pa zvečer, ali saj popoldne, kader sonce na drevesca več ne sije, opraviti. Od žajfence vmazano in obelje- no perje se čez en čas z čisto vodo poškropi in opêre. Pri ti priložnosti, in kér bodo kmalo po ajdi čbele brenčale, moram tistim, ki bi vtegnili od kake čbele pičeni biti, sredstvo oznaniti, ktero ne samó bolečine potolaži, ampak tudi otekljino za- tíra in kar čudo hitro pomaga: to po več skušnjah poterjeno zdravílo je vinski izlečik rože sv. An- tona *) (Arnica Tinctur) na to vižo napravljena, kakor jo homeopati rabijo. Pičeno mesto se kakih Dopis iz Gorice. Ljube Novice! „Kér vém, de vam je ljubo, tudi od svojih domorodcov na Goriškim kaj slišati, vam to pismice pošljem. Vzemite z malim za dobro." „Dobra létna kaže letas tudi per nas, in če bo taka, ga bomo pili boljšiga, kot štiri in tridesetiga léta. Takó perpéka tukej pri nas, de je grôza. Le pomislite! v senci smo iméli 9. dan tega mesca 28 stopinj vročine, na sonci pa clo 50 stopinj. Če bi jih še kakih 30 bilo, smo pa kuhani in pečêni. Ali ne bo dobro vino, če med mašami takó ostane? Kaj, če nas nemalo žgè, pa se v hiše zapremo , sej ni letas muh. Brali smo vprašanje v Novicah, kje de so letas muhe ostale; tudi mi v Go- rici se poprašujemo ravno takó. Prav veselilo bi nas, ako bi nam kdo bistro in razumno na to vpra- šanje odgovoril." „Kdor ne bóga, ga skušnja izuči. Marsikteri bedák se polakomni dobriga plačila, in ne pomisli, de se zraven tega v veliko nevarnost podá, več zgubiti, kakor pridobiti. Žalostna prigodba je to resnico ni davnej zopet peterdíla. Neki voznik je v Terstu, akoravno je grôzna vročina bila, ven- der nezmerno blagá naložil, in ga je z osmerimi konji semkaj v Gorico perpeljati hotel. Pa kaj se mu zgodí? Dva konja mu kmalo od hude vročine po- gineta, z drugimi šesterimi pa so dosti opraviti imeli, de so mu jih otéli. Vprašam vas, ali si je ta voz- nik toliko voznine prislužil, kolikor je zdaj per ko- njih zgubil? Vozniki! če se vam že živina ne smili, bodite saj pametni, glejte na svoj dobiček, in varvajte svojih konj, kteri vam živeš služijo in pomislite, de je lažej hi! bista hor! tibo! vpiti, A. S....P. kakor pa peljati! Prilike ali primere. Sledílo.) Sedaj vidi govornik ponižnost pred sabo, ktera je poprej za prevzetnostjo in baharijo v njih senci stala. Bila je borno oblečena in brez kinča; nje suknjica je bila sive barve, okoli vrata je imela višnjevo ruto, in černo pokrivalo na glavi. — Komu pak bom tebe primeril, ti borna in vunder takó ljubeznjiva divica? ji reče govornik. — Ponižnost sramožljivo v tla pogleda in — molči. Primeril te bom, začne govornik s hitro in veselo besedo, pri- meril te bom dišeči vijolici, ktera se pod ger- movje skriva, in ktero vunder sprehajoči pod ger- movje iskat gredo, vse druge cvetlice pustijoči. — Primeril te bom rodovitnimu drevesu, pol- nimu nar lepšiga sadja, ktero svoje veje tolikanj globokejši k tlam naklanja, kolikanj bolj so z sadam obtežene. —Primeril te bom ljubeznjivimu slav- čiku, kteri je scer v sivo oblečen, pa vunder kralj vsih terdokljunov in kalínov in pevcov po gojzdu. — Primeril te bom — „Preč s to capo!“ sedaj zagromí na enkrat z debelim in hrebovim glasam sovraštvo, ktero je še od poprejnih pošast na mesti ostalo, in se sedaj ponižnosti in govorniku vprek vstopilo. Preč s to capo! ti rečem, — — za to smét take prilike! — Komu mene primeriš? te prašam. — Preden po- *) Roža sv. Antona ali kukovnišnik, ali hribovski primožki ali bardnja ali svetlica (Berg-Wolverlei, arnica montana). *) Resnico tega tudi jez iz lastne skušnje poterdim. Vrednik.