HoYinasfi zrahopiovi. Dolgo vrsto let se je boril način gradbe zrakoplova, kakor ga je zasnoval grof Zeppelin, predno se je povspel do popolne veljave. Amerikanska družba za zračni promet »Aircroft Development Corporation« je zgradila zrakoplov, kojega trup je ves iz kovine. V zrakoplovni tehniki zmaguje v zadnjem času načelo, da bo treba za prihodnost zamenjati les in sukno s kovinami. To načelo so nporabili tudi pri najnovejšem kovinastem ameriškem zrakoplovu, ki je ves iz trpežnega ali duraluminija. Prvi kovinasti zrakoplov. Zamisel čisto kovinastega zrakoplova nikakor ni nekaj popolnoma novega. Že ob ikoncu minulega stoletja je zgradil avstrijski izumitelj Schwarz s pomočjo aluminij-fabrikanta Berga v Berlinu zrakoplov, katerega trup je bil iz aluminijaste pločevine. Ta zrakoplov, ki zasluži omenek ikot prednik Zeppelina, je bil dolg 40 m, v premeru 12 m in je bil podoben današnjim kovinastim posodam za shrambo petroleja. Ogrodje je bilo iz prečnih in podolžnih nosilcev in je bilo preoblečeno z 0.2 mm debelo aluminijasto pločevino. Prve poskusne vožnje so mnogo obetale. Ob priliki pristanka leta 1897 se je nerodno zgrajeni zrakoplov toliko poškodoval, da ni bilo niti misliti na popravilo. Ker je pa istega leta umrl v največji bedi tudi izumitelj, je zamisel čisto kovinastih zrakoplovov zaspala za par desetletij. Obnovitev Schwarzovega izuma. Šele leta 1921 se je oprijel baš kar omenjenega izuma Amerikanec Upson. Med tem časom je namreč znatno napredovala tehnika v predelavi raznih ikovin. Novodobni tehnični napredek je zopet omogočil gradnjo čisto 'kovinastega zrakoplova. Leta 1922 je bila ustanovljena ameriška družba »Aircroft Development Corporation«, ki je uresničila Upsonove načrte. Predpriprave so trajale celih pet let in so znašali stroški dober milijon rnark. Izj.eljava je do danes toliko napredovala, da so sc __© vršile poskušnjc vožnje^ Kako je zgrajen kovinasti zrapoplov, Konstrukcija čisto ikovinastega zrai koplova zaznamuje znatne razlike od Zeppelina. Pri Zeppelinu je sukneni ali svilnati trup razpet na podolgast^ in prečne nosilce ter žice, ki vzdržujejo^ zračni pritisk med vožnjo. Plin za dvi^ je napolnjen v posebne celice, ki se na-. hajajo v razdeljeni notrajnosti trupa*; Pri čisto ikovinastem zrakoplovu je pa notrajni prostor nerazdeljen in zunanja stena trupa ni ojačena od ogrodja,Čistokovinasti zrakoplov ima obliko jajca in ojačujejo ter držijo trup n-ji znotraj le poprečne in podolžne kovi-; naste gurte, ki so prikovane na notraj-;1 nost ti^upa. ¦' Trup kovinastcga zrakoplova je Iž duraluminijastib pločevinastih trakovj ki so tesno in neprodirno prikovani eden na drugega. Na ta način zgrajeri kovinasti trup poseda to prednost, da je zavarovan napram ognju, ne more skozi prodreti ne voda in ne izpuhtevati plin. Pločevina je debela 0.25 mm in s<5 porabili za prikovanje posameznih' pločevinastih trakov enega na drugega 3,500.000 prikovalnih žebljickov, od katerih ima vsak 9 mm v premeru. Da so zmogli prikovanje, so napravili por seben prikovalni stroj, ki je rezal prikovalne žebljičke od žice in jih zabijal skozi luknjice. Stroj je zabil 135 žebljičkov v eni minuti in je nadomestil v tem času 128 delavcev, ki bi se bili sicer morali mučiti s prikovanjem na roko. Čistokovinasti zrakoplov ZMC — 2 je bil zgrajen za amerišlfo mornarico. Zračna ladja je dolga 45 m, v premeru meri 15 m, gonita jo dva Wright motorja, ki proizvajata 440 konjskih sil. Trup je napolnjen s 6000 kg helij-plina. Zrakoplov tehta 4400 kg in lahko prepelje tovor 1600 kg. Ako odračunamo težo za gorivo, radijo napravo itd., preostane za prevoz uporabljivega tovora 050 kg. Posadko tvorijo 3 možje in poleg teh še imajo prostora 3 potni-i ki, ali pa prtljage 350 kg. Največja brzina znaša 100 km na uro. Ker se je prvi čistokovinasti zrako^ plov obnesol pri posfcusnih vožnjah', namerava že omenjena zrakoplovna ameriška družba zgraditi zračno lad-i jo, ki bo dolga 155 m in bo imelo v gondoli prostora 50 potnikov. Ta bodoči zrakoplov bo opremljen z motorji, ki bodo gonili ladjo z brzino 150 ikm na uro. ~'W**